Rabu, 21 Mac 2012

SUSAH JIKA KITA JENIS LIDAH BERCABANG2...AGAK SUKAR KITA JENIS TAK AMANAH....TAMAK...RAKUS...TIDAK TAKUT ALLAH SERTA TAK INGAT BALASAN DIAKHIRAT....

Tanah: Musa Aman 'jaguh belakang pintu'

Mohd Firdaus, 21 Mac 2012
KOTA KINABALU, 21 Mac: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) hari ini menyifatkan Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman sebagai 'jaguh belakang pintu' yang hanya pandai melalak di sebalik tirai dengan tidak berani bersua muka di hadapan orang kampung bagi menyelesaikan masalah tanah di negeri ini.

Ketuanya, Lahirul Latigu (gambar) berkata, sifat hipokrit Ketua Menteri itu melukakan hati ramai pihak termasuk penduduk kampung yang teraniaya disebabkan isu tanah adat mereka yang dirampas tanpa pengetahuan mereka.

“Macam mana beliau boleh jadi Ketua Menteri kalau orang kampung pun beliau tidak boleh jumpa? Mereka bukan bawa senjata mau pergi buat rusuhan, mereka hanya bawa sekeping dua kertas yang didalamnya terdapat luahan hati rakyat.

“Bersembunyi disebalik pintu kaca tanpa menghiraukan hak rakyat, ini jelas menunjukkan Ketua Menteri ini tidak berani berhadapan situasi rakyat. Tidak berani tampil memperjuangkan hak rakyat, hanya melalak-lalak di dalam akhbar dan di media sahaja,” ujar beliau.

Boleh kekal, tapi sebagai pembangkang

Menurutnya, selaku Ketua Menteri yang dipilih, beliau bertanggungjawab memikul amanah rakyat, mendengar dan memahami isi hati rakyat dan menyelesaikan permasalahan berbangkit yang berkaitan rakyat.

Adalah malang baginya, Sabah mempunyai seorang Ketua Menteri yang hilang identiti kepimpinan tetapi cuba merayu dan menagih simpati untuk mengekalkan seorang Ketua Menteri yang ternyata lemah dan longlai berhadapan rakyat.

“Mereka merayu untuk terus kekal di Sabah. Kita boleh bagi mereka kekal. Tapi bukan sebagai Ketua Menteri, tapi jadi pembangkang Dun Sabah.

“Mana boleh kita kekalkan mereka yang lemah menguasai kerajaan ini. Ini kali kalau mereka itu kita kekalkan, maka semua hasil bumi dan tanah rakyat dirampas. Di mana kita mahu duduk?

“Kita berhimpun, tidak sampai 30 minit, tapi tanah yang rakyat usahakan hampir 30 tahun dirampas begitu sahaja. Tidakkah ini satu hipokrit yang besar yang dibawa oleh kerajaan Umno BN pada hari ini,” tegas Lahirul.

Justeru katanya, rakyat Sabah perlu sedar akan kepentingan memperjuangkan hak dan keadilan.

Tidak dinafikan, kekuatan rakyat Sabah bersatu dengan menumbangkan kerajaan sebelum ini telah cukup membuktikan bahawa kuasa rakyat adalah kuasa keramat yang tidak boleh dipertikai sama sekali.

“Sabah ada peranan tersendiri. Kali ini kita tukar baju sekali lagi. Baju yang kita pakai pada hari ini sudah koyak dan kotor. Kita tukar baju baru yang nampak lebih cantik, menarik dan tertawan semua pihak.

“Itulah baju yang kita namakan Pakatan Rakyat,” jelas Lahirul

PRU13: Jangan lupakan isu PPSMI

Majdan Dagang, 21 Mac 2012
Antara isu yang boleh diketengahkan sebagai modal kempen dan perang psikologi bagi menghadapi PRU13  ialah isu Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI).

Walaupun isu ini agak tenggelam oleh beberapa isu utama seperti isu FELDA, NFC, dan Lynas, namun perlu diingat bahawa menteri pelajaran telah berjanji pada tahun 2012 PPSMI akan dihentikan. Isu ini penting terutama bagi para pejuang bahasa kerana sehingga kini tiada tanda-tanda kesungguhan UMNO-BN untuk memertabatkan Bahasa Melayu walaupun selepas 54 tahun negara merdeka.

Kemelut PPSMI bermula pada bulan Julai 2002. Secara tiba-tiba Perdana Menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad melalui suatu mesyuarat khas jemaah menteri telah meluluskan dasar baru PPSMI.

Namun beberapa bulan sebelum keputusan itu dibuat, ramai yang tidak sedar bahawa media prokerajaan telah memainkan peranan untuk menjayakan misi tersebut.

Bermula dengan isu pengangguran, semua media cetak dan elekronik memainkan isu ini secara berterusan selama beberapa bulan. Bukan itu sahaja, isu ini dibahas, diadakan forum dan pelbagai pihak turut berbahas sama ada rakyat biasa di kampung-kampung mahupun para profesor di universiti.

Akhirnya ramai yang percaya bahawa pengangguran merupakan masalah nombor satu negara dan sesuatu perlukan dilakukan. Apatah lagi statistik yang dikeluarkan menunjukkan bahawa orang Melayu khususnya graduan universiti yang paling ramai menganggur.

Pada fasa kedua, setelah berjaya memusatkan rakyat kepada masalah pengangguran, maka kesimpulan yang dibuat ialah lemahnya penguasaan bahasa Inggeris dalam kalangan orang Melayu.

Sekali lagi segala pemikiran dan tumpuan masyarakat dijuruskan kepada isu penguasaan bahasa Inggeris. Maka pandangan dan pendapat daripada segenap pihak dihimpun untuk membentuk suatu langkah penyelesaian. Setelah segalanya disusun dengan baik dan teratur maka sampailah kepada agenda sebenar iaitu menjadikan bahasa Inggeris sebagai bahasa utama.

Ekoran daripada itulah maka secara tergesa-gesa mulai Januari 2003 PPSMI diperkenalkan secara berperingkat-peringkat dimulai Tahun 1 untuk peringkat sekolah rendah, Tingkatan 1 dan Tingkatan 6 Rendah untuk sekolah menengah
Pada Januari 2007 pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah menengah dan pada Januari 2008 pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah rendah.

Pelaksanaan PPSMI dibantah oleh para pejuang bahasa yang terdiri daripada orang awam, pertubuhan bukan kerajaan dan guru sendiri, namun gagal menghalangnya daripada dilaksanakan. Pelbagai hujah, pendapat dan gagasan digunakan untuk menghalang PPSMI, namun umpama mencurah air ke daun keladi. UMNO-BN memekakkan telinga. Dasar yang merugikan bahasa kebangsaan itu tetap diteruskan.

Kemuncak kepada bantahan itu berlaku pada Mac 2009 iaitu lebih 8,000 menyertai demonstrasi membantah PPSMI dengan berarak ke Istana Negara. Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) ini diketuai oleh Datuk A Samad Said dan Datuk Dr Hassan Ahmad.

Bantahan ini juga bukan sekadar cintakan bahasa kebangsaan semata-mata bahkan bersandarkan fakta. Suatu kajian yang dilakukan pada tahun 2009 mendapati PPSMI hanya berjaya meningkatkan empat peratus penguasaan bahasa Inggeris tetapi sebaliknya mengurangkan minat untuk mempelajari Sains dan Matematik.

Kajian yang membabitkan 53 pakar bahasa itu, merumuskan dasar kontroversi tersebut menimbulkan kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.

Pada Mei 2009, kerajaan UMNO-BN menerima tamparan apabila kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup - Datuk A Samad Said, Profesor Dr Muhammad Haji Salleh, Datuk Shahnon Ahmad, Datuk Noordin Hassan dan Datuk Abdullah Hussain - menolak dasar ini - sekali gus mencipta rekod sejarah budayawan menentang dasar kerajaan tersebut.

Kemudiannya pada tahun yang sama dasar PPSMI turut dipertikaikan oleh Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar dan Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman.

Akhirnya pada Julai 2009, Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan dasar PPSMI dimansuhkan sepenuhnya pada tahun 2012.

Namun, pemansuhan itu tidak akan tercapai jika UMNO-BN menang selesa dalam PRU12 pada tahun 2008. Hal ini jelas menunjukkan bahawa, desakan yang paling berkesan datang daripada undi rakyat.

Oleh itu, jika para pejuang dan pecinta bahasa ingin memastikan bahasa Melayu/bahasa kebangsaan diletakkan kembali ke tempat asalnya, tiada jalan lain yang mesti dilakukan – hanya melalui kertas undi yang diberikan kepada Pakatan Rakyat dalam PRU13 yang akan datang.

PAS letak 3 syarat untuk sertai PSC Lynas

Harakahdaily, 20 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 20 Mac: PAS menuntut supaya kerajaan memenuhi tiga cadangannya sebelum mempertimbangkan cadangan menyertai Jawatankuasa Terpilih Parlimen (PSC) untuk menygendalikan isu kilang Lynas di Gebeng, Kuantan.

Anggota Parlimen Kuala Selangor, Dzulkefly Ahmad dalam ucapannya berkata, kerajan perlu mengeluarkan arahan henti kerja, tarik balik permit kerja sementara (TOL) dan hentikan import rare earth concentrate.

Dr Dzulkefly, pakar toxicology dari Universiti Sains Malaysia sebelum menjadi ahli politik sepenuh masa membuat cadangan itu ketika membahaskan cadangan penubuhan PSC Lynas di Dewan Rakyat hari ini.

DAP sebelum ini membuat keputusan untuk tidak menyertai jawatankuasa itu kerana ia hanya akan menjadi fait accompli (yang telah diputuskan) atau alat untuk menghalalkan loji nadir bumi syarikat Australia itu.

Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng berkata, PSC juga akan menjadi alat Barisan Nasional untuk memaksa orang awam menerima loji Lynas tanpa mempedulikan soal keselamatan, alam sekitar dan kesihatan rakyat.

“DAP akan mencadangkan kepada kepimpinan Pakatan Rakyat supaya tidak membenarkan BN menggunakan penyertaan PR untuk menghalalkan loji Lynas, bagi memastikan PR tidak akan terlibat dengan apa-apa bencana alam sekitar yang mungkin berlaku pada masa depan,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Dalam ucapannya, Dr Dzulkifly menambah, PSC yang hendak ditubuhkan ini hendaklah berkuasa untuk menentukan samada kilang ini akan diteruskan atau tidak.

Jika tidak, ia hanya cuba mengelabukan mata rakyat sahaja dalam isu ini.

Sebelum ini Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, PSC Lynas tidak mempunyai kuasa untuk menentukan nasib Lynas.

Najib juga telah mengakui bahawa PSC hanyalah satu proses perbincangan untuk membolehkan projek Lynas diteruskan dan tidak akan ditentang oleh rakyat atau mencetuskan kebimbangan rakyat.

Isu Lynas: Hakim arah AELB kemuka afidavit

Helmi Ibrahim, 20 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 20 Mac: Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk Rohana Yusof mengarahkan AELB (Agensi Pelesenan Tenaga Atom) mengemukakan afidavit bagi menjelaskan mengenai kelulusan lesen TOL yang telah di berikan kepada Lynas.

Arahan itu dikeluarkan beliau ekoran tindaman saman yang dikemukakan terhadap AELB yang memberikan lesen TOL untuk kilang Lynas di Gebeng, Kuantan.

Prosiding secara terbuka akan di adakan di Mahkamah yang sama pada 4 April 2012 pukul 10 pagi.

Menurut peguam yang mewakili 10 plaintif dari Balok dan Kuantan, tiga perkara penting antara yang di tekankan ialah kegagalan kerajaaan mengarahkan Lynas mengemukakan Detail Environment Impact Assesment (DEIA) sebelum lesen TOL di luluskan.

Yang kedua, wujudnya Conlift Of Interest (pertembungan kepentingan) iaitu AELB akan menerima sejumlah peratusan dari hasil Lynas sedangkan AELB merupakan pihak yang meluluskan lesen.

Hujjah yang ketiga ialah tiadanya pelan pengurusan sisa jangka panjang yang ternyata amat menakutkan 10 plaintif yang mewakili puluhan ribu penduduk Balok dan sekitarnya bersama anak- anak kecil dan masa depan mereka.

Menurut Pengerusi SLC yang juga Pengarah Badar, Andansura Rabu keputusan hari ini merupakan kemenangan moral pusingan pertama untuk perjuangan rakyat membela nasib dan masa depan rakyat dan negara.

"Oleh itu kami menyeru seramai mungkin rakyat untuk hadir pada 4 April pukul 10 pagi di Mahkamah Tinggi Jalan Duta bagi menunjukkan sokongan moral kepada perjuangan untuk masa depan anak cucu kita," katanya.
'Pandangan Hadi bukan jawapan politik'
Wartawan Sinar Harian
20 Mac 2012
Abdul Hadi Awang
SHAH ALAM - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang, yang Jumaat lalu melahirkan pandangan bahawa urusniaga dengan Yahudi dibolehkan tetapi tidak dengan Zionis, bukan "jawapan politik" untuk menjaga hati sesiapa tetapi berasaskan fakta, sejarah dan hukum dalam Islam, kata setiausaha akhbarnya, hari ini.

Mengulas pandangan Datuk Prof Dr Mahmood Zuhdi Abdul Majid, Mohd Nasaie Ismail berkata, kenyataan Abdul Hadi hujung minggu lalu adalah selari dengan pendirian rasmi  Pengerusi Persatuan Ulama Dunia, Dr Yusuf Al Qardhawi bahawa Israel ditentang bukan kerana mereka Yahudi, tetapi kerana mereka menjajah tanah umat Islam Palestin dan fahaman zionis mereka.

Dalam pandangannya disiarkan Sinar Harian semalam, Mahmood Zuhdi antara lain menyifatkan kenyataan Presiden Pas mengenai urusan perniagaan boleh dilakukan dengan Yahudi akan memecah belah umat Islam.

Pensyarah Fakulti Ilmu Wahyu dan Sains Kemanusiaan Universiti Islam Antarabangsa Malaysia itu berkata, tindakan Abdul Hadi membuat perbandingan antara Yahudi sekarang dengan mereka yang hidup pada zaman Rasulullah SAW adalah tidak tepat dan ia lebih kepada motif politik.

Katanya, orang Yahudi pada zaman dahulu memiliki akhlak baik dan sanggup bekerjasama dengan pemimpin dan umat Islam berbanding sekarang.

Abdul Hadi tergelincir dari landasan Islam sebenar dan seolah-olah menggadaikan perjuangan Islam, kata ahli akademik itu.

Mahmood Zuhdi, yang juga Pesuruhjaya Suhakam berkata, Ahli Parlimen Marang mengeluarkan kenyataan sekadar menyedapkan mulut dan mengambil hati pemimpin tertentu.

Mengulas lanjut perkara itu, Nasaie berkata, penubuhan negara haram Israel bukan sahaja melibatkan Yahudi tetapi juga adanya konspirasi melibatkan Kristian Evangelis.

"Bermakna Zionis itu bukan melibatkan kesemua Yahudi, tetapi sebahagian Yahudi dan segelintir Kristian mazhab Evangelis," kata beliau dalam satu kenyataan hari ini.

Keduanya, menurut Nasaie, di kalangan penganut Yahudi salah satu cabang dalam mazhab ortodoks sendiri menentang Zionisme dan dianggap sesat daripada agama Yahudi yang sebenar.

"Mereka menganggap penubuhan Negara Israel di atas tanah umat Islam Palestin ibarat menggali kubur besar kepada orang Yahudi sendiri.

"Yahudi sebegini terlibat sama dalam banyak muktamar pembebasan Palestin yang diadakan di Beirut, Istanbul, London dan Tehran. Malah ada di antara mereka dipenjarakan oleh rejim Zionis Israel kerana menentang penubuhan negara tersebut," katanya lagi.

Sehubungan Nasaie berkata, beliau terkeliru dengan kenyataan Mahmood Zuhdi menyatakan bahawa Yahudi zaman Rasulullah berbeza dengan Yahudi hari ini kerana mereka berakhlak mulia.

"Sedangkan Yahudi di zaman Rasulullah pun ramai yang jahat dan menyeleweng daripada kitab taurat. Namun ada yang bermuamalah dengan Nabi.

"Tauladan Nabi ini akan terus berlaku sepanjang zaman. Begitu juga hari ini, wujud Yahudi berfahaman Zionis yang zalim menjajah dan membunuh umat Islam dan wujud juga Yahudi yang menolak dan menentang penubuhan penjajahan dan kezaliman tersebut.

"Mereka banyak tinggal di Amerika dan Eropah. Malah dizaman ini ada diantara mereka memeluk Islam dan menjadi pendakwah terkenal seperti Muhamad Asad daripada Austria dan Mariam Jamilah daripada Amerika," katanya lagi.

Mengenai poin Mahmood Zuhdi yang mengatakan bahawa jawapan Abdul Hadi tergelincir daripada landasan Islam dan bertujuan politik untuk menjaga hati pemimpin tertentu yang menyokong Yahudi Zionis adalah tuduhan yang berat.

"Mungkin beliau tidak membaca kenyataan rasmi Presiden Pas dan disambut oleh Mursyidul Am (Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat) secara tegas bahawa Pas menolak kewujudan negara haram Israel.

"Malah Presiden Pas juga tegas menyatakan jika kesemua negara Arab bersetuju pembahagian wilayah Palestin dan Israel, kita tetap menentangnya kerana Palestin bukan milik Arab, tetapi milik umat Islam," katanya lagi.
Pas persoal Hasan Ali tidak hadir majlis santapan diraja
RISWANDI RAZAK
20 Mac 2012
Dr Rani Osman
SHAH ALAM - Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Meru, Dr Rani Osman mempersoalkan ketidakhadiran Adun Gombak Setia, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali pada Majlis Santapan Diraja, semalam.

Menurutnya, Hasan perlu hadir dalam majlis tersebut sekiranya benar beliau mempunyai prinsip memperjuangkan Islam, Melayu dan Raja (IMR).

Beliau menegaskan, Islam tidak mengajar sikap mementingkan satu kaum sahaja seperti yang mahu dibawa oleh Hasan menerusi Badan Bukan Kerajaan (NGO), Jati.

“Hari ini (semalam) saya ingat mahu tujukan hujah ini kepadanya tetapi Gombak Setia tidak hadir, semalam majlis santapan diraja pun beliau tidak datang.

“Saya juga tidak setuju dengan konsep IMR yang dibawa oleh beliau, kerana Islam diturunkan untuk semua,” katanya pada sesi perbahasan Sidang Dewan Undangan Negeri (Dun), hari ini.Majlis Santapan Diraja diadakan di Hotel Concorde di sini, disertai oleh kesemua Adun Negeri Selangor.

Difahamkan, Hasan tidak hadir dalam majlis berkenaan kerana berpuasa dan beliau juga pulang awal dalam upacara pembukaan Sidang Dun Kali Kelima, pada sebelah pagi.

Beliau juga tidak hadir dalam sesi perbahasan yang bermula hari ini.

Setelah tiga bulan dipecat sebagai ahli Pas, Hasan tampil kali pertama pada Sidang Dun iaitu sebagai wakil bebas dan yakin tidak akan menghadapi masalah dengan situasi baru itu.

Bekas Pesuruhjaya Pas Selangor itu berkata, beliau akan meneruskan agenda IMR dalam perbahasan Sidang Dun, walaupun atas kapasiti Adun Bebas.

Menurutnya, beliau tidak mempunyai masalah berhadapan dengan Adun Pakatan Rakyat (PR) dan Barisan Nasional (BN) dalam sesi perbahasan kali ini.
Nik Aziz: Yahudi lain, Zionis lain
NORHASRAM MOHAMAD
20 Mac 2012
Nik Abdul Aziz Nik Mat
KOTA BHARU – Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menjelaskan, kekeliruan orang ramai selepas Presiden parti itu, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengeluarkan kenyataan yang hanya menentang urus niaga dengan kerajaan Zionis yang menguasai tanah Palestin secara haram.

Nik Abdul Aziz berkata, Yahudi merupakan bangsa seperti bangsa-bangsa lain di dunia sedangkan Zionis sebagai ‘parti’ dalam Yahudi itu sendiri.

Katanya, Yahudi lain, Zionis lain kerana Zionis merupakan parti dalam Yahudi yang mempunyai agenda jahat sejak lebih 100 tahun lalu.

“Yahudi ni bangsa, bangsa tidak ada yang jahat tapi yang jahatnya ialah manusia, begitu juga Melayu dan Arab, Melayu dan Arab tidak jahat tapi yang jahatnya ialah perangai orang Melayu dan Arab itu sendiri.

“Orang Yahudi tidak minta untuk jadi Yahudi dan saya sendiri tidak nak jadi Melayu tapi bangsa saya bangsa Melayu, apa boleh buat,” katanya.

Beliau yang juga Menteri Besar Kelantan kelmarin mempertahankan kenyataan Abdul Hadi dengan mendakwa berurus niaga dengan Zionis bererti mengiktiraf kewujudan mereka.

Beliau juga kecewa kerana larangan mutlak ke atas pengimportan barangan dari Israel yang diletakkan di Jadual Pertama Perintah Kastam dipinda ke Larangan Bersyarat di bawah Jadual Kedua Perintah yang sama pada 26 Mei 1994.

Kenyataan Abdul Hadi sebelum ini mendapat respons daripada pimpinan Umno termasuk Naib Presiden Umno, Datuk Seri Mohd Shafie Apdal yang menganggap Pas tidak konsisten apabila menyokong umat Islam bekerjasama dan menjalin hubungan dengan Yahudi.

Mohd Shafie berkata, kenyataan itu menunjukkan parti Pas menyimpang daripada prinsip asal mereka.

Ketika menjawab soalan media selepas sesi dialog program bersama pemimpin bagi mengutip dana menghadapi Pilihan Raya Umum ke 13 di Pusat Konvensyen Shah Alam Sabtu lalu, Abdul Hadi menegaskan, Pas tidak akan bekerjasama dengan negara yang mengamalkan fahaman Zionis.

Katanya, berniaga dengan Yahudi dibolehkan kerana Nabi Muhammad SAW juga pernah berurus niaga dengan bangsa itu ketika berada di Madinah.

Pas katanya, menolak Zionis kerana ia kefahaman anarki Yahudi yang menganggap bangsa Yahudi sebagai bangsa mulia serta menganggap bangsa lain adalah binatang.
Ahli PSC bidas SPR kerana gagal bersih daftar pemilih
Ahli Parlimen Pakatan Rakyat yang menganggotai Jawatankuasa Pilihan Parlimen (PSC) bagi  reformasi sistem pilihan raya di negara ini, membidas Suruhanjaya Pilihanraya (SPR) kerana  "kedegilan" dan "kegagalan" badan itu untuk membersihkan daftar pemilih.

NONE"Kami berpendirian bahawa cadangan (jawatankuasa itu) tidak akan dilaksanakan oleh SPR," kata ahli parlimen Gombak Azmin Ali kepada pemberita di bangunan lobi Parlimen hari ini.

"Daftar pemilih, masih kotor dan tidak bersih," katanya.

Azmin bersama-sama dengan ahli parlime PAS bagi Kuala Krai Dr Hatta Ramli dan ahli parlimen Rasah Anthony Loke mengadakan sidang akhbar tergempar untuk membidas SPR kerana gagal menangani masalah yang serius dengan daftar pemilih.
Radiasi berlebihan meskipun selepas 18 tahun
Kesan radiasi di sekitar kilang penapisan Asia Rare Earth di Bukit Merah, dan tapak pelupusan sisanya di Bukit Kledang, kedua-duanya di Perak, masih pada tahap berbahaya selepas kilang berkenaan ditutup 18 tahun yang lalu.

NONEKumpulan anti-Lynas Selamatkan Malaysia Hentikan Lynas (SMSL) berkata fakta itu ditemui semasa mereka cuba melawat tapak berkenaan di Perak pada hujung minggu lalu.

Menurut pengerusi SMSL Tan Bun Teet (kanan), ahli kumpulan itu yang lengkap dengan alat peranti bacaan radiasi tidak dibenarkan memasuki loji dan tapak pelupusan sisa itu tetapi bacaan radiasi di sekitar kedua-dua lokasi menunjukkan keputusan yang membimbangkan.

Bacaan berhampiran tapak kilang adalah sekitar 0.19 microsievert setiap jam manakala bacaan berhampiran tapak pelupusan sisa pula berjumlah kira-kira 0.2 microsievert bagi setiap jam.

Kedua-dua bacaan, jika dihitungkan kepada bacaan asas tahunan, adalah di luar tahap selamat iaitu pada 1 milisievert setiap tahun seperti yang dinasihatkan oleh Lembaga Pelesenan Tenaga Atom (AELB), dakwa Tan.

Purata bacaan di Malaysia adalah 0.05 microsievert bagi setiap jam.

NONE"Adalah dikesalkan bahawa dalam zon penampan 1.7 kilometr dari tapak pelupusan sisa, kita masih dapati ada aktiviti pertanian pembiakan ikan, haiwan dan sayur-sayuran," kata Tan.

Walau bagaimanapun, AELB sebelum ini mendakwa bahawa tapak kilang telah dinyah-cemar dengan tahap radiasi turun dari 0.65 microsievert setiap jam kepada 0.17 microsievert setiap jam dan ia selamat untuk aktiviti manusia.
Umno: Abdul Kadir ibarat kacang lupakan kulit
Ketua Penerangan Umno Datuk Ahmad Maslan hari ini menyifatkan keputusan bekas menteri Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir keluar parti sebagai keputusan silap.

Katanya, ini kerana keputusan itu dibuat ketika BN mendapat sokongan menggalakkan daripada rakyat teramai.

NONE"Saya rasa itu keputusan yang silap. Ketika rakyat meninggalkan pembangkang, dia mengambil tindakan melawan arus," katanya yang juga timbalan menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Menurut Ahmad (atas, tengah) lagi, tindakan itu juga langkah mundur ke belakang apabila pandangan umum yang diperoleh melalui kajian ilmiah dan rambang mendapati sokongan rakyat bertambah kepada BN.

Abdul Kadir semalam mengisytiharkan meninggalkan Umno yang dianggotainya selama 56 tahun tetapi tidak menjelaskan sebab kenapa tindakan itu diambil.

Beliau sebelum ini menimbulkan perasaan tidak selesa pemimpin Umno, antaranya ekoran dakwaannya bahawa BN membayar pengundi kawasan parlimen Kulim-Bandar Baharu dalam pilihan raya umum lepas - yang menyebabkannya disiasat lembaga disiplin parti.

NONEDalam sidang media di Kuala Lumpur hari ini, Ahmad bagaimanapun berkata beliau menghargai jasa-jasa Kadir selama beliau bersama Umno sebelum ini.

Sambil mengingatkan soal kesetiaan kepada parti, Ahmad juga secara sinis mengingatkan tentang seruan supaya anggota Umno patriotik dan cintakan parti selama ini yang sering diungkapkan Abdul Kadir (kanan).

"Walaupun beliau banyak jasa banyak berceramah ketika beliau ada jawatan tentang betapa cintanya beliau pada Umno, terutama serata alam beliau pergi, kumpulan orang, betapa kita mesti menjadi orang patriotik dan cintakan Umno, nampak gaya perkara itu hanya menjadi sejarah," katanya.
Ibarat kacang lupakan kulit
Sementara itu, Bernama melaporkan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Melaka Datuk Seri Mohd Ali Rustam menyifatkan tindakan Abdul Kadir  meletak jawatan sebagai anggota Umno "seumpama kacang lupakan kulit".

ali rustamBeliau berkata bekas Menteri Penerangan itu tidak mengenang jasa terhadap parti yang disertainya selama ini sehingga memegang pelbagai jawatan termasuk Anggota Majlis Tertinggi Umno, Timbalan Menteri dan Menteri.

Bagaimanpun, katanya, tindakan itu tidak akan menggugat sokongan pengundi khususnya di Kulim-Bandar Baharu, Kedah terhadap BN.

"Mungkin hilanglah satu dua undi, tetapi ramai lagi yang menyokong BN," katanya kepada pemberita selepas menyerahkan watikah pelantikan anggota Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) dan Jawatankuasa Keselamatan Bersama (JKKB) negeri Melaka.

Mengenai kenyataan Abdul Kadir yang mendakwa BN membeli undi untuk memenangi pilihan raya umum lepas, Mohd Ali yang juga Ketua Menteri Melaka berkata ia merupakan satu kenyataan yang menghina mereka yang mengundi beliau (Abdul Kadir) sebelum ini.

Katanya sebagai seorang yang banyak mendapat kebaikan daripada parti dan kerajaan, Abdul Kadir tidak sepatutnya mengeluarkan kenyataan yang menjejaskan BN.

"Mengikut pengalaman saya, yang mendapat duit hanya jentera parti, pengundi tidak mendapat duit," katanya.
BAGAIMANA KITA DENGAN ALLAH...DIHIDUPKAN DIBERI REZEKI...TAPI BUAT MAKSIAT ..TAK LAKSANA HUKUM2 ALLAH DLL..TAK KACANG LUPAKAN KULIT KE...

Tiada ulasan: