Ahad, 25 Mac 2012

LAGI TERUK DAN MEMANG TERUK KALAU KITA MENGKHIANAT HUKUM ALLAH...SAMALAH MENGKHIANAT ALLAH DAN ISLAM...FIKIR2KAN

Hospital Rembau: 2008 batu asas, kini papan tanda

Hazayani Zakaria, 25 Mac 2012




(2008 sudah diletak batu asas, menjelang PRU 13 dinaikkan papan tanda pula)

REMBAU, 25 Mac: PAS Rembau mendakwa janji BN untuk membina hospital di daerah itu suatu penipuan semata-mata kerana tapak yang dipilih pun tidak sesuai.

Timbalan Pesuruhjaya PAS Negeri Sembilan, Dr Rosli Yaakob berkata, BN hanya ingin menyedapkan hati rakyat menjelang pilihan raya umum ke-13 dengan mengumumkan tender projek pembinaan Hospital Rembau akan dibuka pada April.

Sedangkan katanya, upacara meletakkan batu asas telah dilakukan  menjelang pilihan raya umum 2008 oleh calon BN ketika itu, Khairy Jamaluddin.


(2008 lancar, 2012 kekal dengan batu asas)

"Khairy Jamaluddin sewaktu berkempen pilihan raya 2008 janji dengan rakyat nak buat hospital. Tapi nak masuk pilihan raya ke-13, baru nak letak papan tanda. Ini pembohongan semata-mata.

"Hospital tak sesuai buat di situ sebab itu tanah industri, bukan tanah untuk buat hospital. Banyak kilang industri di situ dengan bahan buangan dan asap kilang, sesuai ke nak bina hospital? Persekitaran tidak bersih. Nanti orang sakit bertambah sakit," katanya sewaktu berceramah di Kampung Mulia, Pekan Rembau.

Baru-baru ini, pengumuman Menteri Besar Negeri Sembilan, Datuk Seri Mohamad Hasan menimbulkan beberapa persoalan.

Janji dibuat pada 2008 tetapi  tender hanya akan dibuka pada April ini.

Kos pembinaan Hospital Rembau ini ialah RM 100 juta pada 2008 tetapi dijangka meningkat pada tahun ini dan siapa yang akan bertanggungjawab dengan peningkatan kos tersebut.


Bagi peluang kepada Pakatan

Justeru, rakyat Rembau diseru memberi peluang kepada Pakatan Rakyat untuk memerintah Negeri Sembilan agar kebajikan mereka terbela.

"Di Negeri Sembilan Pakatan Rakyat ada 15 kerusi daripada 36 kerusi. Kalau kita boleh kekalkan 15 kerusi ini dan kita tambah empat kerusi lagi kita bolehlah memerintah Negeri Sembilan.

"Cubalah sekali pangkah Pakatan Rakyat. Kalau pakatan buat tak elok, boleh tendang kita. Berubahlah, menangkan Pakatan Rakyat," katanya yang juga bekas timbalan pengarah Bank Negara.

Sementara itu, Timbalan Yang Dipertua PAS Rembau, Rozman Malakan berkata, manifesto Pakatan Rakyat iaitu “Pakatan Rakyat Prihatin Rakyat” - Tonggak Nan Sembilan menjamin hak rakyat terhadap pemilikan tanah.

"Pakatan Rakyat dalam manifesto yang dilancarkan pada 15 Januari lalu, dalam tonggak 3 rakyat nan bertelapak ada dinyatakan tentang memperkasa dasar penggantian tanah rezab Melayu yang diambil kerajaan.

"Kerajaan sibuk tanah rezab Melayu di Kelantanlah, di manalah,  tapi tengok tanah di Rembau ini kerajaan ambil seekar dapat tak ganti seekar?

"Ambil seekar dapat RM50,000 rumah pun tak dapat nak beli," katanya.

Antara lain dalam tonggak 3 ialah menukar tanah tempat kediaman milik pajakan (leasehold) kepada milik kekal (freehold) dan memberi milik kepada pemegang tanah TOL (kecuali rizab jalan, sungai dan seumpamanya) yang telah diusahakan atau diduduki selama 25 tahun ke atas.

Turut berceramah malam tadi ialah Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Suhaizan Kaiyat, Ketua Penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi, Ketua Muslimat PAS Rembau Norwani Ahmad dan Penyelaras Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Dr. Ahmad Suhaimi Md Aris.

Kenyataan paling 'hamlau' dari seorang PM

Mohd Sayuti Omar, 25 Mac 2012
Perdana Menteri anda Ha Najib Razak telah membuat keputusan tribunal khas untuk menyiasat peguam negara Ghani Petail dan bekas ketua polis negara Musa Hasan yang dikatakan terlibat memerangkap seorang pegawai tinggi polis sehingga dia dipecat tidak akan ditubuhkan.
Mengumumkan demikian selepas mesyuarat Majlis Tertinggi Umno malam tadi Najib memberi alasan untuk tidak menubuh tribunal itu kerana ia dakwaan yang bukan sah. Maksudnya apa yang dikatakan ke atas Ghani dan Musa itu hanya dakwaan yang kena disahkan.

Mungkin keputusan dan alasan Najib itu tidak pelik baginya; dakwaan kena disahkan dulu. Tetapi bagi orang lain termasuk saya merasa pelik bahkan bengong dengan kata-kata perdana menteri itu. Apakah sesuatu dakwaan itu kena disahkan dan siapa yang perlu mengesahkannya. Perdana Menteri kah?

Dakwaan atau tuduhan mestilah sesuatu yang bersifat tidak sahih. Makanya ia perlu disiasat untuk mengetahui akan kesahihan itu. Bengong? Kalau ianya sudah sah tidak perlu kepada penubuhan tribunal dan penyiasatan lagi.


Saya rasa inilah kenyataan seorang perdana menteri yang paling bengong dan hamprak di dunia ini dan tidak masuk akal. Kalau Najib tidak mahu ditubuhkan tribunal itu carilah alasan yang lebih cerdik sikit seperti negara ketiadaan wang atau pun isteri saya tidak membenarkannya.


Tujuan tribul itu ditubuhkan ialah untuk menyiasat dakwaan itu. Bukankah sudah ada beberapa saksi untuk memberi keterangan terhadap dakwaan itu? Tidak cukup lagikah dengan saksi itu? Najib nampaknya telah menjatuhi hukum sebelum dibicarakan.


Najib nampaknya hendak melindungi gajah di sebalik kuman. Dia mungkin bimbang kalau tribunal itu ditubuhkan dan siasatan berjalan lebih banyak lagi angkara buruk akan terdedah. Apakah ada yang membabitkan dengan dirinya juga? Mungkin...


Elok rasanya kuasa menubuh tribunal khas ini harus diletak kuasa penubuhan kepada Yang Dipertuan Agong. Wajar kalau perlembagaan negera untuk memberi kuasa penubuhan tribunal itu kepada Agong agar ia bebas. Kalau terus berada ditangan perdana menteri, membolehkan perdana menteri bebas melindungi sesiapa saja yang dia sukai menerusi kuasa agar tribunal tidak ditubuhkan.


Kalau siasatan dalam tribunal itu nanti tidak terbabit dengan Najib, apa lagi kalau terbabit dengan pihak pembangkang, saya kira Najib akan cepat bersetuju. Rakyat memahami keadaan ini dan helah ini. Hamlau... mana transformasi yang dilaung-laungkan?

Najib dianggap khianati peneroka

Khairil Abdul Rahim, 24 Mac 2012
TEMERLOH, 24 Mac: Seorang peneroka menganggap Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak mengkhianati warga Felda jika benar beliau campur tangan dalam perbicaraan kes perahan minyak (KPG) sebagaimana didakwa.
Hashim Ahmad dari Felda Jengka 1 berkata, beliau bersama peneroka yang lain membawa kes KPG ke mahkamah setelah merasakan 15 tahun mereka teraniaya dan tidak sepatutnya dikhianati.

“Tapi jika keadilan dan hak yang kami tuntut dengan begitu payah boleh diketepikan dengan arahan Najib, sudah tentu kami rasa dikhianati,” tegasnya.

Hashim ialah salah seorang daripada 365 peneroka sekitar Jengka yang memfailkan saman terhadap Felda menuntut ganti rugi sebanyak RM175 juta di Mahkamah Tinggi Temerloh September tahun lalu berkaitan isu KPG.

Baru-baru ini Ahli Parlimen Machang Saifuddin Nasution mendedahkan berdasarkan dokumen rasmi mesyuarat dengan pengurusan tertinggi Felda yang diperolehinya, Najib telah meminta supaya hakim dan peguam yang mengendalikan kes saman KPG memastikan Felda menang kes tersebut.

Setiausaha Agung PKR itu mendedahkan di lobi parlimen baru-baru ini, arahan Najib itu menunjukkan campur tangan secara jelas pihak eksekutif dalam badan kahakiman negara sekali gus
hak peneroka mendapatkan keadilan di mahkamah berkaitan kes-kes melibatkan Felda akan dinafikan.

Dalam pada itu Hashim berharap hakim-hakim mempunyai integriti mereka sendiri dan tidak mudah dipengaruhi oleh ahli politik tertentu di atas nama keadilan dan undang-undang.

Tambah Hashim, beliau bersama peneroka sekitar Jengka yang lain memfailkan saman terhadap Felda menuntut ganti rugi sebanyak RM175 juta dengan asas tuntutan Felda melakukan penipuan dan pecah amanah dalam urusan KPG jualan hasil sawit.

“KPG diterima peneroka pada purata 18.5 % sedangkan bacaan kepada contoh hasil buah kelapa sawit yang dihantar kepada tiga makmal bebas menunjukkan kadarnya ialah 31.5 % dan setelah diselaraskan peneroka percaya purata KPG tidak kurang daripada 27 %. Ini bermakna terdapat perbezaan purata 8.5 % yang digunakan oleh Felda.

“Itu bukan angka yang kecil. Dengan menggunakan angka kekurangan 8.5 peratus itu berdasarkan harga pada 2008, Felda telah menyebabkan setiap peneroka kerugian RM250 bagi setiap tan, jika 10 tan sebulan bermakna kira-kira RM30 ribu wang peneroka telah dirampas dalam setahun,”jelasnya.

Sehubungan dengan itu, Hashim menyeru Najib dan sesiapa sahaja agar tidak mengganggu proses perbicaraan di mahkamah yang melibatkan peneroka.

Tambahnya, peneroka sudah berkorban dan berpenat lelah melalui pelbagai kesukaran sejak mula membuka hutan hinggalah kepada menuai hasil sehingga Felda megah di dunia kerana hasil komoditinya.

“Justeru jika peneroka mahukan keadilan menuntut hak mereka, janganlah diganggu dan dikhianati,” rayunya.

Memo tuntut bebas Hoslan diserah kepada Agong

Anis Nazri, 24 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 24 Mac: Memorandum menuntut pengampunan dan seterusnya membebaskan imam Hoslan Hussain berjaya diserahkan kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni AlMarhum Sultan Badlishah, petang ini.

Koordinator NGO, Jingga 13, Fariz Musa, dan Exco Pemuda PAS Pusat, Khairul Faizi Ahmad Kamil, mewakili hampir 100 rakyat menyerahkan memorandum berkenaan, di Istana Negara.

Sebelum itu, sekumpulan rakyat yang prihatin dan bersimpati dengan nasib imam Hoslan berkumpul di Masjid Wilayah, Jalan Duta, sebelum berarak ke Istana Negara dengan kerjasama pihak polis.

Fariz, ketika berucap di hadapan peserta himpunan, merakamkan rasa kesal dengan nasib yang menimpa imam Hoslan, memandangkan isu sebenar di sebalik hukuman itu seolah-olah ditutup.

"Isu baling kasut bukan isu utama, sebaliknya isu yang didedahkan Hoslan hingga menyebabkan dia akhirnya terpenjara selama setahun itu yang perlu diketahui," tegas beliau.

Hoslan, bekas imam Masjid Ar-Rahimah, Kampung Pandan, dihukum penjara setahun atas tuduhan menghina mahkamah gara-gara melemparkan kasut ke arah panel hakim yang menghakimi kes beliau, Feb lalu.

Tindakan spontan tersebut dilakukan Hoslan yang tidak melantik mana-mana peguam selepas tidak berpuashati dengan kes beliau yang tertangguh sejak 2007.

Ekoran itu, Fariz memohon campurtangan Yang di-Pertuan Agong bagi memperkenankan keampunan kepada Hoslan, seterusnya membebaskan beliau.

Dalam pada itu, Ketua Dewan Pemuda PAS Wilayah Persekutuan, Kamaruzzaman Mohamad, mempersoalkan bagaimana sebuah institusi agam yang sepatutnya bersih boleh terpalit dengan dakwaan penyelewengan.

"Yang jelas, imam Hoslan bertindak berani melaporkan wang Masjid Ar-Rahimah yang dikatakan diselewengkan.  Sepatutnya dakwaan itu dibuktikan, tapi isu itu ditutup hingga menyebabkan Hoslan dipersalahkan," kata beliau.

Manakala, Naib Presiden PKR, N. Surendran, menegaskan hukuman yang dijatuhkan ke atas imam Hoslan itu telah melanggar prosedur perundangan.

Ini kerana, di bawah Kanun Keseksaan, hukuman maksima penjara enam bulan dikenakan terhadap tertuduh yang didapati menghina mahkamah.

"Bagaimanapun, dalam kes Hoslan ia dikenakan setahun penjara.  Bagi saya, dengan mengambilkira keadaan Hoslan sebagai rakyat marhain, serta isu penyelewengan yang didedahkan beliau, cukuplah jika hakim mengenakan denda ataupun amaran," tegas beliau yang juga seorang peguam.

Banner menarik, Utusan tidak sensitif terhangat

Harakahdaily, 25 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 25 Mac: Sebuah artikel di blog batuvskayu.blogspot.com yang memaparkan gambar sekeping banner menarik daripada “Suara Anak Muda” berbunyi “Terima kasih Pakatan Rakyat, Anda Kuat Kami Dapat RM500’ adalah artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke 12.

Pada tangga kedua ialah berita mengenai ketidaksensitifan akhbar milik Umno Utusan Malaysia dalam menjaga perassan umat Islam di negara ini.

Kali ini iklan produk mandian berjenama Follow Me pada muka surat 25 sisipan Mega yang mempamerkan sepasang kaki 'bertelanjang' dari paras peha yang dalam keadaan menjulang ke atas.

Lebih menyedihkan, akhbar berbahasa Melayu dengan moto 'pemangkin fikiran rakyat' itu menempatkan iklan itu pada muka surat sebelum ruangan agama.

Pengumuman mengejut keluar Umno oleh Timbalan Presiden Angkatan Amanah Merdeka (Amanah), Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzil berada di tangga ketiga.

Manakala di tangga keempat ialah artikel blog reformisanakmuda.blogspot.com yang memberikan amaran kepada anak muda bahawa  cukai perkhidmatan sebanyak 6% untuk pelanggan telefon prabayar (prepaid) akan dilaksanakan selepas PRU-13. Untuk mengelakkan peristiwa ini berlaku, penulis blog ini menyarankan agar anak-anak muda tidak mengundi BN pada PRU13.

Di tangga kelima ialah tulisan saudara Ketua Pengarang Harakah, Ahmad Lutfi Othman mengenai kekalutan perdana menteri Datuk Seri Najib Razak menjelang PRU-13.

Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu, 18 hingga 24 Mac, 2012.

1
aHA..!! tengok banner menarik ini
2
Mula-mula lihat iklan telanjang, lepas tu agama
3
Kadir Sheikh Fadzir isytihar keluar Umno
4
Anak muda pasti kecewa dengan keputusan ini
5
Skandal Najib meletup dekat PRU13?
6
Tinggal Umno: Selepas Kadir Tengku Razaleigh pula?
7
Berita suami Shahrizat, Nik Aziz terhangat
8
12 kesilapan Datuk Seri Najib
9
Kelantan paling selamat, Khalid MB terbaik - Guan Eng
10
Bertaruh RM15,000 kalau Brahim dapat laluan BN

Tiada ulasan: