Selasa, 1 Mac 2011

POLITIK DAN BERTANDING BIAR DENGAN CARA MATANG..SIHAT SERTA BERPELAJARAN...BUKAN MACAM BUDAK...MAIN2 BAKAR DAN SABOTAJ PULAK....

100 kotak 'bantuan' BN tiba ke Kerdau
Lee Long Hui
Feb 28, 11
9:17pm

BN hari ini secara senyap mengedarkan berkotak-kotak barang makanan kepada penduduk satu-satunya kampung Cina di Kerdau atas nama bantuan.

Kotak yang diangkut dengan trak petang ini diedarkan oleh beberapa orang yang memakai baju merah yang pergi ke beberapa rumah bagi mengenalpasti identiti penduduk.

Semua penduduk yang agak tua yang enggan dikenali berkata mereka didatangai beberapa orang yang mahu memberikan "bantuan makanan" secara percuma dengan syarat pelekat BN ditampal di pintu rumah mereka.

"Kami diminta mengundi BN dan kami diberahu bahawa sesiapa yang menyokong pembangkan tidak akan mendapat bantuan," dakwanya.

Malaysiakini difahamkan kira-kira 100 kotak diedarkan petang tadi.

Kotak itu, dengan pelekar gambar wajah Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan menterinya Datuk Seri Shahrizat Jalil mengandungi nasi, Milo, biskut, susu tepung dan sardin dalam tin.

Ia juga dilekatkan dengan tulisan "Akhirkan Zaman Miskin".

Seorang lelaki yang memakai kemeja-t BN, dipercayai membantu mengedarkan kotak itu, berkata hanyalah "satu bentuk bantuan".

Tetapi apabila ditanya lanjut, beliau hanya menjawab "tak ada apa-apa".

Sementara itu Timbalan Pengerusi PAS Pahang Hamzah Jaafar yang ditemui di tempat itu mendakwa perkara itu merupakan satu bentuk rasuah.

Manakala ADUN Tras daripada DAP Chong Siew Onn pula berkata perkara itu bertentangan dengan undang-undang pilihan raya dan akan melaporkannya kepada pihak Suruhanjaya Pilihan Raya.

Husam: Tiga dalil Dr M pengkhianat Melayu
Abdul Rahim Sabri
Feb 28, 11
6:20pm


Exco kanan kerajaan Kelantan Datuk Husam Musa mengemukakan tiga dalil bagi membuktikan dakwaannya bahawa mantan perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad "pengkhianat Melayu".

Menurutnya, beliau sudah lama berpandangan sedemikian. Antara buktinya itu, termasuk pendaratan minyak dan gas ke Songkla dilakukan "secara sengaja dan terancang" bagi menafikan hak Kelantan yang majoriti penduduk Melayu mendapat apa sahaja peluang faedah berkenaan.

"Bila hak Kelantan ternafi sampai kini, hak rakyat Kelantan juga ternafi dan dikhianati. 95 peratus penduduk Kelantan adalah Melayu. Maknanya Tun M mengkhianati Melayu, Melayu Kelantan secara khusus," tulis Husam di blognya.

"Kawasan JDA (perdaratan minyak dan gas) hanyalah 150 km dari pantai Kelantan berbanding 270 km ke Songkla.

"Dari Songkla, terpaksa dibina saluran paip gas daratan sejauh 180 km lagi untuk gas tersebut dibawa semula ke Malaysia melalui Kedah untuk mengelakkan Kelantan tersentuh!" kata Husam.

pas muktamar 55 husam musa 050609Husam yang juga timbalan pesuruhjaya PAS Kelantan berkata susulan itu, hak royalti Kelantan dan faedah industri hiliran turut dinafikan walaupun telaga itu paling hampir dengan Kelantan berbanding semua tempat lain sama ada di Malaysia atau Thailand.

"Namun sedikit pun faedahnya tidak dapat dikecapi oleh rakyat Kelantan, baik Melayu, Cina, India dan Orang Asli. Ia adalah program politik untuk memencilkan Kelantan.

"Secara automatik Melayu Kelantan juga terpencil. Sebagai anak Kelantan, saya merasai bagaimana hak kami dinafikan. Dan saya adalah Melayu," coretnya lagi.

Ahli jawatankuasa PAS pusat itu juga mendakwa "lebih jelas lagi pengkhianatan" Dr Mahathir apabila beliau membatalkan pemberian royalti kepada kerajaan Terengganu yang diberikan selama 22 tahun selepas negeri itu terlepas daripada BN.

"95 peratus rakyat Terengganu adalah Melayu. Sekali lagi Tun M lupa kepentingan Melayu demi kepentingan kepartian Umno semata-mata. Melayu Terengganu juga dikhianati.

mahathir and malay people"Tun M sanggup membatalkan apa yang telah menjadi amalan selama ini demi kerana politik.

"Orang seperti ini meletakkan politik parti mengatasi segala-galanya dan soal Melayu dengan sendirinya adalah lebih kecil dari kepentingan politik," katanya.

Dalam tulisan itu juga, Husam berkata pilihan raya 1999 menyaksikan perubahan sokongan pengundi Melayu terhadap Umno berikutan isu pemecatan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai timbalan perdana menteri sehingga menyebabkan kuasa Umno tergugat.

"Pengundi bukan Melayu memilih untuk bersama BN pada waktu itu. Apa yang dilakukan oleh Tun M?

"(Beliau) mengubah sempadan pilihanraya dengan memasukkan kawasan pengundi bukan Melayu ke dalam DUN atau Parlimen majoriti pengundi Melayu di seluruh negara supaya peratusan pengundi Melayu mengecil untuk menjamin kemenangan Umno/BN," katanya.

azlanDengan nada sinis, Husam yang juga ADUN Salor mempersoal angkara siapa yang menyebabkan hari ini pemimpin Umno melaungkan 'ketuanan Melayu' terancam.

Sehubungan itu, beliau menyatakan kesediaannya untuk berdebat dalam diskusi ilmiah dengan bekas presiden Umno itu mengenai isu pengkhianatan Melayu oleh Umno

"Sementara itu, siapa sahaja yang mempunyai pandangan terhadap bagaimana Umno mengkhianati Melayu selama ini boleh berkongsi mengenainya dalam FB '54 tahun Umno Khianati Melayu'" katanya.


Bob Lokman berkempen di Kerdau pula
Jimadie Shah Othman
Feb 28, 11
8:27pm


Setelah muncul di Merlimau sebelum ini, pelawak dan penulis lirik terkenal Bob Lokman hari ini turun ke Kerdau dengan misi memenangkan calon PAS Hassanuddin Salim.

Beliau dijadual berada dua hari di DUN bagi menarik seramai mungkin sokongan orang ramai, khususnya golongan muda yang agak ramai daripada keseluruhan 8,999 pengundi.

Dalam penampilan pertama di majlis jamuan petang dan melawat pasar malam di Desa Murni dalam daerah mengundi Kerdau, Bob Lokman atau nama sebenarnya Mohd Hakim Lokman berucap kira-kira 30 minit sebelum bersalaman dengan orang ramai.

Kira-kira 100 orang hadir mendengar celotehnya yang masih lucu walaupun penampilannya kini berbeza apabila berjubah, berkopiah dan bertongkat ala Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

"Bila ada kopiah ini lain. Dulu saya buat apa sahaja sebab saya raja lawak.

"Sekarang bila sudah ada kopiah, lain," katanya sambil disambut gelak ketawa orang ramai yang kebanyakannya sudah berumur dan berkopiah.

Hassanuddin turut hadir dalam program itu ketika Bob, 47, sedang berucap dan disambut dengan gurauan juri program jenaka terkenal Raja Lawak musim lalu itu.

"Sama ke?" katanya sambil menunjukkan gambar calon.

Tak perlu sijil Al-Azhar

Dalam ucapannya yang penuh humor, Bob yang terkenal dengan lirik lagu "Isabella" nyanyian kumpulan rock Search itu menceritakan, beliau menyertai PAS secara tiba-tiba sejurus selepas keluar daripada pintu Raja Lawak.

"Tak ada sesiapa pengaruh, saya masuk saja," kata anak kelahiran Kuala Krai, Kelantan yang juga cicit kepada ulama terkenal nusantara Tok Kenali.

Beliau juga mendedahkan beberapa kali terlibat dalam pilihan raya umum dan pilihan raya kecil bagi membantu calon BN dan dibayar antara RM2,000 hingga RM3,000 ribu.

Bagaimanapun, tidak dapat dipastikan sama ada dakwaan itu dibuat secara serius memandangkan hampir separuh ucapannya petang ini diselangi dengan gurauan menyebabkan hadirin tidak kering gusi ketawa.

Bob juga berjenaka dengan menyentuh pelbagai perkara, antaranya bertanyakan penonton sama ada calon BN bernama "Side Effect" (kesan sampingan) dan tidak akan percaya lagi pada Datuk Seri Najib Razak walaupun walaupun perdana menteri berucap "dengan golek kepala".

Bob juga berkata calon PAS sebagai bekas juru ukur tanah patut dipilih sebagai wakil rakyat kerana beliau "tahu keluasan bumi Allah."

"Tak perlu ada sijil daripada (Universiti) Al-Azhar pun," katanya merujuk kepada calon BN Syed Ibrahim Syed Ahmad, lulusan bahasa Arab daripada universiti paling terkenal dalam dunia Islam itu.


Anwar: Faktor Leila Trabelsi, Suzanne terdapat di M'sia
Feb 28, 11 6:48pm


Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, Malaysia juga mempunyai persamaan dengan negara Tunisia mahupun Mesir yang menyumbang kepada kebangkitan rakyat di negara itu, lapor TV Selangor.

Persamaan yang dimaksudkan Anwar ialah pentadbiran negara yang dikuasai oleh isteri-isteri pemerintah.

NONE"Leila Trabelsi ini orang menyampah lebih daripada Zine El Abidine Ben Ali. Isteri presiden ini orang menyampah lebih daripada suami dia. Saya tanya kenapa? Dia kata, sebab kalau kita tengok televisyen, Ben Ali, lepas itu Leila, lepas itu Ben Ali, lepas itu Leila, Leila, Leila. Hari ini rambut gaya macam ini, besok rambut sanggul sebelah ini, baju fesyen ini.

"Orang panggil dia Leila Majnun, Majnun ini maksudnya gila. Gila harta, gila rupa, gila sanggul," kata Anwar disambut gelak tawa hadirin pada makan malam anjuran Ranting PKR Taman Jati dengan kerjasama Cabang Tambun yang dihadiri hampir 1,000 orang, semalam.

Keadaan yang sama kata Anwar turut berlaku di Mesir apabila isteri Hosni Mubarak, Suzanne juga turut mempunyai tabiat seperti Leila.

Suzanne katanya hanya seorang juru solek, namun apabila dia berkahwin dengan Hosni Mubarak, dia mengumpul harta dan kekayaan untuk anak-anak dan keluarganya.

egypt revolution mubarak steps down huge crowd 1Kekayaan yang dimiliki adalah hasil 'rompakan' wang rakyat.

Selepas kedua-dua pemerintah negara tersebut digulingkan, mereka kemudiannya bersama isteri dan anak-anak membawa keluar wang puluhan bilion dolar Amerika.

Lantaran tidak tahan dengan pemerintahan diktator kedua-dua pemimpin yang sewenangnya memenuhkan kantung sendiri, akhirnya rakyat bangkit menentang pemimpin zalim itu.

Oleh yang demikian, Anwar mengingatkan Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak supaya membuka ruang perubahan dan tidak bongkak dengan keamanan yang masih dinikmati di negara ini.

Walaupun berbeza daripada pelbagai aspek seperti budaya, ekonomi dan politik, namun, katanya persamaan tetap wujud.

"Mubarak selepas seminggu tercetusnya Tunisia, dia kata Tunisia bukan Mesir.Gaddafi dalam ucapannya dua hari lalu mengatakan, ini Libya bukan Mesir.

azlan“Datuk Seri Najib minggu lalu mengatakan ini Malaysia bukan Mesir. Kalau tanya sama sebagai ketua pembangkang yang digantung dari parlimen, saya pilih cara aman. Saya pilih cara pilihan raya, saya pilih cara perlembagaan.

"Sekarang saya mahu beri ingatan dan amaran kepada Najib, pastikan pilihan raya akan datang bebas dan adil, kalau tidak rakyat akan bangkit bantah. Apa yang kita minta? Kita cuma pilihan raya yang adil dan bersih. Apakah ini tuntutan kita. Ini dijamin oleh Perlembagaan Persekutuan sejak 1957," katanya lagi.




Pentas DAP dibakar, dipercayai angkara khianat
Feb 28, 11 6:00pm


Sebuah pentas berdekatan bilik operasi DAP di Merlimau yang didirikan oleh parti itu untuk satu majlis anjurannya yang dijadualkan pada 4 Mac ini dibakar pagi ini.

Menurut pengerusi DAP Merlimau, Shelley Fook, pemilik tanah lapang itu di mana pentas berkenaan didirikan mendapati kepulan asap pada sekitar jam 6 pagi.

"Dia pergi periksa dan mendapati pentas itu dibakar. Dia juga menjumpai sebuah botol kosong dengan kesan petrol,” katanya kepada Malaysiakini.

Namun, hanya permaidani di pentas itu yang musnah kerana bahagian lain diperbuat daripada keluli.

Fook berkata partinya tidak akan membuat laporan polis kerana percaya pihak polis tidak akan bertindak ke atas dalang tersebut.

Pentas itu didirikan bagi majlis ceramah dan juga makan malam bagi merancakkan kempen pilihan raya kecil Merlimau. Antara pemimpin yang dijangka hadir dan berucap adalah setiausaha agung DAP, Lim Guan Eng yang juga ketua menteri Pulau Pinang.



Tiada ulasan: