Selasa, 13 Mac 2012

MUNGKIN ITU DILUAR MAKA ITU JUGA DIDALAM...SOMBONG INI PAKAIAN ALLAH...DAKWA BIAR MANTAP BUKTINYA..ELOKLAH YANG BERSALAH DAPAT BUKTIKAN BERSALAH...JANGAN MAIN WAYANG AJE...AKHIRAT SANGKUT JUGA...NAK BUAT APA....

FGVH ke Parlimen, PAS buat persediaan rapi

Hazayani Zakaria, 12 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 12 Mac: Ahli Parlimen Pakatan Rakyat akan terus membawa isu Felda khususnya penyenaraian Felda Global Ventures Holding Sdn Bhd (FGVH) ke Bursa Malaysia pada persidangan Dewan Rakyat penggal kelima yang bermula hari ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian, Salahudin Ayub (gambar) berkata, pihaknya sudah membuat persediaan yang rapi dalam isu Felda termasuk akan menyatakan fakta-fakta yang jelas mengenai keburukan penyenaraian FGVH sewaktu sesi perbahasan nanti.

"Kita akan memberikan yang terbaik pada kali ini. Kita sudah membuat persediaan yang secukupnya dan kita akan memberikan fakta-fakta yang lebih jelas khususnya tentang penyenaraian FGVH.

"Kita rasa inilah masa dan medan terbaik untuk kita membawa hasrat hati nurani peneroka yang mahukan masa depan mereka lebih terjamin.

“Ini masa terbaik untuk kita gunakan dan kita akan bawa isu FGVH ini dengan ruang yang ada di persidangan kali ini," kata Naib Presiden PAS itu ketika ditemui selepas istiadat pembukaan Mesyuarat Pertama Penggal Kelima Parlimen ke-12 di Dewan Rakyat hari ini.

Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah hari ini merasmikan pembukaan mesyuarat pertama penggal kelima persidangan Parlimen ke-12.

Dalam titah yang di-Pertuan Agong, baginda menyebut kerajaan kerajaan telah memperkenalkan dasar-dasar dan program-program yang berkaitan transformasi luar bandar yang menggariskan pendekatan strategik bagi membuka ruang dan kaedah baru meningkatkan pendapatan rakyat luar bandar termasuk Orang Asli dan etnik minoriti di Sabah dan Sarawak.

Antara pendekatan ini titah baginda, adalah pewujudan Pusat Transformasi Luar bandar, yang pertama di Gopeng, Perak sebagai pusat integrasi perkhidmatan. Selain daripada itu, Felda turut melaksanakan program meningkatkan lagi taraf sosioekonomi generasi kedua dan ketiga peneroka.

Mengulas perkara itu, Ahli Parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli pula berkata, isu Felda yang sedang membarah di kalangan peneroka kini tidak dapat diselesaikan hanya melalui titah Yang di-Pertuan Agong.

Sebaliknya berliau berkata, ianya memerlukan penjelasan kerajaan terutama penyenaraian FGVH yang menimbulkan rasa tidak puas hati peneroka.

"Isu Felda ini adalah isu yang sangat teknikal dan melibatkan beberapa perkara yang sangat besar ertinya kepada peneroka dan kepada kerajan negeri.

"Jadi saya tidak yakin Tuanku boleh menyebut secara detail apa yang hendak disampaikan. Namun kita merasakan isu felda ini tidak boleh diselesaikan hanya dengan disebut dalam ucapan begini.

"Banyak perkara yang sudah mula timbul dan memerlukan penjelasan kerajaan dalam perbahasan nanti," kata beliau yang juga ahli jawatankuasa PAS Pusat.

Najib popular: Rakyat boleh beza intan dan kaca

Harakahdaily, 12 Mac 2012

KUALA LUMPUR, 12 Mac: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) tidak merasa terkejut dengan kajian Merdeka Center bahawa populariti Datuk Seri Najib Razak meningkat berbanding tahun lalu.

Bagi DPPM, kata ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar), ini merupakan berita biasa dan dan suah acapkali didengar menjelang pilihan raya umum.

Katanya, DPPM berpandangan, populariti Najib naik kerana beliau dibandingkan dengan seteru politik beliau di negara ini.

“Dalam keadaan politik negara yang tidak seimbang, demokrasi yang tempang, amat sukar pemimpin lain khususnya Pakatan Rakyat boleh mengatasi populariti Najib,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata, semua media utama negara dimiliki oleh kerajaan milik Najib, dan semua jentera kerajaan juga di bawahnya, lalu tidak sukar untuk menjadikan beliau seorang yang popular.

Dengan peningkatan menjadi 69 peratus kali ini, Datuk Seri Najib dilihat dalam kedudukan terkuat bagi menghadapi pilihanraya umum ke 13.

Katanya, itulah hasrat Najib dan Umno bagi memastikan mereka boleh menang dalam PRU ke13.

Ini, ujar Riduan adalah petanda dekatnya PRU13 yang akan diadakan pada bila-bila masa dari sekarang.

“Hakikat sebenarnya Datuk Seri Najib amat gentar sekiranya populariti beliau jatuh merudum berbanding dengan pemimpin Pakatan Rakyat.

“Sudah tentu, beliau tidak senang duduk jika semua lensa kamera dan fokus yang selama ini terarah kepada beliau, tiba-tiba beliau menjadi tidak popular pula,” ujarnya lagi.

Pastinya, kata beliau jika hasil kajian menujukkan sebaliknya, PRU13 akan ditunda lagi setahun akan datang.

Bagi DPPM, kata Riduan popular tidak semestinya menggambarkan seseorang itu baik kerana populariti boleh diraih dengan penonjolan yang dibuat.

Namun demikian, ujarnya kebaikan akan terserlah tanpa seseorang itu menjadi popular.

Apa yang lebih penting, tambah beliau rakyat mahukan pemimpin yang baik dan bersih, bukan pemimpin yang popular.

Rakyat sendiri, katanya lagi akan menilia benarkah seseorang pemimpin itu baik atau tidak di pandangan mata mereka tanpa perlu direka-reka imej pemimpin dimata masyarakat.

Oleh itu, ujar Riduan DPPM tidak merasa gentar dengan peningkatan populariti Najib.

“Pentas politik bukan ditentukan oleh populariti, piawaiannya adalah pada baiknya imej seseorang dan parti pimpinannya. Rakyat lebih mengenali yang mana ‘satu intan dan mana satu kaca’,” ujarnya.

PRU13: PAS Perak pastikan ada calon DHPP

Salmiyah Harun, 12 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 12 Mac: PAS Perak akan berusaha mendapatkan sekurang-kurangnya satu kerusi untuk calon Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) bertanding dalam Pilihan raya Umum ke-13 (PRU13) akan datang.

Menurut Persuruhjaya PAS negeri itu, Ustaz Abu Bakar Husin (gambar), kerusi DHPP itu masih dalam pertimbangan khususnya tempat sama ada Dewan Undangan Negeri (Dun) ataupun Parlimen.

Tambahnya, sebanyak empat calon yang dikemukakan oleh PAS Perak bagaimanapun mereka menyerah kepada PAS Pusat untuk membuat keputusan calon mana akan dipilih.

"Kita akan lihat kerusi mana yang sesuai dengan calon termasuklah juga tapisan yang akan dilakukan agar calon menepati syarat yang dikehendaki PAS. Mereka mesti melepasi tapisan PAS Pusat," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau juga berharap DHPP Perak akur dengan apa yang akan diputuskan oleh PAS Pusat nanti.

"Kalau seorang sahaja calon DHPP yang diputuskan, kita harus akur dengan keputusan PAS Pusat itu," katanya yang telah menghantar senarai calon DHPP sebulan yang lalu.

Sementara itu, Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Mohd Taufek Abdul Ghani berkata, pihaknya belum bersedia untuk meletakkan calon DHPP dalam PRU13 ini.

Beliau berkata, Negeri Sembilan tidak termasuk dalam sasaran sebagaimana yang dikehendaki oleh Penasihat DHPP Dr Mujahid Yusof Rawa.

"Kita melihat dari segi keperluan, kerjasama DAP dan PKR amat baik untuk memberi keyakinan kepada bukan Islam di Negeri Sembilan," katanya.

Terdahulu, Mujahid mensasarkan enam kerusi dari DHPP dipertandingkan dalam PRU akan datang termasuk di Sabah dan Sarawak.

Ekoran itu, PAS Johor telah mengemukakan tiga calon DHPP manakala PAS Selangor pula telah memperuntukan kerusi Dun kepada sayap parti PAS itu.

Suami Shahrizat didakwa pecah amanah

Harakahdaily, 12 Mac 2012




(Shahrizat tiba di mahkamah sesyen Kuala Lumpur untuk memberikan sokongan moral kepada suaminya selepas mengumumkan perletakan jawatan semalam)

KUALA LUMPUR, 12 Mac: Pengerusi Eksekutif National Feedlot Corporation (NFCorp) Datuk Seri Mohamed Salleh Ismail didakwa di mahkamah sesyen hari ini atas dakwaan pecah amanah dan melanggar Akta Syarikat.

Ia melibatkan wang bernilai RM49 juta namun beliau tidak mengaku bersalah atas pertuduhan tersebut.

Dakwaan dibacakan ke atas Mohamed Salleh dengan isterinya, Datuk Seri Shahrizat Jalil yang membuat pengumuman akan meletakkan jawatan kabinetnya semalam, duduk di tempat pemerhati awam dalam mahkamah itu.

Turut serta dalam mahkamah adalah anaknya, Izmir yang turut menjadi pengarah dalam NFCorp tetapi dua lagi anaknya, Izran dan Izzana tidak kelihatan.

Pagi tadi tersebar berita pengarah NFCorp akan didakwa di mahkamah sesyen hari ini.
Semalam Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil mengumumkan akan meletakkan jawatan apabila tamat tempoh perlantikan beliau sebagai senator 8 April nanti.

Namun, ramai yang tidak bersetuju beliau meletakkan jawatan kerana beliau sebenarnya tamat tempoh perkhidmatan pada tarikh tersebut.

Ekoran berita itu, hari ini media menyiarkan pula berita pemimpin kanan NFC akan didakwa di Mahkamah Sesyen hari ini.

Datuk Dr Mohamaed Salleh Ismail adalah Pengerusi Eksekutif NFCorp yang mendapat pinjaman mudah kerajaan bernilai RM250 juta.

Ketika membentang laporannya hujung tahun lalu, Ketua Audit Negara menyatakan, ada masalah yang sedang menyelubungi projek ini.

Ekoran itu, pelbagai pendedahan dibuat termasuk pembelian kondo mewah di Bangsar dan Singapura, kereta mewah serta perlancongan mewah yang melibat wang NFC.

Ia bertentangan sama sekali dengan tujuan pinjaman mudah ini diberikan iaitu projek memajukan penternakan negara melalui pusat fidlot nasional.

Maki wartawan: Adnan gali kubur sendiri

Khairil Abdul Rahim, 12 Mac 2012
KUANTAN, 12 Mac: “Mana-mana pemimpin yang memaki hamun wartawan bermakna sedang menggali kubur sendiri,” kata Ketua Penerangan PAS Pahang, Suhaimi Saad.


Beliau mengulas insiden Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaakob yang secara terang-terang menjerit mengatakan “wartawan bodoh”, “akhbar bodoh” dan mengulanginya beberapa kali ketika sidang medianya selepas perasmian Karnival Buku Pahang 2012 di sebuah hotel di sini kelmarin.

Beliau juga dikatakan turut mengusir wartawan-wartawan daripada akhbar Cina dan disaksikan oleh orang ramai.

Adnan bertindak demikian kerana dikatakan tidak berpuas hati dengan laporan akhbar-akhbar Cina yang yang menurutnya menyiarkan kenyataan beliau berkaitan sisa proses kilang Lynas akan dilupuskan di lombong tinggal di Sungai Lembing.

Suhaimi berkata, sepatutnya jika kenyataan tersebut bohong beliau memanggil sidang akhbar dan menafikannya bukan bertindak secara emosi.

“Wartawan adalah pelapor kepada rakyat apa yang kerajaan yang mereka pilih, ingin lakukan dan mereka bekerja secara profesional. Takkan itupun Menteri Besar tak tahu.

“Jadi mengusir wartawan samalah seperti mengusir rakyat. Sebab itu saya kata beliau mahu menggali kubur politiknya,” katanya.

Tambah Suhaimi, jika Adnan bertindak lebih matang beliau boleh mengarahkan pengawal hotel terbabit menghalang terus wartawan akhbar Cina masuk ke dalam hotel itu daripada menjerit dan menghalau wartawan berkenaan.

Sementara itu Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ) turut mengutuk keras kenyataan Menteri Besar Pahang Datuk Seri Adnan Yaakob kerana menggelar petugas media sebagai "bodoh".

Presiden NUJ Chin Sung Chew berkata, pihaknya amat terkejut dengan reaksi Adnan itu dan menganggapnya sebagai menghina maruah wartawan, biadap dan turut mencampuri kebebasan media.

Menurut saksi, Adnan juga menolak kamera yang dipegang oleh seorang jurugambar dan mencabar aksi itu disiarkan. Tiga wartawan akhirnya meninggalkan sidang akhbar tersebut.

Sebelum ini Adnan juga pernah dikaitkan dengan “samseng” kerana pernah menunjukkan isyarat lucah ketika hari pencalonan Pilihan raya Kecil Sanggang, Temerloh.

Adnan juga pernah naik angin dalam dewan undangan apabila dicelah oleh ketua pembangkang daripada PAS ketika itu Ustaz Idris Omar.

Tiada ulasan: