Jumaat, 8 Julai 2011

JIKA KITA TELUS...ADIL...BERSIH...CEKAP...AMANAH ...APA YANG DITAKUTKAN...DENGAR LUAHAN RAKYAT ITU...LAKSANAKAN...RAKYAT AKAN HORMAT....

Sultan seru rakyat Selangor jaga perpaduan
Aziz Muda

HULU SELANGOR, 8 Julai: Seluruh rakyat Selangor diseru hidup dalam keadaan bersatu-padu dan mengelakkan perbalahan antara satu sama lain disebabkan ideologi politik yang berlainan.

Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Al Haj Ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Al Haj bertitah, baginda amat sedih jika rakyat Melayu di Selangor berpecah belah disebabkan pendapat politik yang berlainan.

Titah baginda, negara kita telah merdeka sebegitu lama dan baginda percaya rakyat Melayu di Selangor telah banyak mempelajari dan mengetahui akan kemajuan hidup yang telah dicapai dan akan dicapai.

"Beta percaya rakyat Melayu di negeri Selangor ini juga mempunyai pemikiran yang waras dan terbuka yang boleh menilai kebaikan untuk negeri dan bangsa," titah baginda ketika merasmikan Masjid As-Salam, Bukit Sentosa, Rawang, di sini, hari ini.

Orang Melayu, titah baginda, jangan terlalu mengikut emosi dan cepat terpengaruh dengan hasutan-hasutan yang tidak memberi keuntungan serta manfaat kepada diri sendiri, masyarakat, bangsa dan agama.

Baginda turut mengucapkan terima kasih kepada semua rakyat Selangor yang peka dan prihatin terhadap usaha-usaha mengekalkan keamanan dan kedamaian dalam negeri Selangor, walaupun terdapat beberapa golongan yang cuba mencetuskan provokasi-provokasi yang tidak diingini sejak kebelakangan ini.

Majlis bersejarah itu berlangsung sekitar jam 12 tengah hari dan turut dihadiri Raja Muda Selangor, Tengku Amir Shah Ibni Sultan Sharafuddin Idris Shah Al Haj, Menteri Besar, Tan Sri Khalid Ibrahim, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastuktur dan Kemudahan Awam Kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan Mohamed Ali.

Antara lain-lain kenamaan yang hadir termasuklah Setiausaha Kerajaan Negeri Selangor, Datuk Mohammed Khusrin Munawi, Pegawai Kewangan Negeri Selangor, Datuk Mohd Arif Abdul Rahman dan Pengarah Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Marzuki Hussin.

Terdahulu dari itu, Marzuki Hussin dalam ucapannya menjelaskan, sejarah Masjid As-Salam. Bukit Sentosa bermula secara umumnya sekitar tahun 1997, ekoran peningkatan penduduk di sekitar Bukit Sentosa dan Bukit Beruntung yang mendesak kepada pencarian tapak bagi mendirikan masjid di sekitarnya.

Menurut beliau, masjid itu didirikan bukan sekadar digunakan untuk mendirikan solat berjemaah lima waktu dan solat Jumaat, malah merupakan jantung dan nadi kepada umat Islam bagi perlaksanaan kegiatan rohani, pendidikan dan kemasyarakatan.

Katanya, sebelum kemunculan masjid itu, masyarakat Islam setempat mendirikan solat Jumaat di Sekolah Kebangsaan Bukit Beruntung, memandangkan itu sahaja kemudahan yang dimiliki umat Islam bagi menunaikan solat Jumaat dan merancang segala aktiviti berkaitan umat Islam ketika itu.

Namun masyarakat setempat akhirnya telah berusaha membina sebuah surau di kawasan itu yang terletak di Taman Perumahan Teratai yang dinamakan Surau Al-Bayan.

"Dari sebuah surau biasa, Surau Al-Bayan telah diberikan kebenaran oleh JAIS bagi menunaikan solat Jumaat. Hasil kesungguhan penduduk setempat, pada tahun 2003 sebuah tapak berukuran 6 ekar yang berhampiran Sekolah Rendah Agama Islam Bukit Sentosa telah diberikan oleh JAIS bagi mendirikan sebuah masjid.

"Pembinaannya telah memakan masa 2 tahun dan majlis penyerahan kunci telah disempurnakan pada 29 November 2004," katanya.

Dengan kos pembinaannya sebanyak RM3,950,000.00, Masjid As-Salam Bukit Sentosa dilengkapi dengan pasarana dan kemudahan yang lengkap bagi memberikan keselesaan kepada jemaah yang hadir.

"Dalam masa yang sama juga, Masjid As-Salam turut mampu menampung jemaah sehingga 3,500 orang. Masjid ini turut dilengkapi dengan 3 buah bilik kuliah, bilik jenazah, bilik kaunseling, bilik jurunikah, bilik imam, bilik siak, pejabat pentadbiran dan stor bagi penyimpanan barang-barang," jelasnya.

Sementara itu, Tan Sri Khalid Ibrahim dalam perutusan khasnya dalam buku atur cara majlis perasmian masjid itu berkata, sesungguhnya, pembinaan masjid itu sangat berhubung kait dengan usaha menegakkan harakatul-Islamiyyah iaitu pembinaan roh tauhid yang bersih daripada pemujaan taghut seperti berhala, idealisme dan tuhan yang selain Allah SWT.

Ini, katanya, bertepatan dengan firman Allah dalam surah Al-Jinn, ayat 18 yang bermaksud: "Dan sesungguhnya masjid-masjid itu kepunyaan Allah (untuk beribadah kepada-Nya). Maka janganlah kamu menyembah sesiapa pun di dalamnya bersama-sama Allah".

Dengan demikian, katanya, masjid yang dibina kerana Allah (surah At-Taubah, ayat 108) dapat memperkasa akidah ummah, membina akhlak dan memberi kefahaman kepada ummah seluruhnya berkenaan syariat Islam yang syumul.

"Kita mahu melihat masjid berperanan untuk mengislah masyarakat dengan penyusunan pelbagai aktiviti dan program yang boleh menarik minat golongan sasar, terutama para remaja dan belia, hadir ke masjid untuk beribadat atau melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan yang dilakukan di dalam atau di persekitaran masjid.

"Mudah-mudahan dalam kalangan jemaah ini kelak muncul sejumlah pejuang dan pembela agama yang diredai Allah," katanya.


Pakai baju Bersih: Pemuda PAS lawan di mahkamah
Khairil Abdul Rahim
KUANTAN, 8 Julai: AJK Dewan Pemuda PAS Pahang, Fadzli Ramly, 33, berikrar akan lawan habis-habisan di mahkamah ekoran penangkapannya di Rompin minggu lalu kerana memakai baju kuning Bersih.

Beliau semalam didakwa di Mahkamah Sesyen Kuantan di bawah Seksyen 50(3) Akta Pertubuhan kerana mempamerkan logo pertubuhan haram.

“Saya rasa pendakwaan dan penangkapan saya hanyalah satu tindakan terdesak kerajaan, berniat jahat, zalim, tergesa-gesa dan tidak berperikemanusiaan.

“Dakwaan hanya memakai lambang satu usaha mereformasikan sistem pilihan raya pada baju jelas menampakkan sikap pengecut kerajaan. Perhimpunan belum berlangsung, sedangkan perhimpunan patriot yang jelas sebuah pertubuhan tidak berdaftar memakai baju merah bertulisan ‘patriot’ dibiarkan tanpa sebarang tindakan.

“Jadi ini jelas satu tindakan terdesak Umno yang takut melihat kebangkitan rakyat dan gerun berhadapan dengan realiti demokrasi,” katanya bersemangat ketika ditemui di luar mahkamah.

Semalam beliau bersama AJK PAS Dun Tioman, Abdul Manaf Hassan, 41, dibebaskan dengan ikat jamin sebanyak RM3,000 masing-masing dengan seorang penjamin.

Kes akan disebut semula di mahkamah 20 Julai ini.

Sabtu lalu Fadzli yang juga seorang peguam bersama Abdul Manaf, telah ditahan polis kerana memakai baju Bersih selepas berceramah di Markaz PAS Kampung Mentara, Rompin kira-kira jam 11 malam.

Mereka dibebaskan kira-kira pukul 3 pagi dengan jaminan polis selepas diambil keterangan.

“Sebenarnya saya telah berhujah panjang lebar depan polis bahawa penangkapan seorang peguam adalah satu sikap bermain api dan tidak menghormati kedaulatan undang-undang.

“Kalau peguam dilayan sebegini teruk, apa jaminan rakyat biasa boleh dilayan baik oleh peguatkuasa kerajaan?,” soalnya.

Tambahnya, rakyat bukannya mahu dilayan seperti warga kelas pertama tetapi cukuplah adil dalam pentadbiran dan tindakan.

Fadzli merupakan peguam pertama yang ditangkap kerana memakai baju kuning Bersih.


Najib lepas tangan, mungkir janji?
Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 8 Julai: PAS mengecam tindakan "lepas tangan" Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak behubung perhimpunan Bersih 2.0 yang bakal berlangsung besok.

Biarpun sebelum ini berjanji membenarkan himpunan Bersih dibuat di stadium, namun beliau kini bagai mungkir janji apabila menyerahkan urusan tersebut kepada pihak polis yang sehingga kini tidak memberikan permit perhimpunan di Stadiu merdeka.

“Kenapa bebanan diletakkan ke atas bahu polis, sedangkan beliau (Najib) sepatutnya mengeluarkan arahan agar himpunan diadakan di stadium, kini jawatankuasa Bersih 2.0 telahpun setuju, tiba-tiba kabinet tak benarkan. Siapa mengetuai kabinet? Apakah polis?” soal Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man, Ketua Penerangan PAS Pusat dalam satu kenyataannya hari ini.

Sepatutnya kata Tuan Ibrahim, Perdana Menteri tidak patut menyusahkan polis dengan keputusannya dan benarkan sahaja rakyat berhimpun secara aman untuk menyerahkan memorandum rakyat kepada Yang Di Pertuan Agong.

Sebelum ini, ketika Bersih bertegas mahu berarak menuju ke Istana negara, Najib membantahnya lalu mencadangkan ianya diadakan di stadium.

Setelah pertemuan dengan Duli Yang Maha Mulia Yang DiPertuan Agong, Besih kemudiannya bersetuju untuk menukar dari berarak ke istana kepada perhimpunan di stadium.

Dan kelmarin, mereka mengumumkan untuk mengadakan himpunan itu di Stadium Merdeka di ibu negara.

Namun kabinet yang diketuai Najib pula didakwa menolak hasrat Bersih memilih Stadium Merdeka itu.

Penolakan itu dilihat bercanggah dengan janji awal Najib yang sedia membenarkan himpunan aman itu jika diadakan di satdium.

Lebih malang apabila perdana menteri itu melepaskan urusan kebenaran yang pernah dijanjinya itu kepada pihak polis.

Pihak polis sehingga kini bagaimanapun bertegas himpunan tersebut tidak dibenarkan bukan sahaja di Stadium Merdeka, malah di mana-mana kawasan di Kuala Lumpur.

Lebih dari itu, polis juga telah mendapatkan perintah larangan dari Mahkamah Majistret bagi menghalang 66 tonggak utama himpunan dari Bersih termasuk dari parti-parti politik dan NGO yang menyokongnya.

“Bah ini sebenarnya kenyataan awal beliau. Layakkah seorang yang lepas tangan dan bermungkir janji secara terang-terangan begini menjadi pemimpin rakyat Malaysia,” tanya beliau, yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang.


Permohonan permit Bersih ditolak
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 8 Julai: Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi menolak permohonan Bersih untuk berhimpun di Stadium Merdeka esok dengan alasan permohonan itu tidak lengkap.

Bagaimanapun IPD Dang Wangi meminta Bersih yang diwakili salah satu NGO nya Empower diminta merayu kepada Ibu Pejabat Kontinjen Kuala Lumpur di Pudu jika mahu membuat rayuan atas penolakan itu.

Ahli jawatankuasa pemandu Bersih Maria chin yang datang ke IPK bagi pihak Bersih dan Empower memaklumkan perkara ini kepada pemimpin pas.

Sebelum ini, IPD Dang Wangi menghubungi Bersih untuk datang mengambil permit perhimpunan itu itu.

Mendapat berita yang "menggembirakan" itu, Bersih menulis pada laman sosialnya di Facebook dan Twitter, memberitahu mereka diminta datang ke balai polis Dang Wangi Kuala Lumpur untuk mengambil permit bagi mengadakan perhimpunan di Stadium Merdeka, esok.

“BERITA BAIK! Balai Polis Dang Wangi telefon Bersih, minta kami datang ambil permit untuk himpunan aman di Stadium MERDEKA! Kini terserah kepada PM & Pengurusan Stadium Merdeka untuk membuat langkah sepatutnya,” tulis Bersih.

Bagaimanapun kira-kira setengah jam kemudian, mereka menjelaskan terdapat salah faham berhubung perkara itu.

Setibanya di IPD Dang Wangi tiba, Maria dimaklumkan berlaku salah faham dan permit tidak dapat diluluskan kerana dokumen tidak lengkap.

Penafian turut dibuat Timbalan Ketua Polis Kuala Lumpur Senior Asisten Komisioner Datuk Amar Singh Ishar Singh.

Beliau menafikan Bersih telah diberikan permit bagi mengadakan perhimpunan mereka di Stadium Merdeka, esok.

Sehubungan itu, satu sidang media khas dijangka akan dibuat Bersih petang ini.


Najib diminta pastikan perhimpunan aman dan terkawal
Harakahdaily

SHAH ALAM, 8 Julai: Selaras dengan titah Yang Dipertua Agung dan pertemuan Bersih 2.0 dengan Baginda, Pemuda PAS Selangor menyeru pimpinan BN membenarkan perhimpunan Bersih 2.0 esok diadakan di Stadium Merdeka dalam keadaan aman dan terkawal.

Jika tidak, mereka akan dilihat sebagai melanggar titah Yang Dipertuan Agung bahkan memperkecilkan kebijaksanaan baginda dalam mengenadalikan isu perhimpunan Bersih kali ini.

Baru-baru ini, Tuanku Mizan Zainal Abidin bertitah agar rundingan dibuat antara pihak-pihak yang terbabit dengan perhimpunan ini. Baginda juga menerima mengadap tiga pemimpin utama Bersih 2.0.

Ekoran pertemuan itu, Bersih 2.0 memutuskan perhimpunan akan diadakan dalam Stadium Merdeka kerana sehari sebelum itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib berkata, pihaknya sedia memberikan kebenaran jika perhimpunan ini mahu diadakan di stadium.

Dewan Pemuda PAS Negeri Selangor (DPPNS) hari ini kecewa dengan keengganan Perdana Menteri Najib membenarkan perhimpunan Bersih 2.0 diadakan di Stadium Merdeka.

Ketuanya, Hasbullah Mohd Ridzwan (gambar atas) berkata, Najib secara tidak langsung telah menunjukkan nilai-nilai yang tidak baik sebagai seorang pemimpin Islam.

Sedangkan katanya, semua rakyat tahu Najib sebelum ini pernah mengeluarkan kenyataan akan memberikan kebenaran kepada mana-mana pihak dari Pakatan Rakyat untuk berhimpun di stadium.

"Kini apabila pihak Sekretariat Bersih 2.0 bersetuju dengan perhimpunan di dalam stadium, pihak kerajaan pula yang berdolak-dalih dengan pelbagai alasan yang tidak munasabah.

"Sepatutnya Perdana Menteri menunjukkan bahawa beliau seorang yang berjiwa besar dengan menunaikan janji yang telah diumumkan dan mengarahkan pengurusan Stadium
Merdeka untuk menerima permohonan Sekretariat Bersih 2.0 untuk menggunakan stadium tersebut sebagai tempat perhimpunan," kata beliau dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau juga berkata, Hishammuddin tidak ada hak melabelkan Bersih 2.0 sebagai haram kerana Yang di-Pertuan Agong sendiri telah menerima pengerusi Bersih 2.0, Datuk Ambiga Sreenavesan untuk menghadap pihak istana.

"Adakah Hishamuddin berhajat untuk memperkecilkan kebijaksanaan Yang di-Pertuan Agong dalam menilai usul pangkal isu-isu yang berlaku dalam negara ataupun beliau sememangnya berhajat untuk melakukan penderhakaan dengan menganggap Yang di-Pertuan Agong mengiktiraf sebuah gerakan yang haram dan boleh menjejaskan keamanan masyarakat?" soalnya.

Tambahnya, jika Hishammuddin benar-benar mendengar titah Yang di-Pertuan Agong, beliau harus menghentikan segala tekanan terhadap Bersih 2.0.

"Berdasarkan titah khas Yang di-Pertuan Agong baru-baru ini, sepatutnya Hishamuddin mengambil tindakan segera untuk mengendurkan tekanan-tekanan yang telah dikenakan ke atas rakyat dengan melepaskan semua tahanan-tahanan yang telah ditangkap secara paksa, membenarkan perarakan himpunan aman dengan pemantauan pihak polis dan mengeluarkan permit himpunan," katanya.

Justeru DPPNS berharap agar pimpinan BN khususnya Najib dan Hishammuddin dapat menunaikan janji untuk membenarkan perhimpunan Bersih 2.0 esok diadakan di Stadium Merdeka dalam keadaan aman dan terkawal.

"Sepatutnya Kerajaan Umno BN tidak lagi terus-terusan membohongi dan berdolak-dalih di dalam isu ini kerana ianya akan hanya menambah kebencian dan rasa amarah rakyat kepada mereka.

"Rakyat kini sudah sedar akan penipuan dan penyelewengan pemimpin Umno BN untuk memastikan kuasa mereka terus dipertahankan. Pilihanraya umum yang 13 akan datang rakyat pasti akan menghukum dan menumbangkan mereka daripada tampok kekuasaan negara," katanya.

Perniagaan akan maju, pasaraya buka seperti biasa
Khaulah Azwar

KUALA LUMPUR, 8 Julai: PAS yakin peniagaan tidak akan terjejas bahkan akan bertambah maju sempena perhimpunan Bersih 2.0 yang akan berlangsung di ibu negara esok.

Sehubungan itu, Ketua Penerangan PAS Selangor, Saari Sungib meminta para peniaga jangan bimbang dan meneruskan perniagaan mereka sebagaimana biasa esok.

(Sogo KL antara pusat beli belah yang bakal menjadi tumpuan esok...seluruh negara akan bertumpu ke sini untuk membeli belah menjelang Ramadhan)

"Saya yakin, bukannya perniagaan mereka terjejas tetapi perniagaan mereka akan bertambah maju kerana seluruh rakyat negara ini bertumpu ke Kuala Lumpur esok," kata Saari kepada Harakahdaily.

Perhimpunan Bersih 2.0 akan berlangsung di Stadium Merdeka esok mulai jam 2 petang.

Pelbagai momokan dibuat oleh pihak-pihak tertentu kononnya peniaga akan kerugian ekoran perhimpunan esok.

Namun pemimpin Bersih 2.0 yakin, sekurang-kurang RM3 juta akan dibelanja oleh para penyokong Bersih esok dengan andaian 300,000 akan menyertai perhimpunan ini dan setiap seorang akan membawa RM100.

Timbalan Presiden PAS, Haji Mohamad Sabu pernah memberitahu pemimpin kanan polis, jika water canon disembur ke arah orang ramai bukan sahaja kedai akan dirempuh bahkan "kandang babi pun akan kami rempuh," kata beliau.

Saari (gambar) yang juga Adun Hulu Klang ketika dihubungi Harakahdaily pagi ini menyatakan himpunan Bersih 2.0 akan tetap diteruskan meskipun terdapat berbagai halangan dibuat.

Sehubungan dengan itu, beliau juga meminta agar rakyat yang berniaga ketika itu termasuklah pasaraya tidak perlu rasa bimbang dan cemas dengan himpunan ini.

"Kita yakin himpunan yang akan berlaku esok tidak akan berlaku huru-hara seperti yang digambarkan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab untuk menakut-nakutkan rakyat.

“peniaga-peniaga tidak perlu bimbang dengan himpunan ini kerana esok merupakan peningkatan ekonomi mereka yang sebelum ini mungkin ada yang kurang pendapatan dalam menjalankan perniagaan tetapi esok saya yakin rezeki mereka melimpah ruah,” kata Saari.

Mereka yang terlibat dalam perniagaan sepatutnya bersyukur kerana esok gerai dan pasaraya mereka akan di kunjungi oramai ramai yang sudah pasti datang daripada berbagai negeri datang ke Kuala Lumpur, tambahnya.

Katanya, “kita dapat gambarkan rakyat yang datang di seluruh negeri datang kesini akan berhimpun beramai-ramai membawa ahli keluarga dan teman-teman berjalan –jalan menuju ke stadium sambil mereka membeli belah untuk persiapan bulan Ramadhan dan Hari Raya Aildilfitri nanti.”

Ketika dihubungi Harakahdaily, antara pasaraya yang akan beroperasi sebagaimana biasa adalah pasaraya Sogo, Pertama Complex, MidValley Mega Mall, Lingkaran Syed Putra, Kuala Lumpur, Isetan (KLCC), Megakidz Mid Valley Megamall, Kuala Lumpur, The Store Jalan Ipoh dan lain-lain.

(Mydin antara pusat membeli belah yang akan turut mendapat perhatian esok)

Manakala itu, pasaraya Mydin Jalan Masjid India akan tutup perniagaan dan bagi pasaraya Kamdar Jalan Tuanku Abdul Rahman, Kuala Lumpur bergantung kepada keadaan.

Azira Abdullah, pegawai pasaraya Kamdar itu berkata ketika dihubungi oleh Harakahdaily “setakat ini pasaraya Kamdar akan beroperasi seperti biasa walaupun telah dimaklumkan himpunan Bersih 2.0 akan diadakan esok”.

"Tetapi ia bergantung kepada keadaan. Sekiranya kami mendapat arahan daripada pihak atasan, mungkin akan di tutup juga sehingga mendapat arahan untuk membuka perniagaan kembali untuk esok," katanya.


Peranan proaktif dan strategik Agong
Ahmad Lutfi Othman
Sekurang-kurangnya Buletin Utama TV3, malam 4 Julai lalu, tidak lagi dipenuhi momokan tentang "perhimpunan haram golongan pengacau" apabila wakil Bersih yang diketuai S Ambiga bersama A Samad Said dan Zaid Kamarudin diterima menghadap Yang di-Pertuan Agong pada sebelah petangnya, dan mereka bersedia mengadakan perhimpunan menuntut pilihan raya bersih dan adil di dalam stadium.

Kenyataan Perdana Menteri, Najib Razak pula dilihat lebih mendatar (berbanding malam sebelumnya di perhimpunan bulanan JPM), sambil menekankan: "Kita bersedia untuk berjumpa dengan pihak berkenaan bagi mengadakan (perhimpunan) di stadium dengan syarat bahawa mereka akan pergi dengan aman, berhimpun secara aman dan mereka akan balik dengan aman."

Bagaimanapun, siaran berita yang sama melaporkan sidang akhbar polis Selangor dan Kuala Lumpur tentang rampasan sejumlah besar senjata daripada pelbagai lokasi di sekitar Lembah Klang, termasuk 44 molotov cocktails, 23 parang dan 48 baju-T dengan logo Bersih. Polis tidak menolak kemungkinan ia ada kaitan dengan perhimpunan Bersih, 9 Julai. Ketua Polis Selangor, Tun Hisan Hamzah berkata, taktik digunakan dengan golongan komunis semasa zaman darurat.

Saya cuba membayangkan, jika tiada "campur tangan Agong" dan Bersih tetap bertegas mengadakan perarakan membelah kota raya ke Istana Negara, tentulah kes rampasan senjata bersama baju-T Bersih itu akan menjadi isu hangat-panas dan diperbesar-besarkan oleh RTM, TV3 dan pastinya Utusan Malaysia, berhari-hari lamanya. Mutakhir ini media di negara kita, khususnya TV, berulang kali menyiarkan propaganda memburukkan Bersih yang cukup memualkan. Rasanya propaganda pemerintah zaman komunis dulu pun tidak seteruk itu.

Lucu juga mengingatkan penegasan Tun Hisan yang seolah-olah mahu mengaitkan rampasan senjata di belakang tokong Cina di Batu 14, Jalan Gombak Lama Bentong, dengan taktik pengganas komunis. (Masakan tidak, "komunis" tahun 2011 ini begitu alpa dan naif sehingga meninggalkan kesan dan bukti, seperti baju-T Bersih! Kebetulan, ada blogger mengingatkan kemungkinan rampasan gelombang kuning di seluruh negara boleh menyediakan ruang untuk mensabotaj Bersih, terutama membabitkan baju-T kuning itu).

Serta-merta saya terkenang nasib Ahli Parlimen Sungai Siput, Dr D Jeyakumar dan empat aktivis Parti Sosialis Malaysia (PSM) yang ditangkap semula mengikut Ordinan Darurat (EO) selepas dibebaskan daripada tahanan reman pada 2 Julai. Sebelum itu, Jeyakumar bersama 30 yang lain, ditangkap di plaza tol Sungai Dua, Pulau Pinang. Polis mendakwa berdasarkan barangan yang dirampas, ahli-ahli PSM itu mempunyai kaitan dengan fahaman Parti Komunis Malaya (PKM). Mereka disiasat di bawah Seksyen 122 Kanun Keseksaan atas tuduhan melancarkan peperangan ke atas Yang di-Pertuan Agong.

Penggunaan EO adalah taktik halus polis mahu menahan tanpa bicara dengan tidak menggunakan akta drakonian ISA. Berbanding ISA, tidak wujud suara lantang terhadap EO disebabkan sasarannya bukan ahli politik, tetapi gangster atau penjenayah. Peruntukan penting dalam Ordinan Darurat adalah Seksyen 3(3), iaitu tempoh penahanan oleh polis selama 60 hari dan juga Seksyen 4(1), iaitu arahan menteri supaya ditahan tanpa bicara selama dua tahun.

Setelah tamat tempoh 60 hari tahanan pertama, menteri boleh memerintah perlanjutan tempoh tahanan tanpa bicara selama 2 tahun. Secara alternatifnya, menteri boleh mengeluarkan perintah sekatan untuk menyekat pergerakan tahanan. Menteri mempunyai kuasa melanjutkan perintah tahunan untuk satu jangkamasa berterusan tidak berakhir (undefinitely).

Selain itu, isu yang menjadi bualan ramai adalah sikap keterbukaan Seri Paduka yang bersedia menerima rombongan Bersih dan khabarnya pimpinan Pakatan Rakyat juga ke istana, ketika Timbalan Ketua Polis Negara, Khalid Abu Bakar mengumumkan pintu rundingan sudah ditutup. Malah, Khalid dengan sombong memaklumkan kepada media bahawa perjumpaan ketuanya, Ismail Omar dengan pimpinan Bersih, termasuk Ambiga, bukannya satu rundingan, tetapi hanya untuk memaklumkan pendirian polis.

Dan bagaimana pula dengan status Bersih selepas menghadap Agong, khususnya merujuk kenyataan Abdul Rahman Othman, Pendaftar Pertubuhan Malaysia, bahawa Menteri Dalam Negeri telah mengisytiharkan bahawa Bersih 2.0 sebagai pertubuhan haram mengikut Seksyen 5 Akta Pertubuhan 1966 berkuatkuasa 1 Julai 2011? Masakan Agong sedia bertemu wakil pertubuhan haram, yang di dalamnya mungkin mengandungi anasir subversif, yang dikaitkan dengan komunis?

Bagaimanapun bagi saya, perkara yang jauh lebih penting adalah menonjolkan peranan istimewa Agong dalam dunia politik, khususnya membabitkan proses pilihan raya. Kedudukan baginda yang unik itu jarang diperkatakan sehinggalah muncul titah diraja, malam 3 Julai lalu. Antara petikan menarik: "Beta juga menyeru kepada pihak kerajaan agar melaksanakan segala amanah yang diberikan kepada rakyat secara adil dan bijaksana ..."; "Setiap permasalahan yang timbul, kita sebagai masyarakat bertamadun hendaklah menyelesaikan secara rundingan ...."

Sememangnya penggubal Perlembagaan 1957 kita begitu cermat ketika memasukkan Perkara 114(2): "Pada melantik ahli-ahli Suruhanjaya Pilihan Raya, Yang di-Pertuan Agong hendaklah memandang kepada mustahaknya diadakan suatu SPR yang mendapat KEPERCAYAAN AWAM." Kedudukan Agong yang nuetral dari segi politik membolehkan baginda melaksanakan tugas strategik bagi memastikan SPR benar-benar berwibawa, diyakini rakyat, bertindak saksama dan tidak menyebelahi mana-mana parti politik.

Menurut Tun Mohamed Suffian Hashim, bekas Ketua Hakim Negara dalam bukunya, Mengenai Perlembagaan Malaysia, "Untuk menentukan bahawa SPR bebas dari campur tangan kerajaan, Perlembagaan memperuntukkan bahawa seseorang ahli SPR tidak boleh dipecat dari jawatannya melainkan atas alasan yang sama dan dengan cara yang sama seperti seorang hakim.

Tiada perutukan lain dalam Perlembagaan yang begini istimewa walaupun terhadap perlantikan hakim, kecuali bagi SPR. Malangnya, pada hemat saya, peranan Agong seperti ditegaskan Perkara 114(2) itu seolah-olah tidak diberi perhatian serius, sedangkan ia kunci kepada masalah yang berbangkit hari ini. Belum nampak satu mekanisme yang jelas dan sistematik tentang perlantikan ahli-ahli SPR yang seharusnya mendapat KEPERCAYAAN AWAM itu, sehingga mereka yang dianggap boleh "diperbudakkan" oleh Umno yang sering dilantik dan ini menyebabkan kontroversi berlaku.

"Tugas politik" Agong yang begitu penting ini, seumpama seorang pengadil pertandingan yang tidak memihak, mesti dibahaskan secara tuntas. Bersih, dalam memorandum kepada baginda, bertarikh 10 November 2007 "menyuarakan kehendak rakyat menuntut pembaharuan pilihan raya termasuk mengutarakan cadangan untuk sebuah Suruhanjaya Diraja untuk mengkaji pembaharuan sistem dan proses pilihan raya".

Sebenarnya, daripada menuntut sebuah suruhanjaya bebas, lebih praktikal untuk mendahulukan peruntukan yang tersedia dalam Perlembagaan. Penubuhan SPR yang mendapat KEPERCAYAAN AWAM ini tidak boleh ditangguh lagi. Perarakan aman membelah Kuala Lumpur, yang dipindahkan ke stadium, tidak akan menyelesaikan isu sebenar sekiranya perkara pokok yang terkandung dalam tuntutan 8 perkara itu terbiar begitu sahaja.

Secara peribadi saya mengharapkan langkah awal Seri Paduka ini akan merintis usaha reformasi menyeluruh terhadap proses pilihan raya dan sistem demokrasi di negara kita. Ini bukan perkiraan siapa kalah atau menang; yang penting ada cahaya di hujung terowong ....

Tiada ulasan: