Jumaat, 8 Julai 2011

APALAH HEBATNYA HALANGAN DARI MANUSIA...KITA KHUATIR HALANGAN RAHMAT..HIDAYAH..SERTA MASUK SYURGA DARI ALLAH...NI LAGI PARAH...

Senjata: Dedah siapa dalang
Ismail Hashim

SHAH ALAM, 7 Julai: PAS mendesak pihak polis segera melakukan siasatan terperinci mengenai penemuan berbagai jenis senjata yang dikaitkan dengan Bersih seperti diumumkan polis di dalam siaran media, baru-baru ini.

AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman membuat laporan polis terhadap Ketua Polis Selangor, Datuk Tun Hisan Tun Hamzah yang mendedahkan penemuan itu pada 6 Julai lalu.

Turut serta dalam laporan di IPD Shah Alam petang tadi adalah Exco Dewan Pemuda PAS Malaysia, Mohd Sany Hamzan dan Ketua Pemuda PAS Shah Alam, Mohd Hilmi Redzwan.

Mazlan berkata, ekoran pendedahan polis menemui perkara itu secara terbuka, ia telah menimbulkan banyak keraguan rakyat tentang sejauh mana ketelusan polis atas isu itu.

"Penemuan senjata seperti parang yang masih baru dan baju T Bersih adalah sangat meragukan serta menimbulkan tanda tanya rakyat.

"Gambaran buruk dan fitnah yang ditujukan kepada penganjur Bersih seperti pertubuhan haram, kemungkinan huru hara akan berlaku dan pertumpahan darah boleh berlaku adalah sangat tidak bertanggungjawab," tegasnya.

Sekatan jalan raya dibuat pihak polis, tangkapan kepada orang awam, gangguan terhadap ceramah dan serbuan terhadap premis-premis tertentu disusuli dengan penemuan senjata berbahaya seperti dirancang membuktikan ada pihak-pihak ingin melakukan huru hara dalam negara ini, tambahnya.

Katanya, penggunaan ISA, Ordinan Darurat termasuk perisytiharan Darurat boleh digunakan kononnya sebagai langkah pencegahan dan jika itulah perancangannya, ia sangat malang dalam sistem demokrasi perlembagaan negara ini.

Menurut laporan media, Tun Hisan mendedahkan tentang penemuan parang, pemetik api, botol plastik berisi petrol dan baju T kuning bertulisan Bersih.

Barangan itu ditemui di celah batu lereng bukit belakang sebuah tokong di Batu 14, Jalan Lama Gombak - Bentong setelah menerima maklumat seorang Asli yang mencari rotan di kawasan itu.

Laporan juga dibuat terhadap Pemangku Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Amar Singh Ishar Singh yang membuat pendedahan berasingan tentang penemuan barangan lain.

Antara yang didedahkan adalah empat molotov koktel, 28 mercun bola, topeng dan baju T Bersih dalam bungkusan plastik hitam di celah pokok hiasan di hadapan restoren The Ship Kompleks Pertama.

Menurut Mazlan, pihaknya mendesak siasatan segera dilakukan apa motif pendedahan dibuat terhadap orang awam, siasatan dan tindakan segera dilakukan terhadap suspek yang ditangkap, siasatan dan dedahkan siapa dalang di sebalik penemuan berbagai senjata itu.

Desakan keempat adalah memohon penjelasan apa kaitan penemuan barangan itu dengan Himpunan Bersih pada 9 Julai ini.

"Saya menuntut pihak polis memainkan peranan sebenar mereka melindungi rakyat seluruhnya tanpa menjadi boneka kepada sesiapa yang berkepentingan.

"Taktik kotor seperti Peristiwa 13 Mei 1969, Peristiwa Memali dan Operasi Lalang adalah lapuk dan menjijikkan," tegasnya lagi.

Menurutnya, Fasal 10 Perlembagaan Persekutuan yang menjamin hak rakyat untuk berpesatuan, kebebasan bersuara dan behimpun secara aman mesti dipatuhi.

Mazlan menambah, beliau bersama seluruh rakyat Malaysia menjunjung titah khas oleh Tuanku Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, baru-baru ini.

Katanya, prinsip keadilan, kebijaksanaan, perundingan dan mendengar rintihan rakyat sebagaimana yang ditekankan baginda sangat bertepatan dan harus dijunjung setiap lapisan rakyat termasuk polis.

Dalam sidang sama, beliau mendedahkan dokumen notis penolakan masuk ke Sarawak, 6 Julai lalu yang menyatakan pihak berkuasa negeri telah mengarahkan tiada pas dikeluarkan kepadanya.

Tetap ke stadium walau berjalan kaki
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Julai: Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu berkata, himpunan Bersih 2.0 Sabtu ini tetap akan disertai PAS biarpun mereka terpaksa berjalan kaki ke Stadium Merdeka.

"Kita akan bergerak setakat yang boleh. Sekalipun kenderaan ditahan, kita akan berjalan kaki ke Stadium Merdeka," katanya kepada Harakahdaily.

Beliau berkata demikian mengulas perkembangan terbaru bahawa permit sementara bas untuk perjalanan ke Kuala Lumpur tidak akan dikeluarkan untuk hari Jumaat dan Sabtu ini.

Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD) memberi alasan tindakan itu bagi mengelak jangkaan kesesakan lalulintas pada hari tersebut.

Bagaimanapun dipercayai tindakan tersebut bertujuan menghadkan kehadiran peserta ke himpunan Bersih 2.0 di ibu negara pada Sabtu ini.

Ini kerana sebahagian peserta yang akan hadir ke perhimpunan tersebut adalah dari luar Kuala Lumpur yang dijangka akan membanjiri ibu negara bermula Jumaat ini.

Mengulas lanjut, Mohamad yang juga Pengerusi Badan Penggerak Mobilisasi Demokrasi PAS berkata, beliau yakin tindakan tersebut tidak akan menjejaskan ahli PAS untuk datang ke himpunan itu nanti.

Dewan Pemuda PAS semalam mengulangi komitmen untuk menghantar 30,000 ahlinya dari setiap negeri ke himpunan itu.

Sementara itu dalam perkembangan terbaru, polis Kuala Lumpur telah mendapat perintah larangan daripada majistret untuk menghalang 91 pemimpin daripada tiga kumpulan utama yang merancang untuk berhimpun pada 9 Julai.

Antaranya termasuklah Mohamad, pengerusi Bersih, Datuk Ambiga Sreenevasan, dan aktivis Hishamuddin Rais.

Turut disenaraikan adalah beberapa pemimpin Pakatan Rakyat seperti Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim, Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat dan pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang.

Diminta mengulas perkara itu, Mohamad berkata beliau akan merujuk peguam untuk tindakan lanjut.

Muslimat PAS cabar Hisham buktikan Bersih haram
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 7 Julai: Dewan Muslimat PAS Pusat (DMPP) mencabar Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein membuktikan dakwaannya mengenai Bersih 2.0 adalah haram.

Ketua penerangannya, Aiman Athirah Al Jundi berkata, kerajaan sendiri tidak faham dan keliru dengan istilah 'pertubuhan haram' yang digelar kepada Bersih 2.0.

Sedangkan katanya, sudah berkali-kali ditegaskan bahawa Bersih 2.0 bukan satu pertubuhan tapi satu kempen untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil.

"Pentadbiran (Datuk Seri) Najib (Razak) sudah terkeliru atau sengaja mengelirukan rakyat dengan memberikan nama pertubuhan haram kepada Bersih 2.0.

"Muslimat mencabar Hishammuddin dan Najib untuk membuktikan pertuduhan mereka bahawa Bersih 2.0 ini satu pertubuhan haram.

"Ini satu pengkhianatan maklumat kepada rakyat Malaysia dan dunia bila mengaitkan Bersih 2.0 dengan pertubuhan haram," kata beliau ketika ditemui selepas penyerahan memorandum menuntut enam aktivis Parti Sisialis Malaysia (PSM) yang ditahan di bawah Ordinan Darurat di Bukit Aman hari ini.

Menurut Aiman juga, kenyataan Hishammuddin yang mengharamkan segala perkara berkaitan Bersih 2.0 jelas menafikan hak rakyat yang cintakan keadilan.

Rakyat khususnya golongan muda tegasnya sangat kecewa dengan pendirian kerajaan itu.

"Sebenarnya rakyat terutamanya anak muda kecewa kenapa keadaan seperti ini berlaku dalam pada rakyat ingin menunut pilihan raya bersih dan adil

"Bila Hishammuddin kata segala yang berkaitan Bersih 2.0 adalah haram, itu betul-betul penafian kepada hak asasi manusia.

"Ia bertitik tolak daripada pemahaman yang silap mengenai Bersih 2.0. yang dianggap satu pertubuhan," katanya.

Muslimat konsisten

Sementara itu, Aiman berkata, muslimat masih konsisten dengan arahan awal iaitu mengerahkan 100 orang daripada setiap kawasan untuk menyertai himpunan Bersih 2.0 Sabtu ini.

Muslimat katanya sangat menghormati titah yang di-Pertuan Agong dan menghargai perkenan Tuanku Mizan untuk mereka berhimpun di stadium.

"Seruan kepada muslimat, kita konsisten menghantar 100 orang setiap kawasan sekurang-kurangnya dan konsisten pada 9 Julai, jam 2 petang di Kuala Lumpur

"Memandangkan nasihat daripada yang di-Pertuan Agong dan cadangan Najib untuk buat di stadium, kita berkompromi.

"Arahan untuk kita pergi ke negeri-negeri Pakatan yang lain itu sudah mengubah lokasi asal dan ini akan menimbulkan kesulitan," katanya.

Semalam, Naib Presiden Umno, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mencadangkan Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan di negeri-negeri Pakatan rakyat lain seperti Selangor dan Kelantan.

Najib sombong

Dalam pada itu, Aiman mempersoal sikap sombong dan angkuh Najib yang enggan bertemu dengan pihak Bersih sedangkan Yang di-Pertuan Agong sanggup mencemar duli bertemu dengan pengerusi Bersih 2.0, Datuk Ambiga Sreenevasan.

"Kita telah berkompromi dan meminta Najib supaya berbudi bahasa, bertimbang rasa dan jangan engkar kepada yang di-Pertuan Agong.

"Kita pun telah tunjukkan sifat hormat kepada titah Yang di-Pertuan Agong, apakah susah sangat Najib untuk menerima dan membuka peluang kepada kita untuk masuk ke stadium merdeka atau paling kurang pun berhimpun di dataran merdeka.

"Masa itu kalau polis ingin mengawal termasuk tentera dan kereta kebal kita alu-alukan sebab kita akan berhimpun secara aman," katanya.

Tindakan Najib itu tambahnya hanya akan mempamerkan sikap sebenar beliau yang tidak mempedulikan suara rakyat.

"Najib sepatutnya menjadi suri teladan kepada rakyat. Bukan bersikap tak ambil peduli begini. PAS bolah menunjukkan sikap terbuka, kenapa najib tak boleh?" soalnya.

PAS Perlis kutuk vandalisme biadap
Bashir Ishak

KANGAR, 7 Julai: PAS Perlis mengutuk keras tindakan provokasi dan kelakuan biadap bersifat vandalisme yang dilakukan pihak yang tidak bertanggungjawab sekitar bandar Kangar termasuk di hadapan Kompleks PAS Perlis.

Malam tadi, di hadapan pintu masuk ke Kompleks PAS Perlis berlakunya perbuatan vandalisme dengan menyemburkan cat di atas jalan dengan perkataan 'Bersih Haram' dan 'PAS Bodoh'.

Perkataan “PAS Bodo” juga turut disembur pada papan tanda yang terdapat di pagar Kompleks PAS Perlis.

Dalam kenyataan yang dikeluarkan hari ini, Pesuruhjaya PAS Perlis, Ustaz Hashim Jasin menyifatkan kerja itu dilakukan tangan-tangan nakal yang mempunyai unsur-unsur politik di belakangnya.

"PAS dan Pakatan Rakyat Perlis berasa kesal dan dukacita dengan perbuatan seperti ini dan meminta ianya dihentikan. Tidak sepatutnya ada campurtangan politik dalam hal ini khususnya untuk memburukkan imej Bersih.

“Saya memberi jaminan bahawa pihak kami tidak membuat kerja-kerja seperti ini. Kami berharap agar semua pihak mengambil pendirian dan pemikiran yang rasional dalam hal ini tanpa dipengaruhi emosi," katanya.

Menurutnya lagi, perbuatan vandalisme sebegini turut di lakukan di merata lokasi di sekitar bandar Kangar termasuk di dinding bangunan, pagar sekolah dan lain-lain.

Justeru katanya, PAS Perlis mengutuk keras perbuatan yang tidak bertamadun ini yang jelas cuba membangkitkan rasa kebencian dan ketegangan di kalangan penduduk di negeri ini khususnya.

"Kami berkeyakinan bahawa rakyat Perlis tidak akan terpengaruh dengan unsur-unsur seperti ini. Pimpinan Bersih sendiri telah mengadap Yang di-Pertuan Agong, jadi semua pihak perlu menghormati pendirian Tuanku.

"Pihak kerajaan juga harus menghentikan tekanan-tekanan yang dibuat terhadap Bersih termasuk menahan orang-orang yang berpakaian kuning berlogokan Bersih supaya kita akan memperolehi suatu penyelesaian yang baik.

"Sekali lagi kami tegaskan, perhimpunan Bersih 2.0 yang akan diadakan adalah himpunan aman dengan tujuan yang murni untuk menuntut sebuah sistem pilihanraya yang Bersih dan Adil," katanya lagi.

Sidang media diadakan hari ini di Kompleks PAS Perlis dengan turut dihadiri pimpinan PAS, PKR dan DAP negeri.


Sekat komunikasi awam tidak halang himpunan Bersih
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Julai: Jawatankuasa Bersih 2.0 menasihatkan kerajaan Persekutuan pimpinan Barisan Nasional supaya tidak menghenti akses kepada saluran komunikasi awam seperti telefon mudah alih, internet, perkhidmatan 3G mudah alih, laman web tertentu atau media sosial kerana ia tidak akan berjaya untuk menyekat perhimpunan aman Bersih 2.0 di Stadium Merdeka Sabtu ini.

Bersih 2.0 mendakwa mereka terkejut apabila dimaklumkan matlumat perisikan bahawa mungkin ada sekatan ke penuh atau sebahagian di internet menjelang perhimpunan aman anjuran mereka hujung minggu ini.

“Jika diganggu dalam sebarang bentuk, pihak berkuasa akan kelihatan tidak berbeza daripada diktator di Timur Tengah yang telah menggunakan cara yang sama, tapi langsung tidak membawa kesan,” tegur Bersih 2.0 dalam satu kenyataan hari ini.

Dalam kenyataannya, Bersih 2.0 juga menggesa orang ramai yang mahu menyertai perhimpunan bersejarah 9 Julai ini masuk ke pusat bandar hari ini atau pagi esok kerana maklumat perisikan menunjukkan bahawa pengangkutan awam akan ditutup, sama ada sebahagian atau sepenuhnya pada hari Jumaat dan/atau Sabtu.

Memerhatikan fakta yang mengejutkan bahawa permit bas ke Kuala Lumpur telah dibekukan, Bersih 2.0 berkata satu pelan rapi nampaknya sudah diusahakan untuk menyulitkan orang memasuki kawasan Kuala Lumpur pada 9 Julai ini sesukar yang boleh.

Bersih 2.0 mengulangi komitmennya bahawa sebarang penindasan, ugutan dan halangan tidak akan dapat mencairkan keazaman untuk berhimpun secara aman di Stadium Merdeka pada pukul 2 petang pada 9 Julai 2011 dan menjamin bahawa perhimpunan akan bersurai secara aman selepas itu.

“Sekiranya mana-mana langkah-langkah di atas yang menindas mula berkuat kuasa, rakyat Malaysia dan masyarakat antarabangsa akan menyaksikan sendiri keterlaluan yang terdesak dan tidak munasabah yang sanggup digunakan oleh kerajaan untuk pergi ke menghalang pilihanraya yang bersih dan adil.

Kerajaan juga tanpa ragu-ragu kena bertanggungjawab sepenuhnya ke atas kehilangan perniagaan, kehilangan keyakinan dalam masyarakat pelaburan, dan kehilangan muhibah yang lengkap ke arah kedudukan politik dan perdagangan di Malaysia,” tegas Bersih 2.0.

Semalam, setelah pihak kerajaan dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mungkir janji untuk membenarkan Bersih 2.0 untuk mengadakan perhimpunan awam di stadium, Bersih 2.0 mengumumkan bahawa mereka telah membuat keputusan muktamad tanpa kompromi untuk meneruskan perhimpunan aman mereka di Stadium Merdeka pada 2 petang 9 Julai ini.

“Jika Perdana Menteri seorang yang jujur, beliau sepatutnya membuat persediaan yang sesuai supaya perhimpunan ini berjalan secara aman di Stadium Merdeka.

“Sama ada kerajaan mematuhi prinsip-prinsip mereka, kami rakyat Malaysia akan sentiasa mematuhi prinsip-prinsip kami.

“Keazaman kami untuk melaksanakan hak kami untuk berhimpun secara aman bagi tujuan yang adil dan munasabah tidak akan tergoncang sama sekali,” kata gerakan itu dalam satu kenyataan lewat semalam.

Bersih 2.0 juga mengingatkan bahawa tanggungjawab mereka yang paling penting sekarang adalah untuk masa depan dan anak-anak kelahiran negara ini, dan untuk memastikan mereka mewarisi negara yang bukan diperintah oleh ketakutan, tetapi oleh prinsip-prinsip keadilan.

“Apapun yang berlaku antara sekarang dan 9 Julai, rakyat akan berhimpun secara aman dan teratur untuk menuntut pilihan raya yang bersih dan adil di Stadium Merdeka pada 9 Julai, pukul 2 petang.

“Kami akan datang, berhimpun secara aman dan bersama-sama kita akan membina Malaysia yang lebih baik,” tambahnya.


15,000 pemuda PAS Terengganu ke himpunan Bersih
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 7 Julai: Dewan Pemuda PAS Negeri Terengganu (DPPNT) akan menghantar 15,000 orang ahlinya ke Kuala Lumpur untuk mengikuti himpunan aman Bersih 2.0 yang akan diadakan pada 9 Julai ini.

Mereka akan bergerak bersendirian dengan semangat kental untuk bersama-sama Bersih 2.0 mendesak kerajaan melaksanakan pilihanraya yang bersih dan adil di tanah air.

Ketua DPPNT, Mohd Nor Hamzah (gambar) menjelaskan, pemuda PAS Terengganu seperti juga pemuda PAS di negeri-negeri lain di seluruh negara sememangnya begitu bersemangat untuk menyertai perhimpunan itu sejak mula dirancangkan.

Beliau bagaimanapun secara jujur mengakui, semangat mereka mula berkurangan apabila Bersih 2.0 mengumumkan akan mengadakan perhimpunan aman itu di stadium.

"Namun dengan semangat perjuangan yang sudah sedia ada dalam diri masing-masing, semangat mereka itu amat mudah dinaikkan kembali.

"Jadi dengan itu, DPPNT tidak mengalami kesukaran untuk menghantar 15,000 orang ahlinya ke perhimpunan itu, malah boleh melebihi angka yang jauh lebih banyak dari jumlah itu jika kami kehendaki," katanya ketika dihubungi hari ini.

Perhimpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini, tegasnya, tidak sepatutnya dihalang oleh pihak kerajaan untuk diadakan kerana ia tidak bertentangan dengan undang-undang, khususnya Perkara 10 Perlembagaan Persekutuan.

Menurut beliau, menyedari hakikat itulah, Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin sendiri telah mengeluarkan titah khas pada 3 Julai lalu yang antara lain turut meminta kerajaan supaya tidak menzalimi rakyat dan bertindak adil kepada rakyat.

Selain itu, Tuanku sendiri turut bersedia bertemu dan berbincang dengan jawatankuasa Bersih 2.0 berhubung perancangan Bersih untuk mengadakan perhimpunan aman itu.

"Tuanku ternyata bertindak dengan begitu lunak dengan rakyat. Tuanku juga turut membenarkan Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan itu dengan kaeadah-kaedah tertentu," katanya.

Beliau yang juga Adun Bukit Payong amat kesal kerana tindakan kerajaan dalam menangani perhimpunan itu ternyata amat melampau dan ini secara jelas menunjukkan kerajaan tidak mempedulikan arahan Yang di-Pertuan Agong sendiri.

Di Terengganu, beliau turut memberikan contoh tindakan tidak demokrasi yang dilakukan oleh kerajaan apabila pihak polis menangkap Ketua Pemuda PAS Dungun, Syeikh Mohamad Hanafi Abdul Aziz dan 6 orang rakannya pada Sabtu lalu, hanya kerana memasang sehelai banner Bersih 2.0 di kawasan Dungun.

Empat orang daripada mereka telah dibebaskan, manakala 3 orang lagi terus ditahan sehingga diikat jamin sebanyak RM5,000 seorang di Mahkamah Majestret Dungun hari ini.

Selain itu, di Kuala Ibai di Kuala Terengganu pula, seorang pemuda ditahan polis, Ahad lalu, apabila disyaki hendak menjual baju kuning Bersih 2.0, walaupun dakwaan tersebut tidak mempunyai bukti kukuh setelah pihak polis sendiri turut ke rumah pemuda itu untuk mencari baju kuning Bersih 2.0 yang didakwa hendak dijualnya.

Pemuda tersebut tetap juga ditahan polis dan terpaksa dibayar ikat jamin RM3,000, walaupun dakwaan hasratnya hendak menjual baju kuning Bersih 2.0 seperti yang didakwa oleh pihak polis itu sendiri tidak terbukti, malah kalaupun terbukti bukanlah sesuatu yang bertentangan dengan undang-undang.

Menurut Mohd Nor, kesemua kejadian itu hanyalah sebahagian dari contoh terkini yang dilakukan oleh kerajaan di Terengganu dan ia secara jelas bertentangan dengan titah Yang di-Pertuan Agong yang membenarkan Bersih 2.0 mengadakan perhimpunan aman dengan kaedah tertentu.

"Itu semua turut bertentangan dengan titah Tuanku yang meminta kerajaan mengutamakan rundingan dengan pihak terbabit untuk menyelesaikan sesuatu masalah termasuk berhubung himpunan aman Bersih 2.0 yang akan diadakan 9 Julai ini," katanya yang juga AJK Pemuda PAS Pusat.


Orang Asli lapor SPRM disogok ‘tutup mulut’
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 7 Julai: Seorang penduduk Orang Asli dari Kampung Paya Mengkuang dekat sini, hari ini membuat laporan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) kerana mendakwa disogok oleh penceroboh tanah miliknya supaya ‘menutup mulut’.

Juri a/l Husin, 29, membuat laporan tersebut berikutan rasa tersinggung seolah-olah beliau tidak ada maruah dan boleh dijual beli sedangkan pencerobohan oleh individu berkenaan melibatkan tanah adat mereka yang sepatutnya dipertahankan.

Dalam laporannya, Juri berkata awal minggu lalu beliau telah mendapati tanah adat dan tanah pusaka miliknya diceroboh oleh seorang pemimpin Umno tempatan dengan cara menggunakan jentolak sehingga memusnahkan pokok getah dan kubur nenek moyangnya di atas tanah tersebut.

“Pada Ahad lalu saya dan rakan-rakan sekampung telah pergi ke tanah tersebut bersama-sama dengan peguam dan wartawan menunjukkan kesan pencerobohan itu.

“Tetapi petang kelmarin, ketika balik ke rumah emak saya memberitahu ada dua orang lelaki datang. Seorang dikenali dengan Din Kerbau dan seorang lagi anggota polis, telah memberi amaran supaya saya tidak menghebahkan hal tanah adat yang diceroboh itu jika tidak mahu ditahan polis sedangkan saya ada anak,” katanya ketika ditemui di luar pejabat SPRM Cawangan Temerloh, di sini.

Tambahnya, Din selepas itu memberikan wang RM1,000 melalui emaknya supaya beliau menutup mulut dan tidak mengambil apa-apa tindakan terhadap pencerobohan tanah adat Orang Asli.

“Saya tidak puas hati kerana merasakan wang tersebut adalah sogokan dan sebelum itu ada ugutan supaya saya berdiam diri daripada mempertahankan tanah saya sendiri. Bagi saya ini satu penghinaan seolah-olah kami tidak ada maruah dan boleh dibeli dengan harga murah,” ujarnya.

Menurut Juri, di kampung Paya Mengkuang terdapat 643 orang penduduk dengan 153 keluarga Orang Asli dari suku Jahut.

Katanya, nenek moyang mereka telah tinggal di sini sejak sebelum bah besar tahun 1926 lagi.

Seorang aktivis Orang Asli Roman a/l Achai yang turut hadir memberi sokongan kepada Juri, menyalahkan kerajaan negeri kerana enggan menggazetkan rizab Orang Asli sehingga banyak tanah adat mereka sudah terlepas ke tangan orang lain.

Kata Roman, untuk tanah yang didakwa kawasan rayau Orang Asli di Paya Mengkuang sudah enam tahun diceroboh sehingga keluasan asal 1,870 ekar kini sudah kurang daripada 1,000 ekar yang tinggal.

Difahamkan tanah tersebut diserahkan kepada 40 orang peserta, dari Desa Murni Sanggang untuk Tanam Semula Kelompok (TSK) tetapi tidak ada seorang pun daripada kalangan Orang Asli di situ.

“Kami pernah hantar memorandum kepada kerajaan dalam hal rizab Orang Asli tetapi tidak ada susulan walaupun kerajaan janji nak selesaikan. Kami dah pernah bincang dengan wakil rakyat sini dan menteri tetapi dengan Menteri Besar belum lagi.

“Dulu Orang Asli berpindah randah, sebab itu adat resam mereka. Sekarang dah tinggal setempat. Jika jalan, hutan, sungai tanah Melayu semuanya ada rizab jadi kami Orang Asli mahukan tanah rizab kami juga. Kami hanya mahu pertahan hak kami bukannya kami minta hak orang lain.

“Tanah adalah nyawa kami, tanpa tanah kami tak boleh hidup. Semua Orang Asli di sini hidup dengan tanaman yang ada, tidak ada sumber lain. Jika sumber ini dah hilang ke mana lagi Orang Asli nak pergi?” soalnya.

Tambah Roman, kini Orang Asli sudah sedar hak mereka.

Jika isu lapuk Orang Asli sudah setengah abad masih tidak boleh diselesaikan, nampaknya terpaksa selesai dengan menukar kerajaan.


Darurat: PSM terus desak polis bebaskan aktivis
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR,7 Julai: Parti Sosialis Malaysia terus menggesa pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) membebaskan enam aktivis parti itu yang ditahan di bawah Ordinan Darurat.

Gesaan itu dibuat dalam satu memorandum yang diserahkan ke Ibu Pejabat Polis Bukit Aman hari ini.

Memorandum yang diterima Ketua Unit Radio dan TV Cawangan Polis Bukit Aman, ASP Mohd Fadzil Ismail itu turut menuntut pihak polis membenarkan akses untuk peguam dan keluarga serta menjamin keselamatan mereka yang ditahan semasa dalam tahanan.

Dalam pada itu, PSM mendakwa mereka telah dikambing hitam bagi menakut-nakutkan rakyat agar tidak menyertai perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Pengerusinya, Dr Mohd Nasir Hashim yang terkilan dan kecewa dengan penahanan itu berkata, segala usaha menggagalkan Bersih dilihat tidak berjaya sehingga kerajaan terpaksa menggunakan kekerasan.

"Kami diperkudakan untuk membatalkan bersih. Segala pertuduhan ke atas mereka diubah-ubah.

"Segala tuduhan yang dibuat dan disiarkan melalui media kerajaan memang sengaja untuk mematikan perjuangan kami yang membela rakyat marhaen," katanya.

Beliau juga mendakwa penahanan di bawah Ordinan Darurat itu tidak ubah seperti ditahan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA).

"Bila saya mendengar cara soal siasat, sama seperti tahanan ISA kerana saya ialah mangsa ISA.

"Kerana kerajaan takut nak gunakan ISA, mereka kaburkan mata rakyat dengan menggunakan Ordinan Darurat.

"Cara penahanan, bagaimana mereka digari, mata ditutup sehingga tak tahu berada di mana sama seperti ketika ditahan di bawah ISA," katanya yang juga Adun Kota Damansara.

Sementara itu, Timbalan Ketua Dewan Muslimat PAS Pusat, Dr Siti Mariah Mahmud berkata, PAS mengutuk keras penahanan itu yang bercanggah dengan hak dan kebebasan rakyat.

Aktivis PSM, katanya berhak melakukan aktiviti mereka kerana parti itu berdaftar dan sah mengikut perlembagaan.

"Dari awal kita mengutuk penahanan ini yang merupakan satu tindakan pengecut kerajaan.

"Kenapa guna Ordinan Darurat ke atas aktivis masyarakat yang memperjuangkan nasib rakyat marhaen?

"PSM parti berdaftar dan polis jangan jadi alat kerajaan untuk bertindak sesuka hati. Kalau bersalah bawak ke muka pengadilan dan buktikan mereka memang terlibat dalam komunis," katanya yang juga ahli Parlimen Kota Raja.

Enam yang ditahan itu ialah ahli Parlimen Sungai Siput, Dr. Jeyakumar, M. Saraswathy, M. Sukuraman, A. Letchumanan, Choo Chon Kai dan R. Sarat Babu.

Mereka ditahan pada 25 Jun lalu di Plaza Tol Sungai Dua, Pulau Pinang sewaktu menjalankan kempen parti itu, "Udahlah...Bersaralah" dan dituduh di bawah seksyen 122 kanun keseksaan iaitu melancarkan perang ke atas Yang di-Pertuan Agong.

Turut bersama memberikan sokongan dalam serahan memorandum tadi ialah setiausha PSM, S. Arutchelvan, ketua penerangan Dewan Muslimat PAS Pusat, Aiman Athirah Al-Jundi, pengerusi Parti Rakyat Malaysia, Suhanah Ariffin dan pengerusi Pusat Pembangunan Kebudayaan (LLG), Lim Lian Geoh dan bendahari GMI, Nashita Mohd Nor bersama kira-kira 20 wakil NGO.


Stadium Merdeka simbolik kebebasan rakyat
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 7 Julai: Dewan Ulamak PAS Pusat merakamkan jutaan terima kasih kepada Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin di atas kesudian menerima kehadiran pihak Bersih untuk mengadap Baginda.

Naib Ketuanya, Datuk Dr Mahfodz Mohamad (gambar) berkata, ia melambangkan keprihatinan Tuanku terhadap permasalahan yang dihadapi oleh rakyat jelata di negara ini.

“Namun amat mendukacitakan apabila pihak kerajaan yang dipimpin oleh Umno BN nampaknya seolah-seolah tidak memahami titah Tuanku ini apabila masih berdolak dalih untuk menyediakan stadium untuk Himpunan Bersih yang insya Allah yang akan diadakan pada 9 Julai ini,” katanya dalam kenyataan kepada Harakahdaily.

Katanya, seluruh rakyat Malaysia masih segar mengingati apabila pihak kerajaan menjanjikan akan menyediakan stadium bagi tujuan tersebut.

Pihak Bersih setelah pergi mengadap Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Mizan Zainal Abidin mengambil keputusan untuk tidak mengadakan himpunan Bersih di jalanan kerana akur dan menghormati Agong selaku penaung kepada seluruh rakyat Malaysia.

“Apabila kita mengikut titah Tuanku tapi tiba-tiba kerajaan pimpinan Umno BN dilihat berdolak dalih seolah-olah tidak mahu melaksanakan hasrat Tuanku supaya berlaku adil di antara rakyat dan kerajaan.

“Kita berharap pihak kerajaan mengurangkan ketegangan hubungan ini dengan membenarkan himpunan ini diadakan di Stadium Merdeka,” ujarnya yang juga Pesuruhjaya PAS Johor.

Beliau berkata, Stadium Merdeka merupakan lokasi yang hampir dengan kediaman Tuanku yang sudah pasti amat kasih dan prihatin terhadap apa sahaja permasalahan yang dihadapi oleh rakyatnya.

Tambahnya, rakyat jelata mahu sangat hampir dengan Tuanku.

Menurutnya lagi, Stadium Merdeka merupakan simbolik kemerdekaan dan kebebasan rakyat Malaysia seperti mana yang dijamin oleh perlembagaan.

Justeru, ujarnya ia tidak memberikan makna yang sebenar sekiranya diadakan mana-mana negeri yang lain.

Katanya, kerajaan juga didesak agar berlaku adil bukan hanya menahan mereka yang memakai baju yang tertera perkataan Bersih dan sebaliknya membiarkan pihak yang lain melakukan tindakan provokasi sesuka hati seolah-olah undang-undang itu hanya terpakai untuk golongan tertentu sahaja.

Tiada ulasan: