Jumaat, 1 Julai 2011

JIKA BERLAKU PENIPUAN...MELIBATKAN GAJI@ELAUN YANG DITERIMA HARAM..TERMASUK YANG MELAKUKAN PENIPUAN ITU...KEBENARAN NI DAPAT DIKETAHUI DIAKHIRAT KELAK

Keberkesanan peguam syarie perlu tranformasi
Jimadie Shah Othman
Jul 1, 11
12:01pm

Hakim Besar Malaya Tan Sri Ariffin Zakaria berkata, peranan dan keberkesanan peguam syarie memerlukan tranformasi menyeluruh ekoran prospeknya yang sangat terbatas ketika ini.

"Ini lebih ketara apabila mereka hanya dibenarkan beramal di negeri-negeri yang menerimanya sahaja," katanya ketika menyampaikan ucaptama dalam konvensyen peguam syarie kedua di sebuah hotel di Kuala Lumpur hari ini.

Menurut Ariffin, tranformasi itu amat diperlukan ketika kepesatan ekonomi global terutamanya dalam bidang kewangan Islam.

"Kita perlukan pengamal undang-undang yang berkemahiran dalam bidang kewangan Islam," katanya sambil menegaskan perlunya perancangan. Untuk menampung kekurangan itu.

Beliau juga berkata, enakmen yang seragam di negeri-negeri juga dapat meningkatkan profesionalisme peguam syarie.

"Terdapat juga perkembangan positif apabila peguam syarie juga melebarkan peranan dengan turut beramal dalam kedua-dua bidang syariah dan sivil," katanya.

Sementara itu, menjawab soalan peserta berhubung kerjasama mahkamah dan peguam dalam kedua-dua bidang, Ariffin berkata beliau sendiri terkejut apabila mendapati perkara itu tidak berlaku.

NONESedangkan, tambahnya, peguam dan badan sivil negara ini banyak terlibat dalam pelbagai konvensyen dan persidangan di peringkat ASEAN dan Komenwealth.

"Jadi saya terkejut tiada hubungan di negara sendiri," katanya.

Katanya, hubungan antara peguam syarie dan sivil amat baik supaya masing-masing dapat bertukar-tukar fikiran.

"Saya sendiri, walaupun sudah 30 tahun menjadi hakim, saya masih belajar," katanya.

Kira-kira 1,000 orang hadir dalam konvensyen itu. Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dijadual merasmikan majlis itu petang ini.

  • Antimamak Mamak · Pengulas Tertinggi · Kerala University
    mahkamah syarie itu mahkamah untuk orang umno boleh lah.
    Mahkamah syarie yang paling auta di dunia - Mahkamah syarie Malaysia.
    Tuan hakim mahkamah syarie pun terlibat dalam kes khalwat.
    Macam man nak bicarakan kes? hakim pun busuk taik kaki perempuan.
    Macam mana nak kendalikan keadilan? ptuuui!
  • Mohd Najib Budiman · Pengulas Tertinggi · Pegawai Akaun di Harakah
    bila la undang2 Syarie dan mahkamah syriah ni nak betul2 jd mahkamah syariah.. bukan mahkamah nikah kawin jer..
BERSIH 2.0 - Ketua Penerangan Pemuda PAS Dungun di tahan polis
Posted on Thursday, June 30 @ 04:15:07 PDT
Dilulus untuk paparan oleh KetamBatu

Berita Oleh WTKO

Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kawasan Dungun (DPPKD) yang juga Ketua Penerangan DPPNT, Sheikh Hanafi Abd Aziz telah ditahan di balas polis Dungun kira-kira jam 6.00 petang tadi.

Setakat ini lebih daripada 100 orang pemuda telah berkejar ke Balai Polis dan dipercayai akan ramai lagi akan turun ke Balai Polis Dungun.

Penahan ini dipercayai ada kaitan dengan perhimpunan BERSIH 2.0 pada 9 Julai 2011 ini di Kuala Lumpur.

Pihak kami akan melaporkan perkembangan isu ini dari semasa ke semasa.


Gambar lama: Berjubah Sheikh nafi mengetahui bantahan APCO sebelum ini.

ARAHAN: SILA KE BALAI POLIS DUNGUN SEKARANG KITA SOLAT MAGHRIB DI SANA!!

Note: ARAHAN: Sila datang dan berkumpul di balai polis Dungun segera. Bawa sekali sejadah untuk kita solat & solat hajat di hadapan balai polis.

PAS alu-alukan Najib kumpul 3 juta ahli Umno
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Julai: PAS mengalu-alukan kenyataan Datuk Seri Najib Razak yang dengan penuh bangga untuk menghimpunkan seramai 3 juta ahli Umno.

“Persoalannya bolehkah beliau mengumpul ahli sebanyak itu?” tanya AJK PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad.

Katanya, sedangkan untuk menghimpunkan 1 juta belia pada 27 hingga 28 Mei lalu pun gagal, yang hanya dihadiri lebih kurang 10 ribu orang sahaja.

Najib selaku Presiden Umno, berkata jika ia mahu, Umno mampu mengerahkan tiga juta anggotanya untuk menentang habis-habisan hasrat golongan yang mahu mewujudkan kekacauan melalui demonstrasi jalanan.

"Kita (Umno) ada tiga juta ahli, tidak termasuk parti komponen (Barisan Nasional)...kita boleh kumpulkan tiga juta orang yang tunggu isyarat. Kalau semboyan dibunyi, mereka juga akan berjuang habis-habisan... tetapi apakah itu satu cara yang bertanggungjawab," katanya ketika berucap pada satu majlis di Sipitang, Sabah, semalam.

Idris berkata, pengalaman Umno dalam siri-siri himpunan mereka berakhir dengan kegagalan, seperti program Semarak, himpunan untuk membuang kekebalan Raja-Raja Melayu dan pemimpin bersama rakyat walaupun mereka membuat kerahan kepada pegawai-pegawai kerajaan.

Baginya, apabila Presiden Umno mengaku boleh mengumpulkan 3 juta ahli hanya merupakan satu ilusi semata-semata kerana Umno di era ini bukan ada ruh perjuangan sebaliknya menyertai Umno hanya untuk mendapat benda.

Menurutnya, bertempit sorak marah kepada kerajaan Pakatan Rakyat bukan kerana rakyat ditindas, tetapi kerana saluran pernafasan pemimpin Umno semakin sempit kerana projek tidak diperolehi dengan mudah seperti zaman pemerintahan Umno BN.

Mereka, ujarnya tidak sanggup berhimpun jika tidak dibayar tambang dan nasi bungkus.

Ini, ujarnya boleh dilihat ketika hari penamaan calon pilihan raya, mereka tidak tahan lama untuk berhimpun, kadang- kadang beredar sebelum pengumuman dibuat.

“Ia berlainan dengan penyokong Pakatan Rakyat ia hadir dengan jiwa yang tulus dan suci sanggup berjemur dan berpanas semata-mata untuk menuntut pilihan raya yang adil,” katanya.


Tanah KTMB Tanjung Pagar bukan milik kita lagi
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Julai: "Selamat tinggal Tanjung Pagar" mungkin paling tepat diucapkan apabila bermula hari ini, tanah Keretapi Tanah Melayu (KTMB), di Tanjung Pagar bukan lagi milik Malaysia.

Ianya kerana pada 24 Mei tahun lalu, kerajaan BN melalui Perdana Menteri Malaysia Datuk Seri Najib Razak bersetuju menamatkan khidmat KTMB di Tanjung Pagar bermula 1 Julai 2011 dan akan dipindahkan ke Pusat Pemeriksaan Kereta Api Woodlands (WTCP).

Sementara itu, PAS menyifatkan kehilangan tanah KTMB itu membuktikan BN tidak lagi mampu mempertahan kedaulatan negara ini.

Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub berkata, rakyat perlu melihat ketidakmampuan kerajaan BN itu apatah lagi untuk menjaga dan mempertahan perkara bertindih yang lain.

"Barisan Nasional tidak boleh lagi menjamin kedudukan politik dan kedaulatan negara dengan lebih baik pada masa akan datang. Itu warisan terakhir tanah Malaysia di Singapura. Ia hilang dan gagal dipertahankan dibawah era pentadbiran Najib.

"Kita tak tahu apa apakah kita akan kehilangan lagi perkara-perkara berkaitan pertindihan yang masih tidak selesai. Ia tak boleh dipertahan," katanya yang juga Ahli Parlimen Kubang Kerian.

Beliau memberikan reaksi terhadap kehilangan tanah seluas 200 hektar atau 494 ekar termasuk laluan keretapi dan stesen di Tanjung Pagar mulai hari ini, 1 Julai 2011.

Kesemua tanah itu dimajukan oleh sebuah syarikat usaha sama Malaysia-Singapura dikenali M-S Pte Ltd.

Syarikat itu melibatkan Khazanah Nasional Berhad dari Malaysia yang akan memegang 60 peratus kepentingan, dan Temasek Holdings Limited, cabang pelaburan kerajaan Singapura, yang akan memegang baki 40 peratus ekuiti dalam syarikat usaha sama itu.

"Sebelum ini kita kehilangan Pulau Batu Puteh. Sekarang tanah KTMB pula. Kita tak punya lagi warisan yang memberi erti yang besar dalam konsteks warisan negara.

"Seharusnya jika rundingan dibuat, pertimbangan tidak boleh merugikan negara, atau sekurang-kurang dalam keadaan 'win-win
situation'.

"Saya kesal dengan kehilangan itu. Dah sampai masanya rakyat untuk melihat sikap Barisan Nasional," katanya.

Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Johor, Suhaizan Kayat semalam memaklumkan upacara 'Tangisan Tanjung Pagar' dibuat di stesen keretapi Johor Bahru semalam.

Mereka memakai baju putih dan seluar gelap sebagai tanda simbolik kehilangan tanah milik KTMB.


Demo Umno P Pinang selepas solat Jumaat?
Zainulfaqar Yaacob

GEORGETOWN, 1 Julai: Umno Pulau Pinang khabarnya merancang satu demontrasi agresif di Komtar, di sini selepas solat Jumaat nanti.

Ini kerana kononnya mereka tidak berpuas hati dengan pentadbiran Ketua Menteri, Lim Guan Eng yang menyokong rakyat menyertai perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini di ibu negara.

Dari sistem pesanan ringkas (SMS) yang diterima Penangdaily malam tadi, demontrasi itu dirancang bermula dengan perarakan dari Masjid Kapitan Keling melalui Chulia Street dan Penang Road menuju ke Komtar yang menempatkan pentadbiran kerajaan negeri Pulau Pinang.

Mereka yang terbabit turut dikerah membawa sepanduk anti kerajaan.

Demonstrasi itu khabarnya diketuai oleh Ketua Penerangan Pemuda Umno Malaysia, Datuk Seri Reezal Merican Naina Merican sendiri.

Demonstrasi tanpa permit polis itu dijangka akan disertai lebih 1,000 pemuda Umno negeri dan ahli beberapa pertubuhan bukan kerajaan pro Barisan Nasional seperti Kimma dan Perkasa.

(Berita lanjut menyusul)

Pemuda PAS sambut baik penjenamaan baru OIC
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Julai: Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) menyambut baik langkah anggota Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) yang sedang mengadakan sidang mereka di Negara Khazastan hari ini untuk membuat penjenamaan baru OIC dengan menukarkan terjemahan nama dari Organisation of Islamic Conference menjadi Organisation of Islamic Coorperation.

Pengerusi Lajnah Antarabangsanya, Raja Ahmad al-Hiss (gambar) berkata, pertukaran nama dari 'persidangan' kepada 'kerjasama', walaupun penjenamaan ini dilihat lewat namun ianya masih boleh dianggap usaha OIC untuk mendapat keyakinan baru dari seluruh ahlinya.

“Kami melihat perkataan Conference tadi sewajarnya dijenamakan sebagai Caucus yang lebih bersifat kerjasama kesepakatan yang jitu dan intim di mana umat Islam di dunia hari ini sudah tidak menaruh keyakinan atas kewujudan OIC yang dilihat gagal membela nasib ummah yang ada,” katanya yang juga Naib Ketua DPPP dalam satu kenyataan.

Beliau berkata, DPPP melihat positif di atas pandangan Menteri Luar Malaysia, Datuk Seri Anifah Aman dalam ucapannya yang mewakili rantau Asia bahawa OIC perlu melonjak diluar kerangka retoriknya dan merubah dirinya terhadap cabaran dan realiti ummah hari ini.

“Kami juga bersetuju dengan pandangan Malaysia bahawa OIC telah gagal dalam membawa suara umat Islam seluruh dunia,” ujarnya.

Menurutnya, sememangnya OIC yang menjadi sebuah organisasi dunia yang tidak bertaring berbanding NATO atau EU yang dilihat mempunyai suara dan taringnya dalam isu yang berkaitan kepentingan mereka dan antarabangsa berbanding OIC yang hanya sekadar mampu berkumpul dan mengeluarkan kenyataan sesuatu isu tanpa sebarang tindakan seperti isu terkini iaitu pembabitan tentera NATO dalam konflik di Negara Libya serta beberapa negara yang lain.

Katanya lagi, isu Palestin yang tidak berkesudahan menjelaskan lagi kegagalan OIC dalam menyelesaiakan isu-isu ummah.

Oleh itu, ujarnya Pemuda PAS optimis dengan sedikit usaha itu sedikit-sebanyak boleh memberi gambaran yang umat Islam sememang dah bersama dalam isu berkaitan ekonomi, sosial, pendidikan, kebajikan dan politik.

“Kami bersedia untuk bersama-sama untuk memantapkan lagi organisasi supaya suara umat Islam terbela,” katanya.


Kejayaan rakyat Mesir 'membersihkan' Hosni Mubarak
Mohd Rashidi Hassan | rashidi@harakah.net.my

MENURUT akhbar al-Yaum as-Sabi'e, 27 Jun 2011 terdapat laporan daripada Amerika Syarikat, Ikhwan Muslimin memainkan peranan utama untuk menerajui pakatan demokrasi parti-parti politik di Mesir pasca kejatuhan bekas Presiden Hosni Mubarak.

Kenyataan ini dibuat kerana AS dan sekutunya Israel, terpaksa mengakui bahawa rakyat Mesir hari ini, telah meletakkan kepercayaan dan harapan yang besar kepada Ikhwan Muslimin, melalui parti baru yang ditubuhkannya, iaitu Al-Hurriyah wal 'Adalah (parti Kebebasan dan Keadilan).

Sebelum ini AS dan sekutunya cuba untuk menyekat pengaruh Ikhwan Muslimin. Mereka cukup takut dengan pengaruh Ikhwan. Mereka cuba mengusahakan cadangan untuk meminta Perlembagaan Mesir sebelum diadakan pilihan raya.

Melihat peluang mereka tipis untuk menyaingi pengaruh Ikhwan, juak-juak AS yang diketuai bekas Ketua Pengarah Atom Antarabangsa, Mohamad al-Bardaie cuba untuk mengetengahkan idea supaya pilihan raya ditangguhkan untuk diadakan pindaan Perlembagaan terlebih dahulu.

Namun, pada 26 Jun, Timbalan Perdana Menteri Mesir, Dr Yahya Jamal mengunjungi pejabat parti Al-Hurriyah wal 'Adalah bagi mengucapkan tahniah di atas penubuhan parti, menegaskan bahawa pilihan raya umum tetap akan diadakan pada bulan September 2011.

Sebenarnya perkara pokok yang difikir AS dan Israel adalah bagaimana hendak memastikan pemerintah baru Mesir, selepas kejatuhan Hosni Mubarak, dapat dijadikan hamba mereka, bagi melindungi kepentingan Israel untuk terus menjajah bumi umat Islam Palestin.

Selepas pemerintahan beraja Mesir yang diperintah Raja Farouk diguling pada tahun 1952 dan digantikan dengan pemerintahan republik, Mesir terus menerus menjadi rakan paling akrab AS dan Israel.

Presiden Mohamad Najib, seorang bekas pemimpin tentera yang menggantikan Raja Farouk dijatuhkan oleh Gamal Abdul Nasser kerana agak lunak dengan rakyat.

Gamal Abdul Nasser digantikan dengan Mohamad Anwar Sadat dan kemudiannya Hosni Mubarak selama 30 tahun sejak 1981 sehingga digulingkan.

Semua Presiden Mesir selepas kejatuhan Raja Farouk sehingga Hosni Mubarak adalah dari kalangan pemimpin tentera. Ini bermakna hampir 60 tahun Mesir diperintah oleh pemimpin tentera. Semua pemimpin tentera ini adalah kalangan mereka yang menindas, memenjara dan membunuh pemimpin Ikhwan Muslimin termasuk antaranya yang syahid di tali gantung, Mohamad Abdul Kadir Audah dan Syed Qutb.

Olehitu Pilihan Raya Umum Mesir selepas kebangkitan (tsaurah) rakyat tahun ini akan menyaksikan situasi yang amat berbeza. Iaitu, Mesir bakal diketuai dari kalangan orang awam (civilian) yang tidak pro-AS atau Israel.

Masalah utama kepada Mesir selepas pemerintahan Raja Farouk bukan soal siapa yang menerajui negara. Soal utama adalah kemiskinan rakyat dan pengagihan kekayaan untuk kroni dan anak-beranak Hosni Mubarak. Dan yang utama sekali, Presiden Mesir adalah khadam kepada Israel dan AS.

Sebab itu sepanjang 30 tahun Hosni Mubarak memerintah lebih 40 juta rakyat Mesir dibiarkan dalam keadaan miskin. Mesir mempunyai 85 juta rakyat, 75 juta beragama Islam manakala 10 juta Kristian Qibti.

Daripada 40 juta rakyat Mesir yang miskin, berdasarkan statistik lebih 20 juta rakyat hanya berpendapatan kira-kira RM60 sebulan.

Kemiskinan ini juga menyebabkan ramai rakyat Mesir yang merempat dengan kadar buta huruf yang tinggi sehingga mencecah 40 peratus.

Hosni Mubarak menjadikan kemiskinan sebagai alat untuk memeras rakyat, bagi mengekalkan kuasa pemerintahan diktator. Ini yang dikehendaki AS dan Israel, biarpun Presiden Mesir zalim dan diktator, biarpun rakyat miskin, asalkan pemimpin tersebut menjalankan agenda mereka.

Oleh sebab itu AS dan Israel cukup takut dengan kejatuhan Hosni Mubarak. Daripada laporan, terdapat banyak kenyataan daripada Zionis Yahudi beberapa minggu sebelum berlakunya revolusi rakyat.

Zionis mengatakan bahawa kerajaan Hosni Mubarak adalah merupakan 'kanzan isratijian lil amnil Israel' atau perbendaharaan khazanah yang paling strategik untuk keselamatan Israel.

Dosa-dosa Hosni Mubarak kepada umat Islam

Profesor Dr Muhammad ‘Imarah, pemikir Islam Mesir dalam rencana terbarunya selepas tsaurah menggariskan beberapa sebab yang menyebabkan Hosni Mubarak dijatuhkan rakyat Mesir.

Antaranya, kerajaan Hosni Mubarak adalah pemimpin Arab utama yang mendesak AS dan Barat supaya menyerang Iraq pada tahun 2003 dan sokongan terbuka beliau kepada serangan AS dan Barat ke atas Afghanistan 2001, sekalipun Presiden AS, George Bush ketika itu menyatakan perang tersebut adalah 'perang salib' ke atas Islam dan umat Islam.

Hosni Mubarak ditentang kerana memberi sokongan penuh serangan kerajaan Kristian Etophia ke atas negara umat Islam Somalia.

Selama 30 tahun Presiden Mesir menjadikan dirinya sebagai pejuang untuk memerangi kemaraan Islam dan pengawal kepada keselamatan Israel. Beliau terbabit secara langsung atau tidak langsung menyokong serangan Israel terhadap Lubnan pada 2006 dan Gaza pada 2008 dan 2009.

Hubungan Hosni Mubarak dengan pemimpin Israel sangat akrab sehinggakan sebelum tentera Zionis menyerang Gaza, mereka memaklumkan hal tersebut kepada beliau terlebih dahulu.

Hosni Mubarak harus dikecam dan tidak sesekali harus dimaafkan kerana beliau berdosa melakukan kepungan yang zalim ke atas 1.5 juta penduduk Gaza kerana benci kepada gerakan Islam Hamas yang menang atas pilihan rakyat.

Kepungan ini merupakan khidmat terbaik kepada Israel. Kepungan bertahun-tahun ini menyebabkan ramai yang mati kerana sakit dan mati kerana lapar.

Dosa-dosa Hosni Mubarak kepada rakyat Mesir

Selepas Hosni Mubarak dijatuhkan pada 13 Februari 2011, terbongkar suatu rahsia besar bahawa Hosni Mubarak, anak-beranak dan kroninya membekalkan gas asli Mesir ke Israel dengan harga 1/3 kurang daripada harga pasaran dunia.

Kerajaan pimpinan Hosni Mubarak menghancurkan persatuan sekerja dan juga parti-parti politik Mesir di samping berusaha memusnahkan sistem kehakiman Mesir.

Akibat daripada kemiskinan, ramai rakyat Mesir, khususnya dari kalangan pemuda-pemuda terpaksa mempertaruhkan nyawa dengan menaiki perahu bot kecil untuk menyeberangi Eropah untuk mencari penghidupan. Akibatnya, ramai yang mati kerana bot karam, semata-mata untuk mencari sesuap roti.

Tidak kurang juga akibat daripada kemiskinan yang menjerut, ada kalangan rakyat Mesir yang menjadi perisik yang dibayar Israel. Mereka menjadi agen Israel dengan mengkhianati rakyat Mesir dan umat Islam Palestin akibat tekanan kehidupan.

Di sebalik kemiskinan dan kemelaratan rakyat, Hosni Mubarak, anak-beranak, kroni dan ahli-ahli politik daripada Al-Hizbul Al-Watani (Umno Mesir) hidup dengan penuh kemewahan.

Mereka melimpahkan negara Mesir dengan arak yang berkualiti, bersantai di villa mewah di Sharm as-Sheikh. Kerajaan Hosni Mubarak juga, membelanjakan berbilion untuk membina istana, villa kepada segelintir golongan kaya di utara Mesir yang tidak diduduki sedangkan 20 juta penduduk tinggal di atas kubur dan kawasan setinggan.

Mereka dari pimpinan Al-Hizbul Al-Watani melaksanakan dasar pengswastaan, dengan menjual kilang-kilang milik kerajaan yang berpotensi dengan harga yang terlampau murah. Dasar penswastaan yang menzalimi rakyat dengan pro kepada syarikat kroni, tanpa mengira harga bangunan kilang yang dijual jauh lebih meurah dari harga tanah.

Hal ini menyebabkan sebilangan kecil perompak yang kaya raya, iaitu sekitar 5 juta perasuah konglomerat besar menguasai 80 peratus kekayaaan di Mesir.

Terakhir sekali parti Al-Hizbul Watani bekerjasama dengan Suruhanjaya Pilihanraya Mesir untuk menipu dalam pilihan raya untuk mengekalkan penguasaannya selama 30 tahun. Namun kejahatan Hosni Mubarak yang dilindungi AS dan Israel terlalu banyak untuk dicatat. Lebih banyak yang akan dibongkar selepas ini

Oleh sebab itu akibat kejahatan ini semua, tahap kesabaran rakyat sudah tidak mampu dibendung. Mereka bangkit menolak Hosni Mubarak dan 'membersihkan' negara Mesir dari anasir-anasir yang menjelekkan.

Gerakan rakyat untuk 'membersihkan' kejahatan pemerintah zalim tidak akan berakhir selagi pemerintahan yang bebas dan adil tidak dinobatkan selepas PRU Mesir September ini.

Mudah-mudahan cerita keangkuhan dan kezaliman Hosni Mubarak dapat kita hayati untuk mengelakkan perkara sebegini berlaku kepada bumi bertuah Malaysia.


Wan Ahmad sudah rancang supaya BN menang?
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Julai: Adalah malang apabila Datuk Wan Ahmad Wan Omar gagal memperlihatkan profesionalisme sebagai penjawat awam yang seharusnya bersifat berkecuali.

“Ketaatan membuta-tuli beliau kepada Umno jelas membuktikan beliau gagal membezakan keperluan untuk setia kepada government of the day dengan taat kepada governing party,” kata Timbalan Presiden PKR, Mohamed Azmin Ali (gambar).

Beliau merujuk kepada kenyataan Wan Ahmad selaku Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dilaporkan oleh laman portal Malaysiakini.com semalam bertajuk "SPR: Ambiga diperalat, BERSIH kian kusut".

Menurut laporan tersebut, Wan Ahmad mendakwa bahawa Pengerusi Gabungan Pilihanraya Bersih & Adil (Bersih), Datuk Ambiga Sreevenasan telah diperalatkan oleh pemimpin politik pembangkang untuk membantu Pakatan Rakyat menawan Putrajaya dalam Pilihan Raya Umum akan datang.

Azmin berkata, kenyataan Wan Ahmad adalah tidak bertanggungjawab dan menzahirkan watak sebenar beliau yang selama ini dilihat sebagai alat kepada pimpinan Umno dan sistem yang rosak.

Katanya, kenyataan sebegini tidak menggambarkan sikap profesional seorang pegawai yang memegang amanah dan tanggungjawab untuk menjamin institusi SPR kekal sebagai badan yang bebas.

Beliau turut dilaporkan oleh laman berita The Malaysian Insider sebagai berkata komponen Pakatan Rakyat sudah mula risau dengan kebangkitan Barisan Nasional yang memperlihatkan kemenangan dalam beberapa pilihan raya kecil sejak tahun lalu.

Azmin yang juga ahli Parlimen Gombak berkata, pilihan raya yang bebas dan adil tidak memungkinkan seseorang itu mengetahui siapakah yang akan menang dalam sesuatu pilihan raya.

Sebaliknya, kata beliau apabila Wan Ahmad menzahirkan kenyataannya bahawa Barisan Nasional semakin kuat, maka timbul persoalan apakah beliau sudah merancang sesuatu bagi menjamin kemenangan Umno dan Barisan Nasional.

“Kalau inilah peranan yang dicatur oleh Wan Ahmad, maka pilihan raya di Malaysia sememangnya tidak lagi bebas dan adil,” katanya.

Tambahnya, Wan Ahmad seharusnya faham dan menghayati peranan SPR yang termaktub dalam Perkara 114 Perlembagaan Persekutuan, di mana SPR merupakan sebuah suruhanjaya yang bertanggungjawab bagi menyelia dan mengelola pilihan raya yang bebas dan adil di Malaysia.

Menurutnya, asas utama dalam mengendalikan pilihan raya yang bebas dan adil ialah daftar pemilih yang bersih untuk menjamin tidak berlaku pengundian berganda oleh seorang pemilih berdaftar termasuk undi pos.

“Saya telah menyahut cabaran Wan Ahmad dan telah membuktikan secara berfakta bahawa Daftar Pemilih Induk 2010 yang diwartakan pada Mei 2011 adalah daftar pemilih yang terkotor dalam sejarah pilihan raya dan dakwaan saya telah diakui benar oleh SPR dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh Setiausaha SPR, Kamaruddin Mohamed Baria bertarikh 24 Jun 2011m,” katanya.

Katanya lagi, Wan Ahmad harus memikul tanggungjawab itu dan meletakkan jawatan serta merta kerana beliau tidak lagi punyai maruah dan kredibiliti untuk memimpin SPR.

Wan Ahmad juga, ujar beliau lagi sewajarnya mengetahui bahawa SPR sama sekali tidak boleh berpihak atau mencampuri urusan mana-mana pertubuhan sama ada pertubuhan yang berkaitan dengan kerajaan atau pertubuhan bukan kerajaan (NGO) seperti Bersih.

Jelasnya, lapan tuntutan Bersih iaitu pembersihan senarai pengundi, reformasi undi pos, penggunaan dakwat kekal, tempoh kempen minima 21 hari, memperkukuh institusi awam, menghentikan rasuah pilihan raya dan menghentikan politik kotor adalah bertujuan untuk menyuburkan demokrasi dalam negara dan memperkukuhkan sistem pilihan raya yang bebas dan adil.

“Tuntutan-tuntutan ini sewajarnya dipandang serius dan positif oleh SPR dalam usaha untuk memastikan perjalanan pilihan raya di negara ini dapat dilaksanakan secara telus, bebas dan adil,” ujarnya.

Beliau menambah, SPR harus berlapang dada untuk menerima dan melaksanakan cadangan-cadangan yang dikemukakan oleh rakyat demi memperbaiki imej dan kredibiliti SPR yang dilihat sebagai tidak berwibawa dan bersikap berat sebelah.

Katanya, PKR dan Pakatan Rakyat senantiasa mendukung sebarang usaha yang proaktif demi rakyat dan demi menjamin satu sistem demokrasi yang menjanjikan pilihan raya yang telus, bebas dan adil.

“Sehubungan dengan itu, saya mewakili Parti Keadilan Rakyat dengan ini menuntut supaya Timbalan Pengerusi SPR itu menarik balik kenyataan beliau atau meletakkan jawatan serta merta kerana telah menjejaskan kredibiliti SPR.

“Saya juga mencabar beliau supaya masuk dalam gelanggang politik Umno dan menyertai Pilihan Raya Umum ke-13,” tegasnya.

Himpunan aman mahu ‘bersihkan’ pilihan raya ‘kotor’
Muhammad Yusri Amin

RANTAU PANJANG, 30 Jun: Naib Presiden PAS, Datuk Husam Musa mengharapkan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berfikir secara tenang dalam menghadapi isu Perhimpunan Aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Lebih jauh dari itu Husam mendakwa sekiranya Datuk Najib bijaksana, beliau mestilah mengizinkan perhimpunan itu berjalan dengan baik.

Beliau yang juga Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri bagaimana pun mendakwa, sekiranya Perhimpunan Aman Bersih 2.0 diganggu maka imej Malaysia di mata dunia menjadi lebih buruk lantaran pelabur menjauhi negara ini.

“Jadi saya harap Perdana Menteri fikir betul-betul.

“Jangan jadikan ‘kebangkitan Bersih’ seperti ‘Timur Tengah’ di mana polis Mesir menindas penunjuk perasaan menyebabkan kemarahan semakin memuncak kepada Kerajaan Mesir,” dakwanya.

Beliau bercakap kepada pemberita pada majlis perjumpaan dengan lebih 100 peneroka Felcra Bukit Tandak, di Kampung Rahmat, Gual Periok dekat sini malam tadi.

Turut hadir Ahli Dewan Undangan Negeri Gual Periok Mohamd Awang yang juga Timbalan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Islam, Pendidikan dan Dakwah Negeri, Adun Bukit Tuku, Abdul Fatah Harun dan Adun Kadok, Azami Mohd Nor.

Husam menambah, Datuk Hishammuddin adalah seorang yang ‘menggelabah’ berhubung himpunan Bersih 2.0.

“Dia macam Ibrahim Ali juga. Jadi saya harap Perdana Menteri tukarkan Menteri Dalam Negeri, melantik seorang yang lebih matang lagi supaya Menteri Dalam Negeri tidak mengikut perasaan dalam mengendalikan isu-isu seperti Bersih ini,” ujarnya.

Mengulas lanjut Perhimpunan Aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini, beliau berkata apa yang berlaku sekarang menunjukkan Umno Barisan Nasional kini ‘macam hilang pedoman’.

Ini, katanya kerana mereka menggeledah salah satu pejabat Bersih 2.0 di Petaling Jaya tanpa waran, dan ahli-ahli politik juga disoal siasat oleh polis.

Beliau berkata, sepatutnya Perdana Menteri mengarahkan kepincangan dalam sistem demokrasi dan pilihan raya dibersihkan.

“Jadi kalau kepincangan itu ‘dibersihkan’, kita tak payah berhimpun, tetapi kalau proses demokrasi telah ‘dikotorkan’, maka kita bertanggungjawab membersihkannya,” katanya.

Tiada ulasan: