Rabu, 5 September 2012

TENAT ITU SATU KEMUNGKINAN...NAMA BURUK PUN SATU KEMUNGKINAN...SAMSENG JUGA SATU KEMUNGKINAN...JANGAN PULA KITA MEMBUATKAN RAKYAT NAMPAK MEMANG BENAR...CUMA YANG BEGITU KENA BALAS DENGAN BAIK JUGA...SEELOK DOA...MOHON PERLINDUNGAN ALLAH...ALLAH SWT BERSERTA DENGAN ORANG SABAR...DITAMBAH TAQWA LAGI CUN@BAIK

Ustaz Azizan ceria dan pengerusikan mesyuarat Exco

Hazayani Zakaria, 05 Sep 2012
ALOR SETAR: Menteri Besar Kedah, Datuk Seri Ustaz Azizan Abdul Razak hari ini mempengerusikan mesyuarat mingguan Exco di Wisma Darul Aman.

Setiausaha Akhbar Menteri Besar, Helmi Khalid berkata, kesihatan Azizan semakin baik dan mampu menghadiri majlis-majlis rasmi.

"Ustaz Azizan sedang mempengerusikan mesyuarat dan beliau nampaknya sihat walafiat," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily kira-kira jam 11 pagi ini.

Akhbar Sinar pula melaporkan, Azizan kelihatan ceria ketika tiba di Wisma Darul Aman hari ini bagi mempengerusikan mesyuarat Exco.

Ketibaan beliau disambut oleh Setiausaha kerajaan negeri, Datuk Rasli Basir.

Ketika ditemui di pekarangan lobi Wisma Darulaman, Azizan yang ceria sempat berseloroh dengan jurugambar dan wartawan yang tiba sejak  jam 10 pagi untuk merakamkan wajah beliau buat pertama kali selepas dilaporkan mengalami masalah kesihatan.

“Tengoklah sendiri, saya sihatkan,” katanya, sambil ketawa.

Azizan sempat bergurau dengan wartawan, mengatakan keadaan beliau semakin baik malah dirinya semakin kacak sejak kembali sihat.

(Ustaz Azizan kelihatan ceria apabila tiba dengan ditemani Setiausaha Akhbarnya, Helmi)

“Makin kacak tak,” katanya, sambil mengenyitkan mata, lapor wartawan Sinar Harian.
Menurut Helmi, Azizan masih perlu berehat dan mendapat rawatan susulan di KMC.

Awal minggu lalu, Azizan dimasukkan ke Pusat Perubatan Kedah (KMC) di Alor Setar akibat keletihan kerana terlalu banyak menghadiri program sepanjang Ramadan.

Doktor juga menasihatkan beliau agar berehat di hospital untuk memastikannya mendapat rehat yang cukup.

Kali terakhir Azizan mempengerusikan mesyuarat Exco ialah pada Ahad, 5 Ogos lalu.

Sabtu lalu juga, Azizan yang kelihatan semakin pulih dilihat menghadiri Majlis Rumah Terbuka PAS Kedah.

 


Perihal Abby Abadi dan ulama muda

Subky Latif, 05 Sep 2012
Adapun Abby Abadi, seorang pendatang baru dalam PAS dan ketua Ulama Muda di pejabat Umno yang bernama Fathul Bari tidak ada kena mengena dan tidak ada sebarang hubungan.

Mungkin keduanya tidak kenal mengenal dan mungkin juga tidak pernah bersua jumpa.

Yang menariknya ialah Cik Puan Abby Abadi ini adalah seorang seniwati yang ada kedudukan dan ada pasaran dalam industeri perfileman.

Kita tidak tahu di mana dia mengaji  dan mendapat didikan agama? Tetapi di tengah memanjat puncak kerjayanya di dunia hiburan, dia terjun ke dalam arena perjuangan PAS dan berazam memupuk dan menegakkan akidahnya dan akidah umat.

Dia menerima Tok Guru Nik Aziz dan Tok Guru Haji Abdul  Hadi Awang sebagai pemimpinnya.

Manakala Syeikh Fathul Bari, seorang yang berstatus ulama muda, sudah tentu berpendidikan agama yang tinggi, jika tidak masakan dia dikenali sebagai ulama, anak bekas Mufti Perlis.

Di mana dia mengaji tidak penting lagi tetapi dia adalah seorang ulama dan seorang pendakwah.

Tetapi dia terjun dalam perjuangan Umno dan menerima Datuk Seri Najib dan Tan Sri Muhyiddin  Yasin sebagai pemimpinnya.

Tentulah pelik. Seorang penghibur yang statusnya dalam agamanya adalah seorang awam saja memilih parti yang memperjuangkan Islam dan dipimpin oleh para ulama. Dunia yang digelumanginya selama ini adalah amat berbeza dengan cara hidup pemimpin dan penyokong PAS.

Mungkin 10 tahun dulu tidak tahu apa-apa tentang luar dan dalaman PAS selain daripada yang didengarnya PAS adalah sebuah parti pembangkang yang memperjuangkan Islam. Yang dikatakan perjuangan Islam itu mungkin dia tidak tahu.

Tetapi sekonyong-konyong dia masuk PAS dan duduk sepentas dengan pemimpin-pmimpin yang antaranya tok-tok guru yang berserban dan berjanggut. Dia berazam untuk menghabiskan dunianya di situ.

Manakala ulama muda Fathul Bari pula sebagai anak mufti tentulah terdidik dari kecil dalam suasana Islami, dan sebagai ulama muda tentulah pergaulan dan hidupnya sentiasa dalam kawalan yang baik. Imej dan gambaran luarannya pun dilihat sebagai orang beragama. Mengikut bahasa orang  dulu gayanya itu adalah lebai.

Peliknya dia tidak memilih parti yang memperjuangkan Islam seperti yang disertai Abby tetapi dia menyertai Umno yang perjuangannya sejak mula adalah sekular nasionalis. Baik di bawah Dato’ Onn Jaafar, di bawah Tunku Abdul Rahman Putra dan lain-lain tidak menjadikan Islam sebagai dasar perjuangan.

Semua tokoh Umno itu tidak menolak Islam sebagai agama mereka tetapi mereka tidak menerima Islam sebagai garis perjuangan politik. Kesemuanya berkata bahawa Islam tidak sesuai bagi dijadikan dasar politik dengan dalih Malaysia tidak didiami oleh orang Islam saja.

Abby Abadi yang terhad pengetahuan dan fahamannya tentang Islam tidak memilih parti seperti Umno itu tetapi ulama muda yang terididik dalam  suasana  Islami memilih Umno dan menolak PAS yang disertai oleh majoriti ulama.

Ajaib. Itulah kehendak Allah. Abby tidak memiliki kitab dan tidak pandai baca kitab menyertai perjuangan politik Islam, Fathul  Bari memiliki banyak kitab dan pandai baca kitab tidak menyertai parti Islam tetapi menyertai  parti nasionalis.

Saya tidak hendak menyamakan kejadian Abby dan Fathul ini dengan zaman kelahiran Rasulullah SAW di Mekah dulu. Orang Jahililyah Quraisy tidak pernah baca kitab. Yang baca kitab ialah Yahudi Bani Israil. Orang Quraisy dengar  orang Yahudi menunggu kelahiran Nabi Akhir Zaman.

Apabila Nabi lahir, yang menunggunya tidak menyambutnya, tetapi Arab yang tidak tahu tentang isi kitab menerima kenabian itu.

Itulah kebesaran Allah.

Melayu tiada masa dalam Umno – Lajim Ukin

Aslani M Foto M Zin, 05 Sep 2012

MACHANG: Belum pun membuat keputusan rasmi meninggalkan Umno tiba-tiba kerajaan Barisan Nasional (BN) menyekat peruntukan sebanyak RM3 juta kepada anggota parlimen Beufort, Datuk Seri Panglima Lajim Ukin (gambar).

Bekas Timbalan Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan itu mengakui banyak keistimewaan yang diperolehi ketika berada dalam Umno.

“Namun saya tetap juga membuat keputusan meletak jawatan sebagai Ketua Umno, anggota Majlis Tertinggi (MT) dan Pengerusi BN Beufort.

“Selama 18 tahun ini saya berada dalam Umno. Dua penggal menang sebagai MT, malah ketika itu berada dalam top ten.

“Saya juga pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Ketua Menteri Sabah dan pemangku Ketua Menteri. Namun saya meletak semua jawatan itu kerana tidak mahu lagi bersekongkol dengan kerja-kerja kejahatan,” katanya pada ceramah sulungnya di Kelantan malam tadi.

Program tersebut diadakan di Kampung Paloh Rawa, Dun Temangan. Biar pun hujan turun dengan lebat orang ramai tetap memenuhi perkarangan bangunan Pasti.

Hadir sama Ketua Muslimat PAS Pusat, Siti Zailah Mohd Yusoff, Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail, Setiausaha Badan Perhubungan PAS Kelantan, Zulkifli Mamat dan anggota Exco, Dr Muhamad Fadzli Hassan.

Turut mengiringi Lajim ke Kelantan, bekas pemimpin PBS, Datuk Idris Ali. Hari ini difahamkan beliau menghadiri satu program di Kuala Lumpur.

Lajim berkata, beliau tidak boleh menerima gejala rasuah yang berleluasa dalam Umno dan kerajaan serta penderaan yang berlaku secara berterusan terhadap Kelantan.

Sedangkan kata beliau Kelantan merupakan negeri yang mempunyai jumlah penduduk Melayu yang paling ramai di Malaysia.

“Sebab itulah saya tidak nampak lagi Umno mampu membela nasib orang Melayu. Umno tidak boleh lagi menjamin masa depan orang Melayu.

“Macam mana mereka mahu menyelesaikan masalah rakyat, sedangkan masalah dalaman Umno sendiri begitu parah sekali.

“Saya pernah berada dalam jawatankuasa menyelesaikan isu dalaman Umno. Masalah di Negeri Sembilan, Perlis, Terengganu, Johor dan Selangor tidak selesai sampai sekarang.

“Saya tidak boleh lagi bersikap sebagai yes men, tidak boleh lagi membodek dengan mencium tangan pemimpin atasan,” katanya yang mempertahankan kerusi parlimen Beufort sejak 26 tahun lalu.

Beliau juga berkata, Sabah bukan lagi menjadi deposit tetap bagi BN untuk mempertahankan kuasa pada pilihan raya umum akan datang.

Beliau menjangka 13 kerusi BN akan tergugat antaranya Beufort, Penampang, Tawau, Sepangar, Papar, Batu Sapi, Tuaran dan Sandakan. Buktinya kehadiran rakyat begitu luar biasa pada program Pakatan Rakyat sekarang.

Beliau juga meluahkan rasa hairan Sabah memiliki sumber bumi yang banyak dengan minyak dan balak, namun masih kekal sebagai negeri termiskin di Malaysia.

Sementara itu, Saifuddin mendakwa akan berlaku satu lagi kejutan besar pada 15 September ini di Sabah apabila seorang tokoh korporat terkenal akan mengisytiharkan menyertai Pakatan Rakyat.

Katanya, tokoh terbabit akan mengisytiharkan keluar Umno pada himpunan besar-besaran yang dijangka turut dihadiri Datuk Seri Anwar Ibrahim, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang dan Lim Guan Eng.

Pejabat PKR diserang samseng pakai baju Umno

Harakahdaily, 05 Sep 2012
PETALING JAYA: Sekumpulan 30 samseng Umno mengadakan demonstrasi dan bertindak ganas dengan menyerang ibu pejabat PKR, Tropicana dekat sini tengahari tadi.

Menurut laporan Keadilandaily kumpulan samseng itu memakai kemeja-T Umno dan Barisan Nasional.

Mereka memegang kain rentang sambil menjerit antaranya, ‘Jalur Gemilang’ dan mengeluarkan kata-kata kesat terhadap Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Portal itu yang memetik kenyataan Setiausaha Wanita PKR, Juwairiya Zulkifli berkata kumpulan samseng itu juga cuba bertindak ganas ke atas mereka yang cuba mengawal keadaan.

Demonstrasi pada jam 12.30 tengahari itu tadi dileraikan sepuluh minit kemudian dengan bantuan polis seramai 20 anggota yang terpaksa membuat sekatan di hadapan pejabat.

Kejadian ini merupakan insiden terbaru samseng Umno yang dilihat semakin berani menyerang Pembangkang sejak kebelakangan ini.

Ahad lalu, Anwar turut diserang di Masjid Al-Hussain, Seberang Pumpong, Alor Setar, Kedah ketika sedang menyampaikan tazkirah Maghrib, selepas bas jelajah Merdeka Rakyat dibaling batu dan disimbah cat merah di Kelantan sehari sebelumnya.

Pemuda buktikan Maik cuba berpolitik

M Faqih, 05 Sep 2012

KOTA BHARU: Pemuda PAS Kelantan sekali lagi tampil membuktikan Majlis Agama Islam dan Adat Istiadat Melayu Kelantan (Maik) cuba bermain politik dalam isu khutbah Jumaat dan Aidilfitri.

Teks khutbah Jumaat dikeluarkan Maik pada 31 Ogos lalu bertajuk “Hari Kemerdekaan” didapati mengandungi beberapa saranan dan sindiran berbentuk politik sehingga menimbulkan kegelisahan dan kebimbangan banyak pihak.

Antaranya berbunyi “Jagalah kemerdekaan, jagalah bangsa, selamatkanlah agama, selamatkan negara daripada sebarang anasir yang sanggup menjadi tali barut kuasa luar, kuasa asing yang memang tidak putus asa untuk memerintah negara ini.


“Kalau negara ini jatuh lagi ke tangan orang lain maka untuk mengambil semula, untuk bangun kembali, bangsa kita, umat kita, akan berhadapan dengan jalan yang amat sukar. Mungkin tidak keterlaluan untuk mengatakan mustahil dapat merampas kembali”.

Pengarah Jabatan Kerajaan dan Swasta, Pemuda PAS Kelantan, Dr Rosli Allani Abdul Kadir berkata, ungkapan yang ditulis Maik dalam khutbah tersebut secara mudah dapat ditafsir orang ramai.

Katanya, ahli-ahli jemaah tertanya-tanya kepada siapakah sindiran tersebut ditujukan.

“Apakah teks khutbah Jumaat Maik menganjurkan supaya bangsa Melayu memaksakan kehendak mereka dan tidak lagi perlu mengambil kira pendapat dan sensitiviti bangsa-bangsa lain dalam mengharmonikan kehidupan masyarat.

“Saya berharap Timbalan Yang Dipertua Maik meneliti terlebih dahulu teks khutbah Jumaat Maik sebelum mengeluarkan kenyataan bahawa ia bebas daripada sebarang unsur politik,” katanya di sini.

Sebelum ini pelbagai pihak mempertikaikan khutbah Aidifitri dikeluarkan Maik kerana secara jelas mempamerkan sikap berpihak dan bertentangan dengan aspirasi kerajaan negeri.

Ekoran itu ramai khatib menokok tambah khutbah tersebut supaya isinya lebih segar, namun Maik pula dalam satu kenyataan dilaporkan mahu mengambil tindakan terhadap imam terbabit.

Dr Rosli berkata, masyarakat yang celik politik sekarang dapat mengasosiasikan kenyataan-kenyataan tersebut dengan pihak yang ingin dikaitkan.

“Maik bukan sahaja tidak boleh berpolitik tetapi ia juga tidak boleh dilihat sebagai berpolitik.

“Persepsi masyarakat sekarang Maik telah mula berpolitik dalam teks khutbah dengan menyeru secara halus mereka supaya menolak pihak tertentu,” katanya.

Menurutnya apabila persepsi sebegini wujud maka kredibiliti Maik di mata masyarakat sudah tentu akan terjejas.

“Saya juga menyeru Mufti Kelantan selaku Pengerusi Panel Penyedia Teks-Teks Khutbah Jumaat Maik supaya dapat mengambil tindakan segera.

“Sebarang persoalan yang berbangkit sepatutnya perlu dijelaskan. Bagi sesiapa yang mahu berpolitik eloklah mereka segera meletak jawatan dan terjunlah ke dunia politik.

“Jangan pula hanya berani berselindung di sebalik institusi tertentu untuk menghentam pihak-pihak lain secara bersembunyi,” ujarnya.

Saham FGVH terus merudum

Mazlan Aliman, 05 Sep 2012



(Gambar: Senarai pemegang saham utama FGVH beserta jumlah saham mereka)

Harga saham FGVH yang ditutup semalam mencatat penurunan, tinggal RM4.96. Jika peneroka menjualnya pada harga RM5.06 sewaktu Julai lalu setelah ditolak handling fee RM165.00, interest charged RM29.41dan lain2 cuma dapat lebihan RM212.37; kalau jual ketika ini, berapa yang tinggal?

Mengingati semula pesanan YAB Perdana Menteri (PM) ketika mengumumkan 'durian runtuh' pada 8 Mei lalu, peneroka jangan jual saham FGVH, jadikan pelaburan untuk simpanan masa depan...Apa jaminan buat peneroka jika ikut nasihat PM?

Barang diingat, mengikut penganalisis pasaran saham, jika saham FGVH turun ke paras RM4.70 maka pemegang saham FGVH mula menanggung rugi. Jika peneroka ikut nasihat PM, bertimpa-timpa beban peneroka.

Hutang Tanam Semula antara RM 50K-RM 157K dengan interest 6.25%, pinjaman rumah RM20K-RM40K dengan Kos Pengurusan 2.5% dan terkini hutang pinjaman saham FGVH RM3640 dengan interest 5%; kehidupan peneroka sesungguhnya diselubungi hari2 yang makin sukar!

Saya paparkan jumlah saham FGVH yang (Tan Sri) Isa Samad dan Ahli Lembaga Pengarah FGVH dapat. Ini belum mengambilkira proksi dan para kroni yang dapat. Saya tidak pasti samada mereka telah menjualnya atau belum bagi meraih keuntungan segera. Mereka tentu ada penasihat dan menghubungi remiser apa yang perlu dilakukan. Bagi staf Felda, mungkin juga mereka boleh berfikir nak bertindak macamana. Namun, bagi peneroka yang tak tau apa-apa, siapa yang nak menasihati mereka?

Saya berkongsi pengalaman pilu peneroka Felda Cahaya Baru, Sendayan, Labu Johnson, Bukit Cerakah dan Sg Buaya yang mula2 seronok dan gembiranya bukan kepalang tika dijanjikan pampasan jutaan ringgit. Akhirnya, bila tertipu...yang mereka tahu hanya menangis sahaja. Itulah bahasa mereka!

Peneroka Felda Bukit Rokan Utara menangis tersedu-sedu macam anak kecil tunjukkan kos Tanam Semula mereka mencecah RM157,000; bahkan dengan hutang sebesar itu, kebunnya tidak diselenggarakan dengan sempurna dan berusia 75 tahun....kepada siapa mereka mahu mengadu?

Sudahlah dibebankan dengan hutang yang kian menggunung, apa nak jawab depan Allah dosa riba' yg ditanggung peneroka puluhan tahun?
Penglibatan syarikat Yahudi dan judi dalam FGVH pula kita nak guna hujah apa?
407,005,000 saham Genting Bhd dlm FGVH sedangkan 97% peneroka Felda adalah orang Islam, mana mufti dan Ulama Muda Umno?

Kalau ye pun nak bodek Najib, Ahmad Maslan dan Isa Samad gunalah hujah intelek. Takkan hanya tahu meratib; syukur Umno bagi tanah, tak suka boleh keluar Felda, tak sedar diri makan hasil Felda tapi hentam Felda.... Skrip yang berulang dan saya dengar lebih 30 tahun dulu!

Terpulang, samada kita nak kata...'Ada aku kesah' atau 'Lu fikir la sendiri'.

*Penulis adalah Presiden Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) merangkap AJK PAS Pusat

Kerjasama PR Pahang padu, siap-sedia hadapi PRU13

Khairil Abdul Rahim, 05 Sep 2012
TEMERLOH: Majlis Pimpinan Pakatan Rakyat Negeri Pahang (MPPRN) menegaskan bahawa kerjasama di antara parti komponen Pakatan Rakyat (PR) Negeri Pahang berada dalam suasana sangat kondusif dan padu.

Pesuruhjaya PAS Pahang Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, penegasan tersebut dibuat ekoran cubaan beberapa media yang cuba memesongkan persepsi awam bahawa kononnya hubungan di antara parti komponen PR Pahang berantakan ekoran beberapa isu dalaman khasnya berkaitan pembahagian kerusi di peringkat negeri.

“Sehubungan dengan itu MPPRN Pahang menyeru dan menasihatkan semua kepimpinan mahupun ahli-ahli daripada PAS, DAP dan PKR tidak mengeluarkan sebarang kenyataan media berhubung perkara berbangkit khususnya mengenai proses pembahagian kerusi.

“Sebagai petugas parti kita akur dengan apa jua keputusan yang akan dibuat pimpinan tertinggi,” katanya semasa sidang media khas melibatkan pemimpin tertinggi PR Pahang di bangunan PAS Pahang di sini.

Berikutan itu Tuan Ibrahim menyeru semua ahli memberikan mandat dan keyakinan penuh kepada kepimpinan PR untuk menyelesaikan perundingan kerusi dengan semangat muafakat yang telah terjalin baik.

Berkenaan pilihan raya umum (PRU) ke 13 yang bakal diadakan dalam tempoh beberapa bulan akan datang, beliau menyeru kepimpinan dan ahli-ahli PR di semua peringkat berusaha bersungguh-sungguh di semua kawasan untuk meningkatkan sokongan dan keyakinan daripada semua lapisan masyarakat.

Turut hadir Pengerusi DAP Pahang Leong Ngah Ngah, Timbalan Pengerusi PKR Pahang Ahmad Nizam Hamid, Setiausaha DAP negeri Choong Siew Onn serta anggota harian Badan Perhubungan PAS Pahang.

Sidang media khas diadakan berikutan laporan negatif beberapa media yang cuba melaga-lagakan kenyataan pemimpin PKR dan DAP negeri ini berkaitan tuntutan bertindih beberapa kerusi negeri ini yang diserahkan keputusannya kepada Majlis Presiden PR.

Negeri Pahang sebelum ini dianggap penganalisis politik antara tiga negeri kubu kuat BN dan kekal kepada parti itu selain Johor dan Melaka, namun berdasarkan senario terbaru keputusan tersebut boleh berubah pada PRU akan datang.

Sementara itu Tuan Ibrahim yang juga Ketua Penerangan PAS Pusat turut merakamkan takziah kepada keluarga bekas Menteri Undang-Undang Allahyarham Tan Sri Hamzah Abu Samah, 88, yang meninggal dunia akibat sakit tua di Pusat Perubatan Universiti Malaya Kuala Lumpur semalam.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di pusat perubatan itu kira-kira pukul 3.30 petang di sisi isterinya Toh Puan Zainon Hussaiin serta keluarga.

Allahyarham yang juga Presiden Seumur Hidup Majlis Olimpik Malaysia, memulakan karier politiknya sebagai Ahli Parlimen kawasan Raub, Pahang (1967) dan seterusnya dilantik sebagai Timbalan Menteri Dalam Negeri (1967-1969), seterusnya menjadi Menteri Penerangan dan Penyiaran (1969-1971), Menteri Kebudayaan, Belia dan Sukan (1971-1973), Menteri Pertahanan (1973-1974) dan Menteri Perdagangan dan Industri (1974-1978).

Jawatan terakhir Allahyarham adalah sebagai Menteri Undang-undang dan Peguam Negara sebelum bersara daripada Kabinet pada September 1980.

Rumah terbuka Aidilfitri PAS, 9 September

Harakahdaily, 05 Sep 2012
KUALA LUMPUR: PAS menjemput orang ramai menghadiri majlis hari terbuka Aidilfitri parti itu, 9 September ini di Padang Kelab Sultan Sulaiman, Kampung Baru.

Majlis akan bermula jam dua hingga lima petang.

Justeru, Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali menjemput orang ramai sama ada dalam dan luar Kuala Lumpur untuk memeriahkan majlis yang memang diadakan setiap tahun.

"Saya jemputlah semua hadir ke rumah terbuka PAS kali ini, termasuk media-media sekali. Kita memang buat terbuka kepada semua," kata beliau selepas selesai sidang media di Pejabat Agung PAS, dekat sini semalam.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Wilayah Persekutuan merangkap pengarah program Mohd Nor Mohamad berkata, PAS menyediakan pelbagai makanan untuk seratus ibu orang.

"Kita ada menu istimewa  seperti nasi dagang Terengganu, satey, mihun sup utara, lemang dan pelbagai juadah sampingan," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Tambah beliau, selain pimpinan utama Pakatan Rakyat, beberapa tetamu istimewa akan turut memeriahkan majlis.

Selain itu, kumpulan dikir barat dari Kelantan diundang khas untuk menghiburkan orang ramai.

Gerakan selamatkan negara perlu disegera

Yaakub Dasan, 05 Sep 2012
RANTAU PANJANG: Negara perlu diselamatkan segera bagi mengelakkan lebih banyak penyelewengan dilakukan kerajaan Umno dan Barisan Nasional (BN) demi masa depan rakyat negara ini.

Bekas Penolong Gabenor Bank Negara, Dr Rosli Yaakub berkata, antara penyelewengan yang dikesan  penglibatan Bank Negara dalam spekulasi mata wang menyebabkan kerugian RM30 bilion.

Selain itu kerajaan BN menggadaikan lebih separuh daripada jumlah tiga juta ekar tanah rizab Melayu.

“Begitu juga wang yang dibawa keluar dan disimpan di negara asing berjumlah RM1.08 trilion dalam tempoh 10 tahun kebelakangan ini,” katanya pada Ceramah Merdeka di Pusat Tarbiah PAS Rantau Panjang di sini malam tadi.

Hadir sama bekas Pengerusi Mara, Datuk Tamrin Ghafar, bekas Ketua Pemuda Umno Ketereh, Mohd  Sobri Shafii, Yang Dipertua (YDP) PAS Rantau Panjang, Abdul Fatah Harun, Naib YDP, Mohamad Awang dan Ketua Penerangan, Abul Aziz Yunus.

Orang ramai memenuhi perkarangan markas tersebut yang terletak di jalan Pasir Mas-Rantau Panjang.

Dr Rosli yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS  Negeri  Sembilan mendedahkan silap urus tadbir Bumiputra Malaysia Fincance (BMF) di Hong Kong pada 1980-an menyebabkan negara kehilangan ratusan juta ringgit.

Oleh itu kata beliau gerakan menyelamat perlu disegerakan sekiranya rakyat benar-benar mahukan negara ini selamat.

“Dengan adanya kesedaran rakyat bagi menyelamatkan situasi tersebut peluang Pakatan Rakyat untuk menang semakin hampir,” katanya sambil disambut laungan boleh oleh orang ramai.

Begitu juga katanya potensi di Negeri Sembilan diyakini peluang mendapat majoriti mudah semakin cerah daripada jumlah 36 kerusi Dun.

Sementara itu Tamrin mendedahkan beliau meninggalkan Umno kerana memikirkan keadaan di Padang Mahsyar kelak akan terbeban sekiranya terus bersekongkol dengan kerajaan yang menyeleweng.

“Saya masuk PAS bukan kerana  nak cari makan, tetapi takut disoal oleh malaikat kenapa masih sokong Umno sedangkan kita tahu kerajaan BN menyeleweng,” katanya.

Pak Samad sedia beri keterangan kepada polis

Harakahdaily, 05 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Sasterawan Negara, Datuk A Samad Said akan hadir ke Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi jam 3.00 petang esok bagi membantu siasatan berhubung tindakannya membaca puisi di perhimpunan janji demokrasi, Khamis lalu.

A. Samad atau lebih mesra dengan panggilan Pak Samad berkata, beliau tidak dapat memenuhi permintaan polis agar beliau hadir ke balai polis jam 6 petang tadi kerana sedang berada dalam program lain.

"Mereka mahu saya datang ke IPD Dang Wangi pada jam 6.00 petang ini, tetapi saya menolak kerana ada acara lain. Lagipun, masa itu terlalu singkat.

“Namun, saya bersetuju untuk hadir selepas anggota Gabungan Janji berunding agar masa itu dianjak kepada 3.00 petang esok,” katanya kepada Keadilandaily.

Gabungan Janji disertai 47 Pertubuhan Bukan Kerajaan (NGO) menganjurkan himpunan Janji Demokrasi pada malam 30 Ogos lalu di Dataran Merdeka sempena sambutan kemerdekaan negara ke 55.

Walaupun tidak diberikan permit oleh pihak polis dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL), perhimpunan tersebut berjalan aman dengan dihadiri 20,000 rakyat berbaju kuning.

Ketua Polis IPD Dang Wangi, ACP Zainuddin Ahmad berkata, polis akan menyiasat sama ada sasterawan itu melanggar undang-undang dengan membaca sajak dalam perhimpunan itu mengikut Akta Perhimpunan Aman 2012.

Tiada ulasan: