Ahad, 2 September 2012

RENTAK KEBIMBANG SERTA KEGUSARAN MENYEBABKAN TINDAKAN BANYAK TAK MENJADI...KEBURUKAN KIAN TERSELAH...RAKYAT MAKIN KENAL SIAPA KITA...DISAMPING INI LAH SEBENARNYA HUKUMAN ALLAH MULA DATANG BERTIMPA2

Gelombang Sabah beri harapan besar kepada rakyat – TG Hadi

Harakahdaily, 01 Sep 2012


(Ustaz Hadi berucap dalam majlis sambutan Aidil Fitri, Pakatan Rakyat Sabah)

BEAUFORT: Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata gelombang baru Sabah di mana wakil rakyat mula meninggalkan BN telah memberi harapan besar kepada rakyat Sabah bangkit melakukan perubahan.

Berucap di Xpresi Anak Muda Himpunan Hijau ke Putrajaya peringkat Negeri Sabah pagi tadi, Abdul Hadi juga menyentuh soal komitmen Pakatan Rakyat dalam menjaga kebajikan rakyat dan membina masa depan negara yang adil dan telus.


(Nasrudin memberikan ucapan)


“Ini sesuai dengan (keperluan) masyarakat majmuk. Sabah dengan gelombang baru apabila seorang demi seorang meninggalkan BN seperti Datuk Panglima Lajim memberi harapan besar kepada rakyat Sabah untuk bangkit melakukan perubahan,” kata beliau.

Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Pusat Nasrudin Hassan Tantawi menegaskan betapa perlunya untuk rakyat Sabah bangkit melakukan perubahan dalam pilihanraya ke 13.

Perkara itu, tegas Nasrudin, penting untuk mengembalikan hak rakyat yang sering dinafikan oleh BN melalui amalan rasuah dan kronisme.

“Jadikan semangat Aidilfitri sebagai simbol mencari kemenangan ke arah membina negara baru yang sejahtera dari korupsi dan penyalahgunaan kuasa,” saran beliau.


(Ustaz Hadi bersama Datuk Seri Panglima Lajim dan lain-lain pimpinan Sabah)



(Pimpinan Pemuda PAS yang datang ke Sabah bergambar di lapangan terbang)




(Gambar kenangan di tapak program)

Xpresi Hijau Anak Muda ke Putrajaya kini di Miri

Harakahdaily, 02 Sep 2012
MIRI: Hari ini Xpresi Hijau Anak Muda ke Putrajaya peringkat Negeri Sarawak telah tiba di Miri.

Gerakan Xpresi yang diketuai Ketua Pemuda PAS Pusat Nasrudin Hassan Tantawi pagi ini sempat menziarahi masyarakat miskin untuk menyampaikan sumbangan syawal dan ceramah kelompok di Kampung Dusun Miri.

Berikut adalah gambar-gambar menarik pagi ini.

Menziarahi masyarakat miskin.





Bersama Iwan di Miri.



Sekatan politik lebih bahaya dari sekatan polis

Hazayani Zakaria, 02 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) bimbang dengan kenyataan Perdana Menteri yang menyeru BN mengadakan "sekatan politik" untuk menghalang kemaraan Pakatan Rakyat ke Putrajaya.

Ketua Penerangannya, Aiman Athirah Al-Jundi menyifatkan kenyataan "sekatan politik" itu amat berbahaya kerana ia mempunyai pengertian yang luas dan akan membabitkan semua jentera kerajaan untuk menyekat kebangkitan rakyat.

"Sekatan politik (kenyataan) jauh lebih berbahaya daripada hanya sekatan biasa oleh polis. Kenyataan itu melampau, berniat jahat dan tidak demokratik. Apatah lagi keluar daripada mulut perdana menteri yang sedang berkuasa.

"Mereka boleh melakukan dan menggerakkan apa saja dan arahan kepada mana-mana institusi kerajaaan temasuklah Suruhanjaya Pilihan Raya, Suruhanjaya Penjegahan Rasuah Malaysia, Jabatan Pendaftaran Negara, bukan terhadap polis semata-mata. Ops lalang 1987 juga adalah sekatan politik yang pernah dilakukan," kata beliau kepada Harakahdaily hari ini.

Datuk Seri Najib Razak dalam ucapannya di Persidangan Perwakilan Umno Bahagian Putrajaya di Putrajaya semalam dilaporkan berkata, BN tidak akan mengadakan sekatan polis sebaliknya mahu mengadakan sekatan politik kerana mendakwa Pakatan rakyat tidak layak berada di Putrajaya.

Mengulas lanjut, Aiman berkata, sekatan politik yang akan dilakukan boleh berlaku dalam pelbagai bentuk termasuk fitnah kepada Pakatan Rakyat dan menghasut rakyat agar membenci Pakatan.

"Sekatan politik boleh saja bermakna  tindakan adu domba ke atas rakyat jelata atas kepentingan ideologi politik kepartian yang sempit. Pada masa BN dan perdana menteri mengatakan bahwa PR meniupkan api perpecahan dan merosakkan perpaduan, pada masa itulah sebenarnya merekalah juara kepada ibu segala permusuhan," tegasnya.

Malah katanya, kerajaan BN ketika ini sudah pun melakukan sekatan terhadap negeri-negeri di bawah pentadbiran Pakatan seperti penafian hak royalti petroleum terhadap rakyat Kelantan.

"Justeru kenyataan ini jelas membuktikan Najib tidak punya hasrat memulangkan hak royalti Kelantan misalnya, Najib tak jujur berubah dan mendengar denyut hati rakyat tapi akan memerintah negara ini dengan ruh autokrasi yang jauh lebih buruk berbanding yang sebelum.

Aiman juga berkata, DMPP sedang mempertimbang untuk membuat aduan polis berhubung kenyataan yang disifatkan berbau kebencian itu.

Serang bas Merdeka Rakyat tak demokratik

Selangorku, 02 Sep 2012
BISTARI JAYA: Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyifatkan perbuatan samseng ke atas serangan bas Merdeka Rakyat di Kota Bahru, Kelantan semalam, tidak menggambarkan negara demokrasi.

Dengan nada sinis, Abdul Khalid berkata sekiranya pihak yang terlibat mahu mengikut inisiatif dari PKR itu, lakukan sahaja bukannya dengan cara mensabotaj seperti itu.

“Kalau mahu ikut cara itu ikutlah. Boleh buat cara yang sama, guna bas juga.

“Kalau mahu marah, marah sendiri bukan marah orang lain. Cara samseng ini tidak menggambarkan negara demokrasi,” katanya dalam ucapan di Majlis Rumah Terbuka Aidilfitri 2012 DUN Ijok, di sini.

Hadir sama Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Zulkefly Ahmad.

Bas Merdek Rakyat disewa untuk tempoh enam bulan dibiayai sepenuhnya Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sendiri tanpa melibatkan satu sen pun wang rakyat dan wang kerajaan negeri Selangor.

Beliau berkata bas bergerak itu akan tetap meneruskan program Jelajah Merdeka Rakyat walaupun berhadapan dengan kekangan seperti kejadian itu.

Semalam, kira-kira jam 4.30 pagi, bas Merdeka Rakyat yang memulakan perjalanan di sebelah pantai timur dicemari dengan insiden buruk apabila ia diserang di Kota Bharu.

Dalam kejadian itu bas itu dilaporkan retak cermin hadapan terkena objek keras dan juga disimbah cat merah.

Kejadian berlaku ketika bas berkenaan diparkir di depan pasar besar Siti Khadijah, Kota Bharu.

Bas berkenaan sebelum ini dinaiki Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat.

Sambutan Merdeka jadi sambutan politik Umno BN

Harakahdaily, 02 Sep 2012
KUALA LUMPUR: Biarpun sepatutnya sambutan Hari Merdeka diraikan seluruh rakyat sengan mengenepikan segala perbezaan, namun perhimpunan “Merdeka 55: Janji Ditepati” di Stadium Bukit Jalil kelmarin dilihat tetap dipolitikkan oleh BN.

Penasihat DAP Lim Kit Siang berkata, Datuk Seri Najib Razak gagal menonjolkan dirinya sebagai Perdana Menteri dalam perhimpunan itu sebaliknya lebih menunjukkan dirinya sebagai Presiden Umno.

Ianya merujuk kepada ucapan penutup Najib yang mendakwa "pihak pembangkang dan musuh negara sedang mencuba menyebabkan porak peranda di negara ini.”

"Saya berasa kesal dan sedih apabila Perdana Menteri mengeluarkan kata-kata fitnah terhadap pihak pembangkang sebagai ucapan beliau bagi sambutan kemerdekaan.

"Semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum, agama, negeri, status atau pendirian politik patut mengenepikan semua perbezaan politik mereka, sekurang-kurangnya untuk 24 jam dan bersatu sebagai satu entiti rakyat Malaysia," katanya dalam satu kenyataan semalam.

Bagaimanapun menurut Kit Siang, pertimbangan Najib salah jika beliau berfikir boleh mempengaruhi pemikiran dan semangat patriotisme rakyat dengan ucapan fitnah sedemikian.

Katanya, tokoh patriot dan nasionalis sebenar Malaysia merupakan bukan daripada puak yang menyalahgunakan kuasa dan posisi mereka dan yang memakan rasuah, tetapi oleh golongan yang rela dan bersedia berkorban untuk mempertahankan hak-hak asasi rakyat Malaysia tanpa mengira kaum atau agama, dan juga sehingga dipenjarakan, hilang kebebasan asas diatas nama perjuangan untuk apa yang betul.

"Ini merupakan bukti kukuh bahawa sambutan Hari Kemerdekaan Ke-55 telah dirampas simbol, erti dan identiti oleh Umno BN sebagai sebahagian daripada usaha terdesak mereka.

"Jika Perdana Menteri sendiri tidak boleh menjadi contoh kepada rakyatnya, bolehkah kita menyalahkan Menteri Kabinet yang gagal berkelakuan sebegitu," soalnya.

Mengulas komik propaganda yang diedar ketika sambutan Merdeka itu, Kit Siang berkata ia adalah bukti bahawa kenyataan kononnya sambutan Hari Merdeka Ke-55 di Bukit Jalil satu sambutan kebangsaan dan bukan satu sambutan Umno BN adalah palsu semata-mata.

Tiada ulasan: