Selasa, 4 Disember 2012

3 ORANG TAK COMEL KATA 3 EKOR...JANGAN BIMBANG DOA KALAU KITA TAK BERSALAH

Bumi Sebagai Seorang Wanita Tua Yang Bongkok
Posted on Tuesday, December 04 @ 01:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: Auditor

"

Pada hari ini saya ingin dedahkan sesuatu yang sebenarnya kita tak ambil endah pun. Walaupun tiap tahun kita menyambut hari isra' mikraj, pergi masjid, dengar ceramah tentang isra' mikraj, kebanyakkan dari kita hanya TAKLID semata-mata.

Bila ada orang tanya tentang keshahihan, semua pakat marah-marah, sedangkan diri sendiri tak tau jawapannya. Dalam diri bergoncang persoalan yang sama. Tapi, pernahkah kita berani untuk membongkar jawapan? Ramainya berkata tidak kerana bagi mereka, percaya membuta tuli itu lebih baik.

Tahukah anda, tiap kejadian dalam sejarah islam dan kandungan Quran itu untuk di fikirkan? Andai ianya untuk di simpan, lebih baik Quran itu tidak di bukukan ketika zaman khalifah uthman r.a.
Kebanyakkan kita kini hendak menunggu ustaz-ustaz atau pak lebai memberi penerangan, tapi apa yang saya lihat, kebanyakkannya lebih suka bercerita politik dan hukum feqah.

Tahukah anda bahawa selama 13 tahun Rasullullah menyebar islam untuk mengukuh Keimanan. 10 tahun untuk mengukuh syariah (feqah, undang-undang, kenegaraan). Sesungguhnya, kita kini hampir binasa kerana telah hilang 13 tahun itu dalam diri masing-masing.


(world as old lady)

Maaf dari saya yang tidak seberapa ini. Apapun, saya berikan kepada anda, wallpaper 'world as old lady' untuk memberi keyakinan kepada anda tentang bukti isra mikraj.

(bahkan, siapa yang tahu, tiap kedudukan pada figure itu terdapat peristiwa dan rahsia yang menarik.

Kenapa ADAM a.s diturunkan di INDIA yakni tempat penyusuan sebagaimana anak kecil yang baru lahir, Kenapa Mekah sebagai pusat, kenapa Jerusalem sampai kini sering di rebut kerana sabda nabi pernah berkata tentang, barang siapa yang berjaya menguasai jerusalem, dia akan menguasai dunia.

Last sekali tentang Jantung... Ketahuilah tentang jantung, kerana dari situ darah bermula. Darah itu membawa memori, darah itu membawa DNA, darah itu membawa kehidupan. Andai tiba saat mati, semua darah akan kembali ke jantung.)

Kerana itu pembongkaran monument di tanah lama ini di rahsiakan kerana pihak kafir dan dengki akan 'menyerang' malaysia. Kerana ketidaksediaan dan dalam proses 'maju'lah kita tidak mahu bergaduh dengan sesiapa. Tapi ketahuilah kita bahawa dalam ketidaksediaan itu, di tanah ini telah di siapkan dengan pelbagai lapisan pelindung. Sebagaimana jantung, itulah perlindungan terjadi. Jadi, anda boleh meneka, andai di tanya; 'kenapa malaysia terlepas dari lingkaran gunung berapi walaupun sekelilingnya penuh gunung berapi maut?'

Sumber: Nusanaga"


 Santai bersama Denang: nak Potong telinga dan terjun sungai Pahang
Posted on Tuesday, December 04 @ 00:33:01 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

 Oleh: senik

"Assalamualaikum,,..

MB Pahang Adnan yaakob(Denang), samseng kampung Dusun bertempik di PAU akan potong telinga dan terjun sungai Pahang kalau DAP menang di Bentong.

Gedebe Denang tapi awalnya sajerlah kerana sehari lepas tu, dia olah semula kata katanya apabila mendakwa kata katanya itu hanyalah kiasan bagi menunjukkan DAP tidak boleh menang di Bentong. Kiasan apa ke jadahnya, ada tak guru bahasa yang boleh mengesahkannya?Denang barangkali tak tengok perhimpunan hijau yang berlansung sebelum PAU. Tak tengok bagaimana rakyat dari seluruh negara hadir di Ibu Negara bagi menyatakan sokong dengan isu Lynas, sebab tulah denang kata Lynas hanya isu di Kuantan sahaja. Begok!!!

Agak sukar menerima kata denang nak potong telinga dan terjun sungai Pahang itu sebagai kiasan kerana DBP sendiripun tidak pernah mengeluarkan bentuk kiasan sedemikian rupa. Lagipun ianya kelihatan seperti cabaran yang perlu dibuktikan kalau peristiwa yang membawa kepada cabaran itu terjadi.

Lantaran itu secara santai, ayuh kita bayangkan DAP menang di Bentong pada PRU 13 nanti. Denang pula membuktikan dirinya genteman dengan menunaikan cabarannya itu. Maka Terpotonglah telinga denang dan selepas itu dia terjun ke sungai Pahang,arakian, berenanglah Denang di sungai Pahang, sungai terpanjang di semenanjung.

Tetapi genteman ker Denang?kalau awal awal lagi dia dah play safe sesudah membuat cabaran yang agak melulu?Barangkali Denang kenalah berdoa banyak banyak agar DAP kalah di Bentong!"


 Polis Malaysia Patut Contoh Polis Amerika ini!!
Posted on Monday, December 03 @ 21:38:44 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh PulakDah

Seorang anggota polis New York menjadi terkenal selepas gambarnya memberikan sepasang kasut but kepada seorang gelandangan tersebar di internet. Pemuda berusia 25 tahun dan bertugas di bahagian anti-pengganas ini telah “menghangatkan” seluruh warga Amerika dengan sifat mulianya ini.

Seperti yang diceritakan oleh seorang pemerhati, Jennifer Foster pada waktu gambar itu diambil suhu udara begitu dingin sekitar 3 darjah Celcius ketika dia sedang melakukan rondaan di sekitar pusat membeli belah di Time Square New York. Ketika itu anggota polis ini melihat seorang gelandangan tanpa sepasang karut...dan kakinya sudah mula kelihatan kebiruan kerana kesejukan. Tidak lama kemudian seorang anggota polis datang sambil membawa bungkusan plastik.

Anggota polis ini duduk dihadapan pengemis ini dan memberikan sepasang kasut but yang baru sahaja dibelinya. Setelah kasut bersama stokin diberikan kepada pengemis tersebut, anggota polis tersebut sempat berpesan kepada pengemis tersebut supaya berhati-hati dan menjaga diri.

Anggota Polis New York Lawrence DePrimo dan Jennifer Foster, wanita yang bertanggungjawab merakamkan saat dia membantu pengemis yang kesejukan di dalam rancangan temubual Today.
Rakaman CCTV kedai kasut menunjukkan saat anggota polis itu membeli kasut dan stokin untuk pengemis tersebut.


Seorang pekerja di kedai kasut tersebut menunjukkan jenis kasut yang dibeli oleh anggota polis kepada pengemis yang kesejukan.

Jennifer Foster yang tersentuh dengan peristiwa tersebut segera merakamkan saat yang dianggapnya sangat mengharukan itu tanpa disedari oleh anggota polis dan pengemis tersebut lalu memuat naik ke dalam Facebooknya.

New York Times kemudiannya mengenalpasti bahawa identiti anggota polis tersebut adalah Lawrence DePrimo berusia 25 tahun dan bertugas di bahagian polis anti-keganasan. Kebesaran hatinya apabila menyumbangkan kasut tersebut kepada pengemis itu telah dijadikan simbol kemanusiaan…

Lawrence ketika ditemubual oleh New York Daily News menceritakan…"Saya yang sedang memakai kasut pun turut merasakan kesejukan, apatah lagi jika orang itu tidak memakai kasut."

Lalu saya menghampiri pengemis tersebut dan menanyakan dimana kasutnya ... lalu pengemis itupun menjawab “Semua baik-baik saja…saya belum pernah mempunyai kasut....semoga Tuhan memberkati anda kerana bertanyakan hal ini..."

Lawrence segera bergegas ke kedai kasut dan membeli stokin bersama kasut but pada harga USD 75  sebelum kemudiannya kembali semula kepada pengemis tersebut dan menyarungkan sendiri stokin dan kasut itu ke kaki pengemis tersebut.

Malah dia turut menjemput pengemis itu utk minum kopi panas tapi menolaknya sambil berkata…"Tuan sudah melakukan sesuatu yang cukup banyak berbuat diri saya…. semogaTuhan memberkati anda…saya suka anda..”


Banyak lagi cerita menarik di
http://pulakdah.blogspot.com


Hudud FAQ
Posted on Monday, December 03 @ 21:31:36 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol


Oleh BBQ1: What is “Hudud Law”?

The actual term is the Islamic Penal Code System or in Arabic called Jinayah. Hudud fall under the Jinayah or in other words it is a part of Jinayah. Jinayah  is consist of several parts; Hudud (the mandatory punishment), Qisas (the reciprocate punishment) and Takzir (any other was not covered by Hudud and Qisas).  The offenses listed under hudud are:


1) Theft (Sariqah) 2) Robbery (Hirabah) 3) Fornication (Zina) 4)Adultery (Zina Ghiru Muhsan) 5) Apostacy (Murtad) 6) False accusation of acts of indecency on a man or woman (Qazaf) 7) Rebellion against a legitimate government without any strong justification (Bughah). In simpler terms and modern terms, the Hudud is list of offenses that will invoke mandatory punishment.

Q2: Why is Hudud law so archaic and medieval in nature? Isn't stoning a person to death considered as medieval?

The Islamic Penal Code and Hudud is not archaic or medieval.  On the other hand, one is correct to say that it is OLD. The punishment in hudud is in fact as old as the crime that it is prescribed to.

One has to admit that crimes like fornication, adultery, homosexuality, theft, robbery and the rest are not crimes of MODERN and CONTEMPORARY origins as opposed to crimes like running a red light or speeding.

Q3: The implementation of Hudud laws is not suitable for this day and age

1) Q3 is asked in this day and age due to the rehabilitation practice for crime offenders.  In other words the prevalent and current doctrine for crime-control practice throughout the whole world is REHABILITATIVE in nature.

The Islamic Penal Code uses a completely different philosophy in which it emphasizes on PREVENTION rather then REHABILITATION.

The measure of success in Islamic Crime control approach depends on the reduction of crime in a society or community. In other words, the lower the crime rate the more successful we are at controlling crime.

The current practice of rehabilitation relies heavily on how many crime offenders are being brought back to the right path while they are put in jail at the expense of the public.

2) When hudud was introduced to the general public, naturally it invites a lot of surprises from the public considering that we have been exposed to one doctrine of crime control all this while. 

3) Also, justice transcends the boundary of time and therefore is enshrined so in hudud. Who is to say what fits and what does not fit in these day and age.

Q4: There is sufficient civil and criminal legislation in the current Malaysian laws that covers the crimes mentioned in the Terengganu Hudud Laws

1) Unfortunately, acts like fornication, adultery, intoxication, accusation of fornication/adultery are not acts deemed as a crime under the current Malaysian Penal Code. Therefore, there is no sufficient provisions according to Islam, governing the law in the Malaysian Penal Code
 Q5:The Pakistan experience shows that the law is cruel and unjust to women especially. The case of  Zafran Bibi is an example of injustice of the hudud law in Pakistan.
0The case of Zafran Bibi was quoted in the statement.  By referring to a report by Guardian
at http://www.observer.co.uk/worldview/story/0,11581,714166,00.html ,  here are a few interesting details to be highlighted:
0Zafran Bibi was sentenced to stoning for the fact that she had named at first Akmal Khan, a villager involved in a long-running dispute with her family, her neighbor, as her rapist. She then changed her testimony by naming her brother in-law, Jamal, 15 years old, as the rapist.
1The fact that the alleged rapist was a 15 year old boy
2The fact that her claim as being raped cannot be taken by the court as she has perjure herself and thus destroy every bit of credibility left in her
3The fact that she tried to incriminate an innocent man
4The fact that her lawyers were stunned shows that such a conviction was not common.
5The fact that there exist no medical evidence proving her claim of rape.

2)  The claim that  Zafran Bibi was convicted due to her accusation of rape which constitutes a confession of the crime of zina.  If one were to examine the full details of the case one can deduce that the conviction was due to the fact that :
0The pregnancy was actually the main proof of conviction being that Zafran was pregnant while her husband was in jail.
1Her accusation of rape was taken into account due to the fact that she CHANGED her testimony and thus perjures herself in the process. If there was no perjury then her testimony might hold some weight in the case. Her accusation of rape was then deemed as a form of confession.
According to the prosecutor:
“'She made herself guilty in that statement when she clearly admits she had committed zina [adultery] with her brother-in-law,' said Kurshid Anwar, a prosecutor in the case. 'There was no mark of violence on her body. It was the right decision as long as the law exists.' “
0Zafran tried to incriminate an innocent man. This actually is a proof that necessitates Section 9 of the Terengganu Hudud Bill that protects men from being wrongfully accused.
3) The case of Zafran also points out that the so call 4 witnesses was not taken into consideration when it comes to rape under hudud.  This is because in the judgement written by Judge Anwar Ali Khan, no reference was made to the fact that there exist no 4 witnesses in this case.  Furthermore, the case is expected to be overturned by the Federal Syariah Court
4) There are other cases in Pakistan of similar type was thrown out by the courts due to strong suspicions that sexual acts occurred in a consenting manner. Yet it was never referred to skeptics of the Hudud law.
5) The Terengganu Syariah bill has dealt with the issue of rape accordingly which has led to the Amendments to Section 9 of the draft. So the Pakistan experience cannot be equated with Terengganu.
6) The fact that the skeptics needed to quote the Zafran Bibi’s case out of context shows that there exists little or no evidence proving the injustice of hudud laws in Pakistan. This is in spite of repeated unsubstantiated claims made by bodies such as Human Rights Commission of Pakistan.
Q6: Implementation of Hudud does not guarantee free from crime society

A simple comparison between Saudi Arabia and the State Of New York will show that the State of New York has recorded and will always continue to record a much higher rate of crime compared to Saudi Arabia at any given time for any given period.  

In a statement released by the US Justice Department and reported by Reuters on 26 August 2002 says that:
 "The number of Americans in jail or under supervision by authorities as a result of crimes grew by 2.3 percent by year-end 2001 to almost 6.6 million Americans, or one in every 32 adults, the government said on Sunday".

Q7: Hudud punishment is harsh and inhumane which contradicts human rights

1) The Principles of Justice in any Jurisprudence text can be roughly summarized in 5 pillars:
A) A law recognized by the people
B) Public Prosecution
C) Open hearing and rights to council
D) Independence Judiciary
E) Rights to Appeal

The Hudud  not only satisfies these 5 pillars but also exceeds them by any standard.  Therefore how can Hudud be contradictory to Human Rights?

2) While it's true that the punishment may seem a bit harsher then that of Penal Code, but the Standard of Proof in Hudud is much higher then the one used in Penal Code. In other words, to get a conviction under Hudud  is not a simple as the proof needed to convict someone is of a higher standard then that of the Malaysian Penal Code.

3) In Hudud, convictions is done BEYOND ANY SHADOW OF DOUBT while in the Penal code convictions can be achieved if the case if only proven Beyond Any Reasonable Doubt.

4) From the statement above, it's clear that with the rising of harshness of Hudud punishment, the Standard of Evidence that is needed to convict someone under hudud also increases.

Comparison
For instance, in the Penal Code, a liar's testimony in court can be accepted by the judge as evidence while in hudud cases a liars testimony is totally rejected and will not be accepted in any cases. The comparison is as follow:

Penal Code
In the cases Khoon Chye Hin vs Public Prosecutor and  Gulwant Singh v Abdul Khalid, the judge observed that even though the witness had been proven to be a liar on one of two points, it was wrong to reject whole of his evidence although it is the duty of the judge to treat the witness with caution. However, it would not be enough to reject the witness altogether

(Nathan, A Practical Approach to Evidence, p225)

Islamic Penal Code
The late Justice Hamoodur Rahman former Chief Justice of Pakistan who was also the Chairman of the Council of Islamic Ideology, states that:

“ A person who gives false testimony should be declared to be incompetent to give evidence in any other case and a register should be maintained of such witnesses”
(Rahman, “Some Aspect Of  Islamic Law Of Evidence”, in Essays on Islam, p229)

 Q8: Case Studies:

1) What if a prostitute was arrested for fornication or adultery under hudud. The reason for her action is that she relies on prostitution to provide for her and her family as  she is living in poverty?
Answer: She will not get the hudud punishment and instead the government agencies that is supposed to support her will held responsible.

2) What if a woman who converted to Islam due to marriage and after that gets a divorce while during the marriage the husband neglected her education on Islam and left her ignorant and uninformed enough about Islam to embraced it for the rest of her life. Should she wants to remarry and decides to leave her religion, will she be subjected to the death penalty under hudud?
Answer: NO, considering that her conversion to Islam was not entirely by her free will out of a well informed decision. There are credible doubts about he conversion in Islam whether it was due to her deep understanding or was it due to mere feelings without any self conviction for converting. In fact, her husband can be punish by the court under takzeer.

3) If somebody is caught stealing for food or out of desperation or dire need for money. Will his hand be chopped off?
Answer: NO, because the chopping of hands punishment does not apply to those who steal out of hunger or dire needs, a wife stealing from her husband for sustenance, stealing of public property, stealing of articles that is small in quantity and many more.

4) When a woman is accused under hudud for fornication or adultery and she is pregnant out of wed lock, is her claim of rape enough to justify a doubt in her case
Answer: YES, a mere claim of rape is sufficient to constitute a doubt in a case provided that the women has never been proven as a liar and has an unquestionable background.

Q9: Does hudud law destroys personal freedom in which there will be a massive movement towards enforcing the law even within the four walls of your home?

It is actually the opposite. Spying on individuals to find faults that can lead to hudud convictions is PROHIBITED in Islam. Should there be an enforcement unit on hudud,  they are not allowed to spy or send undercover agents to extract evidence that can be used against an individual or a group.

The practice is shown by Prophet Muhammad himself when he deliberately ignored confessions of a hudud offender the first time he hears the confession and try his best not to allow the offender to confess. To spy on an individual is exactly the opposite of what the Prophet had done.

Q10: Women are prohibited to become witnesses in Hudud and Qisas cases except in certain instances. This constitutes exclusion of women from the process of justice thus denoting them as being unreliable, untrustworthy, and incapable of being witnesses
0In fact, a woman IS allowed to testify Hudud cases. The difference is that their testimony will not be
sufficient to get a hudud  conviction. If that is the case, then the testimony will be sufficient for a At Takzir conviction.
2) I’ve heard the response made by MB of Terengganu on this issue and he clearly state that the rule is to lift the burden of being a witness to women as Islam views the act of witnessing as responsibility and not a form of privilege. A witness will be reponsible for one's testimony until the Day of Judgment.

 3) To quote from the Pakistan’s experience, Justice Tanzilur Rahman says:
“Certainly, neither any petition has so far been made before the court nor any objection has been taken in any appeal that the exclusion of evidence of women and that of  non-muslims under the Hudud Ordinance for the offense liable to hadd  punishment was AGAINST THE INJUNCTIONS OF ISLAM. The Federal Syariah court as well did not find anything wrong with these provisions” (Rahman, “Some aspects of the Islamic Law Of Evidence”, Lahore, Islamic Publication (PVT) Limited, 1988, pg 235)

Q11: Women in countries implementing Hudud laws are victimized through Qazaf  provisions combined with the acceptance of pregnancy-out-of-wed-lock evidence. This will specifically victimized rape victims and let the rapists go free.

1) As the case of Zafran Bibi, often quoted by Hudud  skeptics, shows that the need for 4 witnesses is unnecessary for rape cases.

2) To date, no rape victims have ever been subjected to Hudud punishment. The best that Hudud  skeptics can come up with are cases which in the end ended up with total dismissal of the cases and the accused are released from custody.

3) All of the so called "evidences" comes from basically two states: Nigeria and Pakistan. All of which have a relatively little experience in the implementation of Jinayah. Countries with a long experience of implementation are not mentioned in their list i.e. Saudi Arabia.  Isn’t this strange 

4) In spite of this, no credible cases of mistreatment of women in both Nigeria and Pakistan can be quoted to date.  All there is just cases like misquoted cases like Zafran Bibi mentioned above.

Q12: In the context of Malaysian Democracy, if the Malaysian community decides not to accept the law, will the Terengganu government push forward it’s implementation?

1) The implementation Hudud on muslims was contained in PAS’es Terengganu State manifesto before the 1999 elections. When PAS was voted into power in 1999 implementing it is merely a fulfillment of it's election promises.

Q13: Non-Muslims cannot be witnesses in the criminal cases listed under Hudud seems grossly unfair. The underlying assumption that non-Muslims are somehow ‘lower’ than Muslims implies that non-Muslims can be treated as second-class citizens.

1) Non Muslims are allowed to testify in Hudud cases.  THe only difference is that their testimony will not be sufficient for a hudud conviction and will only lead to a Takzir conviction

2) However, in cases where there is an absence of any muslim witnesses, the testimony of a non muslim will be accpeted for a hudud conviction with two conditions:

A) He/She has never been proven to be a liar
B) He/She is a believer of a religion and practices his/her religion.

3) The religion of a witness is also not an alien concept to the English law as well.  In the 17th century, the religion of a witness is placed with great emphasis and excluded the evidence of non-Christians and atheists because they did not believe in God, and they were therefore regarded as incompetent to be witness. (M.N. Howard, Phipson On Evidence, 14th Ed. Phara, 9-06.  See also, Cross, Cross on Evidence, 7th ed., p2002)
  
            A- In the case of Bowmen v Secular Society Limited (1917) Appeal case 406, Lord
             Summer said:

            “ ours is and always has been a Christian state. The English family is built on     
            Christian ideas, and if the national religion is not Christian there is none. English
             law may be called a Christian law, but we apply many of its rules and most of it’s
             principles with equally good government, in heathen communities and it’s
             sections, even in courts of conscience they are material and not spiritual”
            (Abdul Malik Bappa Muhammad, Supremacy of Islamic Law, p.68.)

            B- Furthermore, Justice Jeremy Bentham has said that it is good enough if the witness
             believes in some kind of divine punishment, although it need not be as bad as hell-fire
             (J.R., Spencer & RH, Flin, The Evidence of Children:The Law and the Psychology,          
             London:Blackstone Press, p 49).

            C- The English Law of Evidence on this particular matter clearly provides that a
             witness should take an oath in the manner of appropriate to his or her religious faith.
            (Phipson on Evidence, p.158)

4) It is in fact that the Islamic Penal Code is not alone in using the religion quality for a witness as it has been used before and even now in the western world.

5) In addition, the issue of non muslims becoming second class is non existence considering that it is the choice of the Non-Muslims themselves not to be governed by the law and they disqualify their rights to become witnesses since they chose to disqualify themselves.

Q14: Does the hudud law covers non muslims as well?

No and it is stated clearly in the recently passed Terengganu Syariah Enactment II

Q15: The fact that there was ambivalence showed by the Terengganu PAS leaders towards the applicability of hudud on non-Muslims is also disturbing. Assurances that non-Muslims would not be judged under hudud were mixed together with statements saying that non-Muslims would inevitably want to be included in a hudud justice system because of its inherent fairness.

1) What was actually said was that non muslims will eventually covered under the “Hudud” law by their own choice upon seeing the effectiveness and the goodness of the law.

2) The Terengganu State government is very clear on this and adamant too.

Q16: Muslim apostates will be killed also sits very uneasily with the Constitutional Provisions that there is freedom of religion in Malaysia.

1) Death penalty to apostates is akin to punishment of treason for most countries in the world.  The default punishment for treason even in democracies like USA and Britain is always death. Apostasy is treason against GOD and it is of a higher level of treason then that of treason against your country.  The logic is there.
 2) The death penalty to apostates will actually not be contradictory to the Constitution of Malaysia because in the same Constitution there contain the provision of freedom of religion.  The death penalty is actually part of a religious law which it’s practices is protected by the Constitution.  In addition, the Constitution too stipulates that Islam is the official religion.

Q17: What is the weight of circumstantial evidence and expert opinion in hudud law?

1) Circumstantial evidence is sufficient to provide doubt in favor of the accused in a hudud case, such that a person under trial for a hudud case can be freed on doubts provided by circumstantial evidence. For instance, a a fingerprint search at a crime scene can prove that an accused was never at the crime scene at all and can therefore be freed on hudud charges

2) In Islamic evidence law, circumstantial evidence (i.e. DNA testing, carbon dating, fingerprint testing, blood analysis, other chemical tests etc) and expert opinion ARE taken into consideration only for cases involving TAKZEER should there be no other evidence available.

3) Circumstantial evidence will NOT be SUFFICIENT to get a CONVICTION in hudud cases. It does, however, serve as a corroborative to the conclusive evidence needed to prove a hudud case.

4) The Arabic or technical term for Circumstantial evidence in Islamic Evidence law is Al Qarinah.

Q18: Is Hudud gender bias?.

Hudud is NOT gender bias in the sense that none of the offenses and punishment under hudud are dedicated for a certain gender. All of it's punishment are meant for ALL GENDER.
Normal 0 false false false EN-US X-NONE X-NONE /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:"Table Normal"; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0in 5.4pt 0in 5.4pt; mso-para-margin:0in; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";} 


 Beza Perhimpunan UMNO Dengan Muktamar PAS
Posted on Monday, December 03 @ 20:39:56 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Shahbudin Hussin

Perhimpunan Agung UMNO tahun ini yang berakhir semalam diadakan hanya berselang dua minggu dengan Muktamar Agung PAS yang diadakan di Kota Bharu pertengahan bulan lalu. Kedua-duanya, UMNO dan PAS saling menyedari bahawa perhimpunan dan muktamar tahun ini adalah yang terakhir sebelum piliharaya umum diadakan.

UMNO berhimpun kali ini dalam suasana ketakutan hilang kuasa, sementara PAS pula dalam keghairahan mahu menggenggam kuasa.


Sunday, 2 December 2012
Beza Perhimpunan UMNO Dengan Muktamar PAS

Perhimpunan Agung UMNO tahun ini yang berakhir semalam diadakan hanya berselang dua minggu dengan Muktamar Agung PAS yang diadakan di Kota Bharu pertengahan bulan lalu. Kedua-duanya, UMNO dan PAS saling menyedari bahawa perhimpunan dan muktamar tahun ini adalah yang terakhir sebelum piliharaya umum diadakan.

UMNO berhimpun kali ini dalam suasana ketakutan hilang kuasa, sementara PAS pula dalam keghairahan mahu menggenggam kuasa.

Ini menjadikan suasana kedua-duanya dapat dilihat mempunyai perbezaan yang nyata.

Dalam perhimpunan UMNO kali ini, bermula daripada ucapan dasar yang disampaikan oleh Najib selaku Presiden UMNO, serangan terhadap pembangkang dan tokoh-tokohnya begitu jelas dapat didengari. Nama Anwar, Nik Aziz, Hadi Awang, Lim Kit Siang dan lain-lainnya begitu menghantui pemimpin UMNO sehingga mereka dan parti masing-masing dilabelkan dengan pelbagai gelaran oleh perwakilan dan pemimpin yang berucap di majlis penggulungan.

Meskipun ada mesej perpaduan dan ingatan supaya jangan ada sabotaj terhadap parti dan calon yang dipilih tetapi nada ucapan Najib menggambarkan ketakutan beliau terhadap perkara ini mungkin memberikan mimpi lebih buruk kepada UMNO dan BN dalam pilihanraya nanti.

Serangan yang keterlaluan terhadap pembangkang dan para pemimpinnya yang dizahirkan oleh UMNO sepanjang pehimpunan kali ini jelas menggambarkan ketakutan yang terlalu menghantui UMNO tentang kekuatan pembangkang itu sendiri. Najib dan UMNO seolah-olah sepakat bahawa kekuatan pembangkang hanya dapat dilumpuhkan dan sokongan rakyat dapat dikembalikan melalui serangan dan kutukan yang tidak henti-henti itu.

Anehnya, sementara Najib dan semua pemimpinnya menyedari bahawa kemerosotan sokongan terhadap UMNO lebih berpunca daripada persepsi yang berjaya dilakarkan ke wajah mereka oleh pembangkang melalui pelbagai isu yang didedahkan kepada umum, tetapi UMNO tidak pula berusaha menjawab semua isu-isu tersebut.

Antara isu yang dipercayai telah menjejaskan keyakinan rakyat terhadap UMNO ialah berkaitan rasuah pemimpin, salah guna kuasa, Scorpene, pembolotan peluang perniagaan oleh keluarga dan kroni pemimpin UMNO, campurtangan dalam pentadbiran kerajaan dan terakhir ini isu pengakuan Deepak yang melibatkan keluarga Najib sendiri.

Semua isu yang berlegar ini tidak dijawab sepanjang perhimpunan UMNO walaupun beberapa isu itu muncul seiring dengan perhimpunan seperti isu Deepak, Scorpene dan pengakuan bekas Ketua Polis Negara, Musa Hassan tentang campurtangan Hishammuddin dalam urusan polis.

Sementara perwakilan takut untuk membangkitkannya kerana bimbang dicop pro pembangkang dan tidak mahu nama tercicir sebagai calon pilihanraya, Najib dan kepimpinan utama UMNO pula sengaja mengelak untuk menjawab dan menangkis segala isu berkaitan perkara itu walaupun menyedari ianya amat menjadi perhatian di kalangan rakyat.

Naib Presiden UMNO, Zahid Hamidi yang sebelumnya nampak gah dengan berjanji akan menjawab isu Deepak ketika ucapan penggulungan, sekali lagi mungkir janji dengan rakyat Malaysia apabila langsung tidak menyentuh isu itu. Beberapa bulan sebelum ini, Zahid juga tidak menunaikan janjinya untuk menjelaskan isu beliau menggunakan jet untuk menunnaikan haji ke Mekah.

Baik Najib, Muhyiddin, Naib-Naib Presiden dan lain-lain pemimpin yang berucap tidak menggunakan pentas terbaik ketika perhimpunan ini untuk menjelas dan menjawab segala isu-isu yang menjadi buah mulut rakyat. Sewajarnya UMNO membuktikan mereka sentiasa dekat di hati rakyat dengan menggunakan kesempatan kali ini untuk menjawab semua isu-isu yang bermain di fikiran rakyat.

Dengan tidak menjawab semua isu-isu yang menjejaskan imej UMNO dari sudut persepsi itu, rakyat akhirnya berandaian ianya bukan lagi sekadar persepsi, tetapi adalah realiti dan kebenaran yang hakiki.

Perhimpunan kali ini menyerlahkan bahawa UMNO lebih sibuk menjaga rumahtangga orang lain daripada memperbaiki dan mencantikkan rumahtangga sendiri. Dengan asyik menyerang rumahtangga orang lain, UMNO terlupa halaman rumahnya sendiri bersepah dan cat luar rumahnya sudah pudar.

Selain tidak menjawab isu-isu yang berlegar dalam masyarakat, UMNO juga tidak menampakkan ia sebagai parti harapan untuk masa depan. UMNO lebih menyerang peribadi parti lawan dengan gambaran-gambaran yang menakutkan tetapi mereka sendiri tidak pula memberi tawaran yang terbaik atau membalas tawaran-tawaran yang dilakukan oleh pembangkang.

Buaian dan nyanyian nostalgia masih menjadi senjata UMNO sedangkan rata-rata rakyat lebih memikirkan tentang masa depan berbanding masa lalu. Ucapan dasar Najib jelas menyerlahkan hakikat itu tanpa beliau sedari bahawa generasi muda yang menjadi penentu dalam pilihanraya adalah generasi pasca merdeka dan juga pasca 13 Mei yang menjadikan pemikiran mereka lebih tertumpu kepada masa depan daripada nostalgia masa lalu.

Berbanding dengan muktamar PAS, tumpuan ucapan dan perbahasan kelihatan lebih tertumpu untuk memperbaiki parti, memberi cadangan dan teguran kepada pemimpin serta menggariskan apa yang harus dilakukan dan apa yang sepatutnya dielakkan dalam usaha menawan Putrajaya.

Beberapa pemimpin PAS ditegur keras oleh perwakilan, media rasmi Harakah dikritik dan lontaran idea bernas untuk memperbaiki kedudukan parti di mata rakyat dilontarkan tanpa sekatan. Dalam masa yang sama walaupun dipersetujui secara konsensus dalam PR bahawa Anwar adalah bakal PM jika berjaya memenangi pilihanraya tetapi keberanian untuk mencadangkan Haji Hadi untuk jawatan yang sama dilihat menggambarkan kematangan dalam menyuarakan pendapat.

PAS melalui muktamarnya yang terakhir sebelum pilihanraya ini dilihat berjaya meneguhkan lagi keyakinan mereka untuk terus mara menawan Putrajaya melalui kerjasama dengan PKR dan DAP. Walaupun bermacam tohmahan dan "batu ronson" muncul, keyakinan mereka tidak mudah goyang dan perpaduan antara tiga parti itu kekal utuh

Berbeza dengan UMNO, perhimpunan terakhirnya ini lebih menyerlahkan ketakutan yang nyata. Selain Anwar, kemaraan pembangkang dan kematangan rakyat yang mahukan perubahan yang turut menghantui Najib dan UMNO, mereka juga mempunyai ketakutan terhadap pemimpin sendiri yang mungkin melakukan sabotaj, tidak bekerja, menutup bilik gerakan atau melompat parti jika tidak terpilih sebagai calon nanti.

Ini menjadikan sekurang-kurangnya untuk tempoh sebulan dua ini, Najib masih tidak terjumpa tarikh sesuai untuk diadakan pilihanraya. (SH 02/12/2012)


Banyak lagi menarik di
http://shahbudindotcom.blogspot.com
 Jom Kenali Kaum Isreal
Posted on Monday, December 03 @ 19:59:11 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: shazzaki

"Dalam memahami sengketa antara dunia Islam dengan Zionist, kita perlu memahami perbezaan Istilah yang biasanya merujuk kepada mereka. Perkara ini penting bagi memestikan kita berhadapan dengan musuh yang sebenarnya, dan tidak meletakkan permusuhan itu kepada yang bukan musuh.

 Ada 4 istilah yang biasanya digunakan untuk merujuk kepada mereka, seperti berikut: 1. Israel Israel adalah nama gelaran kepada nabi Allah Ya’qub A.S  MORE"
 Kronologi Pergolakan Di Mesir Terkini - 2
Posted on Monday, December 03 @ 20:01:55 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: hidup_akhirat

"Awas ! kebanyakan media seperti berita TV dan akhbar telah dibeli oleh pakatan sekular barat, jadi hati-hati dalam menerima berita. Berikut adalah situasi sebenar yang berlaku di Mesir sekarang.

1- Di Mesir hari ni selesai penggubalan perlembagaan baru. Perlembagaan ni dah dihantar kepada dr Mursi .

2- Penyerahan perlembagaan baru ini diiringi perkumpulan rakyat yang menyokong dr

 Mursi anggaran seramai 5 juta org di kaherah sahaja (berkumpol depan uni kherah dan sekitar) Dan ada berita yang mengatakan jika dicampur demonstrasi di seluruh mesir menyokong dr Mursi pendemonstrasi melebihi 8 juta org.

3- Berlaku juga demonstrasi tidak menyokong perlembagaan. Bilqngan mereka dianggarkan tidak sampai 1 juta. (berkumpul di tahrir dan mereka tidak membenarkan penyokong mursi menggunakan tahrir)

4- Maklumat yang mendapati, menunjuk perasaaan di tahrir (anti Mursi) di bayar sebanyak LE1500 sehari ntuk membuat huru hara di tahrir dan juga dibayar LE200 bg berkumpol disekitar tahrir bagi membantah perlembagaan baru..

5- Ada berpandangan sumber kewangan bagi membayar penunjuk perasaan di tanggung oleh raja Emirate. Sebab mereke bimbang jika Mesir berjaya dengan perlembagaan baru Emirate pula akan menunggu giliran.

6- Berlaku juga pembelian beberapa channel TV di Mesir oleh puak ini ntuk terus menjatuhkan emej dari Mursi. Berlaku juga pembelian akhbar-akhbar berbahasa arab di seluruh dunia bg tujuan yang sama.

7- Peperangan yang berlaku antara briged Qassam dan zionis baru-baru ni benar menakutkan Israel dan beberapa negara besar seperti Amerika. Antara yg berlaku :

- Kerajaan haram Israel sudah mula meminta tolong negara-negara besar bagi melakukan rundingan perdamaian dengan briged Qassam seawal dua hari peperanagn berlaku.. (paling cepat dalam sejarah peperangan antara Palestine dan Israel)

- Perkara yang menakutkan zionis juge apabila serangan roket al-Qassam berjaya sampai ke Tel Aviv (putrajaya israel). 1000 ++ roket yg dilancarkan hanya 50% sahaje yang berjaye disekat oleh tentera zionis walaupun mereke mengatakan mereka mempunyai benteng bagi menghalang serangan roket. (sebelum ini hanya pernah 1 atau 2 sahaja roket yang mmpu sampai ke Tel Aviv)

- Roket yang dilancarkan oleh briged Qassam hanyalah buatan sendiri.

- Ini menjatuhkan imej Israel selepas mereka menguarkan mereka akan menyerang iran dan mereka mmpu menghalang serangan roket dari Iran ( yang briged Qassam pun tidak boleh halang).

-Setiap serangan roket Israel terpaksa membelanjakan jutaan ringgit untuk menangkis serangan tersebut.

8- Tindakan Dr Mursi apabila berlaku serangan ini :-

- Memanggil balik duta mesir di Israel.

- Seawal dua hari peperangan dari mursi menghantar PERDANE MENTERI mesir dan beberape menteri ke Qaza ntuk memberi bantuan kepada hamas. ( Masa peperangan tengah rancak)

- DR Mursi mengarahkan sempadan Raffah dibuka 24 jam bagi memudahkan rawatan dan penghantaran bekalan makanan.

- Seawal 8 hari peperangan kerajaan Mesir pimpinan Dr mursi berjaya melakukan genjatan senjata antara briged qassam dan zionis. Ini mendapat penghormatan dari negara besar seperti Amerika kerana Amerika pun tidak boleh lakukan pendamaian secepat itu.

- Menyebabkan apabila Al-baradaie (penentang mursi di mesir) mintak tolong Amerika untuk jatuhkan mursi dalam isu perlembagaan baru ni, Amerika tidak berani campur tangan.
"
 3 ekor
Posted on Monday, December 03 @ 20:11:15 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Newkk

UMNO arah supaya semua bilik gerakan petiundi dibuka mulai sekarang sehingga PRU13. Itu tanda-tanda pembubaran Perlimen akan berlaku pada bila-bila masa dan paling akhirnya bulan April 2013.

Iatu tarikh yang sedang dinanti-nantikan oleh seluruh rakyat di Malaysia. Tarikh bagi menentukan parti mana yang akan menguasai pemerintahan kerajaan. Mungkinkah berpihak kepada Pakatan Rakyat (PR).

Banyak tanda-tanda yang boleh dikaitkan dengan kejatuhan BN pada PRU kali ini, yang terbaru apa yang berlaku semasa Persidangan Agong UMNO Malaysia ke 66 baru-baru ini. Ketiga-tiga sayap UMNO iaitu Wanita, Pemuda dan Puteri telah gagal menarik minat pengundi-pengundi supaya ghairah menyokong UMNO pada PRU nanti kerana tidak ada perkara yang boleh mencetuskan kebencian rakyat kepada pembangkang. Isu-isu hambar dan ejakan yang kurang memberi semangat juang kepada ahli saja kedengaran.

Kenyataan sokongan untuk kebajikan rakyat tidak memberi impak yang besar bagi mengalihkan sokongan rakyat yang sekarang begitu bersemangat menyokong pembangkang kepada UMNO dan BN. Hanya dua perkara yang tidak akan dinikmati keseluruhan kepada pengundi iaitu tambahan pinjaman wang TEKUT dan kaji semula akta kebengkrapan.

Apa yang ditonjol disepanjang persidangan berlangsung tidak banyak yang boleh dibawa pulang oleh perwakilan untuk dihayati apabila sampai dikampung-kampung. Isu-isu lapuk masih dicanang oleh para pembahas. Tidak ada teguran yang meresahkan para pemimpin kerana budaya bodek masih tebal dikalangan UMNO.

Semua juru cakap terarah untuk memuja dan memuji Presiden Parti. Isu-isu terkini yang akan menjahnamkan UMNO tidak dibincang untuk diambil perhatian oleh pucuk pimpinan bagi membaiki akan kelemahan. Kesilapan demi kesilapan berlaku dalam pentadbiran kerajaan dan hala tuju UMNO sudah tentu akan mengurangkan sokongan rakyat kepada UMNO dan BN.

Dengan selesainya persidangan UMNO yang kosong itu, berlampang dadalah pihak PR. Tanda-tanda kemenangan yang besar PR dalam PRU kelak telah terpancar seperti terbitnya matahari diwaktu pagi yang indah dan damai. PR tak payah bersusah-susah lagi kerana UMNO sendiri mengalak ahli-ahli dan penyokong 'mengajar' keegoaan pemimpinnya.

Ahli-ahli UMNO telah melahirkan perasaan kecil hati dan sakit hati kepada Presiden mereka Dato' Seri Najib Tun Razak secarap senyap setelah kegagalan beliau untuk mengawal diri dengan secara ego melahirkan rasa tidak puas hati kepada Naib-Naib Presiden iaitu Shafie Afdal, Hishamuddin Tun Husein dan Zaid Hamidi dengan memanggil mereka itu '3 ekor'. Tiga ekor apa itu?.

Saya sebagai kawan kepada ketiga-tiga Naib Presiden UMNO itu, Shafie, Hisham dan Zaid cukup terasa hati dengan ungkapan Dato' Najib itu, mana boleh didalam satu perhimpunan yang besar itu yang dihadiri oleh semua lapisan masyarakat, Presiden tidak menunjukkan rasa hormat kepada anak buahnya, sedangkan diwaktu ini ketiga-tiga yang disebut 3 ekor itu adalah pemimpin rakyat.

Presiden sendiri tidak menunjukkan hormat kepada anak buahnya, bagaimana rakyat keseluruhan mahu menghormati mereka. Yang tinggal menghormati kepada 3 ekor itu nanti ialah ahli-ahli UMNO yang tidak memikirkan soal maruah yang sanggup menerima apa saja trade mark yang boleh mengaibkan kerana mahu mendampingi bagi tujuan peribadi.

Rakyat Sabah ada maruah dan harga diri, walaupun mereka datangnya dari negeri dibawah bayu tapi mereka ada pemimpin dalam UMNO. Mereka dulunya menghormati kepada Shafie Afdal dan UMNO sebab itu UMNO boleh menang di Sabah dan Shafie boleh menang Naib Presiden UMNO.

Kini Shafie Afdal adalah salah seekor dari 3 ekor yang disebut oleh Dato' Najib dalam Persidangan Agong UMNO lalu, Penghinaan UMNO terhadap rakyat Sabah itu tentunya tak boleh diterima oleh arang-orang Sabah yang bermaruah dan apakah Shafie Afdal ada maruah, atau hanya membiarkan dirinya dihina semata-mata mahu mengekal jawatan Menteri.

Apabila UMNO sudah tidak menghormati rakyat Sabah, apakah rakyat Sabah mahu berdiam diri, sedangkan sudah menjadi rahsia umum, rakyat Sabah tidak murah dan boleh dicucuk hidung. Rakyat Sabah ada maruah dan harga diri dan bagi mengiakan bahawa rakyat Sabah ada harga diri tentunya akan diterjemah dalam PRU 13 nanti.

Dan bagaimana pula penerimaan  rakyat Johor dan Perak terhadap penghinaan UMNO kepada pemimpin dari negeri mereka ia-itu Hishamuddin Tun Husein Onn dan Zaid Hamidi. Akan bersambung.


Banyak lagi di sini
http://newkk.blogspot.com



Kenapa takut dengan doa?
Posted on Monday, December 03 @ 17:40:07 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: senik

"Assalamualaikum,,.. Untuk sekian kalinya kita dapat melihat UMN0 mengelabah dengan doa.Kalau sebelum ini UMNO cukup sinis dengan doa tetapi kali ini doa Nik Razi cukup berkesan untuk memporak perandakan UMNO dan sekutunya.Berbagai bagai reaksi yang boleh kita lihat sejak doa itu dibaca sehinggalah PAU yang lalu.


ISMA, Hassan Ali dan beberapa NGO suruhan UMNO melompat terkinja kinja untuk mengatakan doa itu tidak patut dibaca sehingga nama Erdogan diheret sama.Kenapa jadi macam ni, sedangkan ketika umat berdoa dengan doa orang orang yang dizalimi pada PRU yang lepas, UMNO selamba ajer?Ketika doa kemusnahan Mat Said, MB Terengganu dalam peristiwa Masjid Bujal, reaksi Mat Said dan UMNO pun selamba malah Mat Said dengan mendabik dada mengatakan doa itu tidak memberi kesan apa apa kepadanya.

Tersirat satu perkara yang mungkin tidak disedari oleh UMNO, ia itu yang digeruni itu bukan doa itu tetapi termakbulnya doa itu.Siapa yang memakbulkan doa itu?Siapa yang berkuasa membalik balikkan hati manusia?Rasanya orang UMNO pun tahu siapa,zat yang memiliki kuasa itu.Cuma mereka enggan mengakuinya sahaja.
Kalau benar hati mereka gundah gelana selepas mendengar doa Nik Razi ini, sepatutnyalah mereka kembali kepada pencipta yang berkuasa membalik balikan hati manusia dan mula bermuhasabah dalam usaha memohon petunjuk di mana silap mereka.Bukannya mengelabah dan mula menyerang Nik Razi dan PAS dengan serangan akal yang tidak menentu.
Hakikat yang berlaku ini menampakkan kemungkinan UMNO sudah tidak boleh diselamatkan lagi kerana ALLAH telah menggelapkan hati hati mereka.

 Baju KO BN!!
Posted on Monday, December 03 @ 17:36:15 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Picture2U


Baju KO BN BE.. END KO !! Sempena doa munajat di Stadium Negeri Kelantan laris di pasaran. Baju ini boleh menggeggarkan HATI dan JIWA penganut UMNO/BN!!!

Tempah sekarang sebelum terlambat!

Lain-lain gambar menarik di
http://kide-picture2u.blogspot.com 


 UMNO mahu tunjukkan imej bela Islam, cuba baca alfatihah?
Posted on Monday, December 03 @ 14:41:05 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: senik

"Asalamualaikum,,

Satu perkara yang boleh difahami sepanjang PAU yang lalu ialah dasar pragmatis UMNO. Ketika sekolah dulu, seorang guru pernah mengulas dasar pragmatis UMNO ini, katanya dasar ini ialah dasar 'kluk Klink" (loghat Terengganu) yang bermaksud boleh diubah ubah mengikut keadaan.

Kalau rakyat mahukan hiburan makan UMNO akan berhibur sama, kalau rakyat mahu sukan maka sukan akan diberi keutamaan dan kalau rakyat mahukan ugama, maka semua pemimpin UMNO akan jadi ulamak (ular dalam semak). Ini antara kupasan guru berkenaan yang kemudiannya menjadi ahli UMNO dan diberi jawatan pengarah pelajaran Terengganu menggantikan arwah Ahmad Razali yang menjadi MP ketika itu(sekarang sudah pencen dan turut fobia dengan warna hijau).

Hakikat Kluk Klink ini dapat dilihat dengan jelas ketika PAU lalu. Ramai pemimpin UMNO menukarkan diri menjadi ular dalam semak termasuk presidennya yang tak pernah baca doa tapi kali ini baca doalah pulak walaupun melampaui waktu Maghrib.

Ketua wanitanya tampil dengan imej muslimah yang menutup aurat walaupun sebelum ini merupakan antara flowerhorn yang tinggi nilainya dan pernah berkata PAS yang menganjurkan muslimah agar menutup aurat mahu mengembalikan wanita ke zaman jahiliyyah.

Cuma malangnya UMNO tidak menyedari atau memang jahil tentang ugama apabila sejak dari mula PAU sehingga akhirnya, pengisiannya tidak lain selain pembohongan dan serangan kepada pihak yang menentangnya. UMNO semacam enggan atau sengaja enggan mengakui hak hak warganegara dalam negara yang mengamalan sistem demokrasi, rival politik merupakan hak yang mesti dihormati dan bertanding secara sihat dalam pilihanraya sepatutnya menjadi elemen penting dalam demokrasi.

Apakah elemen ini berjalan di negara kita? Tidak Kerana UMNO yang menjadi pemusnahnya. Kini sesudah rakyat semakin menyedari akan kepincangan demokrasi dan menyedari kegagalan UMNO untuk meletakkan ISLAM di tempatnya sesudah lebih 50 tahun memerintah, maka UMNO mula melihat semakin ramai orang melayu ISLAM mahukan ISLAM di martabatkan serta menyedari ISLAM boleh di martabatkan sekiranya mahu. Oleh itu UMNO kembali kepada pragmatisnya, menukar wajah macam sesumpah menjadi pengamal Islam yang baik.

Maka berlakulah apa yang berlaku di PAU. Rezal mendakwa UMNO parti pilihan ALLAH, Muhyidin pula mendakwa PAS berbohong sepanjang 12 PRU lalu dan Fathul Bari pula mendakwa doa kemusnahan PAS tidak mengikut Islam walaupun keengganan UMNO melaksana hudud lebih jelas tidak ikut Islam. Bercakap pasal hudud, Jamil Khir pernah berkata UMNO tidak pernah menolak hudud malah sentiasa peka untuk memelihara ugama(penulis sebenarnya tak faham apa yang cuba dikatakan oleh Jamil Khir ini).

Tetapi apa yang penulis faham benar ialah dasar kluk klink UMNO yang membawa kepada pembacaan doa oleh presidennya. Akhir kata penulis ingin membawa ayat quran dari surah Al baqarah ayat 8-9 yang bermaksud,

[8]
"Dan di antara manusia ada yang berkata: “Kami telah beriman kepada Allah dan kepada hari akhirat”; padahal mereka sebenarnya tidak beriman".

[9]
"Mereka hendak memperdayakan Allah dan orang-orang yang beriman, padahal mereka hanya memperdaya dirinya sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya".

Dan hadis dari riwayat Riwayat Bukhari dan Muslim yang bermaksud,

Seorang lelaki menadah kedua tangannya kelangit lalu berkata; Wahai Tuhan, wahai Tuhan, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakainnya juga dari bahan yang haram, dia diberi makan dari makanan yang haram, bagaimankah doanya akan dimakbulkan”.

Sebagai jawaban kepada dasar pragmatis UMNO selama hari ini. Sehubungan dengan itu juga, penulis ingin mencadangkan agar semua ahli UMNO terutama pemimpin kluk klinknya membaca alFatihah secara kuat dan jelas untuk didengari oleh seluruh umat ISLAM. Kalau boleh lakukan di TV dan Radio yang galak meyiarkan PAU lalu. "


 Merahnya muka Najib !
Posted on Monday, December 03 @ 13:17:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: tokpepijat

"Tiga individu yang " memerahkan" wajah pimpinan tertinggi UMNO sepanjang Perhimpunan "Perpisahan" Agung UMNO baru-baru ini.

Mereka bertiga adalah Deepak Jaikishan, mantan IGPTun Musa Hasan dan Bekas Pengerusi Dewan Perniagaan Melayu Malaysia (DPMM), Datuk Rahman Maidin.


Serangan Deepak ke atas  Najib dan Rosmah amatlah mengejutkan pasangan suami isteri itu. Dulu kawan dan rakan perniagaan, kini Deepak semacam "musuh" yang mengancam seperti Bala. Bahkan mengaitkan nama Rosmah sekali.

Najib mengharapkan Menteri Tenteranya Zahid Hamidi untuk membelanya. Tapi malangnya Zahid seperti "mengkhianati" janjinya untuk membela Najib dalam ucapan penggulungannya. Tiada sepatahpun Zahid ucapkan untuk membela Najib. Menggulangi pengkhianatan Zahid semasa PAU 1998 yang menghentam Mahathir atas isu kroni.

Serangan Deepak baru sekadar mukaddimah. Barangkali Deepak ada baki 1001 biji "peluru" lagi untuk dihamburkan ke atas Najib dan Rosmah.

Sepupu Najib juga tidak berkecuali. Menteri Polis Hishamuddin Hussien kini menghadapi serangan dari bekas "kulinya" sendiri, mantan IGP Musa Hasan. Musa yang menghadapi serangan dari bekas "kulinya" Datuk Ramli Yusof semasa ucapan perpisahannya di Bukit Aman tempoh hari kini menghalakan "pistol"nya ke arah Hishamuddin.

Hingga kini Hishamuddin membisu seribu bahasa. Agak menghairankan Musa yang terkenal dengan "kesetiaan bertaraf barua" terhadap UMNO , tiba-tiba berpaling tadah menyerang tuannya sendiri. Jarang kita mendengar anjing polis K9 menyerang anggota yang menjaganya.

Kes Deepak dan Musa adalah satu fenomena biasa dalam politik lanun UMNO.kita. Apabila kepentingan pangkat,kuasa dan ekonomi menjadi rebutan maka terbongkarlah segala rahsia dan skandal.

Barangkali ada 1001 orang lagi bekas-bekas kroni dan barua UMNO menunggu giliran membongkarkan kebejatan UMNO. Ini menunjukkan jumlah kroni UMNO semakin mengecil untuk membolot projek yang berskala juta dan bilion. Ini mengakibatkan kroni bertaraf "kecil-kecilan" semakin terpinggir.

Dan akhir sekali kemasukan Datuk Rahman dalam PAS menampakkan keyakinan tokoh koporat dan ahli perniagaan Melayu kepada ketelusan PAS dan bencian terhadap perangai UMNO yang mengutamakan kroni dan anak beranak yang mana budaya ini dijuarai oleh Mahathir dan diwarisi oleh Najib"

 Deepak: I will not be silenced
Posted on Monday, December 03 @ 11:53:09 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Teoh El Sen
           
However, the carpet trader says he agreed to "sit still" for the last day of the Umno AGM after a meeting with a high-ranking Umno supreme council member.

KUALA LUMPUR: Deepak Jaikishan claimed that there was an attempt by a high ranking Umno man to ‘silence’ him following the various the interviews the carpet trader has given in the past few days.

Late Friday night, Deepak said he received a call by a “senior Umno supreme council member” asking him to meet at the Grand Dorsett Hotel in Subang. The man, who he refused to name, seemed aggressive, Deepak claimed.

Deepak said that he subsequently agreed to meet the person, but brought along some extra protection for his safety.

The meeting was also attended by a few pro-government bloggers, and Deepak said he was told not to make any more noise, at least until the end of the Umno AGM which was yesterday.

“They told me that I am under surveillance…I was given a caution because yesterday was their closing ceremony. They practically warned me not to have a press conference until they finish their convention,” he told FMT.

“I told them you cannot stop me from having press conferences… even if I have to go to the Istana Negara, I would do it. If they really force me… I would go in front of the palace and petition the King lah,” he said.

However, Deepak said he agreed to “give due respect” and cancelled all his media interviews he had lined up for Saturday.

He added that he originally thought he would be in danger but when he met the Umno man, “they were very civil”.

When asked to reveal the names of the individuals he met, Deepak said:”Oh, then I’ll be in serious trouble. Then it would be messy.” But he added:”I’m not afraid. If I am afraid I wouldn’t have come this far. I’m not under any political umbrella or anything.”

Asked if he was offered anything for his cooperation, Deepak said:” They offered me nothing. This is not something I would negotiate.”

He said that he would be giving more press conferences to explain things in full soon.

Fall-out with Najib’s family
In the past week, Deepak has resurfaced after a period of silence, giving several media interviews in which he claimed he regretted getting private investigator P Balasubramaniam to retract his first statutory declaration (SD) concerning murdered Mongolian national Altantuya Shaariibuu.

Balasubramaniam’s first SD had linked Prime Minister Najib Tun Razak to the murder, while the second SD claimed otherwise. Balasubramaniam subsequently went missing.

In the interviews, Deepak said that he got involved as a favour to a “female friend”.

Deepak also spoke about a land dispute case, involving him, a Selangor Umno leader and the Defence Ministry, which Najib had then helmed. Deepak has accused Najib of receiving
“contributions” from him for the former’s intervention in the land deal but was upset that the premier now refused to aid him in resolving the dispute.

He also talked about a fall-out with Najib’s family after his involvement in the Altantuya matter.

Subsequently, Deepak also claimed to have been forced out of 26 companies that he was a director in. He said that he was also harassed by government agencies and had several government-linked contracts cancelled.

Yesterday, Deepak cryptically alluded to a BN defeat in the next general election, suggesting that Najib’s wife Rosmah Mansor was the weak link.

Deepak had previously referred to Rosmah as an “older sister”.


 Kemenangan Pro-A, Sokongan ‘Palsu’ Anak Muda
Posted on Monday, December 03 @ 11:49:47 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh Mohd Khairil Anuar

Kemenangan Pro-A dalam Pilihanraya Kampus (PRK) baru-baru ini hanyalah imej ‘palsu’ sokongan anak muda yang ditonjolkan oleh UMNO/Barisan Nasional.

Ini kerana, PRK dijalankan dengan tidak telus dan sistem pengurusannya yang tempang dimana pihak universiti lebih berpihak calon-calon kampus yang pro kerajaan (BN).

Sebagai contoh, proses membuang undi di UIAM terpaksa dijalankan dua kali kerana proses undian pertama mengalami masalah teknikal disebabkan kelemahan sistem e-undi yang dikendalikan oleh pihak universiti tersebut.


Selain itu, wujud budaya samseng semasa tempoh PRK, dan ugutan yang oleh calon Pro-M yang bertanding . Ada juga mahasiswa yang dipaksa membuang undi calon yang bukan pilihan mereka, jika tidak mereka akan diambil tindakan oleh pihak universiti.

Perkara ini tidak menjadi ‘misteri' kerana Pakatan Rakyat telah mendedahkan Projek Ops2020 dalam Parlimen sesi yang lalu. Ia terbukti dirangka untuk memenangkan calon-calon kampus yang pro-kerajaan.

Soal keterbukaan berpolitik di kampus juga menjadi sandiwara BN. Pihak kerajaan bersikap double standard terhadap mahasiswa. Mana-mana mahasiswa yang cenderung kepada PR akan diambil tindakan tegas sedangkan membenarkan mahasiswa lain mengikuti program-program doktrinisasi BN di kampus.

Barisan Nasional khususnya UMNO perlu sedar bahawa Generasi Y kini lebih cenderung menilai kepada agenda yang ditawarkan kepada mereka, bukannya mudah termakan dengan doktrin UMNO/BN.

Sebagai contoh, PR mempunyai political will (keazaman politik) yang tinggi menawarkan pendidikan percuma kepada mahasiswa. Sehingga sekarang BN masih takut malah menyatakan pelbagai helah terhadap pendidikan percuma.


Mohd Khairil Anuar Mohd Wafa

Ketua Pemuda Pas Negeri Sembilan


TGHH Datang dan Berucap Awal, Boleh Beli Tiket Last Minute
Posted on Monday, December 03 @ 13:56:52 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: wan_jtk

"Makluman semua, Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang di sahkan hadir dan akan datang awal dari pukul 1.00 Tgh hingga 2.15 Ptg.

Sesi Ucapan Perasmian oleh beliau adalah pada pukul 1.30 hingga 2.00.

Harap semua hadirin dapat hadir awal. Perhatian penting supaya tidak tersilap: MAJLIS Adalah di Restoran HADRAMAWT, BUKAN Restoran WADI HADRAMAWT.

Disebabkan oleh ada Mesyuarat Penting pada pukul 2.30 Petang, Maka Tuan Guru akan datang awal pukul 1.00tgh dan terpaksa bertolak keluar pada pukul 2.15 ptg.

Hadirin semua di nasihatkan agar hadir pukul 12.45 tgh, Upacara makan secara Buffet akan bermula sebaik sahaja Pukul 1.00 Tgh.

 Berikut adalah Tentatif Majlis Amal Dana TKO: 
1.00 p.m.
  
- ketibaan tetamu,
-Ketibaan Dato Sri TGHH dan Pimpinan PAS.
- mula makan
- solat zohor jemaah
1.30 p.m.

- pembukaan majlis oleh pengacara
- ucapan perasmian TGHH
- Merasmikan Majlis dengan bacaan doa


2.00 p.m.
 - multimedia montage
2.15 p.m.
- Keberangkatan Pulang Dato Seri TGHH
- ucapan pengarah majlis

2.45 p.m
- ucapan YB Salahudin Ayub
3.00 p.m.

 - nyanyian oleh Azhar Atan

3.20 p.m.

-ucapan oleh YB Nurul Izzah

3.40 p.m. 

-habis ucapan

4.00 p.m.
- penutupan majlis
 TARIKH : 8 Dec 2012 (Sabtu) 
WAKTU : 1pm - 4pm
TEMPAT : RESTORAN HADRAMAWT
No.357, Jalan Ampang,
50450 Kuala Lumpur.

Segala Tempahan untuk membeli Tiket Tempat Duduk, boleh SMS dahulu kepada No 0133931057(WAN) atau 0193815382(ROMZI).

Atau email ke spawn_su@yahoo.com."



 Keluhan guru yang disisihkan
Posted on Monday, December 03 @ 13:59:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjualCendol

Oleh: amkns

"Saya adalah antara ribuan guru malang di negara ini. Nasib kami jelas tidak dipedulikan apatah lagi diperjuangkan oleh kesatuan guru mahupun mana-mana pihak berkaitan.

Dasar JPA dan Kementerian Pelajaran membunuh semangat kami, merugikan kami sepanjang perkhidmatan malah sepanjang hayat. Nasib kami amat malang jika dibandingkan dengan guru-guru lain kebelakangan ini, sedangkan kami juga belajar untuk memperolehi ijazah seperti orang lain dengan wang kami sendiri.


Fahamilah kami, lihatlah apa yang berlaku sebenarnya melalui jadual yang berikut: 

1.  Tarikh Graduasi
DASAR UNTUK KAMI - 2001
DASAR SEKARANG - 10 
2. Temuduga Ke DG41
DASAR UNTUK KAMI -  2002
DASAR SEKARANG -  2010 
3. Pelantikan Ke DG32
DASAR UNTUK KAMI -   TAK SEMPAT
DASAR SEKARANG -   DAPAT 
4. Lantikan Ke DG41
DASAR UNTUK KAMI -   2004
DASAR SEKARANG -   2010 
5. Pelarasan Gaji 2007
DASAR UNTUK KAMI -    15%
DASAR SEKARANG -    25% 
6. DG41 Ke DG44
DASAR UNTUK KAMI - 10 Thn Atau 7 + 3 Tahun
DASAR SEKARANG - 8 Thn Atau 5 + 3 Tahun 
Paling menyedihkan apabila guru yang baru saja dilantik ke DG41, gaji mereka lebih jauh tingginya daripada gaji kami walaupun kami berada di Gred DG44.
Sedangkan kami lebih lama berkhidmat. Kami yang telah lama berkhidmat tetapi bayangkan berapa banyak yang kami rugi sekiranya masih ada 20 tahun perkhidmatan kami berdasarkan mata tanggagaji kami yang jauh lebih rendah.
Juga bayangkan ke mana perginya kekananan kami disebabkan dasar JPA dan Kementerian yang sentiasa berubah-ubah.  Apa yang lebih dikesali ialah tiada mana-mana kesatuan guru memperjuangkan  nasib kami, yang heboh diperdendangkan sekadar “melepaskan batok di tangga”.
Kesatuan guru, JPS mahupun KPM diam seribu bahasa. Jangan marahkan guru jika mereka beralih arah menyokong Pakatan Rakyat dalam pilahan raya akan datang.
Hakikatnya memang telah ramai pun guru yang menyokong PR akibat dasar JPA dan KPM yang kurang prihatin masalah ini. Sebenarnya, kami tidak minta mahupun merebut apatah lagi merampas hak orang tetapi biarlah dilayan dan diberikan hak yang seadil-adilnya. Adil sepertimana orang lain dapat.
Berlaku adillah untuk masa depan perkhidmatan kami. 
Guru tersisih,    
Sumber : Harakah
 

 Jerit lancar Rakyat Pengayuh Perubahan
Posted on Monday, December 03 @ 16:16:44 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: amkns

"3 Dis 2012 - Jaringan Rakyat Tertindas (Jerit) akan melancarkan kempen basikalnya yang kedua dengan tema Rakyat Pengayuh Perubahan. Kempen basikal pertama telah dijalankan empat tahun lalu di seluruh negara selama dua minggu.

Berbanding dengan kempen pertama, kempen kali ini hanya berlangsung selama empat hari.

Penyelaras Jerit, M Sivaranjani ketika dihubungi berkata: "Kami mahu mendapatkan sokongan rakyat terutamanya dari kawasan pedalaman.

"Acara kemuncak dalam kempen ini akan berlangsung apabila pengayuh basikal menyerahkan memorandum lapan tuntutan kepada Menteri Besar Negeri Sembilan Datuk Seri Mohamad Hasan pada pukul 10 pagi hari Isnin 10 Disember 2012 di Wisma Negeri, Seremban akan berlangsung pada hari terakhir kempen ini," jelas Sivaranjani.

"Para pengayuh membawa lapan tuntutan."

Lapan tuntutan tersebut ialah pilihan raya bersih dan adil, hentikan pemusnahan alam sekitar, lindungi hak demokrasi rakyat, hentikan peswastaan perkhidmatan asas, perumahan selesa untuk rakyat, mansuhkan undang-undang zalim dan perlindungan hak kebajikan pekerja.

Seramai 20 pengayuh basikal akan memulakan kayuhan dari Seremban pada hari Jumaat dan kempen dijangka tamat pada hari Isnin. Kempen mengayuh akan meliputi Seremban, Port Dickson, Rembau, Tampin, Kuala Pilah, Jempol dan Jelebu.


"


NAJIB RAZAK mimpi ngeri ALANTUYA isu sex dan pembunuhan
Posted on Monday, December 03 @ 17:00:00 MYT
Dilulus untuk paparan oleh lararatu

Oleh: mohdnoorawang

"Tamat PAU (persidangan agung UMNO di PWTC). Semua perwakilan dan pemerhati UMNO disemua sayap pulang kedistinasi masing masing dengan membawa buah tangan berbentuk arahan, adudomba, sumpahseranah, kebencian yang melampau, fitnah mengila, menghina ulama dan islam bermula bersidang dan berakhir sidang PAU 2012.

Itulah kelebihan pemimpin UMNO bermula dari PM dan perwakilan yang membahas ucapan dasar Najib Razak. Wanita UMNO, Pemuda UMNO, Putri UMNO dan UMNO tua berlagak dan berucap seperti dirasuk syaitan menghentam tokoh dari Pakatan Rakyat.

Namum diluar dewan Najib Razak dan keluarganya dibongkar dengan pendedahan bekas rakan karib Datin Sri Rosmah Mansor dalam isu pembunuhan wanita Monglia Altantuya.

Bekas rakan karib Rosmah Mansor seorang peniaga karpet bernama Deepak Jaikishan pengakuan brsumpah (SD) P. Balasubramaniam yang kedua tidak sah .

Untuk rekod pengakuan bersumpah pertama Bala menyebut penglibatan Najib Razak dalam kes pembunuhan Altantuya. Tanggal 1Julai 2008 penyiasat persendirian P. Bala mendedahkan hubungan Altantuya, Razak Baginda dan Najib Razak dalam akauan bersumpah , Anrata dakwaan yang terkandung ialah:-

- Najib Razak memberitahu Razak beliau pernah melakukan hubungan seks bersama Altantuya.

- Najib meminta Abdul Razak menjaga Altantuya agar wanita berkenaan tidak mengacaunya.

- Altantuya menuntut wang komisen sebanyak US$500,000 daripada Razak berhubung pembelian kapal selam

Sebagai rakyat biasa kami ucapkan ribuan terimakseh kepada pehak Harakah dan harakahdaily membongkar semula isu besar negara yang dikaitkan dengan PM Najib Razak dan Rosmah Mansor menyiarkan sepenuhnya pendedahan peniaga karpet Deepak Jaikishan.

Najib Razak tidak menjawap dan tidak menidakkan YA atau TIDAK datas pendedahan Deepak Jaikishan dalam pengulungan PAU 2012.

Semua perwakilan termasuk TPM dan semua pembahas tidak menyentuh perihal isu batang tubuh Najib Razak.

Persidangan UMNO 2012 boleh dirumuskan " seperti satu pesta ceramah umum dan pesta menghentam pakatan rakyat dan pemimpin seperti DS Anwar Ibrahim, DS TG Haji Hadi , D TG Nik Aziz dan Lim Kit Siang.""



Waspada pada 23 Disember 2012
Posted on Monday, December 03 @ 16:09:23 MYT
Dilulus untuk paparan oleh Juragan

Oleh: Auditor

"Adakah hujan lebat bulan November ini, Sandy Hurrican dan bencana alam akhir tahun ini ada menunjukkan sesuatu yang akan berlaku pada bulan December ini? Namun begitu, admin tidak menolak berkemungkinan akan ada bencana alam lebih besar akan berlaku pada Disember ini. Kalau tiada angin, masakan berita dan atikel tentang 23 december ini berlambak dalam internet dan juga movie 2012?.....

23 December 2012

Bagi saudara admin bukan bermaksud kiamat, tiada siapa yang tahu bila tarikh kiamat sebenar...tanda-tanda besar pun masih tidak cukup lengkap lagi. Apa yang admin maksudkan adalah bencana alam....sebesar mana bencana alam pada december ini? Adakah ini memberikan syarat tuk senjata Dajjal HAARP...Sebagaimana yang kita ketahui, Dajjal sentiasa memberikan signal sebelum dia membuat sesuatu, sebagaimana sebelum terjadinya 9-11, pada mereka yang tidak peka pada signal itu, maka mereka menjangkakan itu satu kebetulan, pada mereka yang sudah menjangkakan akan membuat lebih persiapan...Jadi... kita hendaklah peka dengan signal-signal itu....

Sebagai orang islam kita hendaklah bersedia dengan apa jua kemungkinan....setiap masa,

KUALA LUMPUR — Agensi Angkasa Negara (Angkasa) semalam menafikan laporan blog dan artikel yang mendakwa bumi akan bergelap selama tiga hari mulai 23 Disember berikutan kedudukan bumi, matahari dan pusat Galaksi (Bima Sakti) akan berada pada kedudukan selari.

Di samping itu, laporan itu mendakwa, kedudukan awan-awan debu gelap atau Dark Dust Clouds berhampiran dengan Galaksi boleh menghalang penduduk dunia daripada melihat sebahagian daripada Galaksi, menurut kenyataan akhbar agensi itu yang dikeluarkan di sini semalam.

Menurut kenyataan itu, berikutan senario tersebut, ada yang berpendapat bila bumi, matahari dan pusat galaksi selari (sejajaran) maka akan berlaku penumpuan daya gravity daripada bumi, matahari dan pusat galaksi sehingga boleh mengakibatkan kemusnahan alam semesta. - sumber harian metro"

Tiada ulasan: