Sabtu, 1 September 2012

BILA KITA MASIH MENAFI HUKUM ALLAH SWT....HUKUM ALLAH DIPERKECILKAN....ORANG BEGINI MENEMPAH NERAKA DAN KEMURKAAN ALLAH...SUDAHLAH JAHIL...DEGIL LAGI...MELAWAN PULAK...BILA MANUSIA TAK SEDAR DIRI ALLAH DAH HIDUPKAN DAN BERI REZEKI...TAPI MASIH DEGIL PADA SURUHAN ALLAH SWT

Adilkah perogol dilepas bebas?

Nasrudin Hassan, 31 Ogs 2012
1. Kes Noor Afizal Azizan yang baru sahaja terlepas dari hukuman penjara sangat memeranjatkan majoriti rakyat Malaysia terutama mereka yang mengikuti perkembangan kes ini. Dewan Pemuda PAS Malaysia juga sangat terkejut dengan keputusan Mahkamah Rayuan yang membenarkan permohonannya bagi mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen untuk membebaskannya dengan perintah berkelakuan baik selama lima tahun dengan ikat jamin RM25,000 kerana merogol gadis bawah umur memandangkan dia mempunyai masa depan yang baik.

2. Melalui bon jaminan berkelakuan baik atas kesalahan merogol bawah umur, seorang lagi pesalah rogol telah dibebaskan dari hukuman penjara. Chuah Guan Jiu, 22 seorang juru elektrik yang didapati bersalah merogol teman wanitanya yang berusia 12 tahun sebanyak dua kali pada tahun lepas tetapi pesalah ini juga turut dibebaskan dengan ikat jamin RM25,000 dengan bon jaminan berkelakuan baik.

3. Bagi Dewan Pemuda PAS Malaysia, hukuman yang dijatuhkan ke atas pesalah laku jenayah rogol ini terlalu ringan. Maqasid atau tujuan hukuman dijatuhkan adalah untuk memberikan kesedaran kepada pesalah laku dan juga masyarakat lain agar tidak melakukan jenayah yang sama.

4. Impak dari keputusan mahkamah yang membebaskan dua penjenayah ini dari hukuman penjara sangat-sangat membimbangkan kerana ianya mungkin menjadi sumbangan kepada kejatuhan sosial yang buruk terutama di kalangan mereka yang mempunyai duit dan “masa depan yang baik”.

5. Apabila kedua penjenayah ini dibebaskan hanya dengan membincangkan masa depan kedua mereka. Bagaimana pula dengan mangsa ? keadilan bagaimana diberikan kepada mangsa ?

Antara perkara yang dibimbangi oleh Dewan Pemuda PAS Malaysia adalah ;

1)      Selepas ini adakah sekiranya individu yang mempunyai masa depan yang baik dan dia didapati bersalah, mereka ini akan hanya dikenakan perintah berkelakuan baik dan ikat jamin RM25,000 untuk kesalahan pertama kali?

2)      Apakah jaminan pesalah pertama kali yang diperintahkan untuk berkelakuan baik akan benar - benar berkelakuan baik dalam tempoh tersebut berbanding dengan pemantauan rapi seperti di dalam penjara ?

Keputusan seperti ini sangat membimbangkan kerana ianya akan ditafsirkan oleh masyarakat bahawa mereka yang mempunyai wang yang banyak  untuk diikat jamin dan melakukan jenayah rogol buat pertama kalinya tidak akan dikenakan hukuman penjara.

Jadi apa bezanya si penjenayah yang mengupah budak bawah umur untuk melakukan zina dengannya lalu dibayar padanya RM 25,000 ?

Apa jaminan  terhadap masa depan mangsa setelah sabit kesalahan ke atas perogolnya?

6. Dalam Islam Rogol ialah satu jenayah yang hina serta dilarang oleh semua agama. Malah tiada insan yang normal boleh menerimanya. Semua sistem dan undang-undang dunia menganggap perbuatan ini sebagai keji dan mengenakan hukuman paling berat keatasnya. Islam mempunyai pendirian jelas yang menyatakan yang perbuatan terkutuk ini haram (dilarang) dan mengenakan hukuman pencegahan atas seseorang yang melakukannya.

7. Keganasan jenayah ini diperjelaskan melalui penggunaan kalimah bahasa arab yang menyebut rogol sebagai ightisab  iaitu  mengambil sesuatu secara salah dengan kekerasan.

8. Menurut Dr. Ahmad Yusuf Sulaiman, professor undang-undang Syariah Islamiyyah di Universiti Kaherah, "Jika seorang perempuan dirogol, dia sepatutnya menyaman  orang yang merogolnya. Jika terbukti yang dia dirogol, maka mahkamah mesti mengenakan hukuman ta`zir (mengikut budi-bicara hakim) atas perogol. Hukuman ta`zir itu boleh mencapai hukuman mati, mengikut beberapa mazhab. Hal ini sama sekali berdasarkan atas bukti yang rogol itu disahkan melalui ujian perubatan dan proses mahkamah, jika tiada pengakuan dari perogol itu sendiri".

"Dalam kes yang perogol mengakui jenayah itu, maka hukuman zina dikenakan atasnya. Jika dia tidak berkahwin, maka dia disebat 100 sebatan. Jika dia berkahwin, maka dia direjam hingga mati".

"Untuk mangsa rogol, tiada hukuman dikenakan atasnya. Dia mesti dilayan dengan mulia dan hormat, dan semua bentuk pertolongan mesti diberi kepadanya untuk mendapatkan haknya".

9. Perogol pula tertakluk kepada hukuman hadd untuk zina, walaupun jika rogol itu tidak dilakukan dengan pisau atau senjata api . Jika senjata digunakan untuk mengancam, maka dia ialah muharib, dan tertakluk kepada hukuman hadd yang dinyatakan dalam ayat Allah berfirman  di dalam surah al-Maidah ayat 33 yang bermaksud,

"(Sesungguhnya pembalasan terhadap orang yang memerangi Allah dan Rasul-Nya dan membuat kerusakan di muka bumi, hanyalah mereka dibunuh atau disalib, atau dipotong tangan dan kaki mereka dengan bertimbal balik, atau dibuang dari negeri (tempat kediamannya). Yang demikian itu (sebagai) suatu penghinaan untuk mereka didunia, dan di akhirat mereka beroleh seksaan yang besar)"

10. Justeru, bagaimanakah kes Noor Afizal Azizan yang mengaku di mahkamah beliau bersalah tetapi masih dibebaskan daripada dikenakan hukuman yang setimpal ? Adakah hanya semata-mata dia seorang atlit yang kononnya beliau memiliki masa depan yang cerah untuk mengharumkan negara ? Harumkah nama negara bila ia diperjuangkan oleh penjenayah ?

Nasrudin bin Hassan
Ketua Dewan Pemuda PAS Malaysia


Salam Perjuangan dari ~ Aku Pejuang IsLam ~ [ API ]

Kes rogol: Hormati keputusan mahkamah ke atas Noor Afizal

Posted on the August 30th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
Pemain boling tenpin handalan kebangsaan Noor Afizal Azizan.
KUALA LUMPUR- Keputusan Mahkamah Rayuan yang mengekalkan keputusan Mahkamah Sesyen membebaskan pemain boling tenpin handalan Noor Afizal Azizan dengan perintah berkelakuan baik dan ikat jamin kerana merogol gadis bawah umur perlu dihormati dan kemuliaan mahkamah perlu dipelihara dan disanjungi.
Menegaskan demikian, Setiausaha agung Majlis Kebangsaan Jaksa Pendamai Malaysia, Datuk M.Ramalingam berkata hakim-hakim Mahkamah Rayuan telah bersusah payah menjelaskan rasional di sebalik keputusan mereka terhadap “pesalah terhadap kanak-kanak buat pertama kalinya itu”.


Noor Afizal diperintah berkelakuan baik selama lima tahun dan ikat jamin RM25,000 kerana kesalahan berkenaan.
Dalam satu kenyataan hari ini, beliau berkata: “Tidak timbul soal hakim-hakim kita menyalahgunakan peluang yang dibentangkan pada semakan kehakiman demi kepentingan masyarakat sivil.
“Ía menuntut kebijaksanaan dan pengetahuan serta perpaduan hakim untuk mencapai keputusan yang dapat diterima secara sah dengan kepentingan awam dilindungi dengan betul,” kata beliau.
Pada 8 Ogos, Mahkamah Rayuan membenarkan rayuan Noor Afizal supaya dikekalkan keputusan Mahkamah Sesyen pada 5 Julai tahun lepas yang memerintahkannya berkelakuan baik selama lima tahun dengan ikan jamin RM25,000.
Mahkamah tersebut mengambil kira beberapa faktor termasuk kewujudan hubungan seks atas persetujuan bersama antara tertuduh dengan gadis berkenaan.
Noor Afizal, 21, mengaku bersalah melakukan kesalahan itu ke atas gadis berusia 13-tahun di sebuah hotel di Ayer Keroh, Melaka antara 12.30 pagi dan 5 pagi 5 Jun, 2009.
Namun berikutan rayuan pihak pendakwa, Mahkamah Tinggi Melaka pada 20 Sept tahun lepas menjatuhkan hukuman penjara lima tahun ke atas Noor Afizal.
Panel tiga hakim diketuai Presiden Mahkamah Rayuan Tan Sri Raus Md Sharif dalam membenarkan rayuan pihak pendakwa untuk hukuman lebih berat, sebulat suara mengetepikan hukuman penjara lima tahun ke atas Noor Afizal oleh Mahkamah Tinggi itu.
Pemain boling tenpin itu pernah mewakili Negeri Sembilan antara 2004-2010 dan serentak itu, mewakili Malaysia dalam Kategori Belia Kebangsaan selama lima tahun (2004-2008).
Noor Afizal juga pernah beraksi di Kejohanan Terbuka Thailand International pada April tahun ini, dan dijangka mewakili Kedah dalam beberapa pertandingan yang bekal menjelang termasuk Kejohanan Terbuka Antarabangsa KL 2012. -Bernama

Bayi perempuan ditemui di hadapan kedai surat khabar

Posted on the August 29th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

KUALA TERENGGANU: Seorang bayi perempuan yang sihat dan cukup sifat ditemui di hadapan sebuah kedai menjual surat khabar di Jalan Sultan Omar di sini, hari ini.
Bayi yang dibalut dengan tuala berwarna biru dan hanya memakai lampin itu diletakkan dalam sebuah beg pakaian dan ditinggalkan di hadapan pintu kedai berkenaan.
Rozlan Shahril Hamzani, 31, yang menemui bayi itu ketika ingin memulakan perniagaan pada pukul 6 pagi, berkata beliau mendengar suara bayi menangis tetapi tidak menghiraukannya apabila bunyi tangisan itu hilang tidak lama kemudian.


“Masa nak buka kedai, saya nampak ada beg depan pintu dan tidak menyangka di dalamnya ada bayi. Saya terus alih (beg) letak atas bangku sebab ia diletak betul-betul di depan pintu kedai,” katanya kepada pemberita ketika ditemui di tempat kejadian.
Rozlan Shahril berkata beliau kemudian memulakan kerja memasukkan sisipan surat khabar di perhentian bas sebelah kedai itu sebelum sekali lagi mendengar bunyi tangisan bayi.
“Masa itulah baru saya cuba periksa beg itu dan mendapati beg itu tidak ditutup… saya terkejut apabila nampak ada bayi dalam beg itu,” katanya.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Terengganu ACP K. Manoharan berkata bayi berkenaan dihantar ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ).
“Doktor mengesahkan bayi itu sihat dan dipercayai dilahirkan beberapa hari yang lalu berdasarkan keadaan bayi itu,” katanya.
Beliau meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu menghubungi balai polis berhampiran bagi membantu siasatan. – Bernama
[nota] Islam mengharamkan zina dengan dalil yang jelas di dalam al Quran, Surah al Isra, ayat 32 :
Dan janganlah kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat (yang membawa kerosakan)
Telah disebut di dalam ayat ini bahawa zina tersebut akan membawa kerosakan. Antara kerosakan yang dapat dilihat ialah “pembuangan bayi” yang terjadi hari ini. Maka, Islam melarang sebarang kerosakan, tetapi sekular mempromosikan “zina” melalui serangan pemikiran sekularisme ( Mahyuddin Mokthar, Intisari Diskusi Buku Kenapa Kita Menolak Sekularisme, terbitan Pustaka Alaf Azhari, MANHAL PMRAM, ms 2 )
Gambar kredit: merahsilu.blogspot.com
Datuk gersang dicekup bersama janda
IZWAN ROZLIN
1 September 2012
Nasir (kiri) ketika menahan pasangan yang sudah bertunang dan bakal melangsung perkahwinan akhir bul
Nasir (kiri) ketika menahan pasangan yang sudah bertunang dan bakal melangsung perkahwinan akhir bulan ini.
PETALING JAYA – Seorang lelaki berusia 54 tahun dan pasangannya berusia 41 tahun antara lapan pasangan yang ditahan dalam Ops Cegah Maksiat, Biro Amal Maaruf Nahi Mungkar Masjid Al-Muhtadin di sebuah hotel bajet di Damansara Damai, awal pagi semalam.

Hasil soal siasat mendapati, lelaki yang sudah mempunyai tiga cucu itu menyewa bilik dengan alasan mahu bertemu dengan kekasihnya yang merupakan seorang janda.

Manakala sepasang kekasih berusia 22 tahun yang menuntut di sebuah institut pengajian tinggi swasta (IPTS) tidak mahu membuka pintu dan mempertikaikan tindakan pegawai masjid namun akur selepas penerangan diberikan.

Seorang lagi pasangan ditahan berusia 40 dan 31 berasal dari Kedah yang ditahan mengaku sudah bertunang dan bakal melangsung perkahwinan akhir bulan ini merayu minta dilepaskan kerana takut dan malu apabila perbuatan sumbang mereka diketahui.

Kesemua pasangan berusia 20 hingga 50 tahun dibawa ke masjid dengan menaiki van jenazah sebelum ke semua diberikan kaunseling oleh imam masjid.

Timbalan Nazir Masjid Al-Muhtadin, Nasir Hassan berkata, operasi tersebut dilakukan bagi membanteras gejala maksiat di kawasan perumahan itu.

“Hotel-hotel bajet di sini memang sentiasa dipantau kariah di sini berikutan ia sering menjadi tumpuan pasangan kekasih melakukan perkara tidak elok,” katanya.

Susulan itu, satu laporan polis turut dibuat di Balai Polis Damansara Damai berhubung tangkapan yang dilakukan.
Bapa sanggup lacurkan anak kerana rokok
Wartawan Sinar Harian
1 September 2012
Bapa sanggup lacurkan anak kerana rokok
Salah seorang anak perempuan suspek (kanan) yang menjadi mangsa lacur oleh bapa sendiri.
BATU PAHAT – Akibat ketagihan merokok, seorang bapa tergamak melacurkan anak sendiri semata-mata untuk mendapatkan bekalan rokok.

Kegiatan itu terbongkar apabila sepasukan anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Daerah Batu Pahat menyerbu rumah suspek di Kampung Parit Gantung, dekat sini, sempena Ops Ambang Merdeka, malam semalam.

Timbalan Penguat kuasanya, Saiful Ariffin Mohd Sopah berkata, pihaknya menerima aduan penduduk yang memaklumkan mengenai kegiatan tidak bermoral yang sudah lama dilakukan di rumah tersebut oleh si bapa untuk mendapatkan bekalan rokoknya.

“Susulan maklumat yang diterima itu, kami lakukan serbuan ke rumah berkenaan.

“Keadaan pintu yang tidak berkunci dipercayai bagi memudahkan aktiviti keluar masuk ke rumah itu menyenangkan serbuan dibuat.

“Apabila masuk ke rumah itu, kami dapati anak bongsu suspek yang masih bersekolah di tingkatan lima di sebuah sekolah menengah dekat sini, sedang tidur bersama lelaki di ruang tamu rumah,” katanya.

Menurutnya, hasil siasatan mendapati lelaki terbabit adalah kenalan suspek.

Saiful Ariffin berkata, suspek dipercayai menggunakan empat anaknya yang berusia 17 hingga 25 tahun untuk memperoleh bekalan rokok.

“Berdasarkan aduan dan siasatan, kebanyakan lelaki yang mengunjungi rumahnya itu adalah pekerja ladang dan warga Indonesia.

“Semasa serbuan dilakukan, tiga lagi anaknya bersama isteri keluar menyambut Hari Kemerdekaan di sekitar bandar ini,” katanya.

Katanya, pasangan itu akan didakwa di bawah seksyen 27(1) a b Enakmen Kesalahan Jenayah Syariah Negeri Johor 1997 yang boleh dikenakan hukuman denda tidak lebih daripada RM3,000 atau penjara tidak lebih tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

“Bapa remaja berkenaan turut didakwa dan akan diberi sesi kaunseling,” katanya.

Dalam pada itu, Saiful Ariffin berkata, dalam ops sama, seorang wanita ditahan dalam serbuan di sebuah rumah tumpangan dekat sini.

Katanya, wanita berusia 49 tahun yang juga ibu kepada tiga anak itu ditahan selepas pemeriksaan mendapati terdapat dadah jenis syabu di dalam biliknya menginap.

Beliau berkata, pihaknya terkejut apabila menemui 'dapur' dan syabu di atas meja ketika melakukan pemeriksaan di dalam bilik wanita terbabit.

Menurutnya, ketika siasatan dilakukan, wanita terbabit memberi alasan baru pulang dari Melaka atas urusan kerja dan terpaksa menginap di rumah tumpangan tersebut kerana sudah lewat untuk pulang ke rumahnya di Senggarang.

“Pada mulanya dia tidak mengaku dadah itu kepunyaannya, namun segalanya terbongkar selepas pasukan polis narkotik menjalankan pemeriksaan ke atasnya dan mendapati dia positif dadah,” katanya.

Ops bermula jam 12 tengah malam dan berakhir jam 5 pagi itu turut disertai pegawai polis dari Narkotik Batu Pahat yang diketuai Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik, Asisten Superintendan Zainal Murad.

‘Jual’ anak untuk rokok

Oleh Haidar Hilmi
am@hmetro.com.my

BATU PAHAT: Bagi memastikan bekalan rokoknya sentiasa cukup serta tidak perlu dibeli, seorang bapa menawarkan empat anak perempuannya berusia 17 hingga 25 tahun tidur bersama lelaki hidung belang sebagai tukaran.
Lebih menjijikkan, kegiatan itu dilakukan di rumahnya di sebuah kampung di daerah ini, malah ketika anaknya tidur bersama lelaki, bapa durjana berusia 53 tahun terbabit berada di situ sambil merokok.
Kegiatan itu yang berlarutan sejak dua bulan lalu itu, bagaimanapun hanya membabitkan rakan bapa durjana itu, tetapi tidak dapat dipastikan sama ada keempat-empat anaknya akur perkara itu atau terpaksa melakukannya.

Bagaimanapun, kegiatan keji itu berakhir malam kelmarin, selepas rumah lelaki terbabit diserbu anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Daerah Batu Pahat sempena Ops Ambang Merdeka.

Bapa ‘jual’ anak untuk rokok

Posted on the September 1st, 2012 under Tempatan by admin

  • Share

BATU PAHAT: Bagi memastikan bekalan rokoknya sentiasa cukup serta tidak perlu dibeli, seorang bapa menawarkan empat anak perempuannya berusia 17 hingga 25 tahun tidur bersama lelaki hidung belang sebagai tukaran.
Lebih menjijikkan, kegiatan itu dilakukan di rumahnya di sebuah kampung di daerah ini, malah ketika anaknya tidur bersama lelaki, bapa durjana berusia 53 tahun terbabit berada di situ sambil merokok.
Kegiatan itu yang berlarutan sejak dua bulan lalu itu, bagaimanapun hanya membabitkan rakan bapa durjana itu, tetapi tidak dapat dipastikan sama ada keempat-empat anaknya akur perkara itu atau terpaksa melakukannya.


Bagaimanapun, kegiatan keji itu berakhir malam kelmarin, selepas rumah lelaki terbabit diserbu anggota penguat kuasa Jabatan Agama Islam Daerah Batu Pahat sempena Ops Ambang Merdeka.
Harian Metro

Datuk cabul cucu saudara ketika bersiar

Posted on the August 30th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Noor Mushar
SABAK BERNAM – Seorang warga emas bakal berhadapan tindakan undang-undang setelah dipercayai cuba mencabul kehormatan cucu saudaranya yang berusia enam tahun, Ahad lalu.
Difahamkan, kejadian sekitar jam 11.30 pagi tersebut berlaku apabila suspek dipercayai membawa mangsa bersiar-siar di kawasan berhampiran dengan menaiki motosikal.


Ketua Polis Daerah Sabak Bernam, Superintendan Noor Mushar Mohd berkata, suspek kemudiannya berhenti di satu lokasi di kawasan kebun di Parit 7 Sungai Leman sebelum mengarahkan mangsa untuk membuka seluar dan kemudian meraba mangsa.
“Mangsa yang berada dalam keadaan ketakutan kemudian menangis dan merayu supaya suspek menghantarnya pulang ke rumah,” katanya.
Menurutnya, suspek kemudian menghantar mangsa pulang semula ke rumahnya sekitar jam 12 tengah hari.
“Kira-kira jam 8 malam, bapa mangsa mendapati mangsa menangis dan selepas didesak, mangsa memberitahu kejadian sebenar.
“Mangsa kemudiannya dihantar ke Hospital Tengku Ampuan Rahimah (HTAR) Klang oleh bapanya bagi menjalani pemeriksaan lanjut,” katanya bapa mangsa membuat laporan di Balai Polis Sungai Besar.
Noor Mushar berkata, selepas menerima laporan, polis bertindak menahan suspek yang berusia lingkungan 68 tahun itu sekitar jam 2 pagi di kediamannya.
“Polis masih menjalankan siasatan dan suspek kini ditahan di bawah Seksyen 377E Kanun Keseksaan sementara siasatan dijalankan,” katanya kepada Sinar Harian.
Dalam pada itu beliau turut menasihatkan ibu bapa agar mengawasi pergerakan anak mereka agar kes sebegini dapat dielakkan pada masa hadapan.
“Ini juga sedikit sebanyak dapat membantu dan memudahkan polis dalam mengambil tindakan awal terhadap mana-mana pesalah undang-undang negara ini,” katanya.
Sinar

Bagi alasan halau lembu, rogol kanak-kanak

Posted on the August 31st, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
BUKIT BERUANG – Menggunakan alasan menghalau lembu, seorang penoreh getah bertindak memperdaya seorang kanak-kanak perempuan berusia 10 tahun sebelum mencabulnya.
Lelaki berusia 55 tahun itu melakukan perbuatan berkenaan di dalam sebuah ladang sawit di Bukit Asahan, baru-baru ini.
Mangsa yang sedang bermain dengan adiknya di kawasan berhampiran, sebelum mereka didatangi lelaki berkenaan yang mengarahkan mereka mengikutnya ke dalam sebuah ladang sawit dengan alasan untuk menghalau lembu.


Timbalan Ketua Bahagian Siasatan Jenayah Negeri, Superintendan PR Gunarajan berkata, suspek kemudian membawa kedua beradik itu menaiki motosikal sebelum meninggalkan adik mangsa di satu tempat berhampiran.
“Suspek membawa mangsa ke dalam ladang berkenaan sebelum membuka baju mangsa dan meraba bahagian sulitnya.
“Mangsa mendiamkan diri dan tidak menceritakan mengenai kejadian itu kepada keluarganya apabila pulang ke rumah,” katanya.
Bagaimanapun, katanya, keesokan harinya, mangsa dipaksa menceritakan apa berlaku oleh ibunya selepas dilihat sugul dan gelisah.
“Mangsa telah dibawa ke Balai Polis Asahan dan satu laporan polis telah dibuat,” katanya di sini, semalam.
Menurut Gunarajan, sepasukan polis menyerbu rumah suspek dan menahannya untuk membantu siasatan.
Sinar

Janda angau godaan Dr Clinton, serah RM233,000

Posted on the August 30th, 2012 under Tempatan by admin

  • Share
RAMPAS…Soh menunjukkan foto lucah yang digunakan suspek untuk menggoda mangsa.
MELAKA: Cair dengan pujukan ‘Dr Michael Clinton’ kononnya dari Switzerland dan mahu membuka klinik di Malaysia, seorang janda beranak satu menjadi mangsa terbaru sindiket penipuan Internet lelaki Nigeria membabitkan kerugian RM233,000.
Mangsa berusia 56 tahun mengenali lelaki itu menerusi satu laman sosial, awal Mei lalu yang memaparkan gambarnya sebagai lelaki kulit putih yang bekerja di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB).


Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) negeri, Superintendan Soh Hock Sing berkata, untuk meyakinkan mangsa suspek memberitahu dia akan mengirimkan wang AS$380,000 (RM1,186,38) kepada mangsa untuk disimpan bagi membuka klinik yang dirancang.
Menurutnya, selepas satu tempoh, suspek mendakwa wang itu sudah dikirim dan berada di Kuching, Sarawak, namun untuk mendapatkannya mangsa terlebih dulu perlu membuat beberapa pembayaran kononnya sebagai yuran pengubahan wang dan servis serta cukai kerajaan.
Harian Metro
'Kantoi', pasangan mengeluh ketika ditahan Jaip
ASWANY OMAR & ERMA YUSNIDA JUSOH
1 September 2012
'Kantoi', pasangan mengeluh ketika ditahan Jaip
Pasangan kekasih yang dicekup disoal siasat sebelum dibawa ke Pejabat Jaip.
KUANTAN - “Saya tahu itu silap saya, perkara dah berlaku, nak buat macam mana,” keluh seorang lelaki berusia 23 tahun yang ditahan Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) kerana disyaki berkhalwat dengan seorang wanita di sebuah hotel bajet di sini, semalam.

Dalam operasi kira-kira jam 5 pagi yang dilakukan empat pegawai Penguat kuasa Jaip yang menjalankan operasi di hotel di Jalan Wong Ah Jang mendapati pasangan itu  berada bersama di dalam bilik ketika pintu dibuka.

Graduan sebuah universiti teknikal berkenaan mendakwa, dia bersama teman wanitanya yang juga bakal guru itu bertemu malam itu sebelum dia pulang ke Kelantan untuk bercuti sempena sambutan Hari Kemerdekaan ke-55.

Ketika pemeriksaan dilakukan, lelaki berkenaan hanya memakai seluar pendek dan baju T manakala teman wanitanya memakai baju tidur.

Wanita berusia 24 tahun itu juga mengaku sedang belajar di sebuah pusat pengajian tinggi awam di Perak.

Selepas disoal siasat kira-kira 20 minit, mereka kemudiannya dibawa ke pejabat Jaip untuk siasatan lanjut.

Jaip sebelum ini sudah memberi amaran bahawa pihaknya tidak akan berkompromi dengan mereka yang menjadikan cuti kemerdekaan sebagai peluang melakukan maksiat.

Sementara itu, Ketua Pegawai Penguat kuasa Jabatan Agama Islam Pahang (Jaip) Ahmad Raffli Ab Malek  berkata, Jaip melaksanakan Operasi Cegah Jenayah Syariah sempena cuti umum 31 Ogos bagi mengelakkan individu menyalahgunakan cuti hari kemerdekaan untuk melakukan maksiat.

Beliau berkata, seramai 38 individu berusia di antara 19 hingga 40 tahun ditangkap dalam dua sesi operasi itu.

“Kita memulakan operasi dari jam 10.30 malam hingga 12 tengah malam manakala sesi kedua bermula jam 4 hingga 6 pagi,” katanya.

Katanya, beberapa lokasi hotel bajet sekitar Kuantan diperiksa termasuk di Jalan Wong Ah Jang, Jalan  Tun Ismail, Jalan Pasar, Jalan Besar.

Ahmad Raffli berkata,  kesemua mereka yang ditahan akan didakwa di mahkamah tetapi dibenarkan ikat jamin,” katanya.

Jaip cekup 19 pasangan berkhalwat dalam operasi malam merdeka

31 Ogos 2012
KUANTAN - Menyorok bawah katil, mendaftar diri dengan nama palsu dan mengaku sebagai pasangan yang sudah berkahwin, itu antara taktik yang digunakan sebahagian 19 pasangan beragama Islam yang dicekup Jabatan Agama Islam Pahang (JAIP) dalam operasi cegah maksiat pada malam sambutan Hari Kemerdekaan awal pagi tadi.

Ketua Pegawai Penguat Kuasa JAIP Mohd Raffli Abd Malik berkata pasangan berkenaan yang dicekup di hotel-hotel bajet sekitar bandar ini kerana berkhalwat kini ditahan JAIP untuk siasatan lanjut dan dibenar diikat jamin sebelum dibebaskan.

"Seramai 38 orang, iaitu 19 lelaki dan 19 wanita berumur dalam lingkungan 19 hingga 40 tahun berjaya kita tahan dalam operasi cegah maksiat JAIP yang bermula dari 10 malam hingga 6 pagi tadi," katanya kepada pemberita selepas operasi berakhir kira-kira 6.30 pagi tadi.

Pasangan itu bakal didakwa mengikut Seksyen 145 Enakmen Pentadbiran Agama Islam dan Adat Resam Melayu Pahang 1982.

Beliau turut menasihatkan pasangan berkenaan yang kebanyakannya muda-mudi agar menyambut kemerdekaan dengan cara yang sewajarnya, bukan mengambil peluang dengan melakukan perbuatan yang bercanggah dengan Islam. - Bernama

Tiada ulasan: