Jumaat, 27 April 2012

BEZANYA ORANG TAKWA MASUK SYURGA...SEDANGKAN ORANG TAK TAKWA...KUFUR..ZALIM...FASIK MASUK NERAKA ALLAH....ITU YANG KITA BELAJAR....

“Halal separa” umat Islam

26 Apr 2012
Umat Islam di Malaysia, dari segi makanan, antara yang halal dan haram cukup dijaga.

Apa yang perlu letak di dalam mulut, dijaga dengan baik, ketat, tegas dan berdisiplin.

Akan tetapi sumber yang digunakan untuk membeli makanan yang dimasukkan ke mulut kurang dijaga.

Secara perbandingan:
Ramai yang tidak terasa jijik apabila menipu wang syarikat dengan membuat claim palsu dan claim OT pada kerja yang tidak lakukan.

Ramai yang tidak terasa jijik untuk berkawan dengan orang yang disangsi kekayaannya - hidup terlampau mewah jika dibandingkan dengan pekerjaan siangnya.

Ramai yang tidak terasa jijik menerima wang hasil daripada mereka yang menindas orang yang lemah.

Ramai yang tidak terasa jijik untuk menerima hasil rasuah, dan menggunakan hasil rasuah untuk menyuapkan isteri dan anak-anak…. jika dibandingkan dengan perkara seperti khinzir, kelakuan seksual tidak senonoh yang dibuktikan dengan pengadilan Islam dan sebagainya.

Jarang kedengaran di negara Malaysia para pejuang Islam berteriak pada mereka yang disangsikan kekayaannya tidak layak menjadi pemimpin, atau mereka yang disangsikan sumber pendapatannya dibandingkan dengan pekerjaan tetapnya, atau terlibat dengan mencuri duit rakyat dan rasuah tidak layak menjadi pemimpin.

Benda ini seolah-olah ok, walhal pemimpin sebegini cukup berbahaya kerana akhlaknya yang buruk ini boleh membawa sengsara kepada jutaan rakyat Malaysia.

Di mana keseimbangan kita dalam hal ini?

Allah mementingkan makan yang halal DAN juga daripada sumber yang halal.

Ramai umat Islam kini hanya pastikan makanan itu halal, sumbernya tidak kisah - dan tidak perlu ditegur walaupun tahu ada mereka yang sedang makan makanan yang halal daripada sumber yang haram.

Islam itu syumul dan menyeluruh. Tapi mengapa umat Islam hari ini hanya mengambilnya dengan separa?

Jika merasa jijik untuk makan makanan haram,
harus juga merasa jijik yang sama terhadap peninggalan ibadah,
harus juga merasa jijik kepada ketidakadilan sosial yang berlaku,
harus juga merasa jijik kepada kezaliman, penindasan dan penipuan,
harus juga merasa jijik terhadap orang yang hanya melihat dan membiarkan kezaliman dan penindasan terus berlaku.

Itulah keseluruhan, bukan separa seperti apa yang ramai amalkan kini.

Salahuddin Ayub dihalang masuk Skudai Kiri

Harakahdaily, 27 Apr 2012

JOHOR BAHRU: Kehadiran Naib Presiden PAS Salahuddin Ayub ke di Kampung Skudai Kiri di sini semalam didakwa dihalang sekumpulan lelaki sehingga tercetus sedikit kekecohan.

Salahuddin yang sebelum ini disebut-sebut sebagai calon MB Johor jika Pakatan menguasai negeri itu pada PRU 13, dihalang kira-kira 20 lelaki dipercayai penyokong Umno daripada bertemu penduduk.


Insiden tersebut berlaku kira-kira jam 11.45 pagi di mana Salahuddin yang turut ditemani Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kaiat mahu memenuhi jemputan penduduk yang mahu mengadu berhubung masalah tanah.

Difahamkan penduduk tidak puas hati dengan pihak kerajaan yang mahu membangunkan kawasan tersebut tanpa pampasan yang setimpal.
Mereka juga kuatir tanah rizab Melayu yang mereka duduki itu akan terancam akibat daripada pembangunan yang akan dilaksanakan.

Menurut Suhaizan, ketika kumpulan mereka bersama wartawan masuk ke kawasan kampung tersebut mereka telah dilayan dengan cukup kasar dan biadap.

"Kumpulan Umno Skudai Kiri telah mengetuk-getuk kenderaan kami dan menghalau rombongan kami masuk ke kampung tersebut.Kami tidak melayan mereka dan terus masuk kampung tersebut.

"Jam 12.00  tengahari, saya sampai ke kumpulan penduduk kampung yang telah menunggu kami. Setelah saya membuat kenyataan media kepada wartawan yang turut sama dalam rombongan. Kumpulan Umno Skudai Kiri telah menjerit “ Suhaizan berambus, engkau orang luar”," ceritanya.

Selepas itu katanya, Ketua Kampung datang berjumpanya lalu mengarahkan rombongan keluar.

Beliau bagaimanapun mereka bertegas tidak mahu keluar dan akhirnya ketua kampung mengalah dan membenarkan kami berjumpa penduduk selama 10 minit.

Selapas itu, barulah Salahuddin ditemani rakannya Onn Jaafar cuba bertemu penduduk tetapi malangnya dihalang sekumpulan lelaki yang berkumpul di hadapannya.

Sedikit kekecohan berlaku sehingga memaksa pasukan polis datang untuk menenangkan keadaan.


"Dengan senyuman Salahuddin menyapa mereka dan menjelaskan kenapa beliau datang ke kampung tersebut.

"Dengan bantuan pihak polis Salahuddin dapat berjumpa dengan penduduk dan beliau telah ditunjukkan oleh penduduk kampung kesan daripada projek pembangunan yang akan di laksanakan oleh pihak kerajaan," kata Suhaizan.

Mengulas insiden itu juga, Suhaizan berkata perbuatan kumpulan Umno Skudai Kiri sangat memalukan rakyat Negeri Johor.

Kedudukan Skudai Kiri yang berada di kawasan Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) seharusnya memiliki pemikiran yang terbuka.

"80 % rakyat di Negeri Johor bersikap terbuka hanya tinggal 20% lagi yang kurang bernasib baik kerana berfikiran 20 tahun kebelakang.

"Pihak Umno Bahagian Pulai yang diketuai oleh Datuk Nurjazlan Mohammad seharusnya memimpin Umno Skudai kiri keluar daripada pemikiran yang jumud dan tidak sealiran dengan perkembangan semasa khususnya di Johor Bahru," kata Suhaizan.

Simbah cat pada banner dikecam

Khaulah Azwar, 27 Apr 2012
KUALA LANGAT: Perbuatan menyimbah cat billboard  dan banner para pemimpin dan wakil rakyat kerajaan negeri Selangor dikecam pimpinan Pakatan Rakyat Kuala Langat.

MP Kuala Langat Abdullah Sani  berkata, pemimpin Pakatan Rakyat Kuala Langat mengecam tindakan menyimbah cat pada billboard dan banner program Kerajaan Selangor dan menyifatkan perbuatan itu sebagai tindakan bacul saat menjelang pilihanraya.

(Antara banner yang disimbah cat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab)

“Perbuatan mereka yang tidak bertanggungjawab  ini jelas menunjukan sikap tidak bermoral kerana menyimbah cat ke billboard  dan banner  program-program Merakyatkan Ekonomi Selangor,” kata Abdullah.

Tambahnya lagi, pihaknya tidak mempunyai sebarang masalah dalam menghadapi provokasi sebegini dan beliau percaya rakyat sedang memerhati dan boleh menilai dengan bijak.

“Situasi ini jelas menunjukkan kebaculan pihak tertentu sebelum bertarung di gelanggang sebenar lebih-lebih lagi menjelang
pilihanraya. Papan iklan disimbah cat kemudian diletakkan longgokan sampah dibawahnya," ujarnya.

Sementara itu, ADUN Telok Datuk, Philip Tan Choon Swee pula terkejut  apabila dihubungi orang awam berhubung kejadian ini dan beliau terus memaklumkan perkara ini kepada MDKL.

Kata  Datuk Philip, bilboard disana diletakkan hampir setengah tahun lalu sehingga sekarang.

"Kita tidak tahu siapa buat dan ini merupakan cara yang tidak baik. Saya terkejut dan kesal apabila dimaklumkan perkara ini,” katanya.

Beliau menambah, Pakatan Rakyat telah membuat satu laporan polis di Ibu Pejabat Polis (IPD) Kuala Langat semalam.

Ahli Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL) Abdul Rahman Amir menyifatkan perbuatan tersebut sebagai tindakan tidak bermoral dan pengecut.

“Kalau mereka nak tunjuk belang dan hebat, bersemuka adalah lebih baik, bukan bertindak begini. Kemungkinan perbuatan kotor begini dijalankan pada waktu malam,” jelas Rahman.

Beliau juga tidak menolak kemungkinan perbuatan khianat tersebut berasaskan pemikiran politik sempit namun beliau tidak mengesyaki mana-mana pihak.

“Kami mengutuk sekeras-kerasnya perbuatan tersebut dan berharap ianya tidak berulang kembali kerana ia menjejaskan imej awam selain melibatkan penggunaan dana rakyat,” ujar Rahman.

Tinjauan wartawan Harakahdaily di sekitar jalan utama menghala ke Banting mendapati, beberapa papan iklan disimbah cat bewarna merah dan kuning terutamanya pada gambar Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, MP Kuala Langat Abdullah Sani dan ADUN Telok Datok, Philip Tan Choon Swee.

Selain itu,  terdapat kawasan lain  juga menjadi sasaran ialah di persimpangan Morib, berhampiran lampu isyarat sekitar Jenjarum, persimpangan Sungai Manggis dan kawasan hadapan bangunan Majlis Daerah Kuala Langat.

Bersih 3.0: Jangan cenderung kezaliman BN

Harakahdaily, 27 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 27 April: Rakyat Malaysia termasuk umat Islam dinasihatkan jangan bersekongkol dengan pemerintah-pemerintah yang zalim yang telah melakukan banyak penyelewengan seperti Barisan Nasional.


Setiausaha Dewan Ulamak PAS Pusat, Dr Mohd Khairuddin Razali (gambar) berkata, pelbagai penyelewengan pengurusan harta negara oleh pentadbiran negara yang dipimpin oleh Barisan Nasional telah diserlahkan menerusi Laporan Audit Negara 2010 yang lalu sehingga melibatkan pelbagai ketirisan dana negara.

Jelasnya, Al-Quran memperingatkan di dalam surah Hud, ayat 113 yang bermaksud: Dan janganlah kamu cenderung hati bersama orang-orang yang zalim, pasti kamu disentuh api neraka.

Katanya, antara kezaliman yang berlaku juga ialah apabila Pilihan raya Umum untuk memilih pemerintah tidak dijalankan secara telus dan adil.

“Kegagalan melaksanakan pilihan raya secara adil dan bersih merupakan satu kezaliman pemerintah terhadap hak-hak rakyat untuk memilih pemimpin yang baik dan beramanah,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Beliau menambah, penggunaan institusi kerajaan untuk membantu kempen parti politik pemerintah yang berlaku sejak sekian lama adalah kezaliman terhadap hak rakyat Malaysia yang terdiri daripada kalangan penyokong pemerintah dan pembangkang.

Oleh itu, beliau menyeru seluruh rakyat Malaysia termasuk umat Islam hadir beramai-ramai dalam Himpunan Bersih 3.0, esok untuk bersama-sama memperjuangkan keadilan dan menentang kezaliman.

Khairuddin menegaskan, hak berhimpun menyatakan pandangan adalah hak setiap rakyat Malaysia yang dijamin oleh perlembagaan.

“Islam juga menggesa umatnya menyatakan kebenaran di hadapan pemerintah yang zalim dan mengkategorikannya sebagai salah satu jihad menggunakan lidah,” ujarnya lagi.

Ini, jelasnya sebagaimana sabda Nabi s.a.w. yang bermaksud: “Ketahuilah sesungguhnya sebesar-besar pengkhianatan ialah pengkhianatan pemerintah kepada orang awam. Ketahuilah jangan sampai kehebatan manusia menghalang seseorang menyatakan kebenaran apabila dia mengetahuinya. Ketahuilah sesungguhnya sebaik-baik Jihad adalah perkataan yang benar di hadapan pemerintah yang zalim.” (Hadis riwayat Ahmad)

Bersih 3.0: PR Perak turun dengan 50,000 ahli

Muhammad Faeez, 27 Apr 2012

IPOH: Pakatan Rakyat Perak akan menghantar semaksima mungkin ahlinya untuk menyertai perhimpunan Bersih 3.0 esok.

Pengerusi Sekreteriat Pakatan Rakyat Perak, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin berkata, lebih 50,000 ahli terdiri daripada seluruh kawasan di negeri ini akan bersama-sama berhimpun bagi menyatakan sokongan yang padu kepada tuntutuan Bersih.

“Kita akan tetap turun walaupun mendapat maklumat bahawa ketika ini setiap jalan menuju ke Kuala Lumpur kini mempunyai sekatan.

“Di mana kami berhenti semaksima, disitu kita akan ‘duduk bantah’ ,” katanya dalam sidang media di Pejabat PAS Perak, dekat sini, hari ini.

Menurutnya, himpunan ini bukan untuk mencetuskan suasana tidak tenteram di Negara ini tetapi  ianya bertujuan untuk mendesak kerajaan dan SPR merealisasikan 8 tuntutan Bersih yang masih belum dipenuhi.

Mohammad Nizar berkata, ketika ini rakyat sudah tidak lagi mempercayai sistem pilihanraya kerana pelbagai kepincangan dan ketidak adilan yang berlaku.

Menurutnya, Bersih dengan kerjasama Pakatan Rakyat juga akan berhimpun di Padang Polo, Ipoh Perak pada hari dan masa yang sama.

“Kepada sesiapa yang tidak berkesempatan untuk turun ke Kuala Lumpur, mereka boleh bersama-sama menyatakan sokongan terhadap tuntutan Bersih di Padang Polo, Ipoh,” jelasnya.

Sementara itu, pihak Harakahdaily mendapat makluman bahawa terdapat banyak poster-poster fitnah ditampal di masjid-masjid sekitar bandar Ipoh.

Poster tersebut menyatakan sesiapa yang ingin pergi ke himpunan Bersih di Kuala Lumpur, bolehlah mengambil wang daripada Mohammad Nizar di Pejabat PAS Perak malam ini dan mantan menteri besar itu menafikan sekeras-kerasnya tentang pemberian wang tersebut.

Hadir Sama dalam sidang media tersebut ialah Pengerusi DAP Negeri, Dato' Ngeh Koo Ham; Pengerusi Majlis Pimpinan PKR Negeri, Dr Mohd Nur Manuty dan Adun-Adun serta pimpinan Pakatan Rakyat Perak.

Adakah SPR tidak sedar telah khianati negara?

Abdul Aziz Mustafa, 27 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Jika pemimpin Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak ingat dan tidak tahu mereka menjadi ahli Umno, tentu mereka juga tidak tahu sama ada mereka terlibat atau tidak dalam konspirasi mengkhianati negara.

Demikian kata Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar mengulas laporan pemimpin kanan SPR adalah ahli Umno.

"(Pengerusi SPR), Tan Sri Abdul Aziz (Mohd Yusof) dan (timbalannya) Datuk Wan Ahmad (Wan Omar) kata mereka tidak ingat dan tidak tahu mereka menjadi ahli Umno.

"Jika hal yang sangat mudah seperti itu pun tidak tahu dan tidak ingat, tentulah mereka tidak ingat dan tidak tahu sama ada mereka terlibat atau tidak di dalam konspirasi sulit mengkhianati negara dan Yang di-Pertuan Agong dengan membawa warga asing menjadi pengundi haram di negara ini," kata beliau.

Mahfuz juga menuntut kedua-duanya meletak jawatan dengan serta merta kerana pengakuan mereka itu menyebabkan mereka hilang kelayakan untuk memegang jawatan mereka kini.

"Mereka tidak sedar mereka menjadi ahli Umno. Kalau hal diri sendiri pun tak sedar, keupayaan mereka untuk menyedari benda yang besar-besar langsung tidak boleh diharapkan sama sekali.

"Tidak sedar bermakna tidak layak sama sekali. Mereka mesti letak jawatan serta merta kerana jika tidak, negara ini menanggung risiko yang mengerikan kerana orang-orang yang tidak sedar serta tidak ada keupayaan untuk ingat dan tahu itu memegang jawatan yang penting," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz tidak yakin Pengerusi SPR dan timbalannya itu tahu, ingat dan sedar mengenai keputusan Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu yang memutuskan terdapat pengundi hantu dalam daftar pemilih ketika membuat keputusan mengenai pilihan raya kerusi Dewan Undangan Negeri Likas.

"Dan ketika pelbagai bukti dikemukakan, termasuk yang bertulis dan terang-terangan, tidak boleh dipercayai sama sekali bahawa mereka tahu, ingat dan sedar bahawa di dalam daftar pemilih sekarang masih terdapat pengundi hantu atau warga asing yang menjadi pengundi setelah mendapat mendapat kad pengenalan melalui konspirasi mengkhianati negara.

"Oleh kerana mereka memegang jawatan yang sangat berkait rapat dengan masa depan dan pemerintahan negara, mereka boleh dilihat sangat berbahaya disebabkan sifat tidak sedar, tidak ingat dan tidak tahu itu.

"Sekali lagi saya nyatakan bahawa mereka mesti meletak jawatan," tegasnya.

Ketika ditanya mengenai keahliannya di dalam Umno, Abdul Aziz berkata beliau "tidak ingat langsung bila dan di mana saya pernah menjadi ahli Umno".

"Memang saya tidak tahu di mana," katanya lagi.

Wan Ahmad juga berkata beliau tidak ingat bila dan cawangan mana beliau menjadi ahli Umno.

Keahlian mereka di dalam Umno didedahkan oleh Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution.

Ahli Parlimen Machang itu juga menuntut Abdul Aziz dan Wan Ahmad meletakkan jawatan mereka di dalam SPR ekoran pengakuan bahawa mereka adalah ahli Umno.

Bersih 3.0: Suaram sedia pasukan khas

Hazayani Zakaria, 27 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Badan Hak Asasi Manusia, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) akan menempatkan pasukannya di beberapa lokasi yang dijangka menjadi tempat berkumpul peserta perhimpunan Bersih 3.0 esok.

Pasukan itu akan membantu sekiranya ada individu yang ditahan polis.

Berikut merupakan lokasi, nama dan nombor yang boleh dihubungi sekiranya ada peserta yang ditahan polis atau pihak berkuasa.

1. Central Market
-Nalini Elumalai: 019-3043159
-Sarah: 018 3181179

2. Masjid Negara
-Syukri: 011-15542640

3. Jalan Sultan
-Maisarah: 012-2187476

4. Masjid India
-Andika: 016-2247255

5. Brickfields
-Theva: 013-3845740

6. KLCC
-Hasbee: 014-9254010

Manakala nombor telefon pejabat Suaram ialah 03-7784 3525 (Diane).

Orang ramai hanya perlu menghantar sistem pesanan ringkas (sms) dengan menaip nama, no kad pengenalan atau pasport serta balai polis di mana individu tersebut dibawa atau ditahan.

Suaram juga mengingatkan peserta "Duduk Bantah" agar tidka panik jika ditahan polis atau penguatkuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Apa yang harus dilakukan hanya bertenang dan terus menghubungi pihak Suaram.

Yakin rampas Selangor guna warga asing?

Anis Nazri, 27 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor berkeyakinan merampas Selangor pada pilihan raya umum ke-13 mungkin berdasarkan usaha memanipulasi daftar pemilih di negeri itu.

Jika tiada usaha tersebut, sudah tentu Tengku Adnan tidak berani mengeluarkan kenyataan sedemikian rupa, lebih-lebih lagi ketika rakyat Selangor selesa dengan suasana harmoni di negeri itu, kata Pengarah Pilihan Raya PAS Selangor, Jaafar Shamsuddin.

Beliau mendakwa manipulasi daftar pemilih oleh pihak BN dalam usaha menawan Selangor itu boleh dilihat berdasarkan pertambahan pengundi yang lebih 90 peratus berkemungkinan bukan pemastautin di negeri itu.

"Keyakinan Tengku Adnan itu berdasarkan bagaimana mereka memanipulasikan daftar pemilih sepanjang 2010 hingga 2011 dengan pertambahan pengundi yang bukan pemastautin di Selangor, yang menyebabkan pertambahan begitu besar," tegas beliau ketika dihubungi Harakahdaily.

Dakwa beliau, sekiranya di kawasan PAS atau Pakatan Rakyat yang menang dengan  jumlah majoriti sebanyak 2000, maka BN akan membawa masuk sebanyak 4000 pengundi baru, yang dapat dibuktikan mereka bukan pemastautin di kawasan tersebut.

Ketika ditanya, adakah pertambahan pengundi tersebut membabitkan warganegara asing, Jaafar yang juga Pengerusi Audit Daftar Pemilih Negeri Selangor itu tidak menolak kemungkinan tersebut.

"Memang itu di antara beberapa nama yang menunjukkan beberapa kepelikan. Nampak ganjil, yang jelas menunjukkan bukan orang Malaysia.  Kita sudah ada bukti dan dokumen-dokumen yang menyokong dakwaan tersebut," kata beliau.

Sebelum ini, Tengku Adnan menyatakan keyakinan bahawa parti Melayu terbesar itu mampu merampas Selangor daripada Pakatan Rakyat pada pilihan raya umum ke-13.

Lokasi awal sebelum ke Dataran Merdeka

Anis Nazri, 27 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Penganjur perhimpunan Bersih 3.0 memaklumkan enam lokasi awal sebelum peserta menuju ke Dataran Merdeka, 28 April ini.

Ahli Jawatankuasa Pemandu Bersih 3.0, Maria Chin Abdullah berkata enam lokasi tersebut terdiri daripada Pasar Seni, Masjid Negara, KLCC, Brickfields, Jalan Sultan dan Masjid India.

Keenam-enam lokasi itu, katanya merupakan lokasi awal sebelum para peserta berkumpul di Dataran Merdeka pada himpunan Duduk Bantah itu.

Beliau berkata demikian kepada Harakahdaily, hari ini.

Maria menambah, perancangan awal jawatankuasa itu menetapkan Dataran Merdeka sebagai lokasi Duduk Bantah, dan tidak akan menukar lokasinya walaupun dihalang pihak Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Sebelum ini, DBKL berkali-kali mengeluarkan kenyataan melarang dan akan mengambil tindakan terhadap mana-mana pihak yang melanggar larangan tersebut.

Sementara itu, tinjauan Harakahdaily mendapati DBKL mula menutup persekitaran Dataran Merdeka dengan meletakkan pagar besi dan penghadang, pada jam empat pagi tadi.

Royalti: Kenapa Kelantan dilayan berbeza?

Husam Musa, 27 Apr 2012

Perjuangan Kelantan mendapatkan hak royalti petroleumnya kecundang sekali lagi di Mahkamah Rayuan di hadapan tiga Hakim, Khamis, 26 April 2012.

Walaupun perjuangan belum berakhir dan perbicaraan sebenar belum bermula, keputusan Mahkamah itu terasa luka.

Isnin sebelumnya, The Edge Financial Daily dalam laporan muka depannya menyebut Kerajaan Terengganu telah menarik balik saman yang sama terhadap Petronas dan Kerajaan Malaysia yang difailkan semasa Terengganu diterajui oleh TG Hj Abdul Hadi Awang, tepatnya pada tahun 2001.

Sebelas tahun berlalu, penyelesaian luar Mahkamah dikatakan telah dimeterai. Saman itu ditarik balik. Namun, terma sebenar penyelesaian  itu tinggal sebagai teka teki.

Bertolak dari laporan itu, Peguam Kerajaan Kelantan - sehari selepas laporan itu keluar - menfailkan  afidavit tambahan memohon Mahkamah mengarahkan terma penyelesaian Terengganu-Petronas-Persekutuan  didedahkan dan penyelesaian serupa dilakukan oleh Petronas-Persekutuan  terhadap Kelantan.

Mahkamah menolak permohonan ini. Pilu terasa menusuk dada. Aduhai, Malaysiaku!

Petronas menfailkan afidavit balas menerusi Naib Presiden Bahagian Perundangan Petronas, Datuk Mohammed Azhar Osman Khairuddin. Dalam afidavit balas itu, Petronas mengesahkan saman Kerajaan Terengganu telah ditarik balik.

Namun, kata Petronas, penarikan balik itu berlaku tanpa sebarang penyelesaian direkodkan antara Petronas dan Kerajaan Terengganu.

Pada masa yang sama, sepanjang perbicaraan semalam (Khamis, 26 April 2012) Peguam Negara yang mewakili Kerajaan Malaysia tidak pula menfailkan sebarang afidavit balas. Wakil  Peguam Negara mengambil sikap berdiam diri dalam isu ini dan langsung tidak menyentuh mengenainya.

Apa yang dilakukan ialah trik penyelesaian tiga segi - Kerajaan Malaysia, Kerajaan Terengganu dan Petronas  secara sembunyi. Penyelesaian langsung  antara Kerajaan Terengganu dan Petronas tidak dilakukan, antara lain bagi mengelakkan ia digunakan dalam kes Kelantan.

Sebaliknya, Kerajaan Persekutuan mengambil alih tugas dan beban  kontrak Petronas dengan Petronas membuat pembayaran kepada Terengganu melalui Kerajaan Persekutuan. Petronas seakan tidak tahu menahu ke mana wang 10% yang dibayarnya kepada Kerajaan Persekutuan digunakan.

Kerajaan Persekutuan bersetuju membayar semula royalti atau bayaran tunai wajib kepada Kerajaan Terengganu, bagi pihak Petronas.  Petronas membayar 10% bayaran royalti kepada Kerajaan Persekutuan dan Kerajaan Persekutuan menggunakan bahagian 5% untuk dibayar kepada Terengganu dan 5% lagi adalah  kekal sebagai bahagian Kerajaan Persekutuan.

Dengan cara ini, Petronas seolah tidak mempunyai apa-apa kaitan dengan penyelesaian yang dicapai dan dengan itu, boleh mengelakkan penyelesaian yang sama dengan Kelantan.

Trik ini mendedahkan;

a. Pihak yang berkaitan tidak jujur kepada sebahagian rakyatnya, dalam hal ini, rakyat Negeri Kelantan.  Pada waktu Terengganu yang dikuasai oleh BN, bayaran dibuat dengan cara pengaturan segitiga itu, rakyat Kelantan terus dinafikan haknya.

Jika pihak-pihak ini jujur, kenapa tidak penyelesaian itu dilakukan secara telus dan straight forward kerana sememangnya perjanjian adalah antara Kerajaan Negeri-Negeri  dan Petronas dan bukannya antara Kerajaan Negeri dan Kerajaan Persekutuan.

Kenapa ia tidak diumumkan?
Kenapa semua pihak berdiam diri?

b. Tindakan pembatalan royalti selama ini, dalam kes Terengganu dan penafiannya, dalam kes Kelantan, menunjukkan ia adalah satu tindakan yang salah, silap dan membelakangkan undang-undang sehingga akhirnya, bayaran dibuat semula kepada Terengganu.

3. Slogan One Malaysia adalah kosong. Adanya amalan diskriminasi antara negeri, seperti Kelantan. Waktu yang sama, negeri yang  lain dilayan lebih istimewa.

4. Sekalipun Petronas menafikan ia sedar adanya penyelesian itu, kelak, penyata akaunnya akan menunjukkan jumlah bayaran yang dilakukan bagi tujuan itu, melalui jumlah yang terlibat, sekalipun terlebih dahulu disalurkan melalui Kerajaan Persekutuan. Adakah integriti Petronas sebegitu murah di mata dunia?

5. Petronas bercakap benar menerusi afidavitnya bahawa ia tidak tahu menahu sebarang penyelesaian dibuat?  Apa implikasinya jika afidavit itu tidak benar dan mengelirukan Mahkamah?

5. Di manakah hati perut dan perasaan bertimbang rasa atas apa yang terakru mengikut undang-undang dan semangat good governance yang sewajibnya dijunjung pihak-pihak ini?

Semoga Allah memberikan ketabahan hati kepada rakyat Kelantan dan hak mereka terus diperjuangkan sehingga keadilan berjaya ditegakkan. Lambat atau bangat. Serta bumi Malaysia melindungi semua penguninya dengan penuh saksama dan berkasih sayang.
--------------------------------------------------------------------------
Penulis adalah Exco kerajaan negeri Kelantan yang mengendalikan urusan petroleum. Beliau juga adalah Naib Presiden PAS.

Sekeliling Dataran Merdeka dipagar pagi ini

Hazayani Zakaria, 27 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 27 April: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) mula menutup sekeliling Dataran Merdeka bermula jam empat pagi tadi.

Menurut Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Safwan Anang, kira-kira 30 mahasiswa termasuk orang awam lain yang berada di padang dihalau keluar oleh penguatkuasa DBKL sebelum sekeliling padang diletakkan pagar besi dan penghadang.

"Kami cakap pada DBKL, notis mengosongkan Dataran Merdeka jam enam pagi, kenapa jam empat pagi dah halau. Kami kata, kami cuma duduk, tak buat apa-apa pun. Tapi DBKL minta kami keluar juga," katanya kepada Harakahdaily.

Selepas dihalau keluar, mereka berkumpul dan meletakkan barang-barang di seberang jalan, bersebelahan Bangunan Sultan Abdul Samad.

Mereka merupakan sebahagian daripada mahasiswa yang berkhemah di Dataran Merdeka bagi menuntut pemansuhan Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi (PTPTN) dan pendidikan percuma sejak 14 April lalu.

Mereka bertekad untuk kekal di Dataran Merdeka sehingga perhimpunan Bersih 3.0, esok.

Bagaimanapun DBKL semalam mengeluarkan kenyataan akan menutup Dataran Merdeka bermula jam enam pagi ini sehingga enam pagi Ahad daripada sebarang aktiviti.

Penutupan itu dibuat selepas DBKL mengeluarkan kenyataan melarang Gabungan Bersih dan Adil (Bersih) mengadakan "Duduk Bantah" di Dataran Merdeka.

Tinjauan Harakahdaily pagi ini mendapati, sebanyak tiga buah lori DBKL dan beberapa buah kereta polis berada di tepi jalan.

Manakala belasan anggota DBKL kelihatan mengawal keadaan sekitar.
Menurut Safwan juga, mahasiswa akan berada di sekitar Dataran Merdeka sehingga esok.

Datuk Bandar Kuala Lumpur Tan Sri Ahmad Fuad Ismail dalam satu kenyataan semalam memberitahu akan menutup sementara Dataran Merdeka dan kesemua laluan ke kawasan itu berkuatkuasa 6 pagi ini sehingga 6 pagi Ahad.

Bukti pengundi hantu wujud di Sabah, Kelantan

M Faqih, 27 Apr 2012
KOTA BHARU: Kewujudan pengundi-pengundi hantu dan kemasukan warga asing sebagai pemilih pernah diambil sebagai notis penghakiman dalam kes Harris Mohd Salleh melawan Ismail  Majin.

Kes di Mahkamah Tinggi Sabah tersebut iaitu Returning Officer & Ors pada 2001 bukan satu gimik politik atau dakwaan murahan.

Begitu juga kes petisyen pilihan raya Pengkalan Pasir di Mahkamah Tinggi Kota Bharu, hakim mendapati tiga daripada lima bukti pengundi hantu yang dikemukakan plaintif memang wujud.

Seorang peguam hak asasi, Muhamad Faizal Che Yusoff berkata, rasional Himpunan Bersih 3.0 esok begitu penting bagi memastikan proses pilihan raya di negara kita benar-benar bersih.

“Saya turut menyertai pelbagai perbincangan mengenai kepincangan perjalanan pilihan raya bersama jawatankuasa khas parlimen yang diwujudkan. Dalam menuntut lapan perkara, hanya satu permintaan ditunaikan.

“Dakwat kekal dikatakan akan digunakan pada pilihanraya akan datang. Saya tidak pasti apakah penarikan di saat-saat akhir akan berlaku sebagaimana pilihanraya lalu,” katanya di sini.

Menurutnya pembersihan daftar pemilih antara tuntutan yang kritikal tetapi tidak diambil endah kerajaan yang ada sekarang.

Kata beliau sebenarnya sesuatu yang tidak sepatutnya berlaku Bersih 3.0 perlu diadakan selepas sekian banyak masa diambil dan jumlah perbelanjaan besar dihabiskan, namun kehendak rakyat masih tidak dihiraukan.

Apatah lagi katanya, pelbagai pendedahan berlaku mengenai pencemaran daftar pemilih.

“Kewujudan pasukan khas ‘task force’ yang didakwa memberi kad pengenalan kepada warga asing dan kemasukan mereka dalam senarai pemilih suatu yang tidak boleh dibenarkan terus berlaku.

“Sebagai rakyat kita tidak mahu masa depan negara ditentukan mereka yang bukan sepatutnya. Apatah lagi mereka terdiri dari pendatang-pendatang asing,” ujarnya.


Menurutnya Bersih 3.0 bukan isu parti-parti politik, sebaliknya ia adalah isu rakyat bagi menentukan hala tuju negara pada masa hadapan.

Sementara itu Pengarah Pilihan Raya PAS Kelantan, Wan Nik Wan Yusoff berkata, penjelasan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mengenai keraguan yang timbul dalam buku khas yang diedar belum menjawab isu sebenar.

Katanya, SPR masih seperti buta hati bagi mendengar keluhan rakyat apabila jawapan diberi begitu meragukan sekali.

“Usaha SPR mahu mengekalkan lebih 40,000 pengundi yang meragukan cukup memalukan. Alasan yang diberi langsung tidak lojik.

“Kita melihat SPR dan kerajaan BN tidak berminat untuk mengembalikan keyakinan rakyat terhadap perjalanan pilihan raya secara adil dan telus di negara ini,” ujarnya.

1 ulasan:

PiDoT berkata...

salam,bleh mintak nama org yg nasyid lg asma Allah al husna x ???