Ahad, 5 Februari 2012

DUIT HABIS GITU SAJA..JIKA MEMBUAT SESUATU SAMBIL LEWA..DAN TAK BERTANGGUNG JAWAB...BAGAIMANA DIAKHIRAT NANTI...ADAKAH NERAKA ATAS SEBAB KECUIAAN SERTA JIKA ADA UNSUR RASUAH DAN PENIPUAN

Kaum Cina, India lebih terbuka mahu perubahan

Khairul Azlam Mohamad, 05 Feb 2012
KUALA TERENGGANU, 5 Feb: “Saya percaya rakyat Terengganu masih mengundi kita. Barisan Nasional menang dengan tipu. Sekarang sudah berlaku perubahan di seluruh negara,” kata Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang.

Justeru, ujarnya kekalahan PAS Terengganu pada tahun 2004 bukan kerana ditolak oleh rakyat tetapi akibat penipuan terancang dilakukan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN).

Hakikatnya, kata beliau kekalahan tersebut bukan kerana PAS dibenci oleh rakyat tetapi akibat penipuan terancang dilakukan oleh pemimpin Umno BN Terengganu.

Menurutnya, Umno BN telah membawa masuk sejumlah pengundi yang ramai serta tidak dikenali oleh jentera parti.

Beliau menyatakan demikian ketika berucap pada Majlis Makan Malam Sempena Tahun Baru Cina 2012 di sebuah restoran di Kampung Tanjung, Kuala Terengganu, kelmarin.

Beliau yang juga Ahli Parlimen Marang menyifatkan masyarakat Tionghua dan India lebih ke depan inginkan perubahan kepimpinan negara.

Ini kerana, katanya akhbar berbahasa Cina dan Tamil lebih bersifat terbuka membuat laporan berita berbanding dengan akhbar Melayu.

“Masyarakat Cina, masyarakat India lebih cepat (sedar) kerana surat khabar Cina, surat khabar India banyak melaporkan berita. Surat khabar Melayu masih lemah, tiada integriti dan dikongkong fikiran.

“Kami mahu orang Cina bertahan dengan menyokong kita. Kita kempen lagi supaya orang Melayu buat perubahan. Sekarang seluruh dunia sudah berubah,” ujarnya di hadapan hampir 300 hadirin.

Antara tetamu yang hadir ialah Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar, Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut, Exco Kerajaan PAS Kelantan, Datuk Anuar Tan Abdullah, Adun Sekinchan, Ng Suee Lim dan Adun Simpang Pulai, Chang Ming Kai.

Hadir sama ialah Setiausaha PAS Terengganu, Yahaya Ali, Adun Ladang, Datuk Tengku Hassan Tengku Omar, Yang Dipertua PAS Besut, Ustaz Wan Azhar Wan Ahmad, Pengarah Lajnah Penerangan dan Dakwah PAS Terengganu, Ustaz Wan Sukairi Wan Abdullah, Pengerusi Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) Terengganu, Dr Bala Chandran dan Pengerusi DAP Terengganu, Ng Chai Hing.

Stadium RM292 juta tidak boleh digunakan lagi

Zulkifli Sulong, 04 Feb 2012
KUALA TERENGGANU, 4 Feb: Stadium Sultan Mizan yang terletak di Gong Badak sudah tidak boleh digunakan lagi dan bakal diruntuhkan begitu saja.

Perkara ini dinyatakan oleh Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohd Abdul Wahid Endut di sini.

"Stadium tu tak boleh guna dah, kena peruntuh dan buat yang lain," kata Abdul Wahid ketika berucap merasmikan forum kepenggunaan Terengganu di Kuala Ibai hari ini.

Stadium itu siap dibina pada tahun 2008 dengan kos RM292 juta dan gunakan untuk Sukan Malaysia (Sukma) pada tahun 2009.

Sebahagian bumbungnya runtuh selepas itu dan dibiarkan tanpa digunakan sehingga kini.

Media melaporkan baru-baru ini sebanyak RM50 juta harta stadium itu hilang akibat kecurian selepas ia runtuh.

Menteri Besar Datuk Seri Ahmad Said mengakui kes kecurian itu namun menafikan jumlah kerugian sehingga RM50 juta itu.

Menurut Abdul Wahid, kerajaan negeri Terengganu membayar RM2.2 juta untuk mengkajinya dan RM6 juta lagi dibelanjakan untuk meruntuhkan bumbung yang belum runtuh.

"Namun saya mendapat maklumat, stadium itu sudah tidak selamat lagi untuk digunakan.

"Samalah macam bangunan pasaraya dekat stesen bas tu, siap tetapi tidak boleh digunakan," kata Wahid yang juga anggota Parlimen Kuala Terengganu.

Beliau dipercayai merujuk kepada bangunan sebuah pusat membeli belah yang mula dibina sejak tahun 1990an tetapi hanya siap sejak beberapa tahun lalu.

Namun begitu, hanya sebuah restoran makanan segera yang beroperasi di bahagian tepinya namun bangunan itu dikatakan tidak selamat untuk digunakan keseluruhannya akibat dari struktornya yang sudah terlalu lama.

Lynas: Buang BN, ambil PR

01 Feb 2012
PAS menyelar kenyataan Pengerusi Eksekutif Lynas, Nicholas Curtis yang mendakwa bahawa PAS menyokong kilang Lynas dan isu tersebut hanya merupakan pandangan sebelah pihak dari Fuziah dan PKR sahaja.

Dakwaan tersebut berniat jahat untuk memesongkan fokus rakyat berkenaan isu sebenar yang timbul berikutan pembinaan kilang kontroversi tersebut dan berniat untuk memecah-belahkan penentangan rakyat terhadap operasi mereka.

Perjuangan menentang pembinaan dan pengoperasian kilang tersebut adalah perjuangan semua golongan rakyat yang prihatin tanpa mengira kaum, agama dan bangsa demi memelihara alam sekitar dan masa depan generasi akan datang.

Malangnya sebahagian besar masyarakat Melayu disekat dari mendapat maklumat yang telus dan terbuka tidak sebagaimana masyarakat Cina yang bebas menilai maklumat dan membuat penilitian berdasarkan ilmu dan akal yang waras selepas menilai pelbagai kemungkinan dan kesan yang akan timbul kelak. Maklumat yang disampaikan kepada kebanyakan rakyat terutamanya orang Melayu lebih berbentuk satu hala dan lebih kepada momokan yang memburukkan mereka yang menentang kilang tersebut.

PAS adalah konsisten melalui dan tidak pernah berganjak dari pendirian awal menentang projek tersebut. Usul yang di bawa oleh Dewan Pemuda PAS Indera Mahkota disokong sebulat suara lalu di panjangkan kepada Muktamar PAS Kawasan Indera Mahkota yang juga disokong secara konsensus. Usul ini kemudiannya dipanjangkan ke peringkat PAS negeri Pahang dan seterusnya diluluskan dalam Muktamar PAS Pusat.

PAS Indera Mahkota seterusnya menubuhkan Badan Bertindak Anti Rare Earth Refinery (BADAR) bagi menyelaraskan asktiviti dan gerak kerja mewakili parti bagi menentang projek tersebut dan BADAR kini merupakan organ parti yang bernaung di bawah Lajnah Alam Sekitar PAS Pusat.

Tuan Guru Presiden PAS telah menyerahkan mandat PAS kepada Lajnah Alam Sekitar di bawah pimpinan Haji Zulkefly Mohamad Omar untuk bersama-sama dengan penduduk Pahang menentang projek ini.

Kehadiran dan sokongan dua tokoh utama PAS iaitu Tuan Guru Presiden dan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat pada majlis makan malam  Perdana bagi mengutip dana untuk tindakan mahkamah ke atas Lynas pada 7hb Januari 2012 yang lalu satu lagi isyarat jelas pendirian kepimpinan utama PAS terhadap isu Lynas.

Penglibatan segelintir ahli dan penyokong yang terlibat samada secara langsung mahupun tidak langsung adalah atas dasar peribadi dan tiada kena mengena dengan dasar dan pendirian PAS. Justeru itu, tidak timbul isu PAS menyokong Lynas sebagaimana yang di putar-belitkan oleh Curtis dan golongan-golongan yang berkepentingan dalam projek tersebut.

Pendirian Curtis bahawa pelabur asing tidak akan datang ke Malaysia sekiranya pembangkang membatalkan projek ini apabila berkuasa nanti adalah sama sekali tidak berasas. Saya bersetuju dengan kata-kata Ahli Parlimen Kuantan Fuziah Salleh bahawa sebaliknya pelabur asing mana yang sanggup datang ke Kuantan yang bakal dikategorikan sebagai kawasan berisiko tinggi kerana radiasi kilang Lynas tersebut.

Sebaliknya Curtis perlu menjawab dengan jujur mengapa kontractor AkzoNobel yang membekalkan resins untuk pembinaan kilangnya di Gebeng seperti yang didedahkan New York Times. Bagaimana pula masalah kelembapan yang dibangkit AkzoNobel yang menjadi sebab penarikan kontraktor tersebut dalam pembinaan tangki pemprosesan nadir bumi, yang dikatakan tidak stabil dan bakal berlaku kebocoran dan menyebabkan pencemaran?

PAS tegas dengan keputusannya dan berjanji akan menghalang kilang Lynas habis-habisan. Sekiranya kita diberi kuasa memerintah kelak, PAS berjanji akan memansuhkan operasi kilang ini dengan serta merta.
Seperti kata Mursyidul Am, rakyat boleh membantu untuk menghentikan kilang Lynas dengan mudah – Buang BN, Ambil PR!

Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat
Pesuruhjaya PAS Pahang

KB Sentral, Tunjong bakal tarik pelaburan RM10 bilion

Mohd Rashidi Hassan, 02 Feb 2012
TAHUN ini adalah tahun melawat Kelantan atau dikenali dalam kalendar pelancongan sebagai Visit Kelantan Year 2012 atau TMK@12, yang dilancarkan Menteri Besar, Dato' Bentara Setia Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat baru-baru ini.

Kelantan bukan sahaja merupakan sebuah destinasi yang unik, ia juga merupakan sebuah negeri yang paling ramai penduduk Melayu beragama Islam yang ditadbir oleh PAS sejak sekian lama.

Kelantan yang terletak di utara Pantai Timur Semenanjung Malaysia, merangkumi tanah seluas 14,922 kaki persegi, dengan Kota Bharu sebagai ibu negeri.

Ekonomi Kelantan adalah berasaskan pertanian padi, getah dan tembakau. Kegiatan menangkap ikan di persisiran pantai sepanjang 96 kilometer turut merupakan aktiviti ekonomi yang penting.

Industri kecil-kecilan yang menggunakan kemahiran tradisi dalam penghasilan kraftangan seperti batik, ukiran kayu dan tenunan songket juga agak meluas.
Selain itu, kegiatan pembalakan juga aktif kerana ia keluasan hutan Kelantan masih banyak. Beberapa tahun kebelakangan ini, pelancongan, terutamanya ke pulau-pulau makin popular.

Pasar Besar Siti Khadijah di pusat bandar Kota Bharu masih merupakan tarikan utama. Kebanyakan peniaga di sini adalah wanita dengan deria perniagaan bagus. Wanita di Kelantan adalah penggerak utama dalam ekonomi perniagaan.

Namun, Kelantan dikategorikan antara negeri termiskin di Malaysia, dengan KDNK per kapita sekitar RM6,000, iaitu kira-kira satu pertiga negeri kaya seperti Selangor dan Pulau Pinang. Bagaimanapun, ramai penduduk Kelantan yang bekerja sendiri, termasuk ramai profesional Melayu Kelantan yang bertebaran di seluruh pelusuk negeri, tetapi data-data ini tidak termasuk dalam perkiraan KDNK.

Walaupun Kelantan merupakan lokasi strategik bagi ekonomi yang menghubungkan negara-negara dagang di rantau sekitar Indo China, tetapi ia disisihkan Kerajaan Barisan Nasional yang menguasai Kerajaan Pusat.

Orang-orang Melayu Kelantan cuba disisihkan oleh Umno-BN dari arus pembangunan. Kesan daripada diskriminasi yang dilakukan kerajaan pusat sejak sekian lama, pelaburan asing disekat dan pembangunan dihadkan.

Malah, yang paling jelek dilakukan pemimpin Umno-BN yang memerintah ialah menafikan hak rakyat Kelantan menikmati royalti petroleum dari bumi mereka sendiri dan menggunakan hab di negara asing untuk mengeluarkan hasil petroleum dari perairan Kelantan, walaupun dari jarak batu nautikanya, pesisir pantai Bachok lebih dekat dengan kawasan penggalian.

Semasa Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi menjadi Perdana Menteri, Kelantan dimasukkan dalam kelompok Wilayah Ekonomi Pantai Timur (ECER) bersama Terengganu dan Pahang.

ECER adalah satu projek mega yang dirancang oleh kerajaan pusat, dilancar Abdullah pada tahun 2007. Ia mensasarkan lima teras ekonomi iaitu pelancongan, minyak gas dan petrokimia, pembuatan, pertanian, dan pendidikan.

ECER dirangka kononnya untuk menggerakkan pembangunan bagi menangani ketidakseimbangan ekonomi, meningkatkan keupayaan dan pengetahuan serta kualiti hidup kira-kira 4 juta penduduk di wilayah berkenaan.

Namun ECER hanya menjadi impian dan omong-omong kosong BN. Perancangan dan pelaksanaan ECER terbantut selepas Abdullah disingkirkan Umno dari jawatan PM. Bukan sahaja Kelantan yang tidak diberi peruntukan, malah Terengganu dan Pahang, dua buah negeri yang dikuasai Umno-BN, turut tersisih.

Projek pembangunan koridor gagal kerana Kerajaan Pusat yang dikuasai Umno-BN tidak mempunyai idea dan tidak mempunyai dana.


Pembangunan Bandar Baru Tunjong

Hari ini, Kelantan sudah berdikari. Ia tidak perlu terperangkap dengan pelbagai agenda ekonomi kerajaan pusat yang terus gagal akibat ketirisan dan ketidakmampuan Umno-BN.

Hasil kebijaksanaan pemimpinnya, Kelantan sudah berjaya keluar dari kelompok negeri miskin sedikit demi sedikit. Aktiviti ekonomi di Kelantan begitu rancak dirancang Exco Kanan, Dato' Husam Musa yang merupakan Pengerusi Jawatankuasa Pentadbiran Awam, Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Pembangunan Masyarakat.

Dalam analisis ini penulis tidak mahu menyentuh semua aspek ekonomi. Cukup sekadar hendak memfokuskan minda pembaca terhadap pembangunan besar Bandar Baru Tunjong juga diberi nama KB Sentral, yang bakal menarik pelaburan sebanyak RM10 bilion dalam jangka waktu yang amat pendek.

Bandar Baru Tunjong terletak kira-kira 4 km dari Kota Bharu. Ia terletak di sempadan Daerah Kota Bharu dengan Ketereh. Lokasinya strategik di tepi jalan besar Kuala Krai ke Kota Bharu.

Tunjong yang merupakan suatu kawasan yang tidak terkenal, yang agak tersisih dari arus pembangunan di pusat bandar kerana ia merupakan tanah pertanian padi, kini sudah mengalami transformasi yang cukup besar, di luar jangkaan.

Tunjong merupakan sebuah bandar baru yang akan mengimbangi kepesatan Kota Bharu, dijangka akan berubah wajah dalam tempoh 5 hingga 7 tahun.

Projek yang dinamakan KB Sentral ini akan dibina melalui enam fasa, dibangunkan di atas tanah seluas 2,000 ekar untuk jangka masa sasaran 10 tahun.

Namun sehingga kini pihak pengurusan Tunjong Development Corporation Sdn Bhd, iaitu agensi di bawah PMBK, sudah menerima komitmen pelabur untuk tanah seluas 1,500 ekar. Dalam bahasa mudahnya, ia sudah mempunyai ready developer.

Menurut Pengurus Tunjong Development Corporation, Nazri Deraman, pihaknya sudah membuat perjanjian dengan 38 pelabur dari Kelantan dan seluruh negara, termasuk syarikat tersenarai di Bursa Malaysia.

Sehingga kini, Kerajaan Kelantan melalui Tunjong Development Corporation sudah mendapat komitmen pelaburan sebanyak 4 bilion bagi tiga fasa yang sebahagiannya sudah mula dibangunkan.

Pembangunan yang akan dijalankan di bawah Bandar Baru Tunjong meliputi bangunan pentadbiran kerajaan persekutuan dan kerajaan negeri meliputi 14 agensi.

Pembangunan Tunjong mencakupi, bangunan pentadbiran, pusat pendidikan, pusat komersial, perumahan, Masjid Sultan Muhammad ke V, taman tema air (dua lokasi) dan pelbagai kemudahan yang dijangka akan menyediakan lebih 30,000 peluang pekerjaan untuk rakyat Kelantan khususnya.

Ia dirancang sebgitu rapi merangkumi pembinaan hospital, kolej perubatan, univesiti awam, kilang pembuatan industri kecil dan sederhana (IKS)

Untuk kepentingan rakyat, Tunjong Development Corporation turut menyediakan 400 lot untuk peniaga kecil, berbentuk perniagaan bazar basah dan kering.

400 lot itu semuanya sudah sold out kerana kerajaan negeri dan pemaju bermurah hati memberikan pinjaman mudah tanpa faedah, kepada setiap peniaga sebanyak RM20,000 seorang. Yang bagusnya, mereka boleh membayar balik pinjaman tersebut dalam terma yang tidak ditetapkan, iaitu sama ada pembayaran dalam bentuk harian, mingguan atau bulanan sehinga selesai pinjaman.

Rakyat Kelantan akan mempunyai bandar auto terbesar (Auto City) kerana 52 ekar tanah di Bandar Baru Tunjong sudah habis ditempah oleh pembekal dan peniaga automotif yang terkenal termasuk jenama Mercedes Benz, BMW, Nissan, Honda, Toyota, Proton dan lain-lain.

Kawasan seluas 52 ekar ini dijangka menjadi Ruang Pameran Automotif terbesar bagi seluruh Kelantan, dan barangkali juga di Malaysia.

Ia juga memperuntukkan tanah seluas 41 ekar sebagai Terminal Makanan Negara yang berkonsepkan pasar borong.

Oleh kerana pada asalnya Tunjong merupakan tanah padi, maka Tuan Guru Nik Aziz mahu menjadikan Bandar Baru Tunjong dibangunkan dengan konsep bandar Islam dan bandar hijau dengan menggunakan teknologi hijau, saving energy bagi memastikan alam persekitaran terpelihara.

Untuk itu, kerajaan negeri mengekalkan tanah seluas 20 ekar tanah yang dinamakan Baruh Tunjong. Ia akan menjadi pusat penanaman padi organik dan menjadi bandar warisan (Culture Town) sebagai tarikan pelancongan. Baruh Tunjong akan diabadikan sebagai warisan untuk generasi akan datang mengetahui asal usul Bandar Baru Tunjong.

Setakat ini pihak pengurusan Tunjong Development Corporation sudah memeterai perjanjian dan pelaksaaan projek dengan pelabur untuk keluasan tanah 1,500 ekar. Ini bermakna 500 ekar lagi tanah di Tunjong masih terbuka untuk pelabur dalam dan luar negeri.

Uniknya, untuk mendapat pelaburan sebanyak RM10 bilion, kerajaan negeri tidak mengeluarkan sebarang dana untuk membuat pembangunan. Pada istilah orang kita disebut, hanya dengan bermodalkan 'air liur' dan menawarkan tapak untuk dibangunkan, Kerajaan Negeri Kelantan mampu meminta Kota Bharu kedua.

Ianya bukan modal 'air liur' kosong semata-mata. Ianya adalah hasil kebijaksanaan pemimpin, merancang ekonomi. Hebat Kelantan kerana ia boleh membangunkan bandar baru dengan cara yang strategik berbekalkan modal swasta.

Kelantan boleh!

Shafri: Moga pahala mu berkekalan

Ahmad Lutfi Othman, 02 Feb 2012


Rasanya tidaklah terlalu lama saya tidak bertemu rakan sekerja, Mohamad Shafri Shamsudin, tetapi pagi itu, Jumaat, 13 Januari lalu, ketika kami mahu menziarahi jenazah petugas Pejabat Agung PAS, Allahyarham Syed Mohamad Syed Hasan, di Taman Melewar, saya perasan kelainan di wajahnya.

Perbedaan batang tubuhnya, seolah-olah kami tidak pernah berjumpa dalam tempoh yang lama. Meskipun saya kerap uzur dan jarang hadir ke pejabat kecuali untuk mesyuarat mingguan jabatan pengarang dan temujanji penting lain, saya kira kalaupun tidak berselisih dengan Shafri, ia hanya sekitar maksimum dalam masa sepuluh hari.

Nampak uzur sangat, cengkung dan pucat, bagai menanggung penyakit kritikal. Berat badannya kelihatan susut. Saya benar-benar terkejut. Tidak pernah pula dimaklumkan bahawa Shafri keuzuran. Tetapi dia masih seperti biasa, tetap ceria dan sering tersenyum.

"Awat ni, Shafri, nampak teruk sangat?" tanya saya, sambil kami bergegas ke kereta bersama pembantu khas ketua pengarang, Khairul Hartimi Mohd Tajudin dan jurufoto Wan Zahari Wan Salleh.

(Perjalanan terakhir seorang wartawan)

Senyumannya masih tidak lekang -- dan itulah satu keistimewaan Shafri -- tanpa saya sedari dia cuba menutup rahsia. "Takda apalah bang," pintasnya.

"Dah periksa pakar?" saya tetap degil mahu mendapatkan kepastian. Memang selepas menjalani pembedahan pintasan jantung lebih setahun lalu saya mudah tersentuh dengan hal-hal berkaitan kesihatan dan penyakit.

Sebenarnya sensitiviti itu bermula lebih awal ... hampir tujuh tahun lalu, sejurus anak kedua saya, Nurul Shafiqah, 11, meninggal dunia secara mengejut pada pagi 1 Ramadan.

"Ceritalah pada cik Lutfi," Khairul mencelah. "Sakit batu karang, kot," Shafri  menjelaskan, ringkas.

"Saya pernah kena batu karang, 25 tahun lalu, memang sakit, tak tentu rasa, tapi taklah teruk macam ni, sampai berubah muka," kata saya, "jangan lupa, cepat dapatkan rawatan pakar."

"Tak selera makan," jawab Shafri. "Kalaupun tak lalu makan, tapi takkan sampai jadi macam anta ini, nampak uzur dan letih sangat," balas saya.

Dalam perjalanan balik ke pejabat Harakah, di Jalan Pahang, Shafri tidak banyak berbual walaupun saya mengumpannya dengan pelbagai persoalan politik yang agak panas. Selalunya, dia cepat respons dan terbuka memberi pandangan.

Meskipun Shafri lebih lama berkecimpung dalam bidang grafik, dan baru sahaja terjun ke dalam dunia kewartawanan selepas akhbar Siasah tidak lagi diterbitkan di bawah bumbung Harakah, beliau cepat belajar.

Dalam usia 40 tahun, ketika saya cadangkan dia dipindahkan ke Bilik Berita Harakah, mungkin ramai beranggapan ia sudah terlalu lewat untuk menjadi seorang pemberita. Beberapa pimpinan PAS yang mengenalinya agak terkejut apabila dia hadir di sidang-sidang akhbar sebagai wartawan.

"Bukankah dia yang buat lay-out Siasah dulu? Bolehkah jadi wartawan?" tanya seorang pemimpin kanan PAS. Mulanya memang agak "bertarabur", sukar mencari "intro", tetapi dia tidak segan bertanya, prasyarat awal untuk maju dalam penulisan.

Saya mengenalinya ketika sama-sama bertugas di Harakah pada awal 1990-an. Waktu itu dia di bahagian rekabentuk. Lama tidak mendengar khabar beritanya, walaupun sesekali bertembung ketika saya juga berada di luar Harakah, Shafri tetap mesra. Ternyata dia begitu menghormati ketua dan bekas bosnya.

Siasah yang saya pernah terajui menemukan kami kembali. Bila terserempak sewaktu minum di restoran, Shafri bercerita bagai seorang wartawan. Isu-isu sensitif dalam parti kerap disinggungnya secara terbuka. Apa pun saya yakin dia ikhlas, mahu melihat PAS tetap di hati rakyat dan menjadi sekutu penting dalam Pakatan Rakyat.

Sekurang-kurangnya saya pernah bersamanya di dua lokasi luar Kuala Lumpur, semasa pilihan raya kecil di Kerdau, Pahang dan membuat liputan fokus PRU13 Negeri Sembilan di Seremban. Turut sama, Wan Zahari dan wartawan kanan, Wan Nordin Wan Yaakob; mereka bertiga kelihatan akrab dan serasi.

(Shafri ketika mewawancara Presiden PAS)

Semasa wartawan Harakah dari seluruh negara berkampung di Sungai Tua, Ulu Yam, Sabtu dan Ahad lalu, sebagai persiapan terakhir menghadapi pilihan raya umum ke-13, saya terasa ketiadaannya.

Wan Zahari semasa sesi dialog, menarik perhatian rakan-rakan tentang keadaan Shafri yang ditempatkan di wad 26, Hospital Kuala Lumpur. Walaupun masih belum dipastikan jenis penyakitnya, ada kemungkinan dia ditimpa masalah berkaitan hati, lebih teruk lagi kanser. Wan Zahari menimbulkan isu kebajikan kakitangan Harakah, terutama berkaitan kemudahan mendapatkan rawatan perubatan terbaik.

Di akhir pertemuan, saya turut memberi reaksi, mengharapkan soal kesihatan diberi pertimbangan utama. Sambil menyedari Harakah cukup banyak memberikan bantuan dan sokongan kepada saya sepanjang menjalani rawatan di hospital awam dan juga swasta, saya amat mengharapkan kemudahan itu dapat dikongsi oleh semua kakitangan yang memerlukan.

Tengahari Isnin, 30 Januari, selepas mendapat rawatan rutin, saya cuba singgah di HKL, untuk menziarahi Shafri. Kawasan letak kereta hospital penuh sesak, tambahan pula tiada bayaran parkir dikenakan. Keuzuran anggota kiri saya tidak memungkinkan untuk menapak jauh.

Saya menelefon Khairul, minta turun ke bawah, membantu mencari parkir. Semasa berjalan ke lift hospital, Nazri Abdullah, Pengarang Berita Harakahdaily memaklumkan keadaan Shafri semakin kritikal. Kanser hati. Sukar sekali untuk dipulihkan. Jelas riak kerisauan di wajahnya.

Wad 26, tingkat 5 HKL memang sesak. Kawan-kawan sepejabat mengelilingi Shafri. Saya duduk di sebelahnya. Saya percaya dia menahan keperitan semasa bercerita keadaannya, tetapi masih ceria. Senyuman tetap menguntum. Tidak banyak derma kilat yang dapat kami hulurkan; Shafri keberatan menerima: "Susah-susah aja ...." (Gambar itu disiarkan di halaman F13).

Semasa melintas di depan isterinya, Sharifah Norhayati Syed Omar, saya sekadar mampu memohon diri lebih awal. Pastinya beliau dan keluarga sedang meniti detik-detik paling sukar. Saya terbayang wajah anak-anaknya. Sebak. Terharu.

Pagi Selasa, semasa sarapan, saya menerima SMS daripada wartawan Harakah, Nyza Ayob memaklumkan Safri koma dan nazak. "Masya Allah, cepatnya ...." saya berbisik sendiri. Sekali lagi keuzuran menghalang saya untuk berkejar ke HKL. Rakan-rakan sekerja sudah berkumpul di sana.

Semasa berbual dengan aktivis pelajar, Adam Adli Abd Halim yang berkunjung ke rumah saya, tengahari itu, fikiran saya agak gelisah mengenangkan SMS Nyza. Tidak lama selepas Adam pulang, Nyza menelefon: "Shafri dah tak ada ...." Nada suaranya sarat dengan kepiluan. "Inna lillahi wa ina ilahi rajiun," hanya itu yang mampu saya titipkan.

Sepatutnya tengahari itu, kami menziarahi anak-anak Shafri di Gombak. Isteri saya sudah siap masak nasi beriani ayam kuzi untuk dibawa bersama. Akhirnya, juadah itu saya kirimkan kepada rakan-rakan di Harakah.

Semoga Allah menerima  segala amal soleh dan mengampuni dosa-dosanya. Dan diberikan keteguhan hati buat Sharifah Norhayati dan anak-anaknya.

Teringat saya akan maksud Hadis Nabi s.a.w. yang disampaikan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang ketika retreat Harakah, sebagai azimat dan kata-kata perangsang buat kami. Maksudnya lebih kurang, sesiapa yang menunjuk jalan kepada kebaikan dan kebaikan itu diikuti atau diamalkan oleh orang lain, maka ia mendapat pahala sepertimana orang yang mengamalkannya.

Ustaz Abdul Hadi mengaitkan makna sabda Nabi itu dengan kerjaya seorang wartawan, yang menulis ke arah kebaikan, mencegah kemungkaran, mendorong perubahan. Semoga sahabat kami, Allahyarham Shafri dilimpahi pahala yang berterusan itu ... juga buat kita yang bakal menyusuli. Janji Allah pasti datang.

Tuan Guru Presiden masih diperlukan

azmi, 03 Feb 2012
Kolum Kesatuan Fikrah adalah wadah untuk rakyat memperlihatkan kepelbagaian idea daripada lapisan-lapisan pemimpin PAS, dari yang veteran ke pemuda dalam isu-isu hangat yang membelungi negara kini.
Mewakili PAS Pusat ialah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, mewakili suara ulama ialah Ustaz Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man manakala suara pemuda diwakili Ketua Pemuda PAS, Ustaz Nasrudin Hassan at-Tantawi.

Jika anda mempunyai sebarang soalan yang ingin ditanyakan kepada Abang Mat, Ustaz Tuan dan Ustaz Nasrudin, sila email kepada hdaily.kesatuan.fikrah@gmail.com

Minggu ini, mereka berbicara mengenai tawaran Tuan Guru Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk tidak bertanding di PRU-13.

Mohamad Sabu
Timbalan Presiden PAS

Tuan Guru Presiden Datuk Seri Abdul Hadi Awang hanya menunjukkan sifat tawaduk, yang menjadi ciri terpenting sebagai seorang pemimpin Islam. Pangkat dan jawatan bukanlah matlamat perjuangan, ia sebaliknya ialah amanah yang berat.

Kepimpinan beliau masih amat diperlukan oleh parti dan ahli-ahli PAS. Saya sebagai Timbalan Presiden juga masih memerlukan kepimpinan Tuan Guru Presiden untuk terus menerajui PAS ke ambang yang lebih tinggi.

Tuan Ibrahim Tuan Man
Ketua Penerangan PAS Pusat

PAS Pusat sebulat suara menolak hasrat Presiden PAS Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang untuk tidak dicalonkan dalam pilihanraya ke 13 samada di peringkat DUN atau Parlimen dan membuat keputusan bahawa beliau perlu bertanding di PRU13. Keputusan tersebut dicapai dalam mesyuarat lujnah politik yang diadakan pada 2hb Februari di Pejabat Agong PAS. Tuan Guru Presiden turut akur dengan keputusan tersebut.

Dengan pengumuman ini, maka isu penarikan diri beliau tidak berbangkit kerana parti melihat beliau masih diperlukan bagi memimpin parti dan Pakatan Rakyat (PR) dalam menghadapi PRU ke 13.

PAS bersetuju dengan pandangan Mursyidul Am, bahawa perjuangan Islam tidak mempunyai tempoh masa bahkan sehingga akhir hayat. Walaupun jawatan boleh bertukar ganti, namun PAS masih memerlukan Tuan Guru Presiden terus memimpin bahkan para pemimpin tertinggi PR juga telah mengeluarkan kenyataan meminta Presiden terus menerajui PR.

Kita yakin dengan karisma kepimpinan, wibawa dan kedudukan Tuan Guru Haji Hadi untuk memimpin parti. Malah, dengan kepercayaan gerakan Islam Antarabangsa kepada beliau bagi menjadi pimpinan utama dalam menghadapi sebarang kemelut negara-negara Islam boleh dinobatkan sebagai pimpinan Muslim agong abad ini.

Hasrat beliau yang lahir dari sifat tawaduk dan akhlak Islam yang tinggi memperlihatkan bahawa dalam PAS, jawatan bukanlah perkara yang direbut, tetapi ianya adalah amanah. Islam mengajar kita agar tidak meminta jawatan, tetapi di waktu yang sama kita tidak boleh melarikan diri bilamana jamaah mengharap dan memerlukan kita untuk terus memimpin.

Nasrudin Hassan Tantawi
Ketua Pemuda PAS

Ramai yang salah faham dan tidak cermat mengambil berita lalu menganggap kononnya Tuan Guru Haji Abd Hadi Awang mahu berundur meninggalkan PAS. Lebih lajak apabila mereka menambah ajinomoto dalam isu ini kononnya ini adalah ekoran berlakunya perpecahan dalam PAS.


Walhal Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang menawar diri untuk tidak bertanding dalam pilihanraya umum akan datang dan kalau diberi pilih, beliau hanya mahu memilih satu kerusi sahaja berbanding dua kerusi sebelum ini.

Sudah namanya tawaran maka ia bukanlah suatu keputusan yang muktamad. Tawaran itu perlu ada penerimanya barulah ia menjadi muktamad. Tawaran itu dibuat kepada parti yang dipimpinnya dan sehingga kini parti tidak menerima tawaran tersebut malah PAS telah membuat keputusan rasminya bahawa Tuan Guru Haji Abdul Hadi bukan sahaja mesti terus memimpin PAS tetapi juga tidak boleh berundur dari bertanding dalam pilihanraya umum yang akan datang.

Saya melihat, apa yang disuarakan oleh Tuan Guru Haji Abdul Hadi adalah mempamerkan akhlak Islami yang diwarisi oleh para alim ulamak di sepanjang zaman. Jawatan adalah suatu amanah yang berat justeru itu, ia bukanlah suatu yang direbut dan ditagih.


Tawaran mengundur diri dari amanah jawatan [ bukan memgundur diri dari amanah berjuang ] untuk memberi laluan kepada mereka yang lebih layak adalah sikap dan sifat yang selayaknya dimiliki oleh pejuang Islam. Namun apabila jamaah memutuskan, maka keputusan jamaah itu wajar dipatuhi semampu mungkin.

Perkara ini bukanlah menjadi isu kerana ia perkara biasa bagi pejuang Islam yang kaya peribadi dan tinggi akhlak Islamnya. Namun musuh senantiasa mengintai ruang untuk menambah racun bisa pada fitnah yang ditebar. Ia sebahagian dari sunnah perjuangan yang mesti dihadapi oleh para pejuang dengan tenang dan tabah, justeru musuh tidak pernah tinggal diam. Buatlah apa pun, akan pasti ada pihak yang bertindak mengeksploitasi kenyataan dan tindakan pemimpin kita. Lagikan Al Quran musuh Islam cuba untuk spin dan mengelirukannya, begitulah semangat musuh yang mahu memadam cahaya perjuangan Islam di atas muka bumi ini. Mereka tidak pernah serik!

PR Pahang akan selesai masalah tanah rakyat

Basiron Abdul Wahab, 04 Feb 2012
TEMERLOH, 4 Feb: Pesuruhjaya PAS Pahang, Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man membidas kegagalan kerajaan BN meluluskan tanah kepada rakyat yang tidak bertanah sebaliknya memberikan tanah kepada syarikat swasta.

Katanya, jika Pakatan Rakyat berkuasa, kerajaan negeri akan memberi keutamaan kepada rakyat dengan menyelesaikan isu tanah yang kini menjadi isu besar bagi rakyat Pahang terutama golongan muda.

Menurutnya, seperti yang dijanjikan didalam buku jingga, Pakatan Rakyat akan menutup Felda Plantation dan tanahnya akan diagih-agihnya kepada rakyat yang layak.

Di Pahang , kata beliau terdapat lebih kurang 134 ribu hektar ladang Felda Plantations yang mampu mengisi ribuan peneroka.

“Kita akan agih-agih tanah tersebut kepada rakyat yang berkeyakan dan sudah tentu ia mampu menyelesai sebahagian besar masalah itu,” katanya ketika berucap pada majlis dialong di kawasan Dewan Undangan Negeri Kuala Sentul dekat sini, semalam.

Katanya, dasar kerajaan negeri sekarang dilihat lebih mengutamakan pelabur asing dan syarikat korporat untuk mendapat tanah.

Beliau memberi contoh bagaimana syarikat Lynas yang penuh kontroversi itu telah beri tanah kira-kira 200 ekar sedang masih ramai rakyat Pahang belum mempunyai tanah untuk tapak rumah.

Penjelasan Anwar, pemergian Shafri terhangat

Harakahdaily, 05 Feb 2012
KUALA LUMPUR, 5 Feb: Penjelasan Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam kontroversi isu diserang media Umno yang mendakwa beliau menyokong Israel dan kematian wartawan Harakah, Mohamad Shafri Shamsudin mengungguli 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu lepas.
Dalam penjelasannya, Anwar menegaskan bahawa kemahuan dan hak rakyat Palestin mesti dibela dan itu merangkumi hak untuk mendirikan negara sendiri serta tidak terus dizalimi.

Sekiranya syarat tersebut dihormati, maka, kata Ketua Umum PKR itu wajarlah hak rakyat Israel juga dihormati.

Sementara itu, berita mengenai tawaran Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang untuk mengundurkan diri atau bertanding satu kerusi sahaja di pilihanraya umum ke 13 menduduki tangga ke 3 dan 5.

Di tangan ke 3, ialah berita mengenai Anwar merayu Hadi untuk memikirkan semula tawarannya sementara tangga ke 5, ialah penilaian kolumnis Subky Abdul Latif terhadap tawaran Hadi.

Di tangga ke 4, ialah bidasan setiausaha politik Lim Guan Eng, Zairil Khir Johari terhadap bekas ahli PAS, Dr Hasan Ali atas tuduhannya ke atas DAP ingin menubuhkan republik sekiranya mendapat kuasa nanti.

Berikut ialah 10 artikel terhangat Facebook dan Twitter Harakahdaily bagi minggu ke 5, 29 Januari hingga 4 Februari, 2012.

1
Israel: Penjelasan Anwar
2
Shafri, wartawan Harakah pergi untuk selama-lamanya
3
Anwar minta Ustaz Hadi tarik balik hasrat undur
4
Hasan Ali dangkal
5
Tawaran bijak dari Ustaz Hadi
6
Kenapa barang murah di kedai 1Malaysia sahaja?
7
Fokus PRU-13, tak perlu layan Hasan Ali
8
Pihak berkepentingan letak kepala babi di masjid
9
Tuan Guru Presiden masih diperlukan
10
Majlis Noh serah kunci diselubungi persoalan

Tiada ulasan: