Isnin, 5 September 2011

KINI KITA SIBUK DENGAN KEMATIAN...SIBUK DENGAN PERJUANGAN MASING2...SIBUK DENGAN GERAKAN2 ISLAM MASING2..NGO2 DLL...KITA AKAN SELAMAT JIKA MEMPUNYAI AKIDAH BENAR@HAQ SERTA IBADAH SAH..JIKA TIDAK... ITU BELUM TENTU....JIKA AKIDAH TAK BENAR DAN IBADAH TAK SAH NERAKA LAH TEMPATNYA...AKIDAH KITA MESTI SEJAJAR DENGAN AKIDAH YANG DIANUTI OLEH RASULULLAH SAW SERTA SAHABAT2.....

Jenazah Noramfaizul selamat dikebumi
Sep 4, 11 5:43pm

Jenazah jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor yang terkorban akibat terkena tembakan curi di Somalia, selamat disemadikan di Tanah Perkuburan Universiti Putra Malaysia (UPM), Serdang hari ini.

Pengebumian berlangsung dalam suasana pilu dengan kehadiran bukan sahaja anggota keluarga bahkan sahabat handai serta rakan media, termasuk kakitangan Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama) dan BernamaTV.

Selepas bacaan talkin disempurnakan, anggota keluarga Noramfaizul menyiram air mawar dan menabur kelopak bunga di pusara Allahyarham yang terkorban selepas terkena tembakan di Mogadishu ketika menaiki kenderaan pacuan empat roda bersama petugas media Malaysia lain untuk pulang ke tempat penginapan pada Jumaat.

Mereka berada di Mogadishu untuk membuat liputan misi kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia bagi membantu mangsa kebuluran Somalia.

Turut berada di tanah perkuburan ialah Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim, bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin, ahli parlimen Seputeh Teresa Kok, ADUN Seri Kembangan Ean Yong Hian Wah dan Presiden Kelab Putera 1Malaysia Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim.

Antara warga Bernama yang hadir ialah Pengerusinya Datuk Abdul Rahman Sulaiman, Pengurus Besar Datuk Hasnul Hassan dan Ketua Pengarang Datuk Yong Soo Heong.

Terdahulu, pesawat C-130 Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) yang membawa jenazah Noramfaizul serta 54 anggota misi tersebut, tiba di Pangkalan TUDM Subang pada 10 pagi dengan disambut ibu bapa arwah, Mohd Nor Mat Yassin, 66, dan Naemah Abd Majid, 63 serta kaum keluarga yang lain.

Keranda dibaluti bendera "Jalur Gemilang" kemudiannya dibawa ke Masjid TUDM untuk solat jenazah sebelum dibuka bagi membolehkan anggota keluarga dan hadirin lain menatap wajah Allahyarham buat kali terakhir.

Naemah dilihat menitiskan air mata sewaktu menatap wajah anak sulung kesayangannya yang juga anak lelaki tunggal daripada enam beradik.

Balu Allahyarham, Norazrina Jaafar, 37, dan dua anak lelaki arwah -- Mohd Irfan, 8, dan Mohd Naufal, 3, turut berada di masjid berkenaan dan tanah perkuburan untuk urusan pengebumian.

Jenazah Noramfaizul kemudiannya dibawa ke rumah keluarga arwah di Taman Serdang Raya, seterusnya ke Masjid Al-Islah berdekatan untuk sembahyang jenazah untuk kali kedua sebelum disemadikan.

- Bernam

Kesederhanaan Islam: Najib tak ikhlas, kata Wikileaks
Sep 4, 11 10:08am

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, ketika cuba menggambarkan Malaysia sebagai suara Islam yang sederhana, tetapi melakukan sebaliknya dalam percubaan untuk menarik sokongan orang Melayu, kata kabel diplomatik Kedutaan Amerika Syarikat yang bocor.

NONEMengulas cubaan pentadbiran Najib yang mengendalikan kontroversial penggunaan kalimah Allah dan beberapa isu agama yang lain, kedutaan itu curiga sejauh mana perdana menteri sanggup membuktikan Malaysia sememangnya bertoleransi terhadap kebebasan beragama.

"Sudah lama konflik antara komitmen parti pemerintah dengan prinsip kebebasan agama berbanding toleransi terhadap agama lain wujud,” kata kabel Kedutaan Amerika yang dihantar ke Jabatan Negara di Washington DC bertarikh 12 Januari tahun lalu.

"Usaha perhubungan awam Najib bagi tidak memperbesar-besarkan perbezaan antara kaum dan agama serta menggalakkan konsep toleransi dan kesederhanaan tidak dapat dipertahankan. Beliau mula memihak kepada pandangann pelampau berbanding pandangan popular berikutan pendirian keras pelampau dalam parti itu yang cuba dipaksa ke atas rakan-rakan ahli Umno yang lain.”

Pendedahan itu dimuat-naikkan dalam portal pembocor maklumat Wikileaks minggu lalu.

NONEIa menyebut isu kalimah Allah, Kartika dan insiden kepala lembu serta beberapa yang lain berkaitan dengan amalan kebebasan beragama yang telah menimbulkan keraguan berhubung keikhlasan Najib menangani isu berkenaan.

"Di sebalik pelbagai usaha bagi meyakinkan penonton ekspatriat dan bangsa asing, kerajaan Malaysia sebenarnya hanya memberi tumpuan melindungi harta dan keselamatan mereka yang berkenaan tetapi melepaskan peluang membuat kenyataan yang jelas untuk menegakkan kebebasan agama di negara ini," petik kabel itu.

Menurut kabel itu lagi, dipercayai Najib berusaha keras untuk menawan sokongan pengundi Melayu sehingga sanggup mengorbankan untuk mewujudkan persekitaran sebenar kebebasan beragama.

PM Najib Razak speaks to the press outside the gutted administrative block of Metro Tabernacle church 1Ini, katanya, terbukti dengan cara kerajaan mempergunakan badan kehakiman untuk campur tangan dalam isu Allah. Ini juga membabitkan bagaimana BN memanipulasi kenyataan umum termasuk daripada Yang di-Pertuan Agong dan Sultan Selangor, untuk menghantar mesej bahawa BN tidak akan tunduk terhadap larangan penggunaan Allah kepada orang bukan Islam.

Tindakan itu, jauh berbeza dengan kenyataan Najib di luar negara. Contohnya semasa kuliah di Oxford pada Mei lalu yang bertajuk 'Gabungan sederhana dan Persefahaman Antara Budaya', perdana menteri mendakwa Malaysia sebagai sebuah negara sederhana yang meraikan kepelbagaian masyarakatnya yang berbeza bangsa dan agama.

"Rakyat Malaysia menerima kepelbagaian mereka. Kami tidak hanya bertolak ansur antara satu sama lain tetapi juga menerima dan meraikannya bersama, " kata Najib semasa lawatan ke United Kingdom, atas undangan Pusat Pengajian Islam Oxford (Oxcis).

  • Ilham Najah · Pengulas Tertinggi · Friends with Mohd Salimon
    Amalkan Islam yang betul ikut Quran dan Hadis lebih memberi keadilan kepada bukan islam...mana ada islam sederhana..
    • Kopi O Kaw · UTM
      Islam sederhana tu ambik sebahagian tolak sebahagian. Hakikatnya sama juga dgn tolak semua...
    • Muneer Hasan · Ikm kl
      sokong Ilham Najah. islam sederhana!! kalau sahabat2 r.anhum dengar kalimah ni..mau dipancungnya kepala penuturnya..
    • Sin Taq · Pengulas Tertinggi · Lyon, France
      segalanya sederhana...jgn bongkak,tamak,sombong,...9 Julai tak menggambarkan kesederhanaan....malah seangkatan dgn zionis..apakah itu sederhana paluan najib..?? kemewahan pemimpin negara ...bercuti jutaan belanjanya...kediaman jutaan maintenance...dimana yg sederhananya....rakan fb yg lain mungkin benar...najib "sederhana" mengamalkan Islam..."berlebihan" dlm menidakkan Islam..
  • Hafiz Roslan · Pengulas Tertinggi · Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan
    ak dh x sanggop lg berada dlm pemerintahan najib....tlg la jatohkn bn masa PRU-13.....
    • Hairul Azman Adlan · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Mary Kay Spouse.
      kalau dah tak sanggup sgt, skrg pon boleh pindah ke negara lain... tak payah tunggu PRU13. Somalia amacam bro!
    • Mohd Ejat · Pengulas Tertinggi
      cit...itulah masalah penyokong BN..macam negara ini dia yang punya. patutlah khazanah ditibai cukup2..duit 24 juta dan duit rakyat ditelan bulat..negara MALAYSIA bukan najib atau hairul azman yang punya.. ...Malaysia adalah milik rakyat...klu BN tak memerintah..ko nak pindah gak ke..aku sediakan tiket khas hntr ke somalia gak..ada berani?
    • Mohd Saufi · Pengulas Tertinggi · IAIN SULTHAN THAHA SAIFUDDIN JAMBI,INDONESIA
      HR: kite pakat same2 kempen org melayu kmpg yg masih taksub ngan umngok ni.
  • Wan Hafizam · Pengulas Tertinggi
    Selagi kau pinggirkan Islam semakin berbelit kehidupan kau, semakin bercelaru politik MalaysiaTunggu saat kau jatuh nanti Najis......Semua konco2 kau termasuk bini puaka kau tidak akan di lepaskan
  • Mohammad Annuar · Pengulas Tertinggi · Friends with Yana Zulkifli
    sy dan puluhan juta rakyat Malaysia mendoakan agar Najib xkn d golongkn di kalangan org2 munafik di akhirat kelak...semoga beruk ini terjaga dari mimpi nya...
  • Basir Parto · Pengulas Tertinggi · Un. Putra Malaysia
    INILAH TANDA2 CAKAP N KENYATAAN ORG MUNAFIK....LAIN CAKAP , LAIN YG DI LAKUKAN, HARI INI CAKAP LAIN, ESOK CAKAP LAIN...KAT OXCIS CAKAP LAIN KAT MALAYSIA KELAKUANNYA LAIN.....CAKAP ORG MUNAFIK TIDAK BOLH DIPERCAYAI...
  • Ahmad Mohd · Top Commenter
    cakap banyak xguna..kalau PRU 13 korang masih undi BN..jom UBAH!
  • Tajul Muluk · Top Commenter · SMK Batang Berjuntai
    Biasalah pemimpin style msia talam dua muka, pergi ke kaum sendiri cakap lain pergi ke kaum lain cakap lain..tapi sekarang rakyat dah pandai, mereka dah boleh tahu mana yg betul mana yg auta...
    kita hormat agama org maka org pun hormat agama kita...kita berlakun hormat merekapun berlakun hormat agama kita...

    manusia bila dah 'download' agama otak akan mereng sanggup membunuh dan di bunuh kerana agamanya walaupun kehidupan sebenarnya penuh dgn onar dan noda yg menyimpang dari suruhan agamanya.

    macam mana nak hormat agama lain kalau sejak kecik lagi di ajar kristian, yahudi dan agama lain tu musuh di sekolah, di tv dan paper hari2..tak pernah pulak tenguk ada agama lain yg hari2 merujuk penganut agama lain sebagai musuh, yg biasa dengar ahli agama mereka bersyarah semua manusia sama, hormat sesama manusia, hormat alam, kasih sesama mahluk walau binatang jauhi perbuatan menyakiti manusia lain, jauhi perbuatan dosa, buat banyak amal kebaikan, berkorban untuk kebaikan tapi kita pagi2 di tv rancangan kanak2 lagi dah sibuk kristian musuh, yahudi musuh , sana musuh , sini musuh, jadi macam mana nak hormat manusia agama lain dah dididik sejak kecil begitu sampailah tua...tak percaya cuba buat kajian sendiri, hanya hati yg ikhlas yg akan jumpa.
    • David Anthony · Top Commenter · Klang
      Tak pernah pulak mak ajar Cina itu Komunis, Islam itu terrorist.
      Hmmm..... di sana macam mana pulak?
  • King Jason · Top Commenter · Programmer/Analyst at Apple Inc.
    ANUGERAH BAPAK SEGALA BAPAK KPD IKHLAS JATUH KEPADA NAJIB RAZAK...

    ANUGERAH PERDANA MENTERI PALING BERSIH DI DUNIA JUGA JATUH KPD NAJIB RAZAK.

    BAK KATA...TAK ADA PERDANA MENTERI DALAM DUNIA INI YG MAMPU MENGATASI KETULUSAN DAN KEIKHLASAN NAJIB RAZAK.....HIDOP umDOG! HIDOP umDOG! HIDOP umDOG!
    • Rimau Sumatera · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
      Lidah Najib macam sarban dibelit-belit sampai tak mau....jika lebas PRU13 Malaysia mempunyai PM yg sama juga maka ada yg tak betul telah belaku....
  • Romy Izrilsyairi · Top Commenter · Johor Bahru
    Dulu xde pulak isu-isu cmni. Sejak satu puak tu rasa kuasa lebih sikit, dh mula la bawak isu perkauman dan agama. Dulu satu puak ni cukup sensitif pasal isu agama. Mcm agama tu dia punya sorang. Sekarang ni berubah terus. Bungkus le puak tu lepas ni.
    • Mak Tuk
      puak yg suka pecah belah ...benci sungguhlah....
    • Hassan Hussin · Top Commenter
      puak mana yg bungkus tu, confirmnya utusan meloya orang buat bungkus nasi lemak keesokan harinya, itu pun beralaskan pelastik atau daun pisang, betapa hinanya..
    • Izwan Ariff Ahmad · Top Commenter · Lim kok wing
      aku setuju gak ngan si romy ni.. ada gak otak pencacai yg bolah pakai.. mmg puak ni dh lama sgt berkuasa tkt tumbang mula la main isu.. maklum tembelang dh pecah.. huhu..
  • Pakai Otak · Top Commenter · Dgn Kawan 2
    Najib ni Talam Dua Muka. Hipokrit atau berpura-pura. Boleh lihat segala ucapannya di TV semuanya seolah2 dibuat2 dan tak ikhlas.
Nurul: Siri jelajah 'Patriot' tak bantu veteran perang
Sep 4, 11 4:16pm
PKR hari ini membidas Pemuda Umno yang merancang mengadakan siri jelajah anti-komunisme dengan mendakwa kali ini, veteran tentera dan polis pula akan dieksploitasi.

NONENaib Presiden PKR Nurul Izzah Anwar berkata bahawa jika Umno begitu serius mahu perjuangkan nasib bekas perajurit negara dan golongan wanita, parti itu sepatutnya memperjuangkan kebajikan dan hak mereka untuk mengundi secara bebas dalam pilihan raya.

“Lebih baik jika Umno menyalurkan masa, wang ringgit dan tenaga mereka untuk membantu bekas perajurit Malaysia yang memerlukan bantuan, dan bukannya untuk menjalankan program-program jelajah sebegini?

“Bukankah Utusan Malaysia, akhbar alat sebaran mereka, sudah cukup untuk mencerca PAS, Haji Mohamad Sabu dan Pakatan Rakyat amnya?” kata Nurul Izzah dalam satu kenyataan hari ini.

Umno juga, katanya, akan menjadi lebih produktif jika ia akan meluangkan lebih masa untuk menyokong badan kebajikan para perajurit seperti Lembaga Tabung Amanah Tentera (LTAT) dan organisasi lain seumpama itu.

“Jika mereka bekerjasama dengan badan-badan ini - untuk perjuangkan pembelian aset-aset Exxonmobil, sebagai contoh - pasti pejuang dan perajurit negara akan menikmati kebaikan dan keuntungan, dan kepentingan negara akan terjaga lagi terselamat.,” katanya.

NONEMenurut Nurul Izzah, jika Umno begitu serius mahu memperjuangkan nasib bekas perajurit dan mereka yang telah berjuang sewaktu Perang Dunia Kedua, mereka sepatutnya membantu sebahagian daripada veteran perang itu yang sehingga hari ini belum diberi pampasan bagi perkhidmatan dan pengorbanan mereka.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin, semalam mengumumkan rancangan pergerakan itu untuk menganjurkan siri jelajah ceramah bagi menentang "penghinaan" kenyataan Timbalan Presiden PAS Mohamad Sabu.
  • Soby Jaafar · Pengulas Tertinggi · Universiti Putra Malaysia
    Entah apa2.....cuit sikit aje mula melompat2, takada matlamat langsung! pikirlah dulu sebelum rancang menda2 yg tak ada faedah tu......betul gak kata dek nurul tu.....kan kan kan.......
    • Abd Rashid Jaafar · Institut Teknologi Mara
      Duit org tu... nak sebok2 buat aper.... jaga duit sendiri...
    • Rosmi Mahmud · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Bisnes Sendiri
      dia takut sbb mcm hal dah terbongkar,tu pasal walau apa cara pun mesti pertahankan
    • Keladi Kelad · Pengulas Tertinggi
      hello patriot...jelajah ya emmm..
      baiklah kamu buat kerja kamu yg sememangnya tanggungjawab kamu seperti yg di kata nurul ezzah tu...

      kamu sudahpun perintah,buat la keja....kerja wajib kamu abai,ni nk buat jelajah ni apa kena??? nk kata hari mengundi masih jauh lagi...so buat dulu kerja2 yg sudah pun di amanahkan,kalau pakatan yg jelajah tk heran la sebab belum di beri tanggungjawab lagi...
  • Hayad Dollah · Pengulas Tertinggi · UTM Skudai, Johor
    kalau geng UMNONGOK dan Parrot nie jelajah, kira macam makan angin lah, depa dapat kelim duit makan, duit minyak petrol, dapatlah duit raya... dan bagi ahli UMNONGOK akan dipaksa datang, akan diberi goodies, makanan 1malaysia.... so semua total budget akan dikelim duit rakyat 1malaysia....... UMNONGOK lah katakan....
    • Rosmi Mahmud · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Bisnes Sendiri
      hayad dia org suka buat kerja mcm ni
    • Xyza Caution · Pengulas Tertinggi · Kampung Aje
      siri jelajah tu bukan nk perjuangkan kemerdekaan pun...cuma nk raih pengundi je...maklumlah....xde sape dah nk sokong...mat bangla pun kena upah baru nk sokong...kesian betul seseorang tu....
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      Nak jelajah pun, jelajah la! Saya ingatkan, depa ni guna peluang ni utk hancurkan reputasi Abg Mat disamping PAS sekali! Juga utk jatuhkan reputasi PR. Hai kj, Byk nmpak dok ampu! Saya anggap, ini adalah kje 'bodo' utk mereka, dan 'advantage' utk Pakatan. Tgk la nnti. Tapi klau stelah habis jelajah nnti terbukti sokongan terhadap mereka semakin jatuh, jgn lak nak salahkan Pakatan pulak! Itu hasil kje depa sendiri. Sendiri mau ingat!...
  • Hj Ismail Hj Abidin · Pengulas Tertinggi · Kangar
    Bila sebut bekas perajurit cuba kawan2 bayangkan bekas tentera yang berkhidmat selama 10, tahun, 13 tahun, 15 tahun dan 18 tahun dan mereka semua ini tidak berpencen, siapa yang membela nasib mereka, apa kah pak menteri terfikir akan mereka semua, bagaimana keadaan hidup mereka sekarang, kalau ibu tunggal, warga emas, anak yatim dan oku sentiasa diberi sumbangan kenapa bekas tentera yang tak berpencen di pinggirkan, bukan kah mereka juga pernah berjasa kepada negara, tahu kah kawan2 semua ada dikalangan mereka lebih teruk dari rakyat Somalia, kenapa mereka harus dipinggirkan, munkin juga umno/bn memikirkan mereka ini telah diajar taat setia kepada negara dan YDPA maka mereka juga akan terus taat kepada umno/bn jestru itu golongan bekas tentera seperti ini tidak perlu dirisaukan untuk memikir kehidupan mereka, renungkalah wahai kawan2 sahabat taulan akan kehidupan mereka.
  • Pakai Otak · Pengulas Tertinggi · Dgn Kawan 2
    Kemerdekaan buat UMNO ialah minda kita bebas drp anasir yg menghasut utk menjatuhkan UMNO iaitu anak emas kpd penjajah BRITISH ini. Jika ada yg berkeras utk menjatuhkan anak emas ini maka mrk belum merdeka lagi dan boleh dianggap pengkhianat. Itulah erti kemerdekaan buat UMNO. Mrk inginkan rakyat bertuankan UMNO sampai mati. Kononnya kalau tak ada UMNO org melayu akan mati kebuluran.
    • Ali Ketam · Pengulas Tertinggi · Seremban
      d padang mahsyar berlaku nya trafikjem nanti kerana menghitung dosa orang2 umno yang sesat ni, judi, zina, arak dan rasuah semuanya d balunnya, pas tu tak ngaku
    • Tamsun Hamimun
      TAK PERLU LAH CACI CERCA, BN/UMNO... KITA KUKUHKAN SAJA PERJUANGAN DAN GERAKAN KITA DALAM PKR.... YANG PERLU PKR AKAN MEMERINTAH PADA PRU13, SELEPAS KEMENANGAN ITU KITA SUSUN JENTERA MENYELESAIKAN JANJI2 KITA SEBELUM , SEMASA DAN SELEPAS PR... DAN BANTUK KHIDMAT KEMANUSIAAN UNTUK RAKYAT MALAYSIA, BUKAN UNTUK LUAR NEGARA, TENGOK WAERAWAN KASIAN TERKORBAN. ALFATIHAH. NAJIB MO NAMA DIMATA DUNIA, TAPI DINGARA SENDIRI PPRT TAMBAH BANYAK, BERMAKNA ORANG MISKIN DI MALAYSIA BUKAN TAMBAH MENGURANG TETAPI MEMBANYAK. APA PULA KERAJAAN BEGINI
    • Rosmi Mahmud · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Bisnes Sendiri
      betul tu tamsun
  • Mk Jacobin · Pengulas Tertinggi · Pengurus di Berniaga Sendiri
    pengkhianat dan talibarut sebenar penjajah british adalah Umnooo.. subjek sejarah yg diajar disekolah2 skrg semuanya mengikut acuan Umnooooooo....rakyat bukan bodohhhhh mcm pengikut2 Umnoooo
    • Sonia Tarbushi · Pengulas Tertinggi
      Mk... kesiannn.. pakai jadi pak turut sajaaa! Dah mat sbu buta sejarah kamu pulak buta perut!
    • Jack Petgc · Pengulas Tertinggi · Jakarta, Indonesia
      ceramah...lepas tu mahkamah...ceramah ..mahkamah...ceramah ..mahkamah..itu je le kerja perbangkang....lepas tu layan surga dunia..........
    • Rohan Abd Rahman · Pengulas Tertinggi · Bekerja di Perodua
      apa yg ko merepek ni jack!! dah...pegi masuk tido...jangan lupa berak dulu!!!
  • Tepak Bersulam · Top Commenter · Friends with Jaksa Kotaraja
    nuril izzah tak layak bercakap pasal kemerdekaan , merdekakan siapol dulu , merdekakan papa jahat dulu.
  • Tepak Bersulam · Top Commenter · Friends with Jaksa Kotaraja
    anak komunis pertahankan komunis? tionggg tionggg
  • King Jason · Top Commenter · Programmer/Analyst at Apple Inc.
    SUSUNLAH JENTERA2 umDOG....YG JADI KEPALA umDOH TU KORANG KIRA BETOL2..MELAYU TULEN KER....MAMAK KIMMA?

    RATA2 MAMAK KIMMA MADE IN INDIA NI JADI AHLI umDOG!

    UNTUK PENGETAHUAN umDOG YG MENGATAKAN umDOG LAH YG MEMERDEKAKAN NEGARA....NEGARA2 JAJAHAN BRITIS MERDEKA DALAM MASA YG HAMPIR...
    ...See More
    • Nina Norainanina · Elmhurst College
      Kini dengan gabungan sistem pemasaran kami, anda berpeluang menjana dua pendapatan serentak, iaitu PENDAPATAN HARIAN (Dalam gandaan RM 100 dibank-in terus ke akaun bank anda setiap hari) dan PENDAPATAN MINGGUAN (DALAM NILAI US Dollar, dibank-in setiap minggu terus ke MasterCard PERCUMA yang di pos oleh Syarikat dari US kepada anda ). Anda boleh gunakan kad ini bagi mengeluarkan wang tunai dari mana-mana mesin ATM dan Shoping di seluruh dunia. http://ik.my/ry
    • Regolith Nz · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
      setahu aku bukan stakat melayu je perjuang kemerdekaan dlu..cina india pun ada.. kena nk ungkit kewarganegaraan drg.. lain la pendatang baru..
    • King Jason · Top Commenter · Programmer/Analyst at Apple Inc.
      then?cina yg lawan british tu napa lak tudoh dia komunis?

      melayu yg lawan britis tu bukan pejuang?

      melayu yg sekonkol dgn britis tu bukan anjing british ker?nak panggil apa?pejuang?
      ...See More
  • Tepak Bersulam · Top Commenter · Friends with Jaksa Kotaraja
    lagi baik nurul fikir bagaimana nak perjuangakn nasib mrk yg diliwat oleh org mcm papa jahat.
  • Tun Perak · Top Commenter · Tukang komen at Sendiri
    Lebih baik, dari pada agenda Pakatan yg keliling kampong, negara dan luar negara utk memburukkan kerajaan, polis, mahkamah, tentera dll. Adillah tu, Pakatan Rakyat pukol canang, polis, tentera, mahkamah, kerajaan zalim, BN pula canang sentiasa beri bantuan dan perhatian, rakyat pikir sdirilah, undi hak individu.
    • Jack Petgc · Top Commenter · Jakarta, Indonesia
      chin peng pun tersenyum
    • Azman Nash · Top Commenter · Universiti Sains Malaysia
      TUN PERAK KE TUN BERAK..POLIS ,TENTERA, MAHKAMAH, SPRM, KASTAM, IMEGRASEN DAN SEMUA JABATAN KERAJAAN JADI BURUK KERANA UMNO PUNYA PERANAN YANG MEMPERGUNAKAN JABATAN KJAAN UNTUK PERTAHANKAN KUASA, HANG JAG DOK NGAKU TU PERAK LA..KALAU TUN PERAK HIDUP, TENTU DIA LUDAH MUKA HANG..MELAYU ROSAK DAN TERTINGGAL SELAMA SELAMA 52 THN UMNO PERINTAH..DAH TENTU UKMNO PEROSAK..NAK SALAH PAKATAN BARU 3 ATHN PERINTAH?HANG KALAU TAK TAU BAIK DIAM,..KALAU MULA MENAIP TERUS NAMPAK KEBODOHAN
    • Tun Perak · Top Commenter · Tukang komen at Sendiri
      muka hanglah kena ludah dulu, jadi tukang ampu pembangkang yg tunggang langgang tak de matlamat perjuangan yg simpang siur. jabatan kerajaan dibawah kawalan kerajaan apa yg hang dengki? PRU 13 bn masih memerintah lagi, dan dipilih oleh rakyat yg berakal.


'Jaket kalis peluru tak mampu selamatkannya'
Sep 4, 11 9:49pm
Pemakaian jaket kalis peluru tidak dapat menjamin keselamatan jurukamera BernamaTV Noramfaizul Mohd Nor kerana saiz peluru yang digunakan adalah besar dan mampu menembusi jaket tersebut, kata ketua pasukan perubatan misi bantuan kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia ke Somalia Datuk Dr Alwi Abdul Rahman.

Beliau berkata peluru yang mengenai Allahyarham adalah besar, dan menjejaskan dua organ penting mangsa iaitu jantung dan paru-paru.

Noramfaizul Mohd Nor story"Walaupun pakai vest tapi masih boleh tembus. Peluru itu memasuki grey area... masuk dari armpit dan tembus ke bahu. Selepas terkena tembakan itu dia langsung tidak sedarkan diri," katanya kepada pemberita selepas tiba di Pangkalan Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), di Subang, hari ini.

Dr Alwi merupakan salah seorang daripada 55 anggota misi kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia ke Somalia termasuk Allahyarham Noramfaizul yang maut Jumaat lalu akibat terkena tembakan curi semasa membuat liputan di Mogadishu.

Beliau berkata pelbagai usaha dilakukan untuk menyelamatkan jurukamera tersebut termasuk bantuan awal oleh pasukan paramedik Australia yang berada di hotel penginapan Allahyarham.

Dr Alwi berkata beliau tiba dari tempat penginapannya kira-kira tiga minit sebaik dimaklumkan, dan mengambil alih tugas merawat mangsa yang kritikal dari pasukan paramedik tersebut.

"Kita beri bantuan pernafasan dan lakukan apa saja untuk menyelamatkan Allahyarham sedaya-upaya, tetapi peluru itu telah menembusi paru-paru dan jantung. Kita juga menerima kerjasama yang baik daripada paramedik Australia," katanya.

Semasa rawatan, Allahyarham langsung tidak memberi sebarang respons dan tidak bergerak, katanya.

"Dia tidak sedarkan diri dan hilang banyak darah. Kita dah sedia nak derma darah jika perlu sebab kita dah kenal pasti jenis darah anggota misi. Peralatan kecemasan yang kita ada di situ pun mencukupi tapi kita memang tidak dapat buat apa-apa," katanya dalam nada sebak.

Katanya usaha menyelamatkan Allahyarham berlangsung dalam suasana pilu memandangkan arwah adalah sahabatnya dan mereka pernah mengikuti beberapa misi kemanusiaan Kelab Putera 1Malaysia sebelum ini.

- Bernama

  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    Pi sana siap buat liputan besar2an siap dgn konvoi pastu ambik gambar disepanjang jalan.. siap menyanyi lagu negaraku. UMNO saja mencari Publisiti kononnya beramal.. kalau nak beramal dgn membawa nama politik tolong guna duit UMNO sendiri... ini guna duit rakyat pastu jaja nama UMNO...yg jadi mangsa wartawan yg tak berdosa hanya semata2 utk memenuhi tuntutan ego pemimpin2 UMNO... lagi satu siap pasang bendera Malaysia banyak pada kenderaan.. Bangang betol tak cerdik bodoh macam lembu... dah tahu bendera malaysia tu sekali imbas sebijik mcm bendera kaffir Amerika dan tentulah sekali lihat kelibat bendera tu mereka ingat konvoi Amerika yg lalu dah terus tembak jerr... jangan nak salahkan mereka.. kalau dulu adik Amirul Rasyid Polis boleh tembak bertalu2 semata2 kerana syak dia bawak senjata api.. kini dah terkena batang hidung sendiri..org somalia Syak konvoi Malaysia tu adalah konvoi Amerika sbb bendera sama jerr...BANGANG NYERR KO WAHAI NAJIB DARIPADA HIDOP MENYUSAHKAN RAKYAT ELOK KO NI MAMPUS JERR.......m.
  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    Kasihan siluncai UMNO kononnya nak buat swing pada piliharaya ke 13 dgn memutarkan dokumentari bantuan 1 putra UMNO di somalia sepanjang hari bagi mempengaruhi umat islam agar menyokong UMNO.. Sayangnya stategik tersebut tidak menjadi... kalau berani kasi tanyanglah masa musim pilihanraya nanti... kalau nak tgk org melayu meludah pasal kebodohan UMNO tu..;.
    • Rimau Sumatera · Pengulas Tertinggi · Friends with Yob Tualang Sekah
      ini lah akibatnya pakai duit rakyat tapi bukan dengan nama negara tapi dengan nama parti UMNO....nak buat macamana nasi dah jadi bubur....kita percaya pada takdir namun kalau boleh jangan lah dengan cara bergini....maka ia hanya boleh dikenang sebagai wira UMNO shj lah....sbb misi ini adalah misi UMNO bukan misi negara....
  • Umngok Apco · Pengulas Tertinggi · Ungku Omar Polytechnic
    ketua kelab Putera 1Malaysia si mamak anjing tu patut letak jawatan jerr.
    • Rimau Sumatera · Pengulas Tertinggi · Friends with Yob Tualang Sekah
      mamak Azeez ni tamak jawatan menteri apa lah gamaknya....tolong rakyat malaysia jauh lebih baik laa..ramai lagi rakyat malaysia miskin ketika ini akibat kenaikan harga mekanan dan barangan...lain lah pemimpin UMNO makan pakai percuma hasil kutipan cukai....itupun tak cukup2 lagi...
  • Sofi Wahab · Pengulas Tertinggi · Universiti Sains Malaysia
    Dato 'T' kat Malaysia pun pakai baju kalis peluru mengapa pasukan ke Somalia dibiarkan tanpa baju kalis peluru ..???? http://mutaligat.blogspot.com/
    • Wan Adib Wan Roslan · Pengulas Tertinggi
      Datok alwi pun sama samdol! Mmg la klau pakai baju kalis peluru x menjamin mangsa akan hidup! tapi dgn pakai baju tu kan 'impact'nya akan kurang. Klau peluru tu dlmnya 1 inci, dgn pakai baju kalis peluru of course impactnya akan kurang la, sperti setakat lekat kat kulit ke! Ni semua hujah nak tegakkan benang yg basah...
    • Mawar Berduri · Pengulas Tertinggi · English collage johor bahru
      Betul tu Sofi, ingat tak sedikit masa dulu (kalau tak silap awal tahun) bila polis kita mati dalam berbalas tembakan kerana tidak memakai Baju Kalis Peluru, ulasan yang diberi Polis akan memastikan kesemua anggota yang berisiko ketika bertugas akan dipastikan menggunakan Baju Kalis Peluru tapi sayang ... CAKAP TAK SERUPA BIKIN...nyawa rakyat murah nau dimata mereka...... Walahualam.
    • Adi Ali · Pengulas Tertinggi · University of Massachusetts Amherst
      INNALILLAH ........................ DAH JANJI ALLAH SUDAH SAMPAI MASA NYAA .. KITA DOA KAN SEMOGA ROH NYA BERSAMA-SAMA ORANG YANG SOLEHH ...
  • Nur Adlin Farahiyah
    Semoga Allahyarham ditempatkan di tempat orang2 yg beriman.. Amiin
    • Leftenan Nan · Pengulas Tertinggi · SMK Panglima
      apa banggang sanggat kenyataan dr.alwi ni,jika kita guna KEVLAR potensi untuk anak peluru menembusi organ dalaman adalah kurang kerana selalunya peluru hanya menembusi bahagian kulit sahaja disebabkan kekuatan anak peluru telah diminimakan oleh KEVLAR.jika peluru mengenai KEVLAR dalam keadaan condong [tidak tepat/sipi] peluru akan terpelantik/terbias kearah lain...itu fungsi KEVLAR. jika hendak menyelamatkan diri dari dipersalahi pun jangan sampai nak memperbodoh2kan orang.....
    • Mohd Ayub Harun · Pengulas Tertinggi · Friends with Umngok Apco
      biasalah...cover up...
    • Nazmim Sv · Batu Pahat
      Dah smpi ajal..pakai kereta kebal pun boleh mati dol..
  • Zainal Abidin Hussin · Top Commenter · Universiti Sains Malaysia
    Kematian tragis di negara bergolak seperti Somalia memang normal namun kematian tragis altantuya di negara aman seperti malaysia memang menggemparkan dunia... tiada siapa akan melupakannya.
  • Saidin Jusoh · Top Commenter
    pakai baju tu mmg tak boleh jamin keselamatan tapi ia adalah usaha ke arah itu. Adakah kita boleh jamin bahawa kita boleh lagi bernafas esok.
    • Abdul Zahrin · Kluang
      betol bro..kalu dah anggap jaket tu tak jamin keselamatan sama mcm masuk hutan tak pakai kasut laa..sbb pakai kasut tak menjamin keselamatan terpijak duri kan...bongok betol
  • Hamzi Zainol
    Moga rohnya dicucuri rahmat..Alfatihah....
  • Ahmad Baei · Top Commenter · 57 years old
    Apabila sampai ajalnya, pergilah dia walaupun dihalang oleh sesuatu objek. Tetapi setiap orang perlu memikirkan pelindungan orang yang bakal ditinggalkan. Majikan perlu sediakan pelindungan bagi menjamin keluarga pekerjanya boleh hidup sempurna selepas ketiadaannya. Persoalannya mengapa orang kita tidak mahu ambil takaful sebagai persiapan dan perlindungan orang yang ditinggalkan.
    • Shahrol Bahrin · Universiti Kebangsaan Malaysia
      yg dah mengadap Illahi, semoga rohnya bersama2 roh org2 soleh....bg kita yg dtinggaln...perlu buat persdiaan tg sepatutnya!
    • Marissa Swartzbaugh · Kuala Lumpur, Malaysia
      MAHU RM100 BERTUBI-TUBI MASUK KE AKAUN BANK ANDA ??
      PROGRAM YANG TERPANTAS DAN PALING CEPAT DAPAT UNTUNG…!!
      MUDAH & LUMAYAN SEKALI!!Bekerja Secara Online Di Rumah & Jana RM100-1000 SEHARI?

      KPD YG BTOL2 NAK RM100 HARI2 http://ik.my/raya
    • Carerulez Kimura · Top Commenter
      sudah2 la tu nk buat biz yg bukan2.. ko dh kaya kan? tak payah la pancing2 org lain .. ni mesti MLM atau biz2 yg kena p cari downline ..tuik!!!! ni tmpt org komen pasal tajuk atas nun... yg ko sesat sini ke napa?
  • الألف Alieya
    al-fatihah kpd arwah..smg rohnya dicucuri rahmat Allah....berdoa adalah jalan yg tbaik kpd arwah.... apa2 yg berlaku jadikan sja pengajaran..smga kluarga bliau sabar dan tabah menghadapi hari mendatang tnpa bliau...
  • Hishammuddin Husin · Top Commenter · Jitra
    p bagi bantuan kemanusiaan di zon perang x prlu pakai baju kalis perluru sbb tidak dapat menjamin keselamatan TP JIKA ANDA HENDAK SUMPAH LAKNAT DLM MASJID WAJIB PAKAI BAJU KALIS PELURU.. datuk T jgak yg jadi hero malaysia sebenar..tahniah datuk T..
  • Muhammad Ridhwan Murad · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
    alfatihah...Semoga Allahyarham ditempatkan di tempat orang2 yg beriman...
    • Manje Miya
      mati syahid.. dapat masuk syurga..
      insyaallah..amin
      al-fatihah
    • Carerulez Kimura · Top Commenter
      semua pn nk mati syahid.. tu yg pasti.. tp tang pandangan c harusani matinya sahid ada berat sikit oww.. nanti org ingat p tmpt bergolak bt liputan misi bg bantuan pastu kena peluru sesat dpt syahid.. aik, senang nye..
    • Muhammad Ridhwan Murad · Top Commenter · Friends with Yob Tualang Sekah
      Rasulullah bersabda:
      "Barangsiapa yang terbunuh kerana membela hartanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela agamanya, maka ia syahid. Terbunuh kerana membela dirinya, ia syahid. Dan terbunuh kerana membela keluarganya, ia syahid." (Hadis Riwayat Ahmad(1565), Tirmidzi(1341), An Nasa’I(4026), Abu Daud(4142)
  • Wan Afiq
    soal hidup mati tuhan yang menentukan...x pernah dgr perkataan ikhtiar ker ke doctor nie...
  • Romy Izrilsyairi · Top Commenter · Johor Bahru
    Semoga xde org politikkan kematian arwah...
    • Abdul Zahrin · Kluang
      kalau ikut memang takde sapa nak politikkan kes ni...tapi sebab dah parti politik yang buat of course jadi cita politik la. apa pon apa salahnya bagi je jaket kalis peluru tu...Kuasa tuhan mana tau kevlar jacket tu leh divert skit projectile peluru ke bahagian yang tak vital...apa pon benda dah jadi..alfatihah
    • Romy Izrilsyairi · Top Commenter · Johor Bahru
      ye la. buat pengajaran kt semua. sedih kn tgk gambar arwah td
  • Fazmi Mat Derus · Founder at FZR Event & Entertainment
    Beliau berkata peluru yang mengenai Allahyarham adalah besar. Apa erti besar disini. Pada pendapat saya peluru yg di gunakan ada lah 5.56mm atau 7.62mm. Katogeri peluru tersebut adalah Level 4.
    Jacket kalis peluru boleh betahan dari level 1 hingga level 4 sahaja.Level 4 adalah katogeri rifel yg digunakan oleh penembak curi.
    Jacket kalis peluru diperbuat dari lapisan Kevlar yg cuma bertahan sampai level 3 sahaja. Untuk sampai ke level 4, polyethylene atau metal plat akan di masukan di bahagian dada dan belakang untuk memberi perlindungan ke bahagia organ badan yg penting.
    Peluru yg mengenai Allahyarham Noramfaizul masuk dari armpit dan tembus ke bahu, dimana bahagian tersebut cuma dilindungi oleh lapisan Kevlar sahaja. Bahagian tersebut boleh bertahan sampai level 3 sahaja. Jika Allahyarham memakai jacket kalis peluru, ia akan tembus tetapi kelajuan peluru akan bekurangan dan mungkin tak sampai ke organ penting badan....
  • Rosman Jantan · Top Commenter · Technical Teaching Collage
    doktor itu telah menjadi tuhan kecil....boleh menentukan perkara yang belum terjadi...jika datang perkara itu dengan kuasa allah taala....dari dia juga segalanya perkara itu berlaku....dengan kudrat illahi...maha pelindung bagi hambanya yang terancam....mohonlah dengan nama allah azawajjal....maka dengan zatnya...manusia yang terancam dapat terhindar....yang menjadi persoalan....mengapa ia masih terjadi jika sudah dipohon....halal dan haram...jujur dan munafik...alim dan fasik...jika diketahui perkara sebenar....maha suci allah maha mengetahui akan perkara yang terjadi...pada addin islam perlu kita kembali...bukan budaya musyrik....
  • Jamalludin Haji Ahmad · Top Commenter · PEGAWAI PENGESAH LUARAN(PPL) at Kementerian Sumber Manusia
    MATI ATAU HIDUP ADALAH DI TANGAN ALLAH, TAPI DALAM KES INI KITA PERLU BERIKHTIAR, BAGI SAYA KENYATAN YANG DIBERI OLEH DATUK DR ALWI AMAT MENDUKACITAKAN, JADI DISINI TIDAK PERLULAH KITA PAKAI JAKET KESELAMATAN.PENGALAMAN SAYA SEMASA BERTUGAS DI NEGARA BERGOLAK PEMAKAIAN JAKET TERSEBUT ADALAH WAJIB CUMA SEGELINTIR ANGGOTA TIDAK MAHU MEMAKAINYA KERANA BERAT(ANGGOTA YG NAK MENYUSAHKAN RAKAN RAKAN)KENYATAAN YANG DIBERIKAN OLEH LEFTENAN NAN AMAT JELAS.SAYA CADANGKAN DATUK DR ALWI RUJUK KEPADA KETUA PENGARAH KOR KESIHATAN DIRAJA SEBELUM MEMBUAT KENYATAAN SEDEMIKIAN.
  • Nizzam Shahiibul-Karibb · Hamba Allah at Kerajaan Allah SWT
    Taqwa pertahanan diri...sila lihat video ini http://www.facebook.com/photo.php?v=143720422346022&set=o.137233879643613&type=1&theater.
  • Ahmad Amirulbahar · ITTAR KL
    tak menyebelah mana2...kerja itu salah satu ibadat..takdir arwah n ajal telah sampai masa itu..semoga arwah ditempatkan bersama org2 yang beriman..al fatehah untuk saudara islam kita...amin.
  • Gaban Zack · Top Commenter · UITM
    semoga arwah dirahmati tuhan.. kepada putera umno.. lain kali nak wat lg utamakan keselamatan dulu.. safety first.. jgn dok pakai pi saja..
  • Yop Tambun · Top Commenter · King Edward VII Secondary School, Taiping
    Pakai apa pun tapi kalau ALLAH dah tentukan waktu Nya apa pun x boleh.....
  • Koryusai Hamada · Top Commenter · Atm
    Kuasa Allah...nak buat camana......
  • Kamarul Yusof · Ceo,pngurus,krani dan kuli at Janji halal sdn bhd
    ni apa pnya statement ni, begini tahap pemikiran seorang DR.ajal maut ditangannya tapi kita mesti mengambil perlindungan yg sepatutnya, tahap keselamatan mesti diutamakan apatah lagi menjalankan tugas di kawasan berisiko tinggi.?nanti kalau DR nazak tak payah la pergi hospital, kalau pergi pun MATI juga!lebih baik tingalkan duit tu untuk org yg hidup!!!!
  • Pas Tasek Gelugor · 31 years old
    mmg la jaket tak mampu selamatkannya tp adakah usaha permulaan untuk memakai jaket tidak di buat ... seperti kita pi tasik aik feri atau sampan tak pakai jaket keselamatan dgn merasakan tasik tersebut tidak dlm, harap semua org mengambil iktibar dgn apa yg berlaku dan utamakan keselamatan dahulu ... jawab mcm nak lari dr tanggungjawab
  • Krul Zmin · Top Commenter
    kematian arwah mmg tak patut dipolitikkan tp nmpk mcm ada org sedang berlari diatasnya...
  • Aidil Stylor
    semoga rohnya ditempatkan dikalangan org2 beriman dan beramal soleh...Amin....
  • Mohd Firdaus Bob Ganaz · Top Commenter · Pemuda at Berkhidmat Untuk Negara
    al-fatihah...tembkn dr sniper mmg kuat..smoga roh nya ditemptkn di kalangan org beriman.
  • Asyraf Fahmi · Sekolah memandu adilcap
    tembus jantung rupanya...alfatihah.

Tiada ulasan: