Khamis, 15 Mac 2012

AGAK2 MINTA ELAUN NI..NANTI MENJEJASKAN IKHLAS DAN NILAI ALLAH DIAKHIRAT...KERJAYA NI TERUS NAMPAK IBADAH YANG DITUNTUT....BILA SATU2 PERKARA ALLAH NAK BONGKAR...MAKA TERBONGKARLAH....

NFC hilang pajakan pasaraya di Singapura
Lebih banyak soalan dilemparkan ke atas syarikat projek ternakan lembu National Feedlot Corporation (NFC) yang dilanda kontroversi. Kali ini, berhubung kehilangan pajakan pasaraya syarikat itu di Singapura.

NONEAkhbar harian Singapura, Straits Times hari ini melaporkan bahawa pajakan untuk Farmhouse Supermarket di pusat membeli-belah di Rochester telah dibatalkan kerana premis berkenaan gagal disiapkan mengikut masa yang ditetapkan.

Ahli parlimen pembangkang Tony Pua (DAP-Petaling Jaya Utara), yang memetik laporan itu, berkata bahawa pasar raya seluas 25,000 kaki persegi tersebut sepatutnya terletak di tingkat dua pusat membeli-belah berkenaan.

Pua menuntut jawapan mengenai jumlah wang yang telah dilaburkan dalam projek peruncitan itu dan sama ada kerugian akan ditanggung oleh syarikat ternakan lembu NFC yang menerima pinjaman mudah dari kerajaan.
Kadir pertahan dakwaan BN 'beli undi'
Timbalan Presiden Angkatan Amanah Merdeka (AMANAH) Tan Sri Abdul Kadir Sheikh Fadzir hari ini mempertahankan kenyataannya sebelum ini yang mendakwa BN menggunakan wang untuk meraih sokongan pengundi dalam pilihan raya.

NONEAbdul Kadir berkata beliau juga tidak pernah menafikan kenyataan tersebut dalam pertemuan dengan sekumpulan pemimpin Umno bahagian Kulim-Bandar Baru pada 19 Februari lalu.

Beliau berkata demikian bagi menjawab dakwaan seorang pemimpin Umno bahagian tersebut, Mat Saad Osman yang mendakwa Abdul Kadir menafikan kenyataan tersebut dalam pertemuan tersebut.
Mat Saad juga menuntut Abdul Kadir supaya menyaman portal berita berkenaan kerana menyiarkan berita tersebut.
Abdul Kadir bagaimanapun berkata, beliau tidak pernah menafikan kenyataannya itu dalam pertemuan berkenaan.
"Apa saya kata, saya tak nafi langsung. Setiap apa yang saya kata, mana boleh nafi.

"Tak perlu saman, tak perlu tarik balik... Sekarang semua orang cari (Mat Saad), marah dekat dia," kata Abdul Kadir lagi dalam sidang media di pejabatnya hari ini.
Portal The Malaysian Insider pada 17 Januari lalu memetik Abdul Kadir sebagai berkata perbuatan "membeli undi" itu dikenali sebagai taktik "bom."
kuala terengganu by election vote buying in hotel 160109Dalam laporan itu juga, Abdul Kadir dipetik sebagai berkata bahawa beliau sendiri telah mengalami pengalaman itu dan telah memberikan "RM200 hingga RM1,000 dalam kempen pilihan raya Barisan Nasional (BN) untuk mendapat undi."
Bernama pada 10 Mac pula melaporkan, Abdul Kadir didakwa telah mengeluarkan kenyataan bahawa jumlah berkenaan dibayar kepada pengundi di kawasan Kulim-Bandar Baharu supaya mengundi BN pada pilihan raya lalu.
Abdul Kadir dalam sidang medianya hari ini bagaimanapun menjelaskan bahawa perkara itu dilakukan di sebuah negeri yang enggan dinyatakannya.Mengimbau kembali peristiwa berkenaan yang didakwa berlaku pada 40 tahun lalu, Abdul Kadir yang menjadi exco Pemuda Umno ketika itu berkata beliau membantah amalan tersebut.
Tindakannya itu juga disokong secara "senyap-senyap" oleh mantan perdana menteri Tun Abdul Razak serta Tun Dr Ismail, kata Abdul Kadir lagi.
"Sebab dari awal kita tahu tidak elok... Jadi kita tak perlu panjang cerita ini, tak payah buat apa yang dilakukan sebelum ini," katanya.

Kadir berkata, beliau turut berasa sensitif apabila rakyat di kawasannya dikaitkan dengan "sebarang perkara yang tidak baik".

Kadir menyifatkan ahli-ahli Umno termasuk rakyat tanpa mengira kaum ataupun fahaman politik di kawasannya "ibarat manusia intan permata dan tersangat mulia".

"Kami di Kulim Bandar-Baharu tidak pernah dan tidak perlu membayar wang untuk membeli undi sama ada semasa pemilihan parti ataupun semasa pilihan raya umum.

"Ini saya tegaskan bersungguh-sungguh," katanya," katanya sambil menegaskan sepanjang penglibatan beliau dalam tempoh 30 tahun di bahagian itu, tidak pernah menggunakan duit untuk tujuan berkenaan.

"Bukan susah nak jadi popular, kita berkhidmat sepanjang masa, ikhlas dan tak perlu beri (rasuah) duit," katanya.
VIDEO | 5.42 min
Kenapa afidavit Tengku Goh namakan Musa, Gani?
Adakah penjenayah dari Johor Goh Cheng Poh @ Tengku Goh mempunyai hubungan istimewa dengan bekas Ketua Polis Negara, Tan Sri Musa Hassan?

Soalan ini ditimbulkan lima tahun lalu oleh bekas Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (CCID), Datuk Ramli Yusuff dalam afidavit jawapan kepada permohonan habeas corpus Goh supaya dibebaskan daripada perintah kediaman terhad.

Dokumen mahkamah yang ditunjukkan kepada Malaysiakini, menambah lagi misteri mengenai kemungkinan wujudnya hubungan sedemikian, kerana Goh menyatakan dalam permohonannya pada 14 Ogos 2007: “Saya percaya bahawa Ketua Polis Negara juga tidak diberitahu langsung mengenai tangkapan dan tahanan saya."

ramli yusuff asset declare case 120310 05Goh ditahan di Johor Baru pada 1 Ogos 2007, dan diletakkan dikenakan perintah kediaman terhad sehingga dibebaskan empat bulan kemudian.

Ramli (tengah dalam gambar), dalam afidavit jawapan kepada permohonan Goh itu, berkata kenyataan itu "seolah-olah sabjek (Goh) mempunyai hubungan istimewa dengan KPN".

"Ia juga seolah-olah KPN (ketika itu) mempunyai minat khusus ke atas hal ehwal sabjek yg merupakan seorang kurang baik," kata afidavit bekas pengarah CCID itu.

johari baharumGoh telah mengaku mengenai latar belakangnya dan ini dinyatakan dalam afidavit untuk menyokong penahanannya oleh Ramli, bekas
timbalan menteri dalam negeri, Datuk Johari Baharum (kanan) dan polis - bahawa Goh mempunyai sejarah jenayah yang panjang dan pernah dibuang negeri sebelumnya.

Goh mengaku dalam laporan polisnya berhubung aduan yang dibuat terhadapnya bahawa dia tidak mempunyai latar belakang yang baik kerana dia telah dibuang negeri ke Pahang kerana menjadi bookie taruhan kuda.

Afidavitnya yang menyatakan dia telah dibersihkan oleh Badan Pencegah Rasuah (BPR) dan oleh Peguam Negara (AG), Tan Sri Abdul Gani Patail, juga menimbulkan persoalan sama ada dia memperolehi pengetahuan dalaman.

Ramli menyifatkan ini dalam afidavitnya sebagai "satu lagi percubaan nakal mempalitkan nama baik penjawat awam dan agensi kerajaan."

Kata Ramli, terpulanglah kepada BPR dan Peguam Negara untuk menjawab atau menyanggah kenyataan yang dibuat oleh Goh itu.

musa hassan pc 021107 answersAffidavit Goh menyifatkan tuduhan mengenai Musa mempunyai "hubungan" dengannya sebagai tidak berasas dan dia percaya Peguam Negara dapat mengesahkan perkara itu.

Sumber-sumber biasa dengan kes itu berpendapat, jika kenyataan Goh tidak betul, maka kenapa Musa (kiri) atau Peguam Negara tidak mengambil tindakan terhadap Goh ataupun menafikannya. Musa atau Gani tidak memfailkan apa-apa permohonan untuk menangkis dakwaan ini.

Juga, pada hari penangkapan Goh pada 1 Ogos, Musa memberitahu sidang akhbar bahawa beliau telah dianiaya oleh orangnya sendiri.
Pegawai kanan Felda ditugas 'gunting akhbar' di JPM
Setiausaha Koperasi Permodalan Felda (KPF) Abidin Abdul Rahman dilaporkan telah ‘disingkirkan’ ke Jabatan Perdana Menteri kerana didakwa membantah pelantikan Tan Sri Isa Samad sebagai pengerusi koperasi itu, kata Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar.

NONEAbidin yang juga adalah Timbalan Pengarah Besar (Pembangunan Komuniti) Felda, kata Mahfuz (kanan), hanya diberikan tugas menggunting keratan akhbar untuk perpustakaan di jabatan itu sejak 1 Mac lalu.

Menurut beliau, Abidin terpaksa menanggung akibatnya apabila menyuarakan kebimbangan ahli pada Disember lalu berhubung cadangan melantik Isa, yang merupakan pengerusi Felda untuk memimpin KPF. Langkah itu dianggap melanggar peraturan koperasi.

Mahfuz berkata Abidin memaklumkan bahawa beliau hanya akan menerima pelantikan Isa sebagai pengerusi KPF jika bekas menteri besar Negeri Sembilan itu adalah seorang ahli koperasi.

azlan"Dan untuk menjadi ahli, Isa (kanan) mestilah sama ada seorang peneroka Felda atau kakitangan operasinya," kata Mahfuz kepada Malaysiakini semalam.

Mahfuz juga mendakwa bahawa pada asalnya lembaga pengarah Felda mencadangkan supaya Abidin dipindahkan ke Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) tetapi oleh  kerana Felda adalah sebuah badan berkanun manakala JPA adalah entiti kerajaan, maka, ia tidak menjadi kenyataan.

Beliau ke Jabatan Perdana Menteri, kata Mahfuz yang juga ahli parlimen Pokok Sena.

NONE"Ini tindakan memalukan (oleh kerajaan) untuk mengaibkan pegawai kerajaan," kata Mahfuz.

Sebelum ini, Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab (kiri) pula terpaksa mengambil cuti belajar selama sembilan bulan kerana membantah pelantikan Isa.

Adalah difahamkan juga kedua-dua pegawai kanan Felda itu juga membantah cadangan saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) di Bursa Malaysia.
 
 
Persatuan minta elaun 6,000 bilal dinaikkan
Gabungan Persatuan Pegawai dan Kakitangan Masjid Malaysia (GPPKMM) mahu elaun kepada lebih 6,000 bilal di seluruh negara dinaikkan.
  
Setiausaha Agungnya, Mohd Yusoff Daud berkata elaun RM200 hingga RM600 yang mereka terima sekarang adalah amat kecil berbanding dengan khidmat  mereka.
  
"Apa yang diperjuangkan GPPKMM ialah elaun bilal perlu dinaikkan sekurang-kurangnya di atas garis kemiskinan yang ditetapkan kerajaan," katanya kepada Bernama hari ini.
  
Beliau berkata khidmat bilal kepada masyarakat dilihat semakin penting.
  
Mohd Yusoff berkata elaun pegawai dan kakitangan masjid juga perlu diseragamkan.

- Bernama

Tiada ulasan: