Jumaat, 7 September 2012

SEGALA ILMU..KEFAHAMAN ALLAH YANG BERI...BEGITU JUGA PERASAAN@RASA HATI...JIKA KITA BERSALAH...ALLAH CAMPAKKAN PERASAAN YAKIN BERSALAH...MAKA IA TAK BERUBAH...JANGAN KITA BUAT TAK ELOK ...ALLAH TETAP MEMBALAS...ALLAH MAHA ADIL...INGATLAH KITA MAKHLUK...TERLALU KERDIL...SAPAE KITA DISISI ALLAH...TAMBAH2 JIKA KITA AHLI YANG BUAT MUNGKAR

Bimbang ancaman pengganas 'syaitan yang dikenali'

Abdul Aziz Mustafa, 07 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Jika polis tidak mahu mengawal keselamatan rakyat yang bersama-sama Pakatan Rakyat (PR) dari serangan demi serangan, lebih baik panggil pasukan pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengawal keamanan negara.

Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar melontarkan cadangan sinis itu ketika meluahkan kekesalannya terhadap sikap pihak polis yang bagaikan berpeluk tubuh terhadap serangan demi serangan yang dilakukan oleh gerombolan-gerombolan dari parti "syaitan yang kita kenali" terhadap rakyat yang bersama-sama PR.

"Bukan setakat serang ceramah-ceramah PR, serang pejabat parti-parti di dalam PR, tungging punggung ke arah pemimpin pertubuhan bukan kerajaan (NGO), membakar rumah pemimpin PAS, hari ini sudah melarat kepada serangan ke atas masjid dan membaling selipar ke dalam rumah Allah itu.

"Tetapi seperti biasa, polis bagaikan tidak mahu bertindak apabila kezaliman dan penganiyaan dilakukan ke atas rakyat yang berada dalam PR.

"Kalau begitu, lebih baik panggil pasukan pengaman PBB untuk mengawal keamanan negara ini dan menjaga keselamatan rakyat," katanya.

Menurut Mahfuz, sebahagian besar rakyat kini bukan sahaja takut kepada penjenayah malah mereka juga semakin bimbang keselamatan mereka yang kian diancam oleh keganasan pengganas-pengganas parti "syaitan yang kita kenali".

"Lebih buruk lagi, polis seolah-olah memberikan perlindungan kepada pengganas-pengganas itu.

"Memberi perlindungan kepada pengganas-pengganas itu bermakna memberikan galakan kepada mereka untuk meningkatkan lagi keganasan mereka," kata Ahli Parlimen Pokok Sena itu.

Mahfuz mengingatkan, rakyat kini semakin terasa bahawa pihak polis seperti terlibat dalam konspirasi politik jahat untuk menyelamatkan Umno dan Barisan Nasional (BN) dari kejatuhan dan memburukkan PR.

"Kalau ada sedikit pun kesalahan dibuat oleh rakyat biasa ke atas pemimpin Umno BN, begitu pantas polis bertindak memburu, menangkap dan menggari mereka seperti penjenayah.

"Tetapi pengganas-pengganas dari parti 'syaitan yang dikenali' dibiarkan bermaharajalela untuk terus mengganas lagi," katanya.

Polis lebih sibuk memburu rakyat yang menolak pemerintahan Umno BN ketika indeks jenayah terus mengancam dan membimbangkan rakyat, kata Mahfuz.

"Ketika polis semakin gagal meyakinkan rakyat bahawa indeks jenayah berjaya mereka kurangkan, pada masa yang sama pengganas-pengganas dari parti 'syaitan yang dikenali' dibiarkan mengganasi rakyat," katanya.

Dua kejadian terakhir keganasan gerombolan parti 'syaitan yang dikenali' ialah serangan ke atas sebuah masjid dan ibu pejabat PKR.

Mahfuz menyifatkan keengganan polis bertindak tegas terhadap keganasan-keganasan itu meningkatkan lagi indeks jenayah di negara ini.

"Indeks jenayah yang menjadi-jadi dan menakutkan itu bukan dakwaan kita tetapi dibangkitkan oleh bekas Ketua Polis Negara sendiri," kata beliau.

Sebelum ini, bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan mendedahkan bahawa kadar jenayah di Malaysia sememangnya telah meningkat dan meminta agar pihak berkuasa tidak menyorokkan fakta sebenar kepada orang ramai.

Musa turut mengakui kadar jenayah di Malaysia pada hari ini berada di tahap yang membimbangkan.

Menteri patut pertahan hak pelajar merayu

Salmiyah Harun, 07 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin sepatutnya mempertahankan hak merayu bagi pelajar yang terlibat dalam insiden tunjuk punggung pada malam ambang merdeka baru-baru ini.

Khaled Nordin, terdahulu percaya keputusan pengurusan sebuah kolej swasta di Cheras memberhentikan seorang pelajarnya berikutan insiden menunjuk punggung ke atas gambar pemimpin negara merupakan pertimbangan yang wajar.

Namun, Ahli Majlis Pimpinan Wanita Pusat PKR Chua Yee Ling berpendirian bahawa kenyataan Khaled Nordin langsung tidak professional dan bersikap tidak tanggungjawab atas masa depan seorang anak muda.

"Saya amat kecewa dengan kenyataan Menteri Pengajian Tinggi, pada halnya kes ini masih dalam siasatan polis, tindakan pecat ini tidak berlaku adil kepada pelajar berkenaan," katanya dalam satu kenyataan.

Beliau yang juga Ahli Majlis Daerah Hulu Selangor berkata, tindakan Khaled itu secara tidak langsung menghantar mesej bahawa pelajar terbabit adalah serba bersalah, tetapi anak muda itu langsung tidak diberi peluang membela diri.  

Sekurang-kurangnya, kata beliau, Menteri  Pengajian Tinggi patut mempertahankan hak merayu pelajar tersebut dan bukannya memuji cara pihak kolej yang memberhentikan pelajar itu tanpa memberi peluang langsung kepada budak berkenaan.

“Walaupun saya tidak bersetuju dengan cara tunjuk punggung pelajar berkenaan, seperti saya tidak bersetuju bekas tentera yang melakukan tarian punggung di depan rumah Datuk Ambiga, tetapi saya tidak boleh menafikan hak merayu pelajar berkenaan untuk menyambungkan  pelajarannya," katanya.

Tegas Chua,  dasar pendidikan sepatutnya membimbing dan bukannya mengguna cara menakut-nakutkan.

Tambahan pula katanya,  tindakan polis yang hanya bertindak terhadap pelajar yang memijak gambar Perdana Menteri tetapi membiarkan insiden sama terhadap pemimpin pembangkang juga sama sekali dipertikaikan.

Justeru itu, Chua mendesak Khaled Nordin menarik balik kenyataan beliau dan sama-sama mempertahankan hak rayu pelajar terbabit.

Lembaga Disiplin dan Lembaga Akademik kolej Teknologi Antarabangsa Cybernetics memutuskan untuk memberhentikan seorang pelajarnya yang didapati terbabit dalam perbuatan menghina pemimpin negara baru-baru ini.

Pelajar terbabit adalah antara 11 individu yang dikenal pasti polis dalam insiden memijak gambar Perdana Menteri dan isteri serta Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya pada Himpunan Janji Bersih di Dataran Merdeka, pada malam 30 Ogos lepas.

Pijak gambar: Najib buat apa saja raih sokongan Tionghua

http://omakkau.blogspot.com, 07 Sep 2012

ISU GADIS CINA PIJAK GAMBAR NAJIB YANG MEMOHON MAAF!!!!..NAJIB AKAN LAKUKAN APA SAJA DEMI MERAIH SOKONGAN KAUM TIONGHUA..



Sejarah pemerintahan Najib Razak semenjak menjadi Perdana Menteri menunjukkan yang beliau sanggup lakukan apa saja demi meraih sokongan kaum Tionghua di negara ini yang kian merudum teruk.

Sudah diketahui umum yang sokongan kaum Tionghua kepada UMNO/BN adalah disekitar 15-20% saja.

Para penganalisis politik meramalkan semua kawasan parlimen dan DUN dibandar-bandar dan luar bandar yang majoritinya pengundi kaum Tionghua sudah pasti jatuh ketangan calon Pakatan Rakyat.

Membuktikan sokongan kaum Tionghua kepada PR bukan saja datang dari bandar malahan diluar bandar juga.

Ini membuatkan kerajaan Najib Razak gusar, gelabah dan gundah gelana.

Sudah menjadi rahsia terbuka sokongan orang Melayu kepada UMNO/BN dan Pakatan rakyat hampir sama kuat. Tetapi dikawasan luar bandar dan rancangan Felda serta pendalaman lebih memihak kepada UMNO tetapi ianya menjadi sebalik apabila sokongan orang Melayu di bandar-bandar.

Penentu siapa yang menguasai Putrajaya terletak ditangan pengundi baru terutamanya anak-anak muda serta undi dari bukan Melayu.

Sebab itu najib Razak sebagai pemimpin UMNO yang terkenal sebagai pemimpin yang lembik dan penakut akan lakukan apa saja demi meraih sokongan kaum Tionghua.

Memaafkan gadis Tionghua yang melakukan pijakkan keatas gambarnya di Janji Demokrasi tempoh hari pada pandangan admin, dianggap satu peluang terbaik untuk beliau ambil demi mencapai niat itu.

Beliau mahu sedaya upaya menunjukkan kepada kaum Tionghua yang beliau adalah seorang pemimpin yang pemaaf.

Lihat saja kisah bagaimana beliau bukan saja memaafkan seorang budak Cina yang menghina azan dan lagu Negara ku dengan membuat video klip yang dimuat naikkan dalam Youtube Namewee, tetapi Najib telah pergi jauh dari itu dengan menobatkan Namewee sebagai warga contoh penganut 1M'sia.

Seperti biasa tiada sepatah haram perkataan membantah dan ketidak puas hati terpacul dari mulut-mlut para pejuang "KETUANAN MELAYU" termasuklah NGO Tiga Jalur Islam, Melayu dan Raja, JATI..Dari mulut pemuda UMNO jangan nak mimpilah.

Tindak tanduk beliau ini akan pasti mengundang ketidak puas hati dikalangan penyokong beliau yang memiliki politik keras jiwa seperti yang duduk dikelompok NGO-NGO seperti PERKASA, JATI dan PEKIDA termasuk Pemuda UMNO sendiri...Tetapi, beranikah mereka bersuara dan membantah?.....TAUBAT LAHOM TIDAK AKAN BERANI PUNYA.

Najib Razak admin lihat sudah anggap macam dewa pula dikalangan pengtaksub dan pengkagum beliau.

NAJIB AKAN MENGAMALKAN POLITIK MATLAMAT MENGHALALKAN CARA WALAUPUN DIANGGAP DAN DILIHAT SEBAGAI POLITIKUS YANG TIADA TULANG BELAKANG DAN PENDIRIAN KUKUH SERTA BERPRINSIP.

Saham FGVH terus alami kejatuhan parah

http://greenboc.blogspot.com, 07 Sep 2012


Saham Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGVH) mengalami kejatuhan yang amat parah apabila setelah jatuh di bawah paras psikologi RM5 kelmarin dan semalam jatuh lagi apabila ditutup pada harga RM4.78.

Harga tersebut hanya 0.8 sen lagi ke paras bahaya - menurut penganalisa jika turun ke RM4.70 seunit, peneroka akan menangung kerugian.

Koordinator Gerakan Selamatkan Felda, Sdra Mazlan Aliman di dalam kenyataannya menyatakan:

"Adakah Najib akan kata, turun naik saham perkara biasa. Hujah yang sama diberikan oleh Dato Abd Ghani Othman, Menteri Besar Johor waktu lingkupnya Amanah Saham Johor. Pemimpin Umno tak fikir derita rakyat. Berapa ramai pemegang saham ASJ yang muflis kerana ghairah beli saham ASJ sebab percaya sangat cakap Ghani Othman. Hingga buat loan di Bank mencecah RM 100,000.

Bila pelabur yg merana, buat loan, jual tanah dll nak untung segera jumpa pemimpin Umno; ayatnya standard... adat main saham, ada untung ada rugi!"

Bila pelabur yg merana, buat loan, jual tanah dll nak untung segera jumpa pemimpin Umno; ayatnya standard...adat main saham, ada untung ada rugi!

Masa ghairah promote FGVH,...apa yang pemimpin Umno tak jamin?

Bulan, bintang....masyaallah.

Jangan dengar cakap pembangkang, tak de wawasan, bodoh, ......

Kini bukan sahaja saham FGVH jatuh, isu syarikat judi beli saham seperti saya paparkan dalam FB pun, PM dan Isa Samad terkedu. Sudah tidak mampu menjaminnya. Peneroka dan pemegang saham tidak kira Ustaz, Imam, Bilal dan lain2 terpalit sama. Menanggung dosa!

Bukan sikit, 400 juta unit saham Genting Bhd dalam FGVH....

Mewakili ANAK, saya mendesak YAB PM buat penjelasan segera kedudukan meruncing saham FGVH; juga kedudukan sebenar mekanisme syariah bagi mengelakkan pemegang saham terjebak dlm pelaburan haram atau syubhat.

Gerakan Selamatkan Felda(GSF) akan mengutus surat Ke Bawah Duli Tuanku Yang DiPertuan Agong mohon pemakluman mengenai status memorandum yg dihantar pada Himpunan Oren 14 Julai lalu. Keyakinan kami Yang DiPertuan Agong dan Majlis Raja Raja Melayu sedang meneliti perkembangan terkini mengenai FGVH.

GSF sedang berusaha mendapat perkenan untuk mengadap Yang DiPertuan Agong bagi berkongsi kebimbangan seluruh rakyat Malaysia.



Rogol: Najib gagal selaku pemangku Menteri Wanita

Hafizan Taib Selangorku, 07 Sep 2012
SHAH ALAM: Kerajaan perlu melantik Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat dalam tempoh terdekat berikutan kegagalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak selaku pemangku jawatan berkenaan.


Isu ini tercetus dan menjadi bualan umum disebabkan Najib didakwa gagal menjalankan tugas tersebut kerana tiada sebarang tindakan atau kenyataan diberi berhubung kes perogol gadis bawah umur yang dibebaskan Mahkamah Sesyen Pulau Pinang akhir Ogos lalu.

Mengulas perkara itu, Ketua Srikandi PKR, Siti Aisyah Shaik Ismail (gambar) berkata adalah amat mengecewakan apabila perkara itu berlaku dengan tiada pembelaan dilihat bagi melindungi gadis bawah umur yang menjadi mangsa dalam kes berkenaan.

Lebih mendukacitakan, tambahnya, tiada sebarang tindakan diambil Perdana Menteri bagi mengangani perkara ini.

“Kita lihat tiada satu pun kenyataan daripada Perdana Menteri yang memangku jawatan tersebut yang secara lantang mengutuk dan mendesak segera agar kes ini dibuka serta hukuman setimpal dijatuhkan kepada pesalah.

“Sepatutnya kerajaan boleh menilai bahawa satu isu yang boleh dipandang serius tetapi jelas tidak hanya kerana ia tidak diberikan kepada seseorang yang berhak bagi menjaga kepentingan rakyat Malaysia iaitu wanita.

“Kita kesal kerana Perdana Menteri hanya disebabkan keangkuhannya yang tidak mahu melantik mana-mana pimpinan Wanita Umno dan BN sebaga orang yang menggalas tugas itu,” katanya kepada TVSelangor ketika dihubungi di sini hari ini.

Najib bertindak sebagai pemangku Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat berikutan berakhirnya tempoh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil sebagai Ahli Dewan Negara berkuat kuasa 8 April lalu.

Dalam kes itu, Hakim Sitarun Nisa Abdul Aziz membebaskan seorang juruelektrik, Chuah Guan Jiu, 22, dengan bon jaminan RM25,000 supaya berkelakuan baik atas kesalahan merogol teman wanitanya berusia 12 tahun sebanyak dua kali tahun lalu.

Mahkamah mengambil kira faktor Chuah yang masih muda dan kesalahan pertama serta hakikat bahawa perbuatan seksual adalah persetujuan bersama dan dia juga seorang murid tercicir.

Selain itu, kes lain berkaitan melibatkan pemain tenpin boling negara, Noor Afizal Azizan yang dibebaskan Mahkamah Sesyen Melaka pada 5 Julai 2010 dengan bon jaminan berkelakuan baik selama lima tahun bernilai RM25,000 dengan seorang penjamin selepas mengaku salah merogol seorang gadis bawah umur di sebuah hotel di Ayer Keroh, Melaka.

“Kalau kita teliti kedua-dua kes, kita melahirkan rasa kecewa terhadap keputusan yang dikira luar jangka kerana kes yang melibatkan remaja itu harus dipandang penting dan juga harus diutamakan.

“Dalam kes ini disertakan dengan kenyataan seolah-olah memandang remeh pelakuan jenayah melibatkan remaja yang bakal mencorakkan sistem pentadibran dan kehidupan di negara ini. Ia sesuatu yang kita kesali,” kata Siti Aisyah lagi.

Dewan Ulama Kelantan pertahan teks khutbah

Muhammad Yusri Amin, 07 Sep 2012
KOTA BHARU: Dewan Ulama PAS Kelantan tetap mempertahan kandungan teks khutbah Hari Raya Aidilftri baru-baru ini dan menyifatkan mereka yang membangkitkannya sebagai mencari publisti murahan.

Ketuanya Datuk Mohamad Daud berkata kandungan teks khutbah yang disediakan oleh Dewan Ulama itu langsung tidak mempunyai perkara yang sensitif dan menyalahi agama seperti didakwa sesetengah pihak.

“Dalam khutbah kita tiada apa yang sensitif. (Hanya) Perkasa yang ungkitkan. Ini kerana (mereka) tidak ada modal (menjelang pilihan raya ke-13).

“Kita tidak menjadikan teks khutbah itu sensitif seperti mengajak supaya berlaku perpecahan, supaya rakyat melawan pimpinan yang ada dalam masyarakat kita,"katanya.

Beliau berkata demikian ketika diminta mengulas kenyataan Setiausaha Perkasa Sharif Mahmood dipetik media mendakwa teks khutbah dikeluarkan Dewan Ulama PAS Kelantan itu sebagai menyimpang jauh.

Beliau mendakwa ianya mengandungi kenyataan mengajak umat Islam supaya tidak menyokong pemerintahan Pusat kerana melakukan penipuan dalam pilihan raya.

Ekoran itu juga difahamkan beberapa laporan polis telah dibuat oleh kumpulan pendesak Melayu itu.

Mengulas lanjut, Mohamad berkata, teks khutbah itu tidak diwajibkan untuk khatib atau imam membacanya pada solat Hari Raya Aidilfitri baru-baru ini, namun terserah kepada mereka sama ada membacanya atau tidak.

“Dewan Ulama hanya menyedia dan mengedarkan teks khutbah itu. Mana-mana khatib atau pun imam yang nak baca, bolehlah baca. Kita tidak paksa.

“Adakah hendak mengharapkan pimpinan Umno membuat teks khutbah (hari raya itu), mereka tidak buat. Justeru selaku Dewan Ulama PAS, kita buat,” ujarnya lagi.

Antara kandungan teks khutbah itu katanya menerangkan bahawa pilihan raya hendaklah dijalankan dengan bersih dan menyeru memilih pemimpin yang baik agar harta negara serta masalah rakyat dapat diselesai dijaga dengan baik.

Mohamad mendakwa memandangkan pihak tertentu banyak melakukan penyelewengan dalam negara, maka mungkin khutbah Hari Raya Aidilfitri itu menimbulkan rasa tidak senang kepada mereka walaupun sebenarnya ia mampu menyedarkan orang Islam yang lain.

Mengulas laporan polis yang dibuat, Mohamad berkata sehingga kini belum ada siasatan dibuat terhadap pihaknya.

“Polis pun tidak datang, bahkan kalau mereka mahu siasat, carilah sendiri teks khutbah itu yang telah pun tersebar dalam masyarakat.

“Kalau setiap ucapan dan setiap khutbah diambil tindakan, maka jadilah pemerintahan ini  (mengikut) cara Komunis," katanya.

Puasa sunat Syawal, ganti dan ziarah

Dr Zaharuddin Abd Rahman, 07 Sep 2012
Puasa sunat Syawal sememangnya amat popular di kalangan masyarakat kita hari ini. Dikesempatan ini saya suka menasihatkan semua yang ingin mengamalkan puasa sunat ini agar berhati-hati daripada tipu daya syaitan yang kerap berjaya menjadikan seseorang individu yang berpuasa itu bermegah dan riya' dengan amalannya.

"Kau, dah hari ke berapa dah?"

"Aku dah lima hari dah ni"

"Esok aku raya (sunat syawal)"

Ini adalah antara kata-kata yang kerap didengari di bulan syawal ini.

Perkara ini menjadi seolah-olah satu budaya untuk berlumba menamatkan puasa enam. Hal ini agak terpuji tetapi dicemari oleh habahan-hebahan yang dibuat tentang bilangan hari puasanya bertujuan melihat 'sapa lebih hebat?'.

Amat dibimbangi, tindakan ini bakal menghilangkan seluruh pahala puasa sunatnya. Perbuatan itu boleh menjadikan seseorang merasa riak, serta memperdengarkan amalan masing-masing yang sepatutnya di sembunyikan khas untuk Allah.

Ziarah dan puasa sunat

Saya tidak nafikan ada yang terpaksa memberitahu apabila ada rakan yang mengajak makan dan menziarahi rumah rakan. Tatkala itu, tidaklah terkeji dan masing-masing bertanggung jawab menjaga niat dan hati masing-masing agar tidak timbul perasaan tersebut.

Puasa sunat ini juga tidak sewajarnya menjadi penghalang menerima jemputan rakan-rakan yang membuat rumah terbuka.

Isu keutamaan antara sunat Syawal dan qadha

Selain itu, satu isu yang kerap ditimbulkan berkenaan hal ini adalah tentang penggabungannya dengan puasa ganti Ramadan dan puasa sunat - yang mana satu lebih perlu diutamakan.

Jika ada yang bertanya manakah yang lebih baik di antara puasa sunat syawal dan puasa qadha? Jawapannya sudah tentu adalah puasa qadha. Hal ini terbukti daripada hadis Qudsi yang sohih yang bermaksud;

"..dan tidaklah hampir kepadaku seorang hamba-Ku dengan apa juapun, maka yang lebih ku sukai adalah mereka melaksanakan amalan fardhu/wajib ke atas mereka, dan sentiasalah mereka ingin menghampirkan diri mereka kepada-Ku dengan mengerjakan amalan sunat sehinggalah aku kasih kepadanya..." (Riwayat Al-Bukhari, No 6021)


Hadis tersebut sebagai asas keutamaan, walau bagaimanapun dari sudut praktikal, jawapannya mungkin berbeza menurut keadaan diri seseorang.

Maksudnya begini, jika seseorang itu perlu qadha puasanya selama 30 hari, berpuluh atau berbelas hari (kerana nifas atau haid yang lama pada bulan Ramadan sebagai contoh) dan tubuhnya juga sihat dan di yakini masih kuat. Eloklah dia mengerjakan puasa sunat Syawal terlebih dahulu ketika itu. Hal Ini adalah kerana waktu sunnat puasa Syawal yang singkat berbanding Qadha (sepanjang tahun).

Namun harus di ingat, walaupun waktu bagi puasa Qadha adalah panjang, kita tetap tidak pasti adakah kita mampu sampai ke tarikh itu atau ajal menjelang dahulu.

Seseorang yang mati sebelum mengganti puasa Ramadannya tetapi sudah berpuasa sunat Syawal akan pasti bermasalah kerana dia dikira masih berhutang dengan Allah SWT.

Bagi seseorang yang mati setelah berjaya menggantikan puasanya tetapi tidak sempat berpuasa sunat Syawal, pastinya tiada sebarang masalah pun, malah mungkin dia juga mungkin boleh mendapat pahala sunat syawal itu sekali. Berdasarkan sabda Nabi SAW yang bermaksud;

"...barangsiapa yang beringinan melakukan kebaikan tetapi tidak melakukannya, telah di tuliskan oleh Allah baginya pahala penuh, maka jika ia beringinan dan kemudian melakukannya, di tuliskan 10 pahala sehingga 700 kali ganda.." ( Riwayat Al-Bukhari, No. 6010)


Kita harus memahami bahawa darjat puasa qadha adalah lebih tinggi dan tanggungjawab bagi menunaikannya adalah jauh lebih besar daripada sunat Syawal. Hal ini kerana puasa qadha adalah puasa wajib dan merupakan ‘hutang' ibadah dengan Allah berbanding puasa syawal yang hanyalah sebagai tambahan pahala.

Isu gabung sunat dan qadha

Isu menggabungkan puasa qadha dan sunat syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Hal ini kerana, sepengetahuan saya tiada dalil yang khusus membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.

Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujah-hujah yang menyebabkan pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti' itu dipersoalkan, iaitu :-

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat Isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid' atau dengan solat sunat fajar, atau solat Jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid'. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.

2. Menurut Prof Dr Syeikh Abd Malik as-Sa'dy (bekas-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain. Hal ini kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka.

3. Tindakan A'isyah r.a yang melewatkan qadha pula boleh dijadikan hujah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawal. Maka inilah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana Aisyah r.a tidak menggabungkannya) . Aisyah menyebut yang bermaksud;

“Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramadan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya'ban."
(Riwayat Muslim, no 101)

4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam' (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.

Walau bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal daripada Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad 'Aayish al-'Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awlawiyyat. Hal ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW yang bermaksud;

"Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan enam hari dari daripada Syawal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)."
(Riwayat Al-Bukhari, No 6502).

6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe'il madhi' iaitu ‘past tense' bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawal.

7. Hujah ulama yang mengharuskannya adalah hadis

"Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan."
(Riwayat Bukhari, No 1, 1/12)


Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram, jika tidak, niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).

Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh dibuat sesuka hati di dalam ibadah.

Kesimpulan

Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini. Elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawal);

Pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai rukhsah "keringanan" bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.

http://www.zaharuddin.net/

Rumah mampu milik: Di sini dan di seberang

KPRU, 07 Sep 2012
Pendahuluan

Dewan Rakyat akan bersidang semula pada 24 September 2012. Isu perumahan merupakan antara isu dasar yang akan menjadi tumpuan Belanjawan 2013. Lantaran itu, penulisan Kajian Politik untuk Perubahan (KPRU) kali ini memberi tumpuan kepada masalah rumah mampu milik dengan meninjau skim perumahan berkaitan di Malaysia dan Singapura.

Dalam usaha untuk membantu rakyat Malaysia mempunyai keupayaan untuk memperolehi rumah mampu milik, kerajaan Barisan Nasional (BN) di bawah pentadbiran Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak melancarkan beberapa program perumahan untuk membantu rakyat Malaysia menyelesaikan kemelut ini. Di antara program-program perumahan yang dilaksanakan oleh kerajaan BN ialah Skim Rumah Pertamaku (SRP), Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M).

Pelbagai program perumahan telah dilancarkan, namun kejayaan program-program perumahan tersebut terbantut dan menimbulkan beberapa persoalan isu perumahan penting, antaranya termasuk masalah rumah terbengkalai, pelaksanaan konsep jual dan bina, peningkatan harga bahan binaan, serta kuasa membeli rakyat Malaysia yang masih berada pada tahap yang rendah.

Kuasa membeli rakyat Malaysia dikatakan masih berada pada paras yang rendah apabila hampir separuh daripada 1,642 pemohon skim SRP[2] didapati tidak layak untuk menerima pinjaman dari bank untuk membeli rumah di bawah SRP. Ini berikutan industri perbankan mendapati mereka yang mempunyai gaji pendapatan sebanyak RM3,000 dan ke bawah gagal untuk melayakkan diri untuk mendapat pinjaman bernilai RM400,000 kerana dalam skim pembayaran semula pinjaman sebanyak 80 peratus, pemohon perlu membayar deposit sebanyak RM80,000 dan kebanyakan pemohon di bawah skim ini tidak mempunyai kemampuan dari segi kewangan untuk membayar deposit mahupun bayaran bulanan pinjaman tesebut.

Manakala bagi peningkatan harga bahan binaan perumahan pula, syarikat-syarikat pengeluar simen dalam negara mengumumkan peningkatan harga dalam harga simen daripada RM16.50 kepada RM17.50 bagi satu beg simen seberat 50 kg[3]. Hanya satu syarikat di Sarawak yang akan mengekalkan harga simen. Peningkatan harga simen ini pula telah mengakibatkan peningkatan harga rumah contohnya di Pulau Pinang di mana harga hartanah di Pulau Pinang dijangka meningkat sebanyak 5 peratus hingga 10 peratus. Ini berikutan 60 peratus hingga 80 peratus[4] bahan binaan terdiri daripada bahan binaan berkaitan dengan penggunaan simen.

Ini sejajar dengan kenyataan media Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA)[5] yang menyatakan peningkatan harga simen akan mempengaruhi kenaikan harga rumah. Lantas, peningkatan harga bahan binaan ini akan mewujudkan jurang di antara rakyat Malaysia berpendapatan sederhana dan rendah dengan rakyat Malaysia yang berpendapatan tinggi dalam keupayaan memiliki rumah mampu milik dalam pasaran perumahan yang kian melambung. Ini mengambil kira bahawa sebuah rumah yang dibina di Perlis dan Lembah Klang yang menggunakan bahan binaan sama akan mengalami perbezaan harga tinggi. Rumah yang dibina di Perlis mungkin akan berharga RM250,000, manakala sebuah rumah yang dibina di Lembah Klang, contohnya di kawasan KLCC akan berharga RM1 juta. Peningkatan harga bahan binaan ini akan meningkatkan lagi jurang tersebut.

Ini berikutan peningkatan harga pembinaan pada tahun 2011 sebanyak 10 peratus akibat daripada peningkatan inflasi dan harga bahan binaan serta cukai import yang tinggi.[6] Kenaikan harga hartanah ini telah menyebabkan beberapa syarikat pemaju mengalami kenaikan dalam keuntungan pada kadar 18 peratus[7] lebih tinggi daripada keuntungan projek-projek pembinaan mereka. Ini pula dapat mencerminkan bahawa rakyat Malaysia yang menampung keuntungan syarikat-syarikat pemaju berkaitan.

Pasaran hartanah di Sabah dan Sarawak tidak terlepas daripada kemelut kenaikan harga bahan binaan. Walaupun kerajaan telah melaksanakan had harga maksimum[8] bagi rumah harga rendah di Sabah dan Sarawak sebanyak RM50,400 berbanding had harga maksimum di Semanjung sebanyak RM42,000, harga pasaran bagi jenis perumahan lain melambung tinggi. Peningkatan harga bahan binaan di Semanjung akan meningkatkan lagi harga pasaran perumahan di Sabah dan Sarawak, lantas menjauhkan lagi jarak jurang di antara masyarakat di Sabah dan Sarawak dengan Semenanjung dari segi kemampuan kewangan untuk memiliki rumah mampu milik.

Projek Perumahan Menemui Kegagalan

Projek-projek perumahan yang dilancarkan oleh Najib untuk menyelesaikan kemelut perumahan dalam negara merangkumi Skim Rumah Pertamaku (SRP), Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA) dan Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M).

Jadual 1: Skim-Skim Perumahan Malaysia
Skim Rumah Pertamaku (SRP)[9]
Projek Perumahan Rakyat 1Malaysia (PR1MA)[10]
Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M)[11]
Dilancarkan pada 8 Mac 2011[12]
Dilancarkan pada 4 Julai 2011
Nama sebelum ini: program Rumah Mesra Rakyat.[13]
Pembeli rumah pertama
Pembeli rumah pertama.
Pembeli rumah pertama.
Umur tidak lebih dari 35 tahun
-
Berusia dalam lingkungan 18-65 tahun.
Pendapatan kasar tidak melebihi RM3000 sebulan dan pendapatan kasa peminjam bersama tidak melebihi RM6000 sebulan.
Terbuka kepada semua rakyat Malaysia yang bekerja di sektor awam, swasta dan bekerja sendiri.
Pendapatan isi rumah dari RM3,000 dan ke bawah.
Nilai minimum hartanah RM100,000.
Nilai minimum hartanah RM150,000[14].
Rumah-rumah RMR1M dibina menggunakan teknologi Industrialised Building System (IBS).
Nilai maksimum hartanah RM400,000.
Nilai maksimum hartanah RM300,000[15].
-
Pinjaman 100 peratus dari bank, pembayaran semula selama 30 tahun.
Pinjaman 105 peratus dan 5 peratus bagi insurans dan yuran S&P. Pembayaran semula selama 30 tahun.
-
Pembeli mestilah menghuni kediaman berkenaan.
-
Rumah tersebut usang dan tidak lengkap.
Sehingga Mac,[16] daripada 1,709 permohonan, hanya 399 diluluskan. 1,118 permohonan ditolak atas pelbagai masalah.
Unit-unit akan dijual pada harga murah tetapi unit tersebut akan mengalami kesusutan nilai berbanding hartanah yang tidak disubsidikan.[17]
-

Jadual 1 menerakan skim-skim perumahan yang dilancarkan dengan agenda untuk membantu rakyat Malaysia memperolehi rumah mampu milik bagi diri sendiri dan keluarga. Persoalan tuntutan keadilan perumahan di Malaysia timbul berikutan persoalan keberkesanan projek-projek perumahan yang dilancarkan ini dalam menyelesaikan kemelut perumahan Malaysia.

Tatkala pada hari ini, skim perumahan SRP dibuka kepada seluruh negara, berbanding dengan skim PR1MA di mana projek-projek perumahannya terhad[18] kepada beberapa tempat seperti di Putrajaya, Seremban, Cyberjaya, Bandar Tun Razak Cheras, Sungai Besi Kuala Lumpur dan beberapa kawasan di Selangor. Negeri-negeri seperti Sabah dan Sarawak pula masih tidak dapat merasai kebaikan yang diajukan oleh skim-skim perumahan di Semanjung ini. Maka timbul dakwaan tiada keadilan bagi Sabah dan Sarawak kerana masih terperangkap dalam kemelut perumahan yang berharga melangkaui kemampuan rakyat biasa Sabah dan Sarawak.

Malah jumlah tunggakan bayaran hutang bulanan bagi RMR1M sehingga Julai 2012[19] telah mencecah RM11.7 juta yang terkumpul sejak tahun 2002. Tunggakan hutang ini berdasarkan kategori penerima yang tidak membayar jumlah bulanan lebih daripada tiga bulanan dan menjangkau lebih setahun. Persoalan yang timbul ialah sejauh mana usaha Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB) dalam mengutip hutang-hutang tersebut? Kegagalan dalam pembayaran semula menandakan para pemohon tidak layak dari segi kewangan untuk memohon rumah di bawah RMR1M tetapi masih diberikan rumah.

Di mana skim perumahan SRP telah menunjukkan kegagalan untuk membantu golongan muda dalam usaha membeli rumah pertama mereka, PR1MA dan RMR1M pula dilancarkan dengan kekurangan butir-butiran mengenai skim tersebut di samping kekurangan maklumat mengenai syarat-syarat permohonan telah menandakan bahawa Kerajaan BN tidak bersedia untuk menyelesaikan kemelut perumahan secara sistematik dan cekap.

Tiada keadilan apabila dalam kejadian projek perumahan PR1MA gagal untuk disiapkan oleh Korporasi PR1MA, tiada kepastian mengenai pihak mana yang akan bertanggungjawab ke atas kegagalan tersebut.[20] Nescaya, rakyat yang akan menanggung kegagalan tersebut dengan wang rakyat digunakan untuk menyiapkan projek perumahan tersebut. Di sebalik memperolehi rumah-rumah mampu milik yang sesuai, rakyat Malaysia dibebani dengan kemungkinan wang mereka digunakan untuk menyelesaikan masalah ekoran kelemahan kerajaan. Jurang dalam pelan pelaksanaan skim-skim perumahan kerajaan BN menonjolkan suatu kelemahan yang mempunyai implikasi besar kepada Malaysia, iaitu, tiada kajian terperinci yang dilakukan sebelum skim-skim ini dilancarkan.

Perbandingan Projek Perumahan Singapura dan Malaysia

Dalam membicarakan masalah perumahan, Singapura mungkin merupakan jiran terdekat yang dapat dijadikan contoh oleh Malaysia. Lembaga Pembangunan dan Perumahan Singapura atau HDB ditubuhkan pada 1 Februari 1960[21] dengan misi menyediakan perumahan awam berkualiti dan berpatutan. Kejayaan HDB terletak pada kejayaan kerajaan Singapura menyediakan perumahan kepada golongan miskin yan terdiri daripada 20 peratus isi rumah[22] di Singapura. Seharusnya, kerajaan Malaysia pimpinan Najib mencontohi atau membandingkan kejayaan kerajaan Singapura sebelum menuntut kejayaan projek-projek perumahan beliau. HDB merupakan projek kelahiran parti politik People’s Action Party (PAP) selepas parti tersebut mula berkuasa sebagai parti politik pemerintah Singapura[23]. Pada mulanya, HDB merupakan suatu  projek untuk menyelesaikan kemelut kekurangan perumahan dan ianya mempunyai tempoh masa selama lima tahun untuk dijayakan.

Namun selepas empat dekad, HDB telah membina lebih 800,000 rumah flat kepada kira-kira 85 peratus populasi Singapura. Di antara perbezaaan kejayan projek perumahan Najib dan projek perumahan HDB ialah HDB membenarkan mereka yang berpendapatan rendah untuk menyewa rumah hak milik HDB; di samping itu, rakyat tua juga disediakan apartmen studio yang direka khas dengan persekitaran mesra warga tua.[24] Perbezaannya tidak terhenti di situ. Kadar penyewaan flat-flat HDB ini juga bergantung kepada gaji pendapatan bulanan penyewa[25], lantas tidak membebani rakyat Singapura, terutamanya mereka yang mempunyai gaji pendapatan rendah. Dalam menjamin kemampanan, kebersihan dan keselamatan di kawasan-kawasan perumahan HDB ini, HDB mendesentralisasikan kuasanya kepada majlis perbandaran[26] untuk memberikan kuasa kepada para penduduk kawasan perumahan HDB terhadap penentuan keadaan kebersihan, kemampanan dan keselamatan kawasan perumahan mereka.

Sebagai usaha kerajaan Singapura memberikan peluang kepada rakyat Singapura tidak kira jumlah pendapatannya dalam memiliki rumah mampu milik, pinjaman cagaran bukan sahaja perlu berada pada kadar yang mampu ditanggung oleh para peminjam, ianya juga perlu bersifat daya maju kepada pemberi pinjaman dan bertindak sebagai sumber hasil kepada sektor perumahan. Antara dasar HDB membantu isu rumah yang berpendapatan rendah adalah seperti berikut[27]:

Penjualan rumah flat kepada penyewa yang sedia ada pada kadar diskaun dengan 100 peratus pembiayaan.
HDB membeli balik flat tiga bilik dari pasaran terbuka untuk menjual pada harga bersubsidi kepada keluarga yang mempunyai pendapatan kurang daripada $1500 ( subsidi adalah sebanyak $50,000 untuk setiap flat tiga bilik).
Penjualan flat empat bilik dengan kawasan lantai sedikit kecil dan siapan yang lagi ringkas.
Penyewa yang memohon untuk flat empat bilik di bawah Sistem Pendaftaran Flat diberi permulaan awal selama enam bulan berbanding para bukan penyewa dalam pemberian flat. Syarat kepada ini ialah para penyewa hendaklah merupakan pembeli kali pertama dan menduduki flat sewaan mereka sekurang-kurangnya lima tahun.
Skim sewa dan beli akan membenarkan keluarga dengan pendapatan bulanan yang rendah di antara $800 hingga $1,500 untuk pada awalnya menyewa dan kemudian membeli flat yand disewakan itu.

Ianya dapat dilihat melalui skim HDB ini, rakyat Singapura terutamanya mereka yang berpendapatan bulanan rendah tidak dibebani dengan kadar pinjaman tinggi serta di bawah skim ini, walaupun mereka menyewa atau membeli rumah mampu milik, kawasan rumah tersebut dipastikan bersih, mampan dan selamat melalui Majlis Perbandaran kawasan perumahan tersebut.

Seperti yang dipetik menerusi kata-kata Dr Koon Hean Cheong, CEO, Lembaga Pembangunan dan Perumahan (HDB) Singapura[28]:

“No government has enough money, but you need to decide what is most important to you, and you will make the right choices if you look very long-term. If you look very short-term and worry about the next election, you may not make the right choice. In Singapore, we have not spent money on things that do not help the country or the economy, and we have been quite disciplined.”

Terjemahannya berbunyi:

“Tiada kerajaan yang mempunyai dana mencukupi tetapi anda perlu memutuskan perkara yang paling penting kepada diri anda, dan anda akan melakukan keputusan yang betul jika anda merancang secara jangka panjang. Jika anda merancang pada jangka pendek dan bimbang dengan pilihan raya akan datang, anda tidak akan melakukan keputusan yang sewajarnya.”

Untuk menjayakan rancangan menyelesaikan masalah perumahan, suatu rancangan jangka panjang perlu dilakukan. Dan ianya bukan sahaja melibatkan pelancaran projek-projek perumahan yang tidak mendapat sambutan daripada warganegara, tetapi juga kegagalan projek-projek perumahan tersebut dalam mencerminkan keadaan sebenar pasaran perumahan dan keadaan sebenar ekonomi negara serta taraf hidup melampau yang terpaksa ditanggung oleh rakyat Malaysia.

Ini merupakan suatu pengajaran yang boleh diambil oleh kepimpinan negara ini. Di sebalik melancarkan projek perumahan dan menggalakkan pembangunan yang mengutamakan para pemaju, pelabur dan kerajaan, adalah wajar untuk projek perumahan dan pembangunan kini dilaksanakan dengan menjaga keperluan dan kepentingan rakyat Malaysia, terutamanya golongan berpendapatan rendah. Di samping menggalakkan pembangunan mampan dan memberi peluang kepada semua rakyat Malaysia tidak kira status dan kuasa membeli untuk memperolehi rumah idaman sendiri.

Penutup

Menurut kata Dr Vivian Banakrishan, Menteri Alam Sekitar Singapura[29],

“Build the most beautiful city you can. Plant as many threes as you can. Invest in the latest technology. Conserve energy, water and resources. And find a way to have an honest, competent and visionary leadership.”

Terjemahannya berbunyi:

“Bina bandaraya yang paling cantik. Tanam sebanyak pokok yang boleh. Melabur dalam teknologi terkini. Jimatkan tenaga, air dan sumber yang ada. Dan cari cara untuk memperolehi kepimpinan yang paling jujur, berwibawa dan berwawasan.”

Kepimpinan yang jujur, berwibawa dan berwawasan akan memastikan hak para pembeli akan terlindung dari kerakusan para pemaju. Ianya juga akan memastikan segala pembangunan terutamanya pembangunan projek perumahan akan dilakukan dengan mengutamakan kemampanan dan turutan terhadap perundangan yang sedia ada.

Penyelesaian kepada masalah pembangunan projek perumahan di Malaysia tidak terhenti di sini sahaja. Konsep BDJ bukanlah satu-satunya penyelesaian terhadap masalah pembangunan projek perumahan di Malaysia. Negara jiran kita, Singapura telah membuktikan dengan perancangan yang teliti, lebih daripada 70 peratus rakyat mereka, tidak kira gaji pendapatan mempunyai kuasa membeli yang tinggi untuk memperolehi rumah yang diidamkan. Perancangan yang berteraskan keperluan rakyat Malaysia perlu diutamakan.

Oleh itu, ianya dapat dikatakan bahawa projek-projek perumahan Najib menemui kegagalan kerana pertimbangan dibuat untuk tujuan politik dan untuk memuaskan kehendak para pemaju dan bukannya keperluan rakyat Malaysia. Kerana kehendak golongan yang berpendapatan tinggi diutamakan dan keperluan golongan yang berpendapatan rendah tidak diendahkan. Kerana perundangan mengenai pelaksanaan projek perumahan memang sedia ada tetapi penguatkuasaan terhadap undang-undang ini tidak dilaksanakan. Kerana perancangan dilakukan untuk memuaskan jangka masa yang pendek dan bukannya jangka masa yang panjang.

Persoalan yang timbul ialah sampai bilakah situasi ini dibenarkan berlangsung? Sebagai kerajaan yang mentadbir, keperluan rakyat tidak kira status dalam masyarakat mahupun jumlah gaji pendapatan bulanan perlu dipertimbangkan. Kawasan perumahan yang tidak bersih, tidak selamat, kualiti perumahan yang buruk, projek perumahan terbengkalai akan membawa kepada lagi banyak isu ketidakadilan sosial dalam masyarakat, lantas, menjarakkan lagi jurang di antara golongan yang berada dengan golongan sederhana dan miskin. Maka, cita-cita untuk mencapai sebuah negara maju akan tinggal sebagai retorik kerajaan Najib kerana masalah seperti perumahan masih gagal untuk diselesaikan 55 tahun selepas kemerdekaan dan kita berada di era globalisasi di mana kita digalakkan untuk menggunakan kreativiti dan inovasi untuk memajukan dan membangunkan masyarakat dan negara.


[1] http://kpru2010.wordpress.com/
[2] The Malaysian Insider, Almost Half Ineligable For My First Home Scheme Loan, Says BNM, 14 Mac 2012,
http://www.themalaysianinsider.com/malaysia/article/almost-half-ineligible-for-my-first-home-scheme-loan-say-bnm/
[3] Malaysia Property News, House Price Hike Likely, 17 Ogos 2012,
http://www.malaysiapropertynews.net/2012/08/house-price-hike.html
[4] ibid
[5] Persatuan Pemaju Hartanah dan Perumahan Malaysia (REHDA), Joint Communique By Malaysian Developers’ Council, 8 Ogos 2012, http://www.rehda.com/posts/press-release-120808.pdf
[6] The Edge, MBAM: Rising Construction Costs Hurting Industry, 20 Jun 2011,
http://www.theedgemalaysia.com/in-the-financial-daily/188379-mbam-rising-construction-costs-hurting-industry.html
[7] The Star, Are Developers Really Making Too Much? 11 Ogos 2012,
http://biz.thestar.com.my/news/story.asp?file=/2012/8/11/business/11821521&sec=business
[8] The Borneo Post, Govt Mechanisms Help Control Rise In House Prices – Chor, 10 Julai 2012,
http://www.theborneopost.com/2012/07/10/govt-mechanisms-help-control-rise-in-house-prices-chor/
[9] Skim Rumah Pertamaku, Ciri –Ciri Dan Kriteria,
http://www.srp.com.my/docs/html/ciri2_n_feadah.html
[10] PR1MA.net, Eligibility,
http://pr1ma.net/eligibility/
[11] PR1MA.net, Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia, 26 Februari  2012,
http://pr1ma.net/category/rmr1m/
[12] The Star, Scheme Launched For Young Adults To Get 100% Financing For New Home, 9 Mac 2011,
http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2011/3/9/nation/8218336&sec=nation
[13] Sinar Harian, Pendapatan Isi Rumah RM3,000 Layak Pohon RMR1M, 24 Februari 2012,
http://www.sinarharian.com.my/nasional/pendapatan-isi-rumah-rm3-000-layak-pohon-rmr1m-1.26796
[14] The Malaysian Insider, Mid-Range Public Housing Launched With Scant Details On Who Qualifies, 5 Septmeber 2012, http://www.themalaysianinsider.com/mobile/malaysia/article/mid-range-public-housing-launched-with-scant-details-on-who-qualifies/
[15] ibid
[16] MalayMail, 399 Get My First Home Loans, 11 Mei 2012,
http://www.mmail.com.my/story/399-get-my-first-home-loans
[17] Property Guru, Pr1ma Homes Cannot Be Sold To Open Market, 9 Julai 2012,
http://blog.propertyguru.com.my/5339/pr1ma-homes-cannot-be-sold-to-open-market.html
[18] iProperty, PR1MA Pinning Down The Locations, 8 Mei 2012,
http://www.iproperty.com.my/news/5247/PR1MA-Pinning-down-the-locations
[19] Mstar, Tunggakan Bayaran Bulanan Rumah Mesra Rakyat Kini EN11.7 Juta – SPNB, 8 Julai 012, http://www.mstar.com.my/berita/cerita.asp?file=/2012/7/8/mstar_berita/20120708163037&sec=mstar_berita
[20] The Sun Daily, Prima Bill 2011 Passed, 30 November 2011,
http://www.thesundaily.my/news/224807
[21] UN Habitat, Housing A Nation – The HDB Story,
http://www.unhabitat.org/downloads/docs/9118_91744_HousingAndDevelopmentBoard_Singapore.pdf
[22] Global Urban Development Magazine, Squatters No More: Singapore Social Housing, November 2007,
http://www.globalurban.org/GUDMag07Vol3Iss1/Yuen.htm
[23] Housing Authority, Public Housing Governance In Singapore: Current Issues and Challenges, 2004,
http://www.housingauthority.gov.hk/hdw/ihc/pdf/phgslc.pdf
[24] World Bank, Sustainable Affordable Housing For A Nation: The Singapore Success Story,  10 Oktober,
http://siteresources.worldbank.org/EXTSDNET/Resources/Presentation3.pdf
[25] ibid
[26] Housing Authority, Public Housing Governance In Singapore: Current Issues and Challenges, 2004,
http://www.housingauthority.gov.hk/hdw/ihc/pdf/phgslc.pdf
[27] Global Urban Development Magazine, Squatters No More: Singapore Social Housing, November 2007,
http://www.globalurban.org/GUDMag07Vol3Iss1/Yuen.htm
[28] Sustainable cities, A part of Danish Architecture Centre, Hpyer-Strategic Singapore, 17 Julai 2012,
http://sustainablecities.dk/en/blog/2012/07/hyper-strategic-singapore
[29] ibid

Tiada ulasan: