Isnin, 3 September 2012

DIDUNIA BUATLAH APA YANG KITA SUKA TAPI INGAT AKHIRAT KITA DAPAT HUKUMAN SETIMPAL APA YANG KITA KERJAKAN...PERKATAAN2 KRONI...ORANG KENAL..BERKUASA DLL TAK TIMBUL LAGI...TERIMA SAJALAH HASIL PERBUATAN KITA SENDIRI

Najib yakin kota Belud terus jadi kubu kuat BN di Sabah

  • Bernama
  • 9:04AM Sep 3 2012
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak optimis bahawa Kota Belud, yang merupakan tempat kelahiran Umno di Sabah menerusi pilihan raya kecil pada tahun 1991, akan terus menjadi kubu kuat Barisan Nasional (BN).
  
Sehubungan itu, beliau yakin tiga kawasan Dewan Undangan Negeri iaitu Usukan, Tempasuk dan Kadamaian dalam Parlimen Kota Belud akan kekal dalam genggaman BN pada pilihan raya umum akan datang.

Dalam pilihan raya lepas, semua kerusi di kawasan itu dimenangi calon BN.
  
Najib juga berkata Umno, yang berasal dari Semenanjung, berjaya memecah tembok kesukuan di negeri ini.
  
"Sebenarnya, sejarah Umno Sabah bermula dari Kota Belud selepas parti itu dibawa masuk oleh Tun Datu Mustapha (Datu Harun) (bekas presiden Usno) yang mana beliau sendiri membubarkan Usno.

"Oleh itu, kita harus bersatu-padu di bawah panji-panji Umno dan BN supaya Sabah boleh menjadi kubu kuat BN," katanya ketika berucap di majlis rumah terbuka Aidilfitri anjuran Speaker Dewan Rakyat Tan Sri Pandikar Amin Mulia bersama Pertubuhan Bajau Bersatu Sabah (Usbo) di Kampung Rampayan Laut dekat Kota Belud semalam.
  
Turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Rosmah Mansor, Ketua Menteri Datuk Seri Musa Aman dan presiden Usbo, yang juga Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah, Datuk Seri Salleh Said Keruak.
  
Najib berkata walaupun rakyat Sabah mempunyai perbezaan dari segi budaya, namun ia tidak seharusnya menjadi halangan kepada mereka untuk bersatu-padu dalam arena politik demi masa depan rakyat yang lebih baik.
  
"Kalau zaman penjajahan dahulu, mereka mendapat menguasai kita selama 400 tahun kerana mereka mengamalkan dasar pecah dan perintah.
  
"Kita tahu kalau kita berpecah dalam kelompok yang kecil dan membiarkan sentimen kesukuan mengatasi pertimbangan yang lebih bersifat nasional dan rasional, maka kita akan menjadi masyarakat yang lemah," katanya.

Perdana menteri turut mengingatkan rakyat Sabah supaya tidak terpengaruh dengan hasutan dan janji manis pembangkang kerana 'masa depan rakyat bukan di tangan pembangkang, tetapi di tangan kerajaan BN'.
  
Beliau berkata rakyat seharusnya memberi sokongan padu dan terus bersama BN yang mentabdir negara ini dengan baik, serta mengamalkan keadilan secara keseluruhan.
  
"Hanya kerajaan BN boleh mencorakkan masa depan ke arah yang lebih maju, dan bukan pihak pembangkang yang tidak berupaya di samping penuh dengan banyak pembohongan.
  
"Sebagai contoh, Menteri Besar Selangor sebut manifesto (parti itu) bukan satu perjanjian yang perlu ditunaikan. Kita dalam BN sebut manifesto itu sebagai satu perjanjian untuk kita tepati. Sebab itu, mereka kritik hebat apabila kita pilih tema Hari Merdeka Janji ditepati," katanya.
  
Sementara itu, Musa menasihati rakyat supaya tidak terperangkap dengan pembangkang.
  
"Kita akan teruskan perjuangan sehingga ke peti undi sampai kerajaan diterajui BN. Malaysia sudah ada perdana menteri yang bagus dan banyak program serta dasar dilakukan," katanya.
  
Beliau juga berkata kehadiran ribuan orang di  majlis itu menunjukkan sokongan yang kuat terhadap BN.

- Bernama
Polis 'buru' individu mahu tukar bendera
5:22PM Sep 2 2012
Polis menggesa individu ya ng terlibat membawa bendera alternatif "Sang Saka Malaya" dan pihak yang dalam perhimpunan "Janji Demokrasi" pada malam merdeka tampil membantu siasatan.

Menurut kenyataan dalam Facebook, Bukit Aman berkata, ketua polis negara memandang serius perbuatan itu kerana ia bercanggah dengan perlembagaan dan proses demokrasi.

Pasukan keselamatan juga meminta pihak dan saksi kejadian memijak gambar perdana menteri dan isteri turut tampil.

Menurut kenyataan itu lagi, siasatan kini sedang dijalankan di bawah seksyen 4 (1)(a) Akta Hasutan, seksyen 504 dan 509 Kanun Keseksaan.

Semalam seorang pemblog pro-Umno telah menyalahkan perbuatan tersebut kepada penganjur Janji Demokrasi dengan menuduh bahawa mereka turut mahu menukar bendera kebangsaan, Jalur Gemilang.

Menjawab dakwaan itu, juga di blog, penulis yang memperkenalkan diri sebagai "Serigala Selatan" semalam mengaku bertanggungjawab mengibarkan Sang Saka Malaya tetapi tidak berniat menggantikan dengan Jalur Gemilang.

Katanya, beliau membawa bendera itu sebagai mahu memperingatkan orang ramai tentang sumbangan tokoh sejarah ke arah kemerdekaan.
Polis perjelas sebab tak sertai perbarisan merdeka S'gor
6:07PM Sep 2 2012
Ketiadaan pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada perbarisan dalam sambutan hari kemerdekaan Selangor disebabkan tugas-tugas trafik dan kawalan keselamatan, kata ketua polis negeri Datuk Tun Hisan Hamzah.

Tun Hisan berkata, sejak daripada awal pun, pihak polis memang tidak menyertai latihan untuk perbarisan sempena sambutan Hari Kemerdekaan peringkat negeri, lapor Utusan Malaysia.

''Jadi kita hanya membantu dalam menjaga keamanan dan mengawal lalu lintas,'' beliau dipetik sebagai berkata kepada harian itu.

Pada malam 30 Ogos lalu, Malaysiakini melaporkan, pihak polis dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM) menarik diri daripada perarakan hari kemerdekaan peringkat negeri Selangor yang diadakan di Dataran Kemerdekaan Shah Alam.

Exco Selangor, Teresa Kok berkata, alasan yang diberikan oleh pihak polis dan tentera ialah kerana adanya ucapan berunsur politik.

Majlis sambutan itu turut menjadi kontroversi apabila Sultan Selangor tidak dijemput pada acara tersebut.

Sebaliknya, Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim pula hadir dan memberikan ucapan pada hari tersebut.
Lagi kemarahan rakyat S'wak pada TV3, Nurul Syuhada
1:16PM Sep 2 2012
Bukan sahaja parti pemerintah Sarawak, pembangkang negeri juga hari ini menyuarakan perasaan tidak senang terhadap kenyataan seorang pengacara TV3 yang melabelkan Bintulu sebagai kawasan daif.

Pemuda PAS Sarawak berkata, kenyataan oleh Nurul Syuhada Nurul Ain semasa lintas langsung stesen itu kelmarin " benar-benar mengguris hati rakyat Sarawak".

"Kenyataan spontan mengenai kedaifan Bintulu ini menunjukkan ketidakpedulian pengacara TV3 tersebut, yang juga merupakan seorang wartawan.

"Jika kualiti kewartawanan di TV3 adalah sebegini rendah, tidak hairanlah berita-berita di TV3 setaraf berita kedai kopi, penuh fitnah dan tangkap muat," kata Ketua Pemuda PAS Sarawak Mohd Arifiriazul Paijo.

Semalam, Pemuda Parti Pesaka Bumiputera Bersatu (PBB) juga dilapor mahu Nurul Syuhada meminta maaf secara terbuka atas kenyataannya itu bagi meredakan kemarahan penduduk.

Pandi berkata, Nurul Syuhada kurang arif mengenai Bintulu sehingga beranggapan Bintulu sebagai daif walhal Bintulu merupakan penyumbang utama kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia dengan hasil gas dan minyaknya.

Tanggapan umum S'wak daif Bintulu juga bakal menjadi tuan rumah perayaan sambutan Hari Malaysia peringkat kebangsaan pada 16 September ini.

Dalam kenyataannya hari ini, Mohd Arifiriazul berkata, hakikatnya, Bintulu, merupakan bandar ketiga terbesar di Sarawak dan merupakan hub industri LNG di Sarawak yang menjadi penyumbang utama pendapatan negara.

"Kami menggesa pihak TV3 memohon maaf atas ucapan semberono pengacara mereka mengenai Bintulu.

"Kami menasihatkan pihak TV3 mewajibkan kerja rumah kepada semua wartawan mereka sebelum menerbitkan sesuatu berita," katanya.

Bagaimanapun, dewan itu berpendapat, isu itu timbul kerana kerajaan negeri didakwa gagal membangunkan Sarawak sehingga dilabel daif.

"Masyarakat umum masih menganggap Sarawak sebagai negeri miskin dan daif, kecuali di kawasan bandar seperti Kuching. Ini merupakan satu persepsi umum yang ada benarnya," katanya.
'Pakatan tak pernah bangkitkan tukar bendera'
3:54PM Sep 2 2012
Penasihat DAP, Lim Kit Siang menegaskan, Pakatan Rakyat tidak pernah membincangkan atau membangkitkan isu untuk menukar bendera Jalur Gemilang dalam mana-mana mesyuaratnya.

Lim Kit Siang juga berkata, membuat perubahan pada Jalur Gemilang juga bukan agenda Pakatan.

"Apabila Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak bersama tiga menteri kanan Umno menyerang dengan mengatakan bahawa ada desas-desus Pakatan mahu menggantikan Jalur Gemilang, ia mencerminkan diri mereka yang terdesak.

''Saya tidak percaya, dengan semua anggota polis dan sumber perisikan mereka, perdana menteri dan menteri dalam negeri tidak sedar bahawa tidak ada kebenaran pun mengenai desas desus itu,'' katanya dalam satu kenyataan media.

Semalam Najib mendakwa Pakatan ingin mengubah Jalur Gemilang.

Beliau berkata, bagaimanapun, hasrat itu tidak dapat dilaksanakan kerana Putrajaya masih lagi di bawah pimpinan BN.
Anwar diserang lagi di Alor Setar, dakwa PKR
10:43PM Sep 2 2012
Selepas bas jelajahnya disabotaj Jumaat lalu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim sekali lagi menjadi mangsa apabila didakwa diserang semasa berucap di Alor Setar sebentar tadi.

Menurut twit pemimpin PKR, sekumpulan yang didakwa anggota kumpulan pendesak Melayu PERKASA mengganggu acara di Masjid Pumpong dekat ibu negeri di Utara Semenanjung itu.

Anggota Parlimen Kuantan Fuziah Salleh hampir jam sembilan tadi menulis di Twitter dengan mendakwa insiden itu berlaku ketika Anwar memberi tazkirah di masjid.

Sementara itu, Naib Presiden PKR N Surendran pula mendakwa kumpulan itu cuba melempat batu ketika acara itu.

"Anwar kini selamat di rumah Imam selepas serangan PERKASA," dakwa Surendran.
Pasukan khas siasat kes serang bas jelajah Anwar

  • Bernama
  • 8:46AM Sep 3 2012
Polis membentuk tiga pasukan khas bagi menyiasat tiga laporan yang dibuat membabitkan insiden di Dataran Merdeka, serangan terhadap bas Jelajah Merdeka Rakyat dan berhubung tindakan penganjur 'Himpunan Janji Bersih' yang telah melanggar Akta Perhimpunan Aman 2011.
  
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman, Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata dalam insiden pertama yang berlaku di Dataran Merdeka semasa Himpunan Janji Bersih, Khamis lalu, polis meminta individu terlibat mempamerkan bendera bagi menggantikan Jalur Gemilang supaya tampil membantu siasatan.
  
Katanya, polis juga mahukan individu dalam insiden memijak dan menunjukkan punggung ke atas gambar pemimpin negara pada malam perhimpunan itu juga tampil memberi keterangan kepada polis.
  
"Kita menubuhkan pasukan khas ini bagi menyiasat ketiga-tiga insiden berkenaan termasuk yang berlaku semasa perhimpunan itu berdasarkan siaran gambar-gambar yang telah dihebahkan oleh pihak media. Kita minta individu-individu yang terlibat itu untuk tampil memberi keterangan.
  
"Sekiranya gagal tampil membantu siasatan, kita (polis) akan memburu dan mencari mereka serta mengenakan tindakan berdasarkan undang-undang yang ada," katanya dalam sidang media di Ibupejabat Polis Daerah Dang Wangi di ibunegara semalam.
Mohd Bakri berkata tindakan segelintir individu yang cuba membuat provokasi semasa perhimpunan itu boleh menjejaskan keamanan dan keharmonian negara serta mewujudkan anasir negatif yang boleh menggugat keselamatan negara.

Beliau berkata berhubung insiden mempamerkan bendera baru bagi menggantikan bendera Malaysia kes disiasat mengikut Seksyen 4 (1)(a) Akta Hasutan 1948, manakala kejadian memijak gambar pemimpin negara kes disiasat mengikut Seksyen 290 Kanun Keseksaan kerana menimbulkan mudarat serta Seksyen 504 Kanun Keseksaan dengan sengaja mengaibkan dengan niat hendak memecahkan keamanan.
  
Katanya, insiden menunjukkan punggung terhadap gambar pemimpin negara  boleh  disiasat mengikut Seksyen 509 Kanun Keseksaan kerana cuba mengaibkan kehormatan
seseorang.
  
Sementara itu, Mohd Bakri berkata berhubung satu laporan polis yang dibuat di Balai Polis Tun H.S Lee pada Rabu lepas, polis kini menyiasat laporan berhubung tindakan penganjur Himpunan Janji Demokrasi yang gagal memberi notis untuk berhimpun Khamis lepas.
  
Mohd Bakri berkata polis meminta penganjur tampil membantu siasatan kerana melanggar Seksyen 9(5) Akta Perhimpunan Aman 2011 iaitu gagal memberi notis 10 hari awal untuk berhimpun.  
  
Dalam pada itu, polis telah merakam keterangan lima saksi termasuk seorang pemandu bas berhubung insiden serangan dan simbah cat ke atas sebuah bas yang digunakan dalam program Jelajah Merdeka Rakyat PKR di Kota Bharu.
Mohd Bakri berkata kes disiasat mengikut Seksyen 427 Kanun Keseksaan kerana melakukan khianat dan polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat tampil memberi keterangan di balai-balai polis berhampiran.

- Bernama
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Remove |
Peniaga demonstrasi aman, mohon izin berniaga

  • Bernama
  • 8:32AM Sep 3 2012
Seramai 50 peniaga kecil di Padang Kota Lama di George Town mengadakan himpunan aman bagi membantah tindakan anggota penguatkuasa Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) yang hampir setiap malam melakukan rondaan di kawasan itu dan merampas barang perniagaan mereka.

Penjual aiskrim, Syahir Abdul Rahman, 23, mendakwa, beliau bukan sahaja tidak boleh berniaga selepas baranganya dirampas malah diugut akan dimasukkan ke dalam lokap oleh anggota penguatkuasa berkenaan sekiranya terus berdegil berniaga di situ.
  
"Bukannya kami tidak cuba memohon lesen, sudah beberapa kali kami minta tapi tidak dapat. Kami pernah adakan pertemuan dengan exco kerajaan negeri untuk kemukakan rayuan tetapi sehingga hari ini tiada jawapan," katanya kepada pemberita malam tadi.
  
Peniaga veteran, M. Balakrishnan, 54, berkata sejak 14 tahun menjalankan perniagaan di situ tidak pernah berhadapan dengan masalah sedemikian.

Beliau yang menyediakan perkhidmatan urut refleksologi berkata semua peniaga di situ tiada punca pendapatan lain dan tidak kisah membayar saman beberapa kali dalam sebulan asalkan barangan mereka tidak dirampas.

"Mereka (penguatkuasa) berkawal sampai pukul 12 malam jika terus begini siapa yang hendak beli barang kami," katanya.

Peniaga cenderamata, Nursham Fatihah Zulkifli, 28, berkata jika operasi perniagaan dihentikan, kawasan yang menjadi tarikan pelancong itu akan menjadi lenggang dan gelap.
  
"Jika kerajaan negeri boleh beri lesen kepada peniaga kecil di Queensbay dan Persiasaran Gurney mengapa tidak boleh buat perkara yang serupa kerana kebanyakan peniaga ini sudah lebih 10 tahun beroperasi dan mereka adalah nadi Padang Kota Lama," katanya.
  
Peniaga barang mainan, Mahathir Azizan 34, berkata beliau dan peniaga lain tidak menghalang lalulintas dan sentiasa memastikan kebersihan premis niaga masing-masing justeru beliau berasa hairan mengapa masalah itu masih berlanjutan.
  
Himpunan aman yang berlangsung kira-kira 30 minit itu bersurai selepas anggota penguatkuasa MPPP beredar.

- Bernama

Tiada ulasan: