Rabu, 4 September 2013

PENYANGAK2 DUNIA...TAK KAN TERLEPAS DIAKHIRAT KELAK SEBAB MEREKA DAH TIADA KUASA...KETIKA ITU LU PULAK PADAN MUKA...LAH NI PADA MUKA AKU

Sasterawan Negara, A. Samad Said ditahan Polis jam 12.30
Posted on Wednesday, September 04 @ 06:41:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh AnakSgDerhaka

Ketua polis negara Tan Sri Khalid Abu Bakar mendakwa A Samad “menyorok” ketika polis menjalankan operasi mengesan sasterawan itu pada malam tadi.

"Saya minta dia serah diri. Semalam polis nak cari dia, tapi dia meyorok pula. Jadi sekarang polis belum kesan lokasinya.

"Kalau berani cabar undang-undang, kena berani tanggung," katanya dalam satu sidang media di kampus Universtiti Islam Antarabangsa Malaysia di Gombak pagi 3 September.



Bagaimanapun A Samad Said menafikan dakwaan ketua polis negara itu bahawa beliau menyorok ketika polis mengunjungi kediamannya pada malam semalam.

Sasterawan negara itu berkata beliau berada di rumah semalaman semalam dan tiada siapa pun termasuk anggota polis datang ke rumahnya semalam.

Tegasnya, dakwaan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar bahawa beliau menyorok adalah "cakap-cakap angin untuk menyebar citra buruk" terhadap dirinya.

"Saya ada di rumah semalaman. Tiada siapapun yang datang. Ya, saya ada di rumah terus-terusan. Tiada (polis) yang rasmi (datang).

"(Dakwaan) ini khabar angin untuk menyebar citra buruk kepada saya,"kata tokoh sastera itu ketika dihubungi.

Beliau juga bertegas untuk tidak menyerah diri sekiranya polis tidak mengeluarkan sebarang perintah rasmi.

"Saya fikir IGP bercakap depan wartawan. Tidak ada surat rasmi, minta (secara) rasmi untuk (saya) menyerah diri.

"Saya tidak bersedia untuk menyerah diri, kalau cakap-cakap luar sahaja. Saya fikir (jika) dipanggil, mesti ada hitam putihnya. Saya tidak tertakluk kepada cakap di luar-luar sahaja," katanya.

Bagaimanpun A Samad berkata beliau sedia untuk membantu siasatan sekiranya surat rasmi supaya beliau berbuat demikian diserahkan kepadanya.

Tapi pagi ini 4 September 2013 jam 12.30 pagi tersebar dilaman mikro Twitter bahawa Sasterawan Negara yang berusia 80an itu telah ditangkap oleh tiga anggota Polis.



Menurut SUARAM Pak Samad telah dibawa ke balai Polis Dang Wangi untuk ditahan di bawah akta hasutan..



Berikutan itu Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mendesak agar Menteri Dalam Negeri momohon maaf atas tindakan pihak Polis itu yang disifatkannya sebagai biadab.



Gambar Pak Samad di dalam Balai itu datangnya dari SINI

darisungaiderhaka.blogspot.com




Sasterawan Negara dibawa polis ke Dang Wangi
1:17AM Sep 4 2013
Sasterawan Negara Datuk A Samad Said ditahan polis di rumahnya di Bangsar sebentar tadi dan sedang dalam perjalanan ke ibu pejabat polis daerah Dang Wangi.

Beliau ditahan tiga orang polis dan menurutnya alasan penahanan yang diberikan adalah untuk "diambil keterangan".

"Saya baru diambil polis dan kini sedang dalam perjalanan ke IPD Dang Wangi," katanya kepada Malaysiakini sebentar tadi.

Menurut aktivis Hishamuddin Rais, pihaknya kini sedang menyediakan peguam bagi mengiringi tokoh sastera itu memberi keterangan di Dang Wangi.

Penahanan A Samad Said atau lebih dikenali sebagai Pak Samad adalah susulan kepada soal siasat terhadap Hishamuddin dan aktivis siswa Adam Adli yang disoal siasat di bawah Akta Hasutan 1948 semalam.

Ia berkaitan pengibaran bendera Sang Saka Malaya pada malam ambang kemerdekaan Jumaat lalu di Dataran Merdeka.

Nazri: Cadangan Rafizi bodoh

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menyifatkan cadangan agar menteri menggunakan duit sendiri untuk mengisi minyak sebagai "cadangan bodoh".

Menurutnya lagi, ia sepatutnya dilaksanakan ketua-ketua negeri Pakatan Rakyat terlebih dahulu.

NONEBeliau berkata demikian sewaktu mengulas cadangan itu yang diajukan Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli dalam sidang medianya pagi tadi susulan kenaikan harga petrol dan diesel sebanyak 20sen.

"Saya tak nak jawab soalan bodoh yang dia (Rafizi) utarakan. Dia memang bodoh budak ini. Dulu pun saya tak korup dia kata saya korup.

"Saya nak suruh dia beritahu menteri besar dia dan exco-exconya, ketua menteri Pulau Pinang dan menteri besar Kelantan supaya bayar duit sendiri juga," katanya selepas satu sidang media petang tadi.

Menurutnya, negeri-negeri Pakatan perlu melaksanakan cadangan itu dahulu memandangkan ia datang daripada Pakatan Rakyat sendiri.

"Mulalah dahulu, kita tak cadang, sebab kita ini berkhidmat kepada rakyat," katanya.

'Tanyalah pakar sejarah'
Mengulas cadangan anggota Parlimen Gelang Patah, Lim Kit Siang agar satu suruhanjaya diraja ditubuhkan bagi menyiasat kebenaran di sebalik tragedi 13 Mei 1969, Nazri berkata perkara itu sewajarnya dirujuk kepada pakar sejarah.

"Sejarah adalah sejarah. Kenapa nak kena ada suruhanjaya pula, pergilah tanya sejarahwan kita.

"Mereka yang menulis buku sejarah," katanya.

Beliau mengulas cadangan Lim yang dibuat susulan kenyataan beliau yang menggesa orang Cina agar tidak perlu rasa bersalah dengan gambaran peristiwa 13 Mei 1969 seperti digambarkan dalam filem Tanda Putera.

Polis pada pagi semalam mendakwa sasterawan itu menyorok daripada ditangkap, satu dakwaan yang telah dinafikan sasterawan itu.

'A Samad Said jangan ingat dia besar sangat'

Menteri Pelancongan dan Kebudayaan, Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menggesa Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said agar menyerah diri kepada polis susulan siasatan pengibaran bendera Sang Saka Malaya sewaktu beliau berucap pada malam ambang kemerdekaan.

NONEMenurutnya, semua orang termasuklah menteri sekali pun perlu memberi kerjasama kepada siasatan polis.

"Semua orang sama. Kalau kita menteri sekali pun kita lakukan kesalahan polis panggil kita pergilah.

"Siapa besar sangat A Samad Said ini?.

"Kalau orang dah panggil pergilah, ingat dia besar sangatkah dia ini," katanya sewaktu mengulas perkara itu.

Shuhaimi: Filem James Bond pun 2 orang saja tonton
7:31PM Sep 3 2013
Berbeza dengan laporan media, pengarah Tanda Putera Shuhaimi Baba hari ini mendakwa filem kontroversinya itu menunjukkan prestasi di luar jangkaan.

Katanya, beberapa komen di media sosial melaporkan fenomena penonton di beberapa pawagam memberikan tepukan gemuruh sebaik sahaja filem tamat, walaupun tanpa kehadiran pengarah atau pelakon filem itu.

NONEBeliau merujuk laporan sebuah media sebelum ini yang turut menunjukkan gambar panggung yang hanya mempunyai 30 orang penonton pada tayangan tengah hari di sebuah pawagam di Pulau Pinang, pada hari kerja.

Justeru, beliau membangkitkan persoalan kenapa perkara itu dibangkitkan sedangkan menurutnya penonton memang kurang pada hari bekerja, walaupun melibatkan filem blockbuster Hollywood sendiri.

"Membaca berita ini, seorang kawan menceritakan bagaimana dia dan suami pernah menonton filem James Bond Skyfall di hari kerja dan hanya mereka berdua sahaja dalam panggung di kompleks beli-belah yang terletak di Kelana Jaya itu!" katanya.

Tuntut maaf kerana 'fitnah melampau'
Dalam kenyataannya hari ini, Shuhaimi berkata, di sebalik hentaman dan sindiran, termasuk daripada pemimpin politik yang didakwanya cuba memperlekeh dan menimbulkan kebencian kepada filem itu, beliau bersyukur kutipannya baik.

"Kepada pembenci filem ini yang melabelkannya filem Umno, mana mungkin pawagam tidak dipenuhi ahli Umno seramai 3 juta orang itu pada 4 hari pertama filem ini ditayangkan.

"Sudah tentu pecah panggung dan mencatat pungutan box office berjuta-juta ringgit!" katanya lagi.

Justeru, Shuhaimi menuntut pihak terbabit memohon maaf kerana menaburkan "fitnah yang melampau" terhadap mereka.

"...tapi kami tidaklah berharap sangat. Yang lebih penting dan kami hargai adalah sokong kuat yang kami terima.
'Kami tak mampu bina rumah mampu milik'

Pemaju beralih kepada pembangunan bernilai tinggi bukan semata-mata untuk mendapat keuntungan lebih banyak, tetapi kerana tidak mampu hidup dalam segmen rumah mampu milik, kata beberapa pemaju harta tanah.

Bendahari Kebangsaan Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (Rehda) NK Tong semalam berkata, pemaju tidak mampu terjun ke segmen itu kecuali kosnya dikurangkan, antaranya melalui pemberian tanah untuk pembangunan.

Tong berkata demikian semasa sesi dialog berhubung pembangunan bandar anjuran Kementerian Kewangan sebelum ini.

Malah, wakil Perbadanan Pembangunan Bandar (UDA) menyatakan kos pembinaan sahaja untuk rumah mampu milik bernilai RM150,000 dan RM180,000 - sebelum kos tanah difaktorkan bersama.

"Malah untuk mereka, agensi kerajaan, sudah banyak itu kos - wakil itu menunjukkan kosnya yang tinggi, kami tidak boleh jual lebih murah lagi," kata Tong. "Kamu harus cari kaedah untuk turunkan kosnya."

"Salah satu (caranya) ialah kos tanah, satu lagi ialah dengan membiarkan kerajaan membinanya," cadang Tong. "Kerana kerajaan tidak perlu membuat untung, ia melakukannya untuk alasan sosial".

Polis bebas aktivis lepas geledah rumah
1:01PM Sep 3 2013
Polis membebaskan aktivis Adam Adli Abdul Halim dan Hishammuddin Rais awal pagi tadi selepas ditahan malam tadi untuk siasatan kerana mengibarkan bendera 'Sang Saka Malaya'.

Hishammuddin berkata, mereka disiasat bawah Akta Hasutan oleh pihak polis.

NONE"Polis datang geledah rumah. Bebas di rumah jam 3 pagi dengan seorang penjamin. Tunggu siasatan sama ada ke mahkamah atau tidak," katanya melalui SMS kepada Malaysiakini.

Kedua-dua mereka ditahan pada jam 8.40pm malam tadi di Kampung Baru, Kuala Lumpur dan ditahan mengikut Akta Hasutan 1948.

Sebelum ini, dilaporkan sebuah kumpulan dikenali "Gagasan Pendidikan Melayu Malaysia" menggesa polis bertindak tegas terhadap Hishamuddin dan Adam serta Sasterawan Negara Datuk A Samad Said kerana didakwa menghina Jalur Gemilang.
Pekedai emas cedera parah terkena tembakan
7:10PM Sep 3 2013
Pemilik kedai emas Abdul Razak Jewellers di Jalan Lebuh Ampang di Kuala Lumpur cedera parah terkena tembakan ketika cuba menghalang percubaan merompak kedainya hari ini.

Abdul Rasul Abd Razak, 58, cedera di bahagian perut dan bahu kanan akibat terkena dua das tembakan dilepaskan seorang daripada empat suspek yang cuba merompak kedainya dalam kejadian kira-kira 9.30 pagi itu.

Timbalan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur ACP Khairi Ahrasa berkata Abdul Rasul dibawa ke Hospital Kuala Lumpur (HKL) untuk rawatan.

Menghuraikan insiden itu, beliau berkata ketika kejadian, empat pekerja sedang bersiap-siap untuk memulakan operasi sebelum dua lelaki bertopi keledar penuh dan berjaket hitam meluru masuk premis berkenaan.

Bercakap kepada pemberita di lokasi kejadian, Khairi berkata seorang daripada suspek bertindak melompat masuk ke ruang kerja pekerja manakala seorang lagi berdiri di ruang pelanggan.

Mangsa yang keluar dari pejabatnya untuk cuba menghalang tindakan penjenayah tersebut telah bergelut dengan dua suspek itu.

Ketika pergelutan itu, dua lagi rakan penyamun yang ketika itu berada di luar kedai dan bersedia dengan motosikal meluru masuk ke kedai dan melepaskan beberapa das tembakan, lalu mengenai bahu dan perut mangsa.

"Akibat panik, kesemua suspek melarikan diri dengan dua motosikal tanpa sempat melarikan apa-apa," katanya, sambil menambah tiga kelongsong peluru dan satu serpihan slug ditemui di lokasi kejadian dan polis percaya suspek bersenjatakan dua pucuk pistol.

Katanya polis telah mengambil keterangan beberapa saksi termasuk meneliti rakaman kamera litar tertutup (CCTV) yang terdapat di luar kedai itu.

- Bernama

MP: Lebih banyak kematian j'raya jika harga minyak naik
2:27PM Sep 3 2013
VIDEO 1.28min
MP DAP Liew Chin Tong berkata kenaikan harga petrol sebanyak 20 sen melalui pengurangan subsidi akan menyebabkan lebih ramai pemandu kereta beralih untuk mengguna motosikal dan seterusnya menyumbang kepada lebih banyak kemalangan maut.

petrol station queue price hike 020913 Beliau memberi alasan, jumlah kemalangan maut melibatkan motosikal adalah tiga kali lebih tinggi dari kemalangan melibatkan kereta, enam kali lebih tinggi berbanding pejalan kaki dan 50 kali lebih tinggi berbanding penumpang bas.

Beliau memetik kajian yang dijalankan satu badan antarabangsa International Association of Traffic and Safety Sciences yang menyebut rakyat Malaysia bertindak demikian ekoran kenaikan harga minyak antara Mac 2006 hingga 2008 – menyebabkan lebih banyak kematian pengguna motosikal.

“Satu bencana kepada manusia dalam bentuk kematian pengguna motosikal bakal berlaku, ekoran kenaikan terbaru harga petrol,” katanya dalam satu kenyataan hari ini.

NONEMenurut Liew, kerajaan perlu memikul tanggungjawab sekiranya jumlah kemalangan jalan raya meningkat lebih tinggi susulan kenaikan harga bahan api berkenaan memandangkan rakyat Malaysia tiada alternatif lain.

“Di negara lain di mana khidmat pengangkutan awam disediakan dengan memadai dan cekap, kenaikan harga petrol akan menggalakkan pemandu kenderaan persendirian beralih kepada pengangkutan awam/

“Bagaimanapun, dalam kes Malaysia, setiap kenaikan harga bermakna lebih banyak kematian di jalanan,” katanya.

Beliau mendakwa, keadaan di Malaysia tidak banyak berubah walau kerajaan memperuntukkan RM4.4 bilion pada Mac 2006 untuk menambahbaik perkhidmatan pengangkutan awam.
Jom debat isu minyak naik, cabar Rafizi pada Umno
12:23AM Sep 4 2013
Pengarah Strategi PKR Rafizi Ramli mencabar pemimpin Umno berdebat berhubung kenaikan harga minyak petrol dan diesel yang bermula tengah malam tadi.

NONE“Mungkin saya patut gesa debat dengan (Ketua Pemuda Umno) Khairy (Jamaluddin) mana-mana pemimpin Umno yang berani,” katanya dalam pesanan di Twitter.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak semalam mengumumkan diesel dan petrol RON95 naik 20sen seliter sebagai salah satu langkah rasionalisasi subsidi oleh kerajaan,

Sehubungan itu, RON95 akan berharga RM2.10 seliter manakala diesel pula RM2.00 seliter


 

Tiada ulasan: