Jumaat, 6 April 2012

PERKASAKANLAH AQIDAH...HENTIKAN PROGRAM2 YANG BENTUK MAKSIAT....HENTIKAN PERCAMPURAN BEBAS LELAKI DAN PEREMPUAN YANG BUKAN MUHRAM...SUBURKAN MAJLIS2 ILMU...YANG TERPENTING IALAH MELAKSANAKAN HUKUM HUDUD...KERANA DISANA ADA HUKUM ORANG YANG MURTAD...INI HUKUM DARI ALLAH YANG MENCIPTA MANUSIA SERTA SEGALA2NYA...JANGAN KITA JADI ORANG BODOH TAK FAHAM2 GAK...KITA TELAH DISESATKAN OLEH SYAITAN...DAN MENYESATKAN INI MEMANG KERJA2 SYAITAN

Pertumbuhan Kelantan lebih pesat

Rizal Tahir, 05 Apr 2012
KOTA BHARU, 5 April: Negeri Kelantan yang ditohmah sebagai sebuah negeri yang termiskin di negara ini, sebenarnya lebih maju dari apa yang disangkakan.
(Takiyudin menyaksikan pertukaan dokumen perjanjian antara MPKB-BRI dengan Sentosa Jaya.)
Malah pertumbuhan KDNK Kelantan telah mengatasi pertumbuhan KDNK negara bagi dua tahun berturut-turut, iaitu 8.1 peratus (berbanding negara 6.2 peratus) pada tahun 2007 dan 6.9 peratus (berbanding negara 4.1 peratus) pada 2008.

Yang Dipertua Majlis Perbandaran Kota Bharu-Bandaraya Islam (MPKB-BRI), Fauzi Mat, berkata demikian ketika berucap pada majlis perjanjian persefahaman pembinaan apartmen 25 tingkat antara MPKB-BRI dengan pengusaha Sentosa  Jaya Development Sdn Bhd, disebuah hotel tengahari tadi.

Majlis perjanjian itu yang diwakili beliau bagi pihak MPKB-BRI dan Sentosa Jaya oleh Pengarah Urusannya, Datuk Razali Daud, disaksikan oleh anggota exco kerajaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan.

Projek yang dibina di atas tapak Pasar Kubang Kerian itu dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh 36 bulan, sebagaimana mengikut perjanjian.

Menurutnya, pencapaian itu berlaku kerana kepesatan ekonomi dan pembangunan yang berlaku di negeri itu.

“Pada tahun ini juga, MPKB-BRI mensasarkan pendapatan sebanyak RM100 juta berbanding sebelumnya yang tidak begitu menepati sasaran.

“Menurutnya,sumber pendapatan tersebut melalui pulangan pelaburan projek usahasama MPKB-BRI dengan swasta,”ujarnya

DAP sokong himpunan 'Duduk Bantah'

Lim Guan Eng, 05 Apr 2012
DAP menyokong perhimpunan "Duduk-Bantah" Bersih dan Himpunan Hijau 3.0 di Dataran Merdeka pada 28 April 2012 jam 2.00 petang sebagai ungkapan demokrasi rakyat Malaysia yang menuntut pilihanraya yang bersih dan adil serta Malaysia yang selamat dan bebas daripada pencemaran radioaktif.

DAP menyokong 3 tuntutan utama oleh penganjur Bersih 3.0 :-

• Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mesti meletakkan jawatan.

• Proses pemilihan mestilah bersih sebelum pilihan raya yang akan datang disebabkan kegagalan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) dalam penambahbaikan sistem pilihan raya bagi menangani isu-isu kritikal seperti audit daftar pemilih yang tidak lengkap, penyalahgunaan berhubung undi pos, kesalahan pilihan raya, kegagalan untuk menangani politik wang, tiada akses yang bebas dan penuh dalam media cetak dan siaran dan tiada langkah- langkah untuk menamatkan politik kotor. ; dan

• pemerhati antarabangsa harus dibenarkan untuk memantau pilihan raya.

Laporan PSC berhubung penambahbaikan sistem pilihan raya menunjukkan kelemahan yang serius berhubung komitmen untuk menangani isu-isu asas reformasi pilihanraya bagi memastikan Pilihan Raya Umum ke-13 yang bebas dan adil.

Laporan akhir oleh Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) untuk penambahbaikan sistem pilihanraya yang telah diluluskan secara 'bulldoze' melalui parlimen tanpa perbahasan dan tidak membenarkan laporan minoriti dimasukkan menyerlahkan lagi kegagalan PSC untuk memastikan pilihan raya yang bersih dan adil.

Kelemahan yang paling serius berhubung laporan ini adalah keengganan untuk memaparkan kelemahan asas dalam daftar pemilih. Penyalahgunaan daftar pemilih telah meningkat sejak pilihan raya umum Mac 2008 dan pelbagai bukti telah didedahkan oleh pelbagai pihak seperti Merdeka Center, Institut Nasional Integriti Pilihan Raya (NIEI) dan Bersih.

Antara salah laku yang telah dikenal pasti adalah peratusan pengundi yang tinggi yang tidak dapat dikenal pasti oleh penduduk tempatan; pendaftaran berulang kali oleh pengundi yang sama dengan lebih daripada 1 nombor kad pengenalan.

Pengundi yang lahir sebelum tahun 1900 masih dalam daftar pengundi termasuk Wong Kwan Moy yang lahir pada tarikh 23 Ogos 1853;

Pengundi dengan nombor kad pengenalan lelaki tetapi disenaraikan sebagai pengundi wanita dan sebaliknya;

42,000 pengundi yang nombor IC nya tidak boleh dikesan melalui rekod yang dimiliki oleh Jabatan Pendaftaran Negara (JPN).

Ini hanya sebahagian kecil kerana Jawatankuasa Pemilihan Khas Parlimen (PSC) tidak meminta Mimos untuk menjalankan kajian secara menyeluruh berhubung daftar pemilih.

DAP bersetuju dengan kenyataan oleh Presiden Majlis Peguam, Lim Chee Wee, apabila beliau menegaskan keperluan untuk memeriksa daftar pemilih, "PSC ditubuhkan untuk 'nominal nod' dengan merujuk kepada audit ringkas berhubung daftar pemilih oleh agensi kerajaan MIMOS yang telah dilaksanakan dalam lingkungan parameter yang sangat terhad”.

Usaha yang dilakukan oleh MIMOS hanyalah untuk memeriksa alamat yang mempunyai lebih daripada 50 pengundi yang berdaftar dan mengabaikan banyak kawasan yang lebih berpotensi untuk dimanipulasi dan kesilapan yang wujud dalam daftar pemilih.

Yang lebih mengecewakan adalah hakikat bahawa Ketua PSC adalah Maximus Ongkili, di mana partinya sendiri iaitu Parti Bersatu Sabah (PBS) telah kehilangan kuasa di Sabah akibat kemasukan bilangan pengundi yang mengejutkan dalam daftar pemilih termasuk banyak pendatang asing tanpa izin yang telah diberikan IC palsu untuk membolehkan mereka untuk mendaftar dan mengundi.

DAP amat mebantah kegagalan Speaker Dewan Rakyat untuk tidak membenarkan pengenalan laporan minoriti yang mendedahkan beberapa masalah utama dalam daftar pemilih.

Kegagalan PSC untuk memasukkan hasil kajian laporan minoriti ke dalam laporan PSC dan sikap Speaker yang memperkenalkan satu dokumen yang berasingan di Parlimen menunjukkan kekurangan komitmen daripada pihak kerajaan untuk menempatkan mekanisme yang bermakna dan langkah-langkah untuk membersihkan daftar pemilih.

Memandangkan kekurangan komitmen untuk memastikan pilihan raya umum akan datang yang bersih dan bebas, DAP menyokong sepenuhnya panggilan Bersih 3.0 untuk berkumpul di Dataran Merdeka pada 28 April 2012 dari jam 2pm hingga 4pm, bagi menyatakan hasrat rakyat untuk mengadakan pilihan raya umum ke-13 yang bersih, bebas dan adil.

DAP juga mengulangi sokongan bagi pelaksanaan penuh 8 tuntutan Bersih 2.0 di mana salah satu – penggunaan dakwat kekal- telah ditangani dalam Laporan PSC.

Tapak pasar diganti dengan apartmen 25 tingkat

Salmah Mat Husain Foto: Rizal Tahir, 05 Apr 2012
KOTA BHARU, 5 April: Lot 1910 Seksyen 54, yang dahulunya terdapat sebuah pasar yang dikenali Pasar Kubang Kerian, bakal berubah wajah apabila satu unit apartmen 25 tingkat yang bernilai RM115 juta siap kelak.

(Takiyudin melihat model apartmen yang akan dibina)

Projek berkenaan diurus Syarikat Sentosa Jaya Development Sdn Bhd  dengan kerjasama Pihak Berkuasa Tempatan, Majlis Perbandaran Kota Bharu Bandaraya Islam (MPKB-BRI).

Sehubungan itu, majlis perjanjian usahasama itu masing-masing ditandatangani Yang Dipertua MPKB-BRI, Fauzi Mat dan Pengarah Urusan Syarikat Sentosa Jaya Development Sdn Bhd, Datuk Razali Daud.

Menyaksikan majlis perjanjian usahasama Pengerusi Jawatankuasa Kerajaan Tempatan, Pelancongan dan Kebudayaan negeri, Datuk Takiyuddin Hassan, yang mewakili Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Apartment ini mengandungi 321 unit rumah kediaman, 11 unit pejabat, 10 unit kedai perniagaan, satu unit surau, satu unid dewan serbaguna, kolam renang dan kawasan riadah.

Projek ini dijangka menarik perhatian masyarakat di negeri itu memandangkan kedudukannya yang begitu strategik dengan kadar harga yang berpatutan antara RM160,000 hingga lebih RM300,000.

Fauzi ketika berucap pada majlis itu memberitahu melalui pembangunan projek pusat komersial itu, MPKB-BRI bakal memperolehi pulangan langsung pelaburan RM5.17 juta.

“Keuntungan itu diperolehi dari projek RM3.87 juta dan bayaran in-kind secara tunai bagi pembinaan pasar baru sebanyak RM1.3 juta,”ujarnya.

Selain itu, tambahnya MPKB-BRI turut mendapat pulangan tidak langsung sebanyak RM433,000 setahun.

Ganti kepimpinan FAM dengan yang lebih segar

Harakahdaily, 05 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 5 April: Anggota Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah bersetuju dengan pandangan sesetengah peminat yang mahu kepimpinan Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) diganti oleh generasi baru dan lebih segar.

Beliau mengulas tindakan FAM menggantung Pengerusi Kesatuan Bolasepak Kelantan (Kafa), Tan Sri Annuar Musa.
Sebelum kes Annuar Musa, bekas lagenda bolasepak negara, Abdullah Ali juga membuat cadangan yang sama.
Sebelum hukuman dijatuhkan ke atas Annuar Musa, sekumpulan peminat bolasepak Kelantan membuat bantahan tindakan mengheret Annuar ke jawatankuasa disiplin Persatuan Bola Sepak Kelantan (Kafa).

Menurut rakaman yang disiarkan oleh Astro Awani, mereka juga menuntut Presiden FAM meletakkan jawatan kerana membuat kenyataan Annuar bersalah sebelum dijatuhkan hukuman oleh jawatankuasa disiplin FAM.

Semalam Jawatankuasa Tatatertib FAM memutuskan Annuar digantung 30 bulan atau dua tahun setengah daripada sebarang aktiviti bola sepak di peringkat nasional dan negeri berkuatkuasa serta-merta.

Dengan hukuman itu juga bermakna Annuar tidak dibenarkan terlibat dalam sebarang aktiviti badan induk bola sepak negara, serta dalam aktiviti Kafa.

Hukuman itu diputuskan selepas jawatankuasa mendapati Annuar bersalah membuat kenyataan akhbar berbau negatif mengenai skuad bola sepak negara yang melanggar Artikel 88, Statut FAM edisi 2010-2014 pada 12 Feb lepas.

"Apa yang berlaku kepada Annuar walaupun beliau daripada parti berlainan dengan saya tapi saya penuh simpati dan memahami tekanan yang dihadapi oleh beliau seperti mana juga yang dialami oleh Khairy Jamaluddin pernah merasai dahulu.

"Kafa perlu berbincang dan kita harap semoga masih ada jalan keluar agar potensi dan kemampuan Annuar dalam pasukan Kelantan dapat diteruskan, bukan terbantut dalam keputusan yang cukup mengecewakan," kata Wan Abdul Rahim (gambar kiri).

Beliau berpendapatan, masih ada cara lain untuk menyelesaikan kemelut FAM itu selain menggantung Annuar.

Ini kerana, pengalaman Annuar yang juga bekas Menteri Belia dan Sukan sangat diperlukan untuk memajukan bola sepak negara.


Nilai semula keputusan

Sementara itu Exco Kerajaan Negeri Kelantan, Datuk Abdul Fatah Mahmood (gambar) pula mengharapkan FAM boleh menilai semula hukuman penggantungan Annuar itu.

Menurutnya, hukuman itu sangat berat untuk diterima oleh penyokong bola sepak negara khususnya rakyat Kelantan dan peminat The Red Warriors itu sendiri memandangkan Annuar juga adalah Presiden Kafa.

"Mewakili rakyat Kelantan dan peminat The Red Warriors kita menerima keputusan ini dengan sangat berat.

"Kita rai keputusan jawatankuasa tatatertib. Cuma kita harap ada satu ruang yang lain diberikan kepada beliau untuk memperbetulkan kelemahan," katanya kepada Harakahdaily.

Bukan berpendapatan tinggi tapi berhutang tinggi

Subky Latif, 04 Apr 2012
KETIKA Buku Jingga diluluskan oleh Konvensyen Pakatan Rakyat di Kepala Batas lebih dua tahun lalu, hutang yang ditanggung oleh isi rumah rakyat Malaysia ialah RM466 bilion.
Dalam Himpunan Anak Terengganu di Perantauan  di Kajang hujung Mac lalu, Prof. Dr. Anuar Ahmad dari Unisel berkata, hutang rakyat sekarang sudah melebihi RM700 bilion sekarang.

Apa yang Buku Jingga sebut dua tahun lalu tidak pernah dinafikan oleh pentadbiran Najib dan  dipercayai kenyataan Dr. Anuar ini juga  tidak akan dinafikan.

Dengan demikian ini bererti dalam masa dua tahun di bawah pemerintahan Najib, hutang rakyat sudah bertambah dari RM466 bilion kepada lebih RM700 bilion. Ia adalah kenaikan sebanyak sekitar RM234 bilion.

Dengan jumlah hutang RM700 bilion ini setiap rakyat menanggung hutang sebanyak RM3,000.

Bagi warga emas seperti Dr. Mahathir yang berusia lebih 80-an hutang mungkin ditanggung sehingga mati. Maka matinya dikira mati meninggalkan hutang. Beban dunia itu tidak ditanggungnya lagi sebaik matinya.

Tetapi bagi bayi yang baru dilahirikan, sebaik  saja menyedut udara dunia, dia telah dibebankan dengan hutang RM3,000. Belum ada jaminan hutang itu akan susut sehingga dewasanya, dan tiada juga jaminan ia tidak bertambah dalam pentadbiran Najib yang boros itu.

Jika  dalam masa  dua tahun lalu hutang itu bertambah sekitar RM234 bilion ini bermakna hutang itu bertambah lebih RM100 bilion setahun. Jika pentadbirannya disambung selepas PRU 13 ini, mungkin ssebelum tahun 2020 hutang rakyat itu menjadi RM1,000 bilion. Ini bererti hutang setiap  rakyat akan bertambah lebih dari RM3,000 seperti yang ada sekarang.

Ketika Najib mula menjadi Perdana Menteri, dia menjanjikan untuk menjadikan rakyat berpendapatan  tinggi. Tetapi untuk beberapa tahun ini yang terjadi ialah rakyat berhutang tinggi.


Ada pun hutang negara pula di hujung pentadbiran Abdullah Badawi yang ditohmah lemah terutama oleh Dr.  Mahathir adalah sekitar lebih dari RM200 bilion. Ia sudah dikira cukup parah.

Tetapi sekarang, selepas tiga tahun Najib mentadbirkan hutang negara sudah mencecah lebih dari RM450 bilion. Ia kira bertambah sekali ganda di bawah Najib.

Dr. Awang Adek, Timbalan Menteri Kewangan dikatakan berkata, negara akan jadi bankrap apabila hutang mencapai RM500 bilion.

Angka RM500 bilion itu sudah dekat. Kalau dalam masa tiga tahun hutang negara boleh melunjak dari sekitar RM200 bilion kepada kira-kira RM450 bilion, maka untuk mencapai hutang RM500 bilion – sekadar RM50 bilion saja lagi – tentulah tidak memakan masa yang lama jika program transformasi gagal masuk ke gear ajaib.

Kita sedang dikelamkabutkan oleh Ireland yang tiba-tiba bankrap. Sekonyong-konyong Greece juga bankrap. Perdana Menterinya terpaksa bertukar. Perdana Menteri Itali juga bertukar atas sebab yang sama. Berita celaka itu juga sudah melanda Sepanyol dan Pertugal.

Pertukaran Perdana Menteri Greece dan  Itali belum menjamin negara itu keluar dari  alam muflis. Seluruh Menteri Kewangan negara Eropah bersidang beberapa kali bagi menyelesaikan kepapaan Greece dan beberapa negara Eropah itu, belum nampak jalan keluar.

Malaysia sudah dekat ke ambang itu. Tan Sri Idris Jala telah meramalkan Malaysia akan bankrap tahu 2019 jika subsidi kepada rakyat tidak dipotong. Sekarang Dr. Anuar pula seolah-olah mengesahkan apa yang pernah dibimbangkan oleh Idris Jala.

Dalam masa tiga tahun pentadbiran Najib ternyata transformasinya tidak membawa apa-apa keajaiban, bahkan negara bertambah dekat ke  alam bankrap.

Katanya, dia tidak membuat janji kosong. Lidah memang tidak bertulang. Dia boleh berkata apa-apa tetapi bagi orang Terengganu janjinya adalah lebong. Lebong itu tidak berisi.

Jika pentadbirannya disambung selepas PRU13, sekalian rakyat akan terjun ke gaung.

Jabatan Pendaftaran habis stok Mykad baru?

LC,
Di sini saya ingin memberitahu kepada seluruh Malaysia bahawa Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) sebenarnya telah kehabisan stok kad mentah MyKad di seluruh Malaysia menyebabkan kelewatan dalam penyiapan MyKad di seluruh Malaysia dan pihak pengurusan tak berani nak bagitau Malaysia tentang ini. Kerana ini juga akan menunjukkan betapa tidak cekapnya pihak pengurusan JPN sekarang.
Saya sebagai staf JPN amat tidak berpuas hati dengan ketidakcekapan pengurusan atasan kami yang mengambil sikap sambil lewa, tidak endah dan ambil tidak peduli akan kami staf-staf bawahan di kaunter yang dimaki hamun, dicelaka dan disumpah seranah oleh orang awam yang marah akan kad pengenalan tidak siap.
Siapa tahan kena maki tentang piagam bodoh kad pengenalan siap yang ditetap oleh pihak pengurusan. Tetapi apabila tidak dapat dipenuhi, kami staf-staf bawah yang terpaksa menanggung tahinya.
Siapalah kami ini? Siapa yang faham akan perasaan kami? Di mana kami hendak mengadu? Setiap hari dimaki hamun, kerja balik lewat hingga pagi untuk bantu pelanggan kami menyiapkan kad pengenalan mereka?
Untuk pengetahuan anda, bahagian cetakan kad kami setiap hari balik sehingga subuh dan ada yang tidak balik langsung untuk cetak kad pengenalan pemohon tetapi masih juga tidak mampu untuk disiapkan.
Jika hendak dikata aduan aduan kami tidak disampaikan kepada pihak atasan, mereka memang telah maklum, sedar dan tau akan keadaan ini.
2 minggu lepas kami dimaklumkan oleh orang atasan bahawa kad pengenalan yang tidak siap ini hanya akan siap selepas bulan Julai 2012 dan kami sebagai staf kaunter hendaklah memaklumkan orang awam akan hal ini.
Maknanya kami kena menahan sumpah seranah orang awam ini sehingga Julai?
Di ibu pejabat negeri semua telah kehabisan stok kad mentah membuatkan kami tidak dapat mencetak kad pengenalan kepada semua pelanggan-pelanggan kami.
Yang tidak adilnya pulak, di Putrajaya ada pulak stok kad? Apa ni? Dalam JPN pun ada double standard seperti ini ke?
Saya juga harap pihak Suruhanjaya Pencegahan Rasuah, Audit Negara masuk bagi menyiasat JPN ini. Saya percaya mesti ada yang tidak kena.
Bagaimana stok kad boleh habis macam tu je? Takkan sebagai orang atasan tak boleh nak jangka yang Malaysia ni ada berapa orang penduduk?
Saya harap pihak media dapat hebahkan semua ini kepada seluruh Malaysia. Biarlah semua orang orang atasan ini malu.

PRU13: Muhasabah untuk semua

Idris Ahmad, 02 Apr 2012
Gendang perang pilihan raya semakin hampir. Tarikhnya menjadi teka teki, sejak tahun lepas lagi apabila Umno sendiri menangguhkan Mesyuarat Agung Pemilihan Umno kerana bimbang perpecahan yang sukar diubat. Hampir setahun sudah berlalu, namun tarikhnya belum lagi muncul kerana Datuk Seri Najib Tun Razak belum mendapat ilham.

Di mana sahaja saya bertemu dengan ahli dan orang ramai, soalan yang ditanya bila tarikh pilihan raya? Ini ada soalan lazim yang dikemukakan oleh orang ramai. Persoalannya bukan tarikh pilihanraya, tetapi persediaan untuk menghadapi pilihanraya. Apakah jentera kita sudah bersiap dengan pasarana untuk bertempur, kerana ini adalah pilihanraya yang paling kritikal. Pihak Barisan Nasional tidak semudah itu untuk menyerah kalah kepada Pakatan Rakyat. Lebih lebih lagi mereka sudah melihat regim yang tumbang akan dibawa kepada pengadilan dan dibongkar skandal penyelewingan sepanjang mereka berkuasa.

Oleh itu kepada petugas PAS mesti menganggap bahawa ini adalah kerja jihad. Jihad adalah fardu yang berterusan dan tidak  pernah terhenti. Ia berterusan sehingga kiamat. Maka menjadi tanggungjawab kepada kita untuk  memepertahankan kemenangan dan menambahkan kemenangan.

Musuh kita akan berusaha secara berterusan untuk memisahkan manusia daripada pengabdian diri kepada Allah SWT. Yakinlah bahawa kerja Jihad  adalah satu perniagaan yang sangat menguntungkan. Allah sendiri  menggalakkan hambanya yang beriman supaya  berjihad dengan janji yang cukup mewah tanpa tolak banding.

Firman Allah SWT bermaksud: “Wahai mereka yang beriman, mahukah kamu aku tunjukkan satu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab yang pedih, iaitu kamu beriman dengan Allah dan Rasulnya dan kamu berjihad  di jalan Allah dengan harta  benda dan jiwa raga kamu, itulah yang lebih baik kepada kamu jika kamu mengetahui”(al-Saf: 10-11)

Allah SWT telah menyatakan habuan dan keuntungan yang diperolehi kepada hambanya yang berjihad.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah membeli daripada mukmin (yang berupa) jiwa raga mereka , dan harta benda mereka  dengan (keuntungan) syurga untuk mereka, mereka berperang di jalan Allah; mereka membunuh dan juga mereka terbunuh) (al-Taubah, 111)


Tanpa jihad rakyat akan terdedah kepada kezaliman dan ketidak adilan  dan diperbodoh-bodohkan. Sebab itu PAS meletakkan bahawa kerja pilihanraya adalah merupakan usaha jihad. Kerana inilah pedekatan muwajahah silmiah (perjuangan secara aman)  yang sudah diambil sejak  daripada pilihanraya yang pertama 1955. Sehingga kini, inilah  pendekatan yang baik  di ambil walaupun penuh dengan  penipuan  dan berat sebelah. Kerana ini adalah merupakan satu cara untuk PAS menyampaikan risalah perjuangan Islam kepada masyarakat di negara ini, termasuk kepada orang bukan Islam.

Persoalannya apakah kita sudah bersedia menghadapai gerombolan Barisan Nasional yang telah menghalalkan cara dalam semua tidakan sehingga mencemar sisitem demokrasi di negara ini. Siri-siri gangguan yang dilakukan oleh penyokong BN  tidak pernah melunturkan semangat PAS. PAS terus bersabar sambil menunggu kejayaan.

Beberapa perkara yang boleh menjadi renungan dan muhasabah bersama ketika hampir pilihanraya umum ke 13.

1.Apakah kita telah  melakukan kerja semaksimum mungkin?. Bagaimana persiapan bilik gerakan, penculaan, kewangan, pengundi luar.  Jika perkara ini tidak diselesaikan, apakah  layak kita menempah kejayaan.

2. Amat malang kepada kita, jika  ia mampu memberi banyak tenaga dan usaha yang lebih besar tiba-tiba ia tidak menyumbangkan perkara ini untuk merintis perjuangan. Sedangkan Allah di dalam firmannya: “Dan persiapkanlah kekuatan untuk mereka sedaya upaya kamu” (Surah al-Anfal: 60)

3. Adakah kita malas dan lemah semangat untuk berjuang. Sedangkan pihak penentang kita bekerja siang malam bukan kerana redha Allah, sebaliknya hanya untuk kepentingan duniawi. Ingatlah amaran Allah kepada mereka yang dihinggap penyakit ini.

"Wahai orang-orang yang beriman, apakah yang menyebabkan kamu  apabila dikatakan kepada kamu, “keluarlah di jalan Allah”, kamu berasa berat. Apakah kamu lebih suka kehidupan dunia daripada akhirat. Hidup di dunia  ini tidak ada apa-apa kalau dibandingkan dengan akhirat kecuali sedikit sahaja. Sekiranya kamu tidak  keluar nescaya diazabkan kamu dengan azab yang pedih dan dilantikan kaum dengan kaum yang lain dan kamu tidak akan dapat memudaharatkan Allah sesauatu pun, sedangkan Alah amat berkuasa atas setiap sesuatu” ( Surah al Taubah 38-39)

4. Adakah sewaktu berada di waktu kritikal ini kita pula mahu berundur daripada medan perjuangan. Kita menghentikan wakaf diri, harta, jiwa dan tenaga kepada perjuangan. Kita sanggup biarkan sahabat kita bersusah payah, sedangkan kita bercuti daripada berjuang.

5. Betulkan niat kita untuk bersama dengan Pas. Perjuangan kita ialah kerana menuntut redha Allah.  Kita berjuang bukan ada agenda peribadi. Bukan untuk mengaut kekayaan jika kita menang Putrajaya. Bukan jawatan yang kita hendak rebut.

6. Kita tidak boleh berlengah-lengah. Sekarang sudah berada dipecutan terakhir. Kita mesti cergas bergerak dan berhemah tinggi. Kita mahu setiap  petugas kuat dan lincah supaya hati-hati kita segar dan pantas. Hati yang berperasaan cemburu, marah, bengis, kurang sopan semuanya tidak membantu ke arah kemenangan.

7. Adakah kita menjaga hubungan dengan Allah SWT? Kerana inilah kekuatan yang menjadi senjata yang pailing kukuh. Kita bimbang jika hubungan dengan Allah rosak maka Allah tidak akan membantu kita di saat kita susah. Perbanyakkan doa, baca quran, zikir dan solat hajat untuk kemenangan kepada kita dan keselamatan kepada perjuangan kita.

Warga emas mangsa culik sebak dikunjungi exco

Salmah Mat Husain | Foto: Rizal, 05 Apr 2012
BACHOK, 5 April: Warga emas yang menjadi mangsa culik dan samun tidak mampu menahan sebak kerana terharu dengan kunjungan dua orang wakil rakyat  ke rumahnya untuk bertanya khabar berhubung kejadian 2 April lalu.
Mek Mat Dam, 72, merangkul memeluk anggota exco kerajaan negeri, Wan Ubaidah Omar, yang hadir bersama Adun Jelawat, Abdul Aziz Kader, untuk menziarahinya. (Gambar kiri)

“Alhamdulillah, syukur pada Allah mak tak apa-apa,” ujarnya sebaik sahaja rombongan Ubaidah yang juga Adun Kijang berkunjung ke rumahnya di Cabang Empat Gunong, dekat sini petang semalam.

Ubaidah yang begitu simpati dengan nasib Mek yang kerugian RM30,000 setelah menjadi mangsa culik dan samun turut menyampaikan hamper dan wang tunai bagi meringankan bebanan warga emas itu.

Mek ketika menceritakan bagaimana perkara itu berlaku memberitahu, sebelum beliau deseret masuk ke dalam sebuah kereta, dia terpaksa bergelut dengan salah seorang penyamun yang memasuki rumahnya sehingga menyebabkan keduanya terjatuh.

Melihat keadaan itu, dua lagi rakan suspek meluru ke arah Mek dan mengusungnya terus ke dalam kereta yang di parkir di jalan berdekatan dengan rumahnya.

“Waktu tu kira-kira pukul 12.00 tengah hari, selepas mak baru pulang dari menjemput cucu, yang belajar di sekolah tadika berdekatan rumah ni.

“Sampai saja di rumah, mak ke dapur dan diberitahu oleh Afiq (cucu) ada orang nak jumpa.  Mak terus ke ruang tamu, tapi malangnya salah seorang yang culik mak tu meluru ke arah mak dan mencekik leher,” ujarnya.

Tidak cukup dengan mencekek leher, warga emas malang itu yang diusung masuk ke dalam kereta turut dikasari termasuk di kepala, mencekek leher, manakala seorang lagi mengambil barang kemas berupa rantai, gelang dan cincin.

Mek akhirnya dibuang di Kampung Kuchelong, kira-kira enam kilometer dari rumahnya.

“Seorang penduduk di kampung tu menghubungi rakannya di Gunong untuk memaklumkan tentang kejadian dan akhirnya mak di bawa pulang,” ujarnya.

Akibat kejadian itu, leher, perutnya masih terasa sakit hingga kini, kesan luka juga terdapat di muka.

Ketika kejadian suaminya, Mat Yusof Che Lah, 75, berada di kedai kopi dan mengetahuinya sebaik sahaja cucunya Afiq berlari mendapatkannya untuk memberitahu kejadian yang menimpa isterinya yang kebetulan ada bersama.

Ubaidah berharap Mek bersabar menghadapi ujian itu, sambil mengharapkan rezeki yang lebih baik daripada Allah.

“Kita berharap sesiapa juga berhati-hati, kerana mangsa golongan itu bukan hanya mencari mangsanya pada waktu malam, sebaliknya siang juga.

“Banyak kes yang menimpa warga emas malah ada di antara mereka dibunuh dengan kejam, tetapi kita bersyukur kerana mak kita ni selamat,” ujarnya.

Dedah tanpa perkasa aqidah tak selesai murtad

Harakahdaily, 05 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 5 April: Isu murtad tidak akan selesai hanya membuat pendedahan tanpa memperkasakan aqidah umat Islam, kata Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Memberikan cadangan di Facebook beliau (https://www.facebook.com/ustaztitm), Tuan Ibrahim berkata kerajaan harus mewajibkan lulus mata pelajaran aqidah semua tahap pendidikan bagi pelajar Muslim dan mewajibkan pengambilan subjek pendidikan Islam bagi semua tahap peperiksaan.

“Di samping itu bimbingan saudara baru mesti ditingkatkan dengan setiap negeri mewujudkan pusat bimbingan saudara baru. Dana zakat mesti dimanfaatkan sebaik mungkin bagi memperkasakan aqidah umat Islam,” kata beliau.

Tuan Ibrahim juga menegaskan bahawa kemiskinan bukanlah sebab seseorang itu akan menjadi murtad seandainya pegangan agama dapat diperkasakan.

Mengulas mengenai kontroversi pendedahan video murtad dibuat Datuk Dr Hasan Mohamed Ali sebagai satu konspirasi menjatuhkan parti, Pesuruhjaya PAS Pahang itu berkata isu itu tidak akan membawa kesan kerana PAS bukanlah kerajaan persekutuan.

Tegas beliau, PAS tidak pernah melepas tangan dalam isu murtad, bahkan parti cuma tidak ingin melihat isu murtad dipolemikkan.

“PAS melihat sebagai perkara serius yang merupakan tanggungjawab bersama bagi menangani sebarang perkara berkaitan akidah orang Islam,” kata beliau.

Mengenai video pendedahan Hasan yang dikatakan sebuah rakaman daripada tahun 2002, beliau berkata Hasan sepatutnya mendedahkan lebih awal ketika beliau masih mempunyai jawatan Exco Hal Ehwal Agama Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam.

“Mengapa baru sekarang ingin membuat tindakan sebegini?” soal beliau sambil menambah video tersebut juga mendedahkan kelemahan kepimpinan Hasan ketika itu, yang tidak mampu menangani perkara tersebut.

“Sepatutnya melalui pengakuan tersebut Hasan bertindak dengan segera bersama pihak berkuasa yang bertanggungjawab. Melalui rakaman tersebut mereka sudah boleh memanggil mereka yang terlibat untuk disoal siasat bagi mendapatkan penjelasan lebih lengkap dan tepat.

“Bukan dengan mencari jalan menunggu masa sesuai melakukan pendedahan lisan yang boleh mencetuskan kekeliruan,” katanya yang dipetik Sinar Harian.

Tiada ulasan: