Khamis, 15 Mac 2012

ALLAH TAHU SAPE KAKI BELIT...KAKI TIPU...KAKI SONGLAP..KAKI AMBIK RASUAH...MEREKA TAK LEPAS DARI HUKUMAN ALLAH SWT....

Usahawan dakwa Tabung Haji 'aniaya' syarikat orang Islam
Seorang usahawan mempersoalkan tindakan Lembaga Tabung Haji yang didakwa telah menganiaya usahawan bumiputera dengan menganugerahkan satu projek kepada satu syarikat milik bukan Islam.

Pengarah urusan syarikat milik bumiputera itu, Abu Bakar Hasan mendakwa projek untuk membangunkan sistem giliran beratur untuk urusan kaunter itu pada asalnya telah dianugerahkan kepada salah satu anak syarikat Tabung Haji, Tetha Edge Berhad.

Namun, Tetha Edge sendiri tidak membangunkan projek itu tetapi telah menganugerahkannya pula satu syarikat bukan Islam, dakwanya.

NONEAbu Bakar mendakwa, tindakan berkenaan merupakan perbuatan yang menganaktirikan syarikat milik orang Islam, sedangkan syarikat beliau sendiri, Virtual Softnet Solutions Sdn Bhd mampu menjalankan projek tersebut.

"Mengapakah syarikat TH yang mengumpul dana dari pendeposit Islam, menganaktirikan syarikat Islam, sedangkan ini adalah keperluan fardhu kifayah?" kata Abu Bakar dalam sidang media bersama Persatuan Pengguna Islam Malaysia semalam.

Abu Bakar berkata, syarikatnya Virtual Softnet Solutions Sdn Bhd juga "teraniaya" dan mengalami kerugian "beratus ribu ringgi" apabila tender itu tidak diperolehinya.

Beliau menjelaskan, Virtual Softnet "secara logiknya" patut menerima kontrak tersebut memandangkan syarikat berkenaan telah ditawarkan oleh TH untuk menjalankan satu projek perintis yang berkaitan dengan projek yang dipertikaikan itu.

Beliau mendakwa pihaknya telah diberikan "harapan yang salah" dan syarikat itu juga telah menghabiskan masa, tenaga dan wang ringgit untuk menumpukan kepada projek perintis itu.

Syarikat itu juga mengalami kerugian beratus-ratus ribu ringgit kerana tidak dapat menumpukan kepada peluang di tempat lain dan hanya menumpukan projek perintis itu sahaja, dakwanya.

"Logiknya (tender) itu diberikan kepada kami... Tender mahukan (syarat) kepada syarikat yang mengeluar sistem bagi melayakkan (untuk peroleh tender).

"Kami rasa teraniaya sebab enam bulan kami disuruh buat segala-galanya terhadap projek itu. Akhirnya ia diberikan kepada orang lain," katanya.

Abu Bakar mendakwa pihaknya menawarkan harga "paling murah", sebanyak RM2.3 juta dan berada dalam senarai tiga teratas, berbanding Tetha Edge yang menawarkan sebanyak RM2.4 juta selepas tender tersebut dibuka pada Oktober tahun lalu.

Abu Bakar menjawab beliau pernah bertemu dan mengadu kepada Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Ismi Ismail berhubung perkara itu pada pertengahan bulan lalu.

Bagaimanapun, Abu Bakar berkata pegawai berkenaan berkata "tidak boleh nak tolong" syarikat berkenaan.

Sementara, dalam sidang medianya di ibu negara semalam, Abu Bakar berkata pihaknya membuat aduan kepada kepada PPIM berhubung pemberian tender projek sistem itu di 120 buah cawangan Tabung Haji di seluruh negara.
Manakala Pengurus Besar Komunikasi Korporat Tabung Haji, Anis Zuhani Ahmad, ketika dihubungi berkata, pihaknya akan mengeluarkan kenyataan berhubung perkara tersebut secepat mungkin.
'Umno tak perlu kumpul dana p'raya dari bursa'
Bekas menteri kewangan dan bekas bendahari Umno, Tun Daim Zainuddin berkata, parti pemerintah tidak perlu untuk mengumpul dana pilihan raya dari pasaran saham kerana Umno dan parti komponan BN mempunyai sumber kewangan yang cukup untuk menghadapi pilihan raya umum akan datang.

Beliau mengulas spekulasi pasaran bahawa akan ada peningkatan pasaran saham sebelum pilihan raya umum kerana parti pemerintah perlu mengumpul dana pilihan raya dari pasaran.

daim zainuddinDalam satu temubual dengan akhbar harian berbahasa Cina Nanyang Siang Pau, Daim (kanan) menyifatkan ia sebagai satu "persepsi" kerana tidak ada keperluan bagi Umno untuk berbuat demikian.

Dia meneka bahawa pasaran saham Malaysia tidak akan menyaksikan sebarang peningkatan mendadak selagi krisis di Eurozon tidak dapat diselesaikan.

"Jika pasaran luar tidak memuaskan, maka tidak kira apa yang anda lakukan, anda tidak boleh meningkatkan pasaran domestik.

"Di samping itu, saya tidak fikir kita masih ada apa yang dipanggil 'stok Umno' atau 'stok BN' sekarang," katanya dalam laporan tersebut.

Daim juga mendedahkan bahawa beliau telah berhenti daripada pasaran saham, dengan menegaskan bahawa "beliau tidak ada masa dan sudah berusia".
MP dakwa ribuan ditukar menjadi pengundi pos
Ahli parlimen Kuantan, Fuziah Salleh hari ini mendakwa seramai 3,959 pengundi di seluruh negara telah ditukar status menjadi pengundi tentera atau polis.

NONEFuziah berkata perkara itu tidak masuk akal kerana pengundi berkenaan berusia lebih 30 tahun.

"Had umur untuk menyertai tentera dan polis ialah 30 tahun. Tetapi ada di antara pengundi yang ditukar status ini berusia sehingga 60 tahun," dakwanya.

Bercakap kepada media di lobi parlimen, Fuziah juga mendakwa nama pengundi berkenaan telah dikeluarkan daripada daftar pengundi induk untuk suku ketiga tahun lalu tetapi muncul semua dalam senarai pengundi pos dalam suku tahun seterusnya.Azizan ingin bercuti, tak cadang lantik pemangku MB
Menteri Besar Kedah Datuk Seri Azizan Abdul Razak berkata beliau ingin bercuti, jika berpeluang, namun tidak bercadang untuk melantik pemangku semasa ketiadaannya.
  
"Cuti bukan payah apa pun, ambil beg beli tiket kapal terbang, pergilah... Cuti ada panjang, ada pendek. Takkan nak pergi tengok cucu baru pun nak suruh orang ambil alih.
  
penang kedah timber logging azizan abdul razak 310708 03"Tak dak pemangku (Menteri Besar), semua teratur, ribut sudah hilang," katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan mesyuarat Exco hari ini.
  
Beliau disoal sama ada akan bercuti dalam tempoh terdekat.
  
Dalam perkembangan lain, Azizan berkata kerajaan negeri kesal dengan kejadian yang menimpa kanak-kanak berusia 5 tahun, Foong Chun Yuan, yang meninggal dunia selepas terlanggar dinding cermin di Jeti Kuala Kedah Jumaat lepas.
  
Beliau berharap pihak berkenaan akan mengambil langkah sewajarnya bagi menjamin keselamatan pelancong serta orang ramai.
  
"Apatah lagi kita menuju ke arah negeri pelancongan terunggul, kita bersimpati dengan keluarga mangsa," katanya.
  
Foong, yang ingin bercuti di Pulau Langkawi bersama keluarganya, meninggal dunia di Hospital Sultanah Bahiyah Isnin lepas setelah tidak sedarkan diri sejak kejadian itu berlaku.

- Bernama
DAP dakwa pengarah NFC keluarkan wang RM12 juta
DAP hari ini mendakwa, pengarah National Feedlot Corporation telah memindahkan dana berjumlah RM12 juta daripada pinjaman mudah kerajaan melalui satu syarikat berpangkalan di Singapura.

Pengarah publisiti DAP, Tony Pua mendakwa, pengarah berkenaan telah mengeluarkan wang tersebut secara terus melalui sebuah syarikat yang dinamakannya Global Biofuture Pte Ltd.

Beliau mendakwa demikian berdasarkan rekod audit daripada badan pengawalselia syarikat Singapura, Singapora Accounting and Corporate Regulatory Authority (ACRA) yang menunjukkan bahawa pengarah Global Biofuture telah berhutang dengan syarikat berkenaan.
"Berdasarkan akaun yang telah diaudit daripada ACRA bertarikh 31 Disember 2010, ia dinyatakan bahawa pengarah tersebut berhutang sebanya SGD4,975,415 (RM11.98 juta).
"Malah, seorang pemilik saham tunggal yang bukan merupakan seorang pengarah juga berhutang dengan syarikat tersebut sebanyak SGD60,000 (RM144,000)," kata Pua lagi dalam satu kenyataan hari ini.
Pua juga berkata pengarah berkenaan telah mempertahankan pelaburan mereka sebelum ini dalam bidang restoran dan supermarket di Singapura sebagai satu usaha pemasaran dan promosi kepada produk daging NFC.

Bagaimanapun, dakwaan bahawa pengarah berkenaan telah mengeluarkan wang berjumlah hampir RM12 juta secara terus daripada Global Biofuture itu tidak akan dapat dipertahan, katanya.
Tambahnya, audit ACRA juga menunjukkan bahawa Global Biofuture telah berhutang sebanyak SGD7,935,877 (RM19.1 juta) kepada syarikat lain yang berkaitan dengan pengarah syarikat tersebut.
"Oleh itu kami mempunyai alasan yang kuat untuk percaya bahawa Global Biofuture merupakan sebahagian daripada kumpulan syarikat keluarga Shahrizat," katanya lagi dalam satu kenyataan hari ini.

Pua mendakwa pengarah syarikat berkenaan merupakan anggota keluarga kepada menteri kabinet Malaysia, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil.

Tiga orang pengarah syarikat tersebut merupakan suami Shahrizat – Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail serta dua orang anak mereka – Wan Shahinur Izran dan juga Wan Izzana Fatimah Zabedah.

Kesemua anak menteri itu, kecuali Wan Izzana, memegang 60,000 saham setiap seorang manakala seorang lagi anak Shahrizat, Wan Shahinur Izmir, juga memegang 60,000 saham syarikat tersebut, dakwa Pua.

Syarikat berkenaan, termasuk National Meat and Livestock Sdn Bhd, Real Food Company Sdn Bhd dan Meatworks (Singapore) Pte Ltd, kesemuanya mendapat sumber dana daripada pinjaman RM250 juta daripada kerajaan Malaysia, dakwa Pua lagi.

"Pemindahan wang kepada pengarah tertentu jelas merupakan jenayah pecah amanah dan penyalahgunaan wang awam...

"Peguam Negara seharusnya tidak teragak-agak untuk mendakwa pengarah NFC untuk penyalahgunaan yang amat jelas ini," katanya dalam satu kenyataan hari ini.
PMO nafi biaya majlis sambutan hari jadi Najib
Pejabat Perdana Menteri (PMO) menafikan dakwaan PKR bahawa pembiayaan untuk sambutan majlis hari jadi Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak ditanggung oleh pejabat berkenaan.

Satu kenyataan yang dikeluarkan PMO lewat petang ini menyebut bahawa perbelanjaan yang didakwa melibatkan jumlah RM79,053 itu juga tidak betul.

Kenyataan itu menjawab dakwaan yang dibuat pengarah strategi PKR, Rafizi Ramli hari ini berhubung majlis jamuan bankuet untuk sambutan hari jadi Najib pada 24 Julai lalu.

"Tuduhan bahawa perbelanjaan majlis hari jadi Perdana Menteri dibiayai oleh kerajaan atau menggunakan wang rakyat seperti yang dicanang oleh Rafizi Ramli adalah tidak benar sama sekali.

"Jumlah perbelanjaan yang disebut juga adalah tidak betul dan kos majlis itu telah dibiayai sendiri oleh Perdana Menteri," kenyataan ringkas itu dipetik.
Kenyataan itu bagaimanapun tidak menjelaskan jumlah sebenar yang ditanggung perdana menteri untuk majlis berkenaan.
Terdahulu, Rafizi mendakwa bahawa kos untuk majlis sambutan hari jadi Najib itu telah dibilkan kepada PMO.

Rafizi dalam sidang medianya di lobi Parlimen hari ini turut menunjukkan tempahan majlis bankuet dari Hotel Shangri-La kepada pejabat berkenaan.

Menurut dokumen itu, majlis tersebut diadakan untuk 100 orang pada 24 Julai tahun lepas di kediaman rasmi perdana menteri di Seri Perdana, Putrajaya.

Di majlis itu, kata Rafizi, 47 hidangan antarabangsa disajikan, termasuk daging panggang yang diimport dari New Zealand, hidangan Jepun dan masakan Barat.
Jumaat lalu, Rafizi turut membuat dakwaan serupa, tetapi melibatkan jamuan bankuet untuk satu majlis pertunangan anak perempuan Najib.
PMO juga menafikan dakwaan melibatkan kos berjumlah RM409,767 itu.
PKR: PMO dibilkan RM80,000 sambut hari jadi PM
PKR telah membuat dakwaan terbaru bahawa Pejabat Perdana Menteri (PMO) telah dibilkan bagi urusan peribadi Datuk Seri Najib Razak, kali ini melibatkan RM79,053 untuk majlis sambutan hari jadi beliau.
Bercakap dalam sidang akhbar di lobi Parlimen hari ini, Pengarah Strategi PKR, Rafizi Ramli menunjukkan tempahan majlis bankuet dari Hotel Shangri-La kepada Pejabat Perdana Menteri (PMO).

Menurut dokumen itu, majlis tersebut diadakan untuk 100 orang pada 24 Julai tahun lepas di kediaman rasmi perdana menteri di Seri Perdana, Putrajaya.

Di majlis itu, kata Rafizi, 47 hidangan antarabangsa disajikan, termasuk daging panggang yang diimport dari New Zealand, makanan Jepun dan makanan Barat.
NONE

Tiada ulasan: