Ahad, 1 September 2013

MERDEKA DENGAN PENAKUT ADALAH BERLAINAN...BEGITU DENGAN KAKI BODEK DAN CARI MAKAN

TAHUKAH ANDA? Saudi pembekal "ajinomoto" terhebat !
Posted on Sunday, September 01 @ 12:27:25 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

Oleh: tokpepijat

"Seperti biasa Amerika akan berlagak seperti Superman atau Wonder Pet untuk "menyelamatkan keadaan".

Kali ini Syria bakal menjadi mangsa mereka.

Episod sebelum ini adalah Bosnia. Apabila pihak Mujahideen seluruh dunia berhimpun di bumi Balkan itu untuk berjihad dan mereka telah menghampiri garis kejayaan.

Maka sekonyong-konyong Amerika membentangkan Perjanian Dayton untuk menyelamatkan Regim Serbia.

Inilah yang berlaku kepada Syria. Setelah Regim Basyar diambang kekalahan dan Mujahideen seluruh dunia telah menakluk hampir 80% bumi Syria dari Regim Basyar. Maka Amerika dengan alasan senjata kimia mula bersiap untuk menyerang Syria.

Siapakah yang menggunakan senjata kimia yang membunuh hampir 2,000 rakyat Syria?

Inilah pakatan antara Amerika dan Basyar demi menyelamatkan regim Syiah Alawiyah ini.

Harga nyawa di sisi Amerika tidak bernilai.Lihat kembali Peristiwa 9/11 dahulu. Bagaimana Amerika menjadikan 3,000 nyawa rakyatnya sendiri sebagai "tiket" untuk menakluk Afghanistan,apatah lagi dengan nilai nyawa rakyat Syria!

Amerika juga cuba mengalih tumpuan dunia daripada pembunuhan Regim As Sisi sokongan Amerika kepada isu Syria pula. Maka beralih tumpuan dunia kepada Syria.

Seterusnya, dalam tumpuan dunia kepada serangan Amerika terhadap Syria, Regim kudeta Mesir akan melakukan pembunuhan beramai-ramai kali kedua terhadap rakyat Mesir.

Dan dalam waktu yang sama, Regim Zionis bergerak seiringan menyerang rakyat Palestin di Gaza.

Lihat, kini tiga buah negara Islam(Palestin,Mesir dan Syria) menjadi "makanan lazat" untuk santapan Amerika, Zionis dan Syiah!

Saudi dan negara Teluk berfungsi sebagai "penambah Ajinomoto" kepada "makanan lazat" itu agar akan bertambah selera lagi Amerika dan Zionis melahap makanan tersebut.

Begitulan percaturan dan perancangan Amerika dan Zionis terhadap umat Islam.

Wa Islamah!

TAHUKAH ANDA? Saudi pembekal "ajinomoto" terhebat!"


 'Cium Mulut' Najib Dan Anwar Lebih Cepat Berlaku Jika Jawatan Presiden UMNO Tidak Ditandingi
Posted on Sunday, September 01 @ 09:31:03 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Walaupun beberapa pemimpin UMNO menolak hasrat dan tawaran Anwar untuk mengadakan dialog atau kerjasama dengan Najib sebagaimana yang diluahkannya dalam perutusan sempena sambutan Merdeka dua hari lalu tetapi episod ini telah menelanjangkan lebih banyak perkara yang terlindung selama ini.

Setelah isu ini timbul beberapa kali sejak berakhirnya piliharaya umum lalu, kini seperti diyakini bahawa kerjasama antara Najib dan Anwar ini akan menjadi kenyataan juga akhirnya. Dengan beberapa kali isu ini timbul juga, ia seakan mengiyakan bahawa Najib dan Anwar sudah saling bermain mata sebelum ini dan hanya menunggu masa yang sesuai saja untuk menjalinkan kerjasama atau "cium mulut" dalam bahasa atau istilah budak-budak rock zaman sekarang, menjadi kenyataan.

Jika sebelum ini ketika ditemubual oleh portal berita luar negeri, The Edge Review dan Asia Sentinel, Anwar yang mendedahkan tentang hasrat Najib ingin berbaik-baik dan menjalin kerjasama dengannya, kali ini nampaknya Anwar pula meluahkan keinginan itu.

Dan jawapan balas atau penafian Najib mengensi berita itu cukup lembut dan berdiplomasi, tidak terlihat tanda-tanda melenting atau penafian yang keras. Penjelasan yang dikeluarkan oleh Pejabat Perdana Menteri hanya menyebut isu kerjasama itu sebagai rekaan dan imaginasi penulisnya semata-mata dan tidak mengatakan ianya sebagai fitnah. Berbeza sekali dengan beberapa ungkapan kasar dan emosional yang pernah dilafazkan oleh Najib ketika berhadapan dengan fitnah dan serangan pembangkang selama ini, termasuk pernah menggelarkan "haram jadah" kepada para peneroka Felda.

Tetapi dalam isu dakwaan Anwar bahawa Najib yang ingin dulu memulakan langkah berbaik-baik dengannya, tak peduli sama ada ianya rekaan, imaginasi, fitnah atau sebaliknya, Najib seolah-olah tidak terkessn atau terganggu sama-sekali, bahkan seperti menerimanya sambil tersenyum mendengarnya.

Bahkan, dalam penjelasan yang hanya dikeluarkan setelah hampir seminggu dijaja oleh Anwar, ia juga menyebut kerjasama dalam apa bentuk sekali pun tidak mungkin berlaku selagi Pakatan Rakyat tidak mahu menerima keputusan pilihanraya, bahkan terus mempertikaikannya. Ewah, ewah... begitu berbudi bahasa dan lemah lembut penjelasan Najib mengenainya!

Kini setelah Anwar sendiri meluahkan hasrat menawarkan kerjasama dengan kesediaan menerima keputusan pilihanraya umum lalu, reaksi Najib turut cukup santai. Walaupun ianya dibawa dalam perbincangan MT UMNO dan seperti yang disebut oleh Hishammuddin bahawa Najib akan menjelaskan isu itu di lain ketika, Perdana nampaknya sekali lagi tidak terganggu dengannya bahkan kepantasannya membawa perkara itu ke dalam mesyuarat MT tidak lebih menunjukkan keterujaannya dan ingin melihat reaksi daripada pemimpin-pemimpin UMNO yang lain mengenainya.

Walaupun Hishammudin, Khairy Jamaluddin, Mukhriz, Nazri Aziz dan Tengku Adnan dilihat memberi reaksi menolak dan skeptikal terhadap hasrat Anwar itu tetapi mereka ini juga merupakan pemimpin yang mudah akur jika Najib menyatakan sebaliknya mengenai hasrat Anwar itu.

Dilihat dari sudut logik dan kedudukan Najib serta Anwar, penyatuan antara kedua pemimpin ini memang tidak mustahil akan berlaku. Anwar kini berdepan dengan isu mahkamah mengenai kes liwat dengan Saiful Bukhari dan mengharapkan penyelasaian yang memihak kepadanya supaya tiada lagi titik-titik hitam dalam persepsi umum terhadapnya.

Meskipun keputusan pilihanraya umum lalu memperlihatkan PR mempunyai harapan yang lebih cerah dalam pilihanraya lima tahun akan datang berikutan pengundi bandar dan separa bandar makin meningkat, pengundi muda dijangka mencecah angka 5 juta dan tembusan internet yang makin meningkat tetapi isunya tempoh empat atau lima tahun cukup lama bagi Anwar yang sudah berusia 65 tahun sekarang ini.

Dengan menjalin kerjasama atau cium mulut dengan Najib serta mungkin disertai dengan kemungkinan kembali menyertai kerajaan, kes mahkamahnya boleh diuruskan dengan baik. Walaupun ia mungkin menyebabkan Anwar terbantut hasratnya untuk menjadi Perdana Menteri tetapi jika kegagalan itu ditampung dengan penonjolan beberapa orang kepercayaannya menyertai kerajaan seperti Azmin Ali, Nurul Izzah dan Rafizi Ramli, ia mungkin sudah memadai bagi Anwar dan boleh membuatkannya meninggal dunia suatu hati nanti dalam keadaan mata terpejam.

Najib pula, masih dibelenggu dengan persepsi berkaitan pembunuhan Altantuya walaupun Azilah dan Sirul sudah dibebaskan oleh Mahkamah Rayuan. Beliau bersama Kerajaan Malaysia kini berdepan pula dengan saman sivil oleh bapa Altantuya berjumlah RM100 juta dan Karpal Singh telah pun mengeluarkan kenyataan akan berusaha sedaya upaya untuk mengeluarkan sapina bagi memastikan Najib dan bekas pembantunya, Musa Safri yang tidak dipanggil sebagai saksi sebelum ini agar hadir memberikan keterangannya dalam saman sivil ini.

Cabaran Najib bersama dengan persepsi Altantuya yang tidak berkesudahan ini ialah bagaimana untuk memenangi pilihanraya lima tahun lagi dengan lebih bergaya. Selagi Anwar dan bersama dengan PAS dan DAP, ia tetap dilihat merupakan cabaran yang perit baginya.

Dalam ini tentunya Najib melihat dengan menjinakkan Anwar, banyak perkara boleh diselesaikan. Najib sedar masalah dan kedudukan dirinya dan dalam masa yang sama, beliau juga sedar masalah dan kemahuan Anwar. Penyatuan ini lebih merupakan situasi menang-menang. Najib mendapat manfaat dan Anwar juga mendapat menfaatnya.

Oleh itu bersatunya Najib dengan Anwar bukanlah mustahil sebenarnya. Kedua-dua mereka ada masalah tersendiri yang boleh diselesaikan atau diminimakan dengan saling menyatu dan bekerjasama. Selain itu, dengan BN mempunyai 133 kerusi dan PKR mempunyai 30 kerusi Parlimen, isu persempadanan kawasan pilihanraya yang mana Anwar sudah awal-awal mengeluarkan ugutan untuk tidak memberi sokongan, turut boleh diselesaikan melalui "cium mulut" kedua mereka.

Penyatuan dan "cium mulut" Najib dan Anwar hanya menunggu masa dan ketikanya. Ia mungkin menjadi agenda utama sebaik saja Perhimpunan Agung UMNO berakhir hujung tahun ini. Kita tidak tahu mereka sudah saling bermain mata sebelum ini tetapi keghairahan Anwar mengenai kerjasama ini dan sikap Najib yang begitu tolerasi terhadapnya seakan-akan mengesahkan bahawa main-main mata itu sudah berlaku.

Anwar mungkin tiada halangan membawa PKR dalam kerjasama ini walaupun menyebabkan ia terpaksa menjatuhkan talak tiga kepada PAS dan DAP. Halangan Najib pula mungkin tentangan daripada Mahathir yang tentunya tidak bersetuju dengan kerjasama ini. Bagi Mahathir, Anwar adalah musuhnya sampai mati.

Tetapi Najib dipercayai boleh meyakinkan kabinet dan pimpinan tertinggi UMNO mengenai kerjasama ini, lebih-lebih lagi sebahagian mereka adalah orang-orang kanan dan penyokong setianya sslama ini. Jika beliau disahkan menang tanpa bertanding sebagai Presiden UMNO sekali lagi pada pemilihan 19 Oktober ini, Najib akan menjadi lebih kukuh dan mudah membawa kerjasama dan penyatuan dengan Anwar ini menjadi kenyataan.

Dengan diberi mandat tanpa bertanding, bermakna Najib disokong 100 peratus lebih 3.4 juta ahli UMNO secara solid. Kedudukan ini tentunya akan dimanfaatkannya untuk meneroka laluan yang membolehkan perjalanan masa depan politiknya lebih selesa lagi, termasuk bekerjasama dengan Anwar. Ketika itu, cabaran atau tentangan Mahathir bukan lagi halangan atau masalah besar bagi Najib.

Bergerak atas tiket sokongan penuh ahli-ahli UMNO terhadapnya serta Anwar turut bersamanya, Najib akan terus keluar daripada bayang-bayang dan pengaruh Mahathir yang selama ini banyak mengganggunya.

Hanya jika jawatan Presiden UMNO dipertandingkan atau ada sesiapa yang mencabar Najib, iau kerjasama dengan Anwar ini mungkin akan terencat. Kalau pun jika beliau terus menang tetapi jika kemenangannya hanya disokong oleh 70 atau 75 peratus perwakilan saja, ia akan memberi isyarat bahawa beliau tidak boleh bertindak sesuka hatinya selepas itu. Dengan tidak solid atau sepenuhnya UMNO menyokong serta berdiri teguh di belakangnya, Najib juga tentunya tidak boleh lagi menguruskan parti dan kerajaan seperti sebuah syarikat sendirian berhad.

Pasti juga ada perasaan malu untuk terus menjalinkan sebarang ikatan dengan Anwar.

Sekarang terserahlah kepada ahli dan lebih 150 ribu perwakilan UMNO untuk menentukan sama ada mahu menyokong atau tidak penyatuan Najib dengan Anwar ini. (SH 01/09/2013)


Shahbudin Husin
http://shahbudindotcom.blogspot.com



An open letter to Shuhaimi Baba — Sugasini Kandiah
Posted on Sunday, September 01 @ 12:22:58 MYT
Dilulus untuk paparan oleh memo

AUG 30 — Dear Ms Shuhaimi Baba,

Last night, I went to watch your movie “Tanda Putera” despite the many calls to boycott it. I went to see the movie because 1) You urged Malaysians to see it before criticising and 2) I had hoped to learn something about the May 13, 1969 riots.

After watching the movie, as per your recommendation, I feel I learnt very little, if not nothing, about the May 13 incident. And I believe this is due to two reasons.

One, the film tackles the incident in a manner so shoddy it downright insults the viewer’s intelligence. Second, the director’s poor ability to translate historical interpretation into production leaves the viewer confused as to whether events in the film are fictional or not.

To be quite honest Ms Shuhaimi, you lost me at the very beginning of your film when you chose to show communists killing an Umno election worker and then showed members of the DAP and Gerakan terrorising Malay neighbourhoods in Kuala Lumpur.

You fail to show how these incidents are related and instead seem to have a jolly good time insinuating that the Chinese were primarily responsible for inciting all forms of violence during the period while the Malays are portrayed as simply trying to defend themselves.

In fact, the scene where former Selangor Mentri Besar Harun Idris gathers his men and urges them to drop their weapons and then faints when his mob runs riot is simply pathetic. The urination scene too was totally unnecessary especially since, by your own accord, it did not even take place.

Indeed, it is irritating that many fictional scenarios of Chinese belligerence were conveniently created to justify actual decisions made by the country’s leaders.

Ms Shuhaimi, you deliberately chose to portray the Chinese as disrespectful and violent knowing you could get away with it. All Umno leaders meanwhile are portrayed as holier than thou.

Your depiction of how Tunku Abdul Rahman “happily resigned” when he had in fact been ousted was also disappointing. Surely as a story-teller, you must realise having one-dimensional characters does your movie no justice whatsoever.

That being said, I must commend your feeble attempt to show how friends of different races stood up for each other during the racial riots. I think, however, there was a lot more you could have done with the subject which would have driven Malaysians to the cinema in droves.

I’m not sure I agree with the Penang government’s directive against screening the film. However, after seeing the film myself, I wouldn’t encourage anyone to watch it.

The last historical drama I watched was “Lincoln” which reflected on Abe Lincoln’s handling of the Civil War and perhaps I unfairly had that as a benchmark when I watched your film.

Still, when I think of how this film was showed in Felda areas prior to the general election, I can see why the story had to be distorted even further than what we usually encounter in our history textbooks.

Ms Shuhaimi, Malaysia is a young country that has a long way to go in terms of generating honest discourse on racial issues. You unfortunately have in no way contributed to that.

themalaymailonline.com


 A review of ‘Tanda Putera’, a film that takes liberties with the truth
Posted on Sunday, September 01 @ 09:25:13 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur


KUALA LUMPUR, Sept 1 — For Merdeka, I watched Shuhaimi Baba’s docu-drama “Tanda Putera”. Fourteen other people were in the cinema at GSC Paradigm Mall in Petaling Jaya at 11.30am.
I am unsure if any of them enjoyed the film, though an elderly Chinese gentleman in the audience walked out halfway. My one regret is that I could not do the same. The heart of “Tanda Putera” is the friendship of the late Tun Abdul Razak Hussein and Tun Dr Ismail Abdul Rahman, played by Rusdi Ramli and Zizan Nin respectively.


Sadly, neither of the actors was up to the mark, but more on that later.
To call this revisionist history would be too kind. “Tanda Putera” is a poorly written, abysmally researched train wreck that makes our local soap operas look like arthouse films.
What amazes me is that it cost RM5 million to make this schlock.
Let me first start with the writing. The dialogue is cringe worthy and I am unsure if it is properly representative of the times. At a critical juncture, an aide described civil unrest as a ‘tension’ situation. Oh my bahasa.
There is no proper use of narrative in the script. Flashbacks are dumped into the film willy-nilly (possibly to keep the audience from sleeping), nonsensical subplots and completely superfluous characters abound with the last half hour dedicated to the deterioration of Razak’s health.
What Shuhaimi attempts to do is paint her impressions of the era and for the first time in film, address Umno’s favourite bogeyman: May 1969.
The problem here is that “Tanda Putera” makes no attempt at nuance. There is no balance; it is a limited and unabashedly prejudiced view of history, painting Malays to be put-upon, virtuous and generous people who have to put up with the ungrateful Chinese so easily swayed by the evil Communists.
To top off a horrid script, we have an ensemble cast with the collective expressiveness of IKEA furniture. Rusdi Ramli’s attempt at ‘method’ acting consists of him speaking in an unconvincing ‘old-time’ accent where he pronounces ‘rahsia’ (secret) as ‘reh-sia’ and having just two expressions. Either he is smiling with teeth or looking constipated. Like Keanu Reeves, for Rusdi there is no in-between.
Zizan Nin as Ismail fares no better. His forced camaraderie with Rusdi comes across as a parody of bromance, with a total absence of chemistry. A third of the film is just long, awkward dialogues where both men conspire to keep their wives (and the whole nation) in the dark about their respective health conditions.
The biggest travesty about Shuhaimi’s script is that it paints two of our greatest statesmen as pompous idiots who do not trust their wives.
And the Chinese and the DAP are mostly painted as radical subversives out for Malay blood and total dominion of the country. The ‘communist leader’ is never even given a name, as obviously it is easier to have just one Chinese baddie represent them all.
What about the women in the film? Both Razak and Ismail’s wives are miscast. You have a casting problem when supposed middle-aged women look younger than their teenaged children.
It isn’t all horrible acting, though. Ida Nerina as the stenographer Jah manages to out-act the entire “Tanda Putera” cast in her one minute of screen time.
Also difficult to believe is that Shuhaimi is an experienced director when the overall production value of “Tanda Putera” is the level of a first-year film student. The video-editing is sloppy, old footage is dropped into the film without proper context and looks out of place and there are so many stereotypical devices to the point of unintentional comedy.
For instance, characters show they are dying by either coughing blood or being unable to balance a teacup and saucer. The death scenes are badly done to the point of parody, making you think the director or actors have never seen someone actually die.
All the assassinations of senior police officials seem to happen on the same street, in the same car. Makes you think they should have put up a sign saying, “Do not stop at this junction or a Chinese communist on a motorcycle will shoot you.”
This film makes no mention of the fact that the Malayan Communist party had Malays in their ranks as well, even in their senior leadership.
But apart from all the artistic and technical problems, my biggest gripe is that “Tanda Putera” is a government-funded piece of propaganda masquerading as an artistic work based on ‘history’.
Sure, films like “Braveheart” and “Black Hawk Down” put entertainment value over factual accuracy. But they are well-made films that are at least worth the price of admission. “Tanda Putera” has no redeeming value whatsoever. It does not entertain, neither does it enlighten.
Instead, the film is a sad reminder that there are few cinematic works about our nation’s history. It should not be banned but screened as a challenge to anyone who thinks they can do a better job, because someone needs to offer an answer to this slapdash insult to all the people who lived and died for our country — including the non-Malays and yes, the Communists.
Watch “Tanda Putera” if you must, but I fear that if you’re not Malay, all this movie will leave you with is either anger or sadness that some would consider this film truthful in any way.

Erna Mahyuni
The Malay Mail Online
September 1, 2013

 Nyatakan Pendirian dalam Isu Mesir JIka Malaysia benar-benar Merdeka
Posted on Sunday, September 01 @ 09:20:16 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur



Perdana Menteri Malaysia, Dato' Seri Mohd Najib Tun Abdul Razak perlu menyatakan pendirian yang tegas dan tepat dalam isu kezaliman yang menimpa rakyat Mesir untuk membuktikan bahawa Malaysia benar-benar bebas daripada penjajahan. Apalah ertinya kita mencapai umur kemerdekaan yang ke-56, ji8ka kita tidak mampu bersuara dan menyatakan pendirian sendiri dengan yakin dan berkesan?

Najib perlu sedar, isu Mesir adalah isu sejagat, lebih-lebih lagi umat Islam di Mesir adalah saudara seagamanya. Kerajaan perlu mengutuk serangan yang dilakukan oleh pihak tentera ke atas rakyat Mesir. Sebagai Kerajaan yang berdaulat, Malaysia seharusnya mengambil langkah proaktif untuk membantu menyelesaikan konflik yang berlarutan di Negara Piramid itu.

Kita sepatutnya berasa malu kerana tiada tindakan yang berkesan dan signifikan yang telah kita lakukan sebagai tanda prihatin kita terhadap nasib rakyat Mesir, khususnya umat Islam. Jika Najib mendabik dada, kononnya Malaysia Negara Islam contoh, maka inilah masa yang tepat untuk membuktikan kata-kata tersebut.

Keamanan dan kemerdekaan bukanlah sekadar nikmat dan anugeraj yang perlu disyukuri, bahkan ianya adalah amanah dan tanggungjawab yang perlu dipelihara serta dilaksanakan sebaik mungkin. Sebagaimana kita gembira dan berbangga dengan kemerdekaan, keamanan dan keharmonian yang kita kecapi, seperti itulah rakyat Mesir mahukan kemerdekaan, keamanan dan keharmonian untuk Negara mereka.

Ust Hj Muhammad Ismi B Hj Mat Taib
Penolong Setiausaha Dewan Ulama Pas PUsat
Yang DiPertua PAS Kawasan Parit.


 Catatan 010: Manusia Berhadapan Dengan Enam Persimpangan
Posted on Sunday, September 01 @ 09:14:54 MYT
Dilulus untuk paparan oleh PenjagaKubur

Abu Bakar r.a. berkata, " Sesungguhnya iblis berdiri di depanmu, jiwa di sebelah kananmu, nafsu di sebelah kirimu, dunia di sebelah belakangmu dan semua anggota tubuhmu berada di sekitar tubuhmu. Sedangkan Allah di atasmu.

Sementara iblis terkutuk mengajakmu meninggalkan agama, jiwa mengajakmu ke arah maksiat, nafsu mengajakmu memenuhi syahwat, dunia mengajakmu supaya memilihnya dari akhirat dan anggota tubuh menagajakmu melakukan dosa.

Dan Tuhan mengajakmu masuk Syurga serta mendapat keampunan-Nya, sebagaimana firmannya yang bermaksud, "....Dan Allah mengajak ke Syurga serta menuju keampunan-Nya..." 

Siapa yang memenuhi ajakan iblis, maka hilang agama dari dirinya. Sesiapa yang memenuhi ajakan jiwa, maka hilang darinya nilai nyawanya. Sesiapa yang memenuhi ajakan nafsunya, maka hilanglah akal dari dirinya. Siapa yang memenuhi ajakan dunia, maka hilang akhirat dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan anggota tubuhnya, maka hilang syurga dari dirinya. Dan siapa yang memenuhi ajakan Allah S.W.T., maka hilang dari dirinya semua kejahatan dan ia memperolehi semua kebaikan."

Iblis adalah musuh manusia, sementara manusia adalah sasaran iblis. Oleh itu, manusia hendaklah sentiasa berwaspada sebab iblis sentiasa melihat tepat pada sasarannya.


Sumber Link



Tiada ulasan: