Ahad, 22 April 2012

MAIN KOTOR AMALAN SYAITAN...SYAITAN MASUK NERAKA

Selangor laksana hampir semua janji manifesto 2008

Salmiyah Harun, 20 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Selama empat tahun memerintah Selangor, dengan tema Selangor Negeri Idaman, Maju, Sejahtera dan Berkebajikan Kerajaan Pakatan Rakyat telah melaksanakan hampir semua janji dalam Manifesto Pilihan raya Umum (PRU) 2008.

Sebuah kerajaan yang baik pula ialah kerajaan yang berjaya mengutip cukai dengan efisien dan menggunakan cukai tersebut untuk memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat termasuk meningkatkan tahap ekonomi negeri agar pembangunan dapat dilakukan.

Begitulah yang ditekankan Pakatan Rakyat apabila menerajui negeri Selangor pada 2008, demikian tegas Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim (gambar).

Memandangkan Selangor adalah nadi pembangunan dan pemacu utama ekonomi Negara atau lebih tepat lagi penyumbang 23% kepada KDNKnegara, katanya, maka rakyat Selangor berhak mendapat bahagian yang besar dari kemajuan negeri dan Negara.

Bukan itu sahaja, jelas Khalid, tahun 2010 Selangor turut mencatat jumlah pelaburan yang tertinggi dalam negara selepas Negeri Pulau Pinang iaitu sebanyak 22.56 peratus.

Malah, tambahnya dalam tempoh empat tahun memerintah Kerajaan Selangor telah menerima jumlah pelaburan melebihi RM36 billion dansepanjang tempoh itu juga kerajaan berjaya membuka sebanyak 95,013 peluang pekerjaan.

"Kerajaan Pakatan Rakyat telah melakar pembangunan negeri melalui program yang memberi kesan langsung kepada kebajikan rakyat di bawah program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES)," ujarnya dalam satu kenyataan.

Sepanjang melaksanakan program MES sehingga 2011 katanya, kerajaan Selangor telah membelanjakan hampir RM600 juta yang mana program Bekalan Air Percuma Bagi 20 Meter Padu Pertama antaranya program yang menelan berlanja yang besar kerana melibatkan hampir seluruhrakyat negeri ini iaitu kira-kira RM477 juta.

Sehubungan itu katanya, Program MES telah dilebarkan menerusi program-program Hasil Negeri Untuk Rakyat kerana menyedari bahawa sekian lamanya hasil negeri terkaya ini dikutip namun pengagihannya tidak menitikberatkan kebajikan rakyat marhaen.

Program MES antaranya,  Jom shopping bagi warga emas, pembiayaan pendidikan kepada warga kerja Selangor yang mahu melanjutkan pelajaran, Tuisyen Rakyat, Skim Perumahan Pekerja Ladang, Bantuan pengurusan bangunan, lif dan pusat komuniti dan Bonus Selangorku- Jom Shopping anak YAWAS yang berusia empat tahun (lahir 2008).

Katanya, selama 50 tahun pentadbiran terdahulu tanpa adanya proses semak dan imbang yang berkesan, pastinya terlalu banyak kepincangan dan ketirisan yang berlaku.

"Ini terbukti apabila banyak lubang ketirisan berjaya dibendung. Hutang lapuk syarikat kroni yang mencecah hampir RM400 juta dan berusia sedekad lamanya telah berjaya dikesan dan dikutip.

"Sejumlah wang yang mengikut kelaziman pemerintah terdahulu akan masuk ke dalam poket pemimpin, kini berjaya disalurkan semula kepada rakyat melalui Geran Selangorku. Satu dana besar berupa bonus kepada rakyat Selangor," katanya.

Katanya, terdapat 17 program yang telah dirancang dan sebahagian besarnya program tersebut menyentuh setiap segmen rakyat di Selangor; golongan pekerja, belia, wanita, warga emas, anak kecil, OKU, di bandar mahupun di desa.

Katanya, bonus RM300 juta  merupakan julung-julung kali diterima rakyat negeri ini melalui program seperti Pengenalan Gaji Minima, Program Pembasmian Rasuah  & Penyelewengan, Pemerkasaan Wanita, Daripada Kebajikan Kepada Bekerja, Program Keusahawan Muda, Program Sokongan Pendidikan, Program Pejabat ke Rakyat  dan banyak lagi.

"Umpamanya program Pemerkasaan Wanita berjumlah RM30 juta bakal menyediakan prasarana dan peluang yang jauh lebih cerah kepada golongan wanita dan suri rumah," katanya.

Tambahnya, begitu juga dengan Program Daripada Pejabat Kepada Rakyat dengan peruntukan sejumlah RM20 juta di bawah Geran Selangorku, adalah satu projek penyediaan data digital geran-geran tanah di seluruh Selangor dengan tujuan memberi perkhidmatan terbaik kepada rakyat bagi jangka panjang.

"Rakyat tidak perlu lagi mengunjungi pejabat tanah untuk berurusan kerana semua urusan boleh dilakukan melalui teknologi internet. Secara langsung program ini dapat mengurangi kos yang ditanggung rakyat. Projek ini merupakan projek pertama yang pernah diadakan di Asia," katanya.

Justeru itu, katanya, Pakatan Rakyat tidak menoleh ke belakang dengan menonjolkan perlakuan Umno BN sejak 50 tahun lalu, sebaliknya melaksanakan pentadbiran maju ke hadapan dengan melakukan perubahan dan reformasi pada setiap segmen pentadbiran, politik, ekonomi dan sosial.

Pakatan Rakyat yakin dengan semua program kebajikan di atas, rakyat Selangor akan terus memberikan mandat kepada Pakatan Rakyat untuk memerintah negeri ini.

"Konsep “Value For Money” yang diperkenalkan oleh pentadbiran PR kini benar-benar mendapat tempat di negeri termaju dan terkaya di Malaysia ini. Selangor adalah model terbaik jika Pakatan Rakyat diberi peluang oleh rakyat Malaysia untuk memerintah Putrajaya," katanya.
Monday, April 2, 2012 - Khir Toyo AKUI kehebatan MB Khalid !!


MB KHALID TIADA TANDINGAN!!! Khir Toyo pula tambahkan tekanan buat UMNO


Perang sudah mula tercetus.

Khir Toyo nampaknya semakin menambah tekanan buat Umno-APCO Selangor yang masih tercari-cari calon Menteri Besar jika berjaya merampas negeri terkaya di Malaysia itu.

Noh Omar penuh dengan skandal pertaniannya.

Satim Diman tidak kurang hebatnya, penjualan tanah rizab Melayu di Puchong membongkar siapa sebenarnya Ketua Pembangkang di DUN itu.

Manakala Ezam Senatak yang bercita-cita tinggi setelah dilantik Senator oleh Najib Altantuya pun tak terdaya menandingi kedua-duanya, hanya bersandarkan suara bak Anwar Ibrahim semata-mata.

Jika Najib Altantuya mahu merampas semula, perkara pertama yang perlu difikirkan adalah siapakah calon bersih yang tinggal dalam parti itu?

Shamsuddin Lias? Warno Dogol? Atau Abdul Shukor Idrus?

Semuanya mempunyai masalah masing-masing!

Hari ini, Umno mengakui tiada calon dari Barisan Nasional (BN) layak untuk menjadi Menteri Besar menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim daripada Pakatan Rakyat.

Bekas Menteri Besar Selangor, Dr Mohd Khir toyo berkata Umno setakat ini tidak mampu menghasilkan calon yang berkebolehan mencabar Menteri Besar sedia ada.

"Terlalu sukar bagi Selangor, saya tidak dapat memberi jawapannya (calon Menteri Besar).

"Mungkin mereka (pemimpin Umno) takut untuk mendedahkan diri mereka di khalayak ramai jadi orang tidak boleh melihat mereka ... tidak ada peluang yang diberikan (untuk sesiapa sahaja) untuk menerajui Selangor," kata Khir dipetik The Malaysian Insider.

Khir yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), Rantau Panjang sejak kebelakangan ini kerap mengkritik pimpinan Umno-BN di Selangor.

Sebelum ini Khir meramalkan, Barisan Nasional bakal kehilangan Selangor sekali lagi kerana Umno terlalu dominan di negeri itu. Hal itu membuatkan undi bukan Melayu akan beralih ke Pakatan Rakyat.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah sebelum ini melahirkan rasa gembira dengan kejayaan negeri itu yang ditadbir Pakatan Rakyar (PR) memacu ekonominya menjadi penyumbang terbesar kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) dengan anggaran 22 peratus.

Baginda turt berbangga dengan kejayaan Selangor mencatat pelaburan pada 2011 sebanyak RM8.74 bilion dengan 263 projek berjaya dimajukan sekaligus membuka peluang pekerjaan baru kepada lebih RM15,000 rakyat Selangor di pelbagai sektor pekerjaan.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga mengiktiraf Khalid sebagai Menteri Besar terbaik menerajui kerajaan Pakatan Rakyat di Selangor.

"(Tan Sri) Khalid (Ibrahim) adalah menteri besar dan ketua menteri yang paling smart di negara ini dan dia lebih kuat berbanding dengan apa yang kita lihat sebenarnya.

“Ini sangat jelas kelihatan dalam sebarang mesyuarat dan saya fikir Selangor lebih kuat dari apa yang kita dilihat," kata Guan Eng.



PASPB

CUBA SIASAT BENARKAH...JIKA BENAR PERKARA TAK DIBENARKAN DALAM ISLAM




Bersih teruskan Duduk Bantah tanpa kebenaran DBKL

Hazayani Zakaria, 20 Apr 2012


(Desakan supaya semua pemimpin SPR letak jawatan dari Bersih 3.0)

KUALA LUMPUR: Jawatankuasa Pemandu Bersih 3.0 akan meneruskan rancangan Duduk Bantah di Dataran Merdeka pada 28 April bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil meskipun Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) menolak permohonan mereka.

Pengerusi Bersama, Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, beliau langsung tidak terkejut dengan penolakan DBKL itu dan akan meneruskan rancangan mereka tanpa menghantar surat rayuan kepada DBKL.

"Saya tidak terkejut dengan keputusan DBKL ini dan Bersih tegaskan, kita akan terus Duduk Bantah di Dataran Merdeka. Lagipun kerajaan dan polis sudah berjanji akan memberikan kerjasama kepada Bersih.

"Pihak polis pun ada panggil Bersih untuk isi beberapa borang, jadi kita akan teruskan tanpa kebenaran DBKL," kata beliau pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor, hari ini.

Jawatankuasa Pemandu Bersih, Maria Chin Abdullah menerima surat tersebut pagi tadi.

DBKL dalam surat tersebut memberi alasan permohonan Bersih 2.0 tidak diluluskan kerana aktiviti yang dicadangkan tidak bersesuaian dengan penggunaan Dataran Merdeka yang telah ditetapkan oleh DBKL.

Menurutnya, acara-acara yang dibenarkan diadakan di Dataran Merdeka hanyalah acara-acara yang bertahap Nasional sahaja, contohnya sambutan hari Kebangsaan, Hari Wilayah Persekutuan dan acara-acara lain yang setaraf dengannya.

Dataran Merdeka dataran kita

Sementara itu, seorang lagi Pengerusi Bersama Bersih 2.0, Datuk A. Samad Said senada dengan Ambiga bahawa mereka tidak akan berganjak daripada rancangan asal.

Malah tegasnya, jika DBKL ingin menyusahkan mereka, mereka juga akan menyusahkan DBKL.

"Apa yang dilakukan itu tidak bererti kita tidak akan berlawan. Kita akan berlawan. Kita tidak mahu memberikan mereka jalan yang mudah. Kalau mereka susahkan kita, kita akan susahkan mereka juga.

"Yang terakhir surat daripada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. DBKL menjangkakan bahawasanya Dataran Merdeka itu mereka punya, bukan rakyat punya. Saya sendiri akan berada di situ kalau tidak ada halangan.

"Kalau ada halangan pun saya akan berada di situ kerana saya merasakan Dataran Merdeka itu dataran kita semua, hak kita," tegasnya.

Sudah dijangka, DBKL diguna halang Bersih 3.0

Harakahdaily, 20 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Tindakan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) yang tidak membenarkan himpunan Bersih 3.0 di Dataran Merdeka memang sudah dijangka.

Timbalan Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan (DPPWP), Mohamad Suhaimi Abdul Aziz berkata, ianya bukan sesuatu yang memeranjatkan kerana memang tidak pernah sebelum ini permohonan mana-mana himpunan rakyat dibenarkan di situ.

"Walaupun peringkat awalnya pihak kerajaan tidak bermasalah dengan Bersih 3.0 tetapi akhirnya mereka menjadikan DBKL sebagai alasan untuk tidak membenarkannya.

"Memang selama ini perhimpunan aman rakyat sering dianggap perhimpunan haram dan tindakan keras pasti akan diambil terhadap pesertanya. Tidak mustahil ia akan berlaku kali ini menjelang 28 April 2012 nanti," katanya lagi.

Bersih pada sidang media hari ini memaklumkan pihaknya menerima surat dari DBKL yang memaklumkan tidak mengizinkan Dataran Merdeka digunakan untuk himpunan Bersih 3.0 pada 28 April ini.

Mereka memberi alasan bahawa Dataran Merdeka hanya boleh digunakan untuk acara "peringkat nasional".

Bagaimanapun Bersih hari ini memutuskan untuk tetap meneruskan himpunan itu di Dataran Merdeka.

Mengulas lanjut Suhaimi berkata, pihaknya tidak menganggap kebenaran menggunakan Dataran Merdeka sebagai isu utama penganjuran Bersih 3.0.

Biarpun DBKL mempunyai hak ke atas padang Dataran Merdeka tetapi tidak mempunyai hak untuk menghalang perhimpunan tersebut, katanya lagi.

Larang barong, ejen mudahkan penipuan

Hazayani Zakaria, 20 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Bersih 2.0 berpendirian kelulusan beberapa pindaan kepada Akta Kesalahan Pilihan Raya oleh Parlimen semalam semalam akan memberikan kesan besar terhadap ketelusan pilihan raya akan datang.

Pengerusi Bersama Bersih 2.0 Datuk Ambiga Sreenevasan berkata, empat pindaan itu diluluskan dengan sangat pantas.

Empat pindaan itu ialah menghapuskan barong (pondok panas) pada hari mengundi, kebenaran mengeluarkan sebarang risalah bercetak tanpa perlu menyatakan siapa pengeluarnya, ejen tempat mengundi atau ejen mengira bagi seseorang calon menjalankan tugas mereka tertakluk kepada waktu yang ditetapkan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dan mereka tidak dibenarkan berada di barong untuk membantu pengundi menyemak nama mereka.

"Pindaan-pindaan kepada akta kesalahan pilihan raya 1954 telah diluluskan oleh Parlimen dengan kepantasan yang menakjubkan. Ia mengandungi pindaan-pindaan yang memberi kesan yang amat besar kepada ketelusan proses pilihan raya semasa hari mengundi nanti," kata beliau pada sidang media di Dewan Perhimpunan Cina Kuala Lumpur-Selangor hari ini.

Ambiga berkata, kebenaran risalah seperti kain rentang dan poster tanpa nama itu bertentangan dengan tuntutan Bersih  yang mahu politik kotor dihentikan.

"Pengguguran seksyen 11 (C) iaitu kebenaran poster tanpa nama menggalakkan lagi politik kotor kerana semua pihak berani mengeluarkan kata-kata yang tidak sepatutnya kerana tidak perlu menyatakan dari parti mana poster itu," katanya yang juga Pengerusi Majlis Peguam.

Ambiga turut mempersoal larangan mewujudkan barong dan larangan ejen tempat mengundi berada di barong kerana ia boleh menyebabkan penipuan dalam pilihan raya.

"Jika tiada ejen tempat mengundi, siapa yang akan periksa dakwat kekal? boleh berlaku penipuan kerana ejen tidak dapat melihat siapa yang sudah dicalit dakwat dan siap yang belum.

"Mereka luluskan tuntutan penggunaan dakwat kekal tapi pengawasannya kurang," katanya.

Justeru beliau berkata, Bersih 3.0 adalah sangat perlu kerana masih berlaku perkara-perkara yang meragukan mengenai proses pilihan raya.

"Ini membuktikan bahawa Bersih 3.0 adalah penting dan amat diperlukan. Ini menunjukkan bahawa kami adalah benar dalam menyatakan bahawa pilihan raya yang akan datang akan menjadi pilihan raya yang paling kotor dalam sejarah negara kita," katanya.

Dewan Rakyat semalam meluluskan Rang Undang-Undang Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 selepas dibahaskan selama lebih tujuh jam.

Apa niat sebenar luluskan 9 akta tergesa-gesa?

Salmiyah Harun, 20 Apr 2012



KUALA LUMPUR: Sidang mesyuarat dewan rakyat semalam yang 'menggantung' masa bagi membolehkan sembilan rang undang-undang diluluskan pada hari yang sama tidak sepatutnya berlaku.

Menurut Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad hakikatnya parlimen tidak sepatutnya bertindak sedemikian rupa dan perlu memberikan masa ahli parlimen berbahas.

Malah katanya, setiap perbahasan yang akan dibuat perlu membuat penyelidikan terlebih dahulu.

"Bukan, hari ini bentang hari ini juga diluluskan. Sehingga nak buat kajian pun tidak sempat. Sembilan rang undang-undang hendak lulus pada hari itu juga," katanya.

Beliau tidak tahu apa niat sebenar kerajaan yang dilihat tergesa-gesa mahu meluluskan sembilan rang undang-undang itu tetapi baginya tindakan itu tidak cekap dan bertanggungjawab meluluskan apa-apa undang-undang sekali pun.

"Ahli parlimen BN hanya tahu nak lulus sahaja. Bila Speaker tanya siapa yang bersetuju kata bersetuju lalu mereka cepat-cepat jawab setuju," katanya ketika dihubungi.

Misalnya, kata beliau menteri terlepas pandang dalam pindaan kesalahan pilihan raya akhirnya menteri mengaku ada kesilapan selepas Ahli Parlimen Pakatan Rakyat membangkitkan perkara itu.

"Bila kita timbulkan, baru menteri mengaku ada kesilapan. Barisan ahli parlimen BN tidak ada semangat hendak mempersoalkan. Reti nak lulus sahaja," katanya.

Katanya walapun dalam keadaan masa yang terhad bermula jam 10 pagi semalam berakhir jam 3.30 pagi tadi Ahli Parlimen Pakatan Rakyat mampu memainkan peranan sebaik mungkin.

Difahamkan, sidang mesyuarat Dewan Rakyat semalam mencatat sejarah dalam tempoh 22 tahun apabila semua aturan mesyuarat mesti diselesaikan pada hari yang sama melalui Peraturan Mesyuarat 90(2).

Difahamkan pertama kali kejadian yang sama berlaku ketika pengisytiharan darurat di Kelantan pada 1977.

Tiada pemerhati dan ejen calon jadi PRU 13 terkotor

Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU), 20 Apr 2012
Berikutan Rang Undang-Undang (RUU) Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 diluluskan pada petang semalam di Dewan Rakyat, Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) berpendapat, rakyat Malaysia bakal menyaksikan pilihan raya umum terkotor dalam sejarah Malaysia apabila RUU tersebut  dikuatkuasakan sebagai satu akta nanti dan pelaksanaannya terpakai semasa Pilihan Raya Umum Ketigabelas (PRU-13).

Memandangkan PRU-13 kian menghampiri, Dewan Rakyat semalam pada hari terakhirnya pula tergesa-gesa meluluskan sebanyak 8 rang undang-undang sampai ke saat terakhir majlis dewan ditutup tirainya.

Antaranya termasuklah RUU Kesalahan Pilihan Raya (Pindaan) 2012 yang menggandungi pindaan tertentu yang penuh dengan pertikaian dan mampu mengubah wajah proses PRU-13.

Pindaan yang paling signifikan dan harus diberi perhatian sepenuhnya adalah berkenaan dengan subseksyen 26A(2) dan (3) di bawah Barung hendaklah diadakan oleh Suruhanjaya Pilihan Raya, di mana kehadiran pemerhati di barung adalah tidak lagi dibenarkan.

Pindaan yang membatalkan kehadiran pemerhati dalam barung bercanggah dengan prinsip demokrasi yang bersifat partisipasi dan bakal mencorakkan proses pilihan raya yang memihak kepada rejim pemerintah.

Seperti yang turut dinyatakan dalam pindaan subseksyen yang dinyatakan di atas, alasannya bagi meniadakan peruntukan bagi membenarkan kehadiran pemerhati adalah bagi menangani kesesakan dan kesukaran yang timbul semasa petugas pilihan raya melaksanakan tugas mereka.

Alasan ini adalah amat tidak munasabah. Sekiranya kesulitan sedemikian timbul dalam proses mengundi, Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) seharusnya mengkaji semula mekanismenya kerana kesulitan sedemikian sesungguhnya merupakan masalah teknikal yang boleh diatasi melalui penambahbaikan prosedur dan bukannya dengan menolak kehadiran pemerhati yang jelas bercanggah dengan aspirasi rakyat terbanyak apabila konteks tuntutan dan gerakan Bersih diambil kira.

Di samping itu, pindaan Seksyen 14(1A) yang bertujuan membenarkan mana-mana ejen tempat mengundi (ETM) atau ejen mengira undi (EMU) bagi seseorang calon untuk bertugas di tempat mengundi hanya pada waktu yang ditetapkan SPR atas alasan bagi mengelakkan kesesakan kelihatan tidak adil kepada mana-mana calon, terutamanya calon bebas dan calon parti oposisi.

Kehadiran ejen-ejen bertugas tersebut adalah penting dalam menyemak dan mengimbang segala proses mengundi pada hari pengundian bagi memastikan keadilan proses pilihan raya.

Tanpa kehadiran ejen-ejen tersebut, SPR yang terletak di bawah jagaan Jabatan Perdana Menteri dibiarkan menguasai proses pengundian.

Seperti yang umum sedia maklum, sistem pilihan raya sedia ada dalam Malaysia sememangnya terbelenggu dengan pelbagai ketidaktelusan dan ketidakadilan.

Isu seperti senarai pendaftaran pemilih yang tidak bersih, undi pos, pengundi hantu dan sebagainya telah pun menghalang kelancaran dan keadilan pilihan raya sekian lama ini.

Hal ini juga merupakan daya pendorong utama yang menggerakkan perhimpunan BERSIH 3.0 terus mara.

Kini, tambahan pula dengan pindaan-pindaan yang diluluskan, ia bakal menjadi pemangkin kepada pilihan raya yang paling bergelumang.

Selain pindaan yang dipertikaikan, pindaan-pindaan yang lain adalah berhubung dengan jarak, di mana kehendak jarak lima puluh meter yang sedia ada dari sempadan mana-mana tempat penamaan, mana-mana pejabat yang dibuka, ditubuhkan atau disenggarakan semasa tempoh berkempen.

Juga mana-mana orang menunggu atau berdiri-diri dari sempadan pusat mengundi semasa hari pengundian dipanjangkan kepada jarak tidak kurang daripada satu ratus meter. SPR turut diberi kuasa untuk menentukan apa-apa jarak lain yang sesuai di bawah subseksyen baru.

Selain itu, subseksyen 11(1)(c) di bawah Hukuman dan ketidakupayaan kerana perbuatan rasuah yang pada asalnya menyatakan mana-mana orang yang  “mencetak, menerbitkan, mengedarkan atau menampalkan atau menyebabkan supaya dicetak, diterbitkan, diedarkan atau ditampalkan apa-apa iklan, surat sebaran, pelekat atau poster yang berkenaan dengan mana-mana pilihan raya dan yang tidak mengandungi pada mukanya nama dan alamat pencetak dan penerbitnya;” yang akan diambil tindakan sekiranya disabit kesalahannya telah disingkirkan dalam pindaan yang baru atas alasan sukar dikuat kuasa.

Memandangkan proses pilihan raya masih dipenuhi dengan taktik kotor dan pembohongan yang jelas mencaburi hak rakyat dalam menyertai dan mengundi dalam pilihan raya – khususnya masalah senarai daftar pemilih yang tidak bersih dan penggunaan senarai daftar pemilih berlainan pada hari pengundian, sekiranya pindaan-pindaan yang menafikan kehadiran ETM, EMU atau wakil politik dan juga pemerhati dalam barung mengundi pada hari mengundi dikuatkuasakan, jelas dakwaan bahawa PRU-13 akan menjadi pilihan raya yang terkotor itu bakal menjadi kenyataan yang cukup menyedihkan.

SPR: Anggaplah parti politik pelanggan anda

Harakahdaily, 20 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) dikecam kerana tidak lagi menganggap parti-parti politik adalah pelanggan mereka.

Bahkan yang menyedihkan ada ahli SPR yang terus menerus memanggil kerajaan negeri yang diperintah Pakatan Rakyat sebagai kerajaan pembangkang.

Perkara ini dinyatakan oleh anggota Parlimen Kota Bharu, Datuk Wan Abdul Rahim Wan Abdullah ketika berucap di Dewan Rakyat semalam.

"Saya masih ingat suatu ketika dulu bagaimana SPR mengistilahkan parti-parti politik ini sebagai pelanggan mereka. Ketika itu kami selalu di ajak berbincang dengan SPR tentang apa-apa yang hendak dibuat oleh SPR," kata beliau.

Pada ketika itu, katanya, tidak ada lagi istilah kerajaan pembangkang yang digunakan.

"Saya cukup kecewa...kerana SPR sepatutnya menganggap parti-parti politik ini sebagai pelanggan mereka.

"Saya masih ingat lagi bagaimana kami dari PAS Kelantan dan Terengganu turun untuk berbincang dengan SPR tentang sesuatu peraturan yang hendak digunapakai dalam pilihan raya umum.

"Tetapi sekarang ini nampak semacam ada satu cara yang tidak mahu mendekatkan diri dengan parti-parti politik seolah-olah alergik dengan parti-parti politik," katanya.

Beliau sangat bimbang dengan apa yang berlaku kerana tindakan ini akan menyebabkan berlaku gap antara SPR dan pelanggan mereka.

Ia juga akan menyebabkan SPR tidak lagi menjadi pengadil yang baik dalam pilihan raya ini.

"Saya pun tak faham apa yang dimaksudkan dengan kerajaan pembangkang. Ini istilah yang digunakan oleh ahli SPR," tegur Wan Rahim (gambar).

Ketika menjawab soalan yang dikemukakan oleh Dr Mujahid Yusof (Parit Buntar), yang tidak berpuashati dengan SPR berkenaan barung panas semasa hari pilihan raya.

"Saya cukup sedih dengan kenyataan yang dibuat oleh SPR yang berkata mereka cukup kesal kerana parti pembangkang yang melanggar arahan agar tidak ditubuhkan barung-barung semasa pilihan raya.

"Tetapi apabila saya pergi hari itu ke Rasah, dekat Kuala Kubu Baru, pihak BN yang menubuhkan barung itu.

"Apakah pihak SPR tidak nampak, buta mata, tidak boleh tengok di tepi jalan ini. Inilah masalahnya suasana non lavel playing field yang ada di sini.

"Sudah 55 tahun kita merdeka tetapi bagaiamana pun kita masih tetap berdoa agar perubahan boleh berlaku," kata Wan Rahim salah seorang pakar dalam jentera pilihan raya PAS.

Nik Aziz dijangka rasmi Generasi Bermaruah esok

Khairul Azlam Mohamad, 20 Apr 2012
KUALA NERUS: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dijangka akan berada di Terengganu bagi merasmikan Himpunan Generasi Bermaruah dan Pelancaran Pendidik Peringkat Negeri Terengganu.

Majlis perasmian akan diadakan di Ma’ahad Tahfiz Wal-Tarbiyyah (MTT) Darul Iman, Kampung Tok Jiring, Jalan Kelantan, pada hari Sabtu, 21 April jam 2.00 hingga 5.00 petang,

Ahli Jawatankuasa Kerja PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik berkata program himpunan tersebut dalam usaha bagi mengembalikan kegemilangan Islam.

Katanya, terlalu banyak kepincangan berlaku dalam masyarakat hingga ajaran Islam dikesampingkan dalam kehidupan orang Islam sendiri.

“Kita (PAS) peringkat pusat mengambil tanggungjawab ini untuk mengembalikan maruah Islam dan agamanya. Sejarah silam membuktikan kegemilangan Islam di masa lampau.

“Kepincangan dan maksiat terlalu banyak berlaku dalam masyarakat dan cara hidup dikesampingkan oleh orang Islam sendiri,” jelasnya pada satu sidang media, di pejabat Badan Perhubungan PAS Negeri Terengganu, semalam. (Gambar atas)

Program Membangunkan Generasi Bermaruah itu bermula seawal jam 10.00 pagi dengan pengisian kuliah dhuhanya oleh pendakwah bebas, Ustaz Azhar Idrus.

Pada sebelah petangnya, diadakan juga suatu Forum Membangun Generasi Bermaruah oleh ahli panelnya, mantan Pengarah Pelajaran Perak, Datuk Adnan Ibrahim, mantan Pengarah Pelajaran Terengganu, Mohd Omar Ab.Rahman dan Deraman Muda serta moderatornya Khairuddin Zakaria.

Manakala, ceramah perdananya akan disampaikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Exco Kerajaan Kelantan, Datuk Mohd Nik Amar Nik Abdullah, Pengerusi Lajnah Pendidikan PAS Pusat, Datuk Abu Bakar Chik dan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut.

Antara pengisian program seperti rawatan dan pengubatan As-Syifa’, jamuan sambil menderma serta solat hajat perdana.

Kenapa tiada penjelasan TH masuk akaun CEO

Abdul Aziz Mustafa, 20 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Rahsia apakah yang disorok oleh Lembaga Tabung Haji (TH) sehingga ia tidak membuat sebarang penjelasan mengenai pindahan wang kepada Ketua Pegawai Eksekutifnya (CEO),  Datuk Ismee Ismail.

Ketika mempersoalkan perkara itu, Naib Presiden PAS Datuk Mahfuz Omar (gambar) berkata, jika surat arahan pindahan wang dari TH kepada Ismee itu telus dan mengikut peraturan, penjelasan sepatutnya dibuat serta merta.

"Tidak ada apa yang perlu ditakutkan dan tidak ada yang perlu disembunyikan jika sesuatu transaksi itu dibuat mengikut peraturan dan TH serta CEOnya bukan sahaja boleh memberikan penjelasan yang meyakinkan dengan serta merta malah mereka boleh merasa bangga pula kerana menjalankan tugas mengikut peraturan dan dengan wajar," katanya.

Mahfuz sebelum ini mempersoalkan mengapa terdapat arahan pindahan wang RM308,700.00 dari akaun TH kepada akaun CEOnya,.

Menurut beliau, sekiranya transaksi itu dibuat mengikut peraturan dan wajar, CEO TH tidak perlu risau dan memperlihatkan kerisauannya.

"Malangnya, tidak ada sebarang penjelasan meyakinkan dari TH sehingga kini," kata beliau.

Mahfuz berkata, TH bukan sahaja tidak tampil dengan penjelasan yang meyakinkan tanpa sebarang keraguan, malah beliau kini dihubungi pula secara peribadi oleh beberapa kakitangan Bank Islam mengenai perkara itu.

"Ada pihak yang menuduh Bank Islam tidak amanah kerana kononnya bank itu membocorkan rahsia mengenai pindahan wang itu.

"Mengapa panik dan menggelabah tidak tentu hala sehingga tanpa usul periksa dan tanpa bukti menuduh Bank Islam tidak amanah dan membocorkan rahsia mengenai pindagan wang itu?" soal beliau.

Mahfuz mempersoalkan, jika transaksi itu wajar dan mengikut peraturan, mengapa perlu menuduh Bank Islam membocorkan rahsia?

"Rahsia apa? Mengapa pula menjadi rahsia?

"Inilah yang perlu dijelaskan. Bukan sahaja mengenai peraturan tetapi juga mengenai kewajaran pindahan wang itu jika ia dipindahkan sebagai ganjaran kepada Ismee sama ada sebagai bonus untuknya atau apa sahaja bayaran.

"Setiap bayaran mesti ada kewajaran," katanya.

Ketika ditanya adakah surat arahan pindahan itu diberikan kepadanya oleh kakitangan mana-mana bank, beliau terus menjawab: "Tidak. Tidak sama sekali".

Wan Ahmad dicabar letak jawatan, tanding tiket BN

Harakahdaily, 20 Apr 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) membidas kenyataan Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), Datuk Wan Ahmad Wan Omar yang mengulas bahawa sebanyak RM30 juta wang pembayar cukai perlu dibelanjakan sekiranya Selangor tidak mengadakan pilihan raya umum serentak dengan kerajaan pusat.

Beliau juga menasihatkan agar semua kerajaan negeri jangan bermain politik dengan wang pembayar cukai yang akan menyebabkan bajet tambahan, latihan serta persediaan yang lebih diperlukan.

“Bagi DPPM, Datuk Wan Ahmad Wan Omar tidak sepatutnya mengulas soal pilihanraya berasingan di negeri Selangor atau pun tidak kerana itu bukan bidang tugas beliau dan SPR,” kata Ketua Penerangan DPPM, Riduan Mohd Nor (gambar).

Katanya, kenyataan seperti itu perlu dilontarkan oleh pemimpin parti politik seperti Pakatan Rakyat dan juga Barisan Nasional.

Tambahnya, tugas SPR dan individu seperti Wan Ahmad adalah menjayakan pilihan raya mengikut tanggungjawab yang diamanahkan kepada beliau.

“Kenyataan ini menyerlahkan lagi belang beliau yang sebenarnya dan membayangkan seolah-olah beliau adalah Menteri Kewangan atau Perdana Menteri yang boleh memberikan pandangan politik terhadap mana-mana parti politik,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, DPPM hairan, mengapa kerajaan mengekalkan individu seperti beliau sebagai peneraju SPR.

Katanya lagi, kenyataan Wan Ahmad menambah curiga rakyat bahawa SPR adalah badan yang tidak bebas, serta masih terkongkong dengan pengaruh parti pemerintah.

Riduan menambah, ia mengesahkan lagi bahawa SPR sedang bekerja untuk memastikan kemenangan BN dalam PRU13 dengan pelbagai cara.

“Sepatutnya Datuk Wan Ahmad mengambil perhatian mengapa Pakatan Rakyat mahu menangguhkan pilihanraya di negeri Selangor.

“Ia berkait langsung dengan isu daftar pemilih di negeri berkenaan,” ujarnya lagi.

Beliau menambah, Wan Ahmad sepatutnya berterima kasih kepada Pakatan Rakyat yang berterusan menyemak daftar pemilih sehingga mampu menimbulkan beberapa keraguan.

Katanya, sejumlah 42,051 pengundi ragu daripada senarai daftar pemilih dapat dikesan yang perlu kepada pembersihan.

Ini, ujar Riduan belum termasuk jumlah peningkatan undi mendadak di beberapa buah Parlimen di Selangor dan negeri-negeri lain, serta dakwaan wujudnya task force pemberian kad pengenalan kepada warga asing.

Justeru, katanya DPPM menyarankan Wan Ahmad supaya berterus-terang kepada rakyat bahawa beliau sememangnya berpihak kepada parti pemerintah.

“DPPM juga mencabar Datuk Wan Ahmad supaya meletak jawatan dan bertanding dalam PRU13 atas tiket BN.

“Buktikan beliau berpengaruh dan mampu memenangi PRU13. Ini lebih baik daripada terus berselindung di sebalik baju SPR,” ujarnya lagi.

Tiada ulasan: