Isnin, 23 April 2012

SEMUA ADA PENGALAMAN KENA PECAT..BIAR KENA PECAT KELUAR PARTI...JANGAN ALLAH PECAT KELUAR DARI ISLAM SEBAB PERSENDA HUKUM ATAU MENOLAK HUKUM ALLAH....MAKA NERAKALAH TEMPATNYA...

Ibrahim: Anwar pernah rayu diberi peluang kedua...
Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), Datuk Ibrahim Ali mendakwa bahawa Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pernah merayu kepadanya agar berjumpa Tun Dr Mahathir Mohamad supaya tidak memecatnya dan beri peluang kedua menjadi timbalan perdana menteri.

Ibrahim mendakwa, pada tahun 1998, Anwar ada menelefon dan meminta datang ke rumah untuk berjumpa dengannya dan meminta beliau merayu kepada Mahathir agar diberi peluang kedua.

Menurut Ibrahim lagi, bagaimanapun, Mahathir memecat Anwar kerana perilakunya serta demi negara dan agama.

"Saya kenal Anwar dah lama. Dari tahun 1970-an lagi... Ada sekali tu, dia ada hubungi saya dan suruh ke rumah... Masa itu dia merayu supaya jumpa dengan Mahathir untuk bagi dia peluang kedua... jangan pecat dia...

"Tapi saya tak nak bersekongkol... Saya tak nak hipokrit," katanya dalam ucapan perasmian pelancaran kelab Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI) di Kuala Lumpur malam tadi.
NONEIbrahim berkata, TIBAI ibarat anak kandung PERKASA kerana penerajunya Muhammad Zahid Md Arip adalah ahli tertinggi PERKASA.
Sebagai simbolik pelancaran, Ibrahim dan beberapa pimpinan TIBAI memegang rotan dan memukul gambar Anwar sebagai tanda 'tibai'.

Menurut Ibrahim yang juga ahli parlimen Pasir MAS, dengan dakwaan berhubung kes liwat, maka Anwar bukanlah calon yang sesuai untuk menjadi perdana menteri.

Malah, katanya, masih ramai lagi calon lain yang mampu menggantikan Datuk Seri Najib Razak bagi kerusi itu.

"Kita tolak dia bukan sebab kita Umno. Tidak ada kena mengena. Tetapi demi negara dan umat Islam.

"Kita mesti konsisten. Ramai lagi pemimpin yang bersih yang boleh gantikan Najib. Mahathir tolak sebab perilaku Anwar. Dia tak boleh jadi perdana menteri. Kita akan buat pendedahan satu demi satu masa jelajah nanti.

"Akibat daripada tindak tanduk dia (Anwar), orang Melayu berpecah. Kerana dia, Melayu berpecah, DAP untung dan PAS hancur," katanya lagi.

JANGAN ALLAH TIBAI DALAM NERAKA DAH...

TIBAI sedia lawan pada PRU13
Kelab Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI) bertekad akan menentang ketua pembangkang itu pada pilihan raya umum ke-13.

Penerajunya, Muhammad Zahid Md Arip berkata, beliau tidak gentar, sebaliknya bersedia berhadapan dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim di Parlimen Permatang Pauh sekiranya diberi peluang.

"Andai (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Abd Razak) menamakan saya atau arahkan saya bertanding dengan Anwar di Pematang Pauh, saya sedia turun tentang Anwar," katanya dalam ucapan di majlis pelancaran TIBAI di Kuala Lumpur semalam.

Pelancaran TIBAI disempurnakan oleh Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), Datuk Ibrahim Ali di ibunegara malam tadi.

NONETurut hadir ialah senator Datuk S Nalakaruppan, Ahli Parlimen Wangsa Maju Wee Choo Keong dan bekas setiausaha sulit Anwar, Anuar Shaari.

Sebagai simbolik pelancaran, Ibrahim dan beberapa pimpinan TIBAI memegang rotan dan memukul gambar Anwar sebagai tanda 'tibai'.

Selain itu, Muhammad Zahid berkata, TIBAI nekad akan menjatuhkan Anwar "sehingga ketitisan darah yang terakhir".

"Kita akan kumpulkan sahabat-sahabat yang pernah menyokong Anwar. Walaupun kita pipit, tetapi dengan sokongan yang ada, kita mampu menggoncangkan Anwar hingga titisan darah yang terakhir," katanya disambut tepukan hadirin.

TIBAI ditubuhkan pada 18 April lalu yang bertujuan untuk menolak Ketua Umum PKR itu daripada menjadi perdana menteri dan seterusnya daripada arus politik semasa.

Menurut Muhammad Zahid, TIBAI dijangka mengadakan siri jelajah bagi memberi penerangan siapa sebenarnya Anwar yang akan memberi fokus kepada empat negeri iaitu Wilayah Persekutuan, Selangor, Pulau Pinang dan Kedah.

"Kita akan buat siri jelajah. Bila? Kita akan adakan sidang media pada waktu terdekat," katanya.
Husam: Penyenaraian tetap haram walau dilulus KPF
PAS menegaskan bahawa langkah kerajaan untuk menyenarai Felda Global Ventures Holdings (FGVH) ke Bursa Malaysia tetap haram walau diluluskan oleh Koperasi Permodalan Felda (KPF).

Naib presiden PAS Datuk Husam Musa berkata mana-mana badan bawah lembaga itu tidak berhak ke atas tanah seluas 380,180 hektar yang akan dipindah milik kepada FGVH daripada Felda Plantations dengan penyenaraian itu.

Katanya pemilikan tanah yang tidak mempunyai peneroka mengikut Seksyen 37 Akta Tanah (Kawasan Penempatan Berkelompok) 1960 itu terbahagi kepada dua – milikan individu dan milikan koperasi.

Tiada milikan lain dibenarkan melalui akta tersebut, sama ada melalui FGVH mahupun badan lain, katanya dalam Konvensyen Felda di Shah Alam hari ini.

Tambahnya, tugas Felda adalah untuk mengurus tanah berkenaan untuk peneroka dan bukannya untuk memiliki apa-apa.

Para peneroka yang hadir ke konvensyen berkenaan kelihatan sedia untuk menentang penyenaraian berkenaan – kesemua mereka menjawab bahawa mereka menentang langkah tersebut, apabila ditanya Husam.

Kumpulan berkenaan hadir untuk mengetahui rancangan yang akan dikemukakan pemimpin tersebut bagi menghalang penyenaraian itu.

Kumpulan berkenaan juga menentang KPF yang meluluskan resolusi pada Jumaat untuk menyokong penyenaraian itu.

Exco kanan kerajaan Kelantan itu berkata, kerajaan negeri akan menulis surat kepada Bursa Malaysia dan Suruhanjaya Sekuriti untuk menolak penyenaraian berkenaan.

Katanya kerajaan negeri akan mengemukakan alasan bahawa Felda Plantations tidak berhak ke atas tanah berkenaan dan tidak boleh memindahkan pemilikan tanah itu kepada FGVH.

Dalam pada itu, katanya lagi, kerajaan negeri juga telah menubuhkan panel perundangan untuk meneliti kaedah untuk mengambil semula kesemua tanah yang akan diberikan kepada FGVH itu.
Majistret tolak permohonan reman siswa
Peguam Syahredzan Johan berkata polis tidak boleh menahan siswa Umar Mohd Azmi yang ditahan di tapak perkhemahan pelajar di Dataran Merdeka hari ini lebih daripada tempoh 24 jam.

Katanya, Mahkamah Majistret tidak membenarkan permohonan reman polis ke atas siswa berkenaan.

Ketika dihubungi Syahredzan yang mewakili pelajar berkenaan berkata majistret enggan memenuhi permintaan polis setelah melihat rakaman penahanan pelajar itu, pagi ini.

Tambahnya, Umar tidak perlu ditahan kerana proses mengambil kenyataan dan cap jari boleh dibuat tanpa menahan pelajar terbabit.

Umar kini dihantar semula ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi Umar dan ditahan di balai berkenaan.

Sementara itu, aktivis Occupy Dataran Fahmi Reza pula dibebaskan dengan jaminan tanpa sebarang pertuduhan, kata Syahredzan lagi di Twitter.

Fahmi dan Umar kedua-duanya ditahan pagi ini dalam serbuan oleh polis dan pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) – pada perkhemahan kumpulan berkenaan yang masuk hari kelapan.

Kumpulan pelajar dan aktivis itu berkhemah di Dataran Merdeka bagi menuntut pendidikan tinggi percuma dan untuk memansuhkan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) sejak 14 April.

Aktivis dan siswa lain pada masa ini meneruskan perkhemahan mereka di Dataran walau kebanyakan barang keperluan mereka dirampas DBKL pagi ini.
Sementara itu dalam satu kenyataan hari ini Ketua Polis Kuala Lumpur Datuk Mohmad Salleh berkata Fahmi, 35, disiasat mengikut Seksyen 40 Akta Jalan, Parit dan Bangunan 1975.
Umar pula disiasat mengikut Seksyen 186 Kanun Keseksaan kerana menghalang penjawat awam menjalankan tugas dan diminta hadir ke Mahkamah Jalan Duta pada 23 April, katanya lagi di laman Facebook.
Menteri akui k'jaan 'keterlaluan' tangani BERSIH
Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Hussein mengakui bahawa kerajaan bertindak keterlaluan ke atas perhimpunan BERSIH 2.0 pada dengan mengharamkan penganjur dan menahan individu yang memakai kemeja-T perhimpunan 9 Julai itu.  

Bagaimanapun, beliau membandingkan tindakan tersebut dengan langkah yang diambil kerajaan United Kingdom dalam menangani rusuhan yang berlaku di negara tersebut.

"Banyak bantahan daripada orang ramai (di UK) kerana kurang tindak balas daripada agensi penguatkuasa," katanya dalam satu wawancara dengan akhbar Sunday Star hari ini.

Katanya dakwaan bahawa kerajaan bertindak keterlaluan itu mungkin berbeza sekiranya sesuatu yang buruk berlaku ketika perhimpunan BERSIH 2.0.

Bagaimanapun kerajaan mengambil teladan daripada peristiwa itu dan memperkenal undang-undang baru untuk perhimpunan BERSIH 3.0.

Katanya akta itu memberi keyakinan kepadanya untuk menjalankan tugas dengan bijaksana dan bertanggungjawab mengikut undang-undang.

Pentadbiran Najib melancarkan operasi besar-besaran untuk mematahkan usaha penganjur mengadakan perhimpunan terseut, termasuk segala aktiviti berkaitan BERSIH.

Tindakan itu menyebabkan ramai ditahan dan timbul dakwaan bahawa pergerakan BERSIH disusupi oleh ejen komunis.

Hishammuddin sendiri mengumumkan BERSIH – Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil – sebagai pertubuhan haram dan bahan publisiti pertubuhan itu juga dirampas.

Beliau juga memberi jaminan bahawa perhimpunan 28 April tidak akan dianggap sebagai satu ancaman keselamatan, selagi ia dijalankan secara aman.

Jika ada penambahan kehadiran polis untuk hari tersebut, itupun hanya bagi membantu golongan yang ingin menghadiri perhimpunan, katanya.

Bagaimanapun, Hishammuddin tetap menggesa gabungan BERSIH supaya menggunakan lokasi lain memandangkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur menolak permohonan mereka untuk menggunakan Dataran Merdeka.
Menteri ulangi, BERSIH 3.0 tak gugat keselamatan
Kementerian Dalam Negeri hari ini membenarkan sebarang perhimpunan aman pada masa akan datang termasuk Bersih 3.0 yang akan dianjurkan di ibu negara pada 28 April ini kerana ia dianggap sebagai tidak menggugat keselamatan negara.

Menterinya, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata hasil pemantauan awal kementerian menunjukkan perhimpunan aman tersebut tidak memerlukan kehadiran secara keterlaluan pihak polis seperti menggerakkan Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) kerana ia tidak menimbulkan kebimbangan dari segi keselamatan.

"Sungguhpun begitu, FRU dan polis akan sentiasa dalam keadaan siap siaga 24 jam, 7 hari seminggu...kita akan mengadakan perbincangan dan meminta persetujuan daripada kedua-dua belah pihak, dari segi apa yang nak dilakukan di lokasi perhimpunan yang sesuai dalam jangka masa yang realistik dan untuk perkara-perkara yang selamat.

"Kalau ada kehadiran polis pun hanya untuk mengalu-alukan peserta perhimpunan ke kawasan yang akan ditetapkan kelak," katanya pada sidang media di Program Ceria Gagasan Anak-anak Sembrong di Perantauan (GAASP) di Bukit Kiara, di Kuala Lumpur hari ini.

Menyentuh mengenai isu Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang tidak membenarkan Dataran Merdeka digunakan sebagai lokasi perhimpunan Bersih 3.0, Hishamuddin berkata masyarakat perlu memandang rasional keputusan tersebut.

"Jadi saya harap semua pihak perlu bersikap positif mengenai pemilihan lokasi kerana kementerian sentiasa bersikap terbuka namun penganjur perlu pastikan perhimpunan dibuat mengikut setiap prosedur yang ditetapkan dan bertanggungjawab ke atasnya," katanya.

Hishammuddin berkata pihaknya juga tidak menghalang penganjur perhimpunan aman untuk menggunakan Stadium Bukit Jalil atau Stadium Merdeka sebagai kawasan untuk berhimpun namun mereka perlu membuat permohonan kepada pihak pentadbiran stadium berkenaan terlebih dahulu.

"Saya yakin dengan cara kerajaan kini yang bersikap lebih terbuka terhadap isu dan bantahan yang ingin disuarakan oleh pihak tertentu dan saya harap perhimpunan aman tersebut dapat dibuat dalam keadaan yang rasional dan realistik dan bukan untuk mempolitikkan atau memecah belahkan rakyat.

Sementara itu ketika ditanya mengenai penahanan dua individu pagi tadi oleh polis berhubung isu sekumpulan penuntut yang mendirikan khemah di Dataran Merdeka yang memprotes agar dimansuhkan Pinjaman Tabung Perbadanan Tinggi Nasional (PTPTN), beliau berkata pihaknya masih belum menerima sebarang maklumat mengenai kejadian tersebut dan beliau akan menyemak mengenai penahanan tersebut.

Dalam perkembangan lain, mengulas mengenai peruntukan kuasa anggota Ikatan Relawan Rakyat Malaysia (Rela) iaitu kuasa membawa senjata api dan kuasa untuk menahan serta memeriksa mana-mana individu yang disyaki pengganas yang digugurkan ketika persidangan Parlimen pada Selasa lepas, Hishammuddin berkata ia dijadikan sebagai suntikan semangat baru bagi anggota Rela.

"Sebelum ini, banyak permasalahan timbul dalam keanggotaan Rela, namun perkara sebegini yang membelenggu imej anggota Rela mesti ditangani terlebih dahulu.

"Sungguhpun Rela kini bergerak dengan akta yang baru, ia tidak bermakna kuasa atau peranan Rela menjadi kurang malah KDN sedang memperisikan Rela dalam pelbagai aktiviti lain yang sebelum ini tidak melibatkan Rela contohnya rondaan bersama polis di bawah Bidang Keberhasilan Utama Negara (NKRA) bagi menurunkan indeks jenayah, merapatkan hubungan kerjasama dalam konteks bencana dengan Jabatan Pertahanan Awam Malaysia (JPAM) dan sebagainya," katanya.

Beliau berkata persepsi masyarakat terhadap Rela dalam beberapa insiden sebelum ini langsung tidak menggugat atau mengekang anggota Rela daripada terus bertambah.

"Keanggotaan Rela kini telah meningkat kepada 2.9 juta orang dan menjelang hujung bulan ini, ia akan bertambah menjadi 3 juta dan dengan imej dan akta baru itu, institusi Rela tetap menjadi benteng kepada pembinaan negara bangsa, tidak kira kaum, agama, kedudukan dan darjat," katanya.

- Bernama
Dua ditahan, DBKL rampas khemah di Dataran
Pegawai Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan polis pagi ini menahan dua orang lelaki yang sedang berkhemah di Dataran Merdeka.

Dianggarkan 40 pegawai DBKL dan polis itu mengepung tapak perkhemahan berkenaan dan merampas khemah tersebut pada kira-kira jam 8 pagi ini, menurut seorang saksi, Wong Tay Sy, 27.

NONEWanita muda itu berkata, pasukan berkenaan menunggu sehingga peserta perkhemahan tersebut bangkit tidur dan merampas serta memunggah sebanyak 61 daripada 62 khemah itu ke dalam trak DBKL.

Wong yang berkhemah di lokasi tersebut sejak Jumaat lalu berkata, dua orang berkenaan – aktivis Fahmi Reza dan siswa bernama Umar Mohd Azmi – ditahan dan dibawa ke sebuah kenderaan tidak bertanda.

"Fahmi terus bertanya sekiranya beliau ditahan namun mereka tidak menjawab. Sekarang beliau berada di balai polis Dang Wangi," katanya lagi.
Hari kelapan demo siswa
Kumpulan siswa berkenaan berkhemah di Dataran Merdeka sejak lebih seminggu lalu dengan mesej tuntutan untuk menghapus pinjaman melalui Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional dan juga tuntutan untuk pendidikan tinggi percuma.
NONEKumpulan yang berkhemah bersama aktivis Occupy Dataran memberi ruang kepada konsert diraja untuk diadakan di Dataran namun kembali berkhemah selepas konsert itu berakhir malam tadi.
Ketika dihubungi, Fahmi berkata beliau ditahan oleh anggota polis ketika pegawai DBKL sedang menurunkan khemah yang didirikan mereka.
Katanya, polis berkenaan mahu bercakap dengannya namun Fahmi berkata beliau ingin berbincang dengan rakannya terlebih dahulu.
Fahmi berkata beliau ditahan polis selepas ditanya sekiranya benar beliau ditahan, manakala seorang lagi ditahan apabila mendekati polis dan bertanya sebab penahanan Fahmi.


VIDEO l 2.32 min

Tiada ulasan: