Sabtu, 5 Mac 2011

KALAU BEGITU SIKAP AHLI ATAU ANAK BUAH....PEMIMPINNYA PUN MUNGKIN LEBIH KURANG...GANAS MANA PUN...AKHIRNYA MATI...TAKUT KESUDAHAN SENGSARA

Saman ekor: Keluhan pengundi kepada Yuhaizad
Hazayani Zakaria

JASIN, 4 Mac: Sepanjang enam hari berkempen, calon PAS bagi pilihan raya kecil (PRK) Dun Merlimau, Yuhaizad Abdullah hari ini tampil menjelaskan permasalahan rakyat yang diadukan kepada beliau.

Beliau memberitahu, antara masalah yang turut menjadi keluhan rakyat adalah isu saman ekor yang dilaksana kerajaan.

Rata-rata pengundi yang ditemui melahirkan rasa tidak puas hati dengan saman ekor yang disifatkan cuba mengikis wang rakyat.

Selain itu, masalah kemudahan asas termasuk kekurangan lampu isyarat dan sistem perparitan yang tidak sempurna turut diadu kepadanya.

Menurutnya, rentetan daripada permasalahan itu, Umno BN segera menjalankan "projek mi segera" semata-mata untuk meraih sokongan pengundi.

"Menyedari masalah penduduk yang tertangguh dan menampakkan kelemahan, "projek mee segera" telah dilaksanakan secara tergesa-gesa untuk mengatasi masalah di atas bagi memancing undi, sebenarnya tidak ikhlas dan mencabar keadilan proses pilihan raya," katanya.

Justeru, beliau menyeru pengundi-pengundi di Merlimau agar memberi peluang kepadanya untuk membawa permasalahan mereka ke peringkat lebih tinggi.

"Walaupun saya belum diberi mandat, saya telah mendapat aduan dan mengenalpasti masalah rakyat di kawasan Dun Merlimau.

"Oleh itu, saya menyeru seluruh lapisan rakyat khususnya pemilih di Dun Merlimau ,membuat keputusan yang tepat dengan memilih PAS pada PRK kali ini.

"Insya Allah bertambahnya suara pembangkang di Dun Melaka akan menguatkan lagi proses "check and balance" dan menyebabkan kerajaan Melaka akan lebih stabil kerana sentiasa meletakkan diri dalam landasan yang betul dan berwaspada, mengelakkan diri dari melakukan kesilapan kerana kekhuatiran terhadap kelantangan suara pembangkang," katanya.

Berikut adalah keluhan dan permasalahan yang diadukan penduduk Melimau kepada Yuhaizad:

1. Kekurangan lampu jalan Ayer Merbau dan Jasin Lalang.

2. Keperluan lampu isyarat persimpangan masuk kampung Ayer Merbau.

3. Penduduk Taman Sri Chin Chin mendakwa kadar cukai pintu tinggi.

4. Penduduk di Pengkalan Samak (Solok Pengkalan Samak) dan Ayer Merbau tidak dibaik pulih. Kelemahan prasarana ini juga mengakibatkan banjir kilat sering berlaku di Ayer Merbau.

5. Longkang dan perparitan yang tersumbat di Taman Debunga (Pengkalan Samak) dan Permatang Serai yang longkangnya tidak diselenggara (dipenuhi rumput).

6. Rumah terbiar dan persekitaran yang kotor di Merlimau Utara. Ini membimbangkan penduduk yang terancam dengan penyebaran denggi.

7. Penduduk Jasin Lalang tidak mempunyai dewan serbaguna.

8. Pendudk Kampung Ayer Merbau memohon pembinaan semula balai raya yang kini telah rosak dan terlalu kecil bagi menampung keperluan penduduk.

9. Kemudahan jalan yang tidak diturap dan dinaik taraf.

10. Permohonan untuk mendapatkan kelengkapan khemah yang tidak dipenuhi di Ayer Merbau dan Chin Chin.

11. Waktu pungutan sampah yang tidak sesuai di Permatang Serai.

12. Pokok yang dipotong oleh Majlis Perbandaran Jasin tidak dibersihkan di Taman Muhibah dan Merlimau Pasir.

13. Keluarga dan individu miskin, orang kurang upaya, sakit yang memerlukan bantuan di Chin Chin, Merlimau Pasir dan Taman Muhibah.

14. Masalah pencemaran Sungai Merlimau.

15. Tanah rizab Melayu yang diambil kerajaan tidak diganti semula.

16. Tidak berpuas hati dengan sistem saman ekor.

17. Peningkatan kes jenayah terutamanya kecurian motosikal.

18. Harga rumah di Merlimau yang mahal dan tidak mampu dimiliki penduduk.

19. Kaum India menghadapi masalah peluang pekerjaan, perumahan selepas berkhidmat di ladang dan masalah bantuan kepada Sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Tamil (SRJKT) dan Sekolah rendah Jenis Kebangsaan Cina(SRJKC).

20. Resah dengan kenaikan harga minyak dan harga barang.



Mahathir, Najib penyambung perjuangan Atartuk
Suhaimi Mokhtar
Perdana Menteri (PM), Datuk Seri Najib Tun Razak meletakkan kalungan bunga di Tugu Peringatan kematian Mustafa Kamal Atartuk baru-baru ini ketika membuat lawatan resmi ke Turki. Amerika Syarikat (AS) dan barat memberi pengiktirafan, Atartuk sebagai bapa sekularisme dan pengasas Turki Moden.

Tiada pemimpin dunia termasuk pemimpin-pemimpin dari negara umat Islam yang berkunjung ke Turki tidak memberikan penghormatan kepada Kamal Atartuk sebagai salah satu acara resmi di negara umat Islam yang mempertahankan sekularisme habis-habisan itu, walaupun ia kini ditadbir oleh parti AK pimpinan Abdullah Gul dan Racip Tayyeb Erdogan,masing-masing sebagai Presiden dan PM.

Parti AK tidak mampu menukar tradisi ini kerana kuasa tentera di Turki yang mempertahankan amanah sekularisme yang diasaskan oleh Atartuk. Jika ada pihak yang cuba menukar asas sekularisme ini, pihak tentera akan bertindak merampas kuasa seperti yang pernah berlaku terhadap kerajaan Erbakan yang memerintah dalam waktu yang singkat. Erbakan meninggal dunia baru-baru ini.

Parti AK walaupun telah mengukuhkan kuasa pemerintahannya dengan sedikit demi sedikit mengubah landskap politik Turki termasuk mampu menahan beberapa general tentera yang dikatakan cuba menguling kerajaan pilihan rakyat, tetapi ia tidak mampu melintasi garisan amalan pemerintahan sekularisme Turki dan pernah mengistiharkan bahawa Turki akan tetap melaksanakan pemerintahan berasaskan prinsip-prinsip sekularisme yang diasaskan oleh Atartuk.

Tun Dr Mahahtir sangat mengagumi Atartuk dan tidaklah pelik dan menghairankan jika anak didiknya, Najib yang sering mendapat panduan dari Mahathir, secara langsung atau tidak langsung, turut mengagumi bapa sekularisme Turki itu.

Siapa sebenarnya Mustafa Kamal Atartuk? Dalam buku-buku sejarah termasuk buku sejarah yang dipelajari oleh pelajar-pelajar negara ini, Mustafa Kamal Atartuk dianggap sebagai penyelamat Turki dan bapa Turki moden.

Fakta sejarah telah diselewengkan.Hakikatnya Atartuklah yang meruntuhkan khalifah Islam terakhir yang berpusat di Turki. Atartuk berkerjasama dengan penjajah dan menjadi ejan dan talibarat penjajah. Dialah yang cuba menukar dan menghapuskan apa-apa yang berbentuk dan berbau Islam di Turki, sehingga solat dan azan pun hendak ditukar dalam bahasa Turki. Ada yang menganggapnya sebagai ejen CIA.

Sejarah perlu ditulis semula, bukan sahaja sejarah Turki tetapi juga sejarah negara ini. Bagi negara ini, penulisan semula sejarah negara hanya mampu dilakukan jika berlaku perubahan dalam
pemerintahan negara dan perubahan itu mesti dilakukan dalam pilihanraya umum ke-13 ini.

Sebagai permulaan kepada perubahan itu, para pengundi hendaklah sanggup berkorban dan berani melakukan perubahan paradigma dengan mengundi PAS dan Pakatan dalam pilihanraya kecil Dun Merlimau di Melaka dan Dun Kerdau, di Pahang. Dalam beberapa pilihanraya kecil sebelum ini termasuk di Tenang, Johor, tiada perubahan yang dilakukan, maka sudah sampailah masanya kali ini perubahan dilakukan, walaupun kerusi kedua-dua Dun itu adalah kubu kuat Umno-BN.

Para pengundi di dua Dun ini perlu mengajar pimpinan Umno-BN yang angkuh, menindas,lupa diri sehingga menganggap tiada kuasa yang mampu menumbangkan pemerintahannya, sedangkan hakikatnya tiada mana-mana pemerintahan pun yang kekal untuk selama-lamanya.

Kalau pemerintahan yang adil dan bersih, di sisi Allah akan mendapat ganjaran kebaikan dan begitu pula sebaliknya, jika pemerintahan zalim dan menindas akan tetap jua mendapat ganjaran dari kezaliman yang dilakukan, PM Najib yang mendapat ilham dan mengagumi Atartuk dengan meletakkan kalungan bunga di tugu peringatannya di Turki merasa perlu dan sanggup membelasah hebat ulama kontemporari yang tersohor diseluruh dunia, Sheikh Yusof Qardawi dan Pergerakan Islam Ikhwan Muslimin sebagai pengganas.

Najib mempunyai hati untuk mmbelasah sedemikian rupa. Najib keliru dan tidak faham perjuangan Islam dan sejarahnya. Najib juga bagaikan menjadi jurucakap AS dan barat. Tidak payahlah Obama, Hiliry Clintan dan pemimpin barat yang lain, David Cameron,Sarkozy dan lain-lain untuk melebalkan demikian terhadap Yusof Qardawi dan Ikhwan Muslimin. Mereka sudah ada jurucakapnya. Di sini Tun Mahathir sedikit boleh di hormati kerana semasa era pentadbirannya sanggup mengecam polisi AS dan barat.

Najib perlu tahu bahawa sejak berakhirnya khalifah Islam diTurki pada 1924, maka empat tahun kemudian terbentuklah gerakan Ikhwan Muslimin pada 1928 sebagai wadah menggantikan penerusan perjuangan Islam.

Ketika negara kuasa penjajah membahagi-bahagikan ghanimah, harta rampasan dalam bentuk negara Islam dan hasil mahsulnya, maka ketika tidak wujudnya negara Islam, maka umat Islam hendaklah berada dibawah payung pimpinan Islam dalam bentuk pergerakan, pertubuhan atau jemaah Islam. Inilah hakikat kewujudan Ikhwan Muslimin.

Sheikh Yusof Qardawi pula adalah satu-satunya ulama yang memperhambakan diri untuk perjuangan Islam dan sanggup menyatakan kebenaran Islam hatta di depan pemerintah atau penguasa yang ganas dan zalim. Sheikh Yusof sanggup meninggalkan negara tumpah darah untuk satu perjuangan menegakkan Islam, namun Najib sanggup mengecam beliau. Siaplah Najib dan rakyat perlu menolak pimpinannya dalam pilihanraya ke-13 ini.

Sesuatu yang ironis sekali, bagaimana Najib sanggup mengecam Sheikh Yusof, sedangkan ulama tersohor ini pernah diberi pengiktirafan sebagai tokoh hijrah beberapa tahun lalu oleh regim yang
dipimpinnya.

Apakah dengan pengiktirafan itu, Najib mahukan supaya Sheikh Yusof Qardawi menutup mulut dan memberi pujian kepada pimpinannya. Najib patut bertindak terhadap mereka yang merekomenkan Qardawi mendapat anugerah tokoh hijrah itu dari merasa terseksa kerana Qardawi tidak menyatakan pujian terhadap pentadbirannya.

Kemarahan Najib ini bertolak dari penerusan Qardawi menyokong Anwar dalam kes mahkamahnya dan enggan menukarkan pendiriannya terhadap Anwar yang dikenalinya begitu lama. Qardawi juga telah bersedia menyampaikan ceramahnya di Mesjid Negeri Selangor yang dihadiri orang ramai yang memenuhi mesjid pada malam hari beliau menerima anugerah tokoh hijrah dari kerajaan pusat.

Ceramah itu dikelolakan oleh Kerajaan Negeri Selangor atas inisiatif Anwar sendiri yang turut sama hadir pada malam bersejarah itu. Najib dan kerajaan pusat tidak dapat menerima hakikat ini, sedangkan inilah peluang untuk orangramai untuk mendengar ceramah dari tokoh berkarisma itu.

Betapa sempitnya dan tidak terbukanya minda dan dada orang-orang yang dipanggil pemimpin ini, sedangkan sepatutnya mereka berlapang dada. Qardawi tidak boleh ditutup mulutnya kerana semata-mata dengan anugerah itu. Qardawi baru-baru ini telah kembali ke Kaherah dan menyampaikan khutbah Jumaat di Dataran Tahrir, Kaherah, Dataran yang menyaksikan bermulanya sejarah baru Mesir dan tumbangnya regim zalim Hosni Mubarak. Lihatlah betapa umat Islam memberi penghormatan kepada ulama tersohor ini. Umat Islam seluruh dunia mengkagumi Qardawi.

Najib hanya mengagumi Atartuk kerana mempunyai pemikiran sekularismenya dan menolak pemikiran Islam yang dibawa oleh Qardawi.



Bertukar pandangan di sambutan 3 tahun PR Kedah
Khairul Izwan

ALOR SETAR, 3 Mac: Kerajaan Negeri Kedah memberi ruang kepada rakyat negeri ini untuk mengemukakan pendapat dan pandangan kepada kerajaan negeri untuk kesejahteraan rakyat melalui Majlis Sambutan 3 Tahun Kedah Sejahtera.

Pengerusi Jawatankuasa Penerangan, Pembangunan Usahawan, Ustaz Abd Ghani Ahmad berkata dalam laman web Kedahsejahtera, tujuan program ini diadakan untuk menyampaikan mesej kepada rakyat tentang pembaharuan dan perubahan yang dibuat oleh kerajaan negeri sepanjang 3 tahun memerintah negeri Kedah.

Kerajaan Pakatan Rakyat Negeri Kedah akan menganjurkan majlis sambutan 3 tahun memperkasakan ‘Kedah Sejahtera’ sempena ulang tahun pemerintahan kerajaan Pakatan Rakyat di Negeri Kedah.

Majlis sambutan tersebut akan diadakan pada 10 hingga 14 Mac bertempat di Stadium Darul Aman, Alor Setar.

Majlis anjuran Kerajaan Negeri Kedah ini akan dirasmikan oleh Menteri Besar Kedah, YAB Datuk Seri Azizan Abdul Razak.

Perbadanan Menteri Besar Kedah (PMBKed) merupakan penaja utama di samping tajaan bersama oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Kedah (PKNK) dan Bina Darulaman Berhad (BDB).

Pelbagai acara telah di aturkan sempena sambutan ini untuk rakyat Negeri Kedah dalam usaha
memperkasakan Kedah Sejahtera.

Majlis akan turut di ceriakan dengan kehadiran Menteri Besar Kelantan, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat serta Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Datuk Seri Abdul Hadi Awang juga akan memberi pidato kemasyarakatan dalam majlis sambutan
tersebut.

Penonton juga akan dihiburkan dengan persembahan dari artis antaranya Pak Long (selagi ada rindu) dan Amar.

Kerajaan Negeri Kedah telah mewujudkan laman web untuk memudahkan rujukan di
www.kedahsejahtera.com atau di www.facebook.com/sambutan3kedahsejahtera .

“Melalui program ini, kita dapati banyak impak yang kita akan perolehi daripada rakyat, di mana rakyat akan mendapat maklumat yang jelas dan tepat tentang perkembangan dan pembangunan negeri.

“Masyarakat akan menampilkan hak-hak mereka sebagai rakyat, apa yang mereka berhak dapat dan sekaligus akan mencelikkan hak mereka yang selama ini mungkin dipadamkan atau tidak dinyatakan, tetapi apabila kerajaan Pakatan Rakyat, kita zahirkan, bagi peluang, komen dan kritikan yang membina untuk kesejahteraan rakyat.

“Kemudian hasil maklumat-maklumat yang kita dapat, kita bertindak merancang dan melaksanakan program mengikut kehendak rakyat dan keperluan dari semasa ke semasa untuk menambah lagi keyakinan rakyat terhadap kerajaan yang mereka pilih,” ujar Abdul Ghani yang juga Pengerusi Jawatankuasa Induk Sambutan 3 Tahun Kedah Sejahtera.

Sambutan ini bertujuan memupuk dan mengukuhkan hubungan antara pimpinan kerajaan dan pentadbir kerajaan negeri bersama masyarakat menerusi penganjuran pelbagai aktiviti yang bermanfaat kepada rakyat.

“Program yang diatur bersesuaian kepada semua kaum dan pelbagai golongan masyarakat diharap memupuk perasaan muhibbah antara masyarakat berbilang kaum serta pimpinan kerajaan negeri,” ujar beliau dalam laman web Kedahsejahtera.



Ganas: PAS kesal polis berdiam diri

Hazayani Zakaria

JASIN, 4 Mac: PAS kesal dengan sikap berdiam diri pihak polis terhadap beberapa insiden keganasan yang berlaku, didakwa daripada pihak Umno BN sepanjang berkempen.

Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, meskipun PAS dan Pakatan Rakyat berkali-kali mengingatkan Umno BN agar berkempen secara bersih, namun apa yang berlaku adalah sebaliknya.

Pihak lawan, katanya terus mengganggu dan menimbulkan provokasi di ceramah-ceramah Pakatan Rakyat selain melakukan perbuatan khianat terhadap kenderaan yang dikesan milik penyokong Pakatan Rakyat.

“Kami bagi pihak PAS amat kesal kerana tak ada tindakan daripada pihak polis meskipun kita telah berkali-kali membuat laporan secara formal dan tidak formal mengani perbuatan khianat yang berlaku.

“Setiap kali ceramah kita diganggu, ada kumpulan bermotor datang membuat kacau sedangkan bila Umno berceramah, kita tak pernah ganggu pun,” katanya.

Beliau yang juga ahli Parliman Kubang Kerian mengingatkan pasukan polis yang dihantar bertugas di Merlimau ini menjalankan tanggungjawab untuk menjaga keselamatan rakyat sepanjang tempoh kempen.

“Apa gunanya kehadiran polis yang ramai kalau perkara-perkara kecil begini tidak dapat diselesaikan. Tak perlulah satu pertemuan formal untuk berbincang perkara begini. Sepatutnya pihak polis tahu tanggungjawab mereka.

“Saya bimbang yang ramai hanya daripada cawangan khas yang datang berkempen untuk pihak Umno BN,” katanya pada sidang media di Markas Induk PAS PRK, pekan Merlimau, petang tadi.


Calon, pimpinan PAS terima ugutan
Hazayani Zakaria

JASIN, 4 Mac: Calon PAS, Yuhaizad Abdullah di Dun Merlimau dan beberapa pimpinan PAS menerima khidmat pesanan ringkas (sms) ugutan daripada individu yang tidak dikenali, dipercayai daripada Umno BN.

Sehubungan itu, satu laporan polis dibuat Setiausaha Pehubungan PAS Melaka, Haurun Mohamed yang turut menerima sms yang sama.

Penghantar sms berkenaan menamakan dirinya sebagai Geng Jebat Derhaka dan menghantar sms berbunyi "Geng Jebat Derhaka akan terus mengganas di ceramah-ceramah PR yang menjadi pentas memecah belahkan Melayu. Sekiranya anda mahu kejadian pecah kenderaan di Chinchin dan Jalan Pahlawan berulang, hadirla ke ceramah2 PR pd mlm ini dan seterusnya. awas keselamatan kenderaan anda tidak dijamin”

Haurun menerima sms berkenaan jam 7.20 malam semalam dan membuat laporan polis di Balai Polis Merlimau jam 12.35 pagi tadi.

Menurut Haurun, beliau yakin sms itu datang daripada puak Umno BN kerana sebelum ini pernah menerima sms dari nombor yang sama berbunyi "TPM bayau makan minumnya di chinchin supaya halal dan dia x amik kesempatan bukan macam nik aziz...naik haji pun nak free...nak org sponsor...itu rasuah namanya dan tak ikut sunnah nabi..sah ke hajinya?"

“Saya membuat laporan ini demi keselamatan pimpinan dan penyokong PR serta orang awam, dan menggesa polis menyiasat ugutan ini dengan kadar segera,” kata beliau dalam laporan polis yang dibuat.

Mengulas mengenai perkara itu, Naib Presiden PAS, Salahuddin Ayub berkata, pihak polis hanya bersikap sambil lewa twerhadap laporan yang dibuat.

"Ini satu ugutan yang secara nyata diteruskan tapi setakat ini tak ada tindakan yang dilakukan oleh pihak keselamatan terhadap isu-isu seperti ini.

"Kita buat laporan polis rasmi berhubung sms ugutan ini tapi tak ada lagi tindakan yang kita lihat drastik daripada pihak keselamatan dan kehadiran pihak polis yang begitu ramai hanya melihat sahaja insiden kekacauan yang berlaku,” kata belia pada sidang media di markas induk PAS, dekat sini hari ini.

Selain Haurun dan Yuhaizad, turut menerima SMS sama ialah Yang Dipertua PAS Jasin, Jasme Tompang.




Jangan anggap biasa pencabulan demokrasi
Ahmad Lutfi Othman
Selepas menjalani pembedahan pintasan jantung pada Mei 2010, saya jarang berjalan jauh. Kudrat terbatas memaksa saya mengikuti perkembangan politik semasa hanya melalui media tradisi dan internet, selain sembang-sembang dengan rakan-rakan rapat. Banyak program seperti diskusi dan seminar, apatah lagi majlis-majlis ceramah dan konvensyen, terlepas begitu sahaja.

Memang berbeza mendengar atau memerhati hatta menonton dari jauh, berbanding turun sendiri ke lapangan. Realiti dan gejolak di medan seringkali tidak sama dengan lakaran di atas kertas atau paparan melalui media baru. Semangat yang terkandung di dalamnya sukar dirasai sedangkan itulah yang paling penting untuk dihayati.

Untuk membuat laporan atau analisis yang baik, wartawan perlu merasai debar dan getar sebenar para aktor dunia politik. Penulis harus berada di tengah kancah, menjiwai detik-detik konflik, menikmati kesyahduan atau menerima tempias panas bahangnya.

Agak malang buat saya apabila sekadar membuat pemerhatian jarak jauh. Mungkin kadang-kadang fokus yang disorot agak tersasar. Justeru, sentuhan mudah kehilangan bisanya. Dalam keadaan itu, pembaca sendiri tidak puas menatapnya.

Rantaian pilihan raya kecil yang tidak putus-putus ini, jika diikuti dari dekat, mungkin dapat membawa gambaran lebih jelas tentang kecenderungan mengundi dalam pilihan raya umum akan datang. (Bagaimanapun, pada hemat saya, trend undian dalam pilihan raya kecil mungkin berbeza -- malah ada kalanya jauh berbeza -- dengan situasi dalam pilihan raya umum. Tetapi ia tidaklah menyebabkan kita memandang remeh pilihan raya kecil itu).

Dengan berbaki tempoh tidak sampai dua tahun sebelum penggal Parlimen dan Dun berakhir, tumpuan semua parti-parti politik lebih terarah kepada PRU13, pilihan raya yang cukup kritikal buat semua parti. Justeru, pilihan raya kecil yang begitu kerap diadakan mutakhir ini kelihatannya seperti tidak diberikan perhatian istimewa.

Mungkin terdapat pemimpin, termasuk daripada Pakatan Rakyat, seolah-olah bersikap sambil lewa menyertainya, walaupun keputusan pilihan raya kecil itu tetap signifikan untuk mengukur pengaruh semasa, di samping meneliti faktor-faktor kelemahan yang perlu diperbetulkan segera menjelang PRU13.

Tengahari Isnin lalu, saya bersama seorang teman cuba menggagahkan diri berkunjung ke Kerdau. Rasanya itu merupakan antara perjalanan paling jauh saya tempuhi selepas dirawat agak lama di hospital. Selain hasrat untuk mengikuti dan merasai dari dekat situasi di kawasan "pertembungan" Umno-PAS, secara personal saya ingin menduga ketahanan badan.

Memang memenatkan tetapi ia cukup bermanfaat, terutama bagi seseorang yang terkurung begitu lama pergerakan fizikalnya, apatah lagi apabila dikesan diserang angin ahmar. Benar, fikiran dan angan-angan boleh menerjah ke seluruh pelosok alam, meneroka pelbagai dimensi alam, namun tanggungjawab saya bukannya menulis fiksyen. Realiti dunia politik yang cepat berubah memerlukan tanggapan yang cerdas dan tangkas.

Gambaran pergelutan di bawah harus dikuasai. Mungkin ada isu dirasai kecil di atas kertas tetapi menjadi dominan dalam kehidupan seharian. Ada peristiwa dianggap besar di atas pentas pidato namun dikesampingkan oleh isu-isu yang direkayasa oleh pihak berkepentingan.

Selain itu, cabaran dan gugatan politik, khususnya selepas fenomena tsunami 2008, sukar untuk diramal. Dalam diam tidak semestinya orang mengangguk. Dalam senyum bukan seharusnya orang bersetuju. Tanpa hingar-bingar tunjuk perasaan tidak bermakna segalanya aman damai. Tanpa luahan bantahan dan teriakan menuntut perubahan bukan bererti segalanya terkawal dan mudah dijangka.

Di Kerdau -- seperti juga medan pilihan raya kecil lain -- sukar untuk kita menyaksikan sesuatu yang pelik dan mengejutkan. Masakan tidak ... banyak salahlaku, penyelewengan dan salahguna kuasa BN, selain tindakan dan amalan yang mencemar dan mencabul semangat demokrasi, sudah dianggap perkara lumrah dan tidak begitu diendahkan. Hatta di kalangan oposisi sendiri, ia bagaikan diterima sebagai hakikat yang tidak berupaya ditolak lagi.

Komitmen ahli-ahli PAS dan Pakatan di peringkat akar umbi, sekurang-kurangnya untuk memberikan saingan sengit kepada BN, begitu menyerlah. "Cuma, saya agak terkilan dengan sikap segelintir kecil pemimpin tertentu yang dilihat seperti tidak serius untuk turun berkempen merayu undi atau menyuntik semangat kepada petugas parti," keluhan seorang pemerhati, yang mendakwa dapat mengesan tabiat negatif itu dalam beberapa pilihan raya kecil sebelum ini.

Namun begitu, rasuah politik seperti diizinkan bermaharajalela di depan mata. Projek pembangunan dilambakkan serta-merta secara tiba-tiba, tentunya dengan hasrat membeli undi. Pasukan keselamatan pula, seperti lazimnya, tidak terlepas daripada menjadi perkakasan BN untuk meraih undi. Jentera kerajaan dimanipulasi dengan begitu dahsyat (tetapi sudah tidak dirasai kedahsyatannya kerana dianggap perkara biasa, 'kan?).

Jangan ceritalah tentang akses calon atau parti yang bertanding kepada media secara saksama, seperti yang dituntut oleh Gabungan Pilihan Raya Adil dan Bersih. Begitu juga dengan penggunaan dakwat kekal bagi mengelak pengundian berganda dan penyelewengan undi. Kempen pilihan raya seminggu, yang pendek itu, mungkin tidak terasa untuk pilihan raya kecil tetapi bagi PRU13 nanti, saya yakin permintaan agar ia dilanjutkan minimum 21 hari pasti tidak akan dilayan.

Jadi, cadangan Presiden PAS, Tuan Guru Abdul Hadi Awang agar dianjurkan satu himpunan raksasa Bersih sekali lagi harus diambil berat. Aktivis Pakatan mesti memandang serius apa jua pencemaran terhadap proses pendemokrasian. Satu kesalahan besar apabila kita sendiri menganggapnya sebagai satu kebiasaan yang terpaksa ditelan tanpa soal. Hinggakan nanti mungkin kita sendiri menjadi gerun dengan amalan demokrasi yang sebenar!


Ajar BN dengan undi Pakatan
Hazayani Zakaria
JASIN, 4 Mac: Keangkuhan pemimpin Umno BN harus diajar melalui kertas undi, kata Timbalan Presiden PKR, Azmin Ali.

Beliau berkata, sebagai rakyat yang bermaruah, pengundi di Dun Merlimau mempunyai hak untuk tidak memberi undi kepada pemimpin yang mengamalkan rasuah dan menggunakan wang rakyat dengan sewenang-wenangnya.

"Jangan biarkan mereka pijak maruah kita. Gunakan hak saudara-saudari sebagai pengundi pada 6 Mac ini. Berikan signal yang jelas kepada Ali Rustam.

"Kamu (Umno BN) boleh guna perkakas dan jentera kerajaan, wang jutaan ringgit tapi kami ada maruah, kami ada prinsip, ada pendirian. Kami akan bawa perubahan demi kebaikan rakyat," kata beliau dalam ceramahnya di markas induk PAS, dekat sini malam tadi.

Ahli Parlimen Gombak itu juga berkata, Pakatan Rakyat bertanding pada pilihan raya kecil Merlimau untuk membawa perubahan ke negeri Melaka demi kebaikan rakyat agar tidak terus ditipu Umno BN.

"Dari Putrajaya sampai ke negeri, sampai ke peringkat cawangan Umno rasuah berleluasa. Berkali-kali kita tegur perkara ini, tapi belum dapat ditangani," katanya di hadapan kira-kira lima ratus orang yang hadir termasuk kaum India dan Cina.

"Berilah undi kepada calon Pakatan Rakyat dari PAS. Walaupun seorang, tapi beliau boleh membawa suara rakyat, boleh menjadi semak imbang kepada kerajaan negeri, supaya mereka tidak menggunakan kuasa denagn sewenang-wenangnya,"katanya yang juga Adun Gombak Setia.

Kaum India perlu bangkit

Sementara itu, beliau mendakwa nasib kaum India terabai di bawah Umno BN dengan memberi contoh kaum itu di Batu Caves.

"Sampai bila kaun Idia mahu ditindas? Umno BN tak jaga kepentingan rakyat bawahan. Dia hanya jaga kepentingan pemimpin tertinggi Umno BN sahaja.

"Saya datang dari Gombak, di Gombak ada Batu Caves. 50 tahun nasib kaum India tak terbela di bawah MIC," katanya.

Menurutnya, apabila Adun Pakatan Rakyat merampas kerusi daripada MIC, barulah masalah-masalah melibatkan kaum India dapat diselesaikan.

Tiada ulasan: