Selasa, 5 Julai 2011

PATUTNYA PERKARA NI BERJALAN DENGAN BAIK DAN AMAN...TERIMA TEGURAN DAN BANTAHAN AGAR KITA DIPANDANG TINGGI DAN BERMARUAH....

PAS akan akur keputusan Bersih 2.0
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 4 Julai: PAS akan akur dengan sebarang keputusan Bersih 2.0 dan sehingga kini ia tidak dibatalkan lagi, kata Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu.

Mohamad Sabu menegaskan, sehingga kini Bersih tetap tidak berganjak dengan keputusan itu kerana tiada sebab untuk Bersih membatalkannya.

Menurut beliau, perhimpunan aman itu diadakan untuk mendesak Kerajaan BN melaksanakan pilihanraya dengan bersih dan adil, setelah pilihanraya di negara ini tidak pernah diadakan dengan bersih dan adil seperti yang dikehendaki oleh rakyat.

Katanya, jadi soal membatalkan perhimpunan itu tidak berbangkit sebab Bersih tidak membatalkannya, manakala PAS pula tetap menyokong keputusan yang akan diambil oleh Bersih berhubung perhimpunan berkenaan.

"PAS percaya bahawa asas penyebab bantahan itu perlulah digali-selidik dengan hati terbuka dan keikhalasan oleh Kerajaan BN yang memerintah negara kita sekarang," katanya pada sidang media di Pejabat Agung PAS, Jalan Raja Laut, di sini, hari ini.

Pada sidang media itu, beliau turut membaca kenyataan Presiden PAS, Tuan Guru Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang menjelaskan tentang pendirian PAS yang menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada hari Ahad, 3 Julai lalu mengenai Himpunan Aman Bersih 2.0 yang hangat diperkatakan sekarang.

Sehubungan itu, seperti yang ditegaskan oleh Abdul Hadi, menurut beliau, PAS akan menghantar wakil dalam jawatankuasa pemandu Bersih untuk mengadap Yang di-Pertuan Agong bagi menjelaskan tuntutannya untuk pilihan raya bersih dan adil.

Katanya, PAS akan mempersembahkan antara lainnya isu berhubung tindakan melampau yang dilakukan polis dalam usaha pasukan berkenaan untuk menghalang perhimpunan Bersih.

"Kini, kita dalam proses mengutus surat kepada Tuanku dan tarikh untuk kami mengadap Tuanku itu pula bergantunglah kepada Tuanku menentukannnya," jelasnya.

Turut hadir pada sidang media itu, Setiausaha Agung PAS, Datuk Mustafa Ali, Naib Presiden PAS, Datuk Mahfuz Omar dan Salahuddin Ayub.

Sementara itu, ketika ditemui selepas sidang media itu, beliau berkata, walau apa pun alasan yang diberikan, tujuan Pemuda Umno, Perkasa dan pasukan silat yang diketuai oleh Omar Din untuk turut mengadakan perhimpunan pada hari yang sama dengan Bersih 2.0, ternyata untuk melakukan provokasi.

"Pemuda Umno, Perkasa dan Omar Din sendiri menjelaskan yang mereka tidak boleh mengawal orang-orangnya untuk tidak melakukan kekacauan pada perhimpunan itu.

"Ini amat berbeza dengan Bersih yang sememangnya boleh memberikan jaminan bahawa para penyokong Bersih atau pesertanya tidak akan melakukan kekacauan.

"Mereka tak boleh kawal, tetapi kita boleh kawal. Tapi jika mereka tak boleh kawal, kenapa mereka nak adakan perhimpunan pada hari yang sama juga? Jadi ini jelas bertujuan untuk melakukan provokasi," katanya.

Guru sekolah agama dipaksa hadir majlis Muhyiddin
Ahmad Danial

BUKT KATIL, 4 Julai: Ramai di kalangan guru Sekolah Agama Jabatan Agama Islam Melaka (Jaim) merungut kerana dipaksa menghadiri program makan malam 1Malaysia bersama Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin di sebuah sekolah Cina di Machap Baru malam ini.

"Kami sudah tidak tahan dengan paksaan sebegini, bayangkan kami yang kebanyakan wanita dipaksa hadir pada program tersebut sehingga pukul 12.00 malam.

"Ada yang dari Sungai Rambai dan lain-lain tempat yang jaraknya agak jauh dari Machap Baru, kami berasa kesal dengan Jaim dan Kerajaan Negeri Melaka yang seringkali memaksa kami hadir pada program bersama pemimpin," kata seorang guru yang tidak mahu namanya disiarkan.

Selain itu, menurut guru tersebut murid-murid sekolah Jaim juga dipaksa balik awal iaitu pada pukul 4.30 petang.

Menurutnya, sudah banyak kali sekolah diarahkan ditutup awal hanya kerana program-program bersama pemimpin kerajaan pusat.

Apa yang dikesalkan ialah semua guru-guru diwajibkan hadir dan sesiapa yang didapati tidak hadir akan diambil tindakan tegas oleh Jaim.

"Masa murid-murid belajar digadaikan hanya semata-mata kerana politik," tegas seorang bapa yang kesal.

Menurutnya, satu lagi masalah timbul ialah ibu bapa juga menghadapi kesulitan kerana terpaksa mengambil anak mereka lebih awal iaitu pada pukul 4.30 petang sedangkan majoriti dari mereka bekerja dan pulang paling awal jam 5.00 petang.

"Saya risau dengan keselamatan anak saya yang terpaksa menunggu saya mengambilnya agak lewat iaitu sekitar jam 5.45 petang.

"Anak saya kadang-kadang terpaksa menunggu saya seorang diri, siapa yang dapat menjamin keselamatan anak saya sedangkan sekarang ini bermacam jenayah berlaku melibatkan anak-anak sekolah," tegas beliau.

Sementara itu Ketua Penerangan PAS Kawasan Bukit Katil, Yusof Wahab berkata tindakan Jaim dan kerajaan negeri Melaka benar-benar merugikan pembelajaran anak-anak kerana masa belajar menjadi pendek selain ianya membebankan guru-guru dan juga mendedahkan murid-murid kepada ancaman keselamatan.

"Tindakan Jaim ini benar-benar merugikan pembelajaran anak-anak kita selain ianya membebankan guru-guru yang terpaksa bekerja lebih masa kerana terpaksa menghadiri program berkaitan sehingga jauh malam.

"Kita juga bimbang tentang keselamatan anak-anak kita kerana mereka terpaksa menunggu ibubapa sehingga sampai jam 6.00 petang atau mungkin lebih lambat kerana habis kerja pun jam 5.00 petang," kata Yusof.


Bersih 2.0: PAS junjung tinggi titah Agong
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Julai: PAS menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada hari Ahad, 3 Julai 2011 mengenai isu perhimpunan aman Bersih 2.0 yang hangat diperkatakan pada waktu ini.

“Seluruh kepimpinan PAS merasa amat berbesar hati dengan keprihatinan dan perhatian yang diberikan oleh Seri Paduka Baginda Tuanku sebagai pelindung keluhuran perlembagaan negara dan lambang berdaulat negara kita ini,” ujar Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang (gambar) dalam satu kenyataan, sebentar tadi.

Berikut kenyataan penuh beliau.

Parti Islam Se-Malaysia PAS menjunjung tinggi titah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong pada hari Ahad 3 Julai 2011 mengenai isu perhimpunan aman Bersih 2.0 yang hangat diperkatakan pada waktu ini.

Seluruh kepimpinan PAS merasa amat berbesar hati dengan keprihatinan dan perhatian yang diberikan oleh Seri Paduka Baginda Tuanku sebagai pelindung keluhuran perlembagaan negara dan lambang berdaulat negara kita ini.

Titah Seri Paduka Baginda Tuanku bahawa dalam setiap permasalahan yang timbul, sebagai masyarakat yang bertamadun kita hendaklah mencari jalan penyelesaian secara rundingan dan tidak mengikut perasaan. Ini adalah amat tepat sekali dalam merungkai perkara yang dibangkitkan, iaitu pembaharuan terhadap keseluruhan sistem pilihan raya bagi menyuburkan demokrasi dalam negara kita ini.

Sehubungan dengan itu, maka PAS bersedia untuk menghantar wakil bersama dengan Bersih 2.0 dan rakan politik dalam Pakatan Rakyat serta semua pihak yang cintakan keamanan untuk berunding dan seterusnya mengadap ke bawah Duli Seri Paduka Baginda Tuanku bagi menjelaskan kekeliruan yang timbul hasil dari liputan buruk yang dimainkan terhadap bantahan aman ini.

Kesan dari salah faham ini telah menimbulkan provokasi pihak tertentu yang memberi gambaran seolah-olah keadaan sudah tidak terkawal sehingga undang-undang negara juga sudah tidak dihormati lagi oleh pihak berkuasa.

PAS percaya bahawa asas penyebab utama bantahan ini perlulah digali-selidik dengan hati terbuka dan penuh keikhlasan, terutamanya oleh pihak kerajaan yang memegang tampuk pemerintahan dalam negara kita pada ketika ini.

Ini juga selari dengan titah Seri Paduka Baginda Tuanku supaya pihak kerajaan wajar untuk melaksanakan amanah dengan secara adil dan bijaksana.

Tercetusnya idea bantahan ini adalah kerana terlalu banyak kelemahan dalam amalan pilihan raya di Malaysia dengan berlakunya penipuan, rasuah dan salah guna kuasa dan media secara tidak demokratik.

Keadaan ini semakin buruk walaupun kita telah mencapai kemerdekaan lebih dari 50 tahun dan sudah dua belas kali pilihan raya umum diadakan.

Sejak sekian lama ini, kerajaan Barisan Nasional telah banyak menyalahgunakan kuasa mereka di atas nama demokrasi, walaupun negara-negara di seluruh dunia sudah banyak melakukan reformasi terhadap sistem pilihan raya dan demokrasi yang membawa kebaikan kepada seluruh rakyat.


Keputusan tajuk Suhakam Gesa Hormati Bersih 2.0
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 4 Julai: Mulai semalam, undian dilakukan terhadap tajuk muka depan Harakah wajarkah perkataan Tidak Berganjak digunakan sebagai tajuk berita utama.

Sejauh mana popularnya tajuk ini digunakan sebagai tajuk utama akhbar Harakah akan dilihat dalam tempoh dua hari lagi, manakala pada hari Rabu nanti, kita akan mengundi tajuk lain pula.

Undian ini terbuka kepada semua pembaca dan mereka boleh mengundi sekali sahaja sama ada untuk setuju atau tidak setuju atau tidak pasti dengan pilihan tajuk berkenaan.

Untuk membuat undian tinjauan@harakah, boleh terus kepada link http://myharakah.net.

Keputusan undian tajuk Harakah ‘Suhakam Gesa Hormati Bersih 2.0’ adalah pada tahap 96.23 peratus atau 281 daripada 292 undian bersetuju dengan tajuk tersebut. Terdapat 8 undian (2.74%) yang tidak bersetuju dan 3 undian (1.03%) yang berkecuali.

Tetapi jumlah populariti yang mengundi kembali ke paras normal, sekitar 300 undian.

Untuk melihat keputusan terperinci terhadap undian semasa dan yang telah dilakukan sebelum ini, boleh terus kepada link http://myharakah.net/polls.php


Senator Pakatan alu-alu dialog PM dan Bersih
Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR, 4 Julai: Para Senator Pakatan Rakyat mengalu-alukan sebarang dialog di antara Perdana Menteri , Datuk Seri Najib Razak dengan pihak Bersih.

Merujuk kepada titah Yang di-Pertuan Agong semalam mengenai perhimpunan Bersih 2.0 pada 9 Julai ini, Senator Dr. Syed Husin Ali berkata, Pakatan Rakyat amat berharap Najib dapat mencari jalan terbaik dalam menangani isu ini.

Ini kerana katanya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) sendiri sudah menutup pintu rundingan dan polis juga turut menutup pintu rundingan.

"Kami alu-alukan (nasihat Yang di-Pertuan Agong agar mengadakan dialog) dan kini terserah kepada Perdana Menteri dan kerajaan mencari jalan terbaik dalam soal Bersih ini," kata beliau pada disidang media di lobi parlimen hari ini.

Beliau juga berkata, keputusan samaada himpunan tersebut akan diteruskan atau tidak bergantung kepada pihak penganjur.

"Bersih akan tentukan berdasarkan respon rakyat. Yang saya tahu pada 8 hari bulan perdana menteri dan isteri akan keluar negara. Jadi samaada perhimpunan 9 Julai diteruskan atau tidak, saya tidak dapat menjawabnya," katanya yang juga bekas timbalan presiden PKR.

Sementara itu, Senator Mumtaz Md Nawi daripada PAS meminta kerajaan memberikan ruang dan peluang kepada rakyat untuk menyatakan hasrat mereka secara aman.

Katanya, lapan tuntutan bersih itu melibatkan perubahan sistem demokrasi yang melibatkan rakyat, bukan kepentingan mana-mana parti-perti politik.

"Ahli Parlimen dah nyatakan hasrat kami dalam Parlimen tapi tak dapat jawapan yang baik jadi sebagai rakyat mereka perlu saluran untuk mereka suarakan. Kalau mereka nak nyatakan dengan cara berjalan secara aman adakah ini salah?

"Lapan tunututan ini bukan untuk PAS, Umno, DAP, PKR atau Gerakan tapi ini untuk memastikan sistem yang digunakan dalam keadaan bersih," katanya.

Usul ditolak


Mengulas mengenai tindakan polis menangkap aktivis parti politik dan NGO, termasuk di bawah Ordinan Darurat, Syed Husin berkata perkara itu tidak boleh dilakukan kerana belum digazet di Parlimen.

"Kami menganggap tindakan polis menangkap beberapa pemimpin, parti PSM dan NGO adalah keterlaluan.

"Tindakan yang telah diambil itu seperti menangkap orang pakai baju kuning seolah-olah mengharamkan warna kuning adalah tidankan yang tidak boleh dilakukan kerana belum digazetkan di Parlimen," katanya.

Senator S Ramakhrisnan daripada DAP pula kesal usul yang dikemukakannya mengenai tindakan polis menahan beberapa beberapa orang wakil rakyat secara keterlaluan ditolak Dewan Negara.

Beliau berkata, usul tersebut ditolak dalam kamar tanpa memberi peluang kepadanya untuk membacakan usul tersebut dalam dewan.

"Ini perkara yang menyedihkan kerana perhimpunan ini melibatkan rakyat dan Yang di-Pertyuan Agong pun campur tangan tapi tak boleh bincang di Parlimen.

"Perdana menteri kata kena guna cara yang betul tapi di Parlimen yang merupakan penggubal undang-undang pun tak boleh bincang isu ini," katanya.


Ketakutan hilang kuasa punca bertindak huru hara
Salman Hussin

SRI GADING, 4 Julai : Kemenangan yang semakin hampir kepada PAS dan Pakatan Rakyat sangat menakutkan pemimpin-pemimpin Umno-Barisan Nasional (BN) sebab itu mereka sanggup melakukan apa sahaja bagi mempertahankan kuasa mereka.

Mereka bukan sahaja memperalatkan semua agensi kerajaan untuk kepentingan mereka bahkan mereka juga sanggup membelakangkan amalan demokrasi yang jelas terkandung di dalam Perlembagaan Negara.

Demikian ditegaskan Naib Ketua Ulamak PAS Pusat yang juga Pesuruhjaya PAS Johor, Datuk Dr Mahfodz Muhamad (gambar), di sini, baru-baru ini.

Menurut beliau, sokongan rakyat berbilang kaum yang semakin memberangsangkan kepada Pakatan Rakyat mutakhir ini amat menggusarkan pemimpin-pemimpin Umno-BN maka tidak hairanlah mereka melakukan apa sahaja untuk menghalang sokongan rakyat ini.

“Walau pun berbagai usaha serta tindakan tidak demokratik dilakukan namun mereka gagal untuk mengekang kebangkitan rakyat ini,” tegas beliau ketika merasmikan Seminar Maqasid Syari’ah, dekat sini, 3 Julai lalu.

Menurut Dr Mahfodz, sekatan serta tekanan yang dikenakan terhadap PAS dan Pakatan Rakyat akhir-akhir ini menjadi bukti nyata bahawa mereka memang benar-benar dalam ketakutan sekarang ini.

“Kalau mereka tidak takut atau bersalah kenapa mesti memperalatkan pasukan keselamatan untuk berdepan dengan kita secara anak jantan di atas pentas politik,” soal beliau.

Tetap berhimpun

Menyentuh Himpunan Bersih 2.0, 9 Julai ini, beliau yang juga Pesuruhjaya PAS negeri, seterusnya menegaskan, walau pun berlaku halangan mengadakan ceramah serta beberapa tangkapan dilakukan polis ke atas aktivis dan pimpinan PAS di negeri ini, baru-baru ini, namun himpunan tersebut tetap akan diteruskan juga.

“Kita akan teruskan himpunan ini bahkan himpunan ini wajib dilakukan bagi menentang kezaliman yang dilakukan kerajaan yang ada hari ini, justeru percayalah bahawa segala kesukaran dan halangan yang kita hadapi ini sebenarnya menjadi petanda awal kepada kemenangan yang akan memihak kepada PAS dan Pakatan Rakyat .”

Baru-baru ini beberapa aktivis PAS yang didakwa mempunyai kaitan dengan Himpunan Bersih 2.0, telah ditahan polis, antara yang ditahan dan akan didakwa termasuklah AJK PAS negeri, Syed Othman Abdullah, seorang peniaga pasar malam di Tampoi Johor Bahru, Nurfaizah Palik serta dua orang peniaga pakaian di Batu Pahat, Nasharuddin Mohamad dan Shamsuddin Osman.

Syed Othman (gambar kanan) yang juga Penyelia Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Kempas, didakwa kerana menyebut perkataan ‘Bersih’ ketika berceramah di Taman Rinting Masai, 18 Jun lalu.

Beliau yang ditahan setelah menyerah diri di Ibu Pejabat Daerah (IPD) Polis Seri Alam, 30 jun lalu, didakwa di bawah Seksyen 27(5) akta polis dan seksyen 511 Kanun Keseksaan.

Nurfaizah pula ditahan ketika sedang berniaga air di pasar malam Taman Perling Tampoi, 26 Jun lalu, beliau ditahan kerana memiliki tiga risalah Bersih 2.0, berikutan itu rumah beliau turut digelidah polis bagi mencari saki baki risalah tersebut namun polis gagal menemui sebarang risalah di rumah beliau.

Beliau yang didakwa di bawah Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 akan dihadapkan di Mahkamah, pada 10 Julai ini.

Direman

Sementara peniaga pakaian terbabit, Nasharuddin, 28, dan Shamsuddin, 45, yang ditahan polis pada 2 Julai lalu telah direman tiga hari bermula 3-5 Julai bagi membantu siasatan polis berhubung baju T Bersih yang mereka jual.

Kedua-dua mereka didakwa di bawah akta polis dan akta pertubuhan selain seksyen 188 kanun keseksaan.

Sementara itu Majlis Pelancaran Himpunan Bersih 2.0 Peringkat negeri ini pada 1 Julai lalu oleh Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu, di Kompleks Tarbiah PAS Parit Pecah Muar, tidak dapat dijalankan setelah polis bertindak mengepung kompleks tersebut seawal jam 3.00 petang.

Ratusan anggota polis termasuk FRU yang dikerah untuk menggagalkan program tersebut tidak membenarkan orang ramai memasuki kompleks tersebut, anggota FRU telah ditempatkan dipintu utama kompleks ini bagi menghalang orang ramai memasuki kawasan ceramah.

Bagaimana pun ceramah oleh pimpinan PAS dan DAP terus diadakan, Pengerusi DAP negeri, Dr Boo Cheng Hau, Pesuruhjaya PAS negeri, Datuk Dr Mahfodz Muhamad serta Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Maharani, Dr Mohamad Taslim, telah menyampaikan ceramah pada majlis ini.

Selain itu tindakan polis mengadakan sekatan jalan raya berhampiran kompleks ini juga menyebabkan berlaku kesesakan yang sangat teruk di kedua-dua hala, tindakan polis ini telah menimbulkan sungutan pengguna jalan raya yang terperangkap dalam kesesakan ini.


Anwar gempur Terengganu 7 Julai
Harakahdaily

KUALA TERENGGANU, 4 Julai: Menjelang perhimpunan Bersih di Kuala Lumpur 9 Julai, Ketua Umum PKR akan menggempur Terengganu 7 Julai melalui program siri jelajah Datuk Seri Anwar Ibrahim Ke Terengganu.

Anwar akan memberi ucapan di dua tempat di negeri itu pada hariu Khamis ini iaitu di Jerangau Sungai, Dungun dan hujung jambatan Kuala Berang, Hulu Terengganu.

Di Jerangau, ceramah Perdana Demi Rakyat Anwar akan disertai sama Setiausaha Agung PKR, Saifuddin Nasution, Adun Sura, Wan Hassan Ramli dan Ketua Cabang PKR Dungun, Abdul Rahman Yusof.

Di Hulu Terengganu pula, pemimpin utama PAS dan PKR akan bersama Anwar memberikan ceramah gempur perdana.

Ia termasuklah Presiden PAS sendiri, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang, Pengerusi PKR Terengganu, Azan Ismail dan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Mohamad Abdul Wahid Endut.

Polis geledah kenderaan peserta himpunan pemuda Padang Terap

Harakahdaily

(Anak muda bermotor yang menyertai Himpunan 2000 Pemuda Padang Terap)

PADANG TERAP, 4 Julai: Biarpun berdepan sekatan pihak polis, program Himpunan 2000 Pemuda Padang Terap tetap mendapat sambutan luar jangkaan.

Program anjuran Ahli Parlimen Padang Terap, Nasir Zakaria dengan kerjasama Dewan Pemuda PAS kawasan itu adalah sempena menyambut kedatangan bulan Ramadhan.

Bagaimanapun, ia sedikit terganggu apabila pihak polis mengadakan sekatan jalan raya dipercayai ada kaitan dengan himpunan aman Bersih 2.0 pada 9 Julai ini.

Setiap motosikal dan kereta peserta digeledah pihak polis bagi mencari sebarang bahan yang ada kaitan dengan Bersih.

Namun polis gagal menemui sebarang benda yang berkaitan dan tidak ada seorang pun ditahan dalam sekatan tersebut.

Sekatan itu juga menyebabkan lebih separuh dari peserta terpaksa berpatah balik.

"Mungkin cari barang yang berkaitan bersih. Ada maklumat bahawa ada pihak ketiga buat laporan ada sepanduk dan poster bersih. Sedangkan tiada rampasan," kata Nasir yang juga Exco Dewan Pemuda PAS Pusat.

Beberapa tokoh anak muda turut dipanggil termasuk Ahli Parlimen Kubang Kerian yang juga Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, tokoh indusitri muzik Pak Long (Selagi Ada Rindu), tokoh sukan bolasepak Radhi Mat Din (bekas pemain bola kebangsaan) dan tokoh sukan motor Yasir Said (bekas juara Cub Prix Asia).

Bagi meraikan kehadiran ribuan anak muda itu, seekor kerbau turut ditumbangkan.

Perseta diraikan dengan konvoi terbesar dalam sejarah Padang Terap yang dipimpin oleh Yasir dan Radhi dan Salahudin.

Mereka dikawal dengan kehadiran 20 marshal dengan motorsikal berkuasa besar mewakili KTM Owners Club Malaysia.

Himpunan itu turut disifatkan menjangkaui sasaran biarpun separuh dari mereka berpatah balik.

Tiada ulasan: