Selasa, 1 Mac 2011

KESUDAHAN KITA MATI...MASUK SYURGA ATAU NERAKA...TAPI JIKA JAHAT...SAMSENG..SAPU WANG RAKYAT..DAPAT WANG SECARA BATIL...BUAT AMALAN2 NERAKA..NERAKALAH


Sedarkan BN dengan pilih calon PAS

Hafis Baki

TEMERLOH, 1 Mac: Memilih calon PAS dalam pilihan raya kecil ini akan membuka mata pemimpin kerajaan negeri dan Pusat untuk membangunkan Kerdau dengan lebih baik lagi.

Demikian kata Naib Presiden PAS Datuk Tuan Ibrahim Tuan Man dalam sidang medianya dekat sini.

(Gambar: Tuan Ibrahim berbincang dengan Dr Dzulkefli dan Abdul Wahid menjelang sidang media harian)

Katanya, memilih calon PAS untuk pilihan raya kecil ini tidak akan merugikan apa-apa kepada BN atau Umno kerana ia sekejap sahaja menjelang pilihan raya umum.

"Sudah pasti, kerajaan akan memberikan perhatian penuh kepada Kerdau kerana takut kalah juga dalam pilihan raya umum nanti dengan membangunkan kawasan ini dan dengan itu rakyat Kerdaulah yang untung," katanya.

Kata beliau, wakil PAS yang akan berperanan sebagai pembangkang dalam DUN akan lebih berfungi menjadi pemantau dan menegur salah laku kerajaan dalam menguruskan negeri yang di pimpin oleh Datuk Seri Adnan Yaakub sebagai Menteri Besar itu.

Katanya, di bawah Adnan pentadbiran negeri Pahang penuh dengan kebejatan dan ketempangan pengurusan sehingga negeri itu bergelut dengan bermacam masalah.

Tuan Ibrahim yang juga Pesuruhjaya PAS Pahang ketika menyangkal dakwaan Adnan kononnya PAS tidak ada isu dalam PRK ini berkata, kerajaan negeri Pahang di bawah Adnan berhadapan dengan saman berjumlah hampir RM300 juta oleh syarikat-syarikat balak atas dakwaan perlanggaran perjanjian kontrak.

"Wakil BN sudah pasti tidak akan menegur perkara-perkara seperti ini, lebih-lebih lagi kalau wakil dalam DUN itu bekas pembantu kepada Menteri Besar," katanya dalam sidang media di markas besar PAS Kerdau hari ini.

(Gambar: Tuan Ibrahim di kawasan PPAR yang terbengkalai)

Dalam konteks Kerdau pula kata beliau, tindakan rakyat di situ memilih calon PAS akan memberi impak yang baik kepada pembangunan di Kerdau yang selama ini terpinggir dari arus pembangunan.

Beliau memberi contoh DUN Triang yang dimenangi pembangkang (DAP) sejak beberapa penggal lalu, lebih membangun berbanding DUN-DUN lain sekitarnya yang di menangi BN.

"Rakyat di sana menikmati kemudahan asas yang lebih baik, pembangunan yang rancak dan aktiviti ekonomi mereka berkembang," kata beliau.

Tuan Ibrahim menyifatkan pemimpin BN tidak mengambil berat masalah melibatkan rakyat di kawasan-kawasan yang mereka menangi.

Beliau mendedahkan bagaimana dalam DUN Kerdau sendiri terdapat janji pemimpin BN yang tidak dikotakan walaupun sudah melampaui puluhan tahun seperti janji untuk menyelesaikan masalah air di kampung Orang Asli Paya Sendayan.

"Janji itu dibuat ketika pilihan raya kecil Sanggang (ketika itu Kerdau dalam DUN Sangang) pada tahun 2000, tapi sehingga hari ini Orang Asli di sana masih bergelut dengan masalah air.

"PRK kali ini Perdana Menteri terpaksa sekali lagi datang menjanjikan peruntukan RM9.25 juta untuk menaiktaraf loji air di Batu Sawar bagi mengatasi masalah air di sana," kata beliau.

Selain itu Tuan Ibrahim turut mendedahkan butiran sebuah projek perumahan untuk rakyat dalam DUN Kerdau yan terbengkalai sejak 20 tahun lalu.

(Gambar: Lihatlah keadaan rumah PPAR ini, kata Tuan Ibrahim kepada Dr Dzulkefli Ahmad ketika melawat projek terbengkalai itu)

Pihak media kemudiannya di bawa untuk melihat sendiri projek tersebut yang terletak di Paya Taram dalam program tinjauan isu-isu di Kerdau yang di susun oleh PAS.

Seperti mana pilihan raya -pilihan raya sebelumnya, sekali lagi pemimpin BN iaitu Ahli Parlimen Kuala Krau, Datuk Ismail Said mengumumkan telah meluluskan RM2.2 juta bagi membaiki semula perumahan yang dimiliki Perbadanan Setiausaha Kerajaan Pahang itu.

Penduduk Kerdau pertama kali mendengar janji pemimpin BN untuk menyelesaikan masalah perumahan tersebut pada tahun 1990 - ketika pilihan raya umum ke-8

Projek perumahan untuk rakyat di Paya Taram mengandungi 198 unit rumah teres setingkat dengan ukuran 6 meter x 9.3 meter dan mula dibina pada 1988 tetapi projek berkenaan terbengkalai beberapa tahun kemudian sebelum sempat siap.

Lebih mengecewakan lagi, projek kerajaan negeri itu telah diserahkan kepada bank dan pembeli terpaksa memohon pinjaman sehinggalah harga tawaran asal RM25,000 sebuah rumah telah meningkat kepada RM35,000 bagi lot biasa manakala harga bagi lebihan lot dikira sebanyak RM2.50 bagi setiap sekaki persegi.


Interlok: Bertenang, anjur dialog rasional

Harakahdaily

KUALA LUMPUR, 1 Mac: Enam NGO menyeru supaya suatu penyelesaian rasional yang segera diambil sebelum terlewat berhubung novel Interlok demi kepentingan kesejahteraan negara, keharmonian antara kaum dan khasnya kepentingan pelajar.

Demikian dinyatakan Pusat Pembangunan Kebudayaan LLG (LLG), National Interlok Action Team (Niat), Dewan Perhimpunan Cina KL dan Selangor (KLSCAH), Seniman Paksi Rakyat (Paksi), Budayawan Bertindak, Suara Rakyat Malaysia (Suaram) dalam kenyataan bersama, hari ini.

“Kami juga sebulat suara menggesa supaya semua pihak, baik kerajaan, parti-parti politik maupun pelbagai organisasi yang mewakili pelbagai kaum di negara kita, menghadapi dan menangani kemelut ini dengan penuh kewarasan dan bijaksana,” ujar mereka.

Untuk mencapai tujuan itu, kata mereka semua pihak mestilah duduk semeja, bergabung tenaga untuk mencari penyelesaian dengan penuh kesabaran, hikmah dan bertanggungjawab.

Untuk mencari kejernihan itu, semua pihak perlulah segera bertenang, agar seluruh isu ini dapat ditangani dengan dada yang tenteram dan kepala yang dingin.

“Dalam konteks ini, kami menyeru agar pemimpin-pemimpin pelbagai pihak yang terlibat, segeralah tampil untuk meredakan keadaan,” kata mereka lagi.

Kenyataan itu menambah, sebagai pemimpin bertanggungjawab kepada massa yang mereka pimpin, maka mereka hendaklah segera menyeru para pengikutnya supaya bertenang dan mengetepikan segala sentimen yang tidak diingini.

“Untuk membawa mesej bahawa yang waras itu jauh lebih unggul dan perlu disemai dalam kalangan masyarakat, oleh itu mestilah diutamakan, maka kami telah memutuskan suatu forum terbuka terdiri daripada penulis-penulis dan budayawan pelbagai kaum diadakan pada masa terdekat, sebagai inisiatif bersama untuk mengupas hakikat yang tersirat mengikut pendekatan yang tersebut di atas,” ujar kenyataan itu lagi.

Berikut adalah kenyataan penuh mereka.

Sebagai satu kumpulan NGO pelbagai kaum, kami yang terdiri daripada LLG, Niat, Suaram, KLSCAH, Paksi dan Budayawan Bertindak dalam dialog tertutup di Pejabat LLG di Bangunan UCST, Kuala Lumpur pada malam 24 Februari 2011:

Menyedari sepenuhnya hakikat bahawa cadangan Interlok dijadikan buka teks KOMSAS Tingkat 5 (1), telah tersasar menjadi kontroversi yang begitu rumit dan meresahkan, seolah-olah kita telah mencapai jalan buntu.

Demi kepentingan kesejahteraan negara, keharmonian antara kaum, dan khasnya kepentingan pelajar, kami dengan ini menyeru supaya suatu penyelesaian rasional yang segera diambil sebelum terlewat.

Kami juga sebulat suara menggesa supaya semua pihak, baik kerajaan, parti-parti politik maupun pelbagai organisasi yang mewakili pelbagai kaum di negara kita, menghadapi dan menangani kemelut ini dengan penuh kewarasan dan bijaksana.

Untuk mencapai tujuan itu, semua pihak mestilah duduk semeja, bergabung tenaga untuk mencari penyelesaian dengan penuh kesabaran, hikmah dan bertanggungjawab.

Untuk mencari kejernihan itu, semua pihak perlulah segera bertenang, agar seluruh isu ini dapat ditangani dengan dada yang tenteram dan kepala yang dingin.

Dalam konteks ini, kami menyeru agar pemimpin-pemimpin pelbagai pihak yang terlibat, segeralah tampil untuk meredakan keadaan. Sebagai pemimpin bertanggungjawab kepada massa yang mereka pimpin, maka mereka hendaklah segera menyeru para pengikutnya supaya bertenang dan mengetepikan segala sentimen yang tidak diingini.

Untuk membawa mesej bahawa yang waras itu jauh lebih unggul dan perlu disemai dalam kalangan masyarakat, oleh itu mestilah diutamakan, maka kami telah memutuskan suatu forum terbuka terdiri daripada penulis-penulis dan budayawan pelbagai kaum diadakan pada masa terdekat, sebagai inisiatif bersama untuk mengupas hakikat yang tersirat mengikut pendekatan yang tersebut di atas.

Kami juga bersama-sama mengecam tindakan penangkapan peserta perhimpunan aman Parti Hak Asasi Manusia (HRP) pada 27hb Feb 2011 di KLCC kerana telah mencabul hak kebebasan bersuara mereka.

2. Isu Pokok yang telah dibangkitkan

Niat (National Interlok Action Team) misalnya membangkitkan hakikat bahawa novel Interlok ini tidak memenuhi semangat yang telah diseru oleh Nabi Muhammad s.a.w. dalam khutbah perpisahannya bahawa tidak ada satu bangsa pun yang lebih mulia atau hina kerana latar belakang keturunannya.

Di samping itu novel ini gagal memenuhi kriteria-kriteria yang telah ditetapkan di bawah panduan penulisan buku teks KBSM, Jabatan Sastera, Dewan Bahasa dan Pustaka dan juga bertentangan dengan Falsafah Pendidikan Negara.

Mengikut NIAT lagi, novel Interlok ini tidak sesuai dijadikan teks sastera di sekolah menengah kerana sifatnya yang menghina, mengelirukan/tidak tepat faktanya, menyalahi nilai-nilai agama dan juga budaya sesetengah kaum di negara ini.

Paksi dan Budayawan Bertindak menegaskan sekali lagi bahawa karya kreatif seperti novel tetaplah karya kreatif dan oleh kerana itu, mestilah dilihat sedemikian. Namun begitu, akibat sepak terajang hodoh politik yang melampaui batas-batasnya yang waras terhadap novel ini, Paksi dan Budayawan Bertindak berpendapat bahawa masalah yang timbul sekarang ini sudah berada di luar kawalan pemahaman sastera dan budaya semata-mata.

Berdasarkan hakikat ini, maka Paksi dan Budayawan Bertindak menggesa seluruh warga sastera dan budaya tanpa mengira bangsa, agama dan warna kulit dan juga fahaman politiknya supaya segera bangun dan bersatu menentang tindakan campur tangan politik dalam isu ini.

LLG dan juga KLSCAH berpendapat oleh kerana novel ini khusus menggambarkan sejarah imigran, dan penulisnya cuba melalui interaksi tiga keluarga (iaitu keluarga Seman, keluarga Cing Huat dan keluarga Maniam) untuk mensimbolikkan hubungan tiga kaum besar di negara ini dengan persembahan yang agak stereotaip, justeru keabsahan sejarahnya agak diragui. Tambahan pula banyak kelemahan dan nilai-nilai negatif ketiga-tiga kaum tersebut telah disentuh, maka sudah barang tentu mudah sekali menimbulkan kontroversi memandangkan sentimen perkauman di negara kita sekarang masih tebal. Justeru itu, kedua-dua NGO ini berpendapat bahawa novel ini sama sekali tidak sesuai untuk dijadikan buku teks.

Demi kesejahteraan dan masa depan negara, LLG dan KLSCAH menyeru agar semua pihak berlapang dada dan waspada dengan pendirian masing-masing agar tidak diperalat oleh pihak tertentu. Sehubungan itu, ‘sikap tegas’ yang terlalu emosional hendaklah dielakkan, agar segala sentimen yang tidak diingini bisa digantikan dengan kewarasan menangani isu sulit ini semata-mata berasaskan kepada penilaian sama ada karya terbabit dapat memenuhi kriteria-kriteria yang sedia wujud untuk memilih sebuah buku teks menurut permintaan pendidikan dan kepentingan pelajar.



Umno terdesak, ganggu ceramah PAS

Khairil Abdul Rahim
TEMERLOH, 1 Mac: Umno disifatkan makin terdesak dalam kempen Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (Dun) Kerdau apabila bertindak mengganggu ceramah PAS setelah ceramah dianjurkan parti itu tidak mendapat sambutan.

Ketua Pemuda PAS Pahang, Suhaimi Saad, berkata sudah dua malam berturut-turut ceramah anjuran PAS di Jengka 23 telah diganggu oleh pihak parti tersebut.

“Malam kelmarin semasa ceramah Mohammad Sabu, markas Umno yang berada tidak berapa jauh dari kawasan PAS telah memasang lagu dan berkaraoke sekuat-kuatnya sehingga mengganggu kira-kira seribu pendengar yang hadir.

“Malam tadi ceramah Bob Lokman yang dihadiri kira-kira seribu orang pula diganggu oleh tidak kurang 10 orang pemuda yang bermotosikal dengan membuat bising di kawasan ceramah yang mendapat permit polis.

“Saya difahamkan di markas mereka juga ada satu ceramah oleh pemimpin Umno, tapi oleh kerana kurang mendapat sambutan berbanding program PAS, mereka arahkan anak muda datang mengganggu,” ujarnya.

Menurut Suhaimi, selepas beberapa pemuda PAS menghampiri penunggang motosikal berkenaan, mereka pun lari dan kemudian datang lagi mengganggu.

DUN Kerdau mempunyai 13 pusat mengundi termasuk tiga kawasan Felda. Pemuda PAS Pahang menjadikan Jengka 23 sebagai pusat operasinya.

Tambah Suhaimi, selama ini tema kempen oleh calon PAS ialah berkasih sayang dan menolak provokasi, tetapi diambil kesempatan oleh Umno untuk menimbulkan provokasi dan suasana yang tidak selesa kepada penyokong PAS.

“Kita masih punya beberapa hari lagi untuk berkempen dan saya harap pihak berkuasa tidak berdiam diri kerana kita tidak mahu berlaku suasana yang tidak harmoni atau kekecohan dalam kempen pilihan raya ini,” katanya kepada Harakahdaily.



5,669 undi pos bertambah di Dun diwakili Zambry
Harakahdaily

PETALING JAYA, 1 Mac: Timbalan Pengarah Pilihanraya PKR Perak, Chan Ming Kai telah mendedahkan kemasukan pengundi pos besar-besaran di kawasan-kawasan Dun diwakili Umno BN di Perak pada tahun 2010.

Bercakap dalam sidang media mingguan parti di sini, hari ini, beliau memberi contoh, di Dun Pangkor yang diwakili Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir telah menerima kemasukan 5,669 pengundi pos berbanding hanya 368 yang keluar pada 2010.

Katanya, bilangan pengundi pos kini mencapai hampir separuh daripada jumlah 26,000 pengundi di Dun Pangkor yang merupakan sebahagian daripada Parlimen Lumut.

Katanya, calon PKR tewas hanya 298 undi di Parlimen Lumut kepada calon MCA BN pada Pilihan Raya Umum 2008.

Ming Kai juga menjangkakan Umno akan memberikan tumpuan untuk menambah pengundi pos di Dun Sungai Rapat yang diwakili oleh Exco Kanan, Hamidah Osman yang hanya menang tipis 636 undi dengan calon PAS.

Katanya, pada 2010 sebanyak 248 pengundi pos masuk ke Dun itu.

“Usaha ini jelas untuk memberi manfaat kepada Umno. Kawasan-kawasan majoriti Cina seperti Canning Garden yang juga mempunyai kem tentera tidak pula melihat pertambahan undi pos,” katanya.

Beliau yang juga Adun Simpang Pulai khuatir wujud penyalahgunaan undi pos dan meminta SPR serta Kementerian Pertahanan menjelaskan perkembangan itu.

Selain Pangkor, pertambahan ketara pengundi pos ialah di Dun Kamunting yang menerima 1,102 berbanding keluar 146, Temenggor (masuk 690, keluar 38), Pengkalan Hulu (masuk 506, keluar 117), Chenderiang (masuk 255, keluar 31) dan Sungai Rapat (masuk 248, keluar 31).


Ekoran laporan PAS, SPRM janji siasat Ali Rustam
Hazayani Zakaria

JASIN, 1 Mac: PAS Melaka mahu Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mengotakan janjinya untuk tidak “pilih bulu” dalam siasatan berhubung dakwaan salah guna wang zakat untuk membina kompleks Majlis Agama Islam Melaka (Maim) oleh kerajaan negeri.

Timbalan Pesuruhjaya PAS negeri, Adly Zahari memberitahu, beliau telah dipanggil SPRM semalam untuk memberikan keterangan berhubung laporan yang dibuat Rabu lalu mengenai perkara itu.

Beliau memberi keterangan beserta bukti-bukti kepada SPRM dari jam 9 pagi hingga 12 tengahari semalam.

Adly berkata, selepas mengambil semua keterangannya, pihak SPRM berjanji untuk menyiasat secara menyeluruh tanpa mengira jawatan mengenai dakwaan salah guna wang zakat berjumlah RM13.85 juta itu, termasuk menyiasat Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam.

“Janji daripada SPRM, mereka akan telus untuk siasat dakwaan ini, tak pilih bulu dan akan siasat dari atas sampai ke bawah.

“Jadi harap SPRM dapat kotakan janji. Saya sendiri akan pergi ke SPRM dari semasa ke semasa untuk mengetahui perkembangan siasatan yang dibuat,” kata beliau pada sidang media di Markas Induk PAS PRK Merlimau, dekat sini, hari ini.

Laporan yang dibuat itu membabitkan empat perkara iaitu penggunaan wang zakat RM13.85 juta oleh kerajaan negeri, penyerahan hak milik tanah Maimn kepada Regal Merger Sdn Bhd (RMSB) walaupun kontrak telah tamat, penjualan tanah oleh RMSB kepada pihak ketiga dan keengganan Maim mengambil tindakan terhadap RMSB.

Kegagalan Ali Rustam sebagai pengerusi Maim menguruskan tanah berkenaan telah mengakibatkan kerugian kepada Maim.

Projek pembangunan secara usahasama dengan RMSB telah gagal kerana RMSB telah mengingkari perjanjian dengan tidak membina kompleks Maim sehingga tamat tempoh perjanjian pada bulan Jun 2004.

Kegagalan penguatkuasaan perjanjian projek usahama ini telah mengakibatkan Maim mendahulukan wang zakat untuk membina kpmpleksnya.


Umno BN diminta hentikan politik samseng
Hazayani Zakaria

JASIN, 1 Mac: PAS sekali lagi mengingatkan Umno BN agar menghentikan sebarang provokasi dan berkempen secara sihat di Merlimau.

Ketua Penerangan PAS Pusat, Idris Ahmad mengingatkan demikian ekoran penemuan beberapa kain rentang berunsur fitnah terhadap PAS di sekitar kawasan ini awal pagi tadi.

Kain rentang fitnah itu bertulis "PAS Melaka menyokong penuh fahaman pluralisme agama Datuk Seri Anwar Ibrahim" dengan gambar Anwar dan "Undi PAS masuk syurga" dengan gambar Tuan Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat.

"Petugas kita jumpa banner ni pagi tadi berhampiran lampu isyarat Merlimau pasir dan depan Politeknik kononnya kita yang buat.

"Kita harapkan mereka hentikan kerja ini dan bertanding secara sihat. Kita bagi peringatan, bertanding dalam bentuk yang sihat," kata beliau pada sidang media di markas induk PAS, dekat sini hari ini.

Selain itu, Timbalan Pesuruhjaya 1 PAS Melaka, Adly Zahari juga mengingatkan perkara yang sama berikutan tindakan cuba membakar pentas ceramah DAP dan cermin kereta yang diletakkan di hadapan bilik gerakan DAP dekat sini dipecahkan awal pagi tadi, dipercayai dilakuakn oleh Umno BN.

"Kita minta Umno BN hentikan politik samseng. Sebelum ini ada cubaan bakar pentas DAP, awal pagi tadi cermin kereta yang diletakkan di hadapan bilik gerakan DAP dipecahkan.

"Kita minta perbuatan ini dihentikan sebelum PAS sendiri mengambil tindakan kepada mereka yang buat perkara ini. Kita minta pihak polis tegas, SPR tegas, dan BN jangan buat provokasi," katanya.

Tambahnya, provokasi sedemikian hanyalah cubaan menakut-nakutkan pengundi agar tidak memilih Pakatan Rakyat.

"Politik samseng ini sudah mula digerakkan Umno untuk menakut-nakutkan rakyat seolah-oleh akan berlaku perkara buruk. Kita tak mahu dalam sistem demokrasi rakyat ditakutkan begini," katanya.

Awal pagi tadi, petugas di bilik gerakan DAP dekat sini menyedari kereta penduduk setempat yang diletakkan di hadapan bilik gerakan dipecahkan cerminnya (kanan).

Sehubungan itu, ketua publisiti DAP yang juga Adun Ayer Keroh, Khoo Poay Tiong menasihatkan pemilik kenderaan berkenaan membuat laporan polis.

Khoo yang ditemui selepas itu menyatakan rasa kesal dengan tindakan jahat yang menakutkan pengundi itu.

"Kita amat kesal dengan perbuatan ini. Jika Umno BN benar-benar yakin mereka boleh menang besar di sini, kenapa guna taktik kotor? Bertandinglah dengan baik," katanya.


Kenapa Zambry takut isytihar harta
Harakahdaily

IPOH, 1 Mac: Dewan Pemuda PAS Negeri Perak (DPPN Pk) kesal komen yang telah diberikan oleh Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir di atas saranan mengisytiharkan harta semua Exco Kerajaan Negeri Perak.

Naib ketuanya, Salman Saleh berkata, ini sepertimana langkah Kerajaan Negeri Selangor bagi memberikan peluang kepada seluruh rakyat untuk menilai sendiri kedudukan sebenar harta setiap Exco Kerajaan Negeri tersebut.

Sepatutnya, kata beliau Zambry sebagai orang nombor satu menunjukkan contoh yang baik dikalangan semua Exco Kerajaan Negeri serta sebagai bukti bersihnya setiap Exco sedia ada.

“Siapakah yang mentadbir kerajaan negeri sekarang?

“Kenapa cuba memburukkan orang lain sedangkan perkara tersebut adalah untuk menunjukkan ketelusan kerajaan negeri,” ujarnya dalam satu kenyataan di sini.

Katanya, DPPN Pk kesal sikap berdalih Zambry di dalam perkara itu.

Justeru, DPPN Pk mendesak agar Zambry dan semua exco mengisytiharkan harta mereka dengan segera.

Menurutnya, berdasarkan maklumat terkini dikatakan seorang Exco Kerajaan Negeri sedang disiasat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), sepatutnya Zambry berusaha membersihkan imej mereka dengan mengisytiharkan harta.

“Tetapi Datuk Seri Zambry bersikap angkuh dan tidak mengambil ikhtibar langsung,” ujarnya lagi.

DPPN Pk, tegasnya memberikan tempoh seminggu kepada Zambry untuk mengisytiharkan harta beliau dan seluruh Exco Kerajaan Negeri.

Tambahnya, jika Zambry dan Exco Kerajaan Negeri gagal mengemukakan atau mengisytihar harta untuk dinilai oleh rakyat, maka memang benarlah persepsi yang berlegar di kalangan rakyat ketika ini bahawa kepimpinan Barisan Nasional (BN) adalah di kalangan mereka yang tidak bersih.

Tiada ulasan: