Rabu, 4 April 2012

KERJA2 BAIK DAN TIDAK MENIPU AMALAN2 AHLI SYURGA....KERJA2 JAHAT SERTA MENIPU INI AMALAN2 AHLI NERAKA...CUBA KITA FIKIRAN...BENAR ATAU SALAH KENYATAAN INI....

PSC: Tindakan Speaker pemangkin Bersih 3.0

Muhammad Faizal, 03 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 3 April: Penolakkan usul berkenaan laporan minoriti dan juga meluluskan cadangan Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya tanpa perbahasan merupakan pemangkin kepada perlaksanaan himpunan Bersih 3.0.

Menurut Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (gambar), Pakatan Rakyat mempunyai hujah serta bukti apabila Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia meminta mereka mengemukakan bukti amalan laporan minoriti yang dilakukan di mana-mana negara Komanwel.

"Bila Speaker meminta kita kemukakan bukti amalan mana-mana negara komanwel yang melaksanakan laporan minoriti dalam Parlimen mereka.

"Kita mempunyai hujah serta fakta berasaskan apa yang berlaku dalam Parlimen di New Zealand, Australia mahupun negara-negara kecil seperti Jamaica yang ada keutamaan tentang laporan minoriti dimasukkan atau dibahaskan bersama dengan laporan yang dikemukakan," jelasnya.

Tambahnya lagi, adalah tidak munasabah Pakatan Rakyat dilayan sedemikian, yang mana hujah-hujah mereka langsung tidak mahu didengari di Parlimen.

"Saya merasakan dengan penolakkan ini rakyat diluar sana dapat melihat bagaimana proses penyuburan demokrasi di dalam negara ini tidak dapat diletakkan di tempat yang adil.

"Walaupun kita menyertai PSC serta memberi kerjasama sepenuh demi penanbahbaikan proses pilihanraya namun apa yang berlaku hari ini telah menguburkan demokrasi negara," sambung beliau lagi.

Salahuddin ketika ditanya berkenaan pembaziran yang dilakukan sepanjang tempoh enam bulan dan akhirnya laporan tersebut diluluskan tanpa dibahas.

"Saya tidak melihat ia sebagai satu pembaziran kerana kita telah beri kerjasama selama ini, tetapi pada hari ini kita dapat melihat bagaimana wujudnya campurtangan pihak eksekutif mahupun  Umno itu sendiri dalam keputusan yang dibuat.

"Kita melihat bagaimana laporan minoriti itu ditolak sedangkan ia tidak sepatutnya berlaku sebab kita boleh buktikan dengan amalan yang dilakukan di parlimen-parlimen di luar negara terutamanya negara komanwel," sambung beliau lagi.

Sebelum itu, Pandikar Amin menolak usul yang difailkan semalam atas alasan tiada peruntukan bawah Perintah Tetap yang memberikannya kuasa untuk mengubah laporan itu.

Tiada perkara seumpamanya, kata Pandikar memetik amalan berparlimen di New Zealand.

Penolakan itu, menyebabkan ahli parlimen pembangkang bangun mendakwa terdapat duluan berhubung laporan minoriti dikepilkan bersama laporan-laporan lain, di Parlimen negara Komanwel lain.

Malah beliau juga turut mengarahkan Azmin Ali (Gombak), R.Sivarasa (Subang) dan juga Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) keluar dari Dewan Rakyat atas tindakkan ketiga-tiga mereka mengemukakan bukti serta hujah terhadap amalan tersebut.

Pandikar Amin telah mengambil keputusan untuk memutuskan usul tersebut diluluskan tanpa ada perbahasan.


LAPORAN BERKAITAN

Anggota PSC Pakatan pohon laporan minoriti

Usul PSC tambah baik p'raya lulus dalam kecoh

22 syor PSC mengenai pilihan raya

PAS minta statistik sindiket jual bayi

Harakahdaily, 04 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 4 April: PAS meminta Menteri Dalam Negeri menyatakan statistik PDRM berkaitan sindiket penjualan bayi di negara ini bagi tempoh 2008-2011 dan nyatakan langkah mengatasi fenomena itu.


Demikian soalan bagi jawab lisan daripada Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar (gambar) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.

Berikut ialah pertanyaan-pertanyaan bagi jawab lisan daripada ahli-ahli Parlimen PAS pada persidangan Dewan Rakyat yang bermula jam 10.00 pagi, hari ini.

Dr. Mujahid Yusof Rawa [Parit Buntar] minta MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI menyatakan berapa banyak agensi dan jabatan Kerajaan yang mengendalikan urusan pembangunan usahawan bumiputera dan senaraikan agensi dan jabatan terbabit berserta dengan peruntukan yang disediakan.

Muhammad Husain [Pasir Puteh] minta MENTERI PERDAGANGAN ANTARABANGSA DAN INDUSTRI menyatakan jumlah dagangan antara Malaysia dan Indonesia dan adakah pihak Kerajaan mempunyai rancangan khas untuk merancakkan hubungan dagang dengan negara berkenaan memandangkan banyak persamaan antara dua negara ini.

Datuk Kamarudin Jaffar [Tumpat] minta PERDANA MENTERI menyatakan berapakah jumlah wang yang dibayar kepada syarikat FBC Media Ltd. untuk penerbitan dokumentari yang disiarkan oleh BBC yang akhirnya BBC terpaksa memohon maaf.

Dr. Mohd Hatta Md Ramli [Kuala Krai] minta MENTERI PENGAJIAN TINGGI menyatakan kaedah meningkatkan hasil bagi menampung pengurusan dan pembangunan universiti tempatan yang diberi autonomi dalam pengurusan kewangannya.

Mohd Firdaus Jaafar [Jerai] minta MENTERI DALAM NEGERI menyatakan statistik PDRM berkaitan sindiket penjualan bayi di negara ini bagi tempoh 2008-2011 dan nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi fenomena ini.

Datuk Mahfuz Omar [Pokok Sena] minta MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI menyatakan:-
(a) sejauh mana seriusnya serangan ulat pengorek batang padi (ulat kerbau) ke atas sawah padi di Malaysia; dan
(b) berapa peratuskah pengurangan pengeluaran padi negara ekoran serangan ulat tersebut dan apakah langkah-langkah yang diambil oleh Kementerian dalam menangani masalah tersebut.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [Kota Bharu] minta PERDANA MENTERI menyatakan tujuan sebenar kehadiran YAB. Perdana Menteri dan Datin Seri Rosmah Mansor pada sambutan Thaipusam di Batu Caves pada 7 Feb 2012.

Khalid Abdul Samad [Shah Alam] minta MENTERI PELAJARAN menyatakan apakah status pembinaan sekolah di Seksyen U10 Shah Alam.

Salahuddin Ayub [Kubang Kerian] minta MENTERI LUAR NEGERI menyatakan adakah Malaysia masih berpegang kepada konsep dan pendirian Zon Aman, Bebas dan Berkecuali (ZOPFAN) untuk Asia Tenggara.

Mohd. Abdul Wahid Endut [Kuala Terengganu] minta MENTERI KERJA RAYA menyatakan maklumat terperinci tentang Lebuh raya Pantai Timur 2 (LPT 2) termasuk butiran berikut:-
(a) bilakah dijangka siap sepenuhnya dan jumlah kos baru keseluruhan pembinaan lebuh raya tersebut; dan
(b) pihak yang akan ditawarkan konsesi, terma-terma perjanjian, tempoh konsesi dan bentuk pulangan kepada Kerajaan Negeri Terengganu hasil dari pelaburan sebanyak 50% dari kos pembinaan.

Dr. Siti Mariah Mahmud [Kota Raja] minta MENTERI DALAM NEGERI menyatakan apakah langkah-langkah tegas yang akan diambil oleh Kerajaan terhadap pendatang asing tanpa izin (PATI) selepas tarikh 10 April 2012 dan apakah perubahan polisi yang akan diambil Kerajaan untuk memastikan yang Malaysia tidak perlu mengulangi lagi Program 6P ini dalam beberapa tahun akan datang.

Datuk Taib Azamudden bin Md Taib [Baling] minta MENTERI DALAM NEGERI menyatakan sejauh mana siasatan pihak polis mengenai isu kepala babi yang diletakkan di masjid di Selangor baru-baru ini dan apakah langkah-langkah penyelesaiannya.

Mohd. Nasir Zakaria [Padang Terap] minta PERDANA MENTERI menyatakan berapakah jumlah peruntukan pembangunan yang telah dijalankan di kawasan Parlimen Padang Terap sejak 2008 hingga 2011 serta sebutkan projek-projek tersebut bersekali dengan kosnya.

Kami tolak laporan PSC tambah baik p'raya

Anis Nazri, 03 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 3 April: Kumpulan Aktivis Media Independen (Kami) menolak laporan Jawatankuasa Pilihan Khas (PSC) berhubung penambahbaikan proses pilihan raya.

Pengerusinya, Ahmad Lutfi Othman, menegaskan penolakan itu dibuat ekoran tiada sebarang penekanan terperinci berhubung tuntutan terhadap akses media yang adil dan bebas.

Bercakap pada sidang media di Hotel Vistana, petang ini, beliau mendakwa syor yang dibawa PSC berhubung akses media hanya menyentuh soal asas tanpa memperincikan butiran mengenainya.

"Melalui laporan yang kami lihat sepintas lalu, PSC hanya mengambil maklum tentang akses kepada media, tanpa satu kesungguhan atau penekanan serius bahawa pengundi akan mendapat hak untuk memperoleh maklumat yang adil dan menyeluruh, termasuk anggota PSC dari kalangan Pakatan Rakyat," dakwa beliau.

Katanya, pihaknya juga beranggapan Pakatan Rakyat turut tidak berusaha untuk memberi tekanan terhadap reformasi menyeluruh berkenaan media.

Laporan PSC yang dibentangkan di parlimen hari ini, yang menyentuh soal akses media menyebut 'Jawatankuasa mengambil maklum cadangan akses media yang bebas dan saksama diberi kepada semua parti dan calon yang bertanding dalam sesuatu pilihan raya.

Jawatankuasa juga mengambil maklum kesediaan Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan untuk memberikan akses yang adil kepada semua parti dan calon yang diselaraskan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Jawatankuasa mengesyorkan SPR meneliti Fasal (2) Perkara 115 Perlembagaan Persekutuan yang boleh meminta pihak berkuasa awam untuk memberikan apa-apa bantuan yang dapat dilaksanakan kepada Suruhanjaya dalam menunaikan tugasnya termasuk Kementerian dan agensi berkaitan berhubung dengan hal perkara yang melibatkan akses media yang bebas dan saksama kepada semua parti dan calon yang bertanding dalam sesuatu pilihan raya.

Sehubungan itu, Ahmad Lutfi, berkata badan penggerak kebebasan media itu akan membuat beberapa pertemuan dengan Bersih 2.0 bagi terus mendesak isu ini menjelang pilihan raya umum.

Kami juga bercadang untuk menyerahkan memorandum kepada kerajaan sebelum sidang parlimen berakhir minggu hadapan.

Dalam usaha memastikan akses media yang adil dan bebas dapat dilaksanakan menjelang pilihan raya umum ke-13, Ahmad Lutfi berkata pihaknya juga akan membentuk satu badan gabungan yang terdiri daripada NGO-NGO yang akan terus menekankan soal kebebasan media ini.

Beliau juga meminta kerajaan untuk melihat kebebasan media di seluruh negara, khususnya di negara-negara yang tidak mengamalkan demokrasi sepenuhnya seperti Singapura dan Myanmar.

"Kita tidak payah pergi jauh.  Cuba lihat Myanmar yang jauh dari sudut demokrasinya.  Pada pilihan raya negara itu, baru-baru ini, Aung San Suu Kyi diberi peluang untuk berkempen di televisyen kerajaan selama 15 minit.  Mengapa tidak di Malaysia yang dikatakan pengamal demokrasi?" soal beliau.

Kisah penipuan Umno BN menjelang pilihan raya

Majdan Dagang, 03 Apr 2012
Penipuan Umno-BN untuk dalam pilihan raya bukanlah perkara baru. Setiap kali Pilihan Raya Umum berlangsung, pelbagai cerita didengar dan pelbagai kaedah penipuan dilaksanakan. Sama ada cerita itu memang berlaku atau sebaliknya, hanya yang terbabit sahaja yang mengetahuinya.


Namun dalam-dalam banyak cerita itu, saya berpeluang mengetahui salah satu pembohongan tersebut. Peristiwa ini berlaku dalam pilihan raya umum 1986. Selepas pembubaran parlimen, kesemua parti yang bertanding berkempen untuk menarik perhatian pengundi. Ketika itu saya bersekolah menengah tetapi bukanlah orang yang jahil tentang perkembangan semasa.

Seperti biasa, Umno-BN  yang merupakan kerajaan sebelumnya telah menggunakan segala media yang ada untuk berkempen bagi pihak mereka. Setiap hari akan dipaparkan dikaca televisyen cerita orang keluar parti pembangkang lalu menyertai Umno. Setiap hari beratus orang telah meninggalkan perti pembangkang. Cerita ini sedikit sebanyak memberi kesan psikologi kepada perti dan penyokong pembangkang.

Kaedah ini memberi kesan dalam beberapa kali pilihan raya terutama ketika semua media dikuasai secara mutlak oleh Umno-BN.

Dalam banyak-banyak berita itu, ada satu berita tiba-tiba menarik perhatian saya – “Haji Malik (bukan nama sebenar) telah keluar daripada parti DAP bersama 40 orang pengikutnya dan menyertai Umno”. Bukan saya seorang sahaja yang terkejut, tetapi ramai lagi rakan-rakan sebaya dan penduduk kampung turut terkejut. Berita yang mengejutkan itu akhirnya jadi bahan ketawa.

Berita itu menjadi bahan ketawa bukan kerana ada unsur-unsur lawak tetapi kerana nilai kesahihannya berada pada tahap kosong, malah lebih rendah daripada itu.

Saya mengenali Haji Malik, isteri dan anak-anaknya sejak saya kecil, malah beliau dan isterinya mempunyai hubungan persaudaraan. Saya dan anak-anaknya adalah rakan sepermainan sejak kecil.

Walaupun pada ketika itu saya masih muda dan masih di bangku sekolah, namun berita itu tidaklah terlalu sukar untuk ditafsir. Yang pertama, berita itu menunjukan kepada saya bahawa suatu penipuan telah berlaku. Kenapa pihak media yang menyiarkan berita itu tidak menyiasat sebelum menyiarkan sesuatu berita.

Penyelewengan berita yang pertama ialah, Haji Malik bukanlah ahli DAP tetapi ahli PAS. Beliau memang sudah tidak aktif dengan parti sejak beberapa tahun sebelumnya kerana krisis peribadi

PSC Pakatan harapan terakhir PRU bersih

Harakahdaily, 03 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 3 April: Rakyat kini meletakkan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) yang dianggotai oleh Pakatan Rakyat sebagai harapan terakhir bagi mempertahankan sebuah pilihan raya yang benar-benar adil, bersih dan telus.


“Jika tidak rakyat terpaksa mengharungi sekali lagi pilihan raya ke 13 dengan penuh unsur penipuan,” kata Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM), Riduan Mohd Nor (gambar).

Justeru, tegasnya DPPM menyokong anggota PSC dari Pakatan Rakyat  yang menggesa lima masalah pilihan raya yang masih belum diselesaikan PSC untuk diberikan perhatian sewajarnya di parlimen.

Katanya, lima tuntutan terbabit adalah membetulkan sempadan kawasan pilihanraya Dun dan Parlimen tanpa kelulusan Parlimen, SPR mengambil tindakan membersihkan senarai 42,000 pengundi meragukan dan mengeluarkan nama-nama tersebut, menyiasat dengan terperinci nama warga emas berusia lebih 100 tahun dan seterusnya membersihkan nama-nama tersebut daripada daftar pemilih.

Selain itu, ujarnya cadangan PSC tersebut adalah mengesyorkan supaya SPR menyemak pengundi ragu yang menggunakan nombor kad pengenalan yang bertentangan jantina dengan Jabatan Pendaftaran Negara dan seterusnya membersihkan senarai tersebut daripada daftar pemilih, serta SPR mengeluarkan semua nama isteri anggota polis yang didaftarkan sebagai pengundi pos dan dimasukkan semula dalam daftar pemilih sebagai pemilih biasa.

“PPM beranggapan, kesemua tuntutan ini adalah signifikan dan amat penting bagi memastikan sistem pilihanraya di negara ini berlangsung dengan adil dan bersih,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Sebagai contoh, kata beliau dalam kes tuntutan pertama, tindakan SPR yang membetulkan sempadan kawasan pilihanraya menyebabkan berlakunya kekecohan di banyak tempat kerana pengundi mendakwa dipindahkan tanpa pengetahuan mereka.

“Keadaan ini menyebabkan rakyat meletakkan suatu persepsi bahawa SPR bertindak sewenang-wenangnya bagi membantu sebelah pihak bagi memenangi PRU13,” katanya.

Tambahan pula, kata beliau lagi, senarai pengundi ragu yang masih membelenggu dalam daftar pemilih SPR boleh mewujudkan penipuan besar-besaran dalam PRU kali ini.

Menurutnya, sejumlah 42,000 pengundi ragu tersebut amat banyak dan mampu mengubah sesuatu keputusan pilihan raya.

Dalam kes tuntutan kelima pula, jelas beliau DPPM bersetuju supaya SPR mengeluarkan semua nama isteri anggota polis yang didaftarkan sebagai pengundi pos didaftarkan semula sebagai pemilih biasa.

Ini, tambah Riduan akan mengurangkan risiko penipuan hasil dari undi pos yang sebelum ini didedahkan  bagi memenangkan sebelah pihak.

“PPM mengharapkan PSC benar-benar memperjuangkan kesemua tuntutan ini sehingga akhirnya kesemua tuntutan ini dilaksanakan oleh kerajaan,” ujarnya lagi.
dengan ahli lain. Yang kedua, beliau tidak ada seorang pengikutpun, mungkin yang dimaksudkan dengan 40 orang itu ialah empat (4) orang ahli keluarganya – dua orang anak dan dua orang isteri.

Peristiwa ini banyak memberi pelbagai pengajaran dan persoalan. Adakah berita mengenai kemasukan ahli parti lain ke dalam Umno-BN, juga tidak benar seperti yang berlaku di kampung saya itu? Apakah, dakwaan yang mengatakan wujudnya pengundi hantu dalam setiap kali pilihan raya juga benar? Adakah manipulasi terhadap undi pos juga benar?

Jika ketika itu pun Umno-BN sudah menipu untuk mengekalkan kuasanya, adalah tidak mustahil mereka melakukan perkara yang sama dalam pilihan raya sebelumnya dan selepasnya. Maka, tidak mustahil dakwaan yang mengatakan bahawa berlaku manipulasi undi pos, pengundi hantu dan sebagainya benar-benar berlaku.

Bagi saya, dari segi moralnya, adakah kemenangan yang didapati daripada menipu, apabila sudah mendapat kuasa mereka tidak melakukan penipuan? Kebiasaannya, orang yang naik dengan cara menipu ini, akan terus-terusan menipu. Begitulah yang terjadi kepada Umno-BN pada hari ini. Oleh sebab kemenangan yang diperoleh melalui cara yang tidak halal, maka mereka tanpa segan silu merompak harta rakyat.

Oleh sebab itu, sudah lebih 54 tahun rakyat ditipu dalam pelbagai sudut. Mungkin pada awalnya hanya menipu dalam hal yang kecil-kecilan, tetapi apabila sudah lama dan biasa menipu, tentulah tipunya lebih besar dan banyak pula. Siakap, senohong, gelama, ikan duri; bercakap bohong, lama-lama mencuri!

Tiada ulasan: