Selasa, 27 Mac 2012

SERONOK MENUDUH ORANG ...INI ADA UNSUR DENGKI..RASA DIRI DAH SANGAT BAGUS...DIA LAYAK ORANG LAIN TAK LAYAK...KITA BUKA PEKUNG ORANG...ORANG AKAN BUKA PEKUNG KITA JUGA...INGAT MATI...INGAT SYURGA NERAKA...SERAH PADA ALLAH...JIKA KITA BERADA DILANDASAN YANG BETUL...FIKIR HADIS KE 4 DARI HADIS 40...

Seksaan, bunuh diri dan 47 hari kelaparan
FOKUS ISA "Di luar, lapan tahun seolah-olah masa yang sangat lama. Di dalam, anda merenung pada dinding yang sama, pokok yang sama. Tidak terasa begitu panjang masanya," kata seorang insan yang telah ditahan ketika berusia 20 tahun kerana didakwa pro-komunis.

chong tong sin former ISA detainee 230312Malah, Chong Tong Sin - yang pada mulanya ditempatkan di kem tahanan Muar sebelum terbinanya Kem Kamunting - terkenang
hari-hari permulanan sebagai tahanan ISA "seperti berada dalam sebuah universiti", dengan begitu banyak kelas yang diikuti dan orang baru masuk, membuatnya seperti "tidak cukup masa".

Perpindahan ke Kamunting pada tahun 1973 juga menjanjikan perkara-perkara yang baik. Keadaannya yang besar dan baru, membuatkan "200-300" tahanan yang dipindahkan dari Muar itu merasakan 'lebih bebas' di sana, sehinggakan seorang  tahanan membunuh diri.

"Ada sesuatu yang tidak kena dengan telinganya. Dia akan mendengar bunyi, siang dan malam. Biasanya keadaannya sunyi di luar, tetapi dia masih mendengar bunyi. Kami rasa dia telah diseksa dengan begitu teruk dan dia akhirnya membunuh diri," kata Chong.

Bercakap dalam satu temu bual minggu lalu, Chong berkata mereka yang banyak terlibat dalam aktiviti bawah tanah telah diseksa dengan teruk sewaktu disoal siasat.

"Seksaan biasa adalah dengan menempatkan anda di dalam bilik berhawa dingin dan buka pakaian. Atau mereka meletakkan tong di atas kepala anda dan memukul tong tersebut.

"Selama 24 hingga 36 jam... (Penyiasat) bergilir-gilir, tetapi (tahanan) duduk terus menerus di sana. (Mereka) tidak boleh tidur atau buat apa-apa. Tetapi saya tidak pernah diseksa, mungkin kerana saya tidak tahu apa-apa," katanya.
Mogok lapar

Kejadian bunuh diri mencetuskan berlakunya satu demonstrasi di kem tersebut, dengan tahanan menuntut layanan yang lebih baik. Berita demonstrasi itu merebak ke kem tahanan di Batu Gajah, di mana Chong berkata tahanannya juga menerima layanan buruk.

Ketika itulah tahanan di Batu Gajah melancarkan mogok lapar.

chong tong sin former ISA detainee 230312"Apabila kami (di Kamunting) mendapat tahu, dan kami tidak
mempunyai pilihan. Kami terpaksa menyokong mereka. Jadi kita juga melancarkan mogok lapar juga," kata Chong yang kini berusia 64 tahun.
Untuk menanganinya, warden memindahkan kesemua tahanan Kamunting ke Batu Gajah, yang dianggap kem itu lebih mudah untuk dikawal kerana ada bilik kurungan.

"Apabila kita sampai ke kem Batu Gajah, semua orang telah dipukul. Terdapat lorong di mana kami terpaksa berjalan kaki untuk sampai ke bilik kurungan.

"Pengawal dan anggota Cawangan Khas memukul kami semasa kami berjalan melalui lorong tersebut. Ada tahanan yang rebah, tetapi mereka terus memukul sehinggalah mereka masuk ke bilik kurungan," cerita Chong mengimbas kembali pengalamannya pada saat itu.
Mereka akan dikurung selama 36 hari semuanya - satu tempoh yang cukup selamat apabila doktor datang memeriksa kesihatan mereka. Tahanan di Batu Gajah meneruskan mogok lapar selama 47 hari.

"Kalau mereka membuka pintu pun, kami sudah tak larat nak keluar. Kami amat lemah," katanya, sambil menambah warden akan jumpa mereka setiap hari supaya berhenti mogok lapar dan mengambil makanan.

Makanan yang ditolak masuk melalui ke dalam bilik kurungan, ditolak balik, kerana sebarang tanda kalah bermakna balik semula ke Kamunting. Ada antara tahanan yang mengalah dan mereka dibawa balik ke Kamunting. Chong mampu bertahan.

Dalam tempoh 47 hari, keluarga tahanan turut mengadakan demonstrasi di Kuala Lumpur untuk memberi tekanan terhadap kerajaan serta menuntut layanan yang baik kepada tahanan.
MP terima video, foto lucah 'Datuk T'
Ahli parlimen Serdang Teo Nie Ching hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia berhubung video dan juga foto lucah yang diterimanya melalui telefon bimbit.

Teo berkata, bahan lucah yang diterimanya itu merupakan video dan foto dalam kiriman multimedia bertajuk "Anuwar Pembohong" dan "Anwar Tidak Bermoral."

Gambar dan video berkenaan menunjukkan seorang lelaki bogel.

Teo berkata beliau menerima mesej video dan gambar itu tiga kali, antara jam 10.28 malam 19 Mac dan 7.52 pagi keesokan harinya.

Foto dan klip video tersebut, yang disaksikan Malaysiakini, merupakan sebahagian daripada video lucah kontroversi yang sebelum ini didedahkan oleh trio 'Datuk T.'

Berapakah peruntukan lulus segera lawatan PM?

Harakahdaily, 27 Mac 2012
KUALA LUMPUR, 27 Mac: Perdana Menteri diminta menyatakan senarai kesemua peruntukan segera yang diluluskan sepanjang tempoh Januari - Mac 2012 semasa lawatan rasmi Perdana Menteri dan Timbalan Perdana Menteri ke negeri-negeri.

Demikian soalan bagi jawab lisan yang dikemukakan oleh Ahli Parlimen Jerai, Mohd Firdaus Jaafar (gambar) pada persidangan Dewan Rakyat, hari ini.

Berikut adalah pertanyaan-pertanyaan bagi jawab lisan daripada ahli-ahli Parlimen PAS di Dewan Rakyat, hari ini yang mula bersidang jam 10.00 pagi.

Dr. Mujahid Yusof Rawa (Parit Buntar) minta MENTERI KESIHATAN menyatakan apakah status peruntukan menaiktaraf Hospital Parit Buntar yang diumumkan oleh YAB Perdana Menteri pada 14 Januari 2012 yang lalu semasa Program Hari Peladang, Penternak dan Nelayan Peringkat Kebangsaan. Berapakah peruntukan dan bilakah projek naik taraf hospital ini akan dilaksanakan.

Mohd. Abdul Wahid Endut (Kuala Terengganu) minta MENTERI KEWANGAN menyatakan bilakah Syarikat Perumahan Negara Berhad (SPNB) yang menggunapakai sebanyak RM873.4 juta duit "Dana Khas Terengganu" untuk membina Rumah Mesra Rakyat (RMR) dan Rumah Mampu Milik (RMM) di seluruh negara akan membayar balik duit tersebut kepada Kerajaan Terengganu.

Siti Zailah Mohd. Yusoff (Rantau Panjang) minta MENTERI PERTANIAN DAN INDUSTRI ASAS TANI menyatakan apakah program Kerajaan untuk mengurangkan kebergantungan Malaysia pada makanan import seperti daging, hasil pertanian dan makanan yang masih tinggi kadar importnya.

Datuk Taib Azamudden Md Taib (Baling) minta MENTERI PELAJARAN menyatakan bagaimanakah perkembangan modul pengajian baru iaitu Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) yang diperkenal pada tahun 2011.

Datuk Wan Abd Rahim Wan Abdullah (Kota Bharu) minta MENTERI KERJA RAYA menyatakan adakah Lebuh Raya Pantai Timur akan dibina sehingga ke Kota Bharu, Kelantan.

Khalid Abdul Samad (Shah Alam) minta MENTERI PELAJARAN menyatakan apakah tahap penyiapan makmal komputer di sekolah-sekolah seluruh negara, berapa jumlahnya dan berapakah kos pembinaannya.

Mohd Firdaus Jaafar (Jerai) minta PERDANA MENTERI menyatakan senarai ke semua peruntukan segera yang diluluskan sepanjang tempoh Januari - Mac 2012 semasa lawatan rasmi YAB. Perdana Menteri dan YAB. Timbalan Perdana Menteri ke negeri-negeri.

Dr. Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor) minta MENTERI KEWANGAN menyatakan bagaimanakah Khazanah Nasional telah mendakwa membuat keuntungan dengan menjual kepada DRB-Hicom pada harga RM5.50 sesaham sementara ketika Khazanah membeli dari PETRONAS dengan harga RM8.00 sesaham.

Mohd. Nasir Zakaria (Padang Terap) minta PERDANA MENTERI menyatakan pendekatan terkini yang dilakukan oleh FELDA dalam isu Kadar Perahan Gred (KPG) sawit bagi memastikan KPG berada di paras sekurang-kurangnya 23 peratus.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Marang) minta MENTERI KEWANGAN menyatakan bagaimana mekanisme perlaksanaan Skim Amanah Rakyat 1Malaysia (SARA 1Malaysia) dan apakah perlaksanaannya benar-benar mematuhi syari'ah.

Dakwaan Hassan Ali satu tuduhan liar - Dr Halimah

Khaulah Azwar, 27 Mac 2012
SHAH ALAM, 27 Mac: Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor, Dr Halimah Ali (gambar) kesal dengan dakwaan Adun Gombak Setia, Datuk Dr Hassan Ali mengenai pengubahsuaian pejabatnya.
Jelasnya, pejabat yang diduduki pada masa ini merupakan pejabat yang ditumpangi semenjak beliau dilantik sebagai Exco Kerajaan Negeri.

“Untuk membuktikan kata ini, saya menjemput semua media melawat pejabat saya sebagai membuktikan bahawa dakwaan Hassan Ali adalah satu tuduhan liar semata-mata yang inginkan perhatian rakyat.

“Memang tiada ubahsuai apa pun di pejabat itu. Saya jemput semua datang ke pejabat saya dan jangan lupa bawa kamera sekali,” kata beliau yang juga Adun Selat Klang ketika ditemui di lobi Dewan Negeri Selangor, petang semalam.

Sementara itu, Exco Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan dan Kerajaan Prihatin, Dr Xavier Jayakumar turut menyangkal tuduhan Hassan yang mendakwa beliau menggunakan peruntukan yang tinggi untuk melakukan pengubahsuaian pejabat.

“Saya memang ada buat ubahsuai pejabat, tetapi cuma tukar karpet dan tambah partition untuk beri keselesaan pada rakyat yang  ada urusan ke pejabat saya, itu sahaja.

“Rakyat yang hadir pejabat saya pasti akan berkata pejabat exco guna karpet yang lusuh dan tiada partition antara kakitangan, mengapa pemerintahan kerajaan terdahulu semua serba baru. Maka dengan itu, saya tukar karpet dan tambah partition.

“Anda fikir dengan pengubahsuaian yang saya sebut tadi tu boleh cecah ke RM300,000? Tentulah kos ubah suai yang saya sebut tadi jauh lebih rendah dari RM300,000,” ujarnya lagi.

Perkara itu dibangkit Hasan Ali kerana Adun Bulit Antarabangsa, Mohamed Azmin Ali minggu lalu mendedahkan bekas pesuruhjaya PAS yang telah dipecat itu ketika menjadi Exco telah membelanjakan peruntukan sebanyak RM300,000 untuk mengubahsuai pejabatnya.

Kerajaan Pakatan Selangor dalam keadaan genting

Tulang Besi, 27 Mac 2012
Kalau kita baca kenyataan terbaru Najib Tun Razak, jelas terbayang di muka beliau betapa yakinnya mereka untuk menawan kembali negeri Selangor.

Dengan jelas dan terang beliau kata beliau yakin dapat menawan semula Selangor.

Maklumat yang Tulang Besi dapat adalah sangat merisaukan.

DEngan bantuan SPR dan JPN, UMNO telah berjaya:

1.0 Menukar puluh ribuan pengundi2 Pakatan Rakyat dari DUN masing-masing
2.0 Mendaftar pendatang asing sebagai pengundi yang sah
3.0 Menukar alamat pengundi2 UMNO dari Johor, Melaka dan Pahang untuk mengundi di DUN PKR dan PAS
4.0 Mendaftar banyak pengundi2 hantu yang tidak dikenali dan tidak wujud di Selangor

Mengikut bilangan terkini, bilangan kerusi yang bakal dimenangi oleh UMNO/BN adalah 35 berbanding Pakatan Rakyat 21

Menjelang pilihanraya umum bulan Jun 2012 nanti, bilangan kerusi yang bakal dimenangi BN adalah 43 berbanding Pakatan Rakyat 13.

UMNO dan BArisan Nasional sekarang ini bukan setakat yakin untuk memerintah Selangor tetapi yakin mendapat kembali majoriti 2/3 di DUN Selangor.

Setakat yang saya tahu, amat sedikit sangat usaha yang dilakukan oleh Pakatan Rakyat untuk menangkis penipuan UMNO/BN ini.

Disebabkan kos membantah nama dalam daftar pemilih yang diragui ditetapkan oleh SPR RM10 untuk satu nama, maka PAS Selangor tidak mampu membantah dengan banyak walaupun mereka kuat bekerja.

Usaha mereka untuk mendapat wang dari sumber2 yang rasmi pun sering menemui jalan buntu.

PAS Selangor terpaksa berpekin2 menggunakan wang sendiri untuk menjalankan proses bantahan kerana tiada bantuan kewangan dari mana-mana sumber rasmi.

Sekiranya rakyat Selangor masih mahu terus menikmati pemerintahan yang adil, sayang rakyat, bersih dan menjaga kebajikan maka terletak di bahu rakyat Selangor sekelian untuk menghalang penipuan dan pembohongan UMNO dan Barisan Nasional.

Tulang Besi tidak nampak siapa lagi yang mampu menghalang penipuan dan pembohongan UMNO dan Barisan Nasional.

Langkah pertama adalah memeriksa nama masing2 di sini. Pastikan nama2 saudara/ri tidak dipindah ke negeri atau kawasan lain kerana berpuluh ribu pengundi telah dibuang dan baling keluar dari kawasan asal mereka.

Jangan lupa berdoa dan bermunajat kepada Allah SWT demi mengagalkan penipuan dan pembohongan mereka itu. Inshaalah, dengan bantuan Allah SWT penipuan mereka akan gagal.

Lakukan yang terbaik dan termampu. Inshaalah, bantuan Allah SWT akan turun.

Tulang Besi

Kronisme, korupsi halang transformasi pertanian

V Sivakumar , 27 Mac 2012
Petani-petani dan penternak-penternak sering kali menghadapi masalah gangguan daripada kerajaan ataupun agensi-agensi kerajaan. Sebilangan besar golongan petani dan penternak ini mengusahakan tanah kerajaan secara haram. Mereka mengusahakan tanah secara haram kerana kerajaan tidak mahu memberi hak milik tanah mahupun TOL kepada mereka. Jika kerajaan serius untuk menjaga kebajikan golongan petani dan penternak ini sudah tentu mereka akan diberi hak milik tanah ataupun sekurang-kurangnya TOL. Tetapi, kerajaan gagal untuk berbuat demikian atas sebab-sebab tertentu.
Ini menyebabkan petani-petani dan penternak-penternak terpaksa menjalankan kegiatan mereka secara haram di atas tanah kerajaan. Kita tidak boleh mempersalahkan golongan petani dan penternak ini. Mereka mengusahakan tanah dan sumbangan mereka dalam sektor pertanian negara tidak boleh dinafikan. Mereka membantu mengurangkan masalah kekurangan makanan di dalam negara. Keluaran hasil pertanian petani-petani dan penternak-penternak secara haram ini memasuki pasaran makanan negara kita tiap-tiap hari.

Apa akan berlaku jika sekirannya semua petani dan penternak ini memberhentikan aktiviti  pertanian mereka dengan serta-merta? Sudah tentu kita akan menghadapi masalah kekurangan makanan di dalam negara. Ini akan mengakibatkan pengantungan negara kita kepada negara lain untuk makanan akan bertambah. Dalam kata lain, pengimportan barang makanan akan tambah berlipat ganda. Ini akan meningkatkan lagi pengaliran dana kita ke negara asing.

Kerajaan harus sedar kepentingan golongan petani-petani dan penternak-penternak ini. Mereka seharusnya diberi peluang pemilikan tanah atau diberi TOL untuk mengusahakan kegiatan pertanian di tanah itu. Apa yang pelik di negara kita ialah kaum petani dan penternak ini sentiasa ditindas oleh kerajaan dan pihak ketiga. Mereka ini sentiasa terdedah kepada ancaman pihak-pihak tertentu. Setelah mereka mengusahakan tanah berpuluh-puluh tahun, tiba-tiba tanah itu diberikan kepada pihak ketiga oleh kerajaan.

Kenapa tawaran tanah  itu tidak diberikan kepada petani-petani yang mengusahakan tanah itu? Kenapa tapak tanah yang diusahakan oleh petani dan penternak itu diberikan kepada pihak ketiga yang langsung tidak ada kena mengena dengan tanah itu? Ini menbuktikan kewujudan amalan-amalan kronisme dan korupsi dalam sektor pertanian negara kita. Orang yang layak tidak diberikan tapak tanah untuk bertani, manakala pihak ketiga yang mempunyai hubungan politik pula boleh mendapat tanah itu dengan mudah.

Saya tertarik dengan kenyataan yang dibuat oleh Dato’ Mohd Hashim Bin Abdullah,  Ketua Setiausaha Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani di dalam portal rasmi kementerian itu. Berikut adalah ungkapan beliau:

“Sektor Pertanian merupakan salah satu sektor penting yang mendapat tumpuan dalam perdagangan dunia kerana ia merupakan pembekal makanan dan sumber bahan mentah kepada penduduk dunia. Kebolehan sesebuah negara memajukan sektor pertanian di negaranya menunjukkan keupayaan negara tersebut membekalkan makanan yang mencukupi kepada rakyatnya. Oleh yang demikian, negara-negara maju seperti Amerika Syarikat, Australia dan juga Belanda tidak meminggirkan pembangunan sektor pertanian di negara mereka, malahan ia dimajukan sebagai satu entiti perniagaan yang berdaya saing dan menguntungkan.

Malaysia merupakan negara pengimport makanan, bil imbangan dagangan makanan negara tidak pernah mencatatkan nilai lebihan, walaupun negara kita dirahmati dengan tanah yang subur, taburan hujan yang mencukupi serta iklim yang sesuai. Menyedari peluang dan potensi untuk membangunkan sektor ini, Kementerian ini telah diamanahkan untuk membangunkan sektor pengeluaran makanan atau sektor Agro-Makanan agar ia berdaya saing dan boleh menyumbang kepada pendapatan negara. Usaha untuk mentransformasikan sektor ini merupakan satu cabaran yang amat besar…..”

Memang manis untuk mendengar matlamat kerajaan itu. Tetapi, indah khabar dari rupa, kerajaan tidak mengambil inisiatif untuk membantu petani-petani dan penternak-penternak yang mengusahakan tanah kerajaan secara haram. Malah, mereka ini sentiasa terdedah kepada ugutan dan desakan daripada pelbagai pihak. Matlamat kerajaan tidak akan tercapai jika golongan ini tidak dibantu. Transformasi tidak dapat dilaksanakan selagi terdapat unsur-unsur kronisme dan korupsi dalam sektor ini.

Kerajaan harus prihatin menyelesaikan masalah kaum petani dan penternak ini. Ramai di antara mereka tidak mengharapkan dorongan dan sokongan kerajaan. Mereka hanya mahu supaya  dibiarkan mengusahakan tanah tanpa sebarang gangguan daripada mana-mana pihak.

V Sivakumar ialah Timbalan Pengerusi DAP Perak dan Adun Kawasan Tronoh.

Maksiat: Kenapa hotel bajet saja diserbu?

Syed Abdullah Jamalullail,
Syabas kepada pegawai penguatkuasa anti maksiat daripada Jabatan Agama Islam Negeri-Negeri termasuk Wlayah Perseketuan yang kerap kali membuat operasi ke hotel-hotel dan tempat-tempat rekreasi yang lain untuk mencekup mereka yang melakukan khalwat ataupun penzinaan yang terkutuk itu dan begitu juga pusat-pusat pelancuran dan rumah urut.

Walaupun begitu diperhatikan pusat-pusat dan tempat maksiat serta berlakunya penzinaan haram di bilik-bilik hotel dan di kawasan taman perumahan nampaknya menjadi-jadi dan bukannya semakin berkurangan dan apakah puncanya solah-olah kebanyakkan umat Islam di negara ini mencabar kewibawaan jabatan agama iu sendiri sehingga tidak merasa gerun di hati mereka kepada hukuman yang menanti itu nanti.

Ini adalah kerana selagi hukum yang Islam bawa melalui ajaran Al-Quran yang diperintahkan supaya manusia patuhikan itu tidak diikuti sepenuhnya. Kita lebih yakin dengan kaedah perundangan daripada apa Yahudi dan Nasrani bawa lagi daripada hukum yang dibawa oleh Rasulullah SAW bawa itu sendiri. Di manakah akuan kita untuk mengikut sunnah Nabi jika sekiranya kita sendiri memandai-mandai mengubah apa yang ditetapkan dan tergamak kita menodai segala sunnah yang dibawa itu?

Dalam pada itu agak musykil juga mengapa hanya hotel-hotel bajet sahaja diserbu bagai nak rak tetapi hotel bertaraf 5 bintang atau 6 bintang seperti seolah-olah tutup sebelah mata sahaja dan begitu juga kenapa hanya rumah-rumah urut yang kecil-kecil sahaja diserbu sedangkan rumah urut eksklusif dan nampak mewah itu dibiarkan begitu sahaja dan mengapa taman perumahan yang bertaraf kondo yang mewah yang mempunyai pegawai sekuriti 24 jam itu tidak dibuat pemeriksaan jika sekiranya ada berlakunya maksiat dikalangan umat Islam di sana dan apakah keistimewaan mereka yang berkedudukan tinggi atau kaya ini sehingga diberikan kelanggaran begitu rupa?

Kalau benar-benar pegawai penguatkuasa anti maksiat daripada Jabatan Agama Islam ini prihatin sudah tentu tiada pilih bulu agar ianya berlaku adil kepada semua dan bukannya menetapkan atau menentukan kawasan untuk mencekup orang awam bawahan sahaja tetapi membiarkan golongan elit bergelumang dengan segala kemaksiatan.

Ingat Allah Maha Melihat dan Maha Mengetahui segala niat dan kerja-kerja kita dan Allah tegas dengan segala hukumannya dan itu adalah janji Allah. Insaflah wahai para alim ulamak jangan gadaikan maruah agama dan duduk diam takut untuk bersuara kerana sayangkan kedudukan dan wang ringgit yang tidak seberapa itu dan ingat bahawasanya seseorang itu selamat atau pun tidak di akhirat kelak bukan kerana amalannya tetapi rahmat Allah yang menentukannya nanti.

Pendidikan: PAS Sabah berkongsi pandangan

Mohd Firdaus, 27 Mac 2012
KOTA KINABALU, 27 Mac: Dewan Pemuda PAS Negeri Sabah (DPPNS) menyambut baik pelbagai saranan pihak kementerian dan Jabatan Pelajaran di negeri ini yang mengambil langkah penyelesaian terhadap permasalahan kemampuan pelajar luar bandar dalam mata pelajaran Inggeris dan Matematik.
Ketuanya, Lahirul Latigu (gambar) berkata, gesaan yang dibuat bagi menangani permasalahan itu boleh dirungkai secara satu persatu dan tidak menjadi rumit sehingga membebankan keupayaan kecemerlangan pelajar dan keterlibatan guru-guru.

“Kita (PAS) melihat dari sudut yang berbeza perspektif. Tetapi, matlamat tetap sama yakni membina dan membangunkan potensi pelajar terutama pelajar luar bandar dalam menguasai dua subjek yang dikatakan sukar iaitu Inggeris dan Matematik,” katanya.

Menurutnya, gesaan oleh Pembantu Menteri Pelancongan, Kebudayaan dan Alam Sekitar, Datuk Bolkiah Ismail pada Ahad lalu perlu dipandang secara serius. Hal ini katanya, ketidakseriusan pelbagai peringkat agensi yang terlibat sama ada secara langsung mahupun tidak langsung bakal menjejaskan sistem pendidikan yang telah dirangka.

“Apa yang disampaikan oleh beliau itu, kena dianggap serius. Ini hal pendidikan anak-anak. Jelas matlamat, kita tidak boleh mengejar pangkat dan kedudukan. Tapi, kualiti pendidikan yang berkesan itu adalah lebih penting dan berguna dari segala hal,” ujar beliau.

Berkongsi cadangan dan panduan

Menurutnya lagi, Pemuda PAS ingin mengemukakan beberapa panduan bagi berkongsi cadangan penambahbaikan terhadap permasalahan berkenaan. Antaranya ialah, gesaan terhadap pihak kementerian agar mempercepatkan proses penyerapan guru-guru terlatih ke sekolah-sekolah kawasan luar bandar yang bermasalah dari sudut kekurangan guru.

“Guru-guru perlu segera diserapkan ke sekolah-sekolah yang ada masalah kekurangan guru. Bebanan kerja guru yang bertambah, ditambah dengan ketidakcukupan guru memaksa guru berkenaan memangku pelbagai tugas. Dan, lahirlah rungutan serta perasaan letih dalam mengajar.

“Guru yang perlu fokus kepada sesuatu bidang, terpaksa melakukan kerja lain. Ada ketikanya, kerja itu di luar bidang akademiknya. Kalau itu yang berlaku, sungguh ianya terlalu membebankan,” jelas Lahirul lagi.

Selain itu, Guru Sandaran Tidak Terlatih (GSTT) juga perlu diberikan kelonggaran untuk terus dilantik semula dengan diberikan pelbagai latihan serta kursus pengukuhan perguruan bagi membantu bilangan guru yang tidak mencukupi.

Timbalan Menteri Pelajaran, Datuk Dr. Wee Ka Siong turut mengesahkan terdapat 7,920 telah dilantik semula sebagai GSTT di seluruh negara termasuk Sabah. Daripada jumlah itu, kira-kira 1,258 sedang mengikuti Kursus Dalam Cuti melalui mode KPLI-KDC atau KDPM-KDC. Manakala di Sabah, sebanyak 516 orang GSTT telah dilantik semula manakala selebihnya ditawarkan terus untuk mengikuti latihan di Institut Pendidikan Guru (IPG) mulai awal tahun ini.

“Ada sebab kenapa GSTT ini perlu diteruskan. Mereka ini boleh diserapkan terus sebagai guru terlatih apabila cukup proses kematangan mereka dalam bidang perguruan.

“GSTT ini perlu diteruskan bagi menampung kekurangan guru terlatih terutama di kawasan luar bandar ini. Tapi, ini tidak bermakna membelakangkan graduan-graduan perguruan yang telah tamat tempoh pengajian,” ujarnya.

Bagi memastikan tahap pengajaran dan pembelajaran (P & P) menjadi lebih baik, kemudahan infrastruktur dan kelengkapan alat bantuan mengajar serta kemudahan prasarana yang lebih baik perlu dibangunkan.

Hal ini bagi mewujudkan suasana sebenar alam persekolahan di kalangan guru-guru dan pelajar-pelajar sekolah.

“Berapa banyak sekolah di kawasan luar bandar ini yang imej dan wajahnya tidak mencerminkan peredaran semasa.

“Tidak hairan jika Laporan Audit 2010 turut mendedahkan projek makmal komputer sekolah harian di Sabah yang bernilai RM 160.74 juta yang bertujuan membina bangunan, membekalkan dan pemasangan perabot dan peralatan ICT didapati telah gagal mencapai objektifnya,

“Ini isu yang bakal mengundang kebejatan dalam sistem pendidikan. Mengapa dan bagaimana ketirisan ini boleh berlaku? Di saat kita mahu melahirkan kualiti pelajar, di situ jugalah ketirisan dan kecelaruan akhlak berlaku,” jelas beliau.

Sekolah daif, undang masalah kepada guru dan pelajar

Katanya, keadaan sekolah yang uzur dan dhaif turut menjadi sasaran keengganan guru berkhidmat dengan lebih cemerlang.

“Tahun lalu, ada 500 sekolah atau 39 peratus daripada 1,283 sekolah rendah dan menegah di negeri ini yang mengalami kerosakan termasuk bangunan yang tidak selamat diduduki.

“Macam mana guru dan pelajar ingin duduk dalam sekolah yang daif itu? Infrastruktur usang dan uzur merencatkan pemikiran mereka. Perhatian ini perlu diberikan secara serius. Suasana harmoni dan selesa perlu diterapkan. Suasana pembelajaran yang kondusif dan baik turut memainkan peranan membantu kecemerlangan pelajar dan guru-guru,” luah Lahirul.

Insentif kepada guru di kawasan luar bandar

Lahirul turut mencadangkan agar pihak kementerian memberikan insentif dan bantuan kepada guru-guru yang berkhidmat di kawasan luar bandar.

Katanya, kesanggupan seorang guru yang meredah sungai dan hutan belantara semata mahu berkhidmat kepada masyarakat perlu diberikan pengiktirafan yang sewajarnya.

“Mereka ini sanggup untuk meredah hutan, menyeberangi sungai semata mahu menabur bakti buat anak-anak di kawasan luar bandar.

“Kita di bandar, ada segala kemudahan... mereka di sana, biarpun jawatan yang sama tapi kemudahan tidak sama. Persekitaran tidak sama. Justeru, insentif atau sebarang usaha boleh diambil bagi memberikan galakkan serta dorongan buat mereka ini. Tanda kita bersama mereka.

“Mereka ini perlu diberi galakkan agar lebih ramai berminat untuk berkhidmat dengan cemerlang di kawasan luar bandar,” jelasnya.

HADIS 4


عَنْ أَبي عَبْدِ الرحمنِ عَبْدِ اللهِ بْنِ مَسْعُودٍ رضى الله عنه قَالَ: حَدَّثَنَا رَسُولُ الله صلَّى الله
عليهِ وسَلَّمَ وهو الصَّادِقُ الْمَصْدُوْقُ: (( إِنَّ أَحَدَآُمْ یُجْمَعُ خَلْقُهُ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَرْبَعِيْنَ یَوْمً ا
نُطْفَةً، ثُمَّ یَكُوْنُ عَلَقَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یَكُوْنُ مُضْغَةً مِثْلَ ذَلِكَ، ثُمَّ یُرْسَلُ إِلَيْهِ المَلَكُ فَيَنْفُخُ فِيْ هِ
الرُّوْحَ وَیُؤْمَرُ بِأَرْبَعِ آَلِمَاتٍ؛ بِكَتْبِ رِزْقِهِ وَأَجَلِهِ وَعَمَلِهِ وَشَقِيٌّ أَوْ سَعِيْدٌ. فَوَاللهِ الَّذِي لا إل هَ
غَيْرُهُ إِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَهُ وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْ هِ
الْكتِاَبُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ فَيَدْخُلُهَا. وَإِنَّ أَحَدَآُمْ لَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ النَّارِ حَتَّى مَا یَكُوْنَ بَيْنَ هُ
وَبَيْنَهَا إِلاَّ ذِرَاعٌ فَيَسْبِقُ عَلَيْهِ الكِتَابُ فَيَعْمَلُ بِعَمَلِ أَهْلِ اْلجَنَّةِ فَيَدْخُلُهَا )). رواه البخاري
ومسلم.


Daripada Abu Abdul Rahman Abdullah ibn Mas'uud r.a. beliau berkata: Rasulullah SAW telah
bersabda, dan Baginda adalah seorang yang benar lagi dibenarkan (iaitu dipercayai):
Sesungguhnya setiap orang di kalangan kamu dihimpunkan kejadiannya dalam perut ibunya selama 40
hari berupa air mani, kemudian menjadi segumpal darah selama tempoh yang sama, kemudian menjadi
seketul daging selama tempoh yang sama, kemudian dikirimkan kepadanya seorang malaikat lalu dia
menghembuskan padanya ruh dan dia diperintahkan dengan 4 kalimat; iaitu supaya menulis rezekinya,
ajalnya, amalannya dan adakah dia celaka atau bahagia. Demi Allah Yang tiada Tuhan melainkanNya,
sesungguhnya salah seorang dari kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli syurga, sehingga
jarak antaranya dan syurga tidak lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas
dia mengerjakan amalan ahli neraka lalu dia memasuki neraka. Dan sesungguhnya salah seorang dari
kalangan kamu akan beramal dengan amalan ahli neraka, sehingga jarak antaranya dengan neraka tidak
lebih dari sehasta, lalu dia didahului oleh ketentuan tulisan kitab lantas dia mengerjakan amalan ahli
syurga lalu dia memasuki syurga.


Hadis riwayat al-lmam al-Bukhari dan al-lmam Muslim (Al-Imam al-Bukhari meriwayatkannya dalam (بدء
الخلق (باب ذآر الملئكة) ) nombor 3036, dan dalam ( القدر ) dan dalam ( الأنبياء ) . Al-Imam Muslim meriwayatkannya di awal
kitab ( القدر ) bab ( باب آيفية خلق الآدمي ) nombor 2643.).
Kefahaman Hadis :
1) Peringkat Pertumbuhan Janin Dalam Rahim :
Ayat-ayat yang berkaitan dengannya (Al-Haj : 5) (Al- Mu’minun :12-14)
Hikmat di sebalik kejadian berperingkat-peringkat : Sebagai pengajaran kepada manusia … untuk
mencapai tahap kesempurnaan ma’nawi mestilah melalui cara ((tadarruj)) beransur-ansur tidak gopoh
atau gelojoh.
2) Ditiup Ruh :
Sepakat ulama’ menyatakan bahawa ruh ditiup pada janin selepas 120 hari disenyawakan.
Hikmat bagi perempuan yang kematian suami, baginya iddah selama empat bulan sepuluh hari … bagi
menjamin kesucian rahimnya(tak mengandung).
3) Menggugurkan Janin :
Sepakat ulama’ menyatakan haram (setelah ditiupkan ruh) - dikira sebagai jenayah dan wajib
membayar diat (denda) bila digugurkan, sekalipun mati selepas itu.
Gugurkan sebelum ditiupkan ruh - juga haram pada kebanyakan pendapat. Ada yang kata boleh tapi
pendapat yang dhaif.
4) Keluasan Ilmu Allah
Maha mengetahui keadaan-keadaan makhluk sebelum dijadikan samada iman dan taat atau kufur dan
maksiat, bahagia atau derita semua dalam pengetahuannya.
Ilmu Allah tidak menghalang manusia dari berikhtiar (Al- Syams: 7-10).
Pengajaran hadis:
Kejadian manusia yang unik menunjukkan kekuasaan Allah SWT mencipta makhlukNya, seterusnya
menjadi dalil bahawa hanya Dialah Tuhan yang berhak disembah. Kejadian manusia mesti menjadi
renungan manusia yang berakal, kerana kejadiannya yang teramat indah dan unik ini tiada tolok
bandingnya - manusia tidak mampu mencipta manusia atau robot bernyawa dan berakal fikiran.
Proses kejadian manusia yang berperingkat-peringkat ini telah diceritakan oleh lslam melalui al-Qur'an
dan hadis Nabi semenjak 14 kurun lampau, tetapi manusia baru benar-benar arif tentang proses ini di
zaman kemajuan sains. lni adalah bukti yang jelas bahawa Allah SWT yang mencipta makhluk ini, Dia
jugalah yang Maha mengetahui rahsia kejadian mereka.
Empat ketentuan hidup manusia telah ditetapkan oleh Allah SWT semenjak dia belum lahir ke bumi -
rezekinya, ajal kematiannya, amalannya dan nasibnya sama ada dia akan menjadi seorang yang susah
atau senang.
Amalan terakhir manusia adalah faktor penentu kepada nasibnya yang kekal abadi di akhirat. Boleh
jadi dia sangat baik si sepanjang hayat - tetapi di saat terakhir dia melakukan perbuatan ahli neraka,
iaitu maksiat lalu dia mati dan mendapat balasan neraka. Begitulah sebaliknya.

Tiada ulasan: