Selasa, 5 Julai 2011

KITA TENGOK KISAH DAN KESUDAHANNYA...JANGAN KITA TIPU...DUNIA MUNGKIN SELAMAT...AKHIRAT JAWAB AJE LAH....

MP Kapar beredar bila polis tak muncul
Hafiz Yatim
Jul 4, 11
9:24pm

Selepas menunggu selama satu jam 20 minit, ahli parlimen Kapar, S Manikavasagam meninggalkan Mahkamah Majistret Klang selepas pegawai polis yang memintanya datang ke mahkamah, tidak kelihatan.

Menurut peguam beliau, anggota polis yang mahu mendakwanya, sedang memohon arahan lanjut dari Putrajaya.

NONEManikavasagam berkata, beliau telah diberitahu oleh pihak polis supaya hadir untuk didakwa.

"Selepas menunggu satu dan setengah jam, pegawai yang meminta
saya hadir tidak kelihatan. "Peguam saya yang berada di sini sejak jam 9 pagi telah bersiap sedia untuk membela saya tetapi mereka tidak datang, "katanya.

"Jika mereka mahu saya datang, saya akan datang tetapi bukan pada 10 Julai, kerana saya akan ke luar negara bersama dengan ahli parlimen lain dari BN dan Pakatan Rakyat atas jemputan sebuah NGO," katanya.



Perhimpunan: Jika BERSIH buat, PERKASA teruskan
Jimadie Shah Othman & Norain Saleh
Jul 4, 11
3:49pm

Datuk Ibrahim Ali berpendapat kumpulan pendesak Melayu PERKASA perlu meneruskan perhimpunan mereka pada 9 Julai sekiranya BERSIH 2.0 meneruskan demonstrasinya.

NONEBagaimanapun perkara itu akan diputuskan dalam mesyuarat jawatankuasanya pada 6 Julai ini.

"Ini cuma pandangan peribadi saya sebagai presiden PERKASA," katanya.

Ibrahim (kanan) juga menyifatkan cadangan itu sebagai mengikut rentak BERSIH.

"Kita ikut (tindakan) BERSIH saja. Kalau BERSIH A, kita A. Kalau BERSIH B, kita B," katanya yang juga anggota parlimen Pasir Mas.

Bagaimanapun, katanya, pendiriannya itu tidak bermakna tidak akur pada titah Yang di-Pertuan Agong.

'Ambiga biadap'

Ini kerana, katanya, PERKASA mahu memastikan keselamatan negara terjamin dan imej negara tidak terjejas dengan perhimpunan itu.

Perkara lain, seperti tempat perhimpunan atau permit polis diserahkan kepada 40 jawatankuasa PERKASA untuk memutuskannya.

NONEDitanya tentang kenyataan Pengerusi BERSIH S Ambiga (kiri) yang mahu mengadap Yang di-Pertuan Agong, Ibrahim berkata tindakan itu tidak mengikut budaya Melayu.

"Esok kalau ada pihak lain hendak buat tunjuk perasaan, suruh batal, hendak jumpa (Yang di-Pertuan) Agong juga.

"Ini perhimpunan haram, saya rasa ini merendahkan martabat Yang di-Pertuan Agong," kata Ibrahim sambil menyifatkannya sebagai "biadap".

Oleh yang demikian, tambahnya, PERKASA tidak akan memohon mengadap Agong, kecuali dititahkan.

Memorandum mahasiswa

Sementara itu dalam sidang media yang sama, sekumpulan pelajar yang mengelarkan diri mereka sebagai "Mahasiswa Aman" turut menyerahkan memorandum membantah perhimpunan pada 9 Julai ini kepada Ibrahim.

NONEJurucakap kumpulan itu, Akmal Saufi Mohd Khalid (kanan, bertali leher) berkata perhimpunan kali berbeza dengan 2007 apabila tiga pihak dijangka bertembung.

"Bukanlah kami (menyebelahi) pada satu-satu pihak, kami adalah mahasiswa yang neutral yang mementingkan dan merisaukan keselamatan rakyat Malaysia," katanya.

Selepas menerima memorandum itu, Ibrahim sempat berseloroh dengan bertanya sama ada Akmal akan turut berdemo.

"Tidak," jawabnya ringkas sambil membuat isyarat tangan menolaknya.


BERSIH mohon mengadap Agong
Joseph Sipalan
Jul 4, 11
2:49pm

Perhimpunan BERSIH 2.0 yang dijadualkan pada 9 Julai ini, bergantung kepada keputusan pertemuan pemimpin gabungan itu dengan Yang di-Pertuan Agong.

NONEPengerusi BERSIH 2.0, Datuk S Ambiga berkata gabungan itu yang terdiri daripada lebih 60 NGO, akan menghantar permohonan hari ini untuk mengadap Seri Paduka.

"Kami mahu menyampaikan keputusan kami kepada Seri Paduka dan kemudian kami akan mengumumkan (keputusan kami)," kata Ambiga dalam satu sidang akhbar hari ini.

Buat masa ini, katanya, jawatankuasa pemandu BERSIH 2.0 telah mengadakan mesyuarat tergempar malam tadi dan memutuskan ia "mematuhi" titah Seri Paduka yang dikeluarkan malam tadi.

Bagaimanapun, beliau enggan mendedahkan butiran keputusan jawatankuasa tersebut, sehinggalah mereka mengadap Yang di-Pertuan Agong.

Ambiga berkata, gabungan itu menyambut baik titah Seri Paduka dan menyifatkannya sebagai tepat pada masanya dan 'campurtangan' yang perlu ekoran semakin meningkatnya ancaman dari penentang BERSIH 2.0.

NONEWalaupun terus ditekan oleh pemberita, Ambiga mengelak menjelaskan apa yang beliau maksudkan dengan "mematuhi", dan berkali-kali menyatakan adalah lebih adil perkara itu dibincangkan dengan Yang di-Pertuan Agong terlebih dahulu daripada mengulasnya sekarang.

Apabila ditanya sama ada mereka akan membatalkan perhimpunan jika Seri Paduka menasihatkan demikian, dengan ringkas beliau menjawab "ya".


PAS hantar wakil sertai BERSIH jumpa Agong
Salhan K Ahmad
Jul 4, 11
3:37pm

PAS akan menghantar wakil dalam jawatankuasa pemandu BERSIH bagi mengadap Yang di-Pertuan Agong bagi menjelaskan tuntutannya untuk pilihan raya bersih dan adil.

Namun rancangannya untuk berhimpun pada 9 Julai akan diteruskan, kata timbalan presiden Mohamad Sabu (bawah, berbaju putih).

NONE"(Batalkan perhimpunan) itu tidak berbangkit sebab BERSIH tidak batalkan," katanya lagi dalam satu sidang media di ibu pejabat parti itu di Kuala Lumpur hari ini.

Tambahnya, PAS bagaimanapun akan tetap menyokong keputusan yang akan diambil oleh BERSIH berhubung perhimpunan berkenaan, katanya lagi ketika ditanya.

Katanya lagi, PAS akan mempersembahkan antara lainnya isu berhubung tindakan melampau yang dilakukan polis dalam usaha pasukan berkenaan untuk menghalang perhimpunan BERSIH.

Mohamad turut membacakan kenyataan presiden parti, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang berkata, pertemuan dengan Seri Paduka juga bagi "menjelaskan kekeliruan yang timbul hasil dari liputan buruk yang dimainkan terhadap bantahan aman ini."

"Kesan dari salah faham ini telah menimbulkan provokasi pihak tertentu yang memberi gambaran seolah-olah keadaan sudah tidak terkawal sehingga undang-undang negara juga sudah tidak dihormati lagi oleh pihak berkuasa," katanya.

Pengiktirafan pada BERSIH

Tambahnya, kerajaan perlu menyelidik sebab bantahan berkenaan dengan "terbuka dan penuh keikhlasan", selari dengan titah baginda supaya kerajaan "melaksana amanah dengan adil dan bijaksana."

NONEDalam kenyataan berkenaan, Abdul Hadi turut menjelaskan bahawa bantahan berkenaan dicetuskan ke atas kelemahan dalam pilihan raya "dengan berlakunya penipuan, rasuah dan salah guna kuasa dan media secara tidak demokratik."

Dalam pada itu, naib presidennya Datuk Mahfuz Omar berkata polis perlu menghentikan penangkapan terhadap individu kerana Yang Di-Pertuan Agong menyarankan supaya rundingan diadakan.

"BERSIH sedia berunding tetapi polis yang menutup pintu rundingan," katanya lagi dalam sidang media sama.

Tambahnya, Titah Yang di-Pertuan Agong itu juga merupakan satu pengiktirafan terhadap BERSIH kerana baginda "tidak kata apa-apa yang negatif terhadap BERSIH".

"Malah (baginda menyeru) kerajaan supaya bertindak secara adil. Ini satu pengiktirafan kepada BERSIH," katanya lagi.

Turut hadir dalam sidang media itu ialah seorang lagi naib presiden, Salahuddin Ayub serta Setiausaha Agung Datuk Mustafa Ali.

Pakatan Rakyat cadang BERSIH mengadap Agong
Jul 4, 11 12:40pm

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Datuk Seri Anwar Ibrahim mengalu-alukan titah Yang di-Pertuan Agong mengenai rancangan perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai, dan mencadangkan gabungan itu memohon mengadap Seri Paduka berhubung isu pilihan raya bebas dan adil.

NONEDalam satu mesej melalui Twitter pagi ini di London, ketua umum PKR
itu berkata, beliau telah pun menghubungi ketua parlimen DAP, Lim Kit Siang dan Presiden PAS, Datuk Seri Abdul Hadi Awang mengenai perkara tersebut dan menerima titah seri paduka secara positif.

Sehubungan itu, Anwar berharap BERSIH akan menimbang untuk memohon mengadap Yang di-Pertuan Agong untuk mempersembahkan kelemahan dan penipuan SPR (Suruhanjaya Pilihan Raya)," kata Anwar (kanan) dalam laman Twitter beliau.Anwar membuat saranan tersebut ekoran titah Tuanku Mizan Zainal Abidin supaya semua pihak bertenang selepas hampir dua minggu berlaku ketegangan berhubung rancangan mengadakan perhimpunan di Kuala Lumpur berhubung sistem pilihan raya.

Sejumlah 189 orang - termasuk empat ahli parlimen dan enam orang ADUN - ditahan kerana menunjukkan sokongan kepada perhimpunan BERSIH yang diisytiharkan haram oleh kerajaan pusat BN.

3 lagi wakil rakyat Pakatan disoalsiasat
Wartawan Malaysiakini
Jul 4, 11
7:56pm

Menjelang perhimpunan BERSIH 2.0 Sabtu ini, tiga lagi wakil rakyat Pakatan Rakyat disiasat polis berhubung kenyataan mereka dalam ceramah baru-baru ini.

NONEMereka ialah anggota parlimen Gombak Azmin Ali dan dua ADUN Ng Swee Lim (Sekinchan) dan Shuhaimi Shafiei (Sri Muda) yang didakwa bercakap tentang BERSIH 2.0 yang diharamkan kerajaan.

Azmin (kiri) yang juga timbalan presiden PKR berkata, beliau ditemui pegawai daripada ibu pejabat polis daerah Petaling Jaya di ibu pejabat PKR pada jam 2 petang ini dan disoalsiasat selama 30 minit berhubung ceramah di Desa Mentari pada 25 Jun.

Katanya, soalan yang diajukan cuba dikaitkan dengan BERSIH, antaranya berkaitan ucapan, pemidato terlibat dan penganjur program itu.

"Atas nasihat peguam saya, saya membuat keputusan tidak menjawab setiap soalan," katanya selepas ketika ditemui selepas kenyataannya selesai dirakam.


Pemuda Umno tak teruskan perhimpunan PATRIOT
Salhan K Ahmad
Jul 4, 11
3:31pm

Pemuda Umno tidak akan meneruskan rancangan untuk mengadakan perhimpunannya pada 9 Julai ini tetapi memberi amaran kepada BERSIH supaya tidak meneruskan perhimpunan pada hari berkenaan.

"Jika tidak, PATRIOT tidak akan teragak-agak untuk turut hadir ke perhimpunan berkenaan bagi mempertahankan masyarakat daripada dikhianati (pengerusi BERSIH, Datuk) Ambiga (Sreenevasan)," kata pengerusi perhimpunan PATRIOT, Datuk Reezal Merican Naina Merica.

NONE"Kita akan berdiri di hadapan kalau ada orang nak ganggu," katanya lagi dalam satu sidang media di ibu pejabat pergerakan Pemuda Umno di ibu negara petang ini.

Namun, buat masa ini perhimpunan PATRIOT turut dijadualkan diadakan pada 9 Julai.

Keputusan itu dibuat ekoran titah Yang di-Pertuan Agong semalam berhubung perhimpunan berkenaan, katanya.

"Kita faham hasrat Tuanku tidak mahu berlaku huru-hara... Walaupun Tuanku tak kata stand down, kita faham (bermaksud begitu)," katanya lagi ketika ditanya.

Jelasnya, beliau berpendapat demikian memandangkan Yang di-Pertuan Agong mengeluarkan titah khas berhubung isu berkenaan.

Malas layan gelar bacul

Turut bercakap dalam sidang media itu ialah ketua pengarah PATRIOT, Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim.

Sementara itu, Bernama melaporkan, Pemuda Umno dan Kelab Putra 1Malaysia hari ini memutuskan untuk membatalkan Himpunan PATRIOT, iaitu perhimpunan untuk membantah perhimpunan 9 Julai anjuran pihak yang berkepentingan, bagi menghormati titah Yang di-Pertuan Agong.

Naib Ketua Pemuda Umno Datuk Razali Ibrahim berkata keputusan itu dicapai sebulat suara berdasarkan sokongan dan maklum balas anggota pergerakan demi menjaga keselamatan serta keharmonian negara.

NONE"Saya memandang serius nasihat titah yang disebut Tuanku semalam dan bersedia untuk berbincang dengan rakan-rakan PATRIOT agar tidak meneruskan hasrat atas junjung kasih dan nasihat Tuanku demi memelihara kedaulatan undang-undang dan perlembangan yang menjadi benteng utama," katanya dalam sidang media di lobi Parlimen di Kuala Lumpur, hari ini.

Semalam, Istana Negara mengeluarkan Titah Khas Yang di-Pertuan Agong mengenai perhimpunan haram anjuran pihak berkepentingan itu pada 9 Julai ini.

Ketika ditanya pemberita sama ada keputusan itu akan menyebabkan PATRIOT digelar oleh parti pembangkang sebagai pengecut, Razali berkata:

"Ini semua mainan politik. Sebelum ini, mereka (pembangkang) gelarkan kita bacul, pengecut dan macam-macam lagi, jadi perkara ini saya malas nak layan dan saya tidak akan berkompromi sebab ini soal negara. Kalau berani, kita guna cara yang betul.

"Bagi kami (Pemuda Umno) tidak akan menggadaikan kedaulatan negara dan perlembagaan negara, malah memorandum yang akan dihantar kepada Tuanku juga tidak akan diteruskan," katanya.

Penjaja risau

Bagaimanapun, Razali berkata PATRIOT akan didaftarkan sebagai badan yang berdaftar untuk mewakili golongan belia sebagai pelapis negara dalam menghadapi ancaman luar.

Razali, yang juga timbalan menteri belia dan sukan berkata golongan peniaga dan penjaja di sekitar ibu kota akan mengalami kerugian transaksi perniagaan hampir RM200 juta pada hari berkenaan berdasarkan sejarah perhimpunan haram pada 2007.

NONETerdahulu, beliau menerima kunjungan Persatuan Penjaja dan Pekedai Bumiputera, Wilayah Persekutuan di Parlimen.

Dalam sidang media yang sama, Yang Dipertua persatuan itu, Mithlan Samijoo berkata peniaga di sekitar Jalan Masjid India akan mengalami kerugian yang teruk memandangkan sambutan menggalakkan pada hujung minggu dan persiapan menyambut bulan Ramadan pada bulan depan.

"Kami sudah menyediakan stok untuk sambutan Ramadan dan Aidilfitri misalnya barangan pakaian hanya boleh kami simpan tiga bulan sahaja. Sekiranya tidak dijual, kami terpaksa beli rekaan yang baru untuk dijual," katanya.

Mithlan berharap pihak yang terbabit tidak meneruskan rancangan untuk mengadakan perhimpunan itu yang hanya memberi kesan buruk kepada perniagaan mereka.

NGO buat laporan polis dakwa twitter hina Agong
Jul 4, 11 8:56pm

Satu laporan polis hari ini dibuat oleh sebuah badan bukan kerajaan, 1Agenda, ke atas dua pemilik akaun laman sosial twitter kerana didakwa menghina Yang di-Pertuan Agong.

Yang Dipertuanya, Zul Azhar Cha mendakwa 'DAPSugu' dan 'AMK Rembau' telah menghina dan memperlekehkan kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong berikutan Titah Khas Seri Paduka yang menyentuh mengenai isu perhimpunan haram.

"Mereka biadab kerana beranggapan buruk terhadap Yang di-Pertuan Agong... ini adalah penghinaan besar kepada rakyat Malaysia kerana Agong merupakan ketua umat Islam dan Ketua Negara.

"Saya menyeru pemilik-pemilik akaun ini diheret ke muka pengadilan, (kerana) perbuatan ini sudah diatur apabila mereka mendapat tentangan hebat daripada majoriti rakyat yang tolak perhimpunan haram itu," katanya kepada Bernama selepas membuat laporan di Balai Polis Jalan Tun Razak di ibunegara hari ini.

Semalam, Seri Paduka dalam Titah Khas telah mengingatkan bahawa dalam keghairahan rakyat berpolitik bagi menyuburkan demokrasi dalam negara, mereka juga perlu memastikan tuntutan demokrasi tidak membawa kemusnahan kepada negara.

Seri Paduka turut bertitah rakyat tidak boleh terlalu terikut-ikut dengan amalan negara luar kerana keharmonian dan kestabilan dalam negara adalah asas penting bagi sesebuah negara yang perlu dipertahankan oleh semua pihak.

Bagaimanapun, Zul Azhar berkata hasrat murni Seri Paduka untuk melihat kesejahteraan rakyat telah dicalarkan oleh tindakan dua pemilik akaun tersebut yang secara terang-terangan mempersoalkan titah Seri Paduka.

Beliau menegaskan perbuatan biadab pihak-pihak ini telah memberi satu petunjuk bagaimana penganjur perhimpunan haram sanggup melakukan apa saja termasuk menghina agama, bangsa dan negara bagi memenuhi hasrat mereka.


PSSPGM nafi terlibat dengan perhimpunan 9 Julai
Jul 4, 11 9:02pm

Pertubuhan Seni Silat Pusaka Gayung Malaysia (PSSPGM) hari ini menafikan laporan di beberapa blog bahawa pertubuhan itu terlibat dengan perhimpunan di Kuala Lumpur Sabtu ini.

Yang Dipertua Guru Utama PSSPGM Datuk Raja Abdul Majid Raja Mat Isa turut menafikan bahawa beliau adalah ketua bagi perhimpunan haram itu.

Raja Abdul Majid berkata sebaliknya, pertubuhan itu menentang sekeras-kerasnya segala bentuk demonstrasi jalanan termasuk perhimpunan haram Sabtu ini.

"Saya tidak tahu langsung mengenai BERSIH 2.0 ini dan apa yang digembar-gemburkan mengenai saya dan PSSPGM melalui facebook, blog dan media online yang lain ini adalah suatu pembohongan," katanya kepada pemberita dalam sidang media di rumahnya di Gurun hari ini.

"Kami tidak akan memihak kepada mana-mana pihak yang menjadikan negara huru-hara dan di sini kami hanya akan mengikuti kerajaan yang sah, berdiri di belakang Yang di-Pertuan Agong dan Raja-Raja Melayu sahaja," kata Raja Abdul Majid.

Katanya sebanyak enam laporan polis dibuat oleh pertubuhan itu di seluruh negara bagi membantah perhimpunan haram itu.

- Bernama


Isteri Ahmad Sarbani yakin suami tak bunuh diri
Jul 4, 11 8:12pm

Isteri kepada penolong pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed hari ini memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa suaminya tidak mungkin membunuh diri di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan, pada 6 April lepas.

NONEMasiah @ Maziah Manap, 50, yang merupakan saksi pertama dalam prosiding inkues untuk menyiasat kematian Ahmad Sarbani, berkata
suaminya adalah seorang yang tenang, bersikap rasional, penyabar dan bukan seorang yang suka bertindak melulu.

"Sebagai orang Islam yang menunaikan sembahyang lima waktu, tidak mungkin suami akan berbuat demikian," katanya.

Ibu kepada lima anak itu berkata pada hari kejadian suaminya ada memaklumkan kepada anak perempuan mereka bahawa dia akan pulang ke rumah tengah hari itu.

"Suami tidak cakap apa-apa pada saya tetapi arwah memaklumkan perkara itu kepada Shahirah (anak) sebelum beliau pergi ke pejabat SPRM dan ini yang meyakinkan saya bahawa dia nak balik," katanya ketika disoal Timbalan Pendakwa Raya Mohamad Abazafree Mohamad Abbas.

Masiah, yang mendirikan rumah tangga dengan Ahmad Sarbani hampir 28 tahun, berkata pada 1 April lepas, dia menerima panggilan daripada anaknya, Shahira yang memaklumkan arwah ingin bercakap dengannya tetapi panggilan berkenaan terputus.

"Apabila saya pulang ke rumah pada 9 malam, anak saya memberitahu abah (panggilan untuk Ahmad Sarbani) tidur di SPRM dan saya kemudian cuba menghubungi beliau tetapi gagal.

NONE"Pada keesokannya (2 April), saya cuba menghubunginya sekali lagi
namun tiada jawapan dan lebih kurang 10 pagi saya ada menghantar SMS kepadanya menyatakan: Kalau kita di pihak yang benar, Allah akan bantu... kalau boleh, balik la, hari Ahad ni (3 April) kita ada kursus haji," katanya.

Masiah, yang bekerja sebagai penyelia di Petronas, berkata arwah suaminya pernah memberitahu bahawa dia telah dianiayai oleh ejen.

"Saya pernah bertanya kepadanya, apa masalah yang berlaku sekarang ini hinggakan SPRM menahannya dan dia (Ahmad Sarbani) berkata ejen menganiayainya berkenaan baucar bernilai RM100.

"Menurut suami saya, ejen itu mengaku bahawa RM70 daripada RM100 baucer itu dia ambil manakala RM30 diberikan kepada suami saya... namun suami memaklumkan kepada saya dia tidak ambil RM30 dan tidak tandatangani baucer tersebut," katanya.

Selain itu, Masiah berkata pegawai SPRM menghubunginya dan memberitahu bahawa suaminya rebah dan telah meninggal dunia tanpa dimaklumkan bahawa Ahmad Sarbani sebenarnya telah jatuh dari tingkat tiga bangunan itu.

"Apabila saya pergi ke Hospital Universiti Kebangsaan Malaysia (HUKM) bersama empat anak perempuan untuk membuat pengecaman mayat suami, saya nampak muka arwah seperti dihempuk ke dinding dan mukanya penuh dengan ketulan darah beku.

NONE"Mereka (pegawai SPRM) memberitahu saya bahawa dia (Ahmad Sarbani) rebah, tetapi saya tengok mukanya kelihatan mencurigakan," katanya.

Ahmad Sarbani, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan Klang ditemui mati di gelanggang badminton di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 6 April lalu.

Dia dilaporkan pergi ke pejabat itu secara sukarela untuk bertemu pegawai penyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

Koroner Aizatul Akmal Maharani, yang mendengar prosiding itu, dijadual melawat ke tempat kejadian di bangunan SPRM, Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 10 pagi esok.

- Bernama

Ahmad 'cuba keluar bangunan melalui tingkap'
Jul 4, 11 8:26pm

DSP Sharul Othman Mansor yang bertugas di Makmal Forensik Bukit Aman memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa beliau berpendapat penolong pengarah Kastam Selangor Ahmad Sarbani Mohamed terjatuh dari tingkap di Bilik Pantri di Aras 3, bangunan SPRM itu ketika dia ingin keluar dari pejabat berkenaan melalui tingkap itu.

NONE"Saya percaya si mati (Ahmad Sarbani) cuba melompat ke bumbung
di bangunan SPRM yang berhampiran dengan tingkap tersebut tetapi tidak sampai dan terjatuh di gelanggang badminton di aras satu bangunan itu," katanya ketika disoal timbalan pendakwa raya Hanim Mohd Rashid dalam inkues kematian Ahmad Sarbani.

DSP Sharul Othman berkata apabila seseorang berada di bilik pantri itu, dia boleh nampak bumbung berkenaan dekat dengan tingkap di Aras Tiga, namun apabila dibuat ukuran, jaraknya agak jauh iaitu sembilan kaki 11 inci.

NONEAhmad Sarbani, 56, yang bertugas di pejabat Kastam Pelabuhan
Klang ditemui mati di gelanggang badminton di Tingkat Satu, pejabat SPRM Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 6 April lalu.

Dia dilaporkan pergi ke pejabat itu secara sukarela untuk bertemu pegawai penyiasat SPRM berhubung siasatan kes rasuah yang membabitkan 62 pegawai Kastam.

Koroner Aizatul Akmal Maharani, yang mendengar prosiding itu, dijadual melawat ke tempat kejadian di bangunan SPRM, Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane pada 10 pagi esok.

- Bernama

Tiada ulasan: