Sabtu, 6 Ogos 2011

NIAT BAIK...TUJUAN BAIK KOD....CUMA CARANYA KURANG TEPAT...TERBURU2 ITU KERJA DILARANG DALAM ISLAM...JADILAH SEBAGAI IKTIBAR...

Ibrahim: Henti menuduh, beri peluang JAIS sedia laporan
Ogos 5, 11 9:21pm
Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA) meminta semua pihak berhenti tuduh menuduh dalam isu serbuan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) ke satu majlis di Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya, pada malam Rabu.

Presidennya, Datuk Ibrahim Ali berkata semua pihak tidak perlu melenting atas kepentingan politik.

"JAIS wajar diberi peluang menyediakan laporan lengkap dan JAIS hendaklah dihormati kerana jabatan itu melaksanakan tanggungjawab yang telah diamanahkan mengikut undang-undang," katanya dalam khidmat pesanan ringkas (SMS) kepada Bernama hari ini.

Beliau berkata kisah perhimpunan paderi yang didakwa mahu menubuhkan kerajaan Kristian tidak seharusnya berulang, di mana selepas pelbagai penafian dan kecaman dibuat kepada sebuah akhbar yang mendedahkannya, akhirnya seorang anggota DAP Jelutong yang membuat laporan polis mengenai perkara itu.

"Oleh itu majlis atas nama program kebajikan wajar dipantau kerana di sebalik program tersebut, ada agenda halus untuk mengabui orang Melayu Islam yang daif melalui pelbagai bantuan," katanya.

Katanya, walaupun terdapat kebebasan beragama tetapi penguatkuasaan perlu lebih berhati-hati terhadap sebarang bentuk kegiatan oleh agama-agama lain yang turut membabitkan umat Islam, termasuklah gerakan yang mungkin berselindung di sebalik nama kebajikan, yang mungkin sudah lama dijalankan senyap-senyap.

"Ini kerana Islam adalah agama rasmi Persekutuan dan pihak penganut agama lain tidak boleh cuba mendakwah orang Islam memeluk agama mereka, kerana ianya salah di sisi undang-undang.

"Jangan guna alasan kebebasan beragama untuk melakukan kegiatan-kegiatan terhadap umat Islam dengan mengunakan program bantuan kemiskinan. Ianya boleh di buat cara lain seperti menyumbang kepada institusi-institusi yang sah. JAIS jangan gentar menjalankan tugas dan Allah berserta dengan orang yang benar," katanya.

- Bernama


Suhakam berhasrat temui semua anggota polis terlibat
Joseph Sipalan
Ogos 5, 11
3:58pm

Suruhanjaya Hak Asasi Manusia Malaysia (Suhakam) hari ini berkata ia berhasrat menemui semua anggota polis yang didakwa bertindak ganas terhadap peserta perhimpunan BERSIH 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lepas.

NONESuhakam pesuruhjaya James Nayagam (kanan) berkata ia adalah
bahagian penting yang perlu dibuat dalam siasatan awam yang akan
diadakannya untuk menyiasat dakwaan keganasan polis sewaktu perhimpunan tersebut.

"Kita perlu buat... Orang ramai tidak sedar, bila anda bercakap tentang siasatan awam, anda perlu bercakap dengan semua yang terlibat. Ia
mesti satu siasatan yang terperinci," katanya selepas menerima testimoni bertulis dan bukti video mengenai dakwaan keganasan polis.

Wakil dari BERSIH 2.0, Suaram, Tenaganita dan Peguam for Liberty, menyerahkan 17 video, 15 testimoni umum dan 17 testimoni khusus
mengenai dakwaan gas pemedih mata di tembak ke dalam perkarangan Hospital Tung Shin.

Suhakam sebelum ini meminta orang ramai tampil mengemukakan bukti mengenai dakwaan keganasan polis, kepada suruhanjaya itu sehingga 2 Ogos, tetapi tarikh itu dilanjutkan ke hari ini atas permintaan BERSIH 2.0 dan yang lain-lain.

VIDEO | 6.19 min


BERSIH: Penjelasan JPN tak boleh diterima
Ogos 5, 11 3:13pm

Penjelasan oleh Jabatan Pendaftaran Negara berhubung status kewarganegaraan seorang bakal pengundi yang dilaporkan sebelum ini tidak menyentuh mengenai kebimbangan orang ramai, kata pengerusi BERSIH 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan.

NONEOleh sebab itu, beliau menyokong seruan oleh ahli parlimen Pakatan Rakyat untuk mengadakan sidang tergempar parlimen pada bulan ini bagi mendapatkan penjelasan kepada persoalan yang ditimbulkan berhubung skandal berkenaan.

"Kita belum lagi mendapat jawapan bermakna... Perlu ada kebertanggungjawaban dalam isu ini," kata Ambiga dalam satu wawancara dengan Malaysiakini semalam.

Katanya lagi, jawapan yang diberikan kepada BERSIH 2.0 setakat ini sangat tidak boleh diterima.

Ketua pengarah JPN, Jariah Mohd Said dalam penjelasannya sebelum ini berkata, nama Mismah yang ditemui dalam draf daftar pemilih terbaru itu diberikan taraf penduduk tetap pada 17 Julai, 1982 dan kemudiannya diberikan taraf kerakyatan pada 31 Januari 2011.

NONEBagaimanapun, kenyataan itu tidak dapat menjelaskan bagaimana sistem pengesahan JPN mengkategorikan Mismah sebagai penduduk tetap pada pagi Selasa, tetapi status tersebut ditukar kepada taraf kerakyatan hanya empat jam selepas laporan Malaysiakini disiarkan.

Jariah juga tidak menjelaskan dakwaan yang dikemukakan oleh PAS bahawa terdapat sebanyak 1,587 kes seperti itu yang dikesan di seluruh negara.

Mengulas lanjut, Ambiga berkata BERSIH 2.0 turut menerima aduan sama tetapi ia tidak dibuktikan sebelum Malaysiakini membuat pendedahan berkenaan.






  • Antimamak Mamak · Top Commenter · Kerala University
    JPN itu apa dia?
    JPN Jabatan Penipu Negra. rakyat ditipu , kerakyatan dan warga negara pun boleh dijual demi kuasa umno.
    - Rakyat haruslah sedar, ramai kakitangan kerajaan adalah penganut mazhab umno, apabila rahsia mereka dibongkar, fakta untuk dihujahkan begitu tolak dalih, jawapan tiga suku, seolah olah buat tak tahu.
    Puak penganut Mazhab umno ini lah yang tidak beretika. sering lakukan kerja menjual negara.
    - Kalau lah anda sokong Malaysia ini akan diperitah rakyat asing, elok lah sokong umno, biar rakyat bangkit runtuhkan umno dan bereskan kakitangan kerajaan yang bermazhab umno.
    Sokong kah anda BERSIH 3 sekali lagi? kalau suka tolong klick like.
  • Katak Lompat · Top Commenter
    AMBIGA KITA TURUN BUAT BERSIH 3.
    • Nicholas Chuah Kee Yong · Top Commenter · Manager at MysecondStation.com
      habis ak undi PAS tetapi bukan islam ape citer?ak percaya cara PAS berkerja dan mengikut hukum yang betul...kita duk malaysia...ramai bangsa...sape yang mula rasist dulu???....akhirnya nak tanya.....so aku bukan kafir ke Hulubalang Akhir Zaman?
    • Hulubalang Akhir Zaman · Kuala Lumpur, Malaysia
      Maaf bro Nicholas, kafir dlm islam ada 4 jenis.. tapi Kafir yg memusuhi islam dan ada agenda utk merosakkan islam seperti nak memurtadkan muslim adalah dipanggil kafir harbi dan patut di perangi.. Banyak kafir (non muslim) di malaysia namun kita tetap dpt hidup aman harmoni.namun, jika ada kafir harbi yg menuntut supaya menghapuskan islam sbg agama rasmi dan memurtadkan org islam serta memusuhi islam itu patut dilawan dan diperangi..
      Jika anda jenis Kafir Zimmi, kita masih boleh hidup harmoni aman damai sentosa, cuma kita just nak tumbangkan UMNO je..then memerintah Mlaysia
    • Hulubalang Akhir Zaman · Kuala Lumpur, Malaysia
      Dee Valey, jika anda nk melaksanakan hudud dan qisas pun itu bukan persoalan negara islam. tambah2 lg PR dan PAS masih tidak bersedia utk laksanakan hukum2 itu di malaysia kerana belum dbentuk persefahaman.

      bro patut tgk apa definisi ulama muktabar berkenaan apa itu negara Islam. jika anda tidak iktiraf ini negara islam. maka wali yg dilantik adalah tidak sah. mufti dan hakim semua tidak sah. perkahwinan yg mewalikan ayah dan ibu anda pun tidak sah.. maka anak haram lah yg lahir semua di malaysia ini.. sanggupkah anda menerima kenyataan jika anda punya taraf adalah anak haram??

      anda boleh cek hukum jika tidak percaya .. :)
  • Buzze Azam · Top Commenter · Universty of salford manchester
    Ambiga ni sendiri asal keturunannya adalah pendatang dari kasta Paria. Moyangnya Viknesh adalah petani miskin dari Madras yang di bawa lari ke Tanah Melayu melalui sistem Kangani utk bekerja di estet getah di Labis Johor. Mereka di berikan kerakyatan Tanah Melayu oleh Tunku Abdul Rahman melalui kontrak sosial utk merdeka bersama-sama pada tahun 1957. Skrg Ambiga di julang sebagai wirawati oleh pemuda Pas selepas kematian Dr Lo'Lo. Ambiga sbg ganti?
    • Abu Kamira · Kangar
      Sdr Buzze Azam....adakah dengan fakta kamu itu maka rakyat Malaysia mesti menerima penipuan SPR, korupsi, kronisma dan juga merakyatkan pendatang asing secara haram? Bangun saudara dan sedar yang kamu sedang di perbodohkan oleh mereka yang pentingkan kekayaan dan kuasa dari rakyat.
    • John Labu · Top Commenter · Persanteren Jalan kembali (Kalimah Laillahaillallah)
      Apa guna menjadi melayu islam kalau tidak punya nasionalis islamik dan tak berintegriti.patut malu pada org lain yg berpegang pada sikap jujur amanah dan keadilan.Ada satu ketegeri manusia yg peduli apa negara tegdai janji org aku boleh pecah dan perintah.Ada masyukkk ada untung janji perut aku bongcit peduli apa negara nak jahanam.
    • Scoobe Dry · Top Commenter · UTM Skudai, Johor
      salam buzze, abeh, ko dah kaji ke keturunan ko? mulia ke x? ape jasa famly ko tuk negara nie?BILAL pon dari hamba, tp mulia di sisi ALLAH.
  • Mat Bantai · Top Commenter
    BERSIH 3.0 UNTUK SELESAIKAN MASALAH NIE, RAMAI ANAK MUDA YANG TAK SABAR-SABAR TURUN DI BERSIH 2.0 AKAN TURUN BERSAMA YANG TURUN BARU-BARU NIE..RAMAI MALU TAK TURUN BERSIH 2.0 BARU-BARU NIE KERANA NAMPAK MAK CIK DAN PAK CIK TUA , ORANG KURANG UPAYA BOLEH TURUN ! MESTI SAMPAI JUTAAN BERSIH 3.0.
    • Hulubalang Akhir Zaman · Kuala Lumpur, Malaysia
      Sdr Didie Arshad.. bagi saya Islam tidak dapat dipisahkan dalam segala urusan apa pun.. segala isu adalah tidak dapat dipisahkan dgn perjuangan islam.. hanya org2 yg berfikiran sekular seperti UMNO sahaja yg memisahkan agama dgn urusan dunia
    • Yazid Gonzales · Works at Sekretariat SUKAN MALAYSIA XIII MELAKA 2010
      sekular ape...pandai2 buat tafsiran sendiri... tak elok, pakcik n makcik sy org UMNO still ok je bab agama, jd cikgu ajar mengaji n tadarus lagi.... ni yg nampak depan mata....bak kate pepatah dalam setandan pisang tak semuanya busuk...
    • Hulubalang Akhir Zaman · Kuala Lumpur, Malaysia
      betul bro.. maaf jika ada fakta yg xbetul.

      Sudah tiba masanya supaya umat islam mengangkat pemimpin2 Islam yg ada fikrah islam... tidak kira samada BN ataupun PR. dalam PR pun ada org kafir harbi sama seperti BN. so, yg ptg skrg, kita kena angkat pemimpin2 yg jiwanya lebih cenderung kepada ISLAM utk duduk di parlimen supaya kedudukan Islam lebih kuat
  • Basir Parto · Top Commenter · Un. Putra Malaysia
    SABAR LAH PENGERUSI BERSIH , DATO AMBIGA....SPR BUKAN TAK MAHU JAWAB!!!!SPR MAHU TUNGGU SKRIP DRPD UMNO, KLU SKRIP DAH SIAP SENANG LAH SPR MAHU BACA.....................
    • Haizam Abdwahab · Multimedia University
      so berbalik pada issue tadi..apakah beza antara Aron Sharon(yg terang memusuhi islam) dengan Ambiga yg membuat tuntutan2 tuh..ker tuntutan dia itu tidak kepada menjahanamkan islam di Malaysia..part nie yg sy confuse..bukan apa sebab ada orang yg bertanya pada saya..tapi sy tak dapat jawab..dan satu lagi. bg saya..adalah lebih baik kita bersatu sesama islam dari bermusuhan..
    • Dee Valey · Top Commenter · Kuala Krai
      Ustaz kerajaan : Kalau sdr tahu bahawa setiap turunnya ayat berpandukan asbabunnuzul baguslah. TAPI ingat tuntutan dibawa bersih ingin wujudkan pilihanraya bersih (tak merugikan mana2 pihak) itulah asasnya. Setiap yg bersih kemukakan kita semak di SPR & JPN (memang betul). Sy nak baca komen sdr, apakah isu yg terjd ini diluar pegentahuan Allah??, apakah ada panduan melalui AlQuran AlHadith Ijmak ulama Qias berhubung isu ini??
    • Hulubalang Akhir Zaman · Kuala Lumpur, Malaysia
      Sudah tiba masanya supaya umat islam mengangkat pemimpin2 Islam yg ada fikrah islam... tidak kira samada BN ataupun PR. dalam PR pun ada org kafir harbi sama seperti BN. so, yg ptg skrg, kita kena angkat pemimpin2 yg jiwanya lebih cenderung kepada ISLAM utk duduk di parlimen supaya kedudukan Islam lebih kuat


Lebih 1,000 PR didakwa jadi warga, PAS S'gor lapor polis
Jimadie Shah Othman
Ogos 5, 11
5:14pm

PAS Selangor hari ini membuat laporan polis ekoran dakwaan pertukaran rekod lebih 1,000 penduduk tetap (PR) menjadi warganegara dalam masa satu hari sahaja.

Setiausaha jabatan pilihan raya PAS negeri Mohamad Asri Sapar berkata, selepas memfailkan bantahan rasmi dengan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) pada 2 Ogos, maklumat di Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) bertukar keesokan harinya.

Katanya, berdasarkan maklumat yang diterimanya, beliau terkejut kerana rekod 1,108 penama itu bertukar menjadi warganegara.

"Saya khuatiri ada pihak-pihak tertentu sedang berusaha untuk memasukkan bukan warganegara sebagai pengundi," laporan polisnya itu dipetik.

Beliau ditemani Setiausaha PAS Selangor Khairuddin Othman ketika membuat laporan di ibu pejabat polis daerah (IPD) Shah Alam petang ini.

Dalam aduannya, Mohamad Asri, 37, berkata beliau khuatir terdapat unsur subahat di kalangan SPR dan JPN untuk menjayakan "usaha haram" itu.

"Adalah amat membimbangkan sekali bahawa usaha haram ini bukan sahaja akan menjejaskan proses pilihan raya di negara ini malah turut menjejaskan integriti kad pengenalan serta kepentingan dan keselamatan negara," katanya.

Mohamad Asri juga menyerahkan senarai 1,108 nama terlibat untuk membantu siasatan pihak polis.

  • Antimamak Mamak · Top Commenter · Kerala University
    - Rasa rasanya SPR nak sangat rakyat bangkit jalan beramai ramai di KL membantah kekecohan SPR.
    - BERSIH 2.0 SPR dan JPN rasa tak cukup. nak tambah lagi macam lepas makan nasi mamak kah? minta nasi tambahkah? kalau lah SPR dan JPN berani beritahulah rakyat.
    Kami SPR dan JPN nak tambah BERSIH3.0....macam ini kot?
    - Adakah anda sokong BERSIH 3.0. kalau sokong tanda like.
    • Md Radzi Othman · Top Commenter
      Apa ni Malaysia kini kita tulis berjela2 dia publish sepatah saja tutup lagi bagus la..
    • Jacklyn Ong
      ramai org m'sia yg menganggur, pekerja asing yg dpt PR kemudian dpt taraf warga negara m'sia tu merupakan golongan yg tidak banyak meyumbang kpd ekonomi negara, banyak lagi profestional ngr asing yg memohon PR masih tak dapat lg, orang m'sia yg ada anak/bini/saudara di negara lain nak minta utk anak/bini/saudara sendiri kewarganegara m'sia pun masih banyak lagi, byk lagi kes2 yg patut bagi PR pun tak dapat, kalo ikut kelayakan, bila nak sampai gilir labor asing tu? cuba fikirlah tuan2 n puan2, betoi tak?
    • Ashraffi Soffian
      mreka ni yg patut diisakan, ramai member kata masa relek ngn basikal jagua jepun. apek kedai basikal kata kesian kat ktorg, nanti dah beso susah sebab pendatang dah kontrol macam kat cow kit n banyak lagi... kami tak suka.. dah ramai dah pendatang.. rasa tak selamat dah..
  • Bang Karnu · Top Commenter · Kota Bahru
    demi mempertahan kuasa yg ada skrg...sanggup menjual maruah bangsa...itu lah 1Malaysia...
  • Abdul Ghani Jaafar · UNIVERSITI GUNUNG TAHAN
    DAH TAK ADA SANGAT DAH KE ORG MALAYSIA YG LAYAK DN BOLEH MENGUNDI SEHINGGAKAN KENA DAFTAR RAKYAT ASING JADI PENGUNDI...BETUL KE YG DEPA TU BERSUNGGUH UTK MENGUNDI KAT CINI...SETAKAT YG SAYA TAU DEPA TU SEMANGAT NK CARI DUIT DAN ANTA KAT MAK PAK DAN KELUARGA DIORG JER,..KALU NAK MENANG PUN BIOLA CARA BERTANDING ANAK JANTAN JANGAN LAH CARA PONDAN PUN NK IKUT.
    • Md Radzi Othman · Top Commenter
      Esok pendatang yg dirakyatkan naik tocanglah minta kerja kerajaan pula itu ini ha padan muka kerajaan BN..
    • Yong Chun Wah · Top Commenter
      harap pemimpin BN derma duit untuk binakan rumah bagi golongan ini. nanti setinggan haram berselerak menjolok mata, tiada gaya, dll..... macam dunia ke3...haha!
    • Antong Bin Utoh · Top Commenter · Works at SMK Bunot Payung
      rakyat yang sayangkan negaranya hendaklah mendesak agartubukan siasatan diraja bukanya polis yang bersekongkol dengan umno, humban najib dan hisamudin kedalam ISA kerana merekalah petualang negara
  • Hanisya Abdul Hamid · Top Commenter · S/u Pegawai Khas Ahli Parlimen Kapar at Pusat Khidmat Masyarakat Parlimen Kapar
    Mungkin keburukan dan kejahatan lain boleh dimaafkan tetapi kalau membenarkan orang asing bagi menentukan nasib dan masa depan negara ini sungguh CELAKA jawabnya. Ini bermakna masa depan negara dan pemimpin kita turut ditentukan sama oleh orang luar. Apalah bezanya keadaan dengan zaman penjajah yang mencampuri semua urusan hidup kita satu masa dulu? Merdeka ini yang kita banggakan tidak membawa apa2 makna kalau kita tetap memperhambkan kepada kuasa asing.
  • Sunan Esa · Top Commenter · Batu Pahat
    Pemimpin politik kin, i hari demi hari telah menjual hak orang malaysia pada orang lain demi kepentingan hayat politik mereka.Siapa pun tidak dapat memaafkan kegilaan mereka yang memberikan kerakyatan tetap pada PR.Kami warga negara malaysia tanpa mengira apa jua wadah politik meminta semua ini dehentikan serta merta, dan siapa jua para penyokong umno yang hanya berdiam diri dengan perlakuan mereka ini, kami tak teragak agak untuk mengatakan mereka juga penderhaka.
    • Halim Basri · Sek. Men. Bukit Merchu Kuala Kangsar
      Itu 1000 target 600 ribu.data mereka yg tinggal lebih dr 5 tahun diperoleh proses epemutihan pekerja asing
    • Md Radzi Othman · Top Commenter
      OOII
    • Jacklyn Ong
      saudara SE, i sokong u 10000%.keadaan ni kalo diteruskan, satu ari nanti si bang mokhtar yg cakap lorghat indo tu akan jadi PM, betoi tak? i pun hairan mengapa population m'sia ni meningkat ngan cepat nya, lani br tau projek M dulu di sabah n sarawak tu yg menyumbangkan. sedar diri lah ORANG MALAYSIA!


Serbu Gereja: Makan malam kutip dana untuk HIV/AIDS
Ogos 5, 11 6:33pm

Serbuan Gereja: Makan malam kutip dana untuk HIV / AIDS

Majlis Aids Malaysia (MAC) hari ini tampil menyokong Harapan Komuniti dan menurutnya majlis makan malam yang diserbu Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) Rabu lalu, sebenarnya adalah untuk mengutip dana bagi program sokongan HIV/AIDS.

Semalam, exco kerajaan Selangor bagi hal ehwal Islam, Datuk Dr Hasan Ali berkata JAIS melakukan pemeriksaan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama (DUMC) di Petaling Jaya semalam kerana terdapat bukti kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam.

Dalam satu kenyataan hari ini, presiden MAC, Datuk Mohd Zaman Khan, berkata majlis makan malam itu dianjurkan oleh DUMC untuk mengumpul dana bagi pertubuhan rakan MAC itu di premisnya.

"Ia bertujuan untuk mengumpul dana bagi menyokong Harapan Komuniti, yang matlamat utamanya ialah untuk membantu rakyat Malaysia yang mengidap HIV, tanpa mengira latar belakang etnik dan agama mereka.

Mohd Zaman berkata, dana yang dikumpul dari majlis makan malam itu bertujuan untuk memberi bantuan kewangan kepada golongan yang kurang bernasib baik dan membantu mendapatkan perubatan dan jagaan yang sempurna.

Harapan Komuniti adalah sebuah pertubuhan rakan MAC yang juga menyediakan bantuan pendidikan kepada kanak-kanak yang kurang bernasib baik di Kuala Lumpur dan Johor.

Sambil menyuarakan "kekecewaan" berhubung kejadian tersebut, Mohd Zaman meminta penjelasan dari JAIS, dan menggesa supaya langkah-langkah berhati-hati diambil untuk memastikan integriti agama Islam dan keharmonian antara agama, tidak dikompromi.

Semalam, Hasan Ali telah berkata JAIS, yang terletak di bawah bidang kuasa beliau, "memeriksa" gereja tersebut selepas mendapat maklumat bahawa majlis berbuka puasa akan diadakan di situ.

Kenyataan beliau dibuat sejurus selepas Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim melahirkan rasa kesalnya berhubung insiden tersebut dan mengarahkan JAIS memberi laporan penuh mengenainya.

  • Elipss Voxx · Top Commenter
    ada orang nak buat sabotage PR selangor ke? atau kena sebotage oleh orang lain? tak kira apapun, hasan ali dan jais mesti bertanggung jawab. tolonglah buat kerja ikut standard operasi. budaya samseng bukan budaya Pakatan Rakyak.
    • Rakyat Perihatin Rakyat Perihatin · Top Commenter · Universiti Akhirat
      dah lali la dr hasan ni kn geng umno..jadi dalam diam ada pakatan geng2 umno la tu buat sabotaj memburukkn pkr..cara serbu pun ala2 pasukan gempur umno dan perkakas samseng berlesen mereka.
    • M S Ibrahim Al-Malbar · Top Commenter · Gopeng
      Elipss Voxx tahniah dengan komen anda, zaman Saidina Umar ada satu kisah apabila Umar menceroboh rumah seorang lelaki yang minum arak dalam rumahnya, bila Saidina Umar berjaya masuk ke rumah lelaki itu melalui atap, lelaki itu berkata " Hai Umar! salah aku hanya satu iaitu minum arak,tapi salah kamu tiga, 1. kamu intai aku 2. kamu ceroboh rumah aku 3. kamu masuk rumah aku tanpa minta kebenaran, bila Saidina Umar dengar hujah lelaki itu Saidina Umar terus berlalu pergi tanpa ambil apa2 tindakan keatas lelaki itu, mengapa JAIS tidak jadikan kisah ini sebagai panduan.
    • Hulubalang Akhir Zaman · Kuala Lumpur, Malaysia
      sorry mam, why not focus to the issue. Ada bukti Gereja nak murtadkan org2 Islam.. this is threat for Islam in Malaysia... Islam adalah agama rasmi di malaysia.. why masih ada tuntutan bukan2 seperti ini? bagi saya Hasan Ali ada point sendiri. dan saya sebagai org muslim, kena lihat isu ini sebagai serius.. kami mengharapkan non muslim menghormati islam sbg agama rasmi di malaysia
  • Krishna Kumar · Top Commenter
    Let hope for pEACE....all of us is Human Being-only we use different line to contact God such as Maxis, Celcom, Digi and so on as we cannot say which line is the best...everyline can be dial to person you want to talk and the only different is the strenght of coverage.So only individu can decide which line they want to USE. but never condem other line , as we never no the others abilities...
  • Salam Ngilo
    periksa dulu sebelum bertindak..isu agama jangan main..main..
    • Damianus Japil · Institut Pertanian Sabah (Sabah Agricultural Institutes)
      Lain kali siasat dlu btul2 bukan main hentam keromo ja suka2 serbu tempat ibadat agama lain!!!klu btul tujuan murni gereja tersebut utk bantu mangsa2 hiv/aids mana nak letak kredibiliti JAIS????tpi klu btul dakwaan JAIS itu bolehlah ambil tindakan keras...isu agama jgn dipolitikkan!!!!syg negara kita yg aman damai ni...
    • Rakyat Perihatin Rakyat Perihatin · Top Commenter · Universiti Akhirat
      kekadang hairan bin ajaib dalam zaman ni JAIs jab agama yg sepatutnya anggotannya semua beragama dan beriman.bagaimana boleh melakukan satu tindakan yg tidak beragama dan beriman..ini lah tanda akhir zaman ulamak dan jabatan agama yg di amanahkn sudah tingal nama ja..mereka lah pulak musuh dalam selimut JAIS yg menjadi ejen dajal pemfitnah akhir zaman.
  • Faisal Nor · Top Commenter · Universiti Putra Malaysia, Serdang, Selangor
    hasan ali masih tebal dgn islam umnonya...kesan bertahun dlm umno...pas negeri perlu ambil perhatian...byk tindakannya mirip islam perkasa dan umno..hampir sama dgn zul nordin..
    • Hisham Sulamuddin · Top Commenter
      hasan ali tidak menghina peribadi sepertimana zul nordin. Harap kita pun jgn sama2 mcm zul nordin.
    • Xyza Caution · Top Commenter · Kampung Aje
      bilakah masjid2 Islam nak buat seperti itu...mengadakan kutipan derma utk hiv/aids....klau la kristian buat camtu...secara x sedar ramai manusia akan tertarik dgn agama kristian...tp d manakah islam skrg ni....kita umat islam perlu mengimarahkan masjid dgn mengadakan pelbagai program utk menarik minat manusia ke arah Islam...seperti mengadakan pungutan derma utk hiv/aids dan terus mengagihkan pungutan derma itu d dalam masjid juga...
    • Sulaiman Mahiddin · Top Commenter
      Hasan Ali hanya menjawab bagi pihak JAIS. Hasan Ali bekas Pengarah INTAN. Beliau adalah ketua yang baik. Aku lebih setuju komen Tuan Ibrahim Tuan Man. JAIS yang sepatutnya selidik betul2 sebelum ambil tindakan yang bakal mengundang fitnah. JAIS juga kena faham, andai mereka betul2 di pihak yang benar, prosedur tetap tidak boleh diketepikan. Walaupun tujuannya untuk menjaga akidah seorang Islam, perlu diingat bahawa orang Islam yang hendak dijaga akidahnya itu tidak memahami langsung keindahan Islam. Justeru, pendekatan yang diambil mesti dengan paling berhikmah.
    Anthony Tony · SMK Tebakang, Serian
    DALAM PELEMBAGAAN NEGARA.APA SALAHNYA, MALAYSIA BEBAS BERAGAMA, HAK INDIVIDU, SIAPA BOLEH HALANG.


Dr Anuar Ahmad pangku jawatan NC Unisel
Ogos 5, 11 7:05pm

Timbalan presiden Universiti Selangor (Unisel), Prof Dr Anuar Ahmad hari ini diumumkan sebagai pemangku naib canselor universiti itu, menurut satu kenyataan daripada pejabat menteri besar Selangor.

Pelantikan berkenaan dibuat ekoran tindakan naib canselor sebelum ini, Datuk Dr Rosti Saruwono yang meletak jawatan dengan notis 24 jam berkuat kuasa 2 Ogos lalu.

Beliau didakwa bertindak demikian kerana tidak sanggup memecat tiga pegawai Unisel yang diarah meletakkan jawatan – pegawai pendaftar, Rokmaa Mat, dekan fakulti perniagaan, Profesor Khalifah Othman dan pengarah pemasaran dan komunikasi koporat, Halid Hasbullah.

Kenyataan pejabat menteri besar hari ini menyebut, Dr Anuar akan menjalankan tugas sebagai naib canselor dengan dibantu oleh jawatankuasa khas bagi melancarkan pentadbiran universiti.

"Dalam tempoh ini, jawatankuasa khas juga akan membantu Ahli Lembaga Pengarah untuk mencari mencari calon sesuai untuk dilantik Naib Canselor UNISEL yang baharu," kenyataan itu dipetik.





MB arah exco tutup mulut isu JAIS serbu gereja
Ogos 5, 11 1:13pm

Menteri besar Selangor Tan Sri Khalid Ibrahim hari ini mengeluarkan larangan kepada semua anggota exco negeri itu supaya tidak membuat sebarang kenyataan berhubung serbuan oleh Jabatan Agama Islam Selangor ke atas sebuah gereja.


NONEKhalid yang kesal dengan kejadian tersebut berkata, beliau juga akan mengadap Sultan Selangor bagi mendapatkan nasihat berhubung tindakan JAIS dalam operasi melibatkan Gereja Methodist Damansara Utama di Petaling Jaya itu.

Beliau juga masih menunggu laporan daripada JAIS untuk dipersembahkan kepada Sultan Selangor, kata Khalid lagi dalam satu kenyataan hari ini.

"Sehingga tindakan ini diambil dan isu diselesaikan, semua ahli Majlis Kerajaan Negeri Selangor dilarang dari membuat sebarang kenyataan berkenaan isu ini.

“Seperti yang kami katakan semalam kami kesal dengan kejadian tersebut," katanya lagi yang mahu supaya golongan yang terkesan dalam operasi berkenaan mendapat keadilan.

“Niat dan tujuan yang baik tidak menghalalkan perbuatan yang gagal mempamerkan keadilan dan kebijaksanaan dalam memimpin masyarakat,” katanya lagi.

NONEKhalid sebelum ini telah menghubungi seorang paderi kanan di gereja berkenaan, Pastor Daniel Ho bagi menyatakan kekesalan pihak kerajaan negeri berhubung insiden itu.

Beliau juga telah meminta JAIS menyediakan laporan penuh berhubung insiden berkenaan termasuk sebab serbuan berkenaan dijalankan.

Kenyataan terbaru menteri besar hari ini timbul selepas exco hal ehwal agama Islam, Datuk Dr Hasan Ali mengemukakan penjelasannya semalam berhubung tindakan JAIS itu.

Hasan berkata, "pemeriksaan" ke atas gereja berkenaan pada malam Rabu lalu dijalankan berdasarkan "bukti" berlakunya kegiatan penyebaran agama bukan Islam terhadap penganut agama Islam.

Penjelasan berkenaan bagaimanapun tidak dapat memuaskan hati pemimpin PAS, termasuk timbalan pesuruhjaya negeri Khalid Samad yang mahu Hasan mengemukakan bukti berkenaan.

  • Syafiq Ali Bajunid Omar · Top Commenter
    “Niat dan tujuan yang baik tidak menghalalkan perbuatan yang gagal mempamerkan keadilan dan kebijaksanaan dalam memimpin masyarakat,”.

    kata-kata itu benar dan dipersetujui. Di dalam hal sebegini, pihak GEREJA & Penganjurnya harus berhati-hati dengan isu sensitiviti Umat Islam di Malaysia khususnya. Jadi, jika JAIS bertindak, anda kena tahu Agama Islam itu agama Rasmi di Malaysia. Jadi nasihat saya sebagai warganegara Malaysia yang beragama ISLAM.. tolong jangan anjurkan Majlis Muhibah anda di tempat yang tidak sesuai untuk Umat Islam..

    Ikut la resmi agensi korporat yang berbilang bangsa dan agama, memeriahkan anak-anak Umat Islam di bulan Ramadhan di tempat yang sesuai dengan pelbagai juadah makanan yang enak-enak..
    ...See More
  • Farid Nor · Top Commenter · Ampang, Kuala Lumpur
    Tahniah Tan Sri Khalid. Pemimpin sesebuah negeri adalah pemimpin kepada semua rakyat di dalamnya, tak kira agama apa jadi anutannya. Ada banyak cara berhikmah untuk tangani isu ini untuk kedua2 belah pihak. Cuma jangan melanggari batas dan garis muamalat bermasyarakat. Orang Islam tak dihormati kerana kita pun jarang2 nak hormat agama sendiri. Kena lihat diri sendiri dulu, sebelum tuding jari ke orang lain. Respect must be earned..not forced upon. It wont work. The best example was set by the Messenger (PBUH) himself.
    Anyway, semua kena berlapang dada dulu. Tunggu bukti yang JAIS nak kemukakan...kalau sahih, kita dakwa orang Gereja tersebut ikut peruntukan dalam perlembagaan. Kalau bukti tak sahih, kita hukum JAIS setimpalnya sebab bertindak melulu dan melatah tak tentu pasal.. Orang islam mesti jadi adil, baru dapat penghormatan dari orang lain.
    • Luk Man
      zippppp....zippppp....kebe​basan bersuara...kena kunci...dulu....heeee.....​lepas ni pa cita lak hee
    • Abdel Walif Rantisi · Politeknik shah alam
      tutup mulut untuk mengelakkan fitnah cik luk man..nanti dah ada bukti..boleh bukak puas2 mulut tu...bende tak ada bukti biler bercakap nanti jadi fitnah.kk..jgn jadi macam umno...fitnah fitnah fitnah,,,,
    • Omarali Matjais · Kuching, Malaysia
      Abdel, awak baca dulu apa itu fitnah disisi Islam.
  • AdilMan Rakyat · Top Commenter
    Buang jawatan exco hasan ali. Gantikan ngan pemimpin PAS yg lain yg ada OTAK.
    • Trom Chai · Top Commenter
      Dah ramai yg xsuka melayu tp melayu masih ego nk tujuk belang konon...sedar x Melayu diambang kehancuran berpecah sesama sendiri mana nak strong dlm ape jua skali pun, asyik salah menyalahi sesama sendiri xde penghujungnye,,, bosan le...nasib aku bukan Melayu...
    • Hanafi Mohamad · Top Commenter
      Samala i..i pun bosan tgk mereka bergaduh2..hehe
    • Antanom Ontoros · Top Commenter · Universiti Malaysia Sabah
      biarkan si luncai dgn labu2 nya....
  • Sham Asri · Top Commenter · PUO Ipoh
    apa kata swap jwtn exco hssn ali dgn tressa, ataupun bg jwtn tu kt antimamak hahahahaaa.
    • Keladi Kelad
      orac arec...yg aku nampak ko lah penghasut melayu...hari ni baper henget umno bayar...
    • Raja Rimba · Top Commenter · UC Berkeley
      KETAHUI RAHSIA DAJJAL SEPERTI DICERITAKAN DIDALAM HADIS BERKAITAN CERITA TAMIM AD DARI KEPADA NABI. SILA SHARE VIDEO INI. SOSIAL NETWORK UTK ANDA SHARE DIBAWAH VIDEO INI http://bit.ly/r7TZgx
    • Abdel Walif Rantisi · Politeknik shah alam
      tak habis2 melayu melayu melayu...tu lah orang umno..otak sempit....die ingat kat malaysia malayu jer yg islam....dier ingat nabi muhammad pun orang melayu agaknyer...jahil tak sudah2....atas dasar melayu lah...tanah tergadai...bahaser tergadai....semuer tergadai....yg ada makan gaji dengan bangsa lain
  • Ramlan Ahmad Ehsan · SM Tun Mamat, Tangkak
    Jalan menuju kebahagian itu.
    tidak ditaburi bunga mawar yang harum,
    melainkan penuh duri dan pahit.

    Kadang-kadang Tuhan sembunyikan matahari,...DIA datangkan petir dan kilat.
    ...See More
    • Mukhlisah Nur · Top Commenter · Universiti Kebangsaan Malaysia
      sy cadangkan kita ramai2 join program nih:

      INTERACTIVE DAKWAH TRAINING (IDT) Fasa1
      Tarikh : 17-18 Sept 2011 (2 hari)
      Lokasi : Masjid Bukit Indah, Ampang.
      Masa :8.30 pagi - 5.30 petang
      Bayaran:rm100/rm80 (murid)
      Minat Sila hubungi Cik Kamaliah 0193979252,Aiman 0194418857

      dalam program nih, akan membincangkan salahfaham terhadap kristian & terhadap Islam.....

PAS S'gor dakwa tangkap sindiket edar IC
Jimadie Shah Othman
Ogos 5, 11
4:45pm

PAS Selangor mendakwa pernah tersua dengan satu kumpulan sindiket yang didakwa mengedar kad pengenalan kepada warga asing dalam satu kejadian beberapa bulan lalu.

Setiausahanya Khairuddin Othman berkata, pihaknya menyerbu dua rumah berasingan di Paya Jaras, Subang dalam satu operasi yang dijalankan bagi menangkap sindiket berkenaan.

Khairuddin mendakwa, "tuan rumah" berkenaan sedang mengedarkan kad pengenalan kepada sekumpulan yang dipercayai warga Indonesia dan Kemboja ketika serbuan dijalankan sekumpulan ahli PAS Selangor.

NONE"Tuan rumah" itu kemudiannya didakwa berjaya melarikan diri sebelum polis tiba ke lokasi berkenaan, kata Khairuddin dalam satu sidang media di pejabat ahli parlimen Shah Alam hari ini.

Dalam kejadian pada Februari lalu itu, sejumlah kad pengenalan yang ditemui di tempat berkenaan kemudiannya disemak menggunakan alat pengimbas, katanya.

Peliknya, kad pengenalan itu boleh dibaca melalui pengimbas tetapi semakan di sistem dalam talian Jabatan Pendafaran Negara (JPN) menunjukkan identiti pemegang kad tersebut sebagai penduduk tetap (PR), katanya.

“Kita sudah buat laporan polis, tetapi tidak ada jawapan,” kata pengamal undang-undang itu lagi yang masih menunggu makluman berhubung hasil siasatan polis berhubung kes berkenaan.

“Kita tidak pertikai ada yang layak dapat IC. Tetapi bila jumpa dalam web JPN (berbeza), itu yang timbul persoalan besar,” katanya yang giat mendedahkan “kelemahan” sistem pilihan raya akhir-akhir ini.

Dalam sidang media sama, Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Samad pula berkata, kes tersebut mengingatkannya kepada kes yang berlaku di Sabah apabila BN berjaya menguasai semula negeri itu.

“Semua yang terlibat mengaku ceritakan apa dilakukan BN. Jadi ia bukan mustahil (di semenanjung) lebih-lebih lagi pemberian IC memang tidak telus,” katanya yang menyifatkan insiden tersebut “seperti retak kecil atas seketul bongkah ais”.

Sementara itu, Khairuddin juga mendakwa menemui kepelikan terbaru dalam kontroversi daftar pemilih yang dikeluarkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Katanya, semakannya semalam menemui terdapat nama dalam daftar pemilih tetapi tiada rekod dalam sistem JPN.

“Nombor (kad pengenalan) saja ada,” katanya sambil menyifatkan perkara itu sebagai “kad pengenalan kosong”.

Tiada ulasan: