Sabtu, 8 September 2012

MALAYSIA OH MALAYSIA...ADA YANG SELAMAT ADA YANG TAK TERSELAMAT...ADA YANG MENJAGA DUNIA....KERJANYA MEMBODEK...YANG DIBODEK TENTU PERASAAN GENG2 PEMBODEK NI...CARILAH KEHEBATAN DISISI ALLAH BUKAN DISISI MANUSIA...MANUSIA TAK MAMPU SELAMATKAN DIRI KITA DARI API NERAKA ALLAH SWT

Timbalan menteri bantah polis gari remaja
1:10PM Sep 7 2012
Timbalan Menteri Belia dan Sukan Gan Ping Sieu akan menulis kepada Ketua Polis Negara Tan Sri Ismail Omar bagi menyatakan bantahannya terhadap tindakan pasukan keselamatan menggari gadis 19 tahun Ong Sing Yee yang didakwa memijak gambar perdana menteri.

NONESenator itu mahukan polis mengkaji semua prosedur operasi standard (SOP) membuat tangkapan, terutamanya terhadap wanita, remaja, suspek yang tidak ganas dan pihak yang tampil menyerah diri.

Gan merujuk kepada tindakan polis menggari Ong ketika dia menyerah diri di balai polis ohor Bahru Central pada Rabu lalu.

Dalam kenyataannya malam tadi, beliau berkata, polis tidak semestinya menggari model sambilan itu kerana ia boleh menyebabkan trauma yang berpanjangan.

"Sebaliknya polis harus mengamalkan cara yang lebih berperikemanusiaan apabila menguruskan kes-kes sebegini," kata Gan yang juga naib presiden MCA.
Ketua hakim enggan ulas kes rogol statutori
7:18PM Sep 7 2012
Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria enggan mengulas cadangan dari Pejabat Peguam Negara supaya Mahkamah Rayuan menyemak semula keputusan untuk mengenepikan hukuman ke atas pemain bowling kebangsaan Noor Afizal Azizan yang disabit kesalahan merogol remaja bawah umur.

Arifin berkata beliau akan bertindak sub-judice sekiranya membuat kenyataan berhubung perkara itu dan terpulang kepada mahkamah untuk memutuskan jika peguam negara boleh berbuat demikian.

Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika sambutan rumah terbuka Hari Raya di Istana Kehakiman di Putrajaya hari ini.

Arifin juga enggan mengulas rayuan oleh Pejabat Peguam Negara ke atas keputusan Mahkamah Sesyen Pulau Pinang ke atas seorang juruelektrik berusia 22 tahun yang disabut kesalahan melakukan rogol statutori, atas alasan sama.
Laporan Bernama semalam memetik Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail sebagai berkata, Jabatan Peguam Negara telah memfailkan rayuan terhadap keputusan Mahkamah Sesyen Pulau Pinang pada 28 Ogos lalu yang membebaskan juruelektrik tersebut dengan ikat jamin RM25,000 dan bon jaminan berkelakuan baik atas tuduhan merogol gadis bawah umur.
  
Jabatan itu juga akan memohon agar pendengaran rayuan di Mahkamah Tinggi  dipercepatkan kerana berpendapat ia wajar dihujahkan semula isu tafsiran undang-undang berkaitan hukuman bagi kesalahan rogol terhadap kanak-kanak serta
pemakaian sewajarnya peruntukan Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah terhadap kesalahan serius sedemikian, katanya.
  
Dalam kes tersebut, Hakim Mahkamah Sesyen Sitarun Nisa Abdul Aziz membebaskan Chuah Guan Jiu, 22, yang dihakimi mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol teman wanitanya berusia 12 tahun, tahun lepas, setelah mengambil kira faktor usia tertuduh yang masih muda dan ini merupakan kesalahan pertamanya.
Dalam kes Noor Afizal pula, Abdul Gani Patail dilaporkan berkata jabatan itu meneliti keputusan Mahkamah Rayuan yang mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen Melaka terhadap lelaki tersebut yang disabit kesalahan di bawah Seksyen 294 Kanun Tatacara Jenayah.
Mahkamah Sesyen Melaka terdahulu membebaskan Noor Afizal dengan perintah berkelakuan baik kerana merogol seorang gadis bawah umur di sebuah hotel di Ayer Keroh Melaka pada 2009.

Katanya pihaknya mengambil kira bahawa kes itu telah dibicara dan didengar sehingga ke tahap mahkamah yang terakhir mengikut undang-undang, yang mana pembuatan rayuan lanjut ke Mahkamah Persekutuan tidak lagi mungkin.

Dalam hal ini, katanya, Jabatan Peguam Negara sedang menimbangkan penggunaan kuasa inheren mahkamah dengan mengambil kira bahawa kuasa untuk membuat semakan tersebut sepatutnya terbatas kepada salah aturan tatacara yang tidak melibatkan kesalahan atau perkara substantif.

Ulama Kecam Julia Perez Buat Tatu Hina Islam

Posted on the September 7th, 2012 under Artis by admin
Gambar Hiasan
TATU pada bahagian belakang tubuh aktres sensasi Indonesia, Julia Perez (Jupe) yang tertuliskan Hayya ‘alal falah dalam tulisan Arab kemarahan ulama negara itu.
Menurut laporan portal Kapanlagi, beberapa para ulama menganggap pelakon filem Hantu Jamu Ngendong itu sengaja mencari sensasi dengan menghina Islam.
“Jupe sering mencari isu sensasi yang tidak sesuai dengan norma agama. Tambah pula ia tidak sesuai dijadikan bahan tontonan masyarakat yang majoritinya beragama Islam.


“Saya berharap pihak yang berkuasa melihat semula mengenai penghinaan agama yang dilakukan Jupe. Jika perlu, tahan saja dia,” kata Ketua Umum PP Pemuda Muhammadiyah, Dr Saleh Partaonan Daulay kepada Kapanlagi, pada Rabu.
Kalimat Hayya ‘alal falah yang bermaksud ‘mari meraih kemenangan’ merupakan salah satu ayat dalam seruan azan untuk melaksanakan solat.
Tambah Saleh, tindakan Jupe itu juga boleh mendatangkan impak negatif terhadap masyarakat.
“Jika hal ini dibiarkan oleh pihak berkuasa, maka masyarakat akan mula menilai aktres itu dan akan bertindak mengikut cara mereka,” ujarnya.
mStar
Ketua Hakim: Kes rogol pemain boling boleh disemak semula

7 September 2012
Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria
Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria
PUTRAJAYA - Ketua Hakim Negara Tun Arifin Zakaria hari ini berkata Mahkamah Rayuan boleh menyemak semula kes pemain boling negara Noor Afizal Azizan yang dibebaskan dengan perintah berkelakuan baik kerana merogol gadis bawah umur.

Beliau berkata Pejabat Peguam Negara boleh memfailkan semakan semula kes itu, bagaimanapun mahkamah itu akan meneliti kewajaran bagi mahkamah itu menggunakan bidang kuasanya untuk menyemak semula kes itu.

"Jika Peguam Negara (yang merupakan pendakwa raya) memohon (bagi semakan semula), mahkamah boleh meneliti kewajaran untuk menggunakan bidang kuasanya untuk merayu. Mahkamah boleh putuskan kemudian. Saya tidak dapat ramalkan apa yang akan terjadi. Tidak wajar (untuk saya beri ulasan)," kata Arifin kepada pemberita ketika ditemui pada rumah terbuka Hari Raya di Istana Kehakiman di sini.

Ketua Hakim Negara berkata demikian ketika diminta mengulas kes mahkamah baru-baru ini membabitkan individu yang dituduh merogol gadis bawah yang hanya dikenakan bon jaminan berkelakuan baik dan bukannya hukuman penjara.

Dalam kenyataan dikeluarkan pada Rabu, Peguam Negara  Tan Sri Abdul Gani Patail berkata pihak pendakwaan sedang menimbangkan penggunaan kuasa inheren Mahkamah Rayuan untuk menyemak keputusannya.

Pada 8 Ogos tahun ini, Mahkamah Rayuan dipengerusikan oleh Presidennya Tan Sri Md Raus Sharif mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen Melaka yang membebaskan Noor Afizal dengan perintah berkelakuan baik selama lima tahun dengan ikat jamin RM25,000 kerana merogol gadis berumur 13 tahun.

Panel itu mengenepikan tempoh penjara lima tahun yang dikenakan ke atas Noor Afizal oleh Mahkamah Tinggi Melaka yang membenarkan rayuan pendakwaan bagi hukuman lebih berat, selepas Mahkamah Sesyen melepaskannya dengan bon jaminan berkelakuan baik selepas mengaku salah merogol seorang gadis bawah umur di sebuah hotel di Ayer Keroh, Melaka antara 12.30 pagi dan 5 pagi pada 5 Jun, 2009.

Kepada soalan mengenai juruelektrik Chuah Guan Jiu yang juga dibebaskan dengan bon jaminan berkelakuan baik oleh Mahkamah Sesyen Pulau Pinang selepas didapati bersalah merogol gadis bawah umur, Arifin berkata adalah subjudis untuk beliau mengulas kes itu ketika ini.

"Peguam Negara sedang merayu (keputusan Mahkamah Sesyen), ia akan mewujudkan keadaan prejudis terhadap kes rayuan (jika beliau (Arifin) mengulasnya).

"Tetapi kami akan menelitinya. Kami akan pertimbangkan semua aspek kes ini. Keputusan Mahkamah Rayuan adalah muktamad. Tiada apa yang kami dapat lakukan," katanya.

Mahkamah Rayuan yang merupakan mahkamah tertinggi bagi mahkamah majistret dan sesyen mempunyai bidang kuasa untuk menggunakan kuasa inherennya untuk menyemak semula kes tetapi perlu dalam keadaan luar biasa.

Kes rogol dibicarakan di Mahkamah Sesyen dan peringkat terakhir ialah di Mahkamah Rayuan.

Mengenai badan kehakiman, Arifin berkata mulai tahun depan, badan itu akan menumpukan terhadap usaha menyelesaikan kes-kes tertunggak di Mahkamah Shah Alam  kerana terdapat banyak kes jenayah yang sedang menunggu untuk dibicarakan dan juga kes-kes sivil.

Arifin berkata beliau yakin badan kehakiman mampu menyelesaikan kes berkenaan dalam tempoh dua tahun.

Beliau berkata badan kehakiman telah berjaya menyelesaikan kes-kes di Mahkamah Kuala Lumpur tahun lepas. - Bernama
Mahkamah batal saman Ibrahim Ali ke atas Saifuddin

  • Bernama
  • 5:38PM Sep 7 2012
Mahkamah Tinggi Sivil di Kuala Lumpur hari ini membatalkan saman fitnah yang dikemukakan Anggota Parlimen Pasir Mas Datuk Ibrahim Ali terhadap Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail berhubung artikel di akhbar Suara Keadilan, dua tahun lepas.

Hakim Datuk Hue Siew Kheng membenarkan permohonan Saifudin untuk membatalkan saman Ibrahim terhadapnya dengan kos RM8,000. Beliau membuat keputusan itu dalam kamarnya.

Peguam Puspawati Rosman yang mewakili Saifudin berkata antara alasan yang diberi hakim itu ialah mahkamah bersetuju dengan pembelaan Saifuddin bahawa artikel itu tidak berbaur fitnah.

Pada 2 Jun 2010, Ibrahim mengemukakan saman berjumlah RM2 juta ke atas Saifuddin kerana didakwa memfitnahnya.

Menerusi pernyataan tuntutan, Ibrahim yang juga Presiden Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) mendakwa Saifuddin secara palsu dan dengan berniat jahat di Suara Keadilan edisi minggu 27 April hingga 4 Mei 2010 menyebarkan perkataan yang membabitkannya dengan perniagaan.

Ibrahim mendakwa perkataan tersebut disebarkan dengan niat jahat untuk mencemarkan nama dan reputasi baiknya, dan perkataan itu telah menyebabkan beliau dihina, disingkirkan dan diabaikan orang awam.

Selain ganti rugi am berjumlah RM2 juta, Ibrahim turut menuntut satu injunksi melarang anggota Parlimen Machang itu, dengan sendiri atau melalui pekerja dan/atau ejen beliau daripada mengulangi perkataan yang sama terhadapnya.

- Bernama
Nurul Syuhada nafi berhenti TV3 kerana isu Bintulu 'daif'
1:36PM Sep 7 2012
Pengacara jelita TV3 Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zin meletakkan jawatan sebagai kakitangan sepenuh masa syarikat penyiaran swasta itu.

Beliau bagaimanapun menjelaskan tindakan itu tiada kena mengena berhubung kenyataannya dalam isu Bintulu 'daif' yang dibantah hebat parti pemerintah dan pembangkang negeri, lapor Gua.com.my.

NONELaman hiburan itu juga melaporkan pengacara Nona itu sebagai berkata, surat peletakan jawatannya dimajukan sebelum insiden tersebut berlaku.

"Semua perkara berlaku sekarang dan tidak ada kena-mengena dengan insiden Bintulu. Tolong jangan kaitkan ia dengan isu panas ini kerana bagi saya ia hanya kebetulan saja. Lagi pun, saya bukan nak insiden ini berlaku pun.

"Keputusan peletakan jawatan ini dibuat pada bulan lepas iaitu sehari selepas saya mengambil keputusan untuk berhijab.

"Saya menghantar notis peletakan jawatan pada bulan lepas iaitu sebelum kes Bintulu itu berlaku," beliau dipetik sebagai berkata kepada portal itu ketika ditemui di majlis rumah terbuka Media Prima Berhad petang semalam.

Lanjut pelajaran dalam bidang psikologi
Nurul Syuhada sebelum ini dikritik kedua-dua pihak parti pemerintah dan pembangkang di Sarawak kerana didakwa menyifatkan Bintiluu - kawasan pengeluaran gas negara - sebagai daif.

Walaupun meminta maaf, beliau bagaimanapun menjelaskan bahawa kenyataannya dalam satu laporan lintas langsung itu perlu difahami dalam konteks sebenar laporan itu dibuat.

azlanMenurutnya, perkataan 'daif' digunakan untuk menggambarkan Bintulu sebagai lokasi sambutan Hari Malaysia yang kini bertukar wajah kerana manfaat pelan transformasi.

Sementara itu, Nurul Syuhada juga semalam menjelaskan, beliau bertindak demikian kerana mahu memberi tumpuan kepada keluarga dan untuk melanjutkan pelajaran dalam bidang psikologi.

"Malah Insya-Allah, saya juga ingin memiliki cahaya mata dan ia juga sedikit sebanyak menyumbang ke arah itu. Pendek kata, saya mahu ruang peribadi dalam kehidupan keluarga saya," katanya.

Nurul Syuhada juga menafikan menerima tawaran pengacaraan daripada stesen televisyen lain.

Nurul Syuhada Tinggalkan TV3 Bukan Kerana Tudung

Posted on the September 7th, 2012 under Artis by admin

PETALING JAYA: Personaliti TV3, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zin menjelaskan peletakan jawatannya sebagai wartawan penyiaran di stesen televisyen itu bukan kerana imejnya yang sudah berhijab.
Nurul Syuhada, 28, sebaliknya berkata, keputusan itu dibuat kerana dia ingin memberi tumpuan kepada perkara lain serta berhasrat menyambung pelajarannya pada peringkat sarjana dalam bidang Psikologi atau Tamadun Islam.
“Peletakan jawatan saya tiada kena mengena dengan perubahan saya sekarang sebaliknya pihak pengurusan TV3 juga menyambut baik penghijrahan itu.


“Lagipun sepanjang enam tahun bersama TV3, mereka sentiasa menyokong saya,” katanya kepada mStar Online ketika ditemui pada majlis Rumah Terbuka Media Prima Berhad di sini pada Khamis.
Peletakan jawatan tersebut berkuat kuasa Jumaat (hari ini).
Dalam pada itu, Nurul yang juara Malaysian Top Host memberitahu dia juga akan melepaskan tugasnya sebagai pengacara Majalah Tiga dan hanya akan berkhidmat secara sambilan untuk program Malaysia Hari Ini (MHI).
Nurul memberitahu dia sedih dengan keputusan itu tetapi mempunyai perancangan lain selepas lebih setahun mendirikan rumah tangga termasuklah memikirkan hasrat menimang cahaya mata
“Sedih memanglah kerana terpaksa tinggalkan kerjaya yang amat saya cintai. Tetapi saya anggap ini sebagai satu perubahan dalam hidup untuk menjadi seorang yang lebih baik,” katanya.
Pada 2 September lalu, Nurul dan TV3 membuat permohonan maaf secara terbuka selepas dikritik kerana ulasannya dengan menyebut bandar Bintulu, Sarawak yang akan menjadi lokasi sambutan Hari Malaysia pada 16 September depan sebagai bandar daif sebelum ini.
Ulasan itu dibuat ketika beliau mengadakan lintas langsung sempena perarakan Hari Kemerdekaan ke 55 pada 31 Ogos lalu.
Dalam permohonan maaf itu Nurul tidak bermaksud menghina bandar tersebut sebaliknya ia telah disalah tafsir oleh orang ramai.
Nurul yang telah berkahwin dengan Raja Amir Syah Raja Azwa, 30, pada 16 Julai 2011, memulakan tugasnya di TV3 sebagai pengacara Nona.
mStar
Nurul Syuhada: 'Saya masih pengacara sambilan TV3'
RAZIATUL HANUM A. RAJAK
7 September 2012
Nurul Syuhada: 'Saya masih pengacara sambilan TV3'
Nurul Syuhada bersama rakan pengacara Fedtri Yahya dan Ally Iskandar. - Foto ihsan Twitter Nurul Syuhada
SHAH ALAM - Pengacara terkenal TV3, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zin, 28, yang menjadi bahan kontroversi berkaitan dengan kenyataan mengenai Bintulu minggu lalu, hari ini menjelaskan dia masih berkhidmat sebagai pengacara sambilan stesen televisyen itu.

Dia meletakkan jawatan sepenuh masa TV3 hari ini.

Nurul Syuhada berkata dia membuat keputusan untuk bersama TV3 hanya sebagai kakitangan separuh masa untuk mengacarakan rancangan Malaysia Hari Ini (MHI).

Peletakan jawatannya itu dikatakan berkait rapat dengan kontroversi yang melanda dirinya ketika mengendalikan siaran langsung sambutan Hari Kemerdekaan pada pagi 31 Ogos lalu.

Mengikut laporan media hari ini, Nurul Syuhada berkata, keputusan itu sudah dibuat sebulan lalu dan menegaskan ia tidak kaitan dengan isu Bintulu.

"Saya pasti ramai yang akan memberi persepsi peletakan jawatan saya ini berkaitan dengan kontroversi baru-baru ini, tetapi saya ingin tegaskan ia memang tidak berkaitan langsung dengan apa yang telah berlaku.

"Lagipun saya sudah menghantar surat peletakan jawatan kepada pihak pengurusan sebulan yang lalu dan hari ini merupakan hari terakhir saya sebagai kakitangan sepenuh masa dengan TV3," katanya.

Menerusi laman Twitter hari ini, juara program realiti TV, Malaysian Top Host 2005 itu menerima pertanyaan daripada peminatnya yang keliru dengan isu peletakan jawatannya.

Sehubungan itu katanya, "still with MHI, keep supporting (masih bersama MHI, teruskan sokongan)."

Jawapan Nurul Syuhada itu jelas mendapat reaksi gembira peminatnya.

Antaranya, Kim Hanna menulis, "salam kak Nurul Syuhada, tak sangka kak Nurul Syuhada sudah resign (letak jawatan)... tak best la, tak ada akak kat MHI nanti."

Seorang lagi peminatnya, Cik Honney pula menulis, "akak... betul ke akak nak berhenti... ala tak dapat tengok akak kat MHI lagi lepas ini."

Kemudian Ciput Ex5 menulis, "Nurul Syuhada tak mengacara MHI lagi ke? sedih."

Membalas jawapan Nurul Syuhada, Cik Honney menulis, "really? yeahhhh happy sangat... all the best kak."

Menurut anak kelahiran Seremban, Negeri Sembilan itu, selain mahu memberi lebih tumpuan kepada keluarga, dia juga bercadang untuk menyambung pengajian peringkat sarjana sama ada dalam bidang psikologi atau tamadun Islam.

Nurul Syuhada mengakhiri zaman bujangnya apabila mendirikan rumah tangga dengan pilihan hatinya Julai tahun lalu dan berhasrat untuk menimang cahaya mata selepas enam tahun bergiat aktif dalam bidang kewartawanan dan pengacaraan.

Sebelum ini, Nurul Syuhada dan stesen TV3 meminta maaf berhubung kenyataan yang dibuat pengacara itu sewaktu siaran secara langsung  di mana dia  merujuk Bintulu sebagai  kawasan daif.

Kenyataan dikeluarkan pada 1 September lalu di laman sosial Facebook yang didaftarkan atas nama Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zin .

Permintaan maaf itu berbunyi, “to my fellow Malaysians brethren of Bintulu origin, to clarify, yesterday's (31 Ogos) statement of "daif" needs to be understood in the context that it was said i.e benefiting from the transformation programme. As an anak Jati Malaysia, I would never critisize my native soil or any of her great territories. To those who were offended, I apologise, to those who are attempting to sow hatred and fitnah, ALLAH almighty will be the judge of you.”

Sementara itu, Unit Perhubungan Awam TV3 dalam kenyataannya menyatakan, isu itu timbul ekoran salah tafsir sesetengah pihak mengenai ulasan pengacara MHI itu.

“Bagi pihak TV3, kami ingin menerangkan bahawa terdapat salah tafsiran terhadap penyampaian oleh pengacara kami, Nurul Syuhada Nurul Ain Mohd Zin ketika merujuk kepada pemilihan Bintulu sebagai lokasi sambutan Hari Malaysia tahun ini semasa siaran lintas langsung Perarakan Hari Kemerdekaan ke-55 pada Jumaat lepas.

“Kami meminta maaf jika salah tafsir ini menyinggung mana-mana pihak. Nurul Syuhada dan TV3 tidak mempunyai sebarang niat untuk memburukkan bandar tersebut,” jelasnya.

Ekoran kesilapan itu, laman Twitter milik Nurul Syuhada dibanjiri kenyataan daripada peminat-peminatnya yang rata-rata kecewa serta marah terhadap apa yang berlaku.

Peminat, Atifa Arissa menulis, “kak..kenapa cakap Bintulu daif?”

Azimah Zainal pula menulis, “kecewa dengan kenyataan pengacara TV3, Nurul Syuhada yang mengatakan Bintulu itu daerah daif. Apa yang awak maksudkan saudari?”

Nurul Syuhada  membalas dengan menulis, “ Ya Allah dik, akak tersasul tadi. Things happen. Maafkan kekhilafan saya hanya manusia biasa.”

Pengacara itu mengaku kesilapannya yang tidak disengajakan itu, “ terima kasih atas teguran. Saya mengaku kesilapan saya yang tidak disengajakan. Things happen during live show.”
Ammar: Saya minta maaf, saya tak dibayar sesiapa
KAMARUL HALIM M KAMAL
7 September 2012
Ammar
Ammar pada sidang media di rumahnya di Batu Pahat, petang ini. - Foto Sinar Harian
[DIKEMAS KINI] BATU PAHAT - Pelajar kolej swasta Muhammad Ammar A Rahman, 19, yang melondehkan seluar menghina Perdana Menteri semasa malam Ambang Merdeka baru-baru ini, secara peribadi memohon maaf kepada Datuk Seri Najib Tun Razak dan seluruh rakyat Malaysia.
Katanya, dia menyesal apa yang dilakukan dan berjanji tidak akan mengulangi perbuatan sedemikian.
"Saya tidak dibayar oleh mana-mana pihak," kata beliau pada satu sidang media di sini, petang ini.
Dia juga berkata, segala apa yang dilakukannya pada malam 30 Ogos adalah atas kerelaan sendiri tanpa dipengaruhi mana-mana pihak.
"Saya sedar apa yang saya lakukan ini satu kesilapan. Saya juga berjanji pada diri sendiri, saya tidak akan mengulanginya di masa hadapan,” katanya dengan wajah tenang di hadapan pihak media di rumahnya, di sini.
Menurutnya, dia juga memohon maaf kepada seluruh rakyat Malaysia khususnya Najib atas perbuatan biadabnya dan jika diberi peluang, dia bersedia bertemu pemimpin negara itu untuk memohon maaf secara peribadi.
“Sekiranya dikenakan tindakan undang-undang, saya juga terima dengan reda," katanya.
Mengimbas kembali kejadian malam 30 Ogos lalu, Muhammad Ammar berkata, dia langsung tidak merancang ke Dataran Merdeka kerana pada asalnya bercadang untuk pulang ke kampung.
"Saya bertukar fikiran apabila menerima pelawaan rakan," katanya.
Bagaimanapun dia menafikan tindakan yang dilakukan dipengaruhi atau dibayar oleh mana-mana pihak.
"Apa yang saya lakukan adalah semata-mata kerana kesilapan diri sendiri. Saya seperti orang tidak sedar semasa melakukannya, bukan dipengaruhi atau dibayar sesiapa," jelasnya.
Muhammad Ammar dalam pertemuan dengan media semalam turut memohon agar gambarnya tidak lagi disebarkan di Internet, selain merayu agar anggota keluarga, terutama ayahnya tidak diganggu dengan sistem pesanan ringkas (SMS) berbaur cemuhan.
“Saya yang bersalah, bukan ayah atau keluarga saya. Tolonglah, jangan salahkan kedua ibu bapa saya," rayu Muhammad Ammar.
Menurut bekas penuntut tahun dua program Diploma Multimedia Kreatif Kolej Teknologi Antarabangsa Cybernetics ini, ada bloggers yang menyebarkan kisah tidak benar mengenai dirinya.
"Daripada 10 bloggers yang menyiarkan kisah saya, hanya dua yang benar dan boleh dipercayai.
“Ada di antara mereka menuduh saya mempunyai kaitan dengan kongsi gelap, sedangkan itu tidak benar," katanya.
Bonus: Tunggu Bajet 2013, kata KSN

7 September 2012
Bonus: Tunggu Bajet 2013, kata KSN
Bajet 2013
PUTRAJAYA - Ketua Setiausaha Negara, Datuk Seri Dr Ali Hamsa enggan mengulas mengenai pemberian bonus kepada penjawat awam dalam Bajet 2013 yang dijadual  dibentangkan 28 September nanti, sebaliknya meminta semua pihak menunggu hari  pembentangan tersebut.

"Kita tunggulah 28 haribulan ni. Saya rasa setiap bajet memang bajet terbaik. Kita tunggu saja pada hari bajet nanti," katanya mengenai jangkaan terhadap bajet tersebut kepada pemberita selepas melawat Wisma Putra di sini hari ini.

Ali diminta mengulas mengenai permintaan Kongres Kesatuan Pekerja-pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) untuk diberi bonus dua bulan gaji dalam bajet berkenaan.

Mengenai lawatan itu, Ali berkata, ia sebahagian daripada aktiviti 'turun padang' yang dipraktikkannya dalam usaha untuk mendekati pegawai kerajaan serta mengambil berat mengenai kebajikan mereka.

"Saya sangat berpuas hati dengan apa yang dilakukan di Wisma Putra. Saya rasa pegawai di sini berkaliber dan mempunyai pengalaman yang luas dari segi hubungan diplomatik dan menjalankan tugas-tugas mereka dengan cemerlang," katanya. - Bernama
Pas intai Raja Bahrin jadi calon
Wartawan Sinar Harian
7 September 2012
Raja  Bahrin
Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Tengku Ahmed Shah
KUALA Terengganu – Pengerusi Angkatan Amanah Merdeka (Amanah) Terengganu, Datuk Raja Kamarul Bahrin Shah Raja Tengku Ahmed Shah atau lebih dikenal sebagai Raja Bahrin berkemungkinan besar akan dicalonkan bertanding mewakili Pas pada Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU13).

Walaupun belum pasti kesahihannya, namun desas-desus bertiup kencang sebelum ini hampir menjawab persoalan itu apabila Pesuruhjaya Pas Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut mengesahkan Raja Bahrin antara nama yang sedang dinilai Pas untuk dicalonkan pada pilihan raya umum akan datang.

Selain Raja Bahrin, penceramah terkenal, Ustaz Azhar Idrus turut disebut-sebut sebagai calon, namun beliau memberitahu nama itudi luar penilaian pihaknya selepas difahamkan ikon agama itu tidak berminat menjadi calon.

"Raja Bahrin sedang dinilai, itu saya boleh terima. Nama dia telah dikemukakan kepada saya. Saya tidak boleh nafi, tetapi muktamadnya kita akan tentukan kemudian," katanya kepada pemberita ketika ditemui sempena Majlis Sambutan Aidilfitri Badan Perhubungan Pas Terengganu di pejabat parti itu di Jalan Sultan Omar, di sini.

Beliau turut memberitahu pihaknya belum membuat sebarang tawaran kepada Raja Bahrin memandangkan tiada keputusan muktamad mengenainya dan arkitek terkenal itu juga tidak pernah menawarkan diri menjadi calon.

Saya akan pertimbang: Raja Bahrin

Sementara itu Raja Bahrin ketika ditemui berkata, akan mempertimbang tawaran sebagai calon sekiranya ditawarkan Pas pada PRU13.

Bercakap kepada media di sini, semalam, Raja Bahrin menyifatkan ia satu penghormatan jika tawaran itu benar-benar berlaku, namun masih awal untuk memberi reaksi mengenai perkara itu.

Enggan mengulas jauh perkara itu, beliau bagaimanapun menganggap ia masih samar-samar walaupun Pesuruhjaya Pas Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut mengesahkan nama beliau kini sedang dinilai sebagai calon bagi mewakili Pas pada PRU13.

"Jadi apa-apa yang berlaku selepas ini (tawaran sebagai calon), saya tidak dapat kata apa-apa sebab tiada perkara yang jelas. Saya tumpukan kerja dalam Amanah dahulu. Kita pun tidak tahu bila pilihan raya," katanya ketika ditemui di Majlis Sambutan Aidilfitri di Pejabat Perhubungan Pas Terengganu, di sini, semalam.

Ditanya sama ada beliau bersedia menggalas tanggungjawab sekiranya dicalonkan kelak, Raja Bahrin menjelaskan bersedia memberi sumbangan dalam apa cara sekalipun.
PKR: Pandangan peribadi Rahim Noor cubaan takutkan rakyat
Wartawan Sinar Harian
7 September 2012
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli
Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli
SHAH ALAM – Dakwaan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Rahim Noor bahawa  wujud gerakan yang mahukan kemerdekaan kali kedua, hanya pandangan berbentuk peribadi dan cubaan menakutkan rakyat.

Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli berkata, rumusan beliau daripada keadaan semasa itu tidak menggambarkan keadaan sebenar dengan hanya menerima maklumat melalui media arus perdana semata-mata.

Menurut Rafizi, adalah amat malang kenyataan Rahim Noor itu juga seolah-olah menunjukkan Pakatan Rakyat (PR) tidak menghormati kemerdekaan negara.

Katanya, dalam isu menukar Jalur Gemilang kepada Sang Saka Malaya yang dilakukan golongan muda sewaktu perhimpunan baru-baru ini juga tidak dipersetujui dalam kalangan pimpinan PR.

"Meskipun kata-katanya berlapik, beliau telah melontarkan pandangan bahawa kejadian itu didalangi PR dan itu jelas terbawa dengan politik yang cuba menimbulkan kemarahan rakyat terhadap PR," katanya kepada Sinar Harian.

Rafizi berkata, Pakatan sentiasa menghormati kemerdekaan negara ini yang sejak 1957 telah mencapai kemerdekaan.

Kelmarin, Rahim menggambarkan wujud satu gerakan mahu mahu memerdekakan negara buat kali kedua.

Ini rentetan daripada suara-suara yang menginginkan  Perlembagaan Negara  dan institusi Raja-Raja Melayu dihapuskan.

Gambaran itu juga diperkuatkan dengan tindakan memperkenalkan bendera ‘Sang Saka Malaya’  pada Perhimpunan Janji Bersih sewaktu sambutan Hari Kemerdekaan di Dataran Merdeka, 31 Ogos lalu.

Bagaimanapun, dalam hal itu Rafizi berkata, Pakatan melalui dasar bersama dan Buku Jingga  sentiasa menjunjung prinsip Perlembagaan Negara, dan menghormati raja-raja Melayu.

Dalam pada itu, Ahli Jawatankuasa Kerja Pas Pusat, Dr Dzulkefly Ahmad berpandangan, kenyataan Rahim  seperti mana sebelum ini dalam Bersih 3.0, hanyalah cubaan mewujudkan ketegangan serta mewujudkan kebencian kepada Pakatan.
Enam NGO laporan polis FB ugut PM
Wartawan Sinar Harian
7 September 2012
KUANTAN - Enam pertubuhan bukan kerajaan (NGO) di daerah ini membuat laporan polis terhadap seorang pemilik akaun laman sosial Facebook yang didakwa mengeluarkan komen berunsur ugutan bunuh terhadap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak.

NGO berkenaan terdiri daripada Pergerakan Pemuda Umno Paya Besar, Majlis Belia Felda Malaysia Wilayah Kuantan (MBFMWK), Majlis Belia Daerah, Persatuan Kelab-Kelab Belia Malaysia (MAYC) Kuantan, Persatuan Belia Kuantan dan Semangat Bakti.

Pengerusi Majlis Belia Felda Wilayah Kuantan (MBFWK), Ahmad Saiful Romli berkata, pemilik akaun laman sosial yang menggunakan nama ‘Aqyun Firdani’ itu perlu disiasat pihak berkuasa kerana status yang ditulis akan mengganggu gugat keamanan negara apabila rakyat mula berani mengugut pemimpin negara.

Menurutnya, status yang berbaur ugutan bunuh itu tidak wajar ditulis oleh seorang warganegara yang baik.

"Dia tidak layak menjadi warganegara kerana tidak menghormati pemimpin negara, petualang sebegini perlu dikenakan tindakan setimpal seperti lucut kewarganegaraan.

"Kita juga bimbang jika media baru seperti Facebook dan laman blog dijadikan sebagai medium mencemuh pemimpin," katanya ketika ditemui selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Daerah, di sini.

Sementara itu, Ketua Pergerakan Pemuda Umno Paya Besar, Mohd Zulkifli Samsudin berkata, kenyataan pemilik laman sosial itu yang mengancam pemimpin negara dilihat sebagai kebudak-budakan dan mahu pihak polis melakukan siasatan secara mendalam.

Katanya, ia akan menjadi pengajaran kepada pihak lain yang cuba menimbulkan kekecohan.

"Kita tidak boleh menganggap ugutan ini sebagai perkara remeh kerana bimbang ia akan menjadi budaya kepada pihak yang tidak berpuas hati.

"Justeru, pihak berkuasa terutama polis harus telus dalam melakukan siasatan agar pemimpin negara tidak dihina sewenang-wenangnya," katanya.

Bagi Pengerusi Majlis Belia Daerah, Md Jamil Pauzi pula melahirkan rasa kesal apabila generasi belia sekarang terlalu mengikut emosi dalam bersuara.

Tiada ulasan: