Khamis, 29 Mac 2012

TUNAI JANJI KERJA MULIA...MUNGKIR JANJI ADA TANDA2 SIFAT MUNAFIK...HUDUDLAH YANG DAPAT MEMBENTERAS SEBARANG JENAYAH...ALLAH YANG MENGUBALNYA...ALLAH MAHA TAHU SIFAT2 KEJI MANUSIA...SERTA UBATNYA...

Demi Keselamatan Anak, Seorang Ibu Di Klang Terpaksa Relakan Dirinya Dirogol...

Demi Keselamatan Anak, Seorang Ibu Di Klang Terpaksa Relakan Dirinya Dirogol…

    March 29, 2012
Seorang ibu terpaksa membenarkan dirinya diperkosa oleh seorang penceroboh bersenjata di rumahnya di Kampung Jawa di sini, minggu lalu demi melindungi anak-anaknya.
Wanita berkenaan, seorang suri rumah berusia 38 tahun, telah dirogol berulang kali manakala empat orang anaknya telah dikurung, menangis di bilik bersebelahan.
Kejadian itu berlaku pada 5.45 pagi apabila wanita itu dikejutkan oleh seorang lelaki bersenjatakan sepasang gunting.
Suspek yang menutupi mukanya dengan sehelai baju kanak-kanak, dipercayai telah memecah masuk ke dalam rumah melalui sebuah tingkap.
Dia menutup mulut wanita itu dengan tangannya dan meletakkan gunting di lehernya.
Suspek memberi amaran kepada wanita itu supaya tidak menjerit meminta pertolongan atau dia akan membunuhnya.
Mangsa berkenaan diarah menyerahkan barang kemas dan wang.
Wanita itu kemudiannya membungkus wang berjumlah RM300, dua telefon bimbit, satu gelang tangan dan sepasang anting-anting ke dalam sarung bantal dan menyerahkannya kepada suspek.
Suspek kemudian memberitahu wanita itu yang dia akan merogol salah seorang anak perempuannya dan ketika itulah dia merayu dengan suspek untuk merogol dirinya sebagai ganti.
Ketika itu, anak-anak wanitu itu terbangun dan suspek mengunci mereka di dalam bilik.
Suami wanita itu tiada di rumah atas urusan perniagaan.
Suspek kemudian kembali ke wanita itu, yang akhirnya terpaksa merelakan lelaki itu menanggalkan pakaian dan merogolnya.
Wanita itu kemudian memberitahu polis yang suspek itu tidak menggunakan kondom, sebaliknya menggunakan beg plastik untuk membalut kemaluannya.
Mangsa telah ditampar beberapa kali apabila dia cuba menghalang suspek daripada merogolnya lagi.
Selepas suspek melarikan diri, mangsa memanggil jirannya untuk bantuan sebelum membuat laporan di balai polis.
Mangsa di hantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah untuk pemeriksaan perubatan.
Satu pasukan forensik polis mengunjungi tempat kejadian dan menemui beberapa pasang cap jari. Mereka juga menemui sepasang gunting dan baju kanak-kanak yang digunakan oleh penceroboh untuk menutup mukanya.
Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah mengesahkan laporan itu tetapi enggan mengulas lanjut.

 

Tuan rumah sidang gas dunia, M’sia rayu Israel

Hazayani Zakaria, 29 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 29 Mac: PKR mendedahkan bahawa Umno BN memohon bantuan dari Israel sewaktu melobi untuk menjadi tuan rumah Persidangan Gas Sedunia (World Gas Conference) yang akan berlangsung pada 4 hingga 8 Jun depan.

Setiausaha Agung PKR, Datuk Saifuddin Nasution Ismail berkata, pendekatan merayu bantuan Israel itu turut mendapat restu dan nasihat Wisma Putra.

"Keadilan mempunyai bukti yang mengesahkan sikap talam dua muka Umno yang secara diam-diam merestui hubungan dua hala di antara malaysia dan Israel sedang ia menyerang Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai ejen Israel," kata beliau pada sidang media di lobi Parlimen hari ini. (Gambar Suara Keadilan)

Beliau turut  menunjukkan satu surat dari wakil Malaysia kepada wakil Israel yang mengesahkan bahawa Wisma Putra telah merestui pendekatan merayu bantuan dan sokongan Israel demi mendapatkan hak penganjuran sebuah persidangan antarabangsa.

Penganjuran persidangan itu, kata Saifuddin dikendalikan oleh Persatuan Gas Malaysia yang diwakili oleh Petronas dan dinasihati mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Persidangan itu adalah persidangan terbesar yang akan mengumpulkan syarikat-syarikat minyak dan gas dari seluruh negara.

Justeru, Saifuddin mendesak Wisma Putra dan Tun Mahathir menjelaskan pendirian mereka berhubung perkara itu kerana ia bertentangan dengan solidariti rakyat malaysia yang memperjuangkan hak rakyat Palestin.

"Sikap Umno dan pimpinan mereka yang menentukan dasar Wisma Putra adalah bertentangan dengan keinginan rakyat Malaysia yang tidak mahu ada sebarang hubungan diplomat menentik sama ada secara langsung atau tidak langsung dengan Israel," katanya yang juga Ahli Parlimen Machang.


Soalan PR kuasai Putrajaya di majlis dialog Noh Omar

Aslani M, 29 Mac 2012
KOTA BHARU, 29 Mac: Setiap kakitangan agensi di bawah Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MoA) dikehendaki menandatangani kedatangan pada program bersama menteri di sini, pagi tadi.

Program itu dikenali Perhimpunan Bulanan Bersama Menteri diadakan di Tanjung Chat dekat sini. Turut hadir Pengerusi Kada, Tan Sri Annuar Musa dan Ketua Umno Pasir Mas, Datuk Hanafi Mamat.

Ketika dialog diadakan tiba-tiba Datuk Seri Noh Omar diajukan soalan antara lain berbunyi “adakah dasar kementerian akan berubah sekiranya Pakatan Rakyat menguasai Putrjaya pada pilihan raya umum ke-13 nanti.”

Bagaimanapun menurut beberapa pegawai yang hadir, menteri tidak menjawab soalan tersebut, sebaliknya menjelaskan tidak mungkin Barisan Nasional (BN) tumbang di Putrajaya.

Sebaliknya sepanjang program berlangsung Noh menggunakan kesempatan memburukkan kerajaan Pakatan di Selangor, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan.

Dakwa mereka menteri terbabit lebih banyak mengapi-api isu perkauman dengan mengulangi kenyataan lama, PAS menjadi alat kepada DAP.

“Menteri juga memberitahu tidak akan teragak-agak mengambil tindakan sekiranya ada kakitangan di bawah agensi pertanian persekutuan mensabotaj kerajaan BN pada pilihan raya umum nanti,” kata mereka.

Pada sebelah petang Noh merasmikan program MoA Bersama Rakyat di padang awam Taman Guru di Pintu Geng. Ekspo pertanian itu berlangsung sehingga 31 Mac ini.

Sementara itu sumber lain pula mendakwa Terminal Agribisnes Negara (TEMAN) yang baru beroperasi di Tunjung bakal ditukar nama kepada Pusat Transformasi Luar Bandar (RTC) Wakaf Che Yeh.

TEMAN diwujud hasil cetusan idea Tun Abdullah Ahmad Badawi ketika menjadi Perdana Menteri dan majlis pecah tanah dilakukan sebelum pilihan raya umum 2008.

Bagaimanapun TEMAN yang kini diurus di bawah FAMA disebut-sebut bakal dikendalikan pula di bawah Kementerian Luar Bandar bagi menyelaras gagasan Perdana Menteri dengan slogan 1Malaysia.

Baru-baru ini media melaporkan Datuk Seri Najib Razak dijadual merasmikan RTC di Kota Bharu pada 4 Mei depan.

Perkauman: Guan Eng akan ambil tindakan mahkamah

Lim Guan Eng, 29 Mac 2012
Saya tidak akan memberi komen mengenai fitnah Pemuda Umno Pulau Pinang yang berulang-ulang tetapi akan mengambil tindakan mahkamah untuk mencegah Umno, Utusan Malaysia dan akhbar-akhbar lain daripada mengapi-apikan sentimen perkauman dan agama untuk melemahkan Kerajaan Negeri PR Pulau Pinang.


Saya telah cuba untuk sabar apabila Umno menggunakan retorik perkauman dan agama untuk melemahkan kepimpinan saya dan juga Kerajaan Negeri PR. Tetapi, permainan yang bahaya ini sudah melintasi had dengan fitnah oleh Ketua Pemuda Umno Pulau Pinang, Shaik Hussein Mydin bahawa saya telah menjual tanah masjid.


Utusan Malaysia telah menyiarkan kata-kata tidak beradab yang menyerang saya dengan fitnah bahawa saya telah menggadai tanah masjid. Ini bukan kali pertama Umno membuat dakwaan fitnah terhadap saya.

Sebelum ini, Shaik Hussein dengan pemimpin-pemimpin Umno lain telah menyerang saya dengan fitnah bahawa saya tidak menjual tanah 102.6 ekar Bayan Mutiara melalui tender terbuka. Beliau terus memfitnah demikian walaupun Kerajaan Negeri Pulau Pinang dan pihak pemaju sudah mengemukakan bukti bahawa tanah tersebut telah dijual melalui tender terbuka.

Shaik telah meneruskan fitnahnya dengan menuduh bahawa saya menyatakan tidak perlu sokongan kaum India. Apabila fitnahnya dibuktikan salah, Shaik bukan sahaja enggan memohon maaf seperti yang dijanjikan tetapi beralih kepada fitnah lain bahawa saya telah melenyapkan tanah masjid.

Fitnah kali ini sangat bahaya kerana ia menyentuh sentimen agama dan bertujuan untuk menimbulkan kebencian orang Islam terhadap saya sebagai seorang pemimpin bukan Islam.


Apabila tanah 102.6 ekar Bayan Mutiara telah dijual melalui tender terbuka, geran tanah tidak dipecah sempadan tetapi dijual secara menyeluruh. Pihak pemaju hanya akan memecah sempadan geran selepas pelan baru diserahkan kepada MPPP untuk kelulusan.

Apabila pelan baru dan pemecahan sempadan geran belum lagi dibuat, bagaimana Umno boleh mendakwa bahawa tanah masjid atau sekolah telah dijual atau dilenyapkan? Umno mesti ingat bahawa syarat-syarat biasa untuk sekolah dan tempat-tempat beribadat seperti surau atau masjid yang diwajibkan oleh pihak berkuasa tempatan semestinya akan termasuk dalam apa-apa projek pembangunan.


Umno hanya boleh mengatakan bahawa tanah masjid atau sekolah telah dijual atau dilenyapkan jika pelan baru oleh pemaju telah diluluskan oleh MPPP tanpa ada tanah masjid atau sekolah. Sebagai kerajaan berjiwa rakyat, PR Pulau Pinang selalu memegang kepada prinsip asas untuk TIDAK membenarkan tanah yang diperuntukkan untuk sekolah, tempat-tempat beribadat, masjid, surau, gereja, kuil Cina, Hindu atau Buddhist untuk hilang begitu sahaja.

Dengan mengulangi fitnah dan mengapi-apikan ketegangan kaum dan agama, Umno ingin menimbulkan kebencian perkauman dan agama terhadap saya sebagai Ketua Menteri dan juga Kerajaan Negeri PR.

Fitnah yang berasaskan kepalsuan ini terhadap seorang bukan Melayu dan bukan Islam menunjukkan bahawa 1Malaysia adalah slogan kosong yang bertujuan untuk menipu rakyat untuk mengundi parti-parti perkauman ekstrim BN dalam Pilihan Raya Umum yang akan datang.

Kubu Umno di Bachok retak menanti belah

Attif Idris, 29 Mac 2012
BACHOK, 29 Mac: Biar pun Ketua Umno bahagian ini, Datuk Dr Awang Adek Hussin melakukan pelbagai usaha bagi menarik simpati rakyat, namun pengundi Bachok seperti tidak berganjak.

Penduduk memberitahu ada ketikanya Timbalan Kewangan itu dilihat mengayuh basikal menemui penduduk di kampung-kampung.

Seorang penduduk dari Tawang pula mendakwa orang kanan ketua Umno Bachok dilihat kerap menemui penduduk terutamanya golongan atas pagar dan penyokong PAS bagi menawarkan sesuatu.

Malangnya segala usaha yang dilakukan Awang Adek bukan sahaja gagal sebaliknya menerima tamparan hebat apabila kubu tradisi Umno di Kampung Pengkalan Cina sudah retak menunggu belah.

Ketua Cawangan Umno kampung terbabit Shaari Ali yang juga bekas Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKKP) mengisytiharkan keluar Umno baru-baru ini.

Biar pun belum menyertai mana-mana parti lain, namun beliau sudah tampil ke pentas PAS mendedahkan masalah yang berlaku dalam Umno di Bachok sekarang.

Shaari berkata, beliau mengetuai cawangan Umno di kampung tersebut sejak 32 tahun lalu, dan pernah menjadi penghulu di zaman kerajaan Barisan Nasional mentadbir Kelantan.

Menurutnya selepas kerjaaan BN tumbang pada 1990, beliau dilantik pula sebagai Penyelia Pembangunan Mukim (PPM) sebelum ditukar kepada JKKKP selepas pilihan raya umum 2008.

“Umno sekarang sangat bercelaru, bukan sahaja berlaku di peringkat tertinggi malah sudah berjangkit ke peringkat kampung.

“Saya tidak mahu bersekongkol lagi dengan parti yang banyak masalah. Saya telah menceraikan Umno dengan talak tiga.

“Kecelaruan tersebut akan memberi kesan kepada penyokong Umno di peringkat bawahan yang selama ini bermatian menyokong parti tersebut,” katanya pada ucapan ringkas di majlis ceramah isu semasa di kampung terbabit.

Hadir sama Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Mohd Amar Abdullah, Yang Dipertua PAS Bachok, Datuk Omar Mohamad dan timbalannya, Ustaz Hassan Mahmood.

Shaari juga bekas Pengerusi Persatuan Penanam, Pengawit Individu Tembakau Malaysia dan Pengerusi Ban Tembakau Bachok.

Beliau juga memberitahu sedang mengumpul rakan-rakan dan penyokong Umno di kampung tersebut dan sekitarnya untuk menyertai PAS secara beramai-ramai dalam masa terdekat ini.

GST: Hadiah istimewa Umno BN selepas PRU13?

Majdan Dagang, 29 Mac 2012
Gelaran 'Barang Naik' untuk BN nampaknya akan diteruskan oleh Umno-BN. Yang terbaru ialah kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Idris Jala yang menyatakan bahawa cukai barangan dan perkhidmatan (GST - Goods & Service Tax) berkemungkinan akan dilaksanakan selepas PRU13.

Hakikatnya, pelaksanaan cukai tersebut sudahpun dilaksanakan sejak tahun lepas, namun pernyataan terbaru ini menyerlahkan belang sebenar Umno-BN. Seperti biasa, alasan-alasan tertentu akan dicipta untuk menghalalkan tindakan mereka. Alasan seperti “lebih rendah berbanding negara jiran”, “kenaikan tidak membebankan rakyat”, sudah biasa didengar dan diulang-ulang.

Apalah gunanya rakyat digula-gulakan dengan pemberian wang Bantuan Rakyat Satu Malaysia (BR1M) sebanyak RM500 setahun, sedangkan pada masa yang sama mereka dibebankan dengan pelbagai cukai dan kenaikan kos sara hidup.

Jika boleh diibaratkan wang BR1M itu sebagai umpan, undi itu sebagai mata pancing. Maka, rakyat yang cerdik hanya memakan umpan tetapi tidak memakan mata pancing sekali. Jika tersilap memakan umpan dan mata pancing bermakna rakyat akan menanggung akibat buruknya.

Pernyataan itu mendedahkan sikap sebenar kerajaan Umno-BN bahawa niat pemberian mereka hanyalah untuk tujuan umpan politik. Jika negara menghadapi defisit, datang dari mana pula duit BR1M tersebut. Makin bertambah susutlah duit negara. Adalah lebih baik, semua elaun para menteri dipotong untuk mengurangkan kadar defisit tersebut.

Kini, antara alasan bagi pelaksanaan sepenuhnya GST selepas PRU13 ialah mengurangkan defisit negara, apabila ada GST, cukai korporat dan individu dapat dikurangkan, serta sudah 143 negara telah melaksanakan GST termasuk Kanada, Australia, Singapura, Hong Kong dan New Zealand.

Ya, memang benar, negara yang disebutkan diatas telah melaksanakan GST dan berjaya meningkatkan pendapatan negara. Tetapi, sebagai kerajaan yang prihatin dengan kemaslahatan rakyat dan amanah dalam melaksanakan tanggungjawab, sebelum melaksanakan GST perkara pertama yang wajar diberi perhatian ialah ketirisan dalam membelanjakan dana awam.

Yang terbaru dan terhangat tentulah kes NFC yang membabitkan Datuk Seri Shahrizat Jalil. Tidak perlu diulas panjang lebar kerana semua rakyat Malaysia yang celik minda dan terbuka kepada maklumat telah maklum. Itu baru seorang menteri, bagaimana dengan yang lain-lain? Jika benarlah seperti yang didakwa oleh Shahrizat bahawa bukan dia seorang sahaja terlibat.

Bagaimana pula dengan laporan audit negara yang menunjukkan pembelian barangan oleh sektor awam terlalu tinggi daripada harga sebenar. Bagaimana boleh berlaku pembelian seunit binokular 29 kali lebih mahal daripada harga semasa. Tidakkah ini suatu penyelewangan wang rakyat? Melalui laporan ketua audit negara ini, kita sudah tahu betapa duit rakyat dirompak sewenang-wenangnya, tidakkah perkara ini perlu diperbetulkan dahulu?

Bagaimana pula dengan penganugerahan konsesi dan projek yang tidak mengikut saluran yang betul dan harga yang lebih tinggi daripada nilaian semasa?

Jika perbelanjaan dana awam ini dilakukan dengan berhemat, sudah tentu negara tidak mengalami perbelanjaan defisit – dalam bahasa mudahnya perbelanjaan melebih pendapatan. Jika ketirisan ini dapat dibendung maka negara akan ada wang yang cukup dan tidak perlulah GST dilaksanakan.

Ya, rakyat mungkin boleh menerima kenaikan GST jika masalah seperti Isu NFC tidak berlaku, ribuan hektar tanah rizab Melayu tidak tergadai, pinjaman pendidikan tidak menindas pelajar dan pelbagai lagi isu yang menaniaya rakyat.

Walaupun pelaksanaan GST didakwa akan mewujudkan ruang untuk negara menurunkan cukai korporat dan individu, namun hakikatnya tidak menguntungkan rakyat keseluruhannya kerana kos sara hidup telah meningkat.

Tidak perlu tunggu isu ini dipolitikkan pun, rakyat yang celik mata hatinya akan sedar kebobrokan Umno BN menindas rakyat. Rakyat perlu sedar bahawa jika Umno-BN berjaya mempertahankan kuasa mereka selepas PRU13 ini, maka GST adalah hadiah yang terbaik untuk rakyat. Tunggulah!

GMI desak Najib tunai janji mansuh ISA

Salmiyah Harun, 29 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 29 Mac: Gerakan Mansuhkan ISA (GMI) mengulangi desakan bahawa Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mesti menunaikan janjinya untuk memansuhkan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) pada sidang parlimen ini.

Menurut Sekretariat GMI, Nalini, rakyat sudah mula bertanya bila ISA akan dimansuhkan, ekoran Perdana Menteri sudah berjanji akan memansuhkan akta itu pada Mac ini.

"Hari ini, sudah akhir Mac, tetapi tidak nampak riak-riak Perdana Menteri mahu mansuhkan ISA, rakyat sudah bertanya, dan mereka tidak boleh tunggu lama-lama sangat," katanya semasa dihubungi.

Tegasnya, GMI akan mengadakan protes di hadapan Parlimen pada 9 April ini  jam 11 pagi, jika sekiranya Najib dan kerajaan gagal untuk memansuhkan ISA seperti yang dijanjikan pada tahun lepas.

Sebelum ini, Najib berjanji akan meminda atau memansuhkan beberapa akta penting seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA), Ordinan Darurat, akta membabitkan perintah sekatan atau buang daerah, Akta Percetakan dan Penerbitan.

Najib telah membuat kejutan besar apabila mengumumkan akta itu akan dimansuhkan, pada Hari Malaysia, 16 September lalu.

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamad Nazri Aziz pula pemansuhan ISA memerlukan tempoh lebih lama, kerana perlu ada pengganti kepada akta itu.

"Apa yang perlu ditegaskan ialah kenyataan Perdana Menteri ialah pernyataan dasar yang akan ditunaikan kerajaan BN...ISA tetap akan dimansuhkan cuma kita kena kaji dengan teliti akta yang boleh menggantikannya,” kata Nazri.

Tiada ulasan: