Rabu, 9 Februari 2011

BUAT LAH JAHAT SERTA PERBUATAN ZALIM....MEREKA INI TAK LEPAS DARI BALASAN ALLAH

Apabila Anwar Ibrahim Menyanyi

Anwar Ibrahim ketika majlis pelancaran album Teratak

PETALING JAYA: Penasihat Parti Keadilan (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim pertama kali menyumbangkan suara dalam sebuah lagu berjudul Teratak yang merupakan sebuah projek amal Ahli Parlimen Kelana Jaya, Gwo-Burne Loh dan kumpulannya, d*Crew.

Menurut Anwar, walaupun hanya memainkan peranan kecil dalam projek itu, beliau amat gembira kerana ia merupakan inisiatif untuk menarik minat golongan muda.

“Saya melakukannya sebab Gwo-Burne desak. Saya sangat tidak selesa tetapi cuba berlatih di kamar mandi. Memang saya gemarkan muzik seperti Elvis Presley dan sebagainya, tetapi ini serius.

“Apabila Gwo-Burne bawa saya ke studio, saya mendapati bahagian saya paling susah! Tetapi saya enjoy dan cuba menjiwai lirik sebaik mungkin. Ada sedikit perubahan dibuat agar lebih sesuai dengan saya,” katanya.

Beliau berkata demikian selepas pelancaran album Teratak di Subang Jaya, Selasa lalu.

Album Teratak merupakan sebuah projek amal bagi mengumpulkan dana membantu meningkatkan prasarana di kawasan penempatan pengundi berpendapatan rendah.

Sementara itu, Gwo-Burne berkata, apabila pertama kali mendengar suara Anwar, dia hampir menitiskan air mata kerana terharu dengan nyanyian beliau yang bernada sayu.

Peminat cilik Datuk seri Anwar Ibrahim

Katanya, menulis lirik untuk Ketua Pembangkang itu adalah satu cabaran baginya terutama apabila Anwar mengakui lebih gemarkan lagu berentak rancak.

“Idea selalunya datang apabila saya berada dalam keadaan murung, suatu masa dahulu saya meluahkan emosi menerusi lagu. Sekarang, saya menggunakan ‘kelebihan’ itu untuk mendekati masyarakat dengan cara baru,” kata Gwo-Burne yang menyasarkan kutipan RM200,000 hingga RM300,000 untuk jualan amal Teratak.

Dalam pada itu, beliau juga memberitahu projek Teratak ini tidak mempunyai sebarang kaitan dengan Pakatan Rakyat.

“Semua orang mengadakan majlis makan malam atau majlis amal dengan menjual meja untuk mengumpulkan dana. Ini dipanggil ‘politik baru’ tetapi sejak dahulu lagi sudah ramai orang buat, akhirnya saya jual meja pada dia, dia jual meja pada saya.

“Disebabkan saya masih baru (dalam politik) saya mahu cuba sesuatu yang lain untuk menjana lebih dana sumbangan kepada golongan miskin dalam kawasan Parlimen kami,” jelasnya yang menulis gubahan solo istimewa untuk Anwar.

Album mini tersebut merupakan cetusan idea beliau yang terbabit dalam hampir keseluruhan projek termasuk perancangan dan fotografi istimewa sebagai penghias album Teratak.

Manankala, adiknya, Gwo-Tynde Loh pula bertanggung jawab ke atas arahan seni termasuk rekaan penghias album, laman web dan bahan-bahan lain.

Empat lagu dimuatkan dalam album mini tersebut antaranya Teratak yang menampilkan The Wayfarers dengan lagu istimewa dari Anwar dan Elizabeth menerusi Feeling Fun selain Jia (Teratak dalam versi Mandarin) dan We Are All The Same.

Kesemua lagu diterbitkan oleh DJ Hope dengan lagu ditulis oleh Danny Tan, lirik oleh Faisal Mustafa, Ivone Tjuatja Dharma (Teratak) dan Gwo-Burne (Teratak dan Feeling Fun) serta disusun oleh James & Co.

Cakera padat edisi terhad Teratak tidak dijual, sebaliknya merupakan ‘cenderahati’ percuma apabila anda menyumbang minimum RM25 kepada dana kebajikan anjuran pejabat Ahli Parlimen Kelana Jaya.

Untuk maklumat lanjut mengenai cakera padat terhad Teratak, layari www.kelanajayamp.com atau www.uni-tee.org untuk memuat turun trek pilihan anda.



DUNIA

Pusat pentadbiran Mesir lumpuh


SEJUMLAH penunjuk perasaan menyekat laluan masuk ke kompleks Mugamma el-Tahrir di Kaherah semalam.


KAHERAH - Para penunjuk perasaan menutup laluan masuk ke kompleks pusat pentadbiran di Kaherah, Mugamma el-Tahrir semalam. Tindakan itu menyebabkan para pekerja tidak dapat pergi ke pejabat tersebut sekali gus menyebabkan perkhidmatan pentadbiran terjejas.

Kompleks tersebut menempatkan 14 jabatan dengan lebih 18,000 orang pekerja.

"Para penunjuk perasaan menghalang kami masuk," kata seorang pekerja yang hanya mahu dikenali sebagai Kamal.

Dia hanya dapat berlegar-legar dalam jarak 20 meter dari bangunan tersebut bersama rakan sekerjanya.

Penunjuk perasaan berikrar akan menguasai Dataran Tahrir sehingga Presiden Mesir, Hosni Mubarak meletakkan jawatan.

Khemah para penunjuk perasaan dilihat semakin banyak di Mugamma. Para penunjuk perasaan itu mula berhimpun di dataran berkenaan buat pertama kali pada 25 Januari lalu.

Kompleks Mugamma sudah ditutup selama 14 hari sebelum ini.

Walaupun kehidupan kembali normal di sini selepas pihak berkuasa mengarahkan bank kembali dibuka, sejumlah penunjuk perasaan masih berhimpun di dataran tersebut.

Akhbar Al-Ahram semalam melaporkan bahawa sebahagian kompleks Mugamma telah dibuka buat sementara waktu.

Para pekerja dan orang ramai diminta menggunakan pintu belakang untuk memasuki bangunan Mugamma el-Tahrir.

"Mereka (para penunjuk perasaan) sepatutnya bersurai. Adalah tidak adil untuk menyusahkan urusan orang lain. Saya perlukan dokumen untuk bekerja di Arab Saudi," tegas seorang penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Mohammad.

Walaupun Hosni sudah menyatakan beliau tidak akan bertanding dalam pilihan raya, penunjuk perasaan dilihat masih tidak mahu berganjak dari dataran berkenaan.

Sementara itu, berpuluh-puluh orang mengelilingi seorang lelaki yang ditangkap bersama satu tin minyak petrol.

Dia didakwa cuma membakar kompleks pentadbiran tersebut.

Lelaki itu diserahkan kepada beberapa anggota tentera yang kemudian membebaskannya. - AFP



DUNIA

Pasangan Mesir berkahwin di Dataran Tahrir


DR. AHMED ZAAFAN dan Ola Abdel Hamid melangsungkan perkahwinan merekadi Dataran Tahrir, Kaherah kelmarin.


KAHERAH - Satu pasangan pengantin, Dr. Ahmed Zaafan dan Ola Abdel Hamid melangsungkan perkahwinan di lokasi para penunjuk perasaan anti-Presiden Mesir, Hosni Mubarak di Dataran Tahrir, Kaherah kelmarin.

Majlis perkahwinan mereka dihadiri lebih 300,000 orang yang terdiri daripada keluarga mereka dan para penunjuk perasaan.

Menurut pasangan itu, mereka melangsungkan perkahwinan selepas 10 hari berada di dataran tersebut bagi menuntut peletakan jawatan Hosni sebagai presiden.

"Saya berasa bimbang kerana ibu bapa saya mungkin tidak dapat menghadiri majlis perkahwinan kami. Namun, saya berasa gembira kerana penduduk Mesir dan Arab menjadi saksi perkahwinan saya," kata Dr. Ahmed berusia 29 tahun.

Isterinya itu menyatakan bahawa dia tidak dapat mencari satu tempat yang lebih sesuai selain dataran tersebut sebagai lokasi majlis perkahwinannya.

"Saya amat gembira mengenai idea untuk mengadakan majlis perkahwinan di dataran ini yang menjadi saksi kelahiran semula negara kami," katanya yang berusia 22 tahun dan graduan sains komputer.

Lokasi itu menjadi tempat penunjuk perasaan berhimpun bagi menuntut supaya Hosni yang memerintah selama 30 tahun meletakkan jawatan kerana gagal memajukan taraf hidup rakyat selain dakwaan pentadbirannya yang korup.

Sejumlah orang bersorak apabila pasangan itu sah selepas majlis akad nikah berakhir.

Pasangan tersebut menyatakan pemilihan dataran itu sebagai lokasi majlis perkahwinan adalah sebagai lambang keazaman mereka untuk memastikan tuntutan penunjuk perasaan dipenuhi.

Seorang aktivis penunjuk perasaan anti-Hosni berkata: "Kedua-dua mereka memilih untuk melangsungkan perkahwinan di depan berjuta-juta penduduk Mesir yang memperjuangkan kebebasan. Semoga Tuhan memberkati perkahwinan mereka." - Agensi




Misteri 400 ekor haiwan dibunuh serigala


SEORANG pemburu upahan memegang seekor serigala yang mati ditembak.


VERKHOYANSK, Rusia – Seramai 24 orang diupah untuk membunuh sekumpulan serigala yang membunuh 400 ekor haiwan di sini, lapor sebuah akhbar semalam.

Ganjaran yang ditawarkan kepada pemburu itu ialah AS$338 (RM1,026) bagi setiap seekor serigala yang mati dibunuh dan dihantar kepada para pegawai majlis pentadbiran tempatan.

Seorang pegawai pentadbiran daerah Verkhoyansk, Stepan Rozhin berkata, pemburu-pemburu upahan itu akan turut meronda di beberapa kawasan perumahan selain memasang perangkap serigala.

Skuad pembunuhan upahan itu diwujudkan selepas sekumpulan serigala membunuh lebih 30 ekor kuda hanya dalam masa empat hari.

Pakar-pakar haiwan kini bingung ekoran tindakan haiwan itu yang dipercayai melibatkan ratusan ekor serigala.

Menurut seorang pakar hidupan liar, Dr. Valerius Geist, serangan serigala itu dianggap sesuatu yang ganjil.

Bagaimanapun, katanya, makanan serigala itu, arnab semakin berkurangan menyebabkan haiwan tersebut tersebut terpaksa mengubah tabiat pemakanannya. – Agensi


Wakil Ikhwan bukan berunding



HALAU PRESIDEN...penunjuk perasaan melaungkan slogan antikerajaan di Dataran Tahrir di Kaherah, semalam, menuntut Hosni segera berundur.
HALAU PRESIDEN...penunjuk perasaan melaungkan slogan antikerajaan di Dataran Tahrir di Kaherah, semalam, menuntut Hosni segera berundur.

KAHERAH: Pertubuhan paling berpengaruh di Mesir, Ikhwanul Muslimin, menafikan mereka berunding dengan rejim Hosni Mubarak seperti dilaporkan media antarabangsa.

Sebaliknya, pertubuhan itu berkata, mereka bertemu wakil kerajaan sekadar menyampaikan tuntutan pembangkang terhadap Presiden Mesir itu.


Wakil Ikhwanul Muslimin, Mohammad Ghanem, berkata tuntutan revolusi rakyat itu berjaya disampaikan dalam pertemuan dengan Naib Presiden Mesir, Omar Suleiman.

“Saya menegaskan tuntutan majoriti rakyat dan selagi ia tidak dipenuhi, tiada apa yang boleh dilakukan sehinggalah Hosni berundur daripada kekuasaannya,” katanya kepada Press TV, semalam.


Kerajaan Mesir pimpinan Hosni kini berdepan tuntutan untuk dibubarkan sejak dua minggu lalu.


Bagaimanapun, diktator Mesir itu setakat ini masih enggan mengalah dan bertegas mahu menamatkan mandatnya pada September ini, sempena pilihan raya umum presiden.

Ikhwanul Muslimin menghantar wakilnya bertemu Omar dalam usaha awal menyelesaikan kemelut yang melanda Mesir.


Sebelum ini pun, Ikhwanul Muslimin menolak pelan pembaharuan dicadangkan kerajaan kerana terbukti Kaherah gagal memenuhi banyak tuntutan dibuat rakyat.

Tuntutan asas pembangkang sejak awal adalah pengunduran Hosni daripada jawatannya.


Berjuta-juta warga Mesir turun ke jalan raya mengadakan protes sejak 25 Januari lalu bagi mendesak Hosni berundur.


Menurut Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, sekurang-kurangnya 300 orang terbunuh dalam pelbagai kejadian keganasan setakat ini, manakala beribu-ribu lagi cedera. - Press TV





AS tak mahu Hosni undur segera

WASHINGTON: Rumah Putih mengambil jalan selamat apabila enggan membayangkan bila Presiden Hosni Mubarak akan berundur daripada kekuasaannya.

Semalam, Presiden Amerika Syarikat, Barack Obama, berkata hanya Hosni tahu tarikh sebenar dia akan melepaskan kuasa di Mesir.


“AS tidak boleh menentukan tarikhnya, tetapi apa yang kita boleh lakukan adalah memberitahu Hosni bahawa masa untuknya membuat perubahan di Mesir adalah sekarang,” katanya.

Setiausaha Negara AS, Hillary Clinton, pula berkata memaksa Hosni berundur tergesa-gesa akan merumitkan lagi keadaan di Mesir.
“Malah, pemergian Hosni akan memberi kesan signifikan ke atas proses reformasi yang dimulakannya,” katanya kepada media sekembali dari persidangan keselamatan antarabangsa di Munich, Jerman, semalam.


Kata Hillary, Hosni juga wajar diiktiraf atas tindakannya melakukan reformasi walaupun ia tidak memenuhi kehendak rakyat Mesir.

“Ketika ini, kerajaan AS memberi fokus kepada peralihan kuasa yang tersusun di Mesir berbanding mendesak Hosni berundur tergesa-gesa,” katanya. - AP



Rakyat ragui janji reformasi rejim



KAHERAH: Janji rejim Hosni Mubarak untuk menjalankan siasatan rasmi terhadap amalan rasuah dan penyelewengan pilihan raya semalam gagal meredakan kemarahan rakyat negara itu, sebaliknya mereka terus berkumpul di tengah Kaherah sehingga presiden itu melepaskan kuasanya.

Selepas dua minggu di ambang anarki, belum nampak ada penyelesaian dicapai walaupun keadaan di negara itu masih tenang.


Dataran Tahrir masih kekal menjadi pusat bantahan rakyat Mesir.

Ketika ini, rejim Hosni kelihatan yakin mampu melepasi cabaran semasa dan meneruskan penguasaan ke atas Mesir sejak 30 tahun lalu.


Mereka juga yakin mendapat sokongan dari Barat yang selama ini menjadi sekutu rapat Kaherah.


Menurut jurucakap kerajaan, pihak pendakwa berjanji menyoal siasat tiga bekas menteri dan seorang pegawai kanan Parti Demokratik Kebangsaan (NDP) yang didakwa melakukan rasuah.

Hosni juga mengeluarkan arahan kepada Parlimen dan mahkamah tertinggi negara itu untuk mengkaji semula keputusan mahkamah rendah yang membatalkan kelayakan ratusan ahli politik menyertai pilihan raya. - AP


Cubaan bisukan medi

KAHERAH - Terpaksa berpatah balik ke Jeddah selepas menempuh perjalanan selama tiga hari untuk ke Kaherah, Mesir, adalah sesuatu yang amat mengecewakan.

Penulis dan rakan media lain diarahkan pulang sebaik tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Kaherah, malam kelmarin di mana kamera dan peralatan penting kami dirampas pihak imigresen Mesir.
Kerajaan Mesir kini galak menyasarkan petugas media yang tiba di negara itu bagi menghalang sebarang liputan dan berita mengenai protes di Kaherah, Iskandariah dan Suez ditontonkan kepada dunia.

Pihak berkuasa negara itu menapis kemasukan orang ramai ke Mesir seawal pesawat mendarat dan kami sendiri menyaksikan perkara ini apabila dilarang membuat liputan penghantaran pulang pelajar Malaysia di Mesir semasa mereka sedang menaiki pesawat C130 Hercules milik Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM).

Masalah pertama timbul apabila bas yang sepatutnya membawa kami dari landasan ke terminal lapangan terbang dihalang hanya kerana kami cuba merakam gambar pelajar sedang menaiki pesawat tentera.

Bantuan dan kecekapan pihak TUDM mengendalikan keadaan dan atasi masalah itu dengan pegawai Mesir di landasan membolehkan kami melepasi halangan pertama itu dan dibawa ke terminal tanpa masalah lagi.

Kemudian timbul masalah kedua. Pihak imigresen Mesir nyaris tidak membenarkan penulis dan seorang lagi rakan media daripada Astro Awani melepasi pemeriksaan imigresen kerana terdapat bukti kami pernah memasuki Genting Gaza, Palestin, pada pasport kami.
Namun nasib menyebelahi kami apabila akhirnya dilepaskan selepas perbincangan dibuat antara pegawai imigresen Mesir sendiri, tetapi barangan penting seperti kamera tetap dirampas.

Melangkah keluar daripada lapangan terbang, penulis melihat khemah putih besar disediakan Kerajaan Malaysia bagi menempatkan ratusan pelajar Malaysia yang sedang tunggu giliran untuk naik pesawat ke Jeddah.

Dalam suasana malam yang sejuk di Kaherah, penulis dimaklumkan kami perlu melepasi 25 sekatan jalan raya untuk menuju ke bandar dari lapangan terbang kerana perintah berkurung di Mesir adalah dari jam 6 pagi sehingga 5 petang.

Kebanyakan sekatan jalan raya ini dilakukan oleh penduduk Mesir sendiri dan beberapa sekatan lain dikawal pihak tentera.

Penulis dimaklumkan mengenai nasib wartawan lain dari Malaysia di Kaherah lebih awal. Mereka ditahan, diacukan parang dan peralatan elektronik hampir dirampas penduduk.
Ramai petugas media dari negara lain, termasuk negara Barat di Kaherah, turut ditahan berkali-kali dan diarah meninggalkan negara itu secepat mungkin.

Seolah-olah tidak cukup dengan itu, perkhidmatan teksi dan hotel di Kaherah juga sukar didapati menyebabkan kami terpaksa bermalam semalaman di lapangan terbang, sementara menunggu penerbangan pulang.

Lebih mengecewakan, kami dilarang sama sekali oleh pihak berkuasa daripada mengambil sebarang gambar di kawasan lapangan terbang, walaupun hanya menggunakan kamera biasa.

Menurut cerita rakan media lain yang ditemui di lapangan terbang, wartawan mahupun orang awam, juga tidak boleh merakam sebarang gambar di kawasan konflik di Kaherah. Saluran internet di bandar itu juga tidak stabil, menyebabkan kami mengambil keputusan tidak meneruskan perjalanan ke destinasi utama, Dataran Tahrir.

Syukur kepada Allah ... hari yang penuh dengan kekecewaan tamat juga akhirnya. Penulis berasa lega dan gembira apabila dihantar pulang ke Jeddah menaiki pesawat bersama-sama lebih 300 pelajar Malaysia, keesokan harinya.

Karenah birokrasi luar biasa pihak berkuasa Mesir membuktikan betapa kerajaan negara itu berusaha memutuskan hubungan Mesir dengan dunia luar dengan menjadikan petugas media sebagai sasaran bagi mengekang sebarang maklumat disampaikan kepada masyarakat antarabangsa.




Peniaga raih RM20,000 sehari


KUALA TERENGGANU - Cuti Tahun Baru Cina yang bermula Khamis lepas memberi durian runtuh kepada peniaga keropok keping dan keropok lekor di negeri ini.

Pengerusi Persatuan Keropok Losong Kuala Terengganu, Abu Bakar Yusof berkata, sepanjang cuti itu, peniaga berjaya meraih pendapatan sehingga RM20,000 sehari berbanding RM3,000 pada hari biasa.

“Itu bagi peniaga besar, manakala bagi peniaga kecil pula mereka menjual antara RM2,000 hingga RM3,000 sehari berbanding RM300 sahaja pada hari biasa,” katanya.

Abu Bakar berkata, sejak Khamis lalu, orang ramai terutama pengunjung luar yang datang bercuti di negeri ini tidak putus-putus mengunjungi gerai keropok di Kampung Losong menyebabkan jalan di kawasan itu menjadi sesak dengan kenderaan.

Malah, pembeli juga terpaksa beratur panjang semata-mata untuk mendapatkan keropok bagi dijadikan buah tangan.

Sementara itu, seorang peminat keropok, Maamor Junus, 54, dari Setiawan Perak, berkata, ini pertama kali dia datang membeli keropok di Kampung Losong setelah mendapat tahu daripada rakannya, keropok di kawasan itu amat popular.

Katanya dia terpaksa berbaris dan menunggu kira-kira satu jam sebelum dapat membeli keropok lekor untuk memenuhi pesanan adiknya. - BERNAMA

Tiada ulasan: