Sabtu, 6 Ogos 2011

ELOK KURANG BERCAKAPLAH...SEDAR KITA NAIK PUN...DARI TURUN NAIK MAHKAMAH BUKAN DARI KEMENANGAN MUTLAK...SIFAT MALU DIGALAKKAN DALAM ISLAM

Peserta Bersih saman kerajaan secara berperingkat
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 5 Ogos: PAS akan mengambil tindakan undang-undang atau saman secara berperingkat-peringkat terhadap Ketua Polis Negara dan Kerajaan Malaysia, berhubung tangkapan yang dilakukan oleh pihak polis terhadap para peserta himpunan aman Bersih 2.0 di Kuala Lumpur pada 9 Julai lalu.

Setelah langkah pertama dari segi perundangan dilakukan dengan tindakan saman pertama difailkan di Mahkamah Tinggi di sini sekitar jam 11.30 pagi semalam, Lajnah Undang-Undang PAS Pusat akan menyusuli dengan saman kedua minggu depan yang melibatkan tangkapan terhadap rakyat negeri Perak.

Pengerusi Lajnah Undang-Undang PAS Pusat, Asmuni Awi (gambar) menjelaskan, tindakan saman terhadap Ketua Polis Negara dan Kerajaan Malaysia yang akan difailkan oleh PAS melibatkan ratusan kes, sejajar dengan jumlah tangkapan besar yang dilakukan oleh pihak polis terhadap para peserta himpunan itu.

Menurut beliau, disebabkan jumlahnya agak banyak, Lajnah Undang-Undang PAS Pusat terpaksa mengambil langkah bijak dengan membahagikannya dengan beberapa pihak lain dalam mengendalikan kes-kes itu.

Katanya, kes yang membabitkan kepimpinan tertinggi PAS yang akan dikendalikan pihaknya melibatkan Timbalan Pesuruhjaya PAS Perak, Razman Zakaria yang juga merupakan kes pertama yang difailkan oleh pihaknya semalam.

"Selain Lajnah Undang-Undang PAS Pusat, dalam PAS turut terdapat satu lagi agensi penting melibatkan undang-undang iaitu Jabatan Undang-Undang dan Hak Asasi Manusia (Juham) yang berada di bawah Dewan Pemuda PAS Pusat.

"Untuk memudahkan penyelarasan, pengendalian dan melancarkan perjalanan urusan, kes-kes tersebut terpaksa dibahagi-bahagikan oleh Lajnah Undang-Undang PAS Pusat dan Juham untuk dikendalikan," katanya ketika ditemui Harakahdaily, di sini.

Isu tangkapan yang dilakukan oleh pihak polis terhadap para peserta himpunan aman Bersih 2.0, menurut beliau, sememangnya diberikan perhatian serius oleh pihaknya dan Juham.

Untuk melancarkan urusan, katanya, kes-kes tersebut akan difailkan secara berperingkat-peringkat, dengan kesemua kes akan difailkan di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur sejajar dengan tangkapan pihak polis terhadap para peserta himpunan itu yang dilakukan di Kuala Lumpur.

"Setelah langkah pertama dimulakan dengan difailkan kes plaintif Razman Zakaria, pihak kami akan menyusuli pula dengan kes kedua minggu depan. Selepas itu akan disusuli pula dengan kes ketiga, keempat, kelima dan kes-kes seterusnya," katanya.

Kesemua kes berhubung tangkapan itu yang dikendalikan oleh pihaknya akan menamakan Ketua Polis Negara sebagai defendan pertama, manakala Kerajaan Malaysia sebagai defendan kedua.

Untuk memudahkan urusan, menurut beliau, pihaknya hanya akan mengendalikan kes-kes yang melibatkan tangkapan terhadap rakyat negeri Perak sahaja, manakala kes-kes melibatkan penduduk Kuala Lumpur, Selangor dan negeri-negeri lain akan dikendalikan oleh Juham.

"Jumlah kes yang akan dikendalikan oleh Lajnah Undang-Undang PAS Pusat atau pihak kami berjumlah sekitar 50 kes semuanya," jelasnya.

Kes yang membabitkan 2 orang Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub, katanya, dijangka akan difailkan oleh pihak Juham pada Isnin ini di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur.

Pengendalian kes yang membabitkan kedua-dua Naib Presiden PAS itu yang juga Ahli Parlimen Pokok Sena dan Ahli Parlimen Kubang Kerian akan dilakukan bersama oleh peguam Zulhazmi Shariff.

"Kes membabitkan Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, akan dikendalikan oleh peguam Hanipa Maidin. Buat masa ini, saya sendiri tidak pasti bila kes membabitkan Mohamad Sabu itu akan difailkan sama ada minggu depan atau bila, tetapi saya yakin ia akan turut difailkan dalam masa terdekat," katanya.


Mahkamah Tinggi kekalkan bebas Mohamad Sabu
Harakahdaily

(Mohamad Sabu [tengah bertongkat) bersama peguam dan penyokongnya di perkarangan Mahkamah Tinggi Pulau Pinang selepas dibebaskan. Dua dari kanan adalah Mohamed Hanipa Maidin)

PULAU PINANG, 5 Ogos: Mahkamah Tinggi mengekalkan keputusan Mahkamah Majistret Jawi, Pulau Pinang yang membebaskan Mohamad Sabu dari dakwaan menghalang tugas pejawat awam dalam kes polis pecah kereta beliau untuk menyerahkan waran tangkap.

Di samping bersetuju dengan keputusan mahkamah majistret bahawa waran tangkap yang dikemukakan polis kepada Mohamad Sabu cacat, Hakim Datuk Zamani Abdul Rahim juga berkata, pertuduhan juga cacat.

"Dengan pertuduhan yang cacat, tertuduh tidak perlu dipanggil membela diri," kata hakim dalam keputusannya menolak permohonan Ketua Pendakwaraya Pulau Pinang, Suhaimi Ibrahim agar mahkamah mengkaji balik keputusan Mahkamah Majistret Jawi yang membebaskan Mohamad Sabu Disember 2008 tanpa dipanggil membela diri.

Mohamad Sabu dibela oleh tiga peguam iaitu Mohamed Hanipa Maidin, Aminuddin Zulkipli dan Yusnita Yusoff.

Mohamad Sabu bersama sembilan yang lain didakwa di bawah seksyen 186 Kanun Keseksaan atas tuduhan menghalang pejawat awam menjalankan tugas.

Namun hanya Mohamad Sabu sahaja diheret ke Mahkamah Tinggi untuk dikaji keputusan Mahkamah Majistret itu.

Peristiwa tangkapan itu berlaku pada 10 Disember 2007 di mana Mohamad di tangkap di tol Bukit Tambun, Pulau Pinang dengan cara polis memecahkan kereta Naza yang dinaiki beliau dan keluarganya.

Tangkapan itu dibuat berdasarkan waran tangkap yang dikeluarkan ke atas beliau ekoran perhimpunan Bersih 1 pada 2007.

Tangkapan dibuat dihari beliau dan keluarga menghadiri majlis perkahwinan anaknya di Ipoh, Perak. Di Ipoh, polis cuba menangkap beliau namun selepas berunding, beliau bersetuju akan ke Balai Polis Kepala Batas selepas urusan perkahwinan anaknya itu selesai.

Tetapi apabila sampai ke tol Bukit Tambun pasukan polis yang ramai mengepong kereta beliau dan keluarga dan mendesak beliau menyerah diri di situ.

Namun, Mohamad Sabu berkeras tidak bersetuju untuk ditangkap di situ kerana perjanjian telah dibuat beliau akan ke Balai Polis Kepala Batas.

Akibatnya, polis telah memecahkan pintu kerera Naza yang dinaiki beliau dan keluarga. Ekoran itu, dakwaan telah dibuat terhadap beliau di Mahkamah Majistret Jawi atas dakwaan menghalang pejawat awan menjalankan tugas mereka.

Semasa perbicaraan di Mahkamah Majistret, polis yang menangkap beliau bersetuju bahawa tindakan beliau dan rakan-rakannya itu polis membahayakan Mohamad Sabu termasuk boleh menyebabkan kematian.

Dia juga berkata, walaupun itu akibatnya, dia sanggup membuat kerja itu.

Ketika memebaskan Mohamad tanpa membela diri, majistret memberikan alasan waran tangkap yang dikeluarkan kepada Mohamad cacat kerana ada tiga waran yang berbeza dan bertentangan antara satu sama lain.

Dengan pembebasan ini, sudah tiga kes dakwaan terhadap Mohamad Sabu gagal. Dua lagi kes adalah kes ceramah tanpa permit di Kuala Kelawang, Negeri Sembilan yang dibicara di mahkamah Jelebu.

Kes kedua adalah kes perhimpunan Bersih 1 di mana beliau didakwa bersama beberapa pemimpin PAS dan Pakatan yang lain termasuk Dr Hatta Ramli, anggota Parlimen Kuala Krai.

Beliau kini berhadapan dengan satu lagi kes perhimpunan iaitu kes perhimpunan Protes kenaikan harga barang yang diadakan di Kuala Lumpur.

Peguam Mohamad Hanipa (gambar) ketika bercakap dengan Harakahdaily berkata, beliau bimbang kerajaan mempunyai motif yang tidak baik terhadap Mohamad Sabu.

"Kes ini tunjuk polis tak profesional dalam menjalankan tugas dan tidak mesra rakyat, seolah-olah ada niat tak baik ke atas Mohamad Sabu berikutan cara tangkapan yang dibuat iaitu dengan memecahkan cermin kereta dan juga kes terbaru kes Bersih 2.0.

"Kes itu saya dah hantar notis ke Bukit Aman dan akan fail ke mahkamah dakwa polis kerana memfitnah beliau," kata Hanipa yang juga AJK PAS Pusat.

Polis mendakwa, Mohamad menipu apabila mendakwa kenderaan polis melanggar beliau dalam perhimpunan Bersih 2.0

"Macam ada usaha nak kenakan dia je...walaupun dah beberapa kali bebas dan sebelum ini dia ditahan di bawah ISA," katanya.


Geran: Pengampu Umno bising sudah dijangka
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Ogos: Seperti yang dijangka akan bangunlah puak Umno tegar yang berselindung di sebalik pertubuhan bukan kerajaan (NGO) membidas tindakan Selangor menyediakan geran memfailkan bantahan daftar pengundi baru kepada Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR), kata Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Begitupun, beliau mengucapkan tahniah kepada Kerajaan Paktan Rakyat Selangor yang proaktif dan pro rakyat untuk memastikan pilihan raya di negara ini berjalan dengan betul dan adil, dengan menyediakan geran berjumlah RM1 juta bagi membiayai usaha tersebut.

“Ini adalah hak rakyat untuk menentukan kepimpinan negara ini berjalan dengan betul,” ujarnya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya,negara akan rosak jika pemimpin yang menang bukan kerana kewibawaannya, sebaliknya kerana tipu muslihatnya melalui bantuan SPR.

Menurutnya, pengampu Umno takut hendak membuat kenyataan atas nama parti itu kerana orang yang tidak dapat melihat pun kenal tabiat buruk Umno.

Antaranya, kata beliau Presiden Majlis Belia Malaysia (MBM), Mohamed Maliki Mohamed Rapiee, Ketua Pemuda Kongres India Muslim Malaysia (Kimma) Kebangsaan, Amir Hamzah Abdul Rajak dan Presiden Persatuan Pemikir Profesional Melayu Malaysia, Prof. Datuk Dr. Kamaruddin Kachar.

“Hujah puak pengampu Umno ini mudah sahaja, alangkah baiknya wang ini digunakan untuk rakyat Selangor,” ujarnya.

Tambahnya, mereka akan susah hati jikalau projek untuk kebaikan rakyat, tetapi menikus ketika pemimpin Umno membazir wang untuk kepentingan politik dan pemimpin Umno.

Katanya, rakyat tidak mendengar komen mereka ketika Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) yang menyiasat perkara-perkara berkaitan kewangan oleh Balkis, bekas Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor yang diketuai oleh isteri Dr Khir, untuk melihat sama ada terdapat salah laku.

Beliau berkata, pegawai-pegawai Permodalan Negeri Selangor Bhd (PNSB), Kumpulan Darul Ehsan Bhd (KDEB) dan PKNS dan yang lain memberi keterangan di perbicaraan Selcat adalah memeranjatkan.

Sebanyak RM1.7 juta telah dibayar untuk perjalanan ‘teknikal’ DisneyWorld dan Disneyland termasuk sewa bilik Presidensel di Honolulu bernilai RM110,000, RM200,000 untuk perjalanan ke Jogjakarta dan upah penari sahaja RM10,000 dan mereka juga membayar tiket penerbangan untuk orang gaji Dr Khir untuk menyertai perjalanan itu.

Kelmarin, Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berkata mesyuarat Exco telah bersetuju menubuhkan geran tersebut.

Beliau menambah, geran itu terbuka kepada orang ramai tanpa mengira kaum, agama dan kecenderungan parti politik.

Oleh kerana dana kerajaan negeri digunakan, ujarnya bantahan itu hanya melibatkan kawasan di Selangor sahaja.

Katanya, kerajaan negeri memandang serius aduan-aduan mengenai kepincangan pada daftar pengundi yang sedia ada dan senarai daftar pengundi baharu.

Menurutnya, aduan dan tuduhan termasuk rakyat negara jiran yang mendapat taraf permaustatin tetap dan disenarai sebagai pengundi amat merunsingkan dan perlu diselesaikan dengan segera.

“Kerajaan Selangor berpandangan bahawa rakyat mempunyai hak untuk menuntut satu daftar pemilih yang bersih untuk membuka jalan kepada satu pilihan raya yang bersih dan adil,” ujarnya.


Mengapa Zambry nafi p’raya olok-olok di Perak

Harakahdaily

IPOH, 5 Ogos: “Adakah benar Umno BN Perak tidak melaksanakan pilihan raya olok-olok sepertimana pengumuman Tengku Adnan baru-baru ini?” tanya Ketua Penerangan Perak, Ahmad Nuri Al-Amin.

Sehubungan itu, PAS negeri berterima kasih kepada Timbalan Presiden MIC, Datuk Dr S. Subramaniam atas ulasannya yang berkeyakinan bahawa Barisan Nasional (BN) tidak akan kehilangan Negeri Perak dan Negeri Sembilan pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

Katanya, ulasan itu yang dibuat berikutan peningkatan sokongan rakyat terhadap BN bersandarkan pengumuman Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Tengku Adnan Tengku Mansor pada Isnin yang lalu hasil pilihan raya olok-olok yang dijalankan parti itu sejak Mei lepas.

“Ulasan ini juga jelas membenarkan berita bahawa memang telah berlaku pilihan raya olok-olok kendalian BN di seluruh negara termasuk di Perak, sesuatu yang sedang dinafikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir,” ujarnya dalam satu kenyatan.

Baginya, penafian Zambry terhadap pilihan raya olok-olok di Perak amat mengejutkan.

Katanya, laporan The Malaysian Insider yang menyebut BN mungkin akan tewas sekali lagi di Perak dan kedudukan kerusi Dewan Undangan Negeri (Dun) BN yang dimenangi oleh Umno juga bakal tergugat dilihat telah menjadikan pemimpin BN celaru dan membuat kenyataan yang bertentangan.

“Jika hasil sebenarnya pilihan raya olok-olok tersebut bertentangan dengan apa yang telah di keluarkan dalam laman portal The Malaysian Insider, mengapa Zambry perlu menafikan apa yang diumumkan oleh Tengku Adnan?” soalnya.

Katanya, apa yang perlu Zambry lakukan hanyalah menyokong kenyataan Datuk Dr S. Subramaniam dan membidaskan laporan portal tersebut.

Apa yang pasti, katanya Zambry tentunya tidak akan merelakan imejnya tercalar dengan jangkaan kegagalan BN Perak untuk kembali menerajui Kerajaan Negeri Perak setelah tumbang pada PRU 12 tahun 2008 di bawah Tan Sri Mohamad Tajol Rosli Mohamad Ghazali dahulu.

Malah, ujarnya laporan itu juga seolah mengesahkan bahawa BN dan Umno Perak yang diterajui oleh Zambry masih gagal memulihkan masalah dalaman mereka yang semakin meruncing.

“Bagi kami jika laporan tersebut tidak bertepatan, banyak ruang lain termasuk ruang perundangan yang boleh diambil oleh Zambry bagi membuktikan kepalsuan berita tersebut, dan bukan dengan hanya mengambil langkah mudah menafikannya tanpa ulasan munasabah,” katanya lagi.


RM748,800 bayaran elaun khas MPPP
Mohd Sabri Said

PULAU PINANG, 5 Ogos: Kerajaan Negeri Pulau Pinang memperuntukkan RM748,800 setahun kepada Majlis Perbandaran Pulau Pinang (MPPP) iaitu tambahan elaun sebanyak RM150 seorang kepada 238 penguatkuasa dan 178 pekerja awam sebagai penghargaan jasa mereka meningkatkan status MPPP walaupun terpaksa terdedah dengan bahaya dan kotoran.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng (gambar) berkata, kenaikan elaun tersebut membolehkan mereka bekerja dengan lebih tekun, rajin, penuh kesabaran, mengikut lunas undang-undang dan berintergriti.

Menyentuh mengenai integriti ia bukan tertakluk kepada menangani rasuah sahaja tetapi juga mesti menekan aspek kebijaksanaan, amanah, tanggungjawab, cemerlang dan mengutamakan nilai murni.

"Kerajaan negeri bersetuju menambah elaun kepada 238 orang penguatkuasa dan 178 pekerja awam di MPPP sebanyak RM150 seorang sebagai penghargaan yang tidak ternilai tahun ini. Ia melibatkan sejumlah wang RM748,800," jelasnya semasa berucap di Majlis Penyampaian Cek Elaun Khas kepada anggota penguatkuasa dan pekerja awam 3D semalam.

Beliau berharap semangat kekitaan dan semangat berpasukan diterap dalam diri warga MPPP.

Sikap itu, katanya akan menjadi contoh kepada rakyat yang lain untuk lebih prihatin dan sekaligus dapat mewujudkan sebuah masyarakat yang matang dan berdisiplin barulah boleh melahirkan negeri yang lebih bersih, hijau dan selamat.

Ia juga, ujarnya membolehkan mereka lebih fokus kepada kerja keselamatan, penyelesaian aduan rakyat, penjagaan dan pemulihan alam sekitar serta urus tadbir bandar yang lebih berkesan.

Ini, katanya selaras dengan usaha menjadikan Pulau Pinang sebuah negeri antarabangsa Plan Pengurusan Stratejik MPPP memberi penekanan kepada key result area (KRA) 3C dan 1R iaitu cleanliness, congestion, crime dan revenue seperti meningkatkan kebersihan, kecerian bandar, menerapkan amalan budaya menyelenggara kemudahan awam dengan baik, melaksanakan program bandar selamat, mencari jalan penyelesaian masalah pengurusan lalu lintas, memperkukuhkan kedudukan hasil majlis serta terakhir meningkatkan sistem penyampaian majlis supaya perkhidmatan yang disediakan adalah yang terbaik untuk rakyat.

"Sebagai warga MPPP mesti mempamerkan sikap yang baik sebagai contoh untuk rakyat lain melakukan kebaikan selari dengan usaha menjadikan Pulau Pinang sebuah negeri bertaraf antarabangsa. Bila berjaya kelak semua orang rasa bangga," katanya.


Perbanyak amalan kebajikan bantu mangsa musibah
Salmah Mat Husain

KOTA BHARU, 5 Ogos: Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, mengingatkan umat Islam agar memperbanyakkan amalan kebajikan termasuk menderma bagi membantu mereka yang terkena musibah.

Gesaan itu juga turut disaran kepada masyarakat bukan Islam memandangkan amalan tersebut dapat meringankan bebanan masyarakat yang susah terutama yang terkena musibah.

Beliau berkata demikian kepada media selepas menziarahi mangsa kebakaran Siti Azlina Muhamed, di Kampung Chicha, dekat sini, kelmarin.

Turut menziarahi mangsa, anggota exco kerajaan negeri, Abdul Fatah Mahmod, Adun Demit, Muhammad Mustapha, Setiausaha Sulit Menteri Besar, Rosdi Abdullah serta lain-lain pimpinan.

Menurutnya, amalan bantu membantu termasuk menziarahi golongan itu telah menjadi amalan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Nabi lagi.

“Ini kerana dengan amalan ziarah serta membantu mereka dapat menghiburkan mereka yang ditimpa musibah. Datang tanpa membawa sebarang sumbanganpun tak apa andainya tidak mampu tanda simpati kita.

“Hari ini orang lain terkena musibah, esok luas mana tahu keluarga kita pula, ini tanggungjawab kita umat Islam dan bermasyarakat,” ujarnya.

Pada masa yang sama beliau berharap mangsa kebakaran terbabit bersabar menerima ujian Allah pada 1 Ramadan lalu itu kerana ianya tidak menimpa secara sia-sia, sebaliknya ada hikmah yang lebih besar menanti.

Sementara itu, Azlina tidak dapat menahan sebaknya sewaktu menerima kunjungan Tuan Guru di tapak kebakaran kerana terharu dengan kunjungan mengejut dari Menteri Besar itu.

Ibu kepada empat orang anak itu melahirkan rasa gembira dan terharu di atas kunjungan Tuan Guru yang langsung tidak diduganya itu.

Selain itu, beliau turut menerima sumbangan dari kakitangan Air Kelantan Sdn Bhd yang disampaikan oleh Komunikasi Korporat, Azhari Abdul Rahman.

Pada petang 1 Ramadan lalu, kediaman Siti Azlina yang turut dihuni oleh 11 orang anggota yang lain termasuk enam orang adik beradiknya hangus dijilat api.

Enam orang adik beradiknya yang berusia antara 11 hingga 21 tahun turut mendiami rumah ini sejak kematian ibu bapanya beberapa tahun lalu.

Beliau bersama suami Mohammad Nazri serta adik beradiknya yang lain menumpang sementara rumah saudara sepupunya, Rohani Mohd Zain.


MPK didik peniaga mesra alam
Harakahdaily

KLANG, 5 Ogos: Bagi menyahut kempen `Ramadhan yang Mapan’, MPK telah melancarkannya di Bazar Ramadhan Taman Seri Andalas, Klang.

Majlis pelancaran telah disempurnakan oleh Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar Negeri Selangor, Elizabeth Wong.

Turut hadir sama dalam majlis pelancaran tersebut adalah Dr Xavier Jayakumar selaku Adun Seri Andalas.

Dalam majlis pelancaran tersebut, diperkenalkan kepada para peniaga usaha-usaha yang boleh dilakukan bagi alam sekitar seperti mengitar semula, menggurangkan penggunaan beg plastik, menjaga kebersihan dan juga mengumpul minyak masak.

Usaha pendidikan serta kesedaran kepada para peniaga dan pengunjung ini akan membantu mengurangkan kesan pencemaran dan aspek kebersihan kepada alam sekitar.

Kunjungan dari gerai ke gerai dilakukan oleh Elizabeth dan Dr. Xavier sambil beramah mesra serta menyampaikan cenderamata kepada para peniaga.

Mereka juga diberikan penerangan serba sedikit mengenai program Ramadhan yang mapan serta kerjasama yang boleh mereka berikan kepada MPK dalam menjayakan iltizam alam sekitar yang murni ini.

Turut sama dalam program ini adalah Pengarah Pelesenan & Penjaja MPK, Azhar Samsudin.

Tiada ulasan: