Ahad, 2 Oktober 2011

ALLAH BOLEH BERI FAHAM..HIDAYAH...TAUFIK...KEPADA SAPE PUN....YANG ALLAH MAHU...TIADA SAPE BOLE BANTAH....

Hudud: DAP tetap bersama PAS lawan BN | Print |
Nazri Abdullah

KEPALA BATAS, 2 Sept: Perbezaaan pandangan berhubung perlaksanaan undang-undang Islam khususnya hudud tidak bermakna DAP putus kerjasama dengan PAS.

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng menegaskan, DAP tetap akan bekerjasama dengan PAS kerana masih banyak persamaan dalam memperjuangkan keadilan untuk rakyat khususnya melawan BN.

Bercakap sewaktu menyampaikan pidato di program rapat umum sempena Kongres 60 Tahun PAS di sini malam tadi, Ketua Menteri Pulau Pinang itu juga secara tegas menyatakan mereka juga tidak akan bersama Umno biarpun Umno juga sama pendirian dengan DAP menolak perlaksanaan hudud.

"Pimpinan DAP jelas kita tak setuju dengan hudud. Umno pun tak setuju dengan hudud. Tetapi tak kan kerana DAP tak setuju Umno tak setuju, DAP dan Umno nak kerjasama.

"Kita terus akan bekerjasama dengan PAS kerana kita masih banyak persamaan. Kita sama-sama lawan rasuah, sama-sama lawan kebatilan, sama-sama lawan BN," tegasnya disambut tepukan dan laungan takbir hadirin.

Dalam majlis itu dianggarkan lebih 20 ribu hadirin hadir dan duduk bersila memenuhi ruang dalam dan perkarangan Dewan Milenium.

Dalam mesyuarat Pimpinan Pakatan Rakyat minggu lalu, kesemua parti komponen PAS, PKR dan DAP menyatakan persetujuan bersama memperakui kewujudan Enakmen Jenayah Syariah di Kelantan dan Terengganu.

Mereka juga menghormati pendirian PAS untuk mengangkat isu hudud dan membincangkannya agar difahami oleh masyarakat.

Pada masa yang sama, mereka juga menghormati pendirian DAP yang tidak bersetuju dengan perlaksanaan hudud kerana bertentangan dengan perlembagaan.

Keputusan bersama itu sekaligus didakwa menggagalkan rencana Umno BN memecah belahkan parti-parti dalam Pakatan menggunakan isu hudud yang selama itu dianggap senjata ampuh mereka.

"Kita (DAP) ditubuh untuk bela perlembagaan bukan lawan perlembagaan. Sama juga kita bukan mahu lawan Islam tetapi kita mahu lawan Umno, MCA, MIC dan BN," katanya.

Turut menjadi pemidato dalam majlis malam tadi adalah Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Ketua Umum PKR Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.


Serangan bom: DHPP Kelantan kunjungi konsul Thai | Print |
Mohd Nor Yahya

KOTA BHARU, 2 Okt: Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Kelantan hari ini telah mengambil langkah dengan mengadakan kunjungan hormat terhadap Konsul Thai bagi mendapat maklumat terkini serta menyerahkan satu memorandum kepada kerajaan Thailand.

Ini ekoran tragedi serangan bom di Pekan Golok, Selatan Thai bulan lepas turut melibatkan rakyat Malaysia dan sebahagiannya adalah rakyat Kelantan.

Deligasi yang diketuai oleh penasihatnya, Lee Weng Chun, turut disertai pengerusi negeri, Lim Guan Seng dan setiausaha, Tharuman a/l Arjunan.

Memorandum tersebut telah diserahkan kepada Timbalan Konsul, General Itti Kawepornsakul di pejabat Konsul General Diraja Thai.

Menurut Lee, kunjungan yang diadakan ini adalah untuk mendapat maklumat terkini perkembangan suasana di Selatan Thai dan juga menyerah satu memorandum yang memohon agar pihak kerajaan Thailand dapat memberi pampasan yang setimpal dan sama seperti rakyat mereka dapat.

“Saya amat gembira kerana layanan konsul Thai di Kota Bharu ini amat baik dan pihak mereka berjanji akan membantu sebaik mungkin termasuklah dari segi pampasan kepada keluarga mangsa tersebut,” katanya.

Setakat hari ini lima rakyat Malaysia telah meninggal dunia iaitu Wong Kai Sean, Wong Hong Yep, Foog Too Keh, Yan Wing dan Chan Yew Soon, sementara itu masih terdapat mangsa yang cedera dan dirawat di hospital negara tersebut.

Mereka ialah Lai Yok Long, Wee It Cheng, Cheng Yew Mang, Phoo King Kuang ( Hospital Sungai Golok ) dan Heng Chin Goa ( Hospital Yala ), manakala lima lagi iaitu Wong Wai Siong, Ling Yee Iung, Tan You Chang, Wong Chon Chang dan Law Yok Choi telah dibawa pulang ke Malaysia.

Lee juga berkata pihak kerajaan Thailand telah menyelesaikan segala urusan pengurusan mayat dan setakat ini mereka yang cedera telah menerima sumbangan RM1,000 atau 10 ribu Baht.

“Kami dari DHPP Kelantan amat sedih di atas kejadian yang berlaku ini dan pihak kami telah berusaha untuk memberi bantuan sebaik mungkin dan langkah mengadakan pertemuan dengan konsul Thai juga adalah untuk meringankan beban keluarga mangsa,” katanya lagi.


Sabah diminta jelaskan siapa jual 3 pulau | Print |
Bob

KOTA KINABALU, 2 Okt: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS), kelmarin telah menghantar memorandum kepada Datuk Seri Musa Aman yang juga Ketua Menteri Sabah berhubung bantahan terhadap isu penjualan Pulau Mentukod, Mengalum dan Pandanan sebagaimana yang didedahkan akhbar tempatan baru-baru ini.

Memorandum diserahkan sendiri oleh Ketua Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah, Lahirul Latigu kepada wakil Setiausaha Politik Ketua Menteri, Noorlaimah Marjan yang mewakili Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman.

Penyerahan dilakukan di Pejabat Setiausaha Politik Ketua Menteri, Wisma Innoprise.

Dalam memorandum yang diserahkan, DPPNS mengalu-alukan kenyataan balas yang dikemukakan oleh Pengarah Jabatan Tanah dan Ukur Sabah, Datuk Osman Jamal berkaitan isu penjualan pulau tersebut.

"DPPNS berpendapat kenyataan tersebut masih kabur tentang perihal hak dan khazanah negeri Sabah agar terus terpelihara.

"Timbul persoalan, bagaimana dengan mudahnya berlaku pertukaran tanah atau land swap antara Kementerian Pertanian dan Industri Makanan dengan pemaju yang hanya dikenali sebagai Wisma Pertanian terhadap Pulau Mengalum sedangkan ianya terletak di Zon Ekonomi Ekslusif (ZEE) yang sedia maklum sangat bernilai dan menjadi tarikan pelancong,” kata Lahirul.

Tambah Lahirul, transaksi ini sebenarnya telah menyebabkan kerajaan kerugian jutaan ringgit di samping kehilangan khazanah bernilai buat Malaysia amnya dan negeri Sabah khususnya.

Beliau juga turut menggesa agar kerajaan negeri Sabah di bawah kepimpinan Barisan Nasional agar menyatakan dengan jelas mengenai siapakah Syarikat Pemaju Wisma Pertanian dan individu yang bertanggungjawab di sebalik syarikat tersebut.

"Nyatakan siapakah individu terbabit dan jika urusniaga tersebut dibuat tanpa autoriti pihak terbabit, maka ini boleh dianggap sebagai pencabulan terhadap hak pulau tersebut.

"Perjelaskan juga, bagaimanakah Pulau Montukod dan Pandanan yang berstatus Native Title (NT) boleh dijual di pasaran antarabangsa sedangkan kebenaran (pulau-pulau berkenaan) hanya untuk aktiviti pertanian,” tegas beliau.

DPPNS juga, katanya mempersoalkan mengenai status penganugerahan pulau tersebut yang telah dilakukan pada sebelum ini daripada kerajaan Barisan Nasional.

“Apa tindakan yang perlu dilakukan untuk memastikan kepentingan hak bersama terjaga?

"Sekiranya Jabatan Tanah dan Ukur boleh menguatkuasakan Seksyen 42, Ordinan Tanah Sabah, Bab 8 bagi merampas hak Tanah Adat terhadap penduduk-penduduk kampong dipedalaman, maka ia juga sepatutnya mampu untuk menguatkuasakan undang-undang yang berada di ruang lingkup yang sama bagi menjaga kepetingan rakyat Sabah secara keseluruhannya.

"Adalah memalukan jika pulau yang memiliki ratusan hektar, yang mempunyai kepentingan maritime dan kedaulatan Negara dibiarkan sahaja terlepas kepada pihak asing tanpa ada tindakan prerogative dan bersungguh-sungguh pihak kerajaan mempertahankannya.


Pakatan bentang cadangan belanjawan 2011 Isnin ini | Print |
Mohd Sabri Said

KEPALA BATAS, 2 Okt: Pakatan Rakyat akan membentangkan Belanjawan 2011 hari Isnin ini iaitu seminggu sebelum Kerajaan Barisan Nasional (BN) berbuat demikian, kata Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim (gambar).

Beliau pasti Pakatan Rakyat menawarkan bebarapa plan yang lebih baik dan terancang untuk rakyat ketahui berbanding BN yang hanya bersifat manis di bibir sedangkan rakyat terpaksa menanggung segala macam penderitaan.

Setiap kali pembentangan oleh Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan, Datuk Seri Najib Razak dikatakan lebih memberikan keuntungan kepada golongan koporat atau golongan pertengahan walhal rakyat bawahan yang menyokong dasar yang menjadi amalan BN terabai.

"Pakatan Rakyat cuba buat yang terbaik daripada BN. Kita mempunyai ramai pakar ekonomi dari PAS, KeAdiLan dan DAP untuk bersama mengambil kata sepakat serta kata putus belanjawan 2012. Kita mengutamakan kepentingan rakyat. Itu harapan kita, " tegasnya semasa berucap pada 'Rapat Umum' di hadapan 30 ribu orang sempena Sambutan 60 tahun PAS di Dewan Milenium, Kepala Batas semalam.

Jelas beliau yang juga Ketua Umum KeAdiLan menyifatkan, dasar yang diterapkan oleh BN nyata menemui kegagalan walaupun pada mulanya nampak memberikan kelebihan pada rakyat dalam jangkamasa terdekat.

Beliau menasihatkan rakyat bahawa Belanjawan 2012 BN adalah 'gula-gula' pilihanraya memandangkan saat tersebut kian hampir setelah Najib selesai turun padang meninjau permalahan rakyat termasuk naik bas mewah dan berbasikal tujuh kilometer mengelilingi Tanjung Tokong.

"Semua itu lakunan untuk menunjukan pemimpin berhati rakyat mengambil tahu apa yang rakyat rasai. Padahal mereka naik bas yang dihiasi dengan kelengkapan mewah padahal rakyat tidak begitu. Apa salahnya Najib naik bas rakyat baru tahu keadaan
sebenar, " ujar beliau dengan tepukan para hadirin.

Rakyat jangan harapkan lagi lakunan para pemimpin BN selepas pilihanraya umum nanti sebaliknya matikan langkah mereka daripada mendaki Putrajaya sekali lagi.

Jadikan Putrajaya sebagai impian kita pada pilihanraya umum kelak walaupun pendakianya terpaksa berhadapan dengan segala dugaan.

Justeru itu, semua jentera Pakatan Rakyat harus mengfokuskan kerja buat dekati rakyat dan kepada negeri di kuasai Pakatan Rakyat teruskan usaha tangani apa yang tidak pernah dilaksanakan oleh BN sebelum ini.

"Fokuskan kerja buat kita jangan terpengaruh dengan taktik BN untuk memecah belahkan perpaduan yang kukuh selama ini.

Mereka cuba lagakan dengan bermacam-macam isu dan sampai hari ini kita berjaya tanganinya dengan baik. Itulah kematangan kita hasil persefahaman selama ini, " katanya.

Turut bersama dipentas utama Sambutan 60 tahun PAS ialah Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang, Timbalan Presiden Haji Mohamad Sabu, Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng, Mursidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Aziz Nik Mat dan Setiausaha
Agung PAS, Datuk Mustaffa Ali.

"DPPNS mengulangi pendirian agar pihak kerajaan menghalang penjualan pulau-pulau tersebut memandangkan ia akan mendatangkan banyak kerugian terutama kepada khazanah berharga yang menjadi hak kepada seluruh rakyat Sabah," katanya.

Turut mengiringi adalah Ketua AMK Sabah Saudara Jefri Jomion bersama AMK Sabah, wakil Pemuda DAP (DAPSY) Sabah di samping Pemuda Pas dan penyokong.


PAS lancar Ameerah dan gelombang Epal Hijau | Print |
Mohd Sabri Said

KEPALA BATAS, 2 Okt: Presiden PAS, Tuan Guru Dato Seri Abdul Hadi Awang melancarkan Ameerah sempena sambutan 60 Tahun PAS iaitu Lajnah Politik Wanita Muda, bagi merangka setrategi mendekati golongan itu.

(Abdul Hadi disambut oleh panitia sambutan sebelum merasmikan Ameerah di sambutan 60 tahun PAS)

Pelancaran Ameerah dan gelombang epal hijau memberi nafas baru kepada gerakan Dewan Muslimat yang sudah berjaya dengan pejalanan Nisa' yang telahpun berjalan sempurna.

Sekalung tahniah kepada Lajnah Politik Wanita Muda kerana berjaya mempamerkan satu wadah baru gelombang hijau yang penuh warna warni.

Sempena pelancaran itu Presiden telah menyiram air tanda mencerna kesuburan sesuai dengan keserasian yang wujud di kalangan remaja dan wanita muda.

Selain menyiram air presiden telah menanda tangani di atas replika epal hijau dengan iringan beberapa orang remaja yang mengalunkan gerakan kain hijau penuh semangat.

Pergerakan itu diakhiri dengan pelepasan belon yang tergantung di paras satu Dewan Melinium sebagai tanda kejituan tujuh teras yang menjadi panduan menuju Putrajaya.

Dalam ucapannya, Abdul Hadi berkata, muslimat yang lulus menghadapi gelora perjuangan sahaja akan dipandang tinggi oleh Allah s.w.t mereka tidak bakhil dengan masa dan wang semata-mata untuk kemenangan Islam kata .

Muslimah mesti berani memperbetulkan diri serta membaiki diri menjadi isteri yang baik dan terpuji.

"Pengorbanan para isteri membantu menegakan Islam akan dikira mendapat pahala yang tinggi demi kebaikan Islam yang dianuti, " jelasnya ketika merasmikan pelancaran di Dewan melinium, kepala Batas petang tadi.

Muslimat yang ada semangat perjuangan yang tinggi akan menjadi sayap yang baik serta dapat menumpukan kerja berfokus.

Bila kerja digerakan dengan lancar maka menyenangkan peranan muslimat menabur atau menyemai peranan di mana jua.

Sementara itu, Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Yusuf dalam ucapanya mengharap golongan wanita muda supaya bersiap mematangkan diri kerana sikap itu sahaja boleh mencerna kemenangan pada masa depan.

Tiada ulasan: