Rabu, 1 Februari 2012

JANGAN AMBIK RASIKO TINGGI...BAHAYAKAN RAKYAT...SEMATA2 NAK MENGUNTUNG GOLONGAN YANG SEDIKIT..NIAT JAHAT ALLAH AKAN BALAS SETIMPAL KEJAHATANNYA...KITA SAMA2 TUNGGU...

Majlis Noh serah kunci diselubungi persoalan

Harakahdaily, 01 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 1 Feb: Iskandar A. Samad (gambar) mengalu-alukan hasrat Datuk Seri Noh Omar untuk membantu pembeli-pembeli rumah di Ukay Bistari, Hulu Kelang tetapi ianya mestilah usaha yang bersungguh-sungguh dan bukan untuk mencari publisiti.

Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perumahan, Pengurusan Bangunan Dan Setinggan Negeri Selangor itu berkata, walau bagaimana pun terdapat kekeliruan dan banyak persoalan menyelubungi majlis serah kunci oleh Noh kepada pembeli-pembeli pangsapuri Residensi Bistaria 30 Januari lepas.

“Pertama, laporan dari Majlis Perbandaran Ampang Jaya atau MPAJ menunjukkan pemaju pada hari kunci diserah belum lagi memohon untuk mendapat sijil layak menduduki bangunan atau CF,” ujarnya kepada Harakahdaily.


Jelasnya, pada lazim penyerahan kunci hanya dilakukan setelah CF diperolehi atau sekurang-kurangnya CF sementara atau TCF diperolehi.

“Bagi pembangunan ini, CF akan mengambil masa untuk diperolehi kerana kelulusan Bomba memerlukan masa untuk diperolehi,” ujarnya lagi.


Tambahnya, tanpa CF, meter air tidak dapat dipasang maka sudah tentu penduduk tidak dapat berpindah masuk secara sah.

“Oleh itu, saya menasihatkan Datuk Seri Noh untuk tidak mempolitikkan masalah rakyat,” katanya yang juga Adun Cempaka.

Tambahnya, telah terbukti di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Selangor kemajuan pembinaan projek-projek terbengkalai di Ukay Bistari adalah lebih banyak dari di bawah Barisan Nasional.

PAS WP khuatir penduduk kampung tradisi diusir

Harakahdaily, 01 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 1 Feb: PAS Wilayah Persekutuan kesal penduduk kampung-kampung tradisi di sekitar Kuala Lumpur semakin terancam dengan pengusiran oleh pemaju-pemaju di atas nama pembangunan. “Semakin banyak kampung yang dilenyapkan dalam peta bandaraya Kuala Lumpur, dan hanya tinggal nama dalam lipatan sejarah,” kata ketua penerangannya, Mohamad Suhaimi Abdul Aziz.
Katanya, Kampung Baru adalah tanda aras kepada permasalahan yang dihadapi oleh penduduk asal yang terpaksa menyerahkan nasib mereka ditentukan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar dan pemaju tertentu.
Tambahnya, tidak mustahil kampung lain seperti Kampung Padang Balang akan menyusul mengikut jejak Kampung Baru.
Justeru, katanya PAS WP benar-benar berharap kerajaan memelihara kampung-kampung warisan sekitar Wilayah Persekutuan bagi menjaga keaslian dan kepentingan penduduk asal.
Beliau berkata, istilah ‘mencemarkan kota’ tidak wujud sekiranya kampung-kampung itu dipelihara dengan baik sebagaimana yang dilakukan oleh negara-negara Barat.
“Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar mesti menjamin tiada lagi usaha mengambil alih kampung-kampung, sebaliknya mesti menjaga hak dan kepentingan penduduk dengan memastikan keselamatan dan pemeliharaan kampung terbabit,” ujarnya sempena sambutan Hari Wilayah Persekutuan hari ini.
Selain daripada itu, ujarnya isu perumahan di bandaraya Kuala Lumpur merupakan isu besar yang perlu difikir dan ditangani secara serius oleh kerajaan.
Katanya, rakyat sukar membeli rumah di sekitar bandaraya memandangkan kosnya amat tinggi berbanding dengan  kawasan di luar bandaraya Kuala Lumpur.
Kesannya, kata beliau segelintir penduduk yang tidak mampu memiliki rumah terpaksa menetap di perumahan setinggan yang akhirnya mereka juga diusir kerana dianggap menetap di kawasan ‘haram’.
Beliau menambah, Kampung Semarak, Kampung Berembang, Kampung Chubadak, Kampung Kerinchi, Indian Settelement di Kampung Pandan adalah mangsa kerakusan pembangunan ‘mapan’ kerajaan.
Mereka, ujar beliau akhirnya terpaksa memikirkan nasib dan masa depan mereka sendiri tanpa pembelaan yang sewajarnya.
Justeru, katanya PAS WP mengharapkan kerajaan berusaha memberikan kemudahan terbaik kepada semua penduduk di Wilayah Persekutuan.
Rakyat, ujarnya lagi berhak dibantu untuk mendapatkan rumah-rumah di dalam atau kawasan sekitar Wilayah Persekutuan denga harga yang berpatutan.
Selain dari Projek Perumahan Rakyat (PPR), katanya rumah-rumah teres di taman perumahan juga perlu diusahakan dengan kawalan harga supaya rakyat berpendapatan sederhana dan rendah mampu memiliki rumah.

Semoga warga Wilayah Persekutuan hidup sejahtera

PAS Wilayah Persekutuan mengucapkan selamat Menyambut Hari Wilayah Persekutuan kepada seluruh warga Wilayah Persekutuan pada 1 Februari 2012.
Selayaknya warga Wilayah Persekutuan menyambut hari kebesaran mereka pada hari ini bagi meraikan usaha mereka bekerja keras membanting tulang dalam membangunkan Wilayah Persekutuan. Sebagai sebuah negeri dan menjadi ibu negara Malaysia pula, Wilayah Persekutuan tentunya menjadi perhatian dan tumpuan negara. Kepesatan negara hari ini ditentukan juga dengan kepesatan pembangunan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Kuala Lumpur sejak penubuhannya telah menjadi denyut nadi kepesatan dan pembangunan negara.
Sumbangan warga Wilayah Persekutuan dalam memastikan kepesatan Kuala Lumpur sebagai ibu negara Malaysia wajar dimartabat selayaknya. Pengorbanan dan sumbangan mereka menyumbang keringat, masa dan tenaga sehingga berjaya menjadikan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur sepenting dan setaraf dengan bandaraya utama di dunia ini perlu diakui. Tanpa mereka   sudah tentu Kuala Lumpur akan menjadi lesu, sepi dan tidak membangun seperti hari ini.
Sempena hari WP, PAS WP meminta kerajaan membantu rakyat terutama mereka yang berpendapatan rendah sama ada pekerja di sektor kerajaan mahupun swasta. Umum mengetahui dengan kenaikan kos sara hidup yang semakin meningkat, kesannya amat dirasai warga kota dan sukar bagi warga kota untuk terus hidup di ibu kota tanpa ada sokongan ‘luar’ bagi membantu meringankan hidup mereka. Kerajaan perlu memikirkan insentif khusus kepada mereka yang menetap di Kuala Lumpur seperti eluan khas yang tujuannya membantu meringkan beban mereka. Meskipun segelintir pekerja telah menikmati kemudahan ini, namun ramai juga yang tidak mendapat apa-apa bantuan terutama mereka yang bekerja sendiri ataupun bekerja di sektor swasta.
Meskipun dengan kepesatan pembangunan, Wilayah Persekutuan masih memiliki kampung-kampung tradisi yang dihuni oleh penduduk asal ataupun peneroka awal yang berhijrah ke Kuala Lumpur. Lebih dari itu, kebanyakan penghuni kampung-kampung warisan adalah orang Melayu. Apa yang dikesalkan adalah penduduk kampung-kampung di sekitar Kuala Lumpur semakin terancam dengan pengusiran oleh pemaju-pemaju di atas nama pembangunan. Semakin banyak kampung yang dilenyapkan dalam peta bandaraya Kuala Lumpur, dan hanya tinggal nama dalam lipatan sejarah. Kampung Baru adalah tanda aras kepada permasalahan yang dihadapi oleh penduduk asal yang terpaksa menyerahkan nasib mereka ditentukan oleh Menteri Wilayah Persekutuan dan pemaju tertentu. Tidak mustahil kampung lain seperti Kampung Padang Balang akan menyusul mengikut jejak Kampung Baru.
PAS WP benar-benar berharap kerajaan memelihara kampung-kampung warisan sekitar Wilayah Persekutuan bagi menjaga keaslian dan kepentingan penduduk asal. Istilah ‘mencemarkan kota’ tidak wujud sekiranya kampung-kampung ini dipelihara dengan baik sebagaimana yang dilakukan oleh negara-negara Barat. Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar mesti menjamin tiada lagi usaha mengambil alih kampung-kampung, sebaliknya mesti menjaga hak dan kepentingan penduduk dengan memastikan keselamatan dan pemeliharaan kampung terbabit.
Selain daripada itu, isu perumahan di bandaraya Kuala Lumpur merupakan isu besar yang perlu difikir dan ditangani secara serius oleh kerajaan. Rakyat sukar membeli rumah di sekitar bandaraya memandangkan kosnya amat tinggi berbanding dengan  kawasan di luar bandaraya Kuala Lumpur. Kesannya, segelintir penduduk yang tidak mampu memiliki rumah terpaksa menetap di perumahan setinggan yang akhirnya mereka juga diusir kerana dianggap menetap di kawasan ‘haram’. Kampung Semarak, Kampung Berembang, Kampung Chubadak, Kampung Kerinchi, Indian Settelement di Kampung Pandan adalah mangsa kerakusan pembangunan ‘mapan’ kerajaan. Mereka akhirnya terpaksa memikirkan nasib dan masa depan mereka sendiri tanpa pembelaan yang sewajarnya.
PAS WP mengharapkan kerajaan berusaha memberikan kemudahan terbaik kepada semua penduduk di Wilayah Persekutuan. Rakyat berhak dibantu untuk mendapatkan rumah-rumah di dalam atau kawasan sekitar Wilayah Persekutuan denga harga yang berpatutan. Selain dari Projek Perumahan Rakyat (PPR), rumah-rumah teres di taman perumahan juga perlu diusahakan dengan kawalan harga supaya rakyat berpendapatan sederhana dan rendah mampu memiliki rumah.
PAS WP juga menggesa supaya kerajaan memastikan kejadian jenayah di Wilayah Persekutuan khususnya di Kuala Lumpur dapat diatasi. Dengan kadar jenayah di Wilayah Persekutuan semakin meningkat, ia menjadi suatu kerisauan kepada semua penduduknya. Ini menandakan Wilayah Persekutuan terutama Kuala Lumpur bukanlah destinasi yang selamat untuk dikunjungi. Kes-kes seperti penyalahgunaan dadah, bunuh, berzina, rogol, ragut, rempit, samun, rompak, curi kereta semakin menjadi-jadi dan pastinya ia amat membimbangkan semua pihak.
Untuk itu, kerajaan perlu membanteras gejala sosial secara menyeluruh. PAS WP kesal kerana pusat-pusat hiburan, kelab malam, konsert-konsert, kedai judi dan menjual arak dibuka secara berleluasa tanpa pemantauan dan kawalan ketat. Gejala pelacuran dengan rumah-rumah urut beroperasi secara besar-besaran juga seakan menjadi lumrah di banyak tempat. PAS WP percaya antara usaha bagi mengurangkan jenayah adalah dengan mengawal pusat-pusat hiburan serta membanteras gejala sosial.
Akhirnya, PAS WP mendoakan semoga warga Wilayah Persekutuan mendapat kesejahteraan, kemakmuran, keamanan dan hidup dalam masyarakat yang serba bertoleransi dan saling hormat menghormati.

MOHAMAD SUHAIMI BIN ABDUL AZIZ
Ketua Penerangan
PAS Wilayah Persekutuan

Pengerusi Eksekutif Lynas berniat jahat

Harakahdaily, 01 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 1 Feb: PAS menyelar kenyataan Pengerusi Eksekutif Lynas, Nicholas Curtis yang mendakwa bahawa PAS menyokong kilang Lynas dan isu tersebut hanya merupakan pandangan sebelah pihak dari Fuziah Salleh dan PKR sahaja. Ketua Penerangan PAS Pusat, Datuk Ustaz Ibrahim Tuan Man berkata, dakwaan tersebut berniat jahat untuk memesongkan fokus rakyat berkenaan isu sebenar yang timbul berikutan pembinaan kilang kontroversi tersebut dan berniat untuk memecah-belahkan penentangan rakyat terhadap operasi mereka.
Tegasnya, perjuangan menentang pembinaan dan pengoperasian kilang tersebut adalah perjuangan semua golongan rakyat yang prihatin tanpa mengira kaum, agama dan bangsa demi memelihara alam sekitar dan masa depan generasi akan datang.
“Malangnya sebahagian besar masyarakat Melayu disekat dari mendapat maklumat yang telus dan terbuka tidak sebagaimana masyarakat Cina yang bebas menilai maklumat dan membuat penilitian berdasarkan ilmu dan akal yang waras selepas menilai pelbagai kemungkinan dan kesan yang akan timbul kelak,” ujarnya kepada Harakahdaily.
Menurutnya, maklumat yang disampaikan kepada kebanyakan rakyat terutamanya orang Melayu lebih berbentuk satu hala dan lebih kepada momokan yang memburukkan mereka yang menentang kilang tersebut.
PAS, tegasnya lagi adalah konsisten melalui dan tidak pernah berganjak dari pendirian awal menentang projek tersebut.
Katanya, usul yang dibawa oleh Dewan Pemuda PAS Indera Mahkota disokong sebulat suara lalu di panjangkan kepada Muktamar PAS Kawasan Indera Mahkota yang juga disokong secara konsensus.
“Usul ini kemudiannya dipanjangkan ke peringkat PAS negeri Pahang dan seterusnya diluluskan dalam Muktamar PAS Pusat,” jelasnya yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.
Beliau berkata, PAS Indera Mahkota seterusnya menubuhkan Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (BADAR) bagi menyelaraskan asktiviti dan gerak kerja mewakili parti bagi menentang projek tersebut dan BADAR kini merupakan organ parti yang bernaung di bawah Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat.
Jelasnya lagi, Tuan Guru Presiden PAS telah menyerahkan mandat PAS kepada Lajnah Alam Sekitar di bawah pimpinan Zulkefly Mohamad Omar untuk bersama-sama dengan penduduk Pahang menentang projek itu.
Katanya, kehadiran dan sokongan dua tokoh utama PAS iaitu Tuan Guru Presiden dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada majlis Makan Malam Perdana bagi mengutip dana untuk tindakan mahkamah ke atas Lynas pada 7 Januari lalu satu lagi isyarat jelas pendirian kepimpinan utama PAS terhadap isu Lynas.
Beliau menambah, penglibatan segelintir ahli dan penyokong yang terlibat samada secara langsung mahupun tidak langsung adalah atas dasar peribadi dan tiada kena mengena dengan dasar dan pendirian PAS.
Justeru itu, ujarnya tidak timbul isu PAS menyokong Lynas sebagaimana yang di putar-belitkan oleh Curtis dan golongan-golongan yang berkepentingan dalam projek tersebut.
Katanya, pendirian Curtis bahawa pelabur asing tidak akan datang ke Malaysia sekiranya pembangkang membatalkan projek ini apabila berkuasa nanti adalah sama sekali tidak berasas.
“Saya bersetuju dengan kata-kata Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh bahawa sebaliknya pelabur asing mana yang sanggup datang ke Kuantan yang bakal dikategorikan sebagai kawasan berisiko tinggi kerana radiasi kilang Lynas tersebut,” ujarnya.
Sebaliknya, kata beliau Curtis perlu menjawab dengan jujur mengapa kontractor AkzoNobel yang membekalkan resins untuk pembinaan kilangnya di Gebeng seperti yang didedahkan New York Times.
Soalnya, bagaimana pula masalah kelembapan yang dibangkit AkzoNobel yang menjadi sebab penarikan kontraktor tersebut dalam pembinaan tangki pemprosesan nadir bumi, yang dikatakan tidak stabil dan bakal berlaku kebocoran dan menyebabkan pencemaran.
“PAS tegas dengan keputusannya dan berjanji akan menghalang kilang Lynas habis-habisan. Sekiranya kita diberi kuasa memerintah kelak, PAS berjanji akan memansuhkan operasi kilang ini dengan serta merta.
“Seperti kata Mursyidul Am, rakyat boleh membantu untuk menghentikan kilang Lynas dengan mudah – buang BN, ambil PR!” katanya.

Lynas: Buang BN, ambil PR

01 Feb 2012
PAS menyelar kenyataan Pengerusi Eksekutif Lynas, Nicholas Curtis yang mendakwa bahawa PAS menyokong kilang Lynas dan isu tersebut hanya merupakan pandangan sebelah pihak dari Fuziah dan PKR sahaja.

Dakwaan tersebut berniat jahat untuk memesongkan fokus rakyat berkenaan isu sebenar yang timbul berikutan pembinaan kilang kontroversi tersebut dan berniat untuk memecah-belahkan penentangan rakyat terhadap operasi mereka.

Perjuangan menentang pembinaan dan pengoperasian kilang tersebut adalah perjuangan semua golongan rakyat yang prihatin tanpa mengira kaum, agama dan bangsa demi memelihara alam sekitar dan masa depan generasi akan datang.

Malangnya sebahagian besar masyarakat Melayu disekat dari mendapat maklumat yang telus dan terbuka tidak sebagaimana masyarakat Cina yang bebas menilai maklumat dan membuat penilitian berdasarkan ilmu dan akal yang waras selepas menilai pelbagai kemungkinan dan kesan yang akan timbul kelak. Maklumat yang disampaikan kepada kebanyakan rakyat terutamanya orang Melayu lebih berbentuk satu hala dan lebih kepada momokan yang memburukkan mereka yang menentang kilang tersebut.

PAS adalah konsisten melalui dan tidak pernah berganjak dari pendirian awal menentang projek tersebut. Usul yang di bawa oleh Dewan Pemuda PAS Indera Mahkota disokong sebulat suara lalu di panjangkan kepada Muktamar PAS Kawasan Indera Mahkota yang juga disokong secara konsensus. Usul ini kemudiannya dipanjangkan ke peringkat PAS negeri Pahang dan seterusnya diluluskan dalam Muktamar PAS Pusat.

PAS Indera Mahkota seterusnya menubuhkan Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (BADAR) bagi menyelaraskan asktiviti dan gerak kerja mewakili parti bagi menentang projek tersebut dan BADAR kini merupakan organ parti yang bernaung di bawah Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat.

Tuan Guru Presiden PAS telah menyerahkan mandat PAS kepada Lajnah Alam Sekitar di bawah pimpinan Haji Zulkefly Mohamad Omar untuk bersama-sama dengan penduduk Pahang menentang projek ini.

Kehadiran dan sokongan dua tokoh utama PAS iaitu Tuan Guru Presiden dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada majlis makan malam  Perdana bagi mengutip dana untuk tindakan mahkamah ke atas Lynas pada 7hb Januari 2012 yang lalu satu lagi isyarat jelas pendirian kepimpinan utama PAS terhadap isu Lynas.

Penglibatan segelintir ahli dan penyokong yang terlibat samada secara langsung mahupun tidak langsung adalah atas dasar peribadi dan tiada kena mengena dengan dasar dan pendirian PAS. Justeru itu, tidak timbul isu PAS menyokong Lynas sebagaimana yang di putar-belitkan oleh Curtis dan golongan-golongan yang berkepentingan dalam projek tersebut.

Pendirian Curtis bahawa pelabur asing tidak akan datang ke Malaysia sekiranya pembangkang membatalkan projek ini apabila berkuasa nanti adalah sama sekali tidak berasas. Saya bersetuju dengan kata-kata Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh bahawa sebaliknya pelabur asing mana yang sanggup datang ke Kuantan yang bakal dikategorikan sebagai kawasan berisiko tinggi kerana radiasi kilang Lynas tersebut.

Sebaliknya Curtis perlu menjawab dengan jujur mengapa kontractor AkzoNobel yang membekalkan resins untuk pembinaan kilangnya di Gebeng seperti yang didedahkan New York Times. Bagaimana pula masalah kelembapan yang dibangkit AkzoNobel yang menjadi sebab penarikan kontraktor tersebut dalam pembinaan tangki pemprosesan nadir bumi, yang dikatakan tidak stabil dan bakal berlaku kebocoran dan menyebabkan pencemaran?

PAS tegas dengan keputusannya dan berjanji akan menghalang kilang Lynas habis-habisan. Sekiranya kita diberi kuasa memerintah kelak, PAS berjanji akan memansuhkan operasi kilang ini dengan serta merta.
Seperti kata Mursyidul Am, rakyat boleh membantu untuk menghentikan kilang Lynas dengan mudah – Buang BN, Ambil PR!

Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
Pesuruhjaya PAS Pahang

Tiada ulasan: