Isnin, 9 April 2012

ZAMAN KINI MANUSIA MULA KENAL...MANA BANGSA...MANA ISLAM...ISLAM MULA DIFAHAMI OLEH MASYARAKAT DUNIA...MEREKA TAHU ISLAM ITU BENAR DAN ISLAM AGAMA DARI ALLAH...SAPE TAK IKUT ISLAM...TAK MAHU TERIMA ISLAM...MEREKA KETINGGALAN ZAMAN SERTA PENGIKUT SETIA SYAITAN...FIKIR2KANLAH

Bila lagi mahu bina sekolah Tamil di Jelapang

Harakahdaily, 08 Apr 2012
BATU GAJAH, 8 April: Timbalan Pengerusi DAP Perak, V Sivakumar (gambar) meminta masyarakat India di kawasan Dun Jelapang supaya jangan terpedaya dengan janji-janji pilihan raya BN.


“Budaya BN memperdayakan masyarakat India masih tidak berhenti lagi.

“Walaupun masyarakat India telah memberi satu pengajaran kepada BN dalam PRU12, tetapi mereka masih tidak berubah,” ujarnya yang juga Adun Tronoh.

Katanya, BN tetap memberi janji-janji kosong untuk menipu masyarakat India semata-mata untuk mendapat undi mereka.

“Saya telah mengeluarkan satu kenyataan media mengenai isu sekolah Tamil di Jelapang dua minggu yang lepas,” ujarnya dalam satu kenyataan media yang dikeluarkan di sini.

Setakat ini, ujarnya tidak ada apa-apa maklum balas daripada kerajaan negeri mahupun MIC Negeri Perak mengenai isu yang dibangkitkan.

“Saya difahamkan bahawa ada pemimpin-pemimpin MIC telah menjanjikan pembinaan sebuah sekolah Tamil di Dun Jelapang.

“Adakah ini benar?” soalnya

Beliau juga mempersoalkan, jika kenyataan itu adalah benar, di manakah lokasi tanah yang telah dikenal pasti untuk membina sekolah Tamil itu di Jelapang.

“Adakah pihak yang mengeluarkan kenyataan itu telah membuat permohonan untuk tanah yang dikenal pasti itu?

“Jika ya, apakah status permohonan tersebut?” tanya beliau lagi.

Setahu beliau tidak ada apa-apa permohonan tanah dibuat oleh mana-mana pihak untuk membina sekolah Tamil di Jelapang.

“Ini adalah satu pembohongan besar yang dibuat oleh pemimpin BN untuk meraih undi masyarakat India di kawasan ini,” katanya.

Menurutnya, sememangnya Dun Jelapang memerlukan sebuah sekolah Tamil di mana Dun Jelapang mempunyai 23% pengundi orang-orang India.

“Peratusan ini membuktikan bahawa terdapat jumlah isi rumah kaum India yang agak ramai di kawasan ini,” katanya.

Menurutnya, kanak-kanak di kawasan itu terpaksa pergi ke jauh lebih kurang 10 km untuk sekolah Tamil yang paling hampir.

“Saya memang bersetuju dengan cadangan membina sebuah sekolah Tamil di Jelapang. Tetapi, apa yang dijanjikan oleh BN adalah sekadar ‘menanam tebu di bibir’,” katanya lagi.

Rakyat Melaka mahu Ali Rustam sahut debat PAS

Ahmad Danial, 08 Apr 2012
BUKIT RAMBAI, 8 April: Rakyat negeri Melaka meletakkan harapan tinggi kepada Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Ali Rustam untuk menyahut cabaran debat oleh Pesuruhjaya PAS Melaka, Adly Zahari.

Amat Alang, 43 dari Taman Merdeka berkata rakyat khususnya anak muda negeri Melaka memang sudah lama menanti-nanti debat bersejarah antara pimpinan PAS dan Umno.

"Rakyat khususnya anak muda ingin mendengar hujah-hujah kedua-dua parti bagi membuat penilaian dan pertimbangan sebelum membuat keputusan untuk memilih siapa pada pilihanraya umum akan datang" ujar Wan Azmi.

Rakan beliau Hamed Wahab, 44 dari Durian Tunggal pula berpendapat bahawa debat merupakan kaedah terbaik bagi pimpinan menunjukkan idea dan karisma masing-masing secara spontan di hadapan rakyat.

"Di negara-negara maju pimpinan mereka menjadikan pentas debat sebagai cara mereka berkempen dan menonjolkan keupayaan diri dan parti mereka, malangnya di negara kita pemimpin takut untuk berdebat, pemimpin yang takut berdebat ini sebenarnya tidak layak menjadi pemimpin" ujar Anuar.

Sementara itu, Adly dalam ceramahnya di sini malam tadi berkata beliau akan tetap menunggu Mohd Ali yang juga Pengerusi Perhubungan Umno Melaka di MITC pada 15 April ini iaitu tarikh debat yang dicadangkan antara mereka berdua.

"Saya akan tunggu dia di MITC 15 April, kalau dia takut dia boleh hantar Idris Haron atau Ketua Cawangan Umno yang saya akan tetap berdebat dengan mereka.

"Mereka akan kacau program ceramah kita dengan berceramah disebelah kita, lebih baik kita berdebat, bukan terpekik terlolong dari jauh" ujar Adly pada ceramah anjuran DAP sempena perasmian Bilik Gerakan
Pilihan Raya DAP Dun Klebang di sini malam tadi.

Beliau berkata ketua menteri itu boleh memilih apa juga tajuk yang dia suka untuk debat tersebut.

"Kita tidak kisah apa juga tajuk debat kerana yang penting bagi kita ialah mesej dan hujah kita sampai kepada rakyat".

"Kalau dia hendak debat tentang Sekolah Harapan boleh, tentang Melaka Maju pun boleh atau tentang pembaziran kerajaan Melaka lagi boleh" tegas Adly.

10,000 sertai majlis kutipan dana PAS Pahang

Zulkifli Sulong, 08 Apr 2012
KUANTAN, 8 April: Lebih 10,000 menyertai majlis ceramah anjuran PAS malam tadi di pekan Batu 12, dekat sini. (Gambar kiri)

Perhimpunan untuk mengumpul dana Pilihan raya Umum ke-13 berjaya mengumpul hampir RM20,OOO sumbangan daripada para hadirin.

Selepas jam 12 malam apabila majlis ceramah berakhir, para petugas masih belum selesai menerima wang sumbangan untuk dana itu.

Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat, Mursyidul Am PAS mengirimkan satu sampul surat khas berisi wang walaupun tidak dapat hadir kerana masih berehat selepas mengadu sakit dada.

Beliau mengirimkan Speaker Dun Kelantan, Datuk Mohd Nassuruddin Daud untuk menyampaikan duit sumbangan itu dan menggantikan beliau untuk berucap.

Turut berucap malam tadi adalah Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Pemuda PAS, Nasrudin Hassan di samping Ketua PKR dan DAP Pahang.

Orang yang paling gembira malam tadi adalah Datuk Tuan Ibrahim apabila menyaksikan orang penuh sesak dalam program itu.

Isu utama adalah kilang Lynas yang sedang menyemarakkan kemarahan penduduk Kuantan.

(Gambar kanan: Para petugas dan anggota Unit Amal mengira sumbangan orang ramai.)


"Dulu saya ingat nak buang sisa Lynas ini ke Putrajaya tetapi nampaknya tak jadilah sebab kita nak duduk sana pula lepas ini," kata Tuan Ibrahim disambut sorakan takbir dari  orang ramai yang kebanyakannya Melayu itu.

Mohd Nassuruddin Daud dalam ucapannya pula menumpukan tumpuan kepada menerangkan fitnah yang dibuat pemimpin BN terhadap Kelantan.

"Masa Najib ke Sabah, dia kata Kelantan paling miskin. Sebenarnya negeri yang paling miskin di Malaysia adalah Sabah.

"Semasa saya ceramah di Sabah, saya kata kat orang Sabah, saya akan jadikan pulau Gaya yang penuh dengan rumah air yang miskin tu menjadi pulau paling bergaya jika Pakatan perintah negara.

"Kita boleh buat ni dengan menaikkan royalti minyak ke 20 peratus kepada Sabah di samping Kelantan, Terengganu dan Sarawak," kata Nassuruddin yang marah dengan tindakan kerajaan pusat yang menyekat royalti minyak untuk kerajaan negeri Kelantan.

Maik diharap dapat lestari sistem tadbir urus

Muhammad Yusri Amin, 08 Apr 2012
KOTA BHARU, 8 April:  Menteri Besar, Tuan Guru Datuk Abdul Aziz Nik Mat percaya Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) pada usia 100 tahun dianggap cukup matang, bahkan mampu menjadi contoh kepada Majlis-Majlis Agama Islam yang lain.

Beliau menyatakan demikian dalam perutusan sempena perayaan tersebut, semalam.

“Maik telah menjalankan peranan dan fungsinya dengan baik dan cemerlang terutama dalam hal ehwal agama Islam di Kelantan,” ujarnya.

Justeru, beliau berharap pada masa akan datang Maik dapat melestarikan sistem tadbir urusnya dengan menambah baik sistem sedia ada di samping melaksanakan pembaharuan yang boleh dicontohi semua peringkat.

Semalam, Tengku Mahkota Kelantan Dr Tengku Muhammad Fa-Iz Petra Ibni Sultan Ismail Petra berkenan berangkat menyempurnakan upacara Majlis Perasmian Program Cakna Wanita dan Kanak-Kanak di Kompleks Islam Jubli Perak Sultan Ismail Petra, Panji dekat sini.

(Gambar: Tengku Muhammad Fa-Iz Petra menyampaikan sumbangan kepada seorang penerima bantuan Maik.)

Program bertema Wanita Pemangkin Kesejahteraan Keluarga itu diadakan sempena Majlis Perayaan Ulangtahun ke-100 Tahun Penubuhan Maik.

Turut berangkat Tengku Amalin A’ishah Putri binti Sultan Ismail Petra.

Hadir sama Speaker Dewan Negeri Kelantan, Datuk Mohd Nassuruddin Daud, Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri Datuk Mohd Amar Nik Abdullah dan Pengerusi Jawatankuasa Perumahan, Kerjaraya, Utiliti dan Alam Sekitar Negeri Datuk Mejar (B) Md Anizam Abd. Rahman.

Hadir sama isteri Menteri Besar, Datin Tuan Sabariah Tuan Ishak, Datuk Tengku Rozan binti Almarhum Sultan Yahya Petra dan Datuk Tengku Salwani binti Al-Marhum Sultan Yahya Petra.

Setiausaha Kerajaan Kelantan Datuk Dr Zainuddin Ibrahim, Pegawai Kewangan Negeri Mohd Faudzi Che Mamat, Mufti Kerajaan Kelantan Datuk Mohamad Shukri Mohamad dan timbalannya Datuk Nik Abdul Kadir Nik Muhamamad dan Ketua Hakim Syarie Kelantan Datuk Daud Muhammad.

Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Kelantan (Jaheaik), Datuk Che Mohd Rahim Jusoh berkata sempena ulangtahun MAIK itu pengirisan Program Cakna Wanita dan Kanak-Kanak diadakan.

“Ini bertujuan meningkat dan merealisasikan kegiatan amal kebajikan, membantu masyarakat di samping memberi peluang kepada kaum wanita, ibu tunggal dan kanak-kanak.

“Bahkan memberi peluang kepda golonga ini mendapatkan informasi mengenai peluang perniagaan, maklumat kesihatan dan kekeluargaan.

“Istimewa program Demontrasi Masakan Menu Sihat Amalan Rasulullah saw bersama Master Chef Sabri Hassan.

Turut diadakan Seminar Ibu Cemerlang Keluarga Gemilang, Seminar Kesedaran Kanser dan Seminar Wanita dan Kepenggunaan.

Turut diadakan Bicara Wanita: “Aurat, Fesyen dan Tanggungjawab” bersama Ustazah Zawiah Hassan dan selebriti Nora.

Perayaan bermula 7 hingga 11 April  itu diserikan dengan 63 gerai jualan dan booth pameran mulai 9.00 pagi hingga 6.00 petang yang turut dijayakan usahawan penerima bantuan Maik, usahawan halal dan agensi kerajaan.

Orang Islam tidak boleh beri contoh - Gesa

Salmiyah Harun, 07 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 7 April: Tidak dinafikan wujud kekeliruan dan tidak faham secara tepat berhubung syariat di kalangan orang Melayu Islam itu sendiri menyebabkan wujudnya prejudis terhadap agama Islam.

Masalah itu diutarakan oleh Pengerusi Jawatankuasa Sekretariat Gabungan Sokong Syariah (Gesa), Mohd Azmi Abdul Hamid dalam sebuah forum yang bertajuk Cabaran Pelaksanaan Hudud Antara Kefahaman dan Tohmahan yang berlangsung di Dewan Perhimpunan China, di sini pagi ini.

Jelasnya, orang Melayu Islam juga bukan sahaja tidak ada kefahaman malah tidak boleh menunjukkan contoh untuk menarik minat orang bukan Islam kepada Islam.

"Jadi bermakna kita kena bekerja kuat untuk mencapai kefahaman ini supaya orang Melayu Islam menjadi contoh terbaik kepada bukan Islam," katanya.

Menjelaskan maksud 'mengislamkan semula orang Melayu' Azmi berkata, bukan bermakna meminta orang Melayu bersyahadah semula dan apa yang diungkapkan itu supaya orang Melayu Islam sedar dan bahawa mereka perlu pertingkatkan kefahaman yang ada.

"Ini sebenarnya menunjukkan sehingga hari ini Melayu Islam tidak dapat menjadikan insan-insan contoh supaya menarik orang bukan Islam kepada Islam, ini maksud saya.

"Misalnya ada bangsa lain seperti Cina atau India tertarik hendak masuk islam, tetapi mereka lihat orang Melayu lebih 'teruk'!" katanya.

Tambahnya, apabila orang Melayu menjadi contoh kepada Islam maka mereka tidak boleh memperagakan gaya hidup yang lain kerana Melayu dan Islam tidak mungkin dipisahkan.

"Ingat kita ada masalah dalam melaksanakan Islam bukan kerana orang bukan Islam, Cina atau India tetapi orang Melayu Islam itu sendiri. Islam dihijab oleh orang Melayu," tegas beliau.

Dengan itu, katanya, pihak yang bertanggungjawab kena kembalikan orang Melayu kepada Islam bagi mengelakkan orang Melayu menjadi bahan fitnah kepada orang bukan Islam.

"Mahu tidak mahu kita kena terima negara ini walaupun tidak tepat dari segi ilmu tetapi dari segi kenyataan semua orang mengatakan Melayu itu Islam.
Ada kelebihan juga dari segi itu, kecacatan pun ada. kelebihan itu kita guna berterusan oleh itu kita kena didik betul-betul orang Melayu ini supaya dia menjadi contoh aset kepada Islam," katanya.

Katanya, program mengukuhkan kefahaman Islam kepada orang Melayu baik di sekolah, institusi masjid dan dalam majlis ilmu mesti dilipatgandakan.

Justeru, katanya kerajaan pula hendaklah melihat dari sudut positif jangan mengetatkan sehingga menyusahkan dakwah sekarang ini misalnya dengan isu-isu dan orang tertentu tidak dibenarkan ceramah.

Turut bersama menjadi ahli panel dalam forum itu, antaranya Pakar Perlembagaan Malaysia Prof Aziz Bari, Setiausaha Agung Malaysian Chinese Muslim Association (Macma) Ann Wang Seng, Mantan Pegawai Dakwah Jakim Mohd Hafizan Abdullah dan Pengerusi Sekretariat Himpunan Ulama Asia (Shura) Abdul Ghani Shamsuddin.

Bersih 3.0 himpunan rakyat, tidak rela diperalat Umno

Abdul Aziz Mustafa, 07 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 7 April: Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar menegaskan perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April ini adalah perhimpunan rakyat yang tidak rela diperalatkan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN).

"Hanya orang yang tidak siuman sahaja yang menuduh rakyat yang berhimpun dalam perhimpunan Bersih 3.0 diperalatkan oleh mana-mana pihak.

"Hakikat sebenarnya, ia adalah adalah perhimpunan rakyat yang tidak mahu lagi diperalatkan oleh Umno dan BN yang memperalatkan pilihan raya yang kotor dan tidak adil untuk terus mencengkam kuasa," tegas beliau.

Mahfuz meminjam kata-kata yang Sasterawan Negara, A Samad Said yang menegaskan bahawa beliau "bukan diperalatkan tapi dimanfaatkan".

"Tidak ada siapa yang diperalatkan, semua pihak yang terlibat dalam Bersih 3.0 merasa diri masing-masing dimanfaatkan bagi mencapai tujuan untuk memastikan pilihan raya yang adil dan bersih di negara ini," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz yakin, rakyat yang berakal akan mentertawakan orang-orang tidak siuman yang menggunakan isu perkauman dan menyebarkan fitnah kononnya rakyat yang menyertai perhimpunan Bersih 3.0 diperalatkan.

"Dulu kumpulan itu jugalah yang menyebarkan dakyah kononnya mengundi calon-calon bukan Islam dari MCA, MIC dan Gerakan sama seperti mengundi orang Islam juga, iaitu sama seperti mengundi Presiden Umno.

"Dakyat itulah yang mereka tabur sejak zaman Tunku Abdul Rahman sehinggalah zaman (Perdana Menteri, Datuk Seri) Najib (Tun Razak) kini," kata beliau.

Orang-orang Melayu, katanya, sudah meluat dengan dakyah basi yang penuh pembohongan itu.

"Mereka juga tidak tentu hala menuduh sana sini. Ada yang mengarut dan mendakwa rakyat yang menyertai perhimpunan Bersih diperalatkan oleh (Datuk) S Ambiga.

"Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya, Datuk) Wan Ahmad Wan Omar pula menuduh Ambiga telah diperalat oleh pemimpin politik. Sekejap tuduh begitu, sekejap tuduh begini.

"Yang tak pernah mereka sebut ialah merekalah yang sebenarnya menjadi alat perkakas kepentingan peribadi para pemimpin Umno dan BN," kata Mahfuz.

Beliau juga melahirkan keyakinan rakyat yang waras dan tidak mahu diperalatkan Umno dan BN akan membanjiri Kuala Lumpur dan tempat-tempat perhimpunan Bersih 3.0 yang lain di seluruh negara.

Orang rapat Mustapa Mohamed akan sertai PAS?

Harakahdaily, 07 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 7 April: Umno Kelantan lagi sekali akan dikejutkan dengan tindakan bekas pegawai tinggi kerajaan yang kini sedang bersiap sedia untuk mengumumkan menyertai PAS.


Pegawai kerajaan yang berkhidmat dengan kerajaan Persekutuan itu dikatakan rapat dengan Pengerusi Umno Kelantan Mustapa Mohamed, tulis Mohd Sayuti Omar di dalam blognya, http://www.msomelayu.blogspot.com

“Beliau kini baru bersara dan mengambil tindakan demikian kerana bosan dengan politiking di dalam Umno serta kesal dengan tindak tanduk UBN yang menekan pegawai kerajaan supaya menyokong parti itu,” tulis Sayuti lagi.


Menurutnya, tindakan Umno Kelantan yang mengeksploitasi pegawai kerajaan supaya meramaikan majlis-majlis politik terutamanya semasa kunjungan presiden Umno ke Kelantan juga menjadi punca kenapa ramai bekas pegawai kerajaan bosan dengan Umno.


Satu sumber memberi tahu pegwai itu akan menyerahkan borang menyertai PAS kepada Persuruhjaya PAS Kelantan, Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.


"Penyertaan bekas pegawai yang baru pencen itu akan memeranjatkan UBN kerana beliau disebut-sebut untuk dicalonkan bertanding dalam pilihan raya umum akan datang," kata sumber itu enggan mendedahkan identiti pegawai berkenaan.


Kata sumber itu lagi satu majlis kemasukan dalam PAS dan kesyukuran akan diadakan.

Penjelasan Nizar tentang Vale

Nizar Jamaludin, 07 Apr 2012
Pakatan Rakyat Perak ingin menolak segala serangan yang terkutuk oleh Menteri Besar Barisan Nasional, yang mana mengatakan bahawa EXCO Pakatan Rakyat terlibat dalam membenarkan dan meluluskan tanah untuk VALE di Teluk Rubiah.


Amat tidak masuk akal sama sekali untuk mengatakan bahawa kerajaan PR menawarkan bekas tanah resort di Teluk Rubiah kepada VALE kerana ia adalah tanah persendirian. Kerajaan Pakatan Rakyat Perak telah mencadangkan Tanjung Hantu sebagai kilang mempeletan bijih besi dan juga projek pusat distribusi yang mana dicadangkan VALE.

Tanjung Hantu terletak kira-kira 45km dari Teluk Rubiah dan merupakan tempat yang dinyahhutankan dan mempunyai penduduk yang bilangannya kecil sahaja. Tanah yang dicadangkan juga merupakan tanah milik negeri. Kita berpendirian teguh atas pendirian ini.

Surat saya hanyalah kenyataan pengaluan, untuk bersetuju untuk menimbangkan kesemua tapak yang dicadangkan termasuk Teluk Rubiah. Seperti mana jua seorang Menteri Besar yang bertanggungjawab, saya menunjukkan budi bahasa dan positiviti kepada seorang yang berpontensi menjadi pelabur asing kepada negeri yang mana patut diterima mereka sebelum apa-apa penyiasatan dan keputusan dibuat.

Hal tersebut hanya diperingkat permulaan sahaja. Laporan-laporan daripada agensi negeri yang berkaitan belum lagi dikumpulkan dan dibincangkan,dan ia masih belum dibincangkan dalam mana-mana mesyuarat EXCO. Oleh itu, tidak mungkin sebarang keputusan boleh dibuat atas isu tersebut. Isu tersebut hanya boleh akan dibuat selepas Penilaian Kesan Alam Sekitar dijalankan dan keputusannya hendaklah memuaskan. Tambahan pula agensi-agensi berikut harus dirunding terlebih dahulu:

• TNB: Yang mempunyai Stesen Janakuasa hampir dengan Teluk Rubiah
• Perdagangan dan Industri Antarabangsa Malaysia (MITI)
• Jabatan Perikanan dan Marin
• Pejabat Tanah dan Galian
• Kementerian Pertahanan : Untuk memastikan ia tidak akan membawa kesan terhadap protokol-protokol berkaitan dengan Tentera Laut,Kementerian Pelaburan, Pembangunan dan Industri.

Apabila kita mengkaji tapak yang berpotensi, kita amat terkejut dengan penemuan kita. Harta Makmur Sdn Bhd yang memiliki tanah resort Teluk Rubiah menghadapi masalah kewangan. Syarikat tersebut berhutang dengan kerajaan negeri lebih RM20juta untuk cukai pintu. Ia juga mempunyai sejumlah hutang dan pinjaman belum berbayar kepada pelbagai institusi kewangan melebihi RM200juta. Oleh yang demikian, kita ada beberapa pertanyaan.

Adakah keputusan untuk meluluskan projek tersebut di Teluk Rubiah dipengaruhi oleh pertimbangan untuk membantu Harta Makmur dalam keadaan kewangannya meskipun ia bertentangan dengan kehendak rakyat? Tapak tersebut dan kawasan sekitarnya mempunyai tugas sebagai menjadi tumpuan pelancongan di Manjung. Berjuta-juta ringgit dibelanjakan untuk mencantikan kawasan tersebut demi menjadikan ia tumpuan pelancongan yang luar biasa cantiknya. Saya juga ingin tahu mengapa Zambry begitu melindungi kepentingan Harta Makmur, meskipun ia jelas bertentangan dengan kebajikan rakyat.

Ia difahamkan bahawa jika terdapat sebarang pertikaian yang timbul atas projek ini, ia telah dinyatakan dalam perjanjian antara BN dan VALE bahawa hal berbangkit tersebut akan diselesaikan dalam mahkamah Singapura. Ini merupakan satu penghinaan terang-terangan kepada negara kita, negeri kita, dan rakyat kita yang mana kedua-dua pihak tidak mengiktiraf sistem kehakiman negara ini. Saya mahukan Zambry memberikan penjelasan menyeluruh tentang hal ini.

Meskipun EXCO saya dijemput ke Brazil untuk rundingan lanjut oleh VALE, tidak seperti BN, kami telah menolaknya kerana kita tak boleh bertanya soalan lanjut sedangkan yang sedia ada masih belum dijawab oleh mereka.

Kami menolak dan menafikan tanpa kompromi bahawasanya Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat telah berperanan dalam meluluskan projek tersebut dan penukaran tanahnya.

Saya selaku Menteri Besar ketika itu, bersama mana-mana ahli EXCO, tidak boleh membuat keputusan secara berasingan untuk meluluskan projek yang sebesar ini. Kita sebagai kerajaan negeri Perak pada waktu itu membuat keputusan secara kolektif untuk isu-isu seperti mana besarnya isu ini dan kita akan terus berbuat demikian apabila kita kembali menjadi kerajaan.

Zambry tidak boleh memilih dalam memberi maklumat kepada orang ramai. Gambaran yang diberikan Zambry merupakan gambaran separuh benar pada yang terbaiknya dan penipuan besar pada yang paling teruknya. Sekiranya Zambry ikhlas berkhidmat untuk rakyat dan tidak bermain politik murahan yang didakwa beliau sedang dimainkan oleh kami, kami menuntut dan mencabar beliau untuk mendiklasifikasikan dan mengisytiharkan yang berikut:

1. Kesemua minit mesyuarat oleh agensi-agensi kerajaan berkaitan VALE
2. Kelulusan EXCO BN untuk projek tersebut
3. Surat Kebenaran yang ditandatangani Zambry kepada VALE
4. Perjanjian pelaburan antara Kerajaan Negeri dan VALE

Kita percaya bahawa rakyat Perak, dengan hal diatas dinyahklasifikasi, tidak akan percaya segala penipuan oleh Barisan Nasional.

Rakyat Perak akan bangkit dengan keputusan yang bijak dan bernas untuk mengembalikan keadilan kepada Perak dan mengembalikan semula demokrasi kepada negara kita. - http://mediaperak.com/2012/04/07/penjelasan-nizar-tentang-vale/

Gambar Rosmah tersipu malu popular minggu ke-14

Harakahdaily, 08 Apr 2012
KUALA LUMPUR, 8 April: Gambar daripada blog addin77.blogspot.com sememangnya popular di kalangan pembaca Harakahdaily apabila sekeping gambar Datin Seri Rosmah Mansor, isteri Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak tersipu malu di depan mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria yang dipetik daripada blog beliau sekali lagi menjadi artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke-14.

“Ingatkan Rosmah tak tahu malu, rupa-rupanya ada perasaan malunya.. Inilah sikap isteri pemimpin Wasatiyah no. 1 negara.. Kah Kah Kah,” tulis addin77 di blognya.

Pada tangga kedua juga merupakan sekeping gambar yang dipaparkan di naimnikmat.blogspot.com yang menyindir polis Malaysia dengan dibandingkan dengan sekeping gambar polis di Kanada ditembak senapang air.

Satu jawapan bertulis Kementerian Dalam Negeri di parlimen yang penuh dengan kesalahan matematik tahap sekolah rendah menjadi artikel ketiga terhangat dibawa minggu lepas.

Di tangga keempat pula ialah berita mengenai insiden memalukan parlimen Malaysia di mana Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin bertindak meluluskan laporan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) Berhubung Dengan Penambahbaikan Proses Pilihan Raya tanpa bahas.

Gambar terhangat minggu ke 13 berkenaan situasi pada ceramah Umno yang dipaparkan sebagai contoh wasatiyyah yang dianjurkan oleh Perdana Menteri, Najib Razak terus unggul minggu ini di tangga ke 5.

Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu, 1 hingga 7 April, 2012.

1
Gambar Rosmah Mansor tersipu malu depan Harussani
2
Inilah beza polis Malaysia dengan Kanada
3
LAWAK!!! Jawapan bertulis di parlimen...
4
Insiden di Dewan Rakyat memalukan - Mahfuz
5
Gambar ceramah Umno terhangat minggu ke-13
6
Shahril masuk PAS masih bertaraf berita angin
7
Pegawai kumpulan Profesional terlibat koyak Harakah
8
Kehadiran saya tidak penting, bukan murtad - Dr Rani
9
Pecat Anwar: Nalla dedah dirinya 'bapa ayam'?
10
Pendedahan Mahfuz serius, hukum pengkhianat negara

Tiada ulasan: