Ahad, 11 Mac 2012

PADANYA YANG BAIK MEREKA...SEDANG BERAPA BANYAK SKANDAL YANG ADA PADA MEREKA...SEKARANG DAN DULU PUN ORANG TAHU SKANDAL2 TU...CUMA MEREKA CEPAT2 COVER...DENGAN HUKUM ALLAH DIAKHIRAT TAK KAN MEREKA LEPAS....

Keputusan Shahrizat betul dan tepat, kata Najib

11 Mac 2012

NAJIB
PEKAN - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak berkata keputusan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mengundurkan diri sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, adalah satu keputusan yang tepat dan betul.

Perdana Menteri berkata pengunduran diri itu dilihat sebagai satu pengorbanan demi kepentingan kerajaan dan parti.

"Walaupun setakat ini tiada bukti beliau buat kesalahan dari segi undang-undang, namun sebab isu NFC mengundang pertikaian dan kontroversi, beliau sanggup berundur daripada kerajaan," katanya kepada pemberita sebelum menghadiri majlis tahlil Allahyarham Tun Abdul Razak di Masjid Sultan Ahmad Shah, Pekan, di sini, hari ini.

Shahrizat dalam sidang akhbarnya di Kuala Lumpur hari ini mengumumkan pengundurannya sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat apabila tempoh pelantikannya sebagai Anggota Dewan Negara tamat pada 8 April ini.

Bagaimanapun, Shahrizat berkata beliau akan kekal sebagai Ketua Wanita Umno dan Ketua Wanita Barisan Nasional (BN). - Bernama
BN kata Shahrizat korban, bagi PR belum selesai
HASLINA KAMALUDIN
12 Mac 2012
shahrizat
SHAH ALAM - Keputusan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mahu berundur pada 8 April ini mendapat reaksi berbeza dengan Barisan Nasional (BN) menyifatkan ia satu pengorbanan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu manakala Pakatan Rakyat (PR) pula menegaskan, isu sebenar masih belum selesai.
“Peletakan ini adalah langkah pertama tapi bukan yang utama. Isu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC) masih belum berakhir.
"Tindakan susulan perlu dilaksanakan bagi menyelesaikan isu ini. Jangan lagi melengah-lengahkan kes ini," Setiausaha Publisiti DAP, Tony Pua.
Mengulas perkembangan terbaru ini, Ketua Wanita PKR, Zuraida Kamarudin, salah seorang pemimpin yang mendesak Shahrizat agar meletakkan jawatan berkata, kes ini masih belum berakhir.
“Syabas dan tahniah di atas pengunduran ini. Tapi pada masa sama, kes beliau masih belum berakhir.
"Siasatan lebih menyeluruh perlu dibuat. Isu NFC tidak ada kena-mengena dengan jawatan, seharusnya kerajaan mengambil langkah maksimum untuk menyelesaikan kes ini,” kata beliau yang juga Ahli Parlimen Ampang.
Rakannya, Rafizi Ramli yang juga Pengarah Strategi PKR berkata, "terima kasih kerana beliau mengambil langkah yang tepat dan bersesuaian dengan kehendak rakyat."
"Ini mengesahkan pendedahan yang dibuat PKR selama ini ada kebenarannya. Wang rakyat harus dipulangkan. Fokus selepas ini lebih tertumpu kepada tindakan Perdana Menteri untuk membuat keputusan tepat berhubung isu NFC,” kata beliau.
Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar pula memberitahu, keputusan mahu berundur tidak melepaskan kerajaan daripada tanggungjawab khususnya peranan Menteri Kewangan dan juga Menteri Pertanian ketika itu.
"Justeru tuntutan supaya sebuah suruhanjaya diraja wajib ditubuhkan untuk menyiasat skandal ini.
"Rakyat berhak mengetahui sama ada penggunaan dana awam sebegini adalah prosedur biasa,” kata Nurul Izzah yang menewaskan Shahrizat di kerusi Parlimen Lembah Pantai pada Mac 2008.
Shahrizat mengumumkan pengundurannya apabila tempoh pelantikannya sebagai anggota Dewan Negara tamat 8 April ini.
Bagaimanapun, katanya beliau akan kekal sebagai Ketua Wanita Umno dan Ketua Wanita BN, selepas berfikir dengan panjang lebar bagi meneruskan tugas dan amanah yang telah diberikan kepadanya.
Setiausaha Agung Pas, Datuk Mustafa Ali menganggap Shahrizat sudah menjadi liabiliti dalam Umno.
"Peletakan jawatan ini sudah pasti keputusan yang amat sukar dibuat. Namun melihat kepada kes NFC, ia wajar dibuat.
"Sudah tidak ada cara lain lagi namun, kes ini harus dijalankan seperti biasa. Yang bersalah perlu dihadapkan ke muka pengadilan,” kata beliau.
Dalam pada itu, Bernama memetik pemimpin Umno berkata mereka menyambut baik tindakan Shahrizat untuk melepaskan jawatan sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat.
Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafiee Apdal berkata, langkah yang diambil oleh Ketua Wanita itu baik dan tepat pada masanya demi menjaga kepentingan kerajaan BN dan juga parti.
"Kita sangat menghargai keputusan yang telah dibuat oleh Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. Ia adalah baik dan tepat pada masanya untuk pastikan kejayan kerajaan dan BN.
"Ini juga tidak ada kaitan dengan dia bersalah atau tidak, tapi semuanya dilakukan adalah demi kepentingan kerajaan dan juga parti," katanya yang juga Menteri Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah.
Dalam pada itu, Mohd Shafiee meminta agar golongan wanita tidak berasa terjejas dengan pengunduran Shahrizat selaku menteri kerana kerajaan memberi jaminan tidak akan mengabaikan kepentingan dan sumbangan wanita kepada pembangunan negara.
"Saya berharap dengan pengunduran Shahrizat, kaum wanita tidak akan berhenti menyumbang kepada negara. Tidak bermakna tanpa ada kedudukan dalam Kabinet, tidak bererti wanita akan diketepikan.
"Saya yakin Perdana Menteri sentiasa menghargai dan mengiktiraf perjuangan wanita," katanya.
Ketua Penerangan parti, Datuk Ahmad Maslan pula meminta pihak pembangkang supaya tidak membuat kesimpulan mengelirukan berikutan pengumuman pengunduran Shahrizat.
Katanya, tindakan Shahrizat merupakan satu pengorbanan yang wajar kerana beliau telah mendahulukan kepentingan pandangan umum daripada kepentingan awatannya sebagai menteri.
"Shahrizat sudah tentunya telah mengkaji kesan tindakan beliau meletakkan jawatan bagi memudahkan penyiasatan seterusnya dilakukan," katanya.
Beliau yang juga Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri berkata, walaupun kes berkenaan Perbadanan Fidlot Nasional (NFCorp) masih disiasat, beliau mahu persepsi rakyat diperbetulkan dalam isu berkaitan.
"Kes suami beliau belum dibawa ke mana-mana mahkamah. Kita ada prosedur perundangan dan seseorang itu adalah tidak bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah," katanya.
Seorang lagi Naib Presiden parti, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein turut menyambut baik tindakan Shahrizat dan menyifatkan keputusan itu bukan sesuatu yang mudah.
Beliau yang juga Menteri Dalam Negeri berkata, beliau akan terus membantu Shahrizat dalam menjalankan tanggungjawabnya memimpin Wanita Umno.
"Saya percaya ia bukan satu keputusan yang mudah untuknya. Saya sokong keputusan itu dan saya akan membantunya untuk terus memimpin Pergerakan Wanita Umno," kata Hishammuddin.
Bung: Langkah Shahrizat 'baik tapi sudah lewat'
Wartawan Sinar Harian
11 Mac 2012
Shahrizat Abdul Jalil
SHAH ALAM - Ahli Majlis Tertinggi Umno, Datuk Bung Moktar Radin yang sebelum ini telah dua kali meminta Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil agar meletakkan jawatan ekoran  kontroversi projek Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC), hari ini menyifatkan keputusan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu sebagai terbaik walaupun sudah "terlambat."
"Saya lihat ini keputusan yang baik walaupun lewat diambil, diumumkan oleh beliau hari ini. Bagi saya, ia sepatutnya sudah lama diputuskan," kata beliau sambil bertanya "mengapa harus mengambil masa yang lama untuk membuat keputusan ini?"
"Jangan tunggu lama-lama. Buat apa hendak tunggu lama-lama," kata beliau merujuk kepada pengumuman Shahizat akan berundur pada 8 April ini.
Bung Moktar berkata, sepatutnya Shahrizat mengumumkan keputusan ini dengan segera supaya tidak membebankan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak membuat keputusan.
Ketika diminta menjelaskan beban di pihak Najib membuat keputusan, Bung Moktar berkata, sekiranya Shahrizat tidak berundur, sudah pasti Perdana Menteri terpaksa mengambil tindakan meminta menteri itu meletakkan jawatan.
"Ini yang saya maksudkan beban di pihak Perdana Menteri membuat keputusan," kata beliau lagi.
Timbalan Pengerusi Kelab Penyokong-penyokong Kerajaan BN (BBCBN) ini berkata, beliau yakin keputusan Shahrizat ini akan membantu meningkatkan keyakinan ke atas kerajaan.
Disember lalu, Bung Moktar mempertahankan pendiriannya menggesa Ketua Wanita itu meletakkan jawatan atas alasan isu NFC menjadi liabiliti kepada parti.
Ahli Parlimen Kinabatangan yang lantang ini juga mengetepikan wujudnya sokongan padu bagi Shahrizat ketika persidangan agung sayap Wanita awal Disember lalu.
Bung Moktar berkata, menjelang pilihan raya umum, adalah penting Umno tidak dilemahkan oleh skandal-skandal yang dikaitkan dengan mana-mana individu.
Pada pengumuman petang tadi, Shahrizat mengumumkan pengundurannya sebagai Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat apabila tempoh pelantikannya sebagai anggota Dewan Negara tamat pada 8 April ini.
Bagaimanapun, katanya, beliau akan kekal sebagai Ketua Wanita Umno dan Ketua Wanita BN selepas berfikir dengan panjang lebar bagi meneruskan tugas dan amanah yang telah diberikan kepadanya.
Katanya, surat berhubung perkara itu yang berkuat kuasa pada 8 April telah disiapkan untuk diserahkan kepada Najib, yang juga Presiden Umno dan Pengerusi BN.
Ekoran perkembangan hari ini, Bung Moktar berkata, beliau berharap pembangkang tidak lagi menggunakan isu NFC dan Shahrizat sebagai modal politik.
"Selepas Shahrizat memutuskan untuk berundur, saya anggap kes ini sudah selesai. Jadi, jangan jadikan ini sebagai isu, tak perlu bangkitkan lagi," katanya lagi.

PUN ADA JASA....HARU...
Pengorbanan Shahrizat wajar dihargai, kata Umno
RUZY ADILA IDRIS
11 Mac 2012

AHMAD-MASLAN
SHAH ALAM - Keputusan Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mengundurkan diri sebagai anggota Kabinet adalah demi mendahulukan kepentingan pandangan umum berbanding kepentingan jawatan rasmi beliau sebagai menteri dan ia wajar "dihargai."

Ketua Penerangan Umno, Datuk Ahmad Maslan berkata, walaupun kes NFCorporation masih disiasat, namun yakin Shahrizat mahu persepsi rakyat diperbetulkan dalam isu berkaitan.

"Ini adalah suatu pengorbanan yang wajar dihargai oleh semua pihak.

"Beliau masih tetap diperlukan khidmatnya sebagai Ketua Wanita Umno dan Barisan Nasional (BN) kerana ramai akui kegigihan dan usaha beliau memimpin wanita sejak memegang jawatan itu," katanya pada satu kenyataan, hari ini.

Petang tadi, Shahrizat mengumumkan akan berundur dari Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat apabila tempoh beliau sebagai senator berakhir 8 April ini, tetapi akan mengekalkan jawatannya Ketua Wanita Umno yang dimenangi tiga tahun lalu.

Beliau dilantik sebagai anggota Dewan Negara pada 9 April 2009 selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi perdana menteri dan seterusnya anggota Kabinet.

Beliau gagal mempertahankan kerusi Lembah Pantai dalam pilihan raya umum 2008.

Katanya, beliau akan menghantar surat makluman keputusannya kepada Najib dalam waktu terdekat.

Sementara itu, Ahmad berkata, hak lantikan jawatan seorang menteri adalah tertakluk kepada keputusan Perdana Menteri sama ada mahu menyambung penggal sebagai senator atau tidak.

Sehubungan itu katanya, semuanya terserah kepada kebijaksanaan pucuk pimpinan mengenai jawatan Kabinet itu.

"Pembangkang juga tidak wajar membuat kesimpulan yang mengelirukan berhubung peletakan jawatan itu seperti menuduh ia sebagai tanda Shahrizat bersalah... kes suami beliau belum dibawa ke mana-mana mahkamah lagi.

"Kita ada prosedur perundangan dan seseorang itu adalah tidak bersalah sehinggalah dibuktikan bersalah," katanya.

Menurut Ahmad, beliau yakin Shahrizat telah mengkaji kesan tindakan beliau untuk meletak jawatan bagi memudahkan penyiasatan seterusnya dilakukan.
Shahrizat lepaskan jawatan menteri 8 April
ROBIATULADAWIYAH ABD RASHAD
11 Mac 2012
Shahrizat Abdul Jalil
KUALA LUMPUR - Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil akan berundur sebagai anggota Kabinet apabila tempoh beliau sebagai senator berakhir 8 April ini.
"Pada 8 April, apabila tamat penggal sebagai ahli Dewan Negara, saya akan undur diri," kata beliau kira-kira 4 petang tadi.
Khidmat anggota Dewan Negara adalah selama tiga tahun dan boleh disambung satu penggal lagi.
Beliau dilantik sebagai anggota Dewan Negara pada 9 April 2009 selepas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak menjadi perdana menteri dan seterusnya anggota Kabinet. Beliau gagal mempertahankan kerusi Lembah Pantai dalam pilihan raya umum 2008.
Shahrizat berkata beliau akan kekal sebagai Ketua Wanita Umno yang dimenangi tiga tahun lalu. Beliau juga merupakan Ketua Wanita Barisan Nasional (BN).
Katanya, beliau akan menghantar surat makluman keputusannya kepada Najib dalam waktu terdekat.
Beliau juga menafikan keputusannya diambil ekoran tekanan mana-mana pihak ataupun disebabkan isu Pusat Fidlot Kebangsaan (NFC).
"Saya ingin ambil kesempatan untuk ucapkan terima kasih kepada Najib dan timbalan beliau dan rakan-rakan jemaah menteri, kerana telah mendapat kerjasama begitu baik.
"Selama 10 tahun menjalankan tugas sebagai menteri, saya sempat membawa beberapa perubahan," kata beliau pada Majlis Karisma Keluarga: Jalinan Kasih 2012 di Desa Water Park di sini petang, yang turut mendapat liputan lebih 60 wartawan dan jurugambar yang telah menunggu beliau sejak dari jam 1 tengah hari tadi.
Semalam, Najib berkata, beliau akan mengumumkan tentang kedudukan Shahrizat sebagai menteri pada waktu yang sesuai.
Beliau yang juga Pengerusi BN dan Presiden Umno sebelum itu tidak menafikan desas desus yang mengatakan Ketua Pergerakan Wanita Umno itu akan meletakkan jawatan.
"Pelbagai khabar angin... kita akan membuat pengumuman (pada waktu) yang bersesuaian," katanya.
Isu peletakan jawatan timbul apabila beliau terpalit dalam isu National Feedlot Corporation, yang diterajui suaminya Datuk Dr Mohamed Salleh Ismail yang terlibat dalam projek lembah daging Pusat Fidlot Nasional di Gemas, Negeri Sembilan.
Beberapa individu sebelum ini termasuk bekas Ketua Wanita Umno Tan Sri Rafidah Aziz meminta Shahrizat melepaskan jawatan untuk mengelakkan ia menjadi bebanan kepada parti.
Bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad juga menasihatkan Shahrizat agar "jangan sayang kepada jawatan."

  • Mahadzir Ibrahim · · Top Commenter · University of Southern California
    "Selama 10 tahun menjalankan tugas sebagai menteri, saya sempat membawa beberapa kekayaan," kahkahkah

  • Faiz Mokhtar
    blah la woi!ingt bleh setel cmtu je?duit kasi ganti dl macha!!

  • Jerry Adam · Sedaya College
    resign2 jgk..jgn buang kes plak....

  • Juhaizan Mohd Yusof
    resign2 jugak...paling kurang penjara 12 bulan + boleh wat rayuan..

  • Zainon Razak
    good for her...

  • Mohd Yusof Muda · Top Commenter · Maktab Perguruan Sultan Idris
    Kalau kita tidak bersalah, kenapa perlu letak jawatan? Kalau perlu letak jawatan, kenapa tunggu 8 April? Apa-apa pun isu NFC yang dikendali oleh suaminya telah menjejaskan kariernya sebagai menteri.

  • Pak Cat · Top Commenter
    tahniah.....pangkat dan jawatan di dunia ni hanya sementara.Allah tidak menilai berapa tinggi pangkat dan darjat.Buang lah jika ia tidak memberi faerah kepada kita

  • Stanislaus Anthony · Top Commenter · Petaling Jaya, Malaysia
    will wait and see

  • Pjan Sempoi · INSTITUT TEKNOLOGI TUN ABDUL RAZAK
    kerja pembangkang pula bila nak berhenti jadi ahli parlimen...dah la menyamun siap liwat lagi...

  • Affandi Ismail · Top Commenter · Works at OffshoreMan
    Jgn ler plak ada MOU....kalu letak jwtan...kira buang kes ler NFC tu..

Tiada ulasan: