Khamis, 1 November 2012

SAPE DEGIL...DAN SAPE KEJAR KEUNTUNGAN...SAPE BUAT KEKAYAAN UNTUK KRONI2...SAPE MENINDAS...SAPE CUCI BUNTOT...SAPE SELAMATKAN KAWAN...ALLAH SAJA AKAN MENGHUKUM...MEREKA TAK KAN LEPAS

Apa susulan 2 kes rogol terima hukuman ringan

Harakahdaily, 01 Nov 2012
KUALA LUMPUR: Dr. Siti Mariah Mahmud [PAS-Kota Raja] minta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat menyatakan sama ada Kementerian bercadang untuk membawa usul meminda hukuman yang lebih berat kepada pesalah rogol bawah umur (statutory rape) dan apakah langkah dan tindakan susulan Kementerian terhadap 2 kes rogol bawah umur yang menerima hukuman ringan.
Beliau yang juga Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat bertanya demikian dalam soalan bagi jawab lisan pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Ahli-ahli Parlimen PAS yang turut mengemukakan pertanyaan bagi jawab lisan hari ini seperti di bawah.

Dr. Mohd Hatta Md Ramli [Kuala Krai] minta Menteri Kesihatan menyatakan apakah bentuk latihan dan berapakah kekerapan ia dijalankan untuk melatih kakitangan bagi membantu kewujudan perkhidmatan sokongan untuk pesakit mengerjakan ibadah semasa berada di hospital.

Che Uda Che Nik [Sik] minta Menteri Pelajaran menyatakan keperluan guru mengikut opsyen juga masih belum dapat diatasi walaupun kita telah merdeka lebih 54 tahun. Kekurangan guru opsyen utama terutamanya Bahasa Inggeris masih berlaku, apakah langkah Kerajaan untuk mengatasi masalah ini secara total.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah [Kota Bharu] minta Menteri Pelancongan menyatakan usaha-usaha terkini yang dilakukan untuk menarik lebih ramai pelancong-pelancong dari Asia Barat melancong ke Malaysia.

Dr. Dzulkefly Ahmad [Kuala Selangor] minta Menteri Perdagangan Antarabangsa Dan Industri menyatakan apakah langkah-langkah konkrit dan strategik kerajaan, untuk menjamin 'survival dan daya saing' Proton dapat dipertahankan sama ada Kerajaan menghapuskan eksais duti, import duti atau cukai jualan terhadap kereta nasional ini.

Mohd. Nasir Zakaria [Padang Terap] minta Menteri Kewangan menyatakan:-
(a) nama dan jumlah syarikat perjudian yang mendapat lesen; dan
(b) kategori perjudian yang dibenarkan serta anggaran hasil yang diperoleh oleh Kerajaan dalam bentuk cukai dari tahun 2008 hingga 2011.

Datuk Taib Azamudden Md Taib [Baling] minta Perdana Menteri menyatakan apakah langkah-langkah yang telah diambil oleh Kerajaan dalam usaha menubuhkan Institusi Wasatiyah sepertimana diuar-uarkan sebagai usaha memupuk perpaduan di kalangan rakyat pelbagai kaum dan agama.

Mohd. Abdul Wahid Endut [Kuala Terengganu] minta Menteri Kewangan menyatakan jenis dan jumlah amaun hutang Negeri Terengganu dengan Kerajaan Pusat dari tahun 2005 hingga September 2012.

Mohd Firdaus Jaafar [Jerai] minta Menteri Pengangkutan menyatakan untuk mengumumkan lokasi keseluruhan kamera AES di seluruh negara sama ada di jalanraya atau lebuhraya untuk mengesan hadlaju dan juga kesalahan di lampu isyarat.

Dr. Che Rosli Che Mat [Hulu Langat] minta Perdana Menteri menyatakan jumlah peruntukan yang diluluskan bagi projek-projek pembangunan di kawasan Parlimen Hulu Langat bagi tempoh 2008 hingga kini. Senaraikan projek yang dimaksudkan dengan peruntukan terperincinya.

Datuk Dr. Mohd Hayati Othman [Pendang] minta Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga Dan Masyarakat menyatakan mengenai berapakah jumlah individu yang dapat dikumpulkan sejak program cari-cari dilaksanakan dan bagaimanakah ianya dapat mengurangkan kadar kemiskinan di dalam masyarakat dan apakah inisiatif Kementerian untuk menjadikan mereka ini boleh berdikari tanpa memerlukan bantuan sepanjang hidup.

Siti Zailah Mohd. Yusoff [Rantau Panjang] minta Menteri Kewangan menyatakan kedudukan terkini jumlah tanggungan hutang negara dan jumlah hutang isi rumah rakyat seluruh negara sehingga tahun 2012 dan penyelesaiannya.

RM12 juta kos selenggara kediaman rasmi PM, TPM

Muhammad Faizal, 31 Okt 2012
KUALA LUMPUR: Kos penyelenggaraan kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bagi tempoh empat tahun sebanyak RM12,094,707.06.

Penyelenggaraan bagi Seri Perdana (gambar), kediaman Datuk Seri Najib Razak bagi tahun 2008 hingga 2011 sebanyak RM6,977,401.80 manakala Sri Satria untuk kediaman Tan Sri Muhyiddin Yassin pula sebanyak RM5,117,305.26.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menyatakan demikian dalam jawaban bertulis kepada soalan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Padang Terap, Mohd Nasir Zakaria di Dewan Rakyat hari ini.

Mohd Nasir dalam soalannya meminta kerajaan menyatakan kos penyelenggaraan kediaman rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri bagi tahun 2008 hingga 2011.

Nazri dalam jawapan itu memberitahu kos penyelenggaran bagi Sri Perdana bagi tahun 2008 sebanyak RM1,896,616.80, 2009 (RM1,686,616.80), 2010 (RM1,520,514.00) dan 2011 (RM1,873,654.20).

Sementara itu kos penyelenggaraan bagi Sri Satria pula pada 2008 ialah RM1,129,992.00), 2009 (RM1,130,007.26), 2010 (RM1,401,502.00) dan 2011 (RM1,455,804.00).

Kamu, apa yang kamu makan

Kemilau Publika, 31 Okt 2012
Kamu, Apa yang Kamu Makan
oleh Ann Wan Seng
Harga: RM18.00/RM21.00
ISBN: 978-967-361-060-0
Tarikh Terbit: November 2012
Jumlah Muka Surat: 274

----------------------------

Pemakanan merupakan salah satu aspek yang sangat diberikan penekanan oleh Islam.

Umat Islam bukan sahaja diminta memakan makanan yang halal iaitu yang suci dan bersih tetapi juga toyyiban yakni makanan yang baik, selamat serta memberikan manfaat kepada tubuh dan kesihatan.

Selain itu, aspek pemakanan juga mempunyai kaitan yang rapat dengan amalan keagamaan dan amal ibadat yang dilakukan.

Bagi mencapai kesempurnaan dan tahap tertinggi dalam ibadat, roh perlu dalam keadaan yang bersih.
Untuk membersihkan roh, seseorang perlu membersihkan hatinya. Untuk membersihkan hati pula, seseorang harus memastikan makanan yang dimakan adalah bersih dan datang daripada sumber yang halal.

Menyedari betapa pentingnya aspek ini dalam kehidupan umat Islam dan manusia secara umumnya, buku ini memberikan perhatian khusus untuk memberikan panduan mengenai pemakanan berasaskan sunnah Nabi dan tuntutan ajaran Islam.
Sesungguhnya sebaik-baik contoh tauladan ialah baginda Rasulullah .
Setiap perkataan, perbuatan, pengakuan dan cara hidup baginda mempunyai hikmahnya yang tersendiri.

Semoga dengan memiliki buku ini akan memberikan kesedaran kepada kita dalam menjaga pemakanan seharian kerana ia melibatkan bukan sahaja aspek kesihatan malah keagamaan.

Lawati www.kemilau.net.my untuk maklumat lanjut

Selamat Membaca.

Khalid Menteri Besar terbaik

Subky Latif, 30 Okt 2012
PERDANA Menteri menunggu Datuk Seri Anwar menobatkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai Menteri Besar Selangor yang terbaik dengan segala hujahnya.
Pertama dia ada integriti dan tidak rasuah dan tidak menjadikan pangkat dalam politik untuk mencari kekayaan. Malah dia bukanlah orang politik sangat, tetapi dia orang yang bekerja.

Jika Anwar katakan Khalid Menteri Besar/Ketua Menteri yang terbaik di seluruh negara sejak merdeka pun boleh bersetuju secara umum sebelum dibuat auditan untuk semua.

Kerana itulah kalau Anwar memberi kuasa kepada saya untuk menyusun kabinet bayangannya saya akan namakan Khalid sebagai calon menteri kewangan seperti yang saya tulis dalam Harakah dua minggu lalu.

Selepas saya namakan  dia calon menteri kewangan, Anwar pula kata  dia Menteri Besar Selangor yang terbaik. Maka sebagai Menteri Besar yang terbaik, boleh ditimbangkan dia untuk menjadi calon terbaik bagi menjadi menteri kewangan.

Selepas Perdana Menteri Mahathir ada tiga orang menteri kewangan – Tengku Razaleigh, Daim Zainuddin dan Anwar Ibrahim – Barisan Nasional sudah  tidak jumpa orang untuk menjadi menteri kewangan lalu semua Perdana Menteri menjadi menteri kewangan. Sejak tahun 1999 hingga PRU13 kita tidak ada menteri kewangan khusus dan penuh masa. Malaysia ada menteri kewangan sambilan saja.

Malaysia kini adalah sebuah negara yang kucar kacir politiknya, ekonomi, kewangan dan pentadbirannya. Maka Perdana Menteri menunggu memerlukan seorang menteri kewangan yang lebih hebat dari Tun Tan Siew Sin.

Siew Sin jadi menteri kewangan pada masa negara baru merdeka yang masalahnya darurat dan ancaman komunis bersenjta saja. Rasuah tak ada, orang melarikan wang negera tiada selain dari penjajah kaut. Kewangan yang British tinggal tiada banyak masalah. Cuma ekonomi saja belum dibangunkan. Siew Sin tidak banyak masalah menyambung tugas yang Inggeris tinggalkan.

Tetapi negara yang Pakatan Rakyat hendak ambil ialah sebuah negara yang penuh dengan beban hutang, mata wang yang tidak kukuh, inflasi, rasuah, penyelewengan dll, maka tugas menteri kewangan adalah berat bagi menghadapi sistem pemerintahan yang porak peranda itu.

Negara memerlukan seorang menteri kewangan berwatak kuat macam Al-Marhum Tun Dr. Ismail yang tidak suka bermuka-muka. Orang yang tidak banyak politiking yang ada pengalaman boleh mengawal pentadbiran, kewangan  dan sebagainya.

Tentu Selangor juga merasa perlu wibawa sepertinya bagi menentukan reformasi pentadbiran dapat diteruskan. Apabila Selangor beroleh Menteri Besar terbaik tentulah ia berhadapan masalah mendapatkan ganti sebaiknya.

Seperti zaman Dato Harun Idris menjadi Menteri Besar, mungkin dia tidak sebaik Khalid, tetapi dia terlalu popular. Selangor berdepan dengan masalah untuk mencari penggantinya hinggalah datang Khalid Ibrahim.  Selangor bertuah beroleh Khalid. Payahlah mencari ganti sepertinya.

Jika Selangor boleh dapat pengganti, maka dia adalah calon pertama paling sesuai jadi menteri kewangan.

Saya kenal Khalid sebelum saya kenal Ustaz Hadi, Anwar dan Lim Kit Siang. Masa jadi guru sementara sebelum masuk universiti, saya sudah kenal dia. Saya kenal neneknya, ayahnya, emaknya dan semua adik beradiknya. Maka saya tahu dan yakin dengannya.

Ketika dia mula bekerja di PNB sebelum jadi CEO, dia cerita pada saya kerja yang sedang dibuatnya. PNB belum ada apa-apa. Saya tanya bolehkan dia buat? Lepas itu dia  jadi CEO. PNB jadi gergasi yang sebelumnya adalah Awang Kenit.

Kerana itu saya terasa kementerian kewangan perlukan orang sepertinya.
Ahli majlis berdemo tolak SUK Kedah

  • Susan Loone
  • 12:20PM Nov 1 2012
Sekumpulan ahli majlis berkumpul di luar Wisma Datul Aman, bangunan pentadbiran negeri di Alor Setar, hari ini bagi menuntut Setiausaha Kerajaan Negeri Datuk Rasli Basir meletakkan jawatan.

Jurucakap mereka Mohd Jamal Nasir berkata, kumpulan mereka, termasuk penghulu-penghulu kampung sudah mengadakan tiga kali bantahan yang sama sebelum ini.

NONEPerhimpunan melibatkan 200 orang itu dimulakan dengan bacaan Yasin di bawah pokok berdepan dengan bangunan itu.

Mohd Jamal yang juga ahli majlis Kubang Pasu berkata, mereka benar-benar mahukan Rasli berundur.

"Kami serius dengan perkara ini. Ini kali keempat kami protes dan kami akan terus lakukannya sampai mesej ini sampai kepada Rasli.

Rasli sebelum ini dikecam atas tindakan menukar beberapa pegawai daerah, termasuk Yang Dipertua Majlis Daerah Kubang Pasu (MDKP), Ahmad Fisol Mohd Nor ke ke Kuala Muda.

Difahamkan Rosli kini berada di Mesir atas lawatan kerja.
PAS: Jangan 'aniaya' Pahang macam Kelantan
11:20AM Nov 1 2012
Ekoran penemuan rizab minyak tambahan di medan minyak Bertam, Pahang, PAS berharap nasib negeri itu tidak seperti Kelantan yang masih bergelut untuk mendapatkan royalti minyak 5 peratus daripada Petronas.

Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, royalti daripada Blok PM307 itu haruslah dibayar mengikut perjanjian Akta Kemajuan Petroleum 1974 dan bukannya ditukar kepada "wang ehsan".

pas muktamar 130610 tuan ibrahim tuan man"Sistem wang ehsan adalah tidak adil kepada negeri-negeri pengeluar minyak seperti Pahang dan Kelantan kerana ia amat tertakluk pada budi bicara kerajaan persekutuan kepada negeri-negeri," katanya yang juga ketua penerangan PAS.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kelmarin mengumumkan Petronas Carigali Sdn Bhd dan Lundin Oil menemui rizab minyak tambahan di Blok PM307.

Katanya, penemuan itu sangat penting memandangkan belum pernah ditemui minyak komersil dalam kuantiti yang tinggi di Lembangan Penyu dan pengeluaran dijangka pada 2014 dengan sasaran antara 17,500 dan 20,000 tong sehari.

Dalam kenyataannya hari ini, Tuan Ibrahim juga mengulangi janji Pakatan Rakyat untuk menaikkan bayaran royalti minyak kepada 20 peratus jika berjaya merampas Putrajaya dalam pilihan raya umum akan datang.

Justeru, katanya, semua pihak, termasuk Pahang perlu menyambut baik perkara itu.

"Di bawah Pakatan, Pahang dan Kelantan akan memberi duit royalti sebagaimana Terengganu, Sabah dan Sarawak dan bukannya ‘sedekah' wang ehsan berdasarkan budi bicara kerajaan persekutuan," katanya.
Ahli majlis: Kohilan tak boleh cuci tangan

  • Kuek Ser Kuang Keng
  • 11:52AM Nov 1 2012
Tidak benar Timbalan Menteri Luar A Kohilan Pillay tidak terlibat dalam kelulusan projek kondominium kontroversi dekat kuil Batu Caves, kata seorang ahli Majlis Perbandaran Selayang (MPS).

Lee Khai Loon berkata, walaupun mengakui kelulusan dibuat oleh Bahagian Unit Setempat (OSC) seperti didakwa Kohilan, ia bagaimanapun mesti dipersetujui oleh ahli majis sebelum boleh dilaksanakan.

mediarakyat talkshow 160312 lee khai loon"Kebiasaannya terdapat tiga atau empat ahli majlis dalam OSC. Wakil-wakil agensi kerajaan juga mengganggotainya," katanya.

Menurut Lee, OSC dalam majlis perbandaran bertujuan memudahkan proses permohonan untuk projek pembangunan dan mengurangkan karenah birokrasi.

A Kohilan sebelum ini menjelaskan, beliau sama sekali tidak terlibat dengan kelulusan projek dekat kuil tarikan pelancong itu walaupun menjadi ahli MPS ketika keputusan itu dibuat.

Sebaliknya, kata senator itu, kelulusan terhadap projek yang dipertikaikan itu dikeluarkan oleh OSC.
'Datuk' pada pengarah SPRM Pahang tangguh

  • Hafiz Yatim
  • 8:38AM Nov 1 2012
EKSKLUSIF Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) 'menggelegak' berhubung anugerah darjah kebesaran yang membawa gelaran 'Datuk' kepada pengarah SPRM Pahang, walaupun beliau sudah dua kali dikenakan tindakan kerana dakwaan salahlaku dan kini menghadapi siasatan ketiga.

Beliau dijadual menerima anugerah 'Darjah Indera Mahkota Pahang' yang membawa gelaran 'Datuk', kata satu sumber yang ingin tahu mengapa beliau boleh terlepas proses saringan yang dibuat ke atas mereka yang dicalonkan untuk menerima anugerah darjah kebesaran.

Bagaimanapun, berikutan pertanyaan berterusan daripada Malaysiakini sejak dua hari lepas, portal berita ini telah dimaklumkan lewat semalam bahawa anugerah tersebut telah "ditangguhkan".

Menurut sumber tersebut, SPRM ditugaskan untuk menyaring semua mereka yang dicalonkan menerima darjah kebesaran di peringkat negeri dan persekutuan bagi memastikan mereka tidak terlibat - atau disyaki - melakukan salahlaku termasuk rasuah dan kegiatan jenayah.

Pada akhir tahun 1990-an, sebagai contohnya -  Badan Pencegah Rasuah (BPR) sebelum ia dikenali sebagai SPRM sekarang - telah mengenal pasti dua individu yang sedang disiasat berhubung kes rasuah, semasa raptai majlis istiadat pengurniaan darjah kebesaran di Melaka.
"Jadi bagaimana nama Moh Samsudin boleh terlepas saringan tersebut sedangkan namanya terdapat dalam senarai yang disiarkan dalam akhbar pada 24 Oktober dan sekali lagi pada Sabtu lepas?" kata sumber tersebut.

Apatah lagi, calon tersebut adalah dari kalangan pegawai SPRM sendiri.

Ketika dihubungi semalam, Moh Samsudin hanya berkata: "Memandangkan aduan telah dibuat kepada anda (Malaysiakini), anda perlu menyiasatnya (sendiri)."

Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Abu Kassim Mohamed, juga ketika dihubungi, telah  mengarahkan Timbalan Pesuruhjaya 1, Datuk Mohd Shukri Abdull (kanan) untuk memberi respon.

Shukri berkata Moh Samsudin tidak dimasukkan dalam proses saringan kerana pencalonan untuk anugerah itu datang terus dari istana Pahang.

Bagaimanapun, satu lagi sumber yang biasa dengan proses saringan tersebut menegaskan bahawa SPRM mempunyai kuasa untuk menyaring calon-calon dan menyekat pemberian anugerah walaupun dalam keadaan sedemikian.

Pada kira-kira jam 6.30 semalam, Shukri menghantar SMS kepada Malaysiakini menyatakan bahawa beliau telah dimaklumkan bahawa kerajaan Pahang telah menangguhkan anugerah darjah kebesaran itu kepada individu berkenaan.

Satu daripada tiga tuduhan salahlaku dibuat terhadapnya ialah tiga tahun lalu ketika menjadi pengarah SPRM Selangor, selepas beliau memberikan 'nasihat' kepada Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebelum merakam kenyataannya berhubung kontroversi berkaitan penggunaan kereta rasminya.

Satu sumber yang biasa dengan kes itu berkata Moh Samsudin tidak diberi kuasa untuk menawarkan 'nasihat' atau merakam kenyataan itu.

"Dia boleh telah dipecat, tetapi telah diberi amaran keras dan dipindahkan untuk menjadi pengarah (SPRM) Pahang.

"Tangga gajinya telah diturunkan daripada gred khas kepada D54, dan gajinya dan promosinya telah digantung sehingga 2014," kata sumber itu.

Tuduhan salahlaku ketiga sedang disiasat, tetapi butiran mengenainya tidak didedahkan sementara menunggu keputusan siasatan.
'Tiada undang-undang antidiskriminasi OKU'

  • Abdul Rahim Sabri
  • 10:39AM Nov 1 2012
Pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Maszlee Malik menggesa semua pertubuhan Orang Kurang Upaya (OKU) supaya bangkit menuntut "hak kesaksamaan" seperti yang dinikmati kumpulan lain.

Katanya, pertubuhan OKU itu perlu bersama-sama mendesak, termasuk melobi di parlimen supaya polisi dan undang-undang untuk membolehkan OKU menikmati hak tersebut seperti yang dilaksanakan di negara barat.

NONE"Di negara-negara Barat, mereka ada polisi dan undang-undang ini. Hak kesaksamaan ini seperti peluang untuk kerja, pendidikan, peluang muncul di media, peluang untuk bersuara dan yang paling penting ialah undang-undang antidiskriminasi terhadap OKU.

"Perlu ada undang-undang tersebut... Ini perlu perjuangkan bersama dengan orang lain. Contohnya, keluar berita di media cerita (yang) memfitnah OKU, kita boleh saman syarikat media itu.

"Ada syarikat yang tidak mahu mengambil OKU bekerja, walaupun kita mampu dan berkelayakan, kita saman syarikat tersebut. Kawasan perniagaan, dia (syarikat) halang kita jual tisu, kita saman syarikat tersebut," katanya.

Bercakap dalam forum bertajuk "Isu OKU, penjaja bebas dan zakat" di Brickfields, Kuala Lumpur malam tadi, Dr Maszlee yang juga seorang moderator terkenal mendakwa, ketika ini undang-undang antidiskriminasi terhadap OKU "tidak ada".

"Jadi perkara ini yang kita perlu perjuangkan," katanya.

'Orang Kurang Sedar'

Mengakui dirinya sebelum ini tergolong dalam kumpulan "Orang Kurang Sedar" atau "Orang Kurang Peduli", tetapi selepas melanjutkan pelajaran ke United Kingdom, sikap beliau mengenai kumpulan itu berubah.

Ini kerana, katanya, hal tersebut berlaku selepas beliau melihat satu rancangan di televisyen yang memberi peluang kepada kumpulan berkenaan muncul dalam rancangan khas dalam media.

NONE"Ada rancangan khas untuk kanak-kanak OKU. Saya rasa bila balik ke Malaysia, tidak ada. Saya ingat, bila sambutan Krismas, tiap-tiap hari ada saja rancangan dalam setengah jam mengenai orang kurang upaya.

"Anak saya bercakap, alangkah baiknya kalau orang buat program ini, (adalah) orang Islam, kerana dia mendapat pahala membantu orang yang memerlukan. Lalu hati saya tersentuh," katanya.

Turut hadir sebagai penalis dalam forum itu aktivis kumpulan pelobi Kempen OKU Bangkit Mohammad Faizal Che Yusof dan wakil Persatuan Kebajikan Pekerja Sendiri OKU Penglihatan Kuala Lumpur (PKB) Omar Ahmad.

Menegur sikap dan mentaliti masyarakat Malaysia yang memandang OKU ini sebagai "peminta sedekah, merempat dan menyusahkan orang lain", Dr Maszlee menegaskan perkara itu perlu diubah.

Kononnya negara Islam...

"Sedangkan mereka (rakyat) ini tidak nampak orang-orang (OKU) ini membawa rahmat, pahala dan melengkapkan kehidupan mereka dengan menyedarkan bahawa mereka diberikan nikmat oleh Allah. Maka mereka (OKU) kena bantu," katanya.

Dengan memberikan contoh Tokyo yang disifatkannya sebagai NONE"bandar raya Islam" kerana kepeduliannya dan mesra kota besar itu menyediakan jalan khas untuk orang yang cacat penglihatan.

"Kuala Lumpur nama sahaja... kononnya negara Islam, tetapi tidak Islamik langsung kerana tidak mesra kepada tuan-tuan dan puan-puan," katanya sambil diiringi tepukan dan sorakan kira-kira 50 OKU yang hadir di Dewan Rukun Tetangga di Brickfields malam tadi.

Ahli akademik dalam bidang pengajian Islam itu turut berpendapat zakat boleh disumbangkan kepada kumpulan OKU kerana mereka tergolong dalam kumpulan fisablillah (golongan berjihad di jalan Allah) - antara lapan asnaf yang layak menerima zakat.

"Masalahnya bila sebut pasal zakat, dia nampak individu... Jangan tengok OKU pada individu, tetapi tengok kepada institusi.

"Institusi nak jaga mereka, institusi nak ajar mereka, institusi nak membantu memudahkan kehidupan mereka. (Ada di kalangan mereka) nak berniaga atau bekerja...Jadi mereka perlukan dokongan, dana dan institusi," katanya.
Aktivis gesa isi parlimen dengan wakil mesra OKU

  • Abdul Rahim Sabri
  • 10:28AM Nov 1 2012
Aktivis orang kurang upaya (OKU) menggesa pertubuhan berkaitan mereka memastikan anggota parlimen yang akan dipilih dalam pilihan raya umum akan datang terdiri daripada pihak yang
"mengambil tahu dan mahu mendengar" pandangan mereka.

Jurucakap kempen kumpulan pelobi hak kumpulan itu "OKU Bangkit" Mohammad Faizal Che Yusof berkata, sudah sampai masanya hasrat golongan itu disuarakan mereka.

NONE"Jadi tolonglah, kita ini menjadi OKU sejak kecil sehingga sampai ke mati. Jadi sudah sampai masanya kita menyuarakan (hasrat kita).

"Pastikan parlimen diisi dengan orang yang hendak ambil tahu hal rakyat, yang boleh mendengar pandangan rakyat termasuk OKU dalam dewan ini," katanya dalam forum di Brickfields di ibu negara malam tadi.

Mohammad Faizal juga mengajak pertubuhan OKU berbincang tentang program melibatkan golongan itu memandangkan pilihan raya umum "semakin hampir".

Katanya, rakyat termasuk OKU perlu memanfaatkan parlimen untuk menyuara dan mendesak kerajaan yang memerintah supaya merancang program yang menyeluruh melibatkan kumpulan itu

NONESehubungan itu, beliau yang juga pengerusi Sekretariat Prihatin OKU mengumumkan akan menyertai wacana bersama parti politik yang akan membincangkan khususnya berkaitan isu dan program berkaitan kumpulan itu.

Wacana itu akan berlangsung di Kolej Universiti Islam Zulkifli Mohamad (KUIZM) di Taman Melewar, dekat ibu negara pada 10 November ini anjuran Lajnah Kebajikan dan Kemasyarakatan PAS Pusat.

Sekretariat itu yang berfungsi sebagai badan pemikir dan sumber rujukan kepada parti politik mengenai isu berkaitan OKU, setakat ini mendapat sokongan daripada Pakatan Rakyat, tambahnya yang juga seorang peguam.

Turut hadir sebagai ahli panel dalam forum itu pensyarah Universiti Islam Antarabangsa (UIA) Dr Maszlee Malik dan wakil Persatuan Kebajikan Pekerja Sendiri OKU Penglihatan Kuala Lumpur (PKB) Omar Ahmad.
Anggota Parlimen setuju AES ditangguhkan

  • Bernama
  • 6:13AM Nov 1 2012
Rata-Rata anggota Parlimen bersetuju dengan desakan pelbagai pihak supaya pelaksanaan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) ditangguhkan.
  
Malahan mereka berpendapat kajian menyeluruh perlu dilakukan sebelum sistem itu dilaksanakan, lapor Bernama.
  
Anggota Parlimen Kangar Datuk Seri Mohd Radzi Sheikh Ahmad berkata pelaksanaan AES dibuat secara mendadak tanpa mendapat pandangan orang ramai dan pakar berkaitan keselamatan jalan raya.

"Saya menyokong usaha kerajaan untuk mengurangkan kes kemalangan jalan raya di seluruh negara tetapi pemasangan AES harus diletakkan di kawasan yang sesuai.

"Apa yang berlaku sekarang, terdapat banyak rungutan daripada pengguna jalan raya bahawa pemasangan AES bukan sahaja diletakkan di tempat yang tidak sesuai, malah ia turut mendedahkan pengguna jalan raya kepada bahaya," katanya kepada Bernama di bangunan Parlimen hari ini.
  
Kelmarin, Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin menyarankan supaya kerajaan menangguhkan pelaksanaan AES yang didapati terlalu banyak kelemahan dalam pelan pelaksanaannya dan perlu diatasi, antaranya, lokasi serta halaju praktikal sesebuah kawasan.
  
Mohd Radzi juga berkata beliau percaya ramai yang telah ditangkap gambar kerana melakukan kesalahan lalu lintas tidak akan membayar saman untuk menunjukkan protes.
  
Sehubungan itu, beliau berharap kerajaan akan meneliti semula pelaksanaan sistem tersebut dan mendapatkan pandangan pakar sebelum meneruskannya pada masa depan.
  
Anggota Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Moktar Radin pula berkata penangguhan AES itu perlu supaya kerajaan, khususnya pihak Kementerian Pengangkutan, dapat memberi penjelasan sepenuhnya kepada rakyat berhubung kepentingan melaksanakan sistem baru tersebut.
  
Beliau turut berpendapat aspek pendedahan awal terhadap pelaksanaan sistem AES terlalu kurang menyebabkan rakyat tidak bersedia sehingga melahirkan rasa tidak puas hati terhadap penguatkuasaannya.
  
"Sungguhpun pemasangan AES bertujuan untuk mendisiplinkan pengguna jalan raya, namun ramai kurang tahu mengenai pelaksanaan ini (AES)... tahu-tahu dapat saman sahaja.
  
"Jadi, ini yang mereka (rakyat) tidak puas hati," kata Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong-Penyokong Kerajaan Barisan Nasional (BNBBC) itu.
  
Anggota Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali, yang menyambut baik cadangan penangguhan AES, mencadangkan supaya sistem itu diberi satu tempoh percubaan.
  
Beliau berkata sepanjang tempoh percubaan itu, kerajaan akan mempunyai ruang untuk mengkaji keberkesanan sistem tersebut terutama dalam usaha mengurangkan kadar kemalangan jalan raya.
  
"Saya cadangkan tempoh percubaan selama enam bulan boleh menjadi proses untuk mendidik rakyat, yang kemudiannya pihak Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) misalnya, boleh mengemukakan laporan sejauh mana tempat yang dipasang AES ini betul-betul berkesan dari segi mengurangkan kadar kemalangan jalan raya,"
katanya.
  
Pada masa sama, Ibrahim turut mencadangkan agar saman yang dikeluarkan kepada pengguna jalan raya ditangguhkan bagi menunjukkan bahawa kerajaan sentiasa prihatin terhadap desakan rakyat.

Anggota Parlimen Lenggong Datuk Shamsul Anuar Nasarah pula berkata beliau menyokong usaha kerajaan untuk mengurangkan kadar kemalangan jalan raya di seluruh negara kerana jumlah kemalangan di negara ini antara yang tertinggi di dunia.
  
Bagaimanapun, katanya, sistem itu perlu diwujudkan kerana sudah terbukti ramai pengguna jalan raya gemar melanggar lampu merah serta memandu melebihi had laju, yang boleh membahayakan pengguna lain.
  
Bagi Anggota Parlimen Kubang Kerian Salehuddin Ayub, penangguhan pelaksanaan AES adalah wajar kerana ia bukan penyelesaian dalam mengurangkan kes kemalangan jalan raya tetapi lebih kepada membebankan pengguna.
  
"Semua pihak harus bersuara dengan memberi pendapat mengenai isu ini, dan memastikan ia mencapai matlamatnya untuk menyelesaikan kes kemalangan jalan rayadan bukan menjadikan pengguna jalan raya sebagai mangsa kepada sistem penguatkuasaan yang tidak berkesan," katanya, lapor Bernama.
Sebelum ini, negeri-negeri yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat sepakat untuk menangguhkan pelaksanaan AES sehingga kajian dijalankan mengenainya.
Manakala Harakahdaily melaporkan Pengerusi Kempen Anti Saman Ekor (KASE), Datuk Mahfuz Omar semalam menyeru orang ramai tidak membayar saman AES, sebaliknya hadir mempertahankan diri di mahkamah.

Katanya, pihaknya sudah menyediakan lebih 100 peguam untuk membantu orang ramai yang menjadi mangsa sistem pemantauan trafik itu.
"Jika kerajaan enggan berbuat demikian saya seru mereka yang sudah menerima saman AES untuk tidak membuat bayaran kompaun sebanyak RM300 itu, ikut arahan yang tertera di kertas saman untuk pergi ke mahkamah dan KASE sedia beberapa orang peguam untuk bantu dalam kes ini," katanya pada sidang media di lobi Parlimen hari ini.
Langat 2: Kedegilan Selangor menyusahkan

  • Mohd Faizal Hassan & Yuri Azhar Mazlan, Bernama
  • 11:01AM Nov 1 2012
Kerajaan Selangor tetap berdegil untuk meneruskan penggunaan teknologi penapis air membran bagi meningkatkan pengeluaran air terawat walaupun kerajaan persekutuan memutuskan pembinaan loji
rawatan baru adalah lebih baik dan berdaya maju bagi penduduk di sekitar Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya.

Kerajaan persekutuan, disokong dengan bukti dan kajian terperinci memutuskan Projek Loji Rawatan Air Langat 2 (Langat 2) jauh lebih baik daripada penggunaan teknologi penapis air membran yang cuba dicanang kerajaan Selangor selepas mendapat nasihat 'pakar-pakar mereka'.

Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air (KeTTHA) mendapati pembinaan logi Langat 2 adalah lebih ekonomi dan berdaya maju dengan memindahkan air dari negeri Pahang ke Selangor daripada angan-angan kerajaan Selangor yang mengambil dan menggunakan sumber mentah dari sungai, tasik dan lombong di negeri itu.

Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin baru-baru ini berkata kalau kerajaan negeri Selangor bijaksana, mereka harus melihat penggunaan teknologi itu bukan jalan penyelesaiannya.

Katanya penggunaan teknologi penapis air membran itu tidak praktikal dan hanya boleh meningkatkan mutu air yang dirawat serta akan melibatkan kos yang lebih tinggi.

Di Dewan Rakyat pagi Selasa lalu, fakta yang dijelaskan daripada KeTTHA dengan mudahnya menangkis idea Mat Jenin kerajaan Selangor mengenai penggunaan teknologi penapis air membran itu sehingga Menteri Besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim terpaksa mengadakan sidang akhbar bagi membuktikan pihaknya benar pada sebelah petang.

Pihak KeTTHA hairan bagaimana kerajaan Selangor yang penuh dengan taburan janji kosong itu boleh meneruskan penggunaan teknologi membran sedangkan sumber mentah dari lima sungai di negeri itu telah diguna pakai secara optimum.

"Teknologi itu tidak dapat dibuktikan boleh mengeluarkan atau boleh meningkatkan kapasiti pengeluaran air dalam skala besar atau tinggi. Mungkin jangka pendek tapi tidak dapat memenuhi unjuran permintaan.

"Lebih-lebih lagi kalau perlu melibatkan loji-loji sedia ada. Kosnya tinggi. Kita masih lagi menunggu laporan pakar.

"Perlu juga diingatkan apa juga teknologi, memerlukan sumber air mentah yang banyak. Sungai sedia ada sudah hampir optimum dan ada yang beroperasi dengan beban yang lebih. Kos untuk teknologi ini melebihi pembinaan Langat 2," kata Timbalan Menteri KeTTHA Datuk Noriah Kasnon.

Noriah turut membidas kerajaan Selangor yang tarik tali dan berdolak dalik dalam mencari jawapan dan penyelesaian kepada bekalan air bersih dan terawat ini.

Sebelum ini, dilaporkan kerajaan negeri terdesak mencari jalan penyelesaian kepada masalah air ini sehingga wujud cadangan pembenihan awan dan ini menunjukkan mereka seolah-olah menekan butang panik dalam keadaan itu.

Dalam sidang media Khalid Selasa lalu, pihaknya mahu melakukan penstrukturan terhadap syarikat-syarikat milik kerajaan negeri seperti Syabas, Puas, Puncak Niaga sebelum bersetuju terhadap Langat 2.

Baginya, projek Langat 2 bukan sesuatu yang harus diutamakan sekarang kerana kerajaan negeri kini lebih tertarik dalam pilihan lain iaitu penggunaan teknologi membran bagi meningkatkan pengeluaran air terawat tanpa pembinaan loji rawatan baru.

Noriah ketika dihubungi Bernama hari ini untuk reaksi mengenai kenyataan Khalid itu berkata seharusnya Khalid tidak mencampuradukkan hal penstrukturan syarikat tersebut dengan isu Langat 2.

Sambil terkejut dengan pendirian Khalid itu, Noriah meminta kerajaan Selangor untuk tidak menjadikan ia satu syarat persetujuan kerana kepentingan rakyat perlu didahulukan.

"Projek Langat 2 perlu mula pertengahan 2013 atau kita akan berdepan krisis air di kawasan terlibat.

"Penstrukturan itu bila-bila boleh dilakukan termasuk secara berterusan. Kita tiada masalah untuk pihaknya ambil alih (empat syarikat) itu. Pergilah bincang dengan mereka.

"Tapi jangan merisikokan kebajikan rakyat dengan meletakkan syarat itu," katanya.

Umum perlu tahu bahawa projek Langat 2 melibatkan kerja pembinaan loji rawatan air untuk merawat air mentah dari Sungai Semantan, Pahang, pemasangan paip agihan air dan juga pembinaan kolam takungan air di kawasan Kuala Lumpur dan Selangor.

Mengikut perancangan, projek ini akan dilaksanakan melalui dua fasa di mana fasa pertama akan dilaksanakan secara berperingkat melalui 23 pakej pembinaan termasuk pembinaan sebuah loji air di Langat.

Penyiapan fasa pertama dijangka berupaya membekalkan air terawat sebanyak 1,130 juta liter sehari dan sehingga 30 September ini, kemajuan keseluruhan sebenar projek adalah 28.39 peratus berbanding jadual sebenar 66.34 peratus dan projek ini telah mengalami kelewatan 589 hari bekerja.

Pembinaan loji rawatan air ini yang dilaksanakan melalui Tender Pakej 2A di mana penawaran tender akan ditutup pada 20 Nov, 2012. Berdasarkan kemajuan ini, pembinaan loji rawatan air ini dijangka akan bermula pada pertengahan tahun 2013.

Bagi Khalid, apa jua berlaku beliau tetap menolak Langat 2 sehingga berhajat untuk bertemu timbalan perdana menteri bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Alasan Khalid dalam cadangan pengstrukturan semula pengurusan air di Selangor adalah untuk mengawal tarif air agar ia tidak naik dengan sewenang-wenangnya.

Menteri Besar Selangor juga berpendapat projek Langat 2 tidak akan memberi sebarang faedah sekiranya syarikat air di Selangor masih belum dimiliki kerajaan negeri. Masalah ini kelihatan seperti situasi stalemate dalam permainan catur, tetapi kerajaan persekutuan telah memperuntukkan sebanyak RM606 juta untuk projek mitigasi bagi menampung permintaan air di kawasan yang terjejas.

Noriah juga berseloroh namun dalam nada keyakinan yang tinggi, bahawa Langat 2 pasti akan diteruskan jika kerajaan Selangor berpindah tangan dan kembali kepada kepimpinan BN selepas pilihan raya umum nanti.

- Bernama

Tiada ulasan: