Sabtu, 4 September 2010

DENDAM

Buanglah Dendam anda!




Bila kita disakiti oleh orang biasanya kita ingin membalas perbuatan orang yang menyakiti kita. Hati kita dikotori dengan nafsu dendam. Hati kita sering berkata-kata sendiri, 'Kamulah yang menyebabkan saya seperti ini! Aku akan balas perbuatanmu! Aku akan hancurkan kamu! Allah Subhanahu Wa Ta'ala mengingatkan betapa mulianya orang yang mampu memaafkan.

'Dan bagi orang-orang yang apabila mereka diperlakukan dengan dzalim mereka membela diri. Dan balasan suatu kejahatan yang serupa maka barangsiapa memaafkan dan berbuat baik maka pahalanya atas Allah. Sesungguhnya Dia tidak menyukai orang-orang yang berbuat dzalim. (QS. asy-Syuura : 39-40).

Bila anda disakiti oleh orang yang anda cintai atau orang lain berarti anda termasuk orang yang diberikan rahmat oleh Allah karena orang yang teraniaya sebenarnya diuji sekaligus diberikan pahala yang besar oleh Allah. Ujian itu memberikan kita pilihan, pertama, kita akan membalas perbuatan mereka atau kita memaafkannya. Bila kita mampu bersabar dan memaafkan maka Allah melimpahkan pahala yang besar sekali.

Memang sulit untuk memaafkan orang yang telah menyakiti hati kita, namun cobalah untuk memaafkan, Insya Allah hati kita menjadi tenteram dan bahagia. Bahkan Allah berkenan mengijabah doa yang kita panjatkan. 'Berhati-hatilah kalian, janganlah menganiaya orang lain karena doa orang yang teraniaya tidak ada lagi penghalang antara dirinya dengan Allah.' (HR. Muslim).

Bila anda sedang disakiti oleh orang lain atau didzalimi maka Allah membukakan pintu terkabulnya doa bagi anda. Maka pergunakanlah kesempatan itu untuk berdoa dan memohon kepada Allah untuk bisa menggapai kemuliaan dan kebahagiaan dalam hidup kita.

Jadi, Buanglah dendam anda!

Wassalam,

agussyafii



KOMEN


btul..ni syariat..xboleh berdendam..rujuk pristiwa iblis dgn adam
as..sbb dengki...bagi manusia de dua belah pihak..maka kedua2 harus
mbuatnya...iaitu kdua2 tidak lagi brdendam...untuk selasai masalah
bpandu@rujuk Quran dan Hadis..nyata btul
ikut...dgr dan patuh....salah mengaku...jagn nafi...kalau nak mng
...aje...tu tanda orag2 munafik...tidak brlaku dendam jika semua brbalik pd
hukum Allah....dan kita pakat mengaji agama untuk hidupkan
hati...majlis ilmu makanan hati...40 hari xhadir...matilah hati..kalau 4
tahun dan kalau 40 tahun ...bagaimana...

Tiada ulasan: