Selasa, 1 Mac 2011

SEMUA NAK MENANG DAN MEMERINTAH@JADI PEMIMPIN...KEMPENLAH...JANGAN SAMPAI FITNAH..MENGADU DOMBA SERTA MENGHINA ISLAM SERTA ULAMAK HAQ....

Kerdau: Perang risalah tak setenang di permukaan
Jimadie Shah Othman
Mac 1, 11
6:25pm


Setenang-tenang air di lautan, jangan disangka tiada buaya.

Begitulah boleh diibaratkan tentang keadaan kempen dalam pilihan raya kecil DUN Kerdau yang sudah masuk hari keempat.

Walaupun sekali imbas, kempen kedua-dua calon bertanding - Syed Ibrahim Syed Ahmad daripada BN dan Hassanuddin Salim daripada PAS - nampak tidak terlalu agresif, perkara sebaliknya berlaku dalam perang psikologi sesama mereka.

NONEDalam pusingan pertama ini, nampaknya BN lebih berjaya menarik perhatian dan memancing emosi sejumlah 8,999 pengundi di kawasan DUN itu melalui risalah tertentu.

Selain tabloid Suara Kerdau, Debat Rakyat, Khabar Pahang yang memuatkan penjelasan tentang isu yang dibangkitkan lawannya, terdapat juga majalah yang memaparkan 105 kejayaan Felda dan bahan kempen yang menghentam Hassanuddin dan pemimpin Pakatan Rakyat.

Debat Rakyat misalnya memfokuskan tentang trend sokongan pada BN dalam 14 pilihan raya kecil sebelum ini dan menjawab hujah dalam dasar bersama Pakatan melalui "Buku Jingga" yang dipersetujui PKR, DAP dan PAS.

20 takrifan PAS


Bagaimanapun terdapat juga ruangan nakal dalamnya, seperti teka silangkata yang secara tak langsung mempermain-mainkan dan sinis kepada pembangkang dan pemimpinnya.

Akhbar 28 halaman itu antaranya meminta pembaca meneka jawapan dan mengisi tempat kosong bagi beberapa kenyataan seperti:

  • Anwar bijak ______ pengikutnya walaupun kebenaran terbongkar.
  • PKR janji ______ kuasa tetapi berebut kuasa.
  • Parti perkauman paling teruk di Pulau Pinang.
  • Dulunya PAS guna ______ untuk kempen parti. Sekarang PAS untuk sewa.
  • PARTI KELENTONG RAKYAT.
NONETabloid tanpa nama penerbit dan pencetak itu juga memberikan 20 takrifan kepada PAS dengan menggandingkannya dengan gambar pemimpin Pakatan.

Antaranya Putar Alam Semulajadi (dengan gambar Datuk Seri Anwar Ibrahim), Pemimpin Ajaran Sesat (Datuk Seri Abdul Hadi Awang), Puas Aku Sekarang (Lim Guan Eng), Perosak Akhlak Saja (Elizabeth Wong) dan Pelawak Ala Senario (Mohamad Sabu).

Suara Kerdau pula mengambil pendekatan memperkenalkan calon BN dan melaporkan aktiviti mereka sekitar pilihan raya kecil ke-15 itu dan menjawab kritikan PAS.

Manakala Khabar Pahang lebih untuk menceritakan usaha pembangunan oleh kerajaan BN di negeri Datuk Bahaman itu.

Sementara itu, di pihak PAS pula kelihatan tidak begitu rancak dengan risalahnya berbanding BN. Bagaimanapun bahan yang diedarkannya kelihatan lebih ilmiah dan kurang beremosi.

Timbulnya 'buaya' dalam lautan tenang


Bermula dengan pengedaran Buku Jingga dan ringkasannya pada hari pertama kempen, PAS juga mengambil inisiatif mengeluarkan bertajuk Gerhana dalam Pemerintahan Umno/BN Negeri Pahang.

Buku setebal 53 halaman itu, yang juga dikenali sebagai "Buku Kuning" di kalangan petugas PAS bagaimanapun menghimpunkan semula Laporan Audit Negara terhadap agensi kerajaan di Pahang yang didakwa berlaku banyak kelemahan.

NONEMenyedari betapa getirnya undi Melayu di kawasan di mana 88.79 peratus pengundinya daripada kaum itu, PAS juga menerbitkan risalah menjelaskan 15 peristiwa yang menempelak Umno dan BN sebagai "memperlihatkan seolah-olah mereka tidak belajar adab dan tatasusila Melayu".

Ia antaranya menyenaraikan 15 'insiden' pemimpin Umno dan Raja-raja Melayu semenjak tahun 1920 lagi apabila pengasas Umno Datuk Onn Jaafar didakwa dibuang dari Istana Johor kerana mengkritik Sultan dalam isu harta.

Belum ada tabloid kelihatan dikeluarkan oleh pihak PAS, mungkin kerana mereka lebih bergantung kepaada ceramah yang diadakan saban malam bermula 26 Februari lalu apabila kedua-dua calon disahkan bertanding.

Bagaimanapun, memasuki hari keempat berkempen, 'kepanasan' itu dilihat mula naik ke permukaan apabila BN mula mendirikan lebih banyak papan besar ala papan iklan di pelbagai tempat strategik di jalan-jalan dalam kawasan seluas 273 km persegi itu.

Manakala PAS pula mula menyaingi lautan biru bendera BN dengan kehijauaan benderanya. Banyak lagi 'buaya' dalam lautan tenang timbul keluar ke permukaannya apabila tempoh berkempen masuk pusingan kedua tidak lama lagi.


Hata didakwa 'berniat jahat' terhadap Utusan
Hazlan Zakaria
Mac 1, 11
8:43pm


Ketua pengarang kumpulan Utusan Aziz Ishak hari ini mendakwa wartawan kanannya Hata Wahari mempunyai niat jahat terhadap akhbar tersebut.

Dakwaan itu ditimbulkan dalam siasatan dalaman ke atas Hata yang juga presiden Kesatuan Wartawan Kebangsaan (NUJ), ekoran kenyataan yang dibuat oleh wartawan berkenaan sebelum ini.

Hata berkata, Aziz mengakui bahawa dakwaan itu berdasarkan persepsi terhadapnya.

"Dia berkata ini semua berdasarkan persepsinya. (Aziz berkata) semua kenyataan yang saya keluarkan mempunyai niat jahat terhadap Utusan.

"Saya bukan cakap mengenai Utusan saja, tapi juga mengenai akhbar lain," kata Hata ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Hata juga berkata, Aziz tidak menjelaskan kenyataan yang didakwa menunjukkan "niat jahat" itu.

"Tapi dia tetap katakan, berdasarkan persepsi dia, saya ada niat jahat terhadap Utusan.

"Dia kata kenyataan saya bertentangan dengan polisi syarikat yang perlu menunjukkan aspirasi terhadap BN dan Umno dalam laporan beritanya," tambahnya.

Katanya, Aziz telah memberi kenyataan tersebut pagi ini dalam siasatan yang dijalankan di pusat latihan syarikat itu di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.

Utusan diwakili dua orang wakilnya yang menjalankan pendakwaan.

Hata berkata, beliau melakukan pemeriksaan balas ke atas Aziz dalam siasatan yang bersambung semula petang ini.

Hata mewakili dirinya dalam pendengaran hari ini memandangkan beliau dihalang untuk menggunakan khidmat wakil NUJ untuk pembelaan.

Aziz merupakan saksi pertama yang dipanggil dalam siasatan dalaman ke atas Hata hari ini.



Pekida nafi pasang kain rentang hentam PERKASA
Elissa Helmy
Mac 1, 11
6:01pm


Pertubuhan Kebajikan dan Dakwah Islamiah (Pekida) Jasin hari ini membuat satu laporan polis menafikan pihaknya terbabit dalam pemasangan kain rentang yang menghentam Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA).

Kain rentang itu tertera lambang Pekida dengan tulisan 'PERKASA baru setahun jagung, jangan nak jadi hero Melayu, sini Melaka bukan Kelantan'.

NONELaporan itu dibuat oleh Pengerusi Pekida Daerah Jasin, Datuk Abdul Rahim Abu di balai polis Merlimau kira-kira jam 12.30 tengahari tadi.

Abdul Rahim menyifatkan perbuatan itu sebagai satu fitnah untuk membangkitkan perasaan benci dan permusuhan terhadap PERKASA dan untuk melaga-lagakan ahli kedua-dua pertubuhan orang Melayu itu.

Katanya, kain rentang itu dipasang di hadapan Maybank Merlimau, hadapan stesyen minyak BHP Jalan Muar, Merlimau, Taman Debunga, di sebelah bilik gerakan pilihanraya Merlimau Timur dan di hadapan Merlimau Point.

"Pada 27 Februari lalu, lebih kurang jam 8 malam di Merlimau, saya telah dimaklumkan oleh Yang Dipertua PERKASA Melaka, Abd Rahim Osman mengenai kain rentang yang dipasang oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

"Pekida dan PERKASA merupakan badan bukan kerajaan (NGO) yang dianggotai orang Melayu dan Pribumi dan menjadikan matlamat kami
untuk menyatupadukan orang Melayu keseluruhannya. Kami bukan pendakyah. Ramai juga ahli kami dalam PERKASA.

"Kami membuat laporan untuk menyatakan fakta sebenar dan mahu pihak polis bertindak serta melakukan siasatan bagi mengenalpasti pihak yang bertanggungjawab menyebar dan memasang kain rentang tersebut," katanya.

NONEAbdul Rahim menyatakan demikian ketika ditemui di perkarangan Balai Polis Merlimau hari ini. Hadir sama ialah Abd Rahim Osman serta puluhan pengikut Pekida dan PERKASA.

Sementara itu, PERKASA Melaka juga turut membuat satu laporan polis di balai yang sama.

Ketika ditemui Abd Rahim berkata, PERKASA tidak ada sebarang masalah dengan mana-mana pertubuhan dan dalam konteks hubungan PERKASA-Pekida, kedua-dua pertubuhan itu adalah saudara se-Islam.

"Matlamat kami sama iaitu untuk agama, bangsa, negara dan tanahair dan kita tidak bertentangan, kita seiringan serta sehaluan.

"Ini adalah satu usaha tangan ghaib dan satu tindakan bacul yang dianggap bagaikan baling batu sembunyi tangan.

"Ini adalah satu perbuatan yang tidak baik dan bertujuan untuk melaga-lagakan antara ahli Pekida dan Perkasa," katanya.

Laporan polis itu adalah yang kedua dibuat PERKASA Melaka sepanjang kempen pilihan raya kecil DUN Merlimau. Laporan pertama dibuat pada 24 Februari lalu apabila ada pihak mengedarkan risalah yang mendakwa pertubuhan itu bertindak rasis.



Permintaan PIBG SMK Kerdau dilulus serta merta
Jimadie Shah Othman
Mac 1, 11
5:26pm


Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin meluluskan serta-merta permintaan ibu bapa dan guru bernilai jutaan ringgit bagi Sekolah Menengah Kebangsaan Kerdau hari ini.

Permintaan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) sekolah tersebut disampaikan oleh Timbalan Pengarah Pelajaran Pahang, Yahya Abidin ketika berucap di perjumpaan Muhyiddin dengan ibu bapa dan guru dalam parlimen Kuala Krau.

NONEMuhyiddin akur kepada kesemua permintaan itu, ataranya pembinaan blok tambahan bagi memuatkan bengkel kemahiran hidup dan makmal bernilai RM5 juta di sekolah berkenaan.

Bagaimanapun, untuk dewan baru, Muhyiddin meminta supaya ibu bapa tunggu terlebih dahulu.

"Antara bilik darjah dan dewan (mahu) mana dahulu?"

Hadirin menjawab: bilik darjah.

"Jadi, bilik darjah dululah. Dewan kemudianlah," kata Muhyiddin.

Sekolah itu juga akan diperluaskan dan dimasukkan dalam projek Rancangan Malaysia ke-10 (RMK10).

"Ada sekolah tersenarai ada yang tidak (dalam RMK10). Tetapi bila dah desak, kita masukkanlah," kata Muhyiddin sambil tersenyum.

Selain itu, Muhyiddin juga berjanji 18 sekolah di parlimen Kuala Krau akan diberikan peruntukan penyelenggaraan sebanyak RM1.9 juta.

NONEBagaimanapun, tambahnya, ia akan dibiayai oleh peruntukan Jabatan Perdana Menteri.

"Lepas itu bincang-bincanglah nak agihkan macam mana," katanya sambil disambut senyum lebar kira-kira 300 ibu bapa dan pendidik.

Sebelum itu, ketika Yahya membacakan satu persatu permintaan kepada Muhyiddin di pentas, kedengaran gelak-ketawa kecil daripada hadirin.

Mungkin ada yang menganggap permintaan jutaan ringgit itu amat besar atau mengambil kesempatan.

Tetapi seakan-akan dapat membaca fikiran itu, Yahya berseloroh: "Bila lagi (mahu minta)?"

Sekali lagi dewan gamat dengan tertawa hadirin.



Undi pos naik mendadak di Perak
Mac 1, 11 8:24pm


Sejumlah 8,470 nama pengundi baru pos telah dimasukkan dalam senarai pengundi di enam kerusi DUN di Perak tahun lalu - langkah yang didakwa oleh PKR negeri, bertujuan untuk menguntungkan Umno.

chan ming kai @ zeng min kai 02Timbalan pengarah pilihan raya PKR negeri, Chan Ming Kai (kanan)
berkata, jumlah teramai adalah dalam senarai pemilih di DUN Pangkor, yang diwakili oleh Menteri Besar, Datuk Seri Zambry Abd Kadir.

Menurut Chan, data dari Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang dikemaskini Disember lalu, menunjukkan kebanjiran 5,669 pengundi pos di DUN tersebut.

"Jumlah pengundi pos sekarang hampir setengah daripada 26,000 pengundi di situ," kata Chan, yang tidak memberikan data lengkap dalam pernyataannya.

Pada tahun 2008, Zambry memenangi kerusi dengan majoriti selesa 5,785 undi, menewaskan calon PKR, Pkhrazi @ Pakhrazi Muda, yang memperolehi 5,121 undi.

Kerusi Pangkor terletak dalam parlimen Lumut yang dimenangi calon BN, Datuk Seri Kong Cho Ha dari MCA - dengan majoriti tipis 298 pada 2008.

Menurut Chan, kebanjiran pengundi pos di Pangkor boleh menjejaskan peluang Pakatan Rakyat untuk merampas kerusi Lumut.

"Pertambahan (mendadak itu) benar-benar mengejutkan," katanya sambil bertanya bolehkah pangkalan tentera laut di Pangkor menampung jumlah yang begitu ramai.

Sedangkan data, katanya, menunjukkan hanya 368 telah dipindah keluar.

pertambahan undi pos di perakChan berkata, ada kemungkinan isteri/suami anggota tentera dikategorikan sebagai pengundi pos.

Sebagai contoh, katanya, 248 pengundi baru pos dimasukkan dalam senarai pemilih DUN Sungai Rapat.

Kerusi tersebut dimenangi calon BN, Hamidah Osman yang juga exco kerajaan negeri, dengan majoriti 636 undi.

"Jelas bahawa usaha-usaha tersebut adalah untuk manfaat Umno. Kerusi majoriti Cina, seperti Canning Garden, yang mempunyai sebuah kem tentera, tidak ada penambahan pengundi pos," kata Chan.





Tiada ulasan: