Selasa, 1 Februari 2011

NAK CITER PASAL ISLAM BOLEH..LIHAT DULU DIRI.. ISTERI DAN ANAK2 SERTA MENANTU2..ADAKAH MENGAMAL ISLAM SECARA TOTAL

Dr M: Islam Nik Aziz lebih teruk dari Islam nasionalis
Jan 31, 11 7:10pm


Bekas perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad menyifatkan kepercayaan agama Mursyidul Am PAS Datuk Nik Aziz Nik Mat - yang disebutnya sebagai 'Islam Nik Aziz' - lebih teruk daripada 'Islam nasionalis'.

"Sesungguhnya Islam Nik Aziz lebih teruk dari Islam nasionalis," kata Dr Mahathir.

Beliau rela mempertahankan (menteri mentor Singapura) Lee Kuan Yew dengan menganggap cadangan Lee Kuan Yew supaya orang Islam Singapura tidak terlalu kuat berpegang kepada ajaran Islam adalah tidak seburuk dari Islam nasionalis Melayu."

Sehubungan itu, Dr Mahathir berkata, bayangkan sahaja pendekatan Islam bawah pemerintahan Nik Aziz ketika beliau duduk sebaris dengan pemimpin lain dalam Pakatan Rakyat seperti Lim Guan Eng (setiausaha agung), Karpal Singh (pengerusi) dan Lim Kit Siang (penasihat).

"Jika pendapat rakan bukan Islam Nik Aziz menuntut supaya amalan ajaran Islam dilonggarkan, Nik Aziz mungkin bersetuju kerana Islam nasionalis lebih teruk daripada Lee Kuan Yew," sindir Dr Mahathir.

Pada 27 Januari lalu, Utusan Malaysia juga melaporkan Nik Aziz mengeluarkan kenyataan itu dengan membandingkan dengan sikap segelintir orang Melayu di negara ini yang membuang sama sekali Islam dan mengambil pendekatan nasionalisme.

Melayu pecah tiga

Menulis di blognya hari ini, Dr Mahathir berkata, hasil perjuangan nasionalisme Melayulah banyak nilai Islam diterapkan dalam pemerintahan jika dibanding dengan pengamalan di zaman British yang mana ramai pembesar Melayu minum arak, pekerja Melayu minum todi dan ramai yang tidak sembahyang.

"Teruk sangatkah orang nasionalis ini dalam mengamal ajaran Islam?" soal Dr Mahathir lagi.

Beliau juga sebaliknya membidas menteri besar Kelantan itu dan PAS yang hasil terbesarnya didakwa memecahbelahkan orang Islam di negara ini, termasuk melalui penubuhan parti Islam itu sendiri.

Sokongan kepada parti Melayu Semangat 46 suatu masa dulu, juga menyebabkan orang Melayu berpecah menjadi tiga.

"Tidak cukup dengan ini Nik Aziz sanggup bekerja keras dengan DAP untuk menubuh Pakatan. Bahawa dahulu PAS mendakwa kerjasama Umno dengan orang bukan Islam menjadikan mereka kafir dilupakan sahaja kerana ingin menjadikan Pakatan musuh Umnoyang kuat.

"Dengan cara ini Nik Aziz menentukan kali ini perpecahan orang Melayu Islam kepada tiga pasukan yang lemah menjadi kekal," coret Dr Mahathir sambil menambah ajaran bahawa orang Islam itu bersaudara tidak dihiraukan oleh Nik Aziz.


RON97 naik 10 sen lagi
Jan 31, 11 7:29pm


Harga petrol RON97 akan dinaikkan 10 sen berkuatkuasa tengah malam ini menurut satu sumber industri.

Dengan kenaikan itu, harga petrol RON97 akan meningkat menjadi RM2.50 seliter (RM2.40 sebelumnya).

Ini merupakan kenaikan harga yang keempat berturut-turut bagi petrol RON97.

Kenaikan harga ini juga dilakukan sehari selepas pilihan raya kecil DUN Tenang yang berlangsung semalam.

Semenjak tahun lalu, harga RON97 mula dinaikkan kepada RM2.15 pada 2 November, RM2.30 pada 1 Disember dan terus meningkat kepada RM2.50 pada 4 Januari tahun ini.

Harga bagi petrol RON97 yang banyak digunakan oleh kenderaan berkuasa tinggi, tidak ditetapkan kerajaan kerana ia diapung mengikut pasaran minyak dunia semasa.

Apungan itu diperkenalkan tahun lalu dan satu gred baru petrol RON95 turut diperkenalkan.

Harga bagi RON95 kini ditetapkan pada kadar RM1.80 seliter.

Pengurangan subsidi bagi bahan keperluan seperti petrol telahpun mula diperkenalkan melalui Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (PEMANDU) sejak awal tahun lalu.

Badan berkenaan ditubuhkan bagi mengurangkan beban subsidi negara.


40,000 dipindahkan, 3 maut akibat banjir
Jan 31, 11 10:49pm


Banjir yang bertambah buruk mengorbankan tiga nyawa hari ini serta turut merosakkan harta benda dan menyebabkan beribu-ribu orang dipindahkan.

Pusat-pusat pemindahan mangsa banjir dibuka hari ini di Johor, Melaka, Negeri Sembilan, Pahang dan Sabah.

NONEDua mangsa yang terkorban melibatkan kejadian banjir di Johor manakala satu lagi kes kematian akibat banjir berlaku di Melaka.

Di Johor Bahru, Rohani Ismail, 51, meninggal dunia apabila kereta yang dipandu mangsa itu dihanyutkan air di kawasan ladang sawit Chaah di Km 145 Jalan Johor Bahru-Seremban pada kira-kira jam 7 petang semalam.

Dalam kejadian berasingan, Aw Yoke Lin, 53, dari Taman Pelangi terbunuh apabila kenderaan pacuan empat roda yang dipandunya dihanyutkan air ke dalam sebuah sungai di Kampung Rahmat, Kulaijaya pada kira-kira jam 9 malam semalam.

NONEDi Melaka, seorang pengawal keselamatan sebuah loji rawatan air di Kampung Chinchin, Jasin menjadi korban pertama banjir di negeri itu.

Ketua polis Jasin DSP Che Suza Che Hitam berkata mangsa dilaporkan terjatuh ke dalam loji itu pada jam 10 pagi ini.

Mayat mangsa ditemui pasukan penyelamat pada kira-kira jam 1.30 petang.

Sementara itu, lebih 40,000 terpaksa meninggalkan kediaman mereka manakala jalan-jalan utama ditutup apabila sungai melimpah di negeri-negeri berkenaan.

Beberapa perkhidmatan tren ke selatan dan timur Semenanjung turut dibatalkan hari ini akibat banjir dan tanah runtuh antara Bahau dan Tampin di Negeri Sembilan hingga ke Kluang, Johor.

Jabatan Meteorologi meramalkan hujan akan berterusan sehingga Selasa.

- Agensi


Tenang: Persoalan sukar DAP kepada MCA
Jan 31, 11 5:21pm


Walaupun pedih dengan kekalahan calon PAS Normala Sudirman dalam pilihan raya kecil tenang, pemimpin popular DAP Lim Kit Siang berkata, terdapat persoalan yang sukar harus dijawab oleh Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek.

NONE"Adakah Chua mempunyai keberanian politik untuk memberitahu Umno bahawa pertambahan sokongan masyarakat Cina (kepada Pakatan Rakyat) bukan kerana hudud atau negara Islam tetapi dasar Pakatan untuk perubahan, keadilan, demokrasi dan kemajuan?

"Atau beliau akan terus menyalahtafsrikan dan meyimpangkan kehendak politik dan harapan pengundi Tenang dengan terus menipu dengan dakwaan palsu bahawa peningkatan 65 peratus pengundi Cina kepada calon Pakatan sebagai menyokong hudud dan negara Islam? soal Lim.

Dalam satu kenyataan hari ini, anggota parlimen Ipoh Timur itu menambah, ketika MCA bermegah dengan kemenangan di tiga daripada empat kawasan majoriti Cina, Dr Chua gagal menyedari bahawa hanya 35 peratus memilih BN walaupun tempat itu dianggap taman permainannya sendiri.

Chua merupakan bekas ahli parlimen Labis - tempat letaknya Tenang - sebelum memberikan kerusi itu kepada anaknya Chua Tee Yong.




Hadi: PAS Tewas dalam demokrasi berat sebelah
Jan 31, 11 3:37pm


Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang berkata, walaupun keputusan Tenang tidak menyebelahi mereka, pilihan raya kecil itu menjadi "kunci semangat juang" untuk melakukan perubahan
menyeluruh terhadap sistem demokrasi yang berat sebelah.

Sehubungan itu, Abdul Hadi berkata, pihaknya akan merangka strategi berkesan bagi meningkatkan keupayaan gerak sambil mendesak ke arah pilihan raya yang bebas dan telus.

ceramah selamatkan malaysia pas shah alam 090111 hadi awang"Untuk kesekian kalinya kita berhadapan dengan Umno-BN yang menggerakkan jentera kerajaan dengan bajet yang tidak terbatas, media berat sebelah yang masuk di tiap-tiap buah rumah, dan peraturan pilihan raya yang tidak berasaskan suasana pertandingan di lapangan yang sama rata.

"Oleh yang demikian, usaha menggerakkan massa menerusi saluran parti politik dan NGO akan terus dilaksanakan agar demokrasi yang tulen dapat ditegakkan," katanya.

Semalam, dalam pilihan raya kecil Tenang, calon PAS Normala Sudirman tewas kepada calon BN Mohd Azahar Ibrahim dengan majoriti 3,707 undi. Normala memperolehi 2,992 undi manakala Azahar memperolehi 6,699 undi.

Dalam satu kenyataan hari ini, Abdul Hadi menegaskan bahawa demokrasi tulen tidak kepada perubahan cetakan kertas dan kotak undi semata-mata.

Sebaliknya, tambah anggota parlimen Marang itu, ia antaranya bertitik tolak dari peraturan pilihan raya yang adil, media yang bebas, persekitaran kempen tanpa sogokan dan ugutan serta projek pembangunan melimpah ruah semasa tempoh berkempen.




Guan Eng: Calon tak menang, tak tewas
Susan Loone
Jan 31, 11
1:26pm


Ketua Menteri Pulau Pinang Lim Guan Eng mempunyai analisis 'ganjil' berhubung keputusan pilihan raya kecil Tenang semalam.

"Pemenang dan si kalah bukanlah calon tetapi orang lain," kata setiausaha agung DAP itu.

lim guan eng commenting on rci and pppaDi pihak BN, pemenang sebenar adalah Menteri Besar Johor Abdul Ghani Othman yang berjaya menunjukkan kebolehan dan kemampuannya, kata Lim dalam sidang media di Komtar hari ini.

"Manakala pihak yang kalah bukan calon PAS tetapi... kamu tahulah," tambahnya.

Apabila ditanya tentang pihak yang dimaksudkannya itu, beliau masih enggan menyatakannya.

"Dalam hati, kamu tahulah siapa dia," katanya Lim lagi, dipercayai merujuk kepada kemampuan MCA di kawasan Cina di Labis.


NGO curiga Internet dikawal untuk hadapi p'raya
Jan 31, 11 5:58pm


Sekumpulan NGO hari ini menyuarakan rasa curiga terhadap usaha terbaru kerajaan memperkenalkan kawalan ke atas Internet melalui peluasan skop Akta Mesin Cetak dan Penerbitan (PPPA).

Langkah kawalan itu dikhuatiri mempunyai tujuan politik tertentu memandangkan ia diumumkan ketika negara sedang menghadapi kemungkinan berlakunya pilihan raya umum pada tahun ini, menurut satu kenyataan yang dikeluarkan Pusat Kewartawanan Bebas Malaysia (CIJ Malaysia) hari ini.

"(Ini) kerana Internet dikatakan faktor penyumbang kepada keputusan pilihan raya (BN) yang paling teruk dalam empat dekad pada tahun 2008.

"Malah, kerajaan persekutuan nampaknya mencontohi negara (Singapura) di mana kerajaan yang dipimpin Parti Tindakan Rakyat meningkatkan gangguan dan kawalan terhadap media dalam talian menjelang pilihan raya," kenyataan itu dipetik.

Kumpulan berkenaan berpendapat, langkah menyekat ruang Internet itu "amat mengerikan" sekiranya peruntukannya turut meliputi penerbitan dalam talian.

"Menteri dalam negeri (Datuk Seri) Hishammuddin Hussein berkata pindaan tersebut masih di tahap perbincangan dan masih 'terlalu' awal untuk dipersoal oleh pihak media dan orang awam.

"Namun bagi kami, kekurangan ketelusan dan rundingan awam juga merupakan sebahagian daripada masalahnya," menurut kenyataan bersama oleh Charter 2000-Aliran, Writers Alliance for Media Independence dan 1Muted Malaysia itu.

Kumpulan itu menjelaskan pendekatan kerajaan yang didakwa "tidak telus" dalam memperkenalkan undang-undang itu akan menimbulkan kegusaran kepada orang awam.

"Ketiadaan rundingan awam dalam perkara-perkara yang memberi kesan besar terhadap masyarakat menunjukkan bahawa hal-hal ini besar kemungkinannya bermasalah.

"Namun kerajaan masih berkeras mahu meneruskannya tanpa mengendahkan pendapat orang awam," menurut kenyataan yang disokong 17 NGO lain termasuk Jaringan Rakyat Tertindas (JERIT), Lawyers for Liberty serta Gerakan Demokratik Pelajar dan Belia Malaysia (Dema).

Tiada ulasan: