Ahad, 6 Februari 2011

LAWAK DAN MACAM TAK BERPENDIDIKAN...APAKAH PARTI LAIN HARAM DISISI UNDANG2....SATU LAGI ADAKAH RAKYAT YG DINAFIKAN..TIADA BAYAR CUKAI DAN ZAKAT KE...

Belajar kesan ulama Mesir yang ditutup mulutnya
Muhammad Yusri Amin


KOTA BHARU, 5 Feb: Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengingatkan pihak yang mahu menutup mulutnya (dari terus memperkatakan Islam) supaya mengambil iktibar dari peristiwa ulama yang ditutup mulut mereka oleh pemerintah Mesir.

Beliau yang juga Menteri Besar mahu peristiwa yang berlaku ke atas Presiden Hosni Mubarak diambil ingatan oleh pihak berkenaan.

“Hosni Mubarak lama dah tutup mulut ulama, dan sekarang rakyat pula menutup mulut dia (dalam isu revolusi Mesir yang mahukan Hosni Mubaratk berundur),” katanya pada Kuliah Mingguannya di Medan Ilmu di sini pagi tadi.

Terdahulu dari itu beliau mengimamkan solat hajat untukkesejahteraan rakyat Malaysia di Mesir. (gambar)

Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi baru-baru ini mendakwa ‘fatwa’ yang keluar dari mulut Nik Aziz sering kali bertentangan dengan pendapat Dewan Ulama Pas dan parti itu, justeru beliau yang juga Menteri Pertahanan mahu supaya dicari jalan bagi ‘menutup mulut’ Nik Aziz.

Baru-baru ini Mursyidul Am PAS itu pada sidang media di Kampung Redong sempena kempen bagi Pilihan Raya Kecil Dewan Undangan Negeri (DUN) Tenang mendakwa pengundi yang tidak menyokong calon PAS sebagai orang jahiliah.

Mengulas dakwaan Pengerusi Biro Agama dan Ulama Majlis Veteran Umno Kelantan Prof Madya Mohd Noor Deris yang mendakwa Nik Aziz telah mengeluarkan banyak kenyataan bercanggah dengan syarak, justeru mahukan Majlis Fatwa Kebangsaan dan Majlis Raja-Raja mengkaji kenyataan Mursyidul Am PAS itu, Nik Aziz berkata beliau amat bersetuju kalau ada pihak mahu berdialog dengannya mengenai Islam.

“Saya setuju benar orang berdialog dengan saya. Ini kerana ajaran Islam menggesa diadakan mujadalah sekiranya ada isu tertentu, dan ‘hendaklah kamu berdebat dengan mereka dengan cara terbaik’.

“Berdebat dan berdialog adalah ajaran agama, bukan hanya ajaran demokrasi.

“Saya bersetuju kalau orang berdialog dengan saya (dan hendaklah) ‘pegang Al-Quran’.

“Untuk majlis dialog itu, orang tengahnya ialah Al-Quran, tetapi kalau berdialog tidak ada panduan, mana boleh,” katanya.

Beliau turut meminta pemimpin negara ini ambil iktibar dari peristiwa revolusi Mesir yang hangat kini.

Beliau menyifatkan rakyat dan pemimpin Negara adalah sama.

“Namun rakyat mudah mendengar nasihat, tetapi yang payahnya pemimpin, ini kerana mereka merasakan mereka itu pemimpin yang cerdik berbanding orang lain.

“Tahu-tahu, dia kena guling, barulah dia reti,” katanya sinis.

Beliau menegaskan umat Islam mukmin wajib menolak ideology lain termasuk ideologi Melayu atau nasionalis.

“Kerana apa, kerana Al-Quran adalah lebih dari segala-galanya.

“Di Malaysia sendiri, Allah swt beri kepada orang Melayu agama (Islam), namun ada di kalangan orang Melayu sendiri menolak Islam dan mengambil kebangsaan (sebagai dasar perjuangan partinya). Ini menyebabkan timbulnya kecelaruan,” dakwanya.



Mapim usaha sokongan 2 juta umat
Ismail Hashim

KUALA LUMPUR, 5 Feb: Majlis Perundingan Pertubuhan Islam Malaysia (Mapim), berusaha himpunkan dua juta sokongan umat Islam peringkat Asean menyokong rakyat Mesir.

Setiausaha Agungnya, Haji Mohd Azmi Abdul Hamid berkata, gerakan ini diharapkan dapat berjalan sesegera mungkin dan bantahan berbentuk elektronik ini akan diserahkan secara online kepada Kaherah dan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB).

Gerakan ini adalah untuk menyatakan sokongan kepada perjuangan rakyat Mesir yang bangkit mendesak Presiden mereka, Husni Mubarak yang memerintah 30 tahun agar segera turun.

Semalam merupakan hari ke 10 mereka berjuang secara aman di seluruh negara dengan himpunan melebihi 1 juta rakyat di Medan Merdeka di Kaherah yang sehingga mengorbankan puluhan nyawa, ratusan cedera dan ribuan lagi ditangkap.

Beliau ditemui ketika bersama pimpinan parti politik dan NGO mengepalai himpunan sekitar 10 ribu umat yang mencintai kedamaian dan menegakkan kebenaran.

Turut serta dalam himpunan semalam adalah Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub, Pengerusi Lajnah Antarabangsa PAS, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, AJK PAS Pusat, Haji Mohamad Sabu, Ahli Parlimen Shah Alam, Haji Khalid Samad, Ketua AMK, Shamsul Iskandar Mat Akin, Presiden PSM, Dr Nasir Hashim dan Penyelaras PSM, S. Aruchelvan.



Adun Pulau Betung ludah ke langit sendiri
Harakahdaily
PULAU PINANG, 5 Feb: ADUN Umno didakwa telah membuat tuduhan melulu dan dakwaan palsu terhadap kerajaan Pulau Pinang apabila mendakwa bahawa risalah "My Balik Pulau" diterbitkannya.

"Sebenarnya ADUN Umno ini meludah ke langit kerana yang mengeluarkan risalah "My Balik Pulau" bukanlah kerajaan negeri PR Pulau Pinang tetapi adalah dari UMNO dan Kerajaan Persekutuan," kata Ketua Menteri, Lim Guan Eng.

Akhbar Umno Utusan Malaysia baru-baru ini menyiarkan dakwaan Adun Pulau Betung, Muhamad Farid Saad kononnya kerajaan negeri Pulau Pinang PR bertanggungjawab atas isi kandungan yang kononnya "lupa sejarah, hina Melayu" kerana mengeluarkan risalah "My Balik Pulau" ini.

"Sebenarnya ADUN Umno ini meludah ke langit kerana yang mengeluarkan risalah "My Balik Pulau" bukanlah kerajaan negeri PR Pulau Pinang tetapi adalah
dari Umno dan Kerajaan Perseketuan.

"Sekiranya betul "My Balik Pulau" lupa sejarah dan hina Melayu, maka yang lupa sejarah dan hina Melayu tidak lain tidak bukan adalah Umno dan Kerajaan Persekutuan sendiri," kata Lim Guan Eng.

Ini kali kedua Adun ini membuat kenyataan yang pelik dan simpang siur. Sebelum ini Harakahdaily menyiarkan kenyataan beliau dalam satu forum yang mempersalahkan pimpinan Umno terhadap kemunduran Melayu di Pulau Pinang.

"Pada 23hb Nov, melalui pihak Media saya telah meminta supaya pihak Harakah untuk meminta maaf diatas artikel yang dikeluarkan dimuka depan, bertajuk ADUN BN Akui Umno Punca tanah Melayu Terhakis yang diterbitkan dalam Harakah Daily dan Akhbar Harakah (11 & 12 Nov.).

"Sehubungan itu, saya telah memberikan tempoh 14 hari, jika tidak saya akan mengambil tindakan mengikut undang-undang.

"Hari ini 14 hari telah berlalu. Saya masih tidak mendapat apa-apa khabaran daripada pihak Harakah.

"Saya mempunyai pilihan sekarang ini untuk samaada meneruskan tindakan menyaman akhbar tersebut atau membiarkan sahaja isu ini terus diputar belitkan dalam ceramah-ceramah dipentas politik PAS.

"Setelah memikirkan sedalam-dalamnya, saya membuat keputusan untuk memaafkan pihak wartawan pelapor dan penerbit Akhbar Harakah dan Harakah Daily diatas perlapuran yang tidak tepat dan yang telah menjejaskan imej saya," kata Muhamad Farid dalam kenyataannya.

Dalam kes kali ini, Lim Guan Eng berkata, apa yang amat keterlaluan ialah ADUN Pulau Betong dan Utusan Malaysia telah membuat lapuran berturut-turut mengecam kerajaan negeri PR yang mengeluarkan bahan lupa sejarah, hina Melayu bila Umno dan kerajaan Perseketuanlah yang sepatutnya bertanggungjawab.

Malah, katanya, dalam bahan risalah "My Balik Pulau" pun ada dicetak nama penyumbang yang terdiri daripada Kementerian Pelancongan Kerajaan Perseketuan dan pemimpin UMNO Balik Pulau termasuk pusat sumber Muhammad Farid sendiri.

Akan tetapi semua jentera media massa Umno dan blog serta Utusan Malaysia terus menyebarkan fitnah terhadap kerajaan negeri PR kerana terus pinggirkan orang Melayu, katanya.

Kata Lim, dalam keghairahan buat serangan hentam-keromo ke atas kerajaan negeri PR Pulau Pinang semua fakta dan kebenaran dilupai dan dibelakangkan.

Sungguhpun, kata Lim yang juga Setiausaha Agung DAP itu, yang "bersalah" adalah Umno dan kerajaan persekutuan sendiri dan kenapa pula serangan bertubi-tubi dijalankan ke atas kerajaan negeri PR Pulau Pinang dan dijadikan kambing hitam.

Kerajaan negeri PR Pulau Pinang tidak akan berdiam diri dan menanggung lagi kesalahan orang lain, khususnya Umno yang jahat seribu jahat ini.

"ADUN Umno Pulau Betong didesak menarik balik dan meminta maaf secara terbuka kepada kerajaan negeri PR atas fitnah jahat ini. Sekiranya beliau gagal pada minggu depan maka tindakan tegas akan diambil," katanya.

Selain daripada mendedahkan muka rasis sebenarnya beliau kepada pengundi bukan Melayu di Balik Pulau bahawa beliau benci dan tidak perlukan undi bukan Melayu tindakan lain termasuk tindakan perundangan akan diambil.

Kemungkinan juga perkara ini dibangkitkan dalam mesyuarat Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang atas permainan perkauman ADUN Pulau Betong yang mahu melihat ketegangan kaum wujud dan suasana harmoni serta baik di kalangan rakyat Pulau Pinang retak sama sekali.

"Politik rasis dan benci-membenci Umno dan BN ini untuk menutup skandal rasuah mereka mestilah dilawan berhabis-habisan, yang jelas sebagai reaksi terhadap pembongkaran skandal RM30 juta Pulau Jerejak yang berlaku di bawah Tan Sri Koh Tsu Koon yang serahkan Pulau Jerejak habis kepada UDA," dakwa beliau.



Encik datang dari Umno bahagian mana?
Khaulah Azwar

SELAYANG, 5 Feb: Dewan Pemuda PAS Selangor (DPPNS) merasa kecewa kerana selain pelajar sakit dan bekeluarga, pelajar pro parti politik tertentu didakwa didahulukan dalam misi menyelamat bagi memindahkan pelajar dari Mesir ke Jeddah.

Timbalan ketuanya, Ahmad Zaidy Abdul Mutalib berkata, pihaknya mendapat maklumat dari pelajar Malaysia masih lagi berada di Mesir, bahawa terdapat pelajar lain dikemudiankan.

Menurutnya, hal ini mengecewakan kerana bantuan dihantar atas nama Malaysia dan hasil wang rakyat, tidak wajar dipolitikkan apatah lagi dalam keadaan getir sekarang.

“Pihak kami menggesa supaya kerajaan menafikan hal ini dengan dibuktikan dalam bentuk tindakan, bukan omongan janji kosong semata. Maklumat menyatakan pelajar perlu menampung sendiri kos tambang balik ke Malaysia dari Jeddah atau pulang semula ke Mesir sekiranya keadaan pulih, juga menyebabkan ramai pelajar di Mesir tidak mahu berganjak dari kediaman mereka di Mesir.

“Ini disebabkan keadaan ekonomi pelajar dan keluarga mereka yang tidak mengizinkan menyebabkan proses memindahkan pelajar Mesir ke Jeddah menjadi bertambah sukar,” katanya dalam kenyataan kepada Media.

Menurut Ahmad Zaidy, untuk itu DPPNS mendesak supaya kerajaan mengeluarkan belanja bagi menampung kos penghantaran balik pelajar ini ke Malaysia. Katanya, ini berikutan jika dibandingkan kos sewaktu menyambut Hari Wilayah baru-baru ini begitu juta dengan perayaan-perayaan lain dilaporkan menelan jutaan ringgit, kos membawa pulang pelajar dikatakan hanya kurang daripada itu.

“Kami juga mendapat maklumat ada ibu bapa pelajar datang ke Bilik Gerakan Bantuan Kemanusian Mesir membuat aduan mereka ditanya oleh petugas di Wisma Putera, 'Encik datang dari UMNO Bahagian mana?'.

“Hal ini cukup mengguris hati ibu bapa yang kesedihan dan mengharapkan bantuan dan maklumat mengenai nasib anak mereka di Mesir. Sepatutnya soalan sebegini sama sekali tidak wajar saat-saat sebegini,” katanya.

Menurutnya lagi, sebahagian pelajar Mesir membuat aduan juga didakwa diugut diambil tindakan sehingga menamatkan bantuan pembelajaran, sekiranya mereka datang berkumpul bersama ibu bapa di Wisma Putera pada Rabu (2 Feb 2011) lepas bagi mendesak kerajaan supaya tindakan segera diambil bagi membawa pulang pelajar-pelajar Malaysia di Mesir.

Tegas Ahmad Zaidy, DPPNS berharap agar pihak berwajib mendahulukan kebajikan pelajar tanpa mengira fahaman politik dan menyarankan semua orang Islam di negara ini berdoa supaya semua selamat dan kemelut di Mesir akan berakhir dengan kesudahan baik.

“Kepada ibu bapa ingin membuat semakan dan mengetahui perkembangan lanjut berkaitan pelajar di Mesir khususnya berasal dari Selangor, boleh berhubung di Bilik Operasi Bantuan Mahasiswa Mesir Selangor, Bangunan Majlis Agama Islam Selangor (Mais), Shah Alam. “Talian 24 jam turut dibuka iaitu di 03-55143520/ 3534/ 3538/ 3539/ 3576,” katanya.


Tiada ulasan: