Rabu, 9 Februari 2011

BUATLAH APA YANG KITA SUKA...INGAT! DIAKHIRAT AKAN DIDAKWA DAN TIADA KUASA YG BOLEH MENOLONG...SALAH MASUK NERAKA....BARU PADAN MUKA KITA....

Khusrin dibenar angkat sumpah rahsia minggu depan
Hazlan Zakaria
Feb 9, 11
3:37pm

Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hari ini mengumumkan setiausaha kerajaan negeri, Datuk Mohd Khusrin Munawi yang dilantik oleh kerajaan persekutuan akan dibenarkan mengambil sumpah kerahsiaan di hadapannya minggu depan.

Namun, beliau enggan memberikan tarikh yang tepat.

NONE"Ia minggu depan. Kami akan maklumkan kepada anda. Kita ada jadual,” kata Khalid.

Khalid juga berkata sebaik mengangkat sumpah kerahsiaan itu, setiausaha kerajaan negeri Selangor itu akan dibenarkan menghadiri mesyuarat exco.

"Kita akan menstrukturkan mesyuarat exco kepada dua bahagian.

“Satu bahagian, dia (Khusrin) boleh hadir dan satu bahagian lagi, dia tak boleh hadir,” jelasnya.

Ini kata Khalid adalah perkara yang lazim dilakukan kerana ada kalanya, exco yang dilantik oleh rakyat perlu membincangkan perkara tertentu tanpa kehadiran pegawai ex-officio.

"Ini perkara biasa, malah kakitangan awam juga adakan mesyuarat mereka yang tidak dihadiri oleh exco, contohnya mesyuarat ketua jabatan,” katanya.


Amizudin: Mengapa Rais tak saman Migrant Care?
Feb 9, 11 3:58pm


Pengendali blog sharpshooter.blogspot, Amizudin Ahmat yang sedang menghadapi saman oleh Menteri Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim mempersoalkan tindakan menteri itu yang tidak melakukan tindakkan yang sama terhadap NGO Migrant Care, lapor Harakahdaily.

rais yatim pc 020709 01Menurutnya, walaupun WikiLeaks merupakan sumber permulaan yang mendedahkan isu yang dikatakan kejadian rogol terhadap seorang amah warga Indonesia, keengganan Rais menyaman pihak terbabit telah menimbulkan tanda tanya.

Selain WikiLeaks, tindakkan Rais yang tidak menyaman Migrant Care yang mempertahankan kenyataan mereka di media sebelum ini bahawa pernah menemubual amah tersebut di kampung halamannya turut menimbulkan persoalan.

"Kenapa saya yang disaman bukan WikiLeaks atau Migrant Care, padahal WikiLeaks yang mula-mula mendedahkan isu ini dan Migrant Care pula telah mempertahankan kenyataan mereka bahawa pernah menemuramah amah itu.

"Adakah ada sesuatu yang dibimbangkan oleh Rais seperti kemungkinan lebih banyak lagi pendedahahan dibuat oleh Migrant Care di mahkamah?," katanya.

NONE"Begitu juga dengan blog Rocky Bru (kiri) yang mula-mula sekali menaikkan story ini dalam blognya. Adakah kerana blogger ini pro-Umno?," kata Amizudin.

Beliau juga berkata beliau hanya mengetahui tindakan saman terhadap beliau melalui media dan sehingga kini masih belum menerima apa-apa surat perintah dari mahkamah atau peguam yang mewakili Rais.

"Saya cuma tahu perkara ini melalui berita. Sampai sekarang saya masih belum terima apa-apa surat dari mahkamah atau peguam pihak satu lagi itu.

"Jika dipanggil ke mahkamah, saya akan hadir. Kalau takut dipukul badai, usah berumah di tepi pantai, kalau takut dengan risiko usah bicara soal perjuangan. Sekali melangkah pantang undur," kata Amizudin ketika dihubungi.

Beliau yang enggan mengulas panjang berhubung isu ini ketika dihubungi bagaimanapun telah sempat mengucapkan terima kasih kepada Rais yang telah menyebabkan jumlah pengunjung blog beliau mengalami peningkatan yang ketara.

"Maaflah, setakat ini, itu sahaja yang dapat saya katakan, tak boleh nak ulas panjang tentang isu ini, cuma terima kasih kepada Rais kerana tindakan (saman) dia, pengunjung blog sharp shooter meningkat dengan ketara," katanya dengan nada berseluroh.

pkr congress 281110 shamsul iskandarSementara itu, menurut satu sumber rapat beliau, beberapa peguam termasuk ketua pemuda PKR, Shamsul Iskandar Md Akin telah menyatakan kesediaan untuk mewakili Amizudin sekiranya beliau diheret ke mahkamah.

"Setakat ini beberapa peguam telah menawarkan diri secara percuma untuk mewakili Amizudin termasuklah Ketua AMK, Shamsul Iskandar," kata sumber itu.

Sebelum ini, Mahkamah Tinggi menetapkan 11 Februari ini untuk sebutan semula kes dan afidavit difailkan oleh kedua-dua pihak sebelum kes itu didengar pada 22 Februari.

Mahkamah yang sama juga turut membenarkan injunksi kepada Rais bagi menghalang Amizudin daripada terus menerbitkan dakwaan bahawa menteri itu telah merogol seorang pembantu rumahnya dari Indonesia.

Hakim Zabariah Mohd Yusof juga membenarkan permohonan ex-parte untuk menghalang Amizudin daripada menerbitkan perkataan-perkataan berunsur fitnah terhadap menteri berkenaan menerusi blognya.

Terdahulu, nama Amizudin Ahmat dan blog yang dikendalikannya itu menjadi terkenal apabila mendedahkan apa yang dianggap sebagai penyelewengan oleh bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang, Mohd Fairus Khairuddin berhubung isu kuari sehingga membawa perletakkan jawatan Mohd Fairus.





Chow cam anggota polis wanita dalam 30 saat
Feb 9, 11 2:51pm


Pemilik kedai, Chow Soo Meng, yang mendakwa ditampar dan dirompak oleh anggota polis preman di Sungai Buloh minggu lalu, hari ini mengenalpasti anggota polis wanita yang didakwa mengambil wang RM20,000 dari beg tangannya.

NONEChow, 38, mengenalpasti anggota polis berkenaan dalam satu kawad cam di ibupejabat polis Petaling Jaya pada jam 12.05 tengahari tadi.

Pemilik kedai yang sedang mengandung lapan bulan itu ditemani ahli parlimen Segambut, Lim Lip Eng.

Menurut Lim, Chow hanya mengambil masa 30 saat untuk mengenalpasti anggota polis wanita yang didakwa menggari dan mengambil wangnya.

Sementara itu, ketika dihubungi Malaysiakini, Ketua Polis Petaling Jaya, ACP Arjunaidi Mohammed enggan memberi sebarang komen mengenai perkara itu.

Sabtu lalu, Chow telah mengenalpasti lima lagi anggota polis dalam satu kawad cam berasingan.

Polis nafi curi wang

Chow mendakwa polis telah mencuri kira-kira RM20,000 wang tunai dan beberapa barangan dari kedainya, serta menamparnya.

NONEDalam laporan polisnya, Chow mendakwa polis mengambil beberapa jenis rokok, enam botol minuman keras, oren mandarin dan tiga karton minuman tin.

Polis Petaling Jaya menafikan anggotanya mengambil RM20,000 dan barangan lain seperti yang didakwa oleh Chow, tetapi mendakwa hanya RM15,900 dirampas untuk tujuan siasatan berhubung kemungkinan ia keuntungan haram.

Polis juga mengesahkan memotong besi jeriji pintu kedai Chow selepas dia enggan membukanya, dan sedang menyiasat dakwaan bahawa Chow ditampar.








'Analisis Pua tentang kos kapal perang, salah'
Feb 9, 11 3:39pm


Ahli parlimen DAP Petaling Jaya Utara, Tony Pua telah membuat perbandingan yang tidak masuk akal apabila beliau mendakwa Kementerian Pertahanan akan membayar hingga 8.7 kali ganda bagi kapal perang yang hendak dibelinya, kata seorang penganalisis pertahanan.

NONEMenurut Dzirhan Mahadzir, penulis majalah pertahanan terkemuka - Jane's Defence Weekly - ini kerana spesifikasi kapal yang disebutkan oleh Pua adalah berbeza.

"Beberapa kapal perang yang dibandingkannya adalah kurang di segi muatan dan saiz daripada (kapal yang dicadangkan dibeli)... jadi ianya umpama membandingkan harga Mini Cooper dengan kenderaan pacuan empat roda," katanya dalam sebuah ulasan panjang di halaman Facebooknya.

Ianya juga sangat sukar untuk membuat perbandingan dengan membahagi harga dengan muatan, kerana kapal yang berukuran sama pun, boleh datang dalam spesifikasi yang sangat berbeza, katanya (lihat carta di bawah).

"Bahkan jika (kapal) sama saiznya, jenis peralatan mereka, seperti senjata, elektronik, enjin... dan rekabentuk mereka, serta bahan binaan... akan memberi perbezaan besar pada harganya. "

NONEDzirhan, yang juga menerbitkan jurnal akademik dan pernah mengajar di Kolej Tentera Diraja, berkata masa kapal ditempah juga memainkan peranan penting dalam menentukan harganya.

Sebagai contoh, katanya, kontrak bagi Israel Saar V (atas, kanan) - kapal peronda luar pantai (OPV) - yang disebutkan oleh Pua dalam kenyataan semalam, dibuat pada awal tahun 1980-an.

Namun demikian, kapal tersebut, yang berharga AS$260 juta (RM791 juta), adalah kira-kira RM200 juta lebih murah daripada RM1bilion yang dibajetkan oleh Kementerian Pertahanan untuk setiap OPV, dan mempunyai spesifikasi yang serupa.

Kedua-duanya mempunyai peluru berpandu anti-udara dan anti-kapal, senjata anti-kapal selam dan tempat mendarat dan hangar helikopter.

NONE"Akhirnya, kontrak untuk sesebuah kapal itu, bukan hanya untuk kapal sahaja tetapi juga untuk penyelenggaraan, sokongan, latihan dan penghantaran," katanya, sambil menambah bahawa perundingan boleh menurunkan kos bagi aspek-aspek berkenaan.

Menurut Dzirhan, perbandingan Pua tentang OPV yang dicadang dibeli oleh Tentera Laut Diraja Malaysia, dengan AS Littoral Combat Ship (LCS) juga salah kerana fungsi LCS adalah berbeza sama sekali dengan fungsi OPV.

Sementara kapal tersebut dianggarkan akan dibina pada harga AS$300 juta (RM913 juta), kos sepenuhnya adalah AS$637 juta (RM1.93 bilion) dan AS$704 juta (RM2.14 bilion) untuk setiap satu daripada dua rekabentuk berlainan yang dibeli, tambahnya.

Tiada ulasan: