Rabu, 4 April 2012

JIKA BENAR DAKWAAN PAS...IA MALUKAN...TEKTIK KOTOR...NEGARA MULA DIPENUHI PENDATANG ASING...BAGAIMANA KESAN NEGARA PADA MASA AKAN DATANG...ALLAH SAJA YANG TAHU....

ADUN BN Kuala Nerang umum dirinya muflis
Anggota Dewan Undangan Negeri Kedah kawasan Kuala Nerang Datuk Syed Sobri Syed Hashim malam tadi mengumumkan dirinya muflis setelah gagal membayar baki hutangnya dengan bank tempatan berjumlah RM8 juta.
  
Naib ketua Umno bahagian Padang Terap itu berkata hutang tersebut adalah sebahagian daripada pinjaman RM50 juta yang diambil pada 1998 untuk membolehkan syarikatnya, Kulim Enterprise Sdn Bhd, disenaraikan di papan kedua Bursa Saham Malaysia pada masa itu.
  
Bagaimanapun, negara mengalami kegawatan ekonomi ketika itu dan syarikatnya gagal disenaraikan, menyebabkan beliau terpaksa menanggung hutang berkenaan, Syed Sobri pada majlis perjumpaan dengan kira-kira 300 anggota dan pemimpin akar umbi Umno bahagian itu di rumahnya malam tadi bagi menjelaskan kedudukan sebenar.
  
Beliau berkata pada Disember lepas, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur telah mengisytiharkannya sebagai muflis.

Syed Sobri berkata pemimpin Umno telah dimaklumkan mengenai perkara itu, begitu juga dengan Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak, yang ditemuinya semalam.

Beliau berkata Azizan tetap menyuruhnya hadir pada persidangan Dewan Negeri Kedah yang akan bermula 17 April ini.
  
Bagaimanapun, Syed Sobri tidak akan berbuat demikian kerana berdasarkan undang-undang negeri, beliau telah hilang kelayakan sebagai wakil rakyat berikutan statusnya sebagai muflis.
  
Perkara 47(1)(b) Undang-Undang Tubuh Kerajaan negeri Kedah menyatakan seorang anggota Dewan Negeri hilang kelayakan jika ia seorang muflis yang belum dilepaskan.
  
Dalam pilihan raya Umum 2008, Syed Sobri yang bertanding buat pertama kali telah menewaskan calon PAS Zawawi Ahmad dengan majoriti 805 undi.
- Bernama
Harga RON97 naik 10 sen kepada RM2.90 seliter
Harga petrol gred RON97 akan naik 10 sen mulai tengah malam ini - meningkat daripada RM2.80 kepada RM2.90 seliter.

Harga baru ini sepadan dengan harga rekod yang ditetapkan pada Mei tahun lepas. Bagaimanapun, harganya turun RM0.10 seliter pada bulan berikutnya.

Persatuan Peniaga petrol Malaysia, Abdul Wahid Bidin mengesahkan ini.

Minggu lepas, kerajaan persekutuan mengumumkan ia telah meningkatkan subsidi petrol RON95 gred - yang paling banyak digunakan di Malaysia - sebanyak 10 sen ekoran harga minyak mentah global yang semakin meningkat.

Ini adalah kerana kerajaan persekutuan berkata ianya penting untuk mengekalkan harga RON95 bagi menghindari tekanan inflasi.

RON95 diperkenalkan pada bulan September 2009, selepas kerajaan persekutuan memutuskan untuk mengapungkan harga RON97 yang disemak setiap bulan.

Kenderaan pendaftaran asing tidak dibenar menggunakan minyak RON95.
Adam Adli ditumbuk ketika rundingan penduduk
Rundingan 34 penduduk flat lama PKNS Kampung Kerinchi dekat Kuala Lumpur bersama pihak berkuasa tempatan (PBT) yang mahu merobohkan kediaman mereka pagi ini dicemari oleh insiden aktivis pelajar, Adam Adli ditumbuk.

NONEMenurut saksi kejadian, Adam Adli Abd Halim kelihatan ditumbuk ketika menuruni pangsapuri empat tingkat itu oleh lelaki, dipercayai penduduk setempat.

Adam yang hadir bersama seorang lagi aktivis pelajar Ekhsan Bukhari kelihatan mengalami kecederaan di bahagian bibir dan mata.

Adam ketika dihubungi Malaysiakini mengesahkan dikasari dan mengalami kecederaan yang kini sedang membuat laporan polis di Balai Polis Jalan Pantai Baharu.

Adam sebelum ini popular kerana menurunkan bendera memuatkan wajah Datuk Seri Najib Razak dalam perhimpunan mahasiswa di depan ibu pejabat Umno di Kuala Lumpur.

Rakan dibawa ke balai polis
Ketika ditemui selepas membuat laporan, Adam berkata, sebelum ditumbuk, beliau dan beberapa aktivis pelajar naik ke tingkat tiga flat apabila mendapati ada keluarga yang menangis dan merayu agat PBT tidak menghalau mereka.

"Saya hanya naik dan tenangkan mereka. Lagipun pihak DBKL kata mereka cuma pecahkan pintu rumah yang tidak ada orang. Jadi selepas itu kami turun.

NONE"Sebelum itu lagi, ada beberapa orang yang jerit-jerit tetapi saya tak endahkan. Masa saya turun tangga dan nak pusing ke kanan sikit, terus ada orang menumbuk saya.

"Saya cam dia sebab sebelum itu, orang itu ada berbual dengan saya... Yang saya pasti ada dua serangan dibuat dekat saya," dakwa Adam.

Adam bagaimanapun kesal kerana tiada tangkapan dibuat berhubung individu yang menyerangnya.

Sementara itu, rakannya Ekhsan berkata, semasa kekecohan berlaku, beliau telah di bawa oleh anggota polis ke Balai Polis Jalan Pantai Baharu dan dan dibebaskan sejam kemudian.

Beliau bagaimanapun tidak ditahan pihak polis.

Adam kini ke Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) bagi melengkapkan laporan polis.
BERSIH 3.0 sasar 500,000 sertai himpunan 28 April
Penganjur BERSIH 3.0 hari ini mengumumkan bahawa perhimpunan tersebut akan diteruskan pada penghujung bulan ini - jam 2 petang 28 April - di Dataran Merdeka, pusat bandar Kuala Lumpur.

Pengerusi bersama Gabungan Menuntut Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH 2.0), Datuk A Samad Said ketika mengumumkan perkara itu turut menganggarkan 500,000 orang dijangka menyertainya kali ini.

bersih pc on jom 100 170112 samad saidKatanya, anggaran itu dibuat berdasarkan interaksi dan pertemuan beliau dengan anggota masyarakat dalam majlis tertentu dan juga di laman media sosial.

"Saya sendiri berjalan di mana-mana dan orang bertanya bila?

"Daripada interaksi sewaktu berjumpa dalam majlis atau dalam Facebook, saya mengkhayalkan setidak-tidaknya, himpunan ini akan mengumpul 500,000 orang," katanya.

Perhimpunan yang anjurkan bersama dengan 84 NGO lain itu juga akan diadakan serentak di seluruh negara dan dunia, kata sasterawan negara itu lagi.

Dalam perhimpunan kali ini, para peserta akan duduk di lokasi tersebut bermula jam 2 petang hingga 4 petang.

"Walaupun BERSIH 3.0 adalah duduk sahaja, tetapi dia memberikan impak yang kuat," katanya dalam sidang media di ibu negara pagi ini.

bersih announcing 3rd rally 040412 leafletSementara itu, Datuk S Ambiga yang juga pengerusi bersama berkata pada perhimpunan lalu, sebanyak 32 lokasi di seluruh dunia terlibat dengan BERSIH 2.0.

Katanya, jumlah itu berkemungkinan akan bertambah pada perhimpunan kali ini.

Lokasi luar negara itu akan diumumkannya pada sidang media selepas ini, katanya.

Perhimpunan kedua pada 9 Julai tahun lalu dihadiri puluhan ribu rakyat yang menuntut supaya lapan perkara itu dilaksanakan.

Kerajaan kemudiannya menubuhkan Jawatankuasa Penambahbaikan berhubung Pilihan Raya (PSC) untuk mencadangkan perkara untuk menambahbaik pilihan raya.

Laporan jawatankuasa itu dikemukakan ke parlimen semalam dengan bantahan oleh wakil pembangkang.
S'gor tubuh jawatankuasa khas siasat isu murtad
Kerajaan Selangor hari ini menubuhkan jawatankuasa khas bagi memantap peranan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), terutama bagi menghadapi cakap-cakap berlakunya usaha memurtadkan umat Islam.

Mengumumkan perkara itu, Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim berkata, jawatankuasa itu akan dianggotai Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Khusrin Munawi, Pengarah JAIS Datuk Marzuki Husin, ADUN Meru Rani Osman serta pegawai daripada JAIS dan Pejabat Undang-undang negeri.

"Kerajaan negeri berpendapat jawatankuasa ini akan memberi penambahbaikan kepada JAIS dalam peranannya untuk mengangkat martabat agama Islam terutama (apabila) wujudnya 'cakap-cakap' wujudnya cubaan memurtadkan umat Islam melalui pendedahan video," katanya merujuk pendedahan bekas exco agama negeri Datuk Hasan Ali.

Jawatankuasa itu akan melaporkan terus kepada mesyuarat exco dan dijangka melengkapkan kajiannya dalam tempoh tiga minggu, kata Khalid.

Bagaimanapun, tambahnya, jawatankuasa itu tidak akan mengambilalih siasatan yang sudah dilaksanakan JAIS dan hanya memantau perkembangannya.

Hasan pada 2 April lalu menayangkan video yang memuatkan temubual dengan suami isteri yang mendakwa pernah dikristiankan oleh sekumpulan mubaligh Australia.

Bercakap dalam sidang media selepas mesyuarat exco di Shah Alam hari ini, Khalid juga berkata video yang ditayangkan Hasan kepada media "sangat lemah" dan tidak menyokong dakwaannya.

"Kerajaan negeri telah mendapatkan pandangan peguam syarie mengenai isu ini dan ternyata perbuatan yang dikatakan sebagai 'pendedahan' itu tidak cukup bukti untuk pendakwaan," katanya.

Sementara itu, ditanya sama ada JAIS akan memanggil Hasan memberikan keterangan bagi membantu siasatan, Khalid menjawab ringkas: "Kalau didapati perlu (panggil)."
Tawan S'gor: Noh serupa macam Khir Toyo, kata MB
Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini menganggap keyakinan BN untuk merampas kembali Selangor daripada Pakatan Rakyat hanya mengulangi 'lagu lama' pada 2008.

"Dia serupa macam Saudara Khir Toyo dulu. Dia kata pembangkang sifar," katanya.

Khalid berkata demikian ketika ditanya tentang sasaran timbalan pengerusi BN negeri Datuk Seri Noh Omar untuk memenangi 36 daripada 56 kerusi DUN.

"Jadi, kita tak payah nak komen. Kita bersedia untuk menghadapi pilihan raya. Itu saja yang boleh saya kata."
Noh pada 31 Mac lalu dilapor berkata BN yakin menang di 36 daripada 56 kerusi yang dipertandingkan, hanya kurang satu kerusi untuk membentuk majoriti dua pertiga dalam Dewan Undangan Negeri (DUN).

Dalam wawancara dengan Nanyang Siang Pau, Noh meramalkan Umno akan menang 30 daripada 35 kerusi yang ditandingi.
Noh juga berkata MCA mampu mendapat lima daripada 14 kerusi sementara GERAKAN dan MIC masih-masing mendapat satu kerusi.

Katanya, walaupun mendapat sokongan kurang memberangsangkan selepas kalah dalam pilihan raya umum 2008, situasi kini berubah bawah kepimpinan Datuk Seri Najib Razak secara langsung.

Selangor - negeri terkaya di Malaysia - kini antara negeri yang paling hebat diserang BN berputih masa pada 2008 dengan kekalahan mengejut mereka.
PAS dedah 'pasukan khas' ambil rakyat asing jadi pengundi
Naib Presiden PAS, Mahfuz Omar hari ini mendakwa beliau mempunyai bukti untuk menunjukkan bahawa kerajaan telah menubuhkan pasukan petugas yang bertanggungjawab memberi taraf kerakyatan kepada warga asing bagi membolehkan mereka mengundi dalam pilihan raya umum akan datang.

NONEMahfuz dipetik oleh organ rasmi PAS Harakahdaily menamakan seorang pembantu kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, dan pegawai-pegawai kanan Majlis Keselamatan Negara, Jabatan Pendaftaran Negara dan Suruhanjaya Pilihan Raya.

Nama-nama mereka tidak disiarkan oleh Malaysiakini sementara menunggu pengesahan.

"Kerajaan BN tidak boleh berhadapan dengan politik terdesak dengan mengatasi, membawa warga asing untuk mengundi BN," katanya dalam sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini.

Berikutan itu, beliau mendesak kerajaan membentuk Suruhanjaya Diraja bagi menjawab segala dakwaan yang timbul dan suruhanjaya itu, tambahnya, boleh memanggil mereka yang terlibat.

Ketika ditemui kemudian, Mahfuz enggan mendedahkan bagaimana beliau mendapat maklumat tersebut.

"Ini adalah maklumat yang diperolehi dari dalam," jawab Mahfuz.

Sementara itu, dalam satu kenyataan, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS, Ridhuan Mohd Nor berkata dakwaan itu "amat serius" dan melibatkan integriti serta kedaulatan negara.

Tahun lepas, aktivis PAS telah mengesan bas yang membawa warga asing di sebuah resort di Sungai Merab, yang dikatakan sebahagian penipuan MyKad.

Polis, bagaimanapun, mendakwa bahawa warga asing berada di sana untuk kursus keusahawanan.

Laporan tambahan oleh S Pathmawathy di Parlimen.
S'gor dakwa SYABAS gagal bekal cukup air terawat
Kerajaan Selangor mengeluarkan notis amaran kepada Syarikat Bekalan Air Selangor (SYABAS) kerana didakwa gagal membekalkan air terawat yang mencukupi di negeri itu.

Menteri Besar Tan Sri Khalid Ibrahim mendakwa, kegagalan itu menyebabkan projek yang dikendalikan 79 pemaju di negeri itu terjejas.

"Tindakan SYABAS ini jelas sekali bertentangan dengan terma yang telah dipersetujui oleh perjanjian konsesi yang ditandatangani kerajaan pusat, kerajaan negeri dan syarikat konsesi pada 15 Disember," kata dalam sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat exco negeri hari ini.

Menteri besar juga mendakwa perbuatan SYABAS "seolah-olah mahu menggagalkan kemajuan ekonomi di Selangor".

Sehubungan itu, Khalid menegaskan kerajaan negeri berhak menamatkan perjanjian konsesi dan mengambil alih fungsi SYABAS jika masalah ini gagal diatasi.
Tambahnya, notis itu dihantar oleh Timbalan Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Noordin Sulaiman kepada Ketua Pegawai Eksekutif SYABAS pada 29 Mac lalu.

Turut hadir dalam sidang media itu exco kerajaan tempatan Ronnie Liu dan exco pendidikan Halimah Ali.

Sementara itu, menyentuh masalah banjir besar di Klang baru-baru ini, Ronnie berkata kerajaan pusat mesti berhenti menyalahkan kerajaan negeri dalam isu banjir.

Beliau sebaliknya mendakwa, kejadian banjir itu berpunca daripada tindakan kerajaan pusat yang tidak menyalurkan peruntukan kementerian kepada Jabatan Parit dan Saliran (JPS) negeri.

Sebagai contoh, tambahnya, JPS Selangor pernah meminta peruntukan RM1 bilion untuk rancangan lima tahun tetapi tidak dilayan.

"Semua permohonan di Selangor, termasuk di Klang, satu pun tak dapat kelulusan," katanya lagi

Tiada ulasan: