Jumaat, 4 Februari 2011

JIKA TINDAKAN ITU ZALIM....AMBIK KSEMPATAN UNTUK BERDOA....KERANA DOA YANG DIZALIMI...TIADA HIJAB...DOANYA MUSTAJAB..JGN LEPASKAN PELUANG..

Polis nafi rompak wanita hamil
Feb 3, 11 9:00pm


Polis telah menafikan merompak Chow Soo Meng, 36, ketika mereka menahannya di kedainya di Sungai Buloh Isnin lalu.

arjunaidi mohamedBercakap kepada akhbar Star, Penolong Pesuruhjaya Arjunaidi
Mohamed semalam menafikan anggotanya mencuri RM20,000 dan beberapa barangan lain seperti yang didakwa wanita itu, yang hamil lapan bulan.

Menurut Arjunaidi, polis hanya merampas RM15,900 sebagai sebahagian daripada penyiasatan.

Para penyiasat mengesyaki wang itu, yang masih dalam simpanan polis, mungkin hasil keuntungan haram.

Arjunaidi mengesahkan polis memang memotong jeriji kedai tersebut selepas Chow enggan membukanya, tetapi sedang menyiasat tuduhan bahawa dia ditampar.

"Kami akan menyiasat dakwaannya yang dia ditampar dan jika tuduhan itu benar, saya akan mengambil tindakan terhadap mereka yang bertanggungjawab," katanya kepada Star.

NONEDalam laporan polisnya Selasa lalu, Chow (kanan) berkata, polis merampas RM20,000, enam botol minuman keras, rokok, oren
mandarin, beberapa kartun minuman tin, 30 SIM kad sim dan sistem CCTV di kedainya.

Dia mendakwa, apabila dia meminta balik wang RM20,000 tersebut, polis memintanya jangan menjadikannya satu isu atau dia akan ditangkap semula.

Chow dibebaskan pada malam Isnin selepas dia dibawa ke Jabatan Kastam di Kelana Jaya kerana tidak membayar cukai minuman keras dan rokok.

Dia telah diminta melaporkan diri semula di Jabatan Kastam pada 2 Mac.




Ribuan berdemonstrasi kecam Mubarak, 8 ditangkap
Feb 4, 11 3:59pm


Lapan orang dikatakan ditangkap selepas ribuan orang berkumpul hari ini di Kuala Lumpur, memprotes tindakan ganas terhadap mereka yang menyertai demonstrasi pro-demokrasi di Mesir.

Wajuk-wakil kumpulan tersebut meminta peguam datang ke balai polis Dang Wangi, untuk membantu pembebasan mereka.anti mubarak protest klcc mosque 040211 crowdshot

Laporan tidak jelas, tetapi Malaysiakini difahamkan Selepas solat Jumaat di Masjid Al-Shakireen Masjid di taman KLCC dan masjid Tabung Haji di Jalan Tun Razak, para jemaah berarak membawa kain rentang yang mengecam Presiden Mesir, Hosni Mubarak.

Dengan memanggilnya "Yasqut Mubarak" (Mubarak turun!) Dan "Yahya al-Sha`ab! "(hidup rakyat!), kedua-dua kumpulan tersebut berarak menuju ke Jalan Tun Razak.

Mereka menuju ke arah Kedutaan Amerika beberapa ratus meter dari masjid Tabung Haji di mana mereka berusaha untuk menyerahkan memorandum kepada pegawai kedutaan tersebut.

Menurut satu laporan, ketua polis Dang Wangi, ACP Mohd Zulkarnian Abdul Rahman berkata, kelapan-lapan mereka ditahan selepas gagal bersurai apabila diarahkan berbuat demikian.

Ada yang ditahan di dalam kompleks Tabung Haji. Sekurang-kurangnya tiga orang ditahan sewaktu mereka berarak dari Masjid Syakireen menuju ke kedutaan Amerika

Antara mereka yang berarak ke kedutaan Amerika ialah exco Dewan Pemuda PAS, Ridhuan Mohd Nor, yang menyerahkan memorandum bantahan kepada kedutaan Amerika yang menyokong kerajaan Mubarak.

Pemimpin lainnya termasuk ahli parlimen PAS Kubang Krian, Salahuddin Ayub; ahli jawatankuasa pusat PAS, Mohamad Sabu dan ketua cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin.


Peserta himpunan disembur, ditangkap
Rusly Yasmin
KUALA LUMPUR, 4 Feb: Satu memorandum hari ini diserahkan kepada Kedutaan Amerika Syarikat melalui satu himpunan membantah sokongan negara itu terhadap pemerintahan Hosni Mubarak yang ditolak rakyat

Penyerahan memorandum tersebut disertai wakil-wakil parti politik dari Pakatan Rakyat dan Badan Bukan Kerajaan NGO.

Mereka termasuk Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, AJK PAS Pusat, Mohamad Sabu, Setiausaha Agung Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), Mohd Azmi Abdul Hamid, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin, Presiden PSM Dr. Nasir Hashim dan Penyelaras PSM, S. Aruchelvan dan lain-lain.

Dianggarkan hampir 10 ribu menyertai himpunan kali ini selepas kali pertama himpunan sama dibuat Isnin lalu di hadapan Kedutaan Mesir bagi mengutuk kekejaman kerajaan negara itu dibawah Presidenya, Hosni Mubarak.

Beberapa wakil pemimpin yang hadir turut menyampaikan ucapan ringkas, dan kesemuanya antara lain turut mengingatkan kerajaan Malaysia agar mengambil iktibar dari apa yang ditunjukkan rakyat Tunisia dan Mesir.

Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Saleh antaranya berkata himpunan hari ini adalah manifestasi kebencian rakyat terhadap sebarang bentuk kezaliman yang dilakukan mana-mana kerajaan terhadap rakyatnya.

"Kita benci kepada mana-mana kerajaan yang melakukan kezaliman... Kita mahu kerajaan merealisasikan kehendak rakyat skiranya tak ingin jadi seperti kerajaan Tunisia dan Mesir,"katanya.

Mohamad Sabu pula dalam ucapannya turut memberi amaran bahawa rakyat Malaysia juga akan bangkit jika dizalimi sedemikian rupa.

Selain mereka, turut serta menyokong memorandum bantahan itu Sekretariat Himpunan Ulama Rantau Asia (Shura), Citizens International, Angkatan Belia Islam Malaysia (Abim), gabungan Mahasiswa Islam Malaysia (Gamis) dan Pertubuhan Ikram Malaysia (Ikram).

Himpunan itu bagaimanapun dicemari dengan insiden tangkapan dan semburan watercanon oleh pihak polis dan Pasukan Simpanan Persekutuan FRU.

Beberapa petugas Unit Amal PAS dan orang ramai ditangkap di hadapan Masjid Tabung Haji ketika pihak polis cuba menyuraikan himpunan tersebut selepas selesai menyerahkan memorandum.

Polis didakwa menggunakan kekerasan dengan memukul, menyepak dan memaki peserta himpunan dan difahamkan tujuh ditangkap dan dibawa ke Balai Polis Dang Wangi.

Terdahulu, lebih 7000 rakyat berarak dari Masjid As-Syakirin KLCC ke Kedutaan Amerika Syarikat.

Himpunan memulakan diketuai Exco Dewan Pemuda PAS Pusat, Ridhuan Mohd Nor.

Biarpun pihak polis menghalang laluan menuju ke bangunan kedutaan tersebut, peserta himpunan bagaimanapun berjaya melepasinya.

Himpunan yang menggabungkan parti politik dan Badan Bukan Kerajaan (NGO) hari ini dinamakan Himpunan Bersama Kebangkitan Rakyat Mesir.

Mereka membuat tiga desakan terhadap Amerika Syarikat iaitu menggesa ejen negara itu berundur dari Mesir, tidak campur tangan dalam urusan rakyat Mesir memilih pemimpin mereka serta mendesak seluruh dunia memberi tekanan kepada Presiden Mesir, Husni Mubarak agar meletakkan jawatan.

Kesemua mereka berarak selepas selesai solat Jumaat sebentar tadi di Masjid As-Syakirin KLCC.

Sekurang-kurangnya 50 NGO turut sama dalam himpunan tersebut.

























Rakyat Mesir turut sertai himpunan

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 4 Feb: Rakyat Mesir yang berada di Malaysia turut menyertai himpunan di hadapan kedutaan Amerika bersama-sama rakyat negara ini yang menyokong tuntutan supaya Presiden Mesir, Hosni Mubarak berundur.

Sebahagian rakyat Mesir yang datang dengan membawa keluarga, bersama-sama sembahyang Jumaat di Masjid As Syakiriin, KLCC, menyertai perarakan dan membawa sepanduk mengecam Hosni Mubarak dalam bahasa Arab dan Inggeris.

"Kami bukan sekadar mahu Hosni Mubarak berundur tetapi mahu menghancurkan beliau," kata seorang wakil mereka yang diminta berucap bersama-sama pimpinan parti-parti politik dan Badan-Bukan Kerajaan (Ngo) yang menganjurkan perhimpunan itu.

Kata beliau, selama puluhan tahun Husni Mubarak mentadbir negara itu, rakyat Mesir sentiasa berada dalam musibah, kemiskinan dan dinafikan pelbagai hak.

Malah beliau turut mendakwa Husni mendapat sokongan daripada negara Israel untuk terus mengekalkan kuasanya.

Perhimpunan menyokong kebangkitan rakyat Mesir itu - kali kedua diadakan di negara ini - selepas himpunan pertama dihadapan kedutaan Mesir sebaik sahaja berlaku protes besar-besaran terhadap kepimpinan Husni Mubarak di Mesir sejak beberapa minggu lalu.

Kehadiran orang ramai juga dilihat semakin bertambah dengan jumlah melebihi 5000 orang, berbanding himpunan 31 januari lalu, termasuk menyaksikan penglibatan lebih banyak Ngo-Ngo.

Kali ini, himpunan yang bermula diperkarangan masjid KLCC sejurus selepas solat Jumaat diteruskan dengan perarakan melalui Lebuh Ampang dan memasuki Jalan Tun Razak, sebelum berhenti di hadapan bangunan keduataan Amerika.

"Amerika juga dalang disebalik kezaliman pentadbiran Hosni Mubarak, menjadi sekutu dan menyokong pentadbiran anti demokrasi di Mesir.

"Sebab itu kali ini kita ke kedutaan Amerika untuk menyatakan bantahan dan berharap tiada gangguan polis," kata Ahli Jawatankuasa PAS, MOhammad Sabu - salah seorang tokoh utama yang memimpin perarakan hari ini.

Banyak pihak mula melahirkan kebimbangan dan membantah sikap Amerika yang dilihat cuba mencampuri urusan negara itu.

Dalam perkembangan terbaru, pegawai pentadbiran Amerika dilaporkan agensi berita berkata, negara itu sedang mengadakan perbincangan dengan pihak Mesir tentang kemungkinan peletakan jawatan segera Hosni Mubarak dan pembentukan kerajaan interim.

Sehubungan itu, satu memorandum bantahan campurtangan Amerika turut diserahkan dalam perhimpunan hari ini kepada kedutaan Amerika iaitu untuk menggesa ejen negara itu berundur dari Mesir, tidak campur tangan dalam urusan rakyat Mesir memilih pemimpin mereka serta mendesak seluruh dunia memberi tekanan kepada Presiden Mesir, Hosni Mubarak agar meletakkan jawatan


Banjir: JPS perlu pantau parit, saliran
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 4 Feb: Pengerusi Cabang Parti Keadilan Rakyat (PKR) Temerloh, Ahmad Nizam Hamid meminta pihak berkuasa segera memulihara saliran dan parit terutama di kampung-kampung pesisiran sungai kerana banjir sering berlaku setiap tahun.

Katanya, masalah banjir apabila tiba musim hujan itu berlaku akibat saliran dan parit yang tidak diselenggarakan dengan baik sehingga menyebabkannya tersumbat.

“Pihak Jabatan Parit dan Saliran (JPS) serta Majlis Daerah Temerloh perlu memantau perkara ini kerana banjir melanda penduduk di pesisiran Sungai Semantan hampir setiap tahun.

“Selain daripada itu, projek-projek pembangunan juga perlu dipantau, diseliakan dengan baik dan mengikut spesifikasi yang betul supaya masalah tempat takungan dan aliran air tidak terhalang apabila kawasan tersebut menerima hujan yang banyak,” katanya.

Nizam berkata demikian semasa melawat kira-kira 200 orang daripada 58 keluarga mangsa banjir yang dipindahkan ke Sekolah Kebangsaan Batu Kapor, Mentakab dekat sini hari ini.

Mereka merupakan mangsa banjir yang dipindahkan dari Kampung Batu Kapor, Gajah Mati dan Sungai Buloh dekat sini yang ditempatkan di sekolah berkenaan sejak tiga hari lalu.

Mereka merupakan sebahagian daripada 1,700 mangsa yang terlibat banjir di pusat-pusat pemindahan seluruh Pahang pada ketika ini.

Nizam turut menyampaikan sumbangan PKR berbentuk barangan makanan bagi keperluan mangsa banjir di situ.

“Kerajaan sepatutnya mendahulukan projek-projek untuk kemudahan rakyat seperti inilah supaya mereka tidak menanggung kesengsaraan setiap kali musim hujan.

“Projek pra sarana untuk rakyat ini lebih baik dan bermanfaat berbanding hasrat kerajaan untuk membina menara 100 tingkat seperti yang dicadangkan,” tambahnya.


PAS nasihat pengguna jaya berhati-hati lalui laluan maut
Khairil Abdul Rahim

TEMERLOH, 4 Feb: PAS Pahang menasihatkan pengguna jalan raya yang ingin pulang bercuti sempena Tahun Baru Cina atau melancong ke negeri-negeri Pantai Timur, supaya berhati-hati apabila melalui beberapa ‘laluan maut’ yang dikenal pasti di negeri ini.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan daripada Pejabat Perhubungan PAS negeri Pahang, jalan yang sering berlaku kemalangan ialah di tujuh lokasi sepanjang Lebuhraya Pantai Timur (LPT) iaitu di KM 95 - 105, KM 117 - 118, KM 159-162, KM 182 - 183, KM 203 - 204, KM 208 - 209 dan KM 211.9.

Kenyataan yang memetik sumber daripada Polis Pahang itu, turut menamakan beberapa ‘laluan maut’ lain iaitu antaranya Jalan Kuantan- Segamat, Kuala Lipis - Merapoh - Gua Musang, dan Kuantan - Rompin.

PAS Pahang juga turut berharap pengguna jalan raya lebih berhati-hati bagi mengelak terbabit kemalangan maut sepanjang musim perayaan ini, sambil tidak menafikan peranan polis yang mengendalikan Ops Sikap sepanjang musim raya Cina ini.

Difahamkan, tempat-tempat yang disenaraikan sering berlaku kemalangan maut dan tanah runtuh.



Tiada ulasan: