Rabu, 6 Julai 2011

KEMANA KITA NAK LINDUNG....SATU KETIKA AKAN TERBONGKAR JUGA.....

Henti adu domba, patuhi titah Tuanku - PKR
Harakahdaily

PETALING JAYA, 5 Julai: Sebagai lambang junjung kasih ke atas titah Yang di-Pertuan Agong, Parti Keadilan Rakyat (PKR) menggesa semua pihak menghentikan pendekatan konfrantasi, ugutan, mengadu domba dan menimbulkan permusuhan antara pelbagai kelompok agama dan kaum di kalangan rakyat.

Gesaan itu khasnya ditujukan kepada kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya khasnya pasukan polis.

Ketua Penerangan PKR, Dr Muhammad Nur Manuty (gambar) dalam kenyataannya berkata, partinya menjunjung kasih ke bawah Duli Yang Maha Mulia Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin, atas titah khas kepada rakyat mengenai isu perhimpunan Bersih.

"Keprihatinan Seri Paduka Baginda Tuanku mengenainya amat tepat pada masanya serta disanjung tinggi oleh rakyat," kata beliau.

Seruan Seri Paduka Baginda Tuanku agar pihak kerajaan melaksanakan segala amanah yang diberikan secara adil, bijaksana, mengelakkan permusuhan serta mengekalkan semangat mesyuwarah dan muafakat dalam menyelesaikan keadaan perlulah diberikan perhatian serius, katanya.

Menurut beliau, menjadi keinginan rakyat sekian lama hanyalah mahu melihat terlaksananya keadilan dalam sistem pilihanraya negara.

"Perhimpunan tidak diperlukan lagi jika Suruhanjaya Pilihanraya memang melaksanakan tugasnya secara amanah, adil dan bijaksana," tegas beliau.

PKR, katanya, berpendirian bahawa kisah kebijaksanaan dan keadilan Nabi Muhammad SAW dalam menyelesaikan konflik antara kabilah-kabilah dalam isu perletakkan batu hitam (al hajar al aswad), hendaklah dijadikan rujukan.

Hanya pilihanraya yang benar-benar adil dan saksama dapat mempastikan kepimpinan negara diserahkan kepada mereka yang berhak dan amanah, tambah beliau.

“Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan amanah kepada ahlinya (yang berhak menerimanya) dan apabila kamu menjalankan hukum di antara manusia, hendaklah kamu menghukum dengan adil. Sesungguhnya Allah dengan memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu. Sesungguhnya Allah sentiasa Mendengar, lagi sentiasa Melihat (An Nisa: 58), petik beliau.


Ancaman: Polis jangan double standard
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Julai: PAS mendakwa siri penangkapan berterusan oleh polis terhadap rakyat yang menyokong Himpunan Bersih 2.0 bagi menuntut pilihan raya bersih dan adil hanya akan menambah kebencian rakyat terhadap pasukan keselamatan itu.

Ahli Jawatankuasa PAS Pusat, Idris Ahmad (gambar) berkata, rakyat secara jelas dapat melihat sikap double standard polis apabila hanya memberi tekanan terhadap penganjur dan penyokong Bersih 2.0, namun membiarkan sahaja pihak lain mengeluarkan kenyataan berbaur ancaman.

"Tindakan double standard yang dilakukan oleh pihak polis menyebabkan imej anggota polis semakin jatuh. Rakyat tertanya-tanya kenapa kaedah pencegahan tidak dilakukan kepada Omardin yang memberi amaran 50 ribu anggota silat bersedia untuk menggempur.

"Begitu juga kenyataan Ibrahim Ali Perkasa seolah-olah tidak ada apa yang merbahaya kepada keselamatan negara," katanya dalam satu kenyataan kepada Harakahdaily.

Beliau yakin jika kenyataan berbaur ancaman itu dikeluarkan oleh mana-mana pemimpin Pakatan Rakyat, sudah tentu mereka akan "direhatkan" di Kemunting.

Sehingga kini, lebih seratus orang penyokong bersih telah ditahan dan disoal siasat oleh pihak polis.

Antara mereka, ada yang ditangkap kerana memakai baju Bersih 2.0, menjual baju Bersih 2.0, malah juga yang memakai baju kuning.

Lebih malang, ada di kalangan pemimpin DAP yang memakai baju merah bertulis "Ubah lah..." turut ditangkap.

Beberapa tangkapan juga khususnya anggota Parti Sosialis Malaysia (PSM) turut cuba dikaitkan dengan dakwaan cuba menghidupkan fahaman komunis di negara ini.

Sambil menyifatkan tangkapan itu melanggar perlembagaan, Idris berkata polis sebenarnya menjaga keselamatan BN, bukan keselamatan rakyat dan negara.

"Profesionalisme polis jangan dicemarkan dengan menerima arahan membabi buta kepada mereka sehingga imej polis dipandang rendah di sisi masyarakat.

"Berapa ramai polis yang bertindak secara tidak profesional ketika berkhidmat, apabila pencen malu mata dengan masyarakat," katanya.


PDRM perlu utamakan Rukun Negara
Harakahdaily

SUNGAI SIPUT, 5 Julai: Polis Diraja Malaysia (PDRM) hendaklah menegakkan undang-undang negara terutamanya Perlembagaan Persekutuan dan bukannya secara membuta tuli mendewakan dan mengikut arahan menteri yang mempunyai kepentingan politik.

Timbalan Pengerusi DAP Perak, V Sivakumar berkata, ini kerana Malaysia mengamalkan demokrasi tertakluk kepada Perlembagaan Persekutuan sebagai undang-undang tertinggi negara.

“Tidak ada undang-undang lain yang lebih tinggi di negara kita melainkan Perlembagaan Persekutuan. Tidak ada orang yang lebih tinggi kedudukannya daripada Perlembagaan Persekutuan,” katanya pada majlis ceramah PAS di Pekan Karai, dekat sini, kelmarin.

Katanya, kuasa Perlembagaan Persekutuan itu tidak boleh dicabar oleh mana-mana pihak.

“Perkara 1(1) Perlembagaan inilah yang memberi nama bagi negara kita yang dikenali sebagai ‘Malaysia’,” jelasnya.

Menurutnya, undang-undang itu mewujudkan satu persekutuan yang terdiri daripada semua negeri-negeri dan wilayah-wilayah persekutuan di negara ini.

Jelasnya lagi, mengikut Perkara 4(1), Perlembagaan itu adalah undang-undang utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan selepas Hari Merdeka dan yang berlawanan dengan Perlembagaan hendaklah terbatal setakat yang berlawanan itu.

“Perkara ini mengesahkan bahawa Undang-undang inilah yang paling tinggi dalam menentukan corak pentadbiran negara dan hak asasi rakyat.

“Jika kita meneliti Perkara 10(1)(b) Perlembagaan Persekutuan iaitu hal berhubung dengan hak asasi manusia, semua warganegara adalah berhak berhimpun secara aman dan dengan tidak bersenjata,” katanya.

Dalam erti kata yang lain, ujarnya hak untuk berhimpun merupakan hak asasi rakyat yang diberikan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Tambahnya, tidak ada pihak yang patut mencabar atau menafikan hak rakyat ini.

Tetapi, katanya Kerajaan BN telah melampaui batas dengan menafikan hak rakyat untuk berhimpun secara aman semata-mata untuk menjamin keselesaaan dan kepentingan politik mereka.

Beliau berkata, arahan yang tidak munasabah dan tidak berperlembagaan telah dikeluarkan oleh Datuk Seri Hishammudin selaku Menteri Dalam Negeri untuk menangkap mereka yang membuat persediaan untuk berhimpun secara aman.

Adun Tronoh itu menambah, tindakan mematahkan persediaan untuk berhimpun secara aman adalah sesuatu yang tidak menepati Perlembagaan Persekutuan.

Katanya, segala usaha untuk menggunakan kekerasan hanya dilakukan oleh pihak kerajaan dengan menggunakan PDRM dan bukannya oleh pihak-pihak yang mahu berhimpun secara damai.

Menurutnya, segala tindak-tanduk polis yang dilakukan atas arahan pihak-pihak tertentu telah menjengkelkan hati rakyat.

Pihak polis juga, ujarnya harus menegakkan undang-undang negara terutamanya Perlembagaan Persekutuan dan bukannya secara membuta tuli mendewakan dan mengikut arahan menteri yang mempunyai kepentingan politik.

“Jika polis juga terpengaruh dengan diayah politik kotor dan bersubahat dengan pemimpin-pemimpin Barisan Nasional dan menafikan hak rakyat, maka ini akan membawa kepada ketirisan terhadap nama baik PDRM itu sendiri,” katanya lagi.

Justeru, ujarnya PDRM harus mengutamakan dan mengangkat panji-panji rukun negara yang ketiga dan keempat iaitu ‘Keluhuran Perlembagaan’ dan ‘Kedaulatan Undang-undang’.


PAS akan buka 5 kawasan baru di Sabah
Aziz Muda

KUALA LUMPUR, 5 Julai: PAS akan membuka lima kawasan baru di Sabah, tambahan kepada lapan kawasan berdaftar sedia ada.

Penubuhan lima kawasan baru itu sedang berjalan dengan baik, manakala jumlah ahli PAS yang berdaftar dan bergerak aktif di lapan kawasan berdaftar sedia ada itu kini seramai 11,000 orang.

Presiden PAS, Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang berkata, PAS bersedia menggantikan Umno dan bersama Pakatan Rakyat untuk memimpin negeri Sabah.

Menurut beliau, selaras dengan tema muktamar PAS tahun ini, Membangun Negara Berkebajikan, PAS akan memastikan kebajikan rakyat terbela di Sabah dan pemimpin yang akan memerintah juga mempunyai ciri-ciri berkebajikan iaitu pemimpin berwibawa, bersih, tidak rasuah dan menjadikan kuasa pemerintahan sebagai amanah untuk menjaga kebajikan rakyat.

Katanya, oleh itu, rakyat Sabah perlu melakukan perubahan dalam Pilihan Raya Umum (PRU) Ke-13 nanti dengan memberikan kemenangan kepada Pakatan Rakyat.

"Rakyat Sabah pernah membuat beberapa kali perubahan politik daripada Usno kepada Berjaya, PBS dan Umno. Maka giliran kali ini ialah Pakatan Rakyat untuk memerintah Sabah," katanya ketika merasmikan bangunan baru PAS Kawasan Putatan, Sabah semalam. (Gambar)

Setiausaha akhbar beliau, Mohd Nasaie Ismail yang turut mengikuti rombongan beliau dalam rangka lawatan kerja ke Sabah menjelaskan, pada majlis itu, Abdul Hadi turut menyentuh tentang tangkapan terhadap orang ramai yang memakai baju berlambang Bersih termasuk di Sabah yang menunjukkan kegelabahan BN dan tidak bijaksana dalam menangani isu.

"Barisan Nasional gelabah berdepan kuasa rakyat yang akan menumbangkan mereka dalam pilihanraya akan datang. Ini kerana banyak kerosakan dan penyelewengan yang dilakukan sehingga menyebabkan mereka takut untuk kalah," katanya.

Presiden PAS dalam rangka lawatan kerja ke Sabah selama tiga hari. Selain merasmikan bangunan PAS Putatan, beliau juga menemui rakyat di sekitar Masjid Negeri dan kawasan bandar di Asia City.

Pada sebelah malamnya, beliau melancarkan borang tanah Felda Plantation yang ditawarkan kepada anak-anak Sabah di majlis bersama rakyat di Kota Belud.

Turut bersama beliau AJK PAS Pusat, Mazlan Aliman, Pesuruhjaya PAS Sabah, Aminudin Aling, Pengerusi DAP Sabah, Dr Liew dan Setiausaha PKR Sabah serta pemimpin-pemimpin PAS negeri.

Menurut Nasaie, seramai 500 penduduk setempat yang kebanyakannya anak muda hadir ke majlis di Kota Belud. Hari ini, rombongan beliau akan melawati kawasan Keningau dan Persiangan.


Wartawan tidak dibenar sertai lawatan inkues
Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 5 Julai: Para wartawan dan jurugambar yang hadir bagi membuat liputan lawatan Pasukan inkues menyiasat punca kematian Penolong Pengarah Kastam Selangor, Ahmad Sarbani Mohamed ke lokasi kejadian, tidak dibenarkan masuk.

Larangan menyertai lawatan pasukan inkues untuk masuk ke pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Wilayah Persekutuan di Jalan Cochrane itu difahamkan arahan dari pihak atasan.

Lawatan pagi ini disertai Koroner Aizatul Akmal Maharani, Timbalan Pendakwa Raya, Mohamad Abazafree Mohd. Abbas; peguam pemerhati, Datuk Seri Dr. Mohammad Shafee Abdullah dan Awtar Singh.

Turut serta ialah pakar forensik Makmal Bukit Aman, Deputi Supritendan Shahrul Othman Mansor dan ahli keluarga Ahmad Sarbani.

Lawatan tersebut bagi mendapat gambaran lebih jelas berhubung kematian Allahyarham Ahmad Sarbini.

Sementara itu, bernama semalam melaporkan isteri Ahmad Sarbani, Masiah @ Maziah Manap, 50 semalam memberitahu Mahkamah Koroner Kuala Lumpur bahawa suaminya tidak mungkin membunuh diri pada 6 April lepas.

Beliau yang merupakan saksi pertama dalam prosiding inkues untuk menyiasat kematian Ahmad Sarbani, berkata suaminya adalah seorang yang tenang, bersikap rasional, penyabar dan bukan seorang yang suka bertindak melulu.

"Sebagai orang Islam yang menunaikan sembahyang lima waktu, tidak mungkin suami akan berbuat demikian," katanya.

Masiah, yang mendirikan rumah tangga dengan Ahmad Sarbani hampir 28 tahun, berkata pada 1 April lepas, dia menerima panggilan daripada anaknya, Shahira yang memaklumkan arwah ingin bercakap dengannya tetapi panggilan berkenaan terputus.

"Apabila saya pulang ke rumah pada 9 malam, anak saya memberitahu abah (panggilan untuk Ahmad Sarbani) tidur di SPRM dan saya kemudian cuba menghubungi beliau tetapi gagal.

"Pada keesokannya (2 April), saya cuba menghubunginya sekali lagi namun tiada jawapan dan lebih kurang 10 pagi saya ada menghantar SMS kepadanya menyatakan: Kalau kita di pihak yang benar, Allah akan bantu... kalau boleh, balik la, hari Ahad ni (3 April) kita ada kursus haji," katanya.

Masiah, yang bekerja sebagai penyelia di Petronas, berkata arwah suaminya pernah memberitahu bahawa dia telah dianiayai oleh ejen.

"Saya pernah bertanya kepadanya, apa masalah yang berlaku sekarang ini hinggakan SPRM menahannya dan dia (Ahmad Sarbani) berkata ejen menganiayainya berkenaan baucar bernilai RM100.

"Menurut suami saya, ejen itu mengaku bahawa RM70 daripada RM100 baucer itu dia ambil manakala RM30 diberikan kepada suami saya... namun suami memaklumkan kepada saya dia tidak ambil RM30 dan tidak tandatangani baucer tersebut," katanya.

Tiada ulasan: