Ahad, 8 September 2013

KITA PATUT TAKUT ....BILA ALLAH LUCUTKAN KITA SEBAGAI HAMBANYA@HAMBA ALLAH

Kit Siang dakwa ROS ikut skrip Umno

Harakahdaily, 06 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Lim Kit Siang mendakwa Ketua Pengarah Pendaftar Pertubuhan (ROS), Datuk Abdul Rahman Othman bertindak mengikut 'skrip' Umno BN untuk memusnahkan DAP.

Dalam satu kenyataan semalam, Penasihat DAP itu mendakwa, ianya boleh dilihat melalui kenyataan Abdul Rahman yang mengingatkan ahli DAP agar tidak menaruh “harapan palsu” untuk membentuk parti baru jika pendaftaran DAP dibatalkan.

Kit Siang berkata kenyataan Abdul Rahman itu membuatkan pemimpin dan ahli DAP tercengang kerana soal penubuhan parti baru tidak pernah dibangkitkan atau diperkatakan sesiapa dalam DAP kerana tidak ada sebab yang mewajarkan pembatalan pendaftaran DAP.

Beliau juga mendakwa tindakan untuk memusnahkan DAP juga dibuat menerusi kempen yang dinamakan sebagai skuad “DDD” (Demolish/Destroy DAP) dalam tujuh bulan pertama tahun ini termasuk yang ditulis oleh penulis hantu bernama “Father Augustus Chen” namun tiada sebarang pembuktian.

Ianta termasuk dakwaan bahawa “satu-satunya cara untuk Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng dapat mengenepikan anggota parti yang tidak menyokongnya, khususnya ahli daripada kaum India, ialah menerusi pembatalan pendaftaran parti.”

Katanya, berdasarkan senario itu, ada cakap-cakap dalam parti yang menyebut bahawa Guan Eng lebih suka jika parti itu dibatalkan pendaftarannya daripada mengadakan pemilihan semula.

“Kerana itulah Ketua Pengarah ROS tidak sanggup menyatakan secara bertulis alasan mengapa beliau tidak berpuas hati dengan pemilihan CEC DAP dan mahu pemilihan semula diadakan,” katanya.

Beliau turut mempersoal tindakan ROS menyerahkan sijil pendaftaran pertubuhan kepada 20 parti politik baru pada Isnin, 2 September lalu iaitu 11 parti dari Sabah, lima dari Sarawak dan empat dari Semenanjung.

"Namun jelas bahawa keputusan meluluskan pendaftaran 20 parti politik itu telah diambil jauh lebih awal, iaitu sebelum beliau mengeluarkan peringatan kepada ahli DAP untuk tidak “menaruh harapan palsu.”

“Persoalan sekarang, apakah KP ROS terus menari mengikut rentak gendang skuad DDD UMNO/BN dan menjadi perkakas usaha mereka untuk memusnahkan DAP,” soalnya.

AKSB tangani masalah tekanan air di penjara

Aslani M, 06 Sep 2013
KOTA BHARU: Air Kelantan Sdn Bhd (AKSB) mengambil inisiatif segera bagi memastikan masalah tekanan air ke Penjara Pengkalan Chepa dapat ditangani.

Pengurus Besar, Ir Mohamad Hanapi Mahmud berkata, penjara tersebut mendapat bekalan air bersih daripada Loji Rawatan Air Chicha yang dihantar melalui tangki Kemumin.

“Hasil tinjauan yang dibuat hari ini mendapati bahawa bekalan air ke penjara melalui kedua-dua punca menghadapi tekanan rendah.

“Namun begitu ia tidak menghalang air tersebut masuk ke tangki sedutan. AKSB juga membuat beberapa pemeriksaan dan mendapati sedikit penurunan dari segi tekanan,” katanya di sini.

Baru-baru ini Pengarah Penjara Pengkalan Chepa, Zawari Abd Rashid dilaporkan berkata seramai 1,700 banduan serta kakitangan penjara berdepan masalah apabila terputus bekalan air bersih yang disalurkan AKSB sejak sebulan lalu.

Hanapi berkata, semakan juga akan dilakukan terhadap saluran paip sebelum dan selepas meter penjara walaupun sistem dalaman di bawah seliaan penjara.

Katanya, AKSB juga mengadakan kerjasama dengan kontraktor non revenue water (NRW), Ranhill Water Services membuat ‘step test’ dan juga ‘line proving’ di Tangki Kemumin.

“AKSB juga mengesyorkan pihak penjara membuat pemasangan injap sluise atas paip bersaiz 6 inci dan 4 inci bagi memisahkan aliran air daripada bercampur dengan kawasan perumahan berdekatan,” katanya.

Bagaimanapun beliau berkata, tiada aduan yang direkod bermula Ogos sehingga sekarang daripada pihak penjara dan juga pengguna di kawasan sekitarnya berhubung masalah tersebut.

Berjimat suruhan Islam, bukan kerana defisit tinggi

Nik Abdul Aziz Nik Mat, 05 Sep 2013
Saya membaca saranan bekas Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad di muka hadapan Sinar Harian hari ini yang menggesa kerajaan agar berjimat cermat dan jangan boros apabila berbelanja. Katanya, negara kita kini mengalami defisit dalam perbelanjaan, jadi tidak ada cara lain untuk mengawal keadaan kecuali berjimat cermat.

Barangkali Tun Dr Mahathir baru sedar bahawa selama ini kerajaan Malaysia sudah banyak membazir di dalam perbelanjaannya. Apabila minyak terpaksa dinaikkan 20 sen hanya untuk mendapatkan pulangan sebanyak RM3.3 billion yang lebih daripada itu dihabiskan untuk tujuan lain, barulah Tun bersuara.

Suka untuk saya menyebut bahawa berjimat cermat ini ialah perintah Islam. Ia bukan kerana defisit tinggi atau harga minyak naik, tetapi kerana ia memang merupakan suruhan Islam. Di waktu mewah pun Islam memerintahkan agar kita berjimat apatah lagi di waktu susah. Inilah didikan Rasulullah SAW kepada para sahabat. Bacalah teguran Rasulullah SAW kepada seorang sahabat yang bernama Saad Radhiallahuanhu ketika beliau sedang berwudhuk, setelah dilihat ada unsur pembaziran di dalam wudhuk Saad Radhiallahuanhu, Rasulullah SAW bersabada :

مَا هَذَا السَّرَفُ فَقَالَ أَفِي الْوُضُوءِ إِسْرَافٌ قَالَ نَعَمْ وَإِنْ كُنْتَ عَلَى نَهَرٍ جَارٍ

Yang bermaksud : Apakah pembaziran in? Lalu Saad berkata : Adakah di dalam wuhduk pun ada pembaziran? Rasulullah SAW bersabda : Ya, sekalipun kamu berada di dalam sungai yang mengalir - Hadis riwayat Ibnu Majah dan Ahmad.

Jika di dalam sungai yang mengalir pun, mengambil wudhuk dengan air yang berlebihan dianggap membazir, apatah lagi jika di dalam keadaan air yang tidak mencukupi. Demikianlah perbelanjaan negara, projek-projek besar yang terbengkalai, pelaburan di luar negeri yang menggunakan duit rakyat yang merugikan bernilai ratusan juta ringgit akhirnya dipaksakan ke atas bahu rakyat untuk menanggungnya jelas sekali merupakan satu pilihan yang zalim dan tidak kena pada tempatnya.

Ketika saya mula-mula mentadbir negeri Kelantan pada tahun 1990, dasar jimat cermat inilah yang saya arah digunapakai dalam semua urusan kerajaan. Gaji bulanan Menteri Besar, ahli exco dan wakil rakyat kerajaan dipotong, sebahagiannya dijadikan sumbangan tetap untuk parti. Saya mengarahkan agar amalan memberikan cenderamata kepada pemimpin kerajaan ketika lawatan rasmi ke jabatan dan agensi kerajaan. Tujuannya tidak lain hanyalah untuk untuk mengelakkan pembaziran dan perbelanjaan ke atas tujuan yang tidak perlu.

Saya menolak peruntukan untuk keraian Hari Raya dan Juadah Berbuka Puasa yang masing-masing berjumlah RM30,000 dan RM15,000 setiap tahun bermula tahun 1990. Saya tidak mendiami kediaman rasmi Menteri Besar di JKR10 bagi mengelakkan perbelanjaan mengurustadbir rumah tersebut dan menyelamatkan kantung kerajaan. Pada masa itu, Tun Dr Mahathir masih Perdana Menteri Malaysia yang seringkali mempertikaikan apa jua langkah positif yang dibuat oleh kerajaan negeri Kelantan.

Bahkan masih terngiang-ngiang di telinga saya tuduhan yang menyatakan bahawa amalan memberikan cuti dua hari seminggu kepada kakitangan kerajaan negeri hanya akan menyebabkan mereka menjadi malas. Tanpa segan dan tanpa silu, itulah yang ditiru kemudiannya oleh kerajaan di bawah pimpinan Tun Dr Mahathir. Dari sudut penjimatan, tambahan cuti sehari dalam seminggu ini menjimatkan banyak bekalan eletrik yang digunakan di pejabat-pejabat kerajaan.

Saya sokong saranan Tun Dr Mahathir agar kerajaan berjimat. Ia bagus namun agak lewat. Tetapi lewat itu lebih baik dari langsung tiada. Barangkali Tun Dr Mahathir berpegang kepada prinsip better late then never. Tahniahlah, namun sesekali apabila memberikan saranan yang sesuai dengan Islam, saya kira apa salahnya berikan kredit kepada Islam.

Ertinya, berjimat cermat bukan hanya kerana defisit naik, bukan kerana perbelanjaan meningkat tetapi berjimat cermat kerana itulah suruhan agama. Saya tidak rasa lidah kita terlalu kekok sehingga menghalang untuk menyebut Islam.

Itulah Islam, agama yang syumul dan menyeluruh. Islam bukan hanya agama kopiah dan serban sahaja. Inilah yang wajib diketahui oleh pemimpin parti politik sekular yang hari ini dilihat banyak memakai kopiah dan menghiasi dada-dada akhbar dengan gambar berkopiah mereka.

Sekian.

Al-Mursyidul Am, Parti Islam Semalaysia (PAS)

Pak Samad tidak kisah tarik balik gelaran SN

Hazayani Zakaria, 05 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said tidak kisah jika kerajaan bertindak menarik balik gelaran Sasterawan Negara yang diterimanya pada tahun 1985.

"Jawapan bapak mudah sahaja. Bapak alu-alukan. Sekiranya mereka (kerajaan) mahu berbuat demikian teruskan dan bapak ucap terima kasih," katanya ketika dihubungi Harakadahdaily hari ini.

Beliau yang juga dikenali sebagai Pak Samad berkata demikian sebagai memberi respons terhadap kenyataan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek yang tidak menolak kemungkinan gelaran tersebut ditarik balik.

Desakan itu timbul ekoran Pak Samad dikatakan terlibat dalam insiden pengibaran Bendera Sanga Saka Negara di Dataran Merdeka pada malam ambang kemerdekaan Jumaat lalu.

Pak Samad atau nama sebenarnya Abdul Samad Muhammad Said dianugerahkan Sasterawan Negara pada 1985 atas sumbangan beliau memperkaya dan memartabatkan kesusasteraan Melayu.

Kenyataan Shabery itu turut mengundang respons Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man.

Beliau menyifatkan kenyataan itu sebagai melampau dan menafikan sumbangan Pak Samad dalam bidang kesusasteraan negara.

“Apakah kerajaan boleh menidakkan sumbangan Pak Samad memperkaya dan memartabatkan kesusasteraan Melayu hanya kerana apa yang diperjuangkan Pak Samad kini tidak mesra kerajaan?” katanya.

Tambah beliau juga, ketokohan dan keberanian Pak Samad pada usianya yang lanjut untuk melawan kemungkaran dalam sistem pilihanraya melalui Bersih telah menjadi inspirasi kepada rakyat Malaysia dan generasi muda.

Sementara itu, ditanya keadaan Pak Samad ketika ini, beliau dengan suara yang ceria berkata 'bapak Alhamdulillah sihat'.

"Bapak masih di Masjid Negara. Siapa-siapa mahu mencari bapak, boleh sahaja ke sini," katanya.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar hari ini dilaporkan mendakwa Pak Samad bersembunyi dan pulang ke rumahnya di Bangsar secara senyap-senyap sehingga memaksa polis menangkapnya pada lewat pagi.

Pak Samad bagaimanapun menafikan perkara itu sebaliknya berkata beliau hanya berada di rumah sebelum bersiar-siar di sekitar Bangsar dan minum teh di kedai mamak berhampiran rumahnya.


Kenyataan terbaru Timbalan Perdana Menteri yang menyifatkan Pak Samad sebagai “tidak senonoh dan memalukan”

Adalah lebih baik Pak SamaD belajar dari anak Muhyidin Yassin yang berakhlak mulia, bersopan-santun. tidak memalukan serta mempunyai ciri-ciri wanita Solehah...
Like · · · 11 hours ago ·

RM80,000 disumbang dalam Konsert Pray 4

Salmiyah Harun, 08 Sep 2013


BANGI: 'Konsert Pray 4'(Gaza, Syria, Mesir dan Rohingya) yang dianjurkan oleh Pertubuhan Lepasan Mahasiswa Mesir Malaysia (Ilmam) yang berlangsung malam tadi berjaya mengutip RM80,000 hasil sumbangan orang ramai.

Konsert yang sepatutnya bermula tepat jam enam petang terpaksa dilewatkan kerana hujan lebat mulai turun kira-kira jam 5.30 petang.

Program dimulakan dengan solat Maghrib dan Isyak berjemaah yang dimamkan oleh Imam Muda Ashraf di tengah-tengah hujan renyai-renyai.

Kemudian diikuti solat hajat untuk umat Islam di Gaza, Syria, Mesir dan Rohingya yang sedang berdepan dengan konflik yang membimbangkan.

Lebih 100 artis menyatakan solidariti mereka dalam Konsert Pray 4 Gaza, Syria, Mesir dan Mynamar yang berlangsung malam tadi di Kompleks Sukan Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) Bandar Baru Bangi.


Konsert yang bermula kira-kira jam 9.00 malam, dimulakan dengan persembahan pentomin daripada empat artis wanita iaitu Yatt Hamzah, Heliza Helmi, Diana Amir dan Salima Habibi.

Aris Ariwatan turut membuat persembahan dengan menyampaikan lagunya yang tidak asing lagi iaitu 'Permaidani'.

Kira-kira 50 artis termasuk selebriti membuat persembahan antaranya, Hijaz, Saujana, Far East, Unic, Seedrain, Muadz, Ammar Hamdan, Mestica, Kumpulan Laksamana, Abon, Ali Mamak dan Hafiz Hamidon.

Walaupun hujan masih turun dan padang turut becak, namun orang ramai terus berpusu-pusu masuk ke padang untuk mengikuti forum yang dibarisi oleh tiga orang panel iaitu Naib Presiden Ilmam Syed Abdul Kadir Al Jofree, Ustaz Zamri Mantop dan Imam Muda Hassan, moderator pula adalah Amin Idris.

Konsert yang berakhir jam 12 tengah malam ini dianjurkan adalah untuk menyatakan solidariti keprihatinan bersama seluruh rakyat Malaysia dan dunia terhadap penindasan kekejaman yang berlaku di bumi umat Islam.

Menurut pengarah program tersebut, Mohd Fauzan Madzlan, program ini memilih simbol empat jari, bukan hanya sinonim dengan lokasi Rabiah Adawiyyah di Mesir tetapi diluaskan kepada pergolakan di Gaza, Syria dan Rohingya.

Gaza sedang disekat oleh Israel, Syria sedang berperang antara rakyat dan kerajaannya, Mesir pula sedang bergolak ekoran rampasan kuasa oleh tentera manakala umat Islam Rohingya di Myanmar sedang dikhianati oleh negara dan jiran-jiran mereka.

Program anjuran Ilmam ini telah mendapat beberapa sokongan dan tajaan daripada beberapa pihak seperti Muslim Care, MPKj, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) dan banyak lagi.

Penganjur turut melancarkan kutipan sumbangan daripada para hadirin yang hadir untuk disalurkan kepada umat Islam di keempat-empat negara itu yang sedang berdepan dengan kezaliman zionis.

SPM: Wajib lulus BI, pelajar luar bandar jadi mangsa

Harakahdaily, 08 Sep 2013
KUALA LUMPUR: Teras Pengupayaan Melayu (Teras) tidak setuju Bahasa Inggeris (BI) dijadikan subjek wajib lulus untuk mendapat Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Presidennya, Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, ia bukan pendekatan yang boleh menjamin pelajar dapat menguasai BI.

“Kami berpendapat syarat BI lulus akan menyebabkan ramai pelajar yang akan terkandas dalam SPM dan dengan itu menyebabkan masa depan mereka terjejas.

“Kami dengan itu juga mendapati pihak Kementerian Pendidikan yang memutuskan untuk mewajibkan lulus BI dalam SPM pada 2016 tidak menjelaskan kenapa penguasaan BI masih lemah dari segi teknik pengajaran dan pembelajaran,” ujarnya dalam satu kenyataan.

Beliau mempersoalkan apakan kajian yang telah dilaksanakan untuk merasionalkan keputusan tersebut.

Justeru, ujarnya, pihak kementerian perlu membuktikan perkaitan mensyaratkan lulus BI untuk mendapat sijil SPM dengan keupayaan pelajar untuk menguasai BI.

Menurutnya, penguasaan BI sepatutnya boleh dilakukan secara berterusan dan tidak perlu ia menjadi faktor yang menghadkan seseorang pelajar mendapat sijil SPM dan dengan itu merumitkannya untuk melanjutkan pelajaran dan mencari pekerjaan.

Katanya, harus diingatkan pelajar di sekolah luar bandar akan menjadi mangsa kepada dasar yang baru ini jika ia tidak diteliti dengan halusi.

Beliau berkata, suasana masyarakat di luar bandar bukan persekitaran pelajar yang kondusif untuk mengguna BI.

“Adalah lebih bijak semakan dilakukan ke atas teknik pengajaran dan pembelajaran serta kualiti guru yang mengajar BI daripada mensyaratkan BI mesti lulus untuk mendapat sijil SPM,” ujarnya lagi.

Menurutnya, dalam jangka panjang adalah sangat penting dipertimbangkan mereka yang tidak lulus dan gagal mendapat sijil SPM mungkin akan menghasilkan ramai pelajar yang tercicir dari arus perdana.

“Kami berpendapat syarat lulus BI akan menjadi beban kepada pelajar kerana fokus yang seharusnya diberi perhatian iaitu menguasai ilmu dalam bahasa ibunda perlu diutamakan.

“Lulus BI tidak boleh dijadi merit untuk menggagalkan seseorang pelajar dalam SPM,” katanya.

Guru j-Qaf bakal dipisah dengan suami kali kedua

Suami kesal,
Saya merupakan suami kepada salah seorang guru j-Qaf ambilan Januari 2012. Baru-baru ini penempatan bagi guru-guru j-Qaf ini telah pun dikeluarkan termasuklah isteri saya. Isteri saya telah ditempat di Johor. Sebelum ini isteri saya telah menjalani praktikum di Sabah dan belajar di salah sebuah IPG di sana. Saya sekarang bekerja dan menetap di salah sebuah sekolah swasta di Semenanjung.

Isu di sini ialah urusan penempatan yang dilakukan amat tidak memuaskan hati saya. Untuk makluman usia perkahwinan kami baru mencecah setahun. Selama setahun setengah kami terpaksa berjauhan kerana isteri belajar di Sabah. Kini kami bakal dipisahkan lagi oleh sikap pihak-pihak yang mengatur penempatan guru j-Qaf ini khususnya isteri saya.

Untuk makluman tuan, pada bulan Julai yang lalu (dalam bulan Ramadhan) kami telah ke JPN negeri, kami diberitahu supaya menyiapkan surat dan dalam surat itu dikehendaki menyatakan hasrat untuk mengikut suami dan kenyataan dikeluarkan oleh pegawai di situ menyatakan bahawa untuk batch 2012 pelajar ini akan ditempatkan berhampiran tempat suami bertugas.

Pada bulan Ramadhan juga kami pergi sendiri ke Cyberjaya sektor pendidikan Islam. Pegawai di situ menyatakan bahawa mereka tidak mempunyai bidang kuasa lagi dan yang mempunyai bidang kuasa ialah sektor sekolah rendah KPM. Kami teruskan ke sana untuk menyerahkan surat kepada Ustaz Adnan. Kami difahamkan Ustaz Adnan mempunyai hal di luar lain dan surat kami hanya diterima pembantu beliau.

Namun, pada 17 September yang lalu, keputusan penempatan telah diumumkan. Amat mengejutkan juga, kenyataan mereka yang menyatakan bahawa isteri akan ditempatkan berhampiran tempat suami bertugas meleset sama sekali. Kami diletakkan di suatu jarak yang jauh utara dan selatan iaitu Johor. Apa guna pulang ke Semenanjung jika masih berjauhan. Sedangkan yang tidak memohon atau membuat sebarang surat permohonan pulang ke Semenanjung diletakkan di negeri Pulau Pinang, ada juga yang diletakkan di negeri berhampiran suami mereka, ada yang terpaksa berpisah walaupun suami isteri itu sama-sama j-Qaf, ada yang mengandung sudah berkahwin dihantar ke Sarawak sedang suami di Perlis.

Persoalannya adakah ini tindakan perikemanusiaan? Apakah saya dan isteri terpaksa berjauhan untuk kali kedua? Apakah kami terpaksa merancang keluarga kami setelah setahun setengah berpisah dan sekarang perlu berpisah lagi? Ini bukan masalah saya seorang tapi masalah kebajikan majoriti guru j-Qaf...

Selepas sahaja keputusan penempatan dikeluarkan di laman web KPM, ratusan guru j-Qaf yang tidak berpuas hati pergi ke putrajaya dan saya serta isteri tidak berkesempatan kesana kerana sukar mendapatkan cuti. Rayuan ditutup hanya selang dua hari selepas keputusan diumumkan..

Saya juga difahamkan oleh pegawai JPN negeri bahawa tidak ada kekosongan di negeri saya. Persoalan saya ialah mengapa guru-guru j-Qaf tidak ditempatkan ikut zon. Contoh guru j-Qaf dari utara ditempatkan di sekolah-sekolah di sebelah utara, selatan di selatan? Kenapa saya dan isteri perlu menanggung perpisahan kedua kalinya?

Imam ditangkap di mimbar masjid

http://kerabubersuara.blogspot.com, 08 Sep 2013

Imam ditangkap di mimbar masjid. Celaka!

September 8, 2013



Prihatin Mesir | Tangkapan Politik
TANGKAP IMAM DI MIMBAR

Kali pertama dalam sejarah Mesir imam ditangkap dari atas mimbar sewaktu menyampaikan khutbah Jumaah.

Kejadian terbabit seperti yang dimaklumkan, imam Masjid Al-Rahman di Abu Hamad, wilayah As-Syarqiyah telah ditangkap dari atas mimbar sewaktu menyampaikan khutbah Jumaat pada 06 September. Demikian itu, selepas seorang individu yang berada di Masjid berkenaan melaporkan kepada pihak keamanan mengenai isi kandungan khutbah.

Isi-isi khutbah membantah perlanggaran yang dilakukan oleh pemerintah Kudeta malah mengandungi ungkapan hujuman ke atas Jeneral As-Sisi.

Sumber: Fan page Rabitatul Ikhwan Fil 'Alam
#prihatinmesir
Posted by abu ubaidah

Blogger Omak Kau trauma dirompak

http://bicaraworld.blogspot.com, 08 Sep 2013
King Jason melalui status updatenya melaporkan bahawa seorang blogger pro PR iaitu blogger Omak Kau @hanisya Hamid telah dirompak Malam tadi sekutar jam 2 pagi di rumahnya.

Segala gadgets. .barang kemas..dompet beliau telah dibawa lari 4 geng penyamun.

Admin baru hubungi telefon beliau yang baru (ambil simcard baru) dan telah berbincang untuk mengumpul derma kilat.

Admin memintak kebenarannya untuk dapatkan acc bank..namun beliau mengalami kesukaran disebabkan buku bank..kad pengenalan juga hilang..

Untuk sementara..sesiapa yang ingin menderma.sila bank in ke acc maybank 1121-0119-3663 Mohd Bustam Omar.

Beliau kini masih dalam trauma diacu parang di leher.

Sekian..sama sama kita membantu rakan yang dalam kesusahan.

sumber - king jason

Tiada ulasan: