Jumaat, 23 Disember 2011

MEMANG ADA PERSAMAAN...AGAMA BUKAN BIDANG@TAK ALIM..MERAGUI DASAR PARTI ,ATAS NAMA PARTI MEREKA MENANG...PENDIRIAN TAK JELAS...FIKRAH TAK JELAS..

Written by Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Dewan Pemuda PAS Pusat Malaysia mengambil sikap positif di atas isu yang membabitkan mantan timbalan dan naib presiden, Nasharudin Mat Isa dan Datuk Dr Hasan Ali.

Naib ketuanya, Dr Raja Ahmad al-Hiss berkata, isu yang hangat dibincangkan dalam media arus perdana akan dapat diselesaikan dengan penuh hikmah oleh pimpinan yang ingin melihat PAS akan terus menjadi payung kepada rakyat yang amat yakin akan perjuangan yang telah dibawa semenjak ia ditubuhkan.

Malah, katanya dengan merujuk kenyataan Nasharudin, Pemuda PAS yakin akan pegangannya untuk terus bersama PAS yang telah lama menjadi wadah perjuangannya sehingga kini.

“Dan kami harapkan Nasharudin akan terus memainkan peranan penting untuk perkembangan PAS di seluruh tanah air kelak.

Bagi isu Hasan pula, ujarnya pihaknya yakin dengan melihat pandangan pelbagai pimpinan PAS dan beliau sendiri sebelum ini akhirnya akan membuahkan satu penyelesaian yang terbaik kelak.

“Dan kami penuh yakin pimpinan PAS dan parti PAS sebagai wadah selama ini mampu keluar daripada kemelut yang sengaja ditimbulkan.

“Kami sekali lagi yakin apa yang diperkatakan di dalam kedua-dua isu tersebut ingin melihat PAS terus maju dan menjadi wadah keyakinan buat rakyat bagi menggantikan Umno di masa hadapan,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Menurutnya, walaupun pelbagai isu dalaman yang ada, PAS akan terus diperkasa di persada tanah air tanpa terhenti seperti mana yang kini berlaku kepada Umno yang hampir dipinggirkan.


Written by Harakahdaily

KOTA BHARU, 22 Dis: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat (gambar) menafikan beliau menyokong Datuk Dr Hasan Ali.

"Sukalah dinyatakan bahawa YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am PAS tidak pernah mengeluarkan sebarang kenyataan sama ada menyokong atau tidak pendirian Datuk Dr Hasan Ali.

"Kenyataan terakhir YAB Tuan Guru dalam isu Datuk Dr Hasan Ali ialah menyerahkan isu ini untuk dikendalikan oleh Pesuruhjaya PAS Selangor dan seterusnya pimpinan PAS peringkat pusat.

"Justeru, tidak timbul isu YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am PAS menyokong pendirian terkini Datuk Dr Hasan Ali," kata kenyataan Setiausaha Akhbar Menteri Besar Kelantan itu.

Beliau mengulas laporan muka hadapan The Star semalam yang memetik bahawa pendirian Datuk Dr Hasan Ali disokong oleh YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am.

Ulasan ini dibuat ketika beliau sedang berehat di wad hospital.

"Sukacita dimaklumkan bahawa YAB Tuan Guru al-Mursyidul Am PAS masih berehat di dalam wad selepas dimasukkan ke sana pada hari Isnin, 19 Disember 2011.

"Keadaan beliau stabil dan insya Allah akan dibenarkan keluar sedikit masa lagi," kata kenyataan itu.

Written by Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 22 Dis: Datuk Dr Hasan Ali (gambar) mengakui beliau ada perbincangan dengan Zulkifli Noordin dan mengakui ada persamaan antara mereka berdua.

"Ada tempat-tempat bersama, keseirasan ada tapi dari segi detail tidak perlu diulas, secara besar memang ada persamaan.

"Apa pun kalau perjuangan itu sama, maknanya ada nada, suara dan tempo yang sama, tidak fikir ada masalah untuk berbincang," kata Hasan Ali dalam Bual Bicara dengan Datuk Ahmad Talib, TV3 malam tadi.

Zulkifli adalah anggota Parlimen PKR Kulim Bandar dan telah meninggal parti menjadi anggota Bebas.

Beliau kini menjadi peluru utama Umno untuk menyerang PKR dan Pakatan Rakyat.

Dalam sidang media sebelum ini, Hasan mempertikai konsep Negara Berkebajikan yang dikemukakan Presiden PAS dalam muktamar PAS yang lalu dan kini bakal menjadi panduan utama PAS.

Ekoran itu, beliau diserang oleh pemimpin PAS di samping Pemuda dan Muslimat.

Hasan dalam wawancara kali ini mempertikaikan komposisi kepimpinan PAS yang dikatakan lebih ramai profesional dari ulama tanpa menyebut badan tertinggi PAS adalah Majlis Syura Ulama yang semua anggotanya adalah ulamak.

"Dulu majoriti pemimpin PAS adalah ulamak, sekarang majoritinya orang profesional, keadaan ini boleh mengubah parti, ulama tidak akan membawa PAS lari dari perjuangan dibanding dengan profesional, ada perubahan (shift), sebahagian ahli parti mahu PAS sama seperti 20 ,30 dan 50 tahun dulu," katanya.

Bagi beliau, punca-punca yang menyebabkan anjakan berlaku dalam PAS, logiknya adalah orang nak kemenangan dan hanya boleh dicapai melalui bergabung.

Tiada ulasan: