Sabtu, 1 Jun 2013

JANGAN BEGITU....NI MASALAH HIDAYAH...KITA DAH DOA...TIBA2 BELUM APA2 NAK TOLAK...JANGAN PRASANGKA BEGITU...HIDAYAH HAK ALLAH SWT

Cadangan SPR bawah Parlimen ulangi JK sebelum ini

Abdul Aziz Mustapha, 01 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub (gambar) menyifatkan rancangan Perdana Menteri untuk meletakkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) di bawah Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen sebagai pengakuan memang wujud penipuan pilihan raya.

"Meletakkan SPR di bawah jawatankuasa itu hanya lakonan semata-mata untuk menyelamatkan suruhanjaya itu," katanya.

Salahuddin berkata, sebelum ini Pakatan Rakyat bersifat terbuka dan menyertai Jawatankuasa Khas Parlimen berhubung pembaharuan dalam sistem pilihan raya di negara ini.

"Jawatankuasa tersebut dicadangkan oleh pihak kerajaan Barisan Nasional (BN) sendiri.

"Pakatan hantar Dr Hatta Ramli dari PAS, Azmin Ali dari PKR dan Anthony Loke dari DAP sebagai tiga wakil kita dalam jawatankuasa itu.

"Akhirnya terbukti, tidak ada satu pun cadangan jawatankuasa itu yang dilaksanakan," kata beliau.

Salahuddin yakin, Datuk Seri Najib Tun Razak mengumumkan rancangan itu semata-mata untuk melaksanakan "damage control" apabila melihat semakin ramai rakyat yang menyambut slogan "tipu pilihan raya, turun jalan raya".

Semakin ramai rakyat yang menyifatkan kerajaan minoriti dengan hanya 47.38 peratus undi pimpinan Najib sebagai kerajaan tipu pilihan raya, katanya.

"Bukan itu sahaja, perhimpunan ratusan ribu rakyat menolak pilihan raya yang dikotori oleh penipuan menakutkan para pemimpin Umno BN.

"Sebab itulah Najib umumkan rancangan yang belum tentu dilaksanakan dan belum tentu dipersetujui oleh 'warlord-warlord' Umno atau 'godfather' mereka, (Tun) Dr Mahathir (Mohamad)," kata beliau.

Oleh kerana PAS menyifatkan pengumuman Najib itu hanyalah pengakuan bahawa memang berlaku penipuan dalam pilihan raya, Salahuddin menuntut supaya ditubuhkan Suruhanjaya Diraja untuk menyiasat penipuan-penipuan pilihan raya.

"Tuntutan sebegini sudah lama dibuat dan keengganan kerajaan BN menunaikan tuntutan itu menguatkan keyakinan rakyat bahawa ada terlalu banyak penipuan dan penyelewengan yang hendak disembunyikan," kata beliau.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli sebelum ini memberitahu, pihaknya menerima pelbagai aduan penipuan dalam pilihan raya.

Mengenai kes lampu padam ketika pengiraan undi, selain beberapa laporan polis mengenai kejadian itu di sana sini, beliau berkata pihaknya menerima tujuh aduan mengenai kejadian tersebut.

Bukan setakat itu sahaja, kata Rafizi, pihaknya juga menerima aduan tentang warga asing yang turut mengundi, pengundi berdaftar yang tidak dapat pengundi kerana ada pengundi hantu mengundi menggunakan namanya, jumlah undi yang lebih daripada kertas undi yang dikeluarkan dan pelbagai aduan lain.

Perhubungan politik bagi PAS, DAP dipertimbang

Harakahdaily, 01 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sedia untuk mempertimbangkan cadangan untuk jawatan perhubungan politik di negeri itu daripada pihak PAS dan DAP.
Katanya, jika ada kalangan dari PAS dan DAP keupayaan untuk memegang jawatan itu maka beliau tidak keberatan untuk memberikan jawatan itu.

“Perkara ini saya ingat akan dibincangkan secara bersama dengan Pakatan Rakyat kerana kehadiran Datuk Saifuddin Nasution Ismail ini adalah diasaskan kerana peluang untuk mendapatkan beliau sebagai perantara politik.

“Saya tahu beliau mempunyai waktu dan masa untuk tugas ini,” kata beliau dipetik Selangorku.

Beliau berkata demikian ketika ditemui selepas menyampaikan Hadiah dalam Kejohanan Golf Etiqa International Junior Master 2013 yang diadakan di Kelab Golaf Seri Selangor di Kota Damansara.

Kata beliau lagi, setiap anggota Exco yang dilantik akan bekerjasama dalam satu pasukan untuk membangunkan Selangor khususnya penumpuan kepada kawasan luar bandar dan masyarakat miskin.

Sebelum ini, Saifuddin Nasution yang juga Setiausaha Agung PKR dicadangkan oleh Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai political liaison atau pegawai perhubungan politik di Pejabat Menteri Besar Selangor diusulkan semasa Kongres PKR Ke-9 baru-baru ini.

Bung Mokhtar: Halang Nurul Izzah satu malapetaka?

Omak Kau, 01 Jun 2013




KUALA LUMPUR: Ahli Parlimen Kinabatangan, Datuk Bung Mokhtar Raden menyifatkan tindakan menghalang Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar dari memasuki Sabah merupakan satu kesilapan dan malapetaka.

Menerusi akaun twitternya, Bung Mokhtar berkata beliau tidak faham kenapa Nurul Izzah tidak dibenarkan memasuki Sabah.

Bung Mokhtar juga menyifatkan tindakan menghalang Nurul Izah dari memasuki Sabah itu merupakan satu kesilapan besar yang perlu diperbetulkan.


Kik untuk baca laporan penuh blog ini.

Pemuda PAS tolak Adun BN mahu lompat

Harakahdaily, 01 Jun 2013
IPOH: Dewan Pemuda PAS Perak tidak bersetuju sama sekali jika benar ada Adun BN yang akan melompat bagi menumbangkan kerajaan BN negeri Perak.

“Kami berharap kepimpinan Pakatan tidak mengulangi ‘kemarahan rakyat’ ketika kita pernah ditumbangkan dalam keadaan yang sama.

“Jika ada ketidakpuasan hati Adun BN terhadap kepimpinan Zambry Abd Kadir, ianya adalah masalah di antara mereka dan tiada kaitan dengan Pakatan sama sekali,” kata Timbalan Ketuanya, Dr Raja Ahmad Iskandar Al-Hiss (gambar) dalam satu kenyataannya.

Beliau mengulas ura-ura beberapa Adun BN mahu meninggalkan parti itu dan mahu menyokong Pakatan.

Tahun 2009 lalu, tindakan melompat parti seorang Adun BN menyebabkan dua Adun PKR dan satu Adun DAP meninggalkan Pakatan Rakyat.

Ia telah menyebabkan kerajaan Pakatan Perak jatuh selepas 11 bulan dibentuk.

Ramai bimbang, jika Adun BN diterima lagi, peristiwa itu akan berulang.

PAS N Sembilan mulakan proses postmortem

Harakah, 01 Jun 2013

(Presiden PAS merasmikan Liqa' Kepimpinan PAS Negeri Sembilan bagi menilai kembali PRU 13 yang lalu)


SEREMBAN: Walaupun Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) sudah berakhir, namun PAS Negeri Sembilan tidak berehat, sebaliknya sudah memulakan proses postmortem untuk mengenal pasti punca kekalahan PAS di Negeri Sembilan.

Justeru, satu program yang dinamakan Liqa kepimpinan PAS Negeri Sembilan telah diadakan dan dirasmikan oleh Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang di Rasah Kemayan Golf Resort, Seremban 2.

Liqa ini diadakan sebagai permulaan untuk membincangkan punca kekalahan PAS di tiga kerusi Parlimen dan 12 kerusi Dun di Negeri Sembilan.


Baca laporan penuh dalam Harakah esok.

Provokasi melampau sebabkan kerugian dikesali

Harakah, 01 Jun 2013
KUALA LUMPUR: Tindakan polis membiarkan provokasi melampau dipercayai dilakukan anggota Unit Cawangan Khas (SB), sehingga menyebabkan kemusnahan harta benda milik individu amat mengecewakan.


(Ali menunjukkan telefonnya yang pecah akibat provokasi)

Mangsa terbabit, Ali Abd Jalil, 28, berkata, seorang lelaki berpakaian preman yang mengaku sebagai SB polis menepis telefon bimbitnya, model Samsung Note 2 N7100 secara mengejut ketika beliau dan aktivis pro-demokrasi lain berada di hadapan Penjara Sungai Buloh, 29 Mei lalu.

Akibatnya, ujar beliau, telefon bimbitnya yang berharga RM2,400.00 itu jatuh di atas jalan dan pecah sebelum lelaki terbabit memaki-hamun para peserta solidariti menuntut pembebasan Safwan Anang berhimpun di situ.


Dapatkan laporan lanjut dalam Harakah cetak esok.

Mahasiswa demo tuntut bersihkan KDN

Harakah, 01 Jun 2013


(50 siswa berdemo menuntut agar KDN di'bersihkan' Jumaat semalam)

PUTRAJAYA: Kira-kira 50 aktivis mahasiswa, termasuk Gerakan Mahasiswa PRU13 (GM13), telah mengadakan himpunan aman yang dinamakan Himpunan Bersih KDN di perkarangan bangunan Kementerian Dalam Negeri (KDN) di Putrajaya pada 31 Mei lalu, bagi menyerahkan memorandum kepada kementerian itu yang mengandungi dua tuntutan utama, iaitu Zahid Hamidi perlu meletak jawatan dan imej institusi PDRM dipulihkan.

Penyerahan memorandum yang diketuai Pengerusi Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM), Safwan Anang diterima oleh Penolong Setiausaha Bahagian Keselamatan dan Ketenteraman Awam, Abdul Hafiz, dengan memberitahu pihak kementerian itu akan memberi respon dalam jangkamasa terdekat.

Baca laporan penuh dalam Harakah mulai esok.

Tiada ulasan: